ان شاءالله دهه اول #محرم در خدمت عزیزان شهر #مشهد خواهم بود.
#نظریه_امنیتی_سلم یکی از نظریات فقهی تولید شده در شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی است و ده سرفصل دارد.
ان شاءالله تلاش خواهم کرد تا هر شب، یکی از سرفصل های این نظریه مهم کاربردی را، که از دل آیات و روایات گرانقدر اهل بیت علیهم السلام برآمده تبیین کنم.
#یادداشت_۱۶۷
۱۷ تیرماه ۱۴٠۳/ سال چهارم
از مگامال تا مگا هیئت!!!!
تا کنون بارها عرض کرده ایم که یکی از مهم ترین تفاوت های تمدن مدرن با تمدن اسلامی، در گزاره بنیادین و محوری: لِيَقُومَ ٱلنَّاسُ بِٱلۡقِسۡطِ (۲۵حدید) است.
مدل مدیریتی اسلام به این شکل است که واحدهای مدیریتی را کوچک، پراکنده و غیر متمرکز می کند. آنگاه وظایف را به همه می سپارد و ازین رهگذر، #مشارکت_حداکثری ایجاد میکند، مردم را رشد می دهد و ظرفیتها را فعال می کند. مدرنیته در مقابل، واحدهای مدیریتی را کلان و متمرکز می کند و با این روش، قریب به اتفاق مردم را از #مشارکت کنار می نهد و بسترهای رشد را عقیم می کند.
فی المثل برای دفاع از کشور، یک #ارتش منسجم متمرکز ایجاد می کند، انسانها را استخدام میکند و وظیفه دفاع را تنها به آنها می سپارد. اما اسلام، دفاع را بر عهده همگان می گذارد و مردمش را با: جَٰهَدُواْ بِأَمۡوَٰلِهِمۡ #وَأَنفُسِهِمۡ فِي سَبِيلِ ٱللَّهِ(۱۵حجرات) پرورش می دهد. امری که در اندیشه فقیه تمدنی عصر ما با عنوان #بسیج ظهور و بروز یافت.
باز در نظام تولید مدرن، #کارخانه کلان متمرکز را داریم با نتیجه ای واضح: یک ارباب و مالک با کسب سود حداکثری و صدها کارگرِ بله قربان گو و بی اختیار با سودی حداقلی. همین مدل تولید متمرکز، یکی از اصلی ترین ریشه های نظام سرمایه داری، نابود کننده عدالت و ایجاد کننده فاصله طبقاتی است.
در اسلام اما با تربیت انسانها بر اساس #مشاغل_برتر مانند کشاورزی، باغداری و دامداری، مکروه دانستن اجیر و استخدام دیگران شدن(کافی ج۵ص۹٠) و لزوم #نظارت هر فرد به غذایی که می خورد(عبس۲۴)، یک نظام تولیدی غیرمتمرکز، سبک، ارزان و بسیار باکیفیت طرح ریزی می شود. با نظام تولیدی اسلام، #مشارکت_حداکثری در تولید غذای طیب ایجاد می شود و ضمنا هر کسی آقای خودش است، همانطور که خدا او را آقا و آزاد آفریده(نامه۳۱ نهج البلاغه).
مثال دیگر این نزاع تمدنی در مدل توزیع و بازار است. مدرنیته هرچه بیشتر پیش می رود، بازار هایی متمرکز تر، بزرگتر و در نتیجه گرانتر درست می کند. #مگامال هایی که برای حدود نود درصد مردم، امکان خرید یک غرفه هم در آنها وجود ندارد. چرا که بسیار کم است و در نتیجه گران. به همین راحتی در عرصه توزیع و بازار هم #مشارکت_حداکثری را از دست می دهید.
اما اسلام عزیز و مردمی، درست در نقطه مقابل تمدن طاغوتی انحصاری، بازار پراکنده فراوان #رایگان می سازد و در اختیار همه مردم قرار می دهد(کافی ج۵ص۱۵۵) .
میتوان دهها مثال دیگر هم آورد. مثلا می توان مدل معیوب و پر اشکال و متمرکز #سدسازی را با مدل پیشرفته، پراکنده و سبُک #آب_انبار داری مقایسه کرد و امثله دیگر.
