eitaa logo
احکام تخصصی و به روز
989 دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
3.8هزار ویدیو
40 فایل
لینک کانال👇👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/1244201028Caf3a0dc274 گروه پرسش و پاسخ👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/2102919389Ca8a381ab12 💝اللهم عجل لولیک الفرج💝 تقدیم به ساحت مقدس قدس عالم امکان مهدی صاحب الزمان(عجل االله تعالی فرج)
مشاهده در ایتا
دانلود
⁉️ اگر در اماکن عمومی کفش نو با کهنه جا به جا شود و ما نمی‌دانیم که کفش‌های به جامانده متعلق به چه کسی است آیا استفاده از این کفش‌ها برای ما جایز است؟ 🔰🔰🔰 📩 (رحمة الله علیه)) نمی‌توانید تصرف کنید و در صورت یأس از پیدا شدن صاحبش باید از طرف او (با اجازه حاکم شرع) صدقه دهید. تحریرالوسیله، ج2، کتاب لقطه، ص233، م39 .توضیح المسائل، ص357، با استفاده از م2581 📩آیت الله (رحمة الله علیه)) اگر شاهد حالی برای رضایت صاحب کفش نباشد نمی‌توان در آن تصرّف کرد. استفتائات،ج4، ص340، با استفاده از س 5745 و 5813 📩آیت الله (دام ظله العالی)) اگر می‌داند از كسی است كه كفش او را برداشته می‌تواند برای خودش بردارد و اگر قیمت آنچه برداشته بیشتر است اضافه قیمت آن را از طرف صاحبش به فقیر صدقه بدهد و اگر نمی‌داند نمی‌تواند بردارد و اگر برداشت در صورت یأس از شناسایی صاحبش آن را به فقیر از طرف او صدقه دهد. 📩آیت الله (دام ظله العالی) حکم مجهول المالک را دارد و در صورت یأس از صاحبش باید صدقه دهید بنا بر احتیاط واجب با اجازه حاکم شرع باشد. منهاج الصالحین، ج2، لقطه، ص 225، م 805 📩آیت الله (دام ظله العالی)) اگر از پیدا شدن صاحبش مأیوس باشید باید آن را صدقه دهید. توضیح المسائل، ص436، م2209 📩آیت الله وحید (دام ظله العالی)) پس از مأیوس شدن از پیدا شدن صاحبش به فقرا صدقه دهید و بنابراحتیاط واجب به اذن حاکم شرع باشد. توضیح المسائل، ص696، م2645 و2646 📚منبع: مرکز پاسخ به سوالات جامعه الزهرا سلام الله علیها. ∞═┄༻•✾✿❤️✿✾•༺┄═∞
✍امیرمومنان علی(ع): قلب ها سخت و قسی نمی شود؛ مگر به خاطر کثرت گناه...💔 📚بحار؛۶۰:۳۷ ∞═┄༻•✾✿❤️✿✾•༺┄═∞
📚 اموال پیدا شده ⁉️ سؤال: برای تفریح به بیرون شهر رفته بودم در مسیر انگشتری را پیدا کردم و آن را برداشتم، چه وظیفه ای دارم؟ ✅ پاسخ مقام معظم رهبری: اگر قیمت انگشتر کمتر از ارزش مقدار تقریبی دو و نیم گرم نقره باشد، مى‏‌توانید آن را تملک کنید و اگر قیمت آن بیش از این مقدار باشد، باید یک سال اعلام کنید و اگر بعد از یک سال، صاحبش پیدا نشد، می توانید آن را تملک کنید یا دهید یا نزد خود امانت نگه دارید و اگر از پیدا شدن صاحب آن مایوس باشید، اعلام لازم نیست و آن را صدقه دهید. ∞═┄༻•✾✿❤️✿✾•༺┄═∞
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 خمس مواد مصرفی قرضی 🔰سؤال: آیا به خریداری شده قبل از به صورت که قصد تجارت با آن را نداریم، مانند برنج به صورت قبل از سال خمسی در صورتی که تا سال خمسی بدهی آن پرداخت نشده باشد، تعلق می گیرد یا خیر؟ آیت الله خامنه ای ✅جواب: خمس تعلق نمی گیرد.
❇️ ❇️ ⁉️بانک‌های جمهوری اسلامی اعلام کرده‌اند که به سپرده‌های ثابت، سود 13% پرداخت می‌شود. خواهشمند است مرقوم فرمایید اگر کسی با قصد دریافت سود پولی در حساب مذکور بگذارد، گرفتن اضافی جایز است یا خیر؟ 🔻 امام خمینی (رحمة الله علیه)) گرفتن بهره‌ی پول جايز نيست. استفتائات، ج3، ص567، ‌س11 و ج2،‌ ص130،131،132، س134 135،‌138، 139 و142 🔻آیت الله بهجت (رحمة الله علیه)) سود سپرده ربا و حرام است، مگر با معامله‌ی شرعيه در قبال سود معين. به اين صورت كه با سود يک معامله‌ی شرعيه انجام دهد، مثلاً يك خودكار را بانک بخرد به مبلغ سود. استفتائات، ج 3، ص 192، س3993 و ص193، با استفاده از س 4005 و 4006 🔻آیت الله خامنه ای (دام ظله العالی) سؤال: سودی كه بانک‌ها می‌پردازند چه حكمی دارد؟ مثلاً هر 100000 تومان 20000 تومان سود. عمليات بانكی كه به تصويب مجلس شورای اسلامی و تأييد شورای محترم نگهبان رسيده است اشكال ندارد. 🔻آیت الله سیستانی (دام ظله العالی) اگر پرداخت مبلغ بر اساس معامله‌اي باشد كه به حسب موازين فقهي صحيح باشد و احتمال عمل به آن معاملات در حق بانك‌ها داده شود اشكال ندارد و تصرف در كلّ ارباح حاصله مجاز است مثل سائر معاملات مشروعي كه با اموال دولتي صورت می‌گيرد. 🔻آیت الله مکارم شیرازی (دام ظله العالی) با توجه به اين كه سپرده‌ها به عنوان مضاربه گذارده می‌شود، سود مضاربه اشكالی ندارد. استفتائات، ج3، ص498 ،و499، س1335 🔻آیت الله وحید خراسانی (دام ظله العالی) وام دادن به بانک‌ها كه در آن شرط سود و فايده شده باشد ربا و حرام است ولی می‌توان به راه‌هايی از ابتلاء به ربا پرهيز كرد به اين كه مثلاً‌ بانک كالايی را به بيشتر از قيمت بازار از شخص بخرد،‌ و يا كالايی را به كمتر از قيمت بازار به او بفروشد و شرط كند مبلغی را تا مدت معينی آن شخص به بانك قرض دهد. و فرق نمی‌كند پولی كه به بانک داده می‌شود به نحو سپرده ثابت باشد يعنی صاحب پول برحسب قراداد تا مدت معينی نمی‌تواند از پول خود استفاده نمايدـ يا به نحو حساب در گردش باشد كه هر موقع بخواهد می‌تواند از پول خود استفاده كند ولی چنانچه شرط سود نشود و خود را طلبكار نداند ـ اگرچه بانک به او سود بدهد ـ گذاشتن پول نزد آن بانک جايز است. توضيح المسائل، ص746 ، 747، م 2849 و 2850.جزوه دريافتی از دفتر، ص97، س397 اگر هنگام قرارداد با بانک شرط سود نکند و خود را طلبکار بانک نداند به طوری که اگر بانک سود ندهد بازخواست نکند اشکال ندارد (هر چند بداند بانک سود می‌دهد و هر چند مايل است که بانک سود بدهد و هر چند در بانکی بگذارد که سودش هم بيش‌تر است). استفتاء شفاهی از دفتر معظم له ✍منبع: مرکز پاسخ به سوالات جامعه الزهرا سلام الله علیها. ∞═┄༻•✾✿❤️✿✾•༺┄═∞
🚻 پوشیدن لباس جنس مخالف ‼️سؤال: اگر زن یا مرد در خلوت های یکدیگر را بپوشند و أدای رفتارهای جنس مخالف را در آورند، آیا اشکال دارد؟ آیت الله خامنه ای ✅ جواب: اگر با قصد ، لباس او را بپوشد و مانند او رفتار کند، جایز نیست.