در همین راستا و با توجه به اینکه در ایام عزاداری حضرت سیدالشهدا علیه السلام هستیم، باید توجه کنیم که اسلامی ترین مدل برپایی مجالس سوگواری، آنست که نیروهای بیشتری را درگیر خود کند و از ظرفیت انسان های بیشتری استفاده کند. با توجه به مسائل فوق الذکر، باید به دنبال تکثیر هیئتها باشیم نه تکبیر آنها!
هیئت کلان متمرکز، جدای از اشکالات متعددی که دارد، نمی تواند بسترساز خوبی برای «لِيَقُومَ ٱلنَّاسُ بِٱلۡقِسۡطِ» (۲۵حدید) باشد.
اما هیئتهای کوچک و #روضه_های_خانگی، می تواند یکی از مهم ترین عوامل #مشارکت_حداکثری در مراسم انسان ساز محرم باشد. فی المثل فلان هیئت که بیست سی هزار نفر مستمع دارد و تنها با یک سخنران و یک مداح مدیریت می شود، در صورت تبدیل به روضه های خانگی کوچک بیست سی نفره، بسترساز تربیت حدود هزار و پانصد مداح و همین تعداد سخنران است. به جای پرداخت هزینه های سنگین سیستم صوتی، در بسیاری از موارد، حتی نیازمند یک بلندگوی ساده هم نیست. به جای استخدام یک یا چند تیم خبره آشپزی، مدل روضه خانگی هزاران هزاران نفر را درگیر پخت غذای مجلس سیدالشهدا علیه السلام می کند. بدیهی است که کیفیت غذای مجالس کوچک، بسیار بهتر از غذاهایی است که برای هیئت های بزرگ طبخ و آماده می شود. چه اینکه حجم کار اندک است و سبک. از دیگر سوی هرکسی برای اهالی خانه و همسایه های خودش غذا تهیه می کند که موجب دقت و اهتمام بیشتر است.
باز برخلاف #مگا_هیئت ها، برپایی جلسات خانگی کوچک، قریب به اتفاق کوچه خیابان های شهر را بهره مند از حال و هوای روضه و ذکر معارف اهل بیت علیهم السلام می کند.
البته که می توان به فواید بی بدیل دیگری هم اشاره کرد. امید که با برپایی #روضه_های_خانگی، شاهد #مشارکت_حداکثری و بهره مندی حداکثری از این فرصت گرانقدر شویم.
@besalamen_amenin
سخنرانی شب اول محرم ۱۴٠۳.m4a
18.49M
بسم الله الرحمن الرحیم
سخنرانی #شب_اول محرم.
مقدمه ای بر #نظریه_امنیتی_سِلم.
در این سخنرانی به دو پرسش اصلی پرداخته شد:
۱. ریشه همه مشکلات بشر در چیست؟
پاسخ دادیم در انتخاب اشتباه #امام و گرفتار ائمه نار شدن
۲. راه حل برون رفت از تمامی مشکلات بشر چیست؟
پاسخ دادیم در رجوع به #ائمه_نور که حداقل چهار ویژگی دارند.
@besalamen_amenin
سخنرانی شب دوم محرم ۱۴٠۳.m4a
9.29M
بسم الله الرحمن الرحیم
سخنرانی #شب_دوم محرم
ورود به بحث: نظریه امنیتی سِلم:
#امنیت و آرامش نتیجه چیست؟
پاسخ دادیم نتیجه #تنظیم_صحیح روابط انسانی است
حداقل ۹ عامل مؤثر و تشکیل دهنده روابط انسانی صحیح یا ناصحیح وجود دارد.
#اولین مورد:
#طیبات و #خبیثات
اولین مورد: نمک و تنظیم روابط انسانی
@besalamen_amenin
سخنرانی شب سوم محرم۱۴٠۳.m4a
11.03M
بسم الله الرحمن الرحیم
سخنرانی #شب_سوم محرم
ادامه بحث جایگاه غذای تراز، #طیبات در تنظیم صحیح روابط انسانی و در نتیجه افزایش #امنیت و آرامش انسان
ذکر چند مورد از اصلی ترین اقلام طیبات و نسبتشان با اخلاق و رفتار انسان:
اشاره به پنج شرط درباره #پخت_نان در اسلام
چند نکته درباره #شکر، #روغن و #سرکه در آیات و روایات
@besalamen_amenin
سخنرانی شب ششم محرم۱۴٠۳.m4a
9.64M
بسم الله الرحمن الرحیم
سخنرانی #شب_ششم محرم
موضوع: نظریه امنیتی سِلم
امشب به دو مسئله اشاره کردیم
۱. تفاوت مفهوم پس انداز در اقتصاد اسلام و غرب و تاثیر آن در امنیت و آرامش فرد
۲. توسعه مفهوم #کنز در روایات و تاثیر آن در امنیت و آرامش انسان+ذکر مصادیق کنز
و اشاره به بهترین موارد #انفاق
@besalamen_amenin
#چند_یادداشت_مشابه:
از مگامال تا مگاهیئت
https://eitaa.com/besalamen_amenin/752
از نظمیه کنت فورت اتریشی تا امنیت مسجدمحور محلات
https://eitaa.com/besalamen_amenin/441
موکب یا هتل؟ از قیام بالقسط تا قیام بالحرص
https://eitaa.com/besalamen_amenin/610
نیاز به نهضت سوادآموزی جدید و فاصله کهکشانی تا خمینی
https://eitaa.com/besalamen_amenin/514
سخنرانی شب هفتم محرم.m4a
6.88M
بسم الله الرحمن الرحیم
سخنرانی #شب_هفتم محرم
مدل جذاب #مدیریت_قبرستان ها در اسلام
ارکان پنچگانه ملحق به #مرگ که #مدیریت_شهری مدرن، تمامی آنها را نابود می کند و بسیاری از سنتهای حکیمانه اسلام را از بین می برد!
چگونه در زندگی مدرن، مرگی نمی بینیم که بخواهیم از آن عبرت بگیریم!!؟
@besalamen_amenin
شب هشتم محرم۱۴٠۳.m4a
8.66M
بسم الله الرحمن الرحیم
سخنرانی شب #هشتم محرم
مدل مدیریت #بازار_های_متمرکز مدرن و تاثیر آن در امنیت و آرامش انسان
مدل جایگزین مدیریت بازار در اسلام
بازارهای مدرن، بی عدالتی تولید میکند و باعث افزایش قیمت میشود
@besalamen_amenin
#یک_تابلوی_زیرخاکی😊
و یادداشتی که درباره ش نوشته بودم
#حساب_صد_امام
یکی از بزرگترین پروژه های تمدنی حضرت امام خمینی رحمه الله علیه بود که آنطور که باید دنبال نشد....
https://eitaa.com/besalamen_amenin/705
سخنرانی شب نهم محرم.m4a
10.23M
بسم الله الرحمن الرحیم
سخنرانی #شب_نهم محرم
#اجتهاد_برای_کودکان!
کتابی که به آفریقا هم رسیده😊!
راهکارهای افزایش #ظرفیت های عقلی، جسمی و روحی انسان، در تقسیم بندی شش گانه ایام عمر:
۱. انتخاب همسر ۲. آداب پنجگانه انعقاد نطفه ۳. ایام حمل ۴. هفت سال اول ۵. هفت سال دوم ۶. هفت سال سوم
@besalamen_amenin
enc_17201422798072117466530.mp3
4.23M
قمر آل الله
سپر ثارالله
پسر اسدالله......
#فی_أمان_الله.....
😭😭😭😭😭😭😭
سخنرانی شب #دهم محرم۱۴٠۳.m4a
7.91M
بسم الله الرحمن الرحیم
سخنرانی شب #دهم محرم ۱۴٠۳
#مس_جن به عنوان یکی از عوامل برهم زننده آرامش و امنیت انسان
راهکارهای #اسم_پایه و #شیء_پایه برای مقابله با مسّ جن
@besalamen_amenin
بسم الله الرحمن الرحیم
🥀🥀🥀🥀🥀🥀🥀🥀🥀
دو یادداشت #محرمی که قبلا نوشته بودم:
۱. آقای پناهیان: این طرف هم هنوز انقلاب نشده!
https://eitaa.com/besalamen_amenin/59
۲. دستگاه کارشناسی جاهلیت تو را نجس نکرد!
https://eitaa.com/besalamen_amenin/380
#یادداشت_۱۶۸
۳۱ تیر ۱۴٠۳/ سال چهارم
علم انسان کشی و روضه های مکشوفه مدرنیته در ایران!