🔷🔹«وقت فضیلت» و «اول وقت» نماز ‼️سؤال: آیا «وقت فضیلت» با «اول وقت» تفاوت دارد؟ آیت الله خامنه ای ✅جواب: ابتدای زمانی که نماز واجب می شود ــ مانند زوال ظهرــ، «اول وقت نماز» است و « وقت فضیلت» از اول وقت شروع می شود و تا مقداری که در رسالۀ عملیۀ حضرت امام (ره) توضیح داده شده است، ادامه دارد و هر چه در زمان نزدیکتر به اول وقت خوانده شود، فضیلتش بیشتر است، مگر آنکه تأخیر به دلیل مهمی مانند انتظار برای جماعت باشد.
امیرالمؤمنین عليه السلام: لم تَخْلُ مِن لُطفِهِ مَطْرِفَ عَينٍ، فی نِعمَةٍ يُحدِثُها لَكَ، أو سَيِّئةٍ يَستُرُها علَيكَ، أو بَلِيَّةٍ يَصرِفُها عنكَ در نعمتى كه براى تو پديد آورده، يا گناهى كه از تو فرو پوشانده، يا بلايى كه از تو دور ساخته، چشم بر هم زدنى از لطف او بى بهره نبوده اى نهج البلاغه، از خطبه 223
🔴 ویروس کرونا و تحقق عذاب گناهان مردم 🌕 پیامبر اکرم (ص) میفرمایند: ➖ هنگامی که مردم دسته جمعی گناه کنند خداوند بلایی فراگیر و همگانی بر ایشان نازل فرماید تا متنبه شوند و توبه کنند ➖ هنگامی که امربه معروف و همچنین نهی از منکر فراموش و ترک شود خداوند آن قوم را خانه نشین میکند ➖ و هنگامی که یاد خدا از دلهای بندگان بیرون رود، خداوند ترس از مرگ را بین آنها زیاد کند تا دیگر روی خوشی دنیا را نبینند 📜 اصول کافی جلد4 ص14
🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃 🍃🌹🍃🌹🍃 🌹🍃🌹🍃 🍃🌹🍃 🌹🍃 ﷽ جرعه ای از 🌷🌷فرازهایی از فرمایشات گهربار مولی متقیان حضرت علی علیه السلام درنهج البلاغه🌷🌷🌷 حکمت 👈(400) شناخت امور واقعی و خرافی وَ قَالَ (عليه السلام): الْعَيْنُ حَقٌّ، وَ الرُّقَى حَقٌّ، وَ السِّحْرُ حَقٌّ، وَ الْفَأْلُ حَقٌّ؛ وَ الطِّيَرَةُ لَيْسَتْ بِحَقٍّ، وَ الْعَدْوَى لَيْسَتْ بِحَقٍّ؛ وَ الطِّيبُ نُشْرَةٌ، وَ الْعَسَلُ نُشْرَةٌ، وَ الرُّكُوبُ نُشْرَةٌ، وَ النَّظَرُ إِلَى الْخُضْرَةِ نُشْرَةٌ. شناخت واقعيّت ها و خرافات (علمى، اعتقادى): و درود خدا بر او، فرمود: چشم زخم حقيقت دارد، استفاده از نيروهاى مرموز طبيعت حقيقت دارد، سحر و جادو وجود دارد، و فال نيك راست است، و رويداد بد را بد شگون دانستن، درست نيست. بوى خوش درمان و نشاط آور، عسل درمان كننده و نشاط آور، سوارى بهبودى آور، و نگاه به سبزه زار درمان كننده و نشاط آور است. 🌹 🍃🌹 🌹🍃🌹 🍃🌹🍃🌹 🌹🍃، 🍃🌹 🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹
🧕 🧕 متن سوال: حکم مراجعه مرد به پزشک زن برای ، ، و با وجود پزشک مرد چیست؟🧐 نظرات مراجع عظام تقلید 🔰🔰🔰 🌺 امام (رحمة الله علیه) 👇👇 اگر مستلزم لمس یا نظر حرام باشد، جایز نیست. مگر زمانی که ضرورت حفظ جانی بیمار متوقف بر آن باشد و راه دیگری نباشد. استفتائات، ج3، ص275، بااستفاده از س71 و 72 و ص268، بااستفاده از س43  ______________ 🌺 آیت الله (رحمة الله علیه) 👇👇 تا به حدّ ضرورت نرسيده جايز نيست. _____________ 📒 آیت الله (دام ظله العالی) 🔻🔻 اگر معالجه مستلزم لمس و نظر حرام باشد با امكان رجوع به پزشک مماثل، رجوع به غيرمماثل جايز نيست. _______________ 📒 آیت الله (دام ظله العالی) 🔻🔻 اگر مستلزم لمس يا نگاهی كه حرام است باشد جايز نيست مگر اين كه او بهتر بتواند معالجه كند. ______________ 📒 آیت الله شیرازی (دام ظله العالی) 🔻🔻 در صورتی كه مستلزم نظر حرام يا لمس مستقيم بيمار مرد باشد و مراجعه به پزشک همجنس به راحتی امكان پذير باشد جايز نيست. _______________ 📒 آیت الله خراسانی (دام ظله العالی) 🔻🔻 اگر زن ناچار باشد براي معالجه به مرد نامحرم مراجعه کند و دست به بدن او بزند جايز است. توضيح المسائل، ص667، م2505  📚 منبع: سایت جامعه الزهرا سلام الله علیها. •┈┈••✾❀✿❤️✿❀✾••┈┈•
🔴غسل جنابت و جمعه از حائض ✍سؤال: الف) آیا فرد می تواند انجام دهد؟ ب) غسلهای مستحبی مانند چطور؟ آیت الله خامنه ای ✅جواب: الف) صحت غسل جنابت در حال محل اشکال است و بنابر احتیاط واجب باید پس از پاک شدن غسل جنابت کند، اما پس از پاک شدن از حیض، انجام غسل جنابت کافی است، هر چند احتیاط مستحب آن است که هر دو را نیت کند. ب) می تواند در حال حیض غسل های مستحب را انجام دهد.
💡 ‼️در اجرای صیغه طلاق در صورتی که عدالت شاهد احراز نشود حکم طلاق چیست؟ آیت الله خامنه ای (دام ظله العالی)) ✅صحیح نیست. 🌐منبع: مرکز پاسخ به سوالات جامعه الزهرا سلام الله علیها. ∞═┄༻•✾✿❤️✿✾•༺┄═∞
⁉️اگر زنی در حال عدّه طلاق به سن یائسگی برسد، آیا باید عده را ادامه دهد؟ 🔰🔰🔰🔰 ✍🏻 امام خمینی (رحمة الله علیه)) بله بايد عده را کامل کند. تحريرالوسيله، ج2، ص335، (فصل في )، م4 ✍🏻آیت الله بهجت (رحمة الله علیه)) بله بايد عده را کامل کند. استفتائات،ج4، ص242، س5462 ✍🏻آیت الله خامنه ای (دام ظله العالی)) بله باید عده را کامل کند اگر در زمان عده، یک یا دو حیض ببیند سپس یائسه شود باید پس از یائسگی، با دو ماه یا یک ماه عده را کامل کند و همچنین کسی که عده او گذشتن سه ماه است اگر یک یا دوماه پس از شروع عده یائسه شود، باید سه ماه را کامل کند. ✍🏻آیت الله سیستانی (دام ظله العالی)) بله بايد عده را کامل کند. منهاج الصالحين، ج3، ص166، م545 ✍🏻آیت الله مکارم شیرازی (دام ظله العالی)) بله بايد عده را کامل کند. استفتائات جديد، ج1، ص257، س914 ✍🏻آیت الله وحید خراسانی (دام ظله العالی)) بله بايد عده را کامل کند. منهاج الصالحين، ج3، ص345، م1478 🌐منبع: مرکز پاسخ به سوالات جامعه الزهرا سلام الله علیها. ∞═┄༻•✾✿❤️✿✾•༺┄═∞
امام على عليه السلام: بادِر شَبابَكَ قَبلَ هَرَمِكَ، وصِحَّتَكَ قَبلَ سُقمِكَ جوانى ات را پيش از پيرى دریاب، وتندرستى ات را پيش از بيمارى غررالحكم حدیث4381
🤲 🤲 ‼️ اگر مدت عقد موقت خانمی در بين حيض تمام شود، آيا روزهای باقيمانده حيض برای او يک حيض محسوب می‌شود؟ ✍🏻امام خمینی (رحمة الله علیه)) خير، باقيمانده، جزء دو حيض محسوب نمي‌شود. تحریر الوسیله، ج2، ص337، م13 ✍🏻آیت الله بهجت (رحمة الله علیه)) بعد از اتمام مدت يا بذل مدت بايد دو حيض کامل عدّه نگه دارد. استفتائات، ج4، ص150، با استفاده از س5113 و ص245 با استفاده از س5473 ✍🏻آیت الله خامنه ای (دام ظله العالی)) اگر در اثنای حیض مدت آن منقضی شد یا مدت آن را مرد ببخشد این حیض از عده حساب نمی‌شود بلکه حتما باید بعد از آن دو حیض کامل ببیند. البته این در صورتی است که حامله نباشد. ✍🏻آیت الله سیستانی (دام ظله العالی)) خير، بنابر احتياط لازم بايد دو حيض کامل باشد. المسائل المنتخبه، ص396، با استفاده از م1102 منهاج الصالحين، ج3، ص174، با استفاده از م574 ✍🏻آیت الله مکارم شیرازی (دام ظله العالی)) خير، بايد دو حيض کامل عدّه نگه دارد. احکام بانوان، ص223، م831 ✍🏻آیت الله وحید خراسانی (دام ظله العالی)) خير، بايد دو حيض کامل باشد. منهاج الصالحين، ج3، ص307، با استفاده از م1310 🌐منبع: مرکز پاسخ به سوالات جامعه الزهرا سلام الله علیها. ∞═┄༻•✾✿❤️✿✾•༺┄═∞
💉یادگیری مسائل شرعی برای پرستاران ⁉️ برای و در حین آموزش و کار تا چه حدّی لازم است؟ آیت الله خامنه ای ✅ لازم است، مسائلی‌ را که انجام ایشان وابسته به دانستن آن است، فرا بگيرند.