پسری را گفتند: پدرت مُرده، رخت عزا بر تن کن به قبرستان رویم. گفت: حتما اتفاقی افتاده که شما نمی خواهید بگویید!!! فی الواقع مرگ پدر را خبر بد نمی دانست و منتظر چیز دیگری بود.
راستش را بخواهید، بسیاری از اوقات این داستان برایم تداعی می شود. انگار خیل کثیری از #انقلابی های عزیز ما منتظر خبرهای دیگری هستند که به مصیبتهای زنده و در جریان نمی پردازند. مگر ما چقدر فرصت داریم که اینقدر راحت درگیر حواشی کم اهمیتی می شویم که به #ظرافت برایمان طراحی می کنند و بازیمان می دهند؟
بیش از ده ماه از نسل کشی شبه انسانهای صهیون در #غزه می گذرد. در این مدت حدود چهل هزار نفر در خاک و خون غلطیده اند. چه زخمهای زهرآلودی که بر قلبها نشسته و چه دیدگانی که بر خون. از آن سوی، داستان غزه میلیون ها نفر در جهان را بیدار کرده و به جبهه مقابل صهیونیستها کشانده.
اما این تمام ماجرا نیست! شاید بیراه نباشد اگر بگویم: مصیبتهای بسیار تلخ و سنگین دیگری هم وجود دارد. غصه هایی که شاید عمیق تر، سازمان یافته تر و دیرپاتر از قصه غزه باشد.
مثلا طبق اعلام رسمی #وزیر_بهداشت، هر سالی حدود ۳۸٠ هزار نفر در ایران می میرند که از این تعداد، مرگ صد هزار نفر به خاطر #فشار_خون است(اینجا).
تصور کنید: هشت سال با تمام دنیا جنگیده ایم و حدود ۲۵٠ هزار شهید در میدان جنگ داده ایم. حالا در شرایط صلح، سالی فقط صدهزار کشته فشار خون داریم. خود مسئولین هم مکرر اعلام کرده اند که از اصلی ترین عوامل فشار خون، همین #نمک هایی است که اتفاقا بر اساس استاندارد های غذایی خود وزارت بهداشت، تولید و توزیع می شود و #سیب_سلامت هم دارد!
#روضه مکشوفه ی دیگر، وضعیت #سقط جنین در کشور است. باز طبق اعلام رسمی مسئولین امر، سالی حدود یک میلیون و سیصد هزار سقط جنین در کشور اتفاق می افتد (اینجا).
در ظاهر دشمنی به ما حمله نکرده، اما می بینید که چند ده برابر حالت جنگی کشته داریم و چندصد برابرش مجروح.
آیا نباید بر این مصیبتها مانند دردهای غزه گریست؟ آنهم برای کشوری که در وضعیت جمعیتی نامساعدی است.
بر این سیاهه می توان روضه های مکشوفه دیگری هم افزود: آمار حدود چهل درصدی #طلاق، بیست میلیون نفر جمعیت #حاشیه_نشین کشور و ورود سالانه حداقل پنج میلیون پرونده به قوه قضائیه.
حال باید پرسید: ریشه این مشکلات سنگین و عمیق چیست؟ آیا می توان گفت که همه مسئولین در همه دولتها بی سواد بوده اند و علم مدیریت لازم را نداشته اند؟ یا اتفاقا مشکل از همان علم و سواد است که هرجا بیشتر و درست تر عملیاتی شده، کار را خراب تر کرده؟
اکنون که در آغاز فصل جدیدی از جریان مدیریت کشور هستیم، مهم ترین مسئله برای جریان های انقلابی بویژه #تشکل_های_خودجوش_مردمی، توجه به این نکات بنیادین است:
این علم اقتصاد مدرن است که منشا ایجاد بی عدالتی است.
این علم سلامت و پزشکی مدرن است که منشا ایجاد بیماری است.
این علوم تربیتی و روانشناسی مدرنند که منشا بی تربیتی ها و دور ماندن آدمی از فضائل انسانی است.
این علم آموزش و پرورش مدرن است که منشا بیسوادی انسانها در اساسی ترین امور زندگی است.
در این میان فاجعه حقیقی این است که انگیزه #جهادی را ضربدر اجرایی کردن پیشنهادها و طرحهای این شبه علمهای مدرن کنیم. شاید این بزرگترین خطری باشد که تشکل های خودجوش مردمی را تهدید و در نهایت عقیم خواهد کرد که فرمود: اَلْعَامِلُ عَلَى غَيْرِ بَصِيرَةٍ كَالسَّائِرِ عَلَى غَيْرِ اَلطَّرِيقِ لاَ يَزِيدُهُ سُرْعَةُ اَلسَّيْرِ إِلاَّ بُعْداً (الکافی ج۱ص۴۳).
به همین منظور، شورای راهبردی #الگوی_پیشرفت_اسلامی در نظر دارد سلسله جلساتی را برای ارائه پیشنهادهایی کاربردی به دولت محترم و بویژه تشکل های مردمی برگزار کند. پیشنهادهایی برآمده از علم لایزال #قرآن و روایات که عدالت می آفریند و سلامتی. قلوب را زنده میکند، حیات بخش است و بسترساز #مشارکت_مردمی و قیام به #قسط.
اولین آنها برنامه #معیشتی الگوی پیشرفت است که شامل ده سرفصل برنامه ای است(اینجا).
@besalamen_amenin
#یادداشت_۱۶۹
۵ مرداد ۱۴۰۳/ سال چهارم
اجتماع یکصد هزار نفری امت حزبالله!
موضوع: ده پیشنهاد برای بهبود معیشت مردم!!!!
پرهیز از ایجاد دوقطبی، امید آفرینی، مشارکت دادن مردم در کارها و ایجاد وحدت در میان آنها از مهم ترین کلید واژه ها و اصطلاحات رهبر انقلاب در سالهای اخیر بوده اند.
حال پرسش مهم این است که چگونه؟ از چه راهی می توان به سمت تحقق این خواسته های مهم حرکت کرد؟
شاید بتوان گفت مهم ترین، آسان ترین و قابل تفاهم ترین راه برای تحقق این خواسته ها، توجه به #نیازهای_مردم و برتر از آن #مدل_رفع_نیازها است.
نکته مغفول در این میان، توجه به #جامع_نگری در رفع نیازهای انسانی است. به عبارت دیگر هر گروه، جریان و یا تمدنی که بتواند #نظام_مسائل گسترده تری را لحاظ و برای آنها #برنامه_های_کاربردی بدهد، توان بیشتری برای هدایت و بسیج مردم خواهد داشت. چرا که اساسا ارتباطش با مردم وصل است و محکم.
با اینهمه می بینیم که متاسفانه جریان های #انقلابی و حزب اللهی توجه چندانی به اهمیت این مسئله ندارند. مثال واضح این رویکرد، تجمعات و مدل مطالبه گری های ما برای مسئله #حجاب و #عفاف است. البته که در اهمیت عفت و حیا کمترین تردیدی نداشته و نداریم. اما چرا در #سبد_نظام_مسائل ما تنها حجاب و عفاف وجود دارد؟
چرا نیروهای انقلابی هیچگاه برای موضوعات بسیار مهم دیگر تجمع نمی کنند و بیانیه نمی دهند؟ فی المثل چرا تاکنون حتی یک تجمع برای #معیشت مردم نداشته ایم؟ چرا نباید جریان حزب اللهی یک بار برای وضعیت غیرعادی، بسیار حزن انگیز و رقت بار #سقط_جنین تجمع کند؟ این کم مصیبتی است که سالی یک میلیون و سیصد هزارنفر در کشور به نام سقط جنین کشته می شوند؟(اینجا) آیا دغدغه جان انسان ها و جمعیت کشور از پرتکرار ترین مطالبات رهبری نبوده؟
چرا برای وضعیت بسیار بسیار کم ثمر آموزش و پروش نگران نیستیم و تجمع نمی کنیم؟ چه دردی بالاتر از این که دوازده سال از گُل ایام زندگی فرزندانمان، در ساختاری ضایع شود که فاقد ابتدائیات #علوم_نافعه است؟
چرا جریان حزب الله کمترین نگرانی بابت ام الفساد #آپارتمان_سازی ندارد، برایش تجمع نمی کند، وااسلاما سر نمی دهد و مردم را به تجمع صدهزار نفری ورزشگاه آزادی نمی کشاند؟
اینها و دهها مسئله دیگر که اگر مهم تر از حجاب نباشند، قطعا کم اهمیت تر از آن نیستند، ولی ما درباره آنها خاموشیم و اساسا آنها را نمی بینیم. باز هم تاکید میکنم که بحث ما ابدا در مطالبه گری به حق درباره حجاب نیست. پرسش در چرایی محدود شدن به این مسئله است.