🧐 ( )🧐 ⁉️ اگر مردی قبل از تمام شدن عدّه عقد موقت زن، همان زن را به عقد موقت خود درآورد و مجددآ بدون دخول کردن، مدّت عقد دوم را به او ببخشد آیا وظیفه زن اتمام عدّه اوّل است یا باید مجدداً از ابتدا عدّه نگه دارد؟ 🔰🔰🔰🔰 ✍🏻امام خمینی (رحمة الله علیه)) بايد مجدداً از ابتدا عدّه نگه دارد. تحریر الوسیله، ج2، (القول في الوطي الشبهة)، ص345، با استفاده از م9 ✍🏻آیت الله بهجت (رحمة الله علیه)) اتمام عدّه‌ي اول كافي است. ✍🏻آیت الله خامنه ای (دام ظله العالی) در مدّت عقد دوّم که دخول در آن انجام نشده، عدّه عقد سابق سپری می شود؛ بنابراین اگر عدّه در مدّت زمان عقد دوم به پایان نرسیده، باید آن را تکمیل نماید. استفتاء موجود در اداره پاسخ به سؤالات ✍🏻آیت الله سیستانی (دام ظله العالی) در مدّت عقد دوّم که دخول در آن انجام نشده، عدّه عقد سابق سپری می شود؛ بنابراین اگر عدّه در مدّت زمان عقد دوم به پایان نرسیده، باید آن را تکمیل نماید. منهاج الصالحین، ج3، ص 175(عدّة المتمتع بها) م 577 استفتاء موجود در اداره پاسخ به سؤالات ✍🏻آیت الله مکارم شیرازی (دام ظله العالی)) بايد عدّه اوّل را، كامل كند. استفتائات جديد، ج2، ص379 و380 با استفاده از س1117 احکام بانوان ، ص 204، س 729 ✍🏻آیت الله وحید خراسانی (دام ظله العالی)) در مدّت عقد دوّم که دخول در آن انجام نشده، عدّه عقد سابق سپری می شود؛ بنابراین اگر عدّه در مدّت زمان عقد دوم به پایان نرسیده، باید آن را تکمیل نماید. منهاج الصالحین، ج 3، ص 344 و 345 (فصل فی العدّه) با استفاده از م 1475 استفتاء موجود در اداره پاسخ به سؤالات 💠منبع: مرکز پاسخ به سوالات جامعه الزهرا سلام الله علیها. ∞═┄༻•✾✿❤️✿✾•༺┄═∞
----------------------------------- ❓سوال: نزدیکی کردن با زن حائض بعد از پاک شدن از خون حیض و قبل از غسل چه حکمی دارد؟ ✅ پاسخ: 👇👇 حرام نیست؛ بلکه مکروه است. ❓سؤال: بنابر جواز آمیزش بعد از پاکی از حیض و قبل از غسل، آیا شستن فرج،‌ لازم است؟ ✅ پاسخ:👇👇 ♻️ مشهور: احتیاط مستحب است. ♻️ آیات عظام: سیستانی و وحید: بنابر احتیاط واجب، لازم است. _______ ✔️منبع: 🔹 1-توضیح المسائل مراجع، م 467؛ عروه الوثقی، ج 1، کتاب الطهاره، احکام الحائض، م 28. 🔹2-عروه الوثقی، ج 1، کتاب الطهاره، احکام الحائض، م 28؛ منهاج الصالحین آیت الله سیستانی، ج 1، احکام الحائض، م 228 (آیت الله زنجانی فرمودند: این وطی،‌ کراهت شدید دارد. توضیح المسائل، م 473)؛ توضیح المسائل آیت الله وحید، م 473. 〰〰〰〰〰〰〰
🔰حکم شک بین حیض و استحاضه🔰 🔴سوال👇: تکلیف کسی که نمی داند خونی که بیرون می آید، حیض است یا استحاضه چیست؟ 🔵پاسخ👇: اگر خونی که بیرون می آید🔻 1. در ایام عادت اوست 👈 حکم حیض را دارد. 2. در ایام عادت او نیست یا عادت ندارد🔻 الف) دارای نشانه های حیض است👈 حکم حیض دارد. ب) نشانه های حیض را ندارد👈 بنابر احتیاط واجب باید تا سه روز وظایف مستحاضه را انجام دهد و محرمات حائض را ترک کند و اگر قبل از سه روز پاک شد، حیض نبوده است. -------------- منبع: کتاب «احکام ویژه بانوان»، محمد حسین فلاح زاده، نشر معروف، 1395، ص 69. 〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امام صادق عليه السلام: إن أحبَبتَ أن يَزيدَ اللّهُ فی عُمُرِكَ فَسُرَّ أبَوَيكَ اگر دوست دارى كه خداوند، عمرت را زياد كند، پدر و مادرت را شاد نما بحارالأنوار جلد74 صفحه81