سخن آخر اینکه مطالبه گری های به حق دلسوزان انقلاب، اگر ضربدر #نظام_مسائل جامعی نشود، به مرور خاصیت خود را از دست خواهد داد، مردم را بیش از پیش ناامید خواهد کرد و چه بسا بر شکاف های اجتماعی هم بدمد.
حال تصور کنید در مقام مطالبه گری دست روی مسائلی بگذاریم که دغدغه همه مردم است، با هر نوع تفکر و باوری. می توانیم شکاف های موجود در جامعه را رفته رفته کاهش داده، وحدت ایجاد کنیم و امید. چرا که تلاش کرده ایم در #سبد_نظام_مسائلمان همه چیز را لحاظ کنیم و همه دردها را ببینیم. ثانیا با موضوعاتی شروع کرده ایم که در اهمیتش کسی تردید ندارد.
مسئله عفاف و حریم خانواده و در کنار آن سلامت مردم، معیشت آنها، تعلیم و تربیت فرزندان شان، نظام تفریحات سالم جامعه و مسائلی از این دست.
در همین راستا روز چهارشنبه در شهر مقدس مشهد جلسه ای برگزار می گردد. یک گردهمایی مردمی، وحدت ساز و #امیدآفرین. چرا که دست روی مسئله ای گذاشته که احدی در اهمیتش تردیدی ندارد و درد همه است. در این جلسه مجموعه تصمیماتی کاربردی و عملیاتی بر اساس #آیات_و_روایات برای بهبود وضع #معیشت_مردم ارائه خواهد شد(اینجا).
ان شاءلله
@besalamen_amenin
#یادداشت_۱۷٠
۱۴ مرداد ۱۴٠۳/ سال چهارم
دنیا زمین بازی پولداراست
ما اومدیم که استادیوم خالی نباشه!!!
حضرت آقا رسول الله سلام الله علیه می فرمایند: رُبَّ حَامِلِ فِقْهٍ و هو غَيْرُ فَقِيهٍ (تفسیرقمی ج۲ص۴۴۶): چه بسا کسی حامل و واجد فهم عمیقی باشد، در صورتی که اهل فقه و فقاهت و کارهای علمی عمیق هم نیست.
شما را نمی دانم اما خودم، هربار که نوشته پشت بعضی از ماشین ها را می بینم، این حدیث گرانقدر برایم تداعی می شود.
امروز وانتی را دیدم که از وجناتش خستگی می بارید و پشتش نوشته بودند: دنیا زمین بازی پولداراست، مام به دنیا اومدیم که استادیوم خالی نباشه!!!
عجب جمله ای و چقدر توصیف کاملی از بی عدالتی ها در جهان داشت. دنیایی که در آن، عده ای بسیار معدود بازیگران اصلی اند و صاحبان همه چیز و در مقابل، میلیون ها انسان که جز تماشاگری و بازار گرم کنی آن عده معدود نقشی ندارند. دنیایی که #ثروت چند نفر به اندازه چند میلیارد نفر است. دنیای قله های بلند ثروت و دره های عمیق فقر و در نهایت: دنیایی که #نظام_سرمایه_داری و تمدن مدرن بر مردم جهان تحمیل کرده. تمدنی که می خواست بهشت را در زمین برپا کند اما آن را به جهنم بدل کرد.
از منظر کارشناسی الگوی پیشرفت، تحلیل تمدن مدرن و وضع #بی_عدالتی_های_ساختاری موجود را می توان در ۹ عرصه پیگیری کرد. از مهم ترین آنها نظامات اقتصادی و #مکاسبی جامعه است و #مشاغل_برتر، از اصلی ترین سرفصل های این عرصه.
توضیح بیشتر اینکه می توانید با نوع مشاغلی که مبنای #نظام_اقتصادی است، انسان ها را به سمتی ببرید که #بازیگر و صاحب اختیار اصلی زندگی خودشان باشند: آزاده، حرّ و مختار. هکذا آنها را در مسیری قرار دهید که اختیارشان سلب شده و صرفا، مکمل طرحهای دیگران باشند و خود به رشد و تکاملی نرسند.
آموزش و پرورش کنونی ما به تقلید از غرب سرمایه داری، #مشاغل_استخدامی را در ذهن و قلب دانش آموزان بزرگ می کند و محبوب جلوه می دهد. مشاغلی که انسانها را در بهترین حالت، تبدیل به همان تماشاگران استادیوم می کند که در هیچ زمینی بازی داده نمی شوند.
اما بسته نظام مشاغل برتر در اسلام(کشاورزی،دامداری،باغداری،خیاطی و تجارت)، انسان ها را مختار، مولد و مستقل بار می آورد. یکی از فوائد این بسته شغلی این است: خداوند متعال خواسته که انسانها در تامین اصلی ترین نیازهایشان(خوراک سالم و پوشاک) محتاج و گرفتار سرمایه داران نباشند. از دیگر سوی، کشوری که در این عرصه های شغلی پنج گانه خودکفا و مستقل باشد، می تواند در مقابله با تهدیدات #جهانخواران هم بسیار قوی تر و مستحکم تر ظاهر شود، تا کشوری که _مثل ایران عزیزمان_ شصت درصد غذای مردمش وارداتی است(اینجا)!!!
فایده دیگر اینکه نظام مشاغل مذکور در اسلام، زیرساخت و سرچشمه اصلی حکم گرانقدر و تمدنی #زکات است. در واقع تمدن مدرن با تحقیر و به حاشیه راندن #کشاورزی و #دامداری از طریق نظام آموزشی خود و اخیرا از طریق هدف سیزدهم #سند_شیطانی۲٠۳٠، به صورتی کاملا حرفه ای زکات را تعطیل کرده است. به بیان دیگر: سطح اعتقادات مردم یکی از مؤلفه های ضعیف در پرداخت زکات است که در صورت معتقد بودن هم، اساسا کثیری از آنها به دلیل نظام مشاغل صنعتی استخدامی کنونی مشمول حکم زکات و استفاده از برکات بی بدیل آن نمی شوند!
این را بگذارید کنار روایاتی که می فرمایند: اگر #زکات را اقامه نکنید نمازتان هم پذیرفته نیست. اگر زکات تعطیل شود فقر و فقرا زیاد می شوند، اموالتان از بین خواهد رفت و مساجد خراب خواهند شد. اگر زکات تعطیل شود چهارپایان می میرند، ثروتهایتان را در راه باطل خرج خواهید کرد و هم ردیف #رباخواران شمرده خواهید. اگر زکات از بین برود برکت از زمین خواهد رفت و گرفتار #قحطی خواهید شد(اینجا).
اینها و دهها مسئله محوری دیگر که مستقیم و غیر مستقیم به این موضوع باز می گردد: #نظام_آموزشی جامعه چه کارهایی را به عنوان #مشاغل_برتر ترویج می دهد؟ مردم شما، دانش آموزان و خانواده ها چه شغلهایی را بیشتر می پسندند؟ مهم تر اینکه دستگاه کارشناسی حاکم بر دولت، برای کدام دسته از مشاغل #بسترسازی می کند؟
@besalamen_amenin
13660815_29219_64k_1(1).mp3
4.71M
✅#بسیار_مهم
پای درس نکات بسیار مهم #رهبری عزیز درباره #اقتصاد_اسلامی
✅از نظر اسلام، #آزادی اقتصادی برای همه در صورتی تامین خواهد شد که در جامعه مقرراتی وضع شود که #همه_آحاد_مردم، فرصت استفاده از امکانات #طبیعی و ثروتهای خدادای را داشته باشند.
✅✅یعنی #همه_مردم بتوانند از #جنگلها، #دریاها، #معادن و از انفال و همه چیزهایی که ثروتها و منابع عمومی است استفاده کنند.
✅✅✅اینجور نباشد که در جامعه، عده ای بتوانند از این ثروتهای خدادای استفاده کنند و عده ای خیر.
#فقه_المکاسب
#اقتصاد_مردمی
#معادن_سهم_همه_مردم
#طاغوتهای_بخش_خصوصی
@besalamen_amenin
#یادداشت_۱۷۱
۱۹ مرداد ۱۴٠۳/ سال چهارم
من و مشروب خواران اتاق حجامت!!!!!
چیست یاران طریقت بعد از این تدبیر ما؟
حدودا دو ماه پیش بود که گچکاری کوچیکی تو خونمون داشتیم. دو نفر اومدن، اوستا و شاگرد. ی نیم ساعتی که شروع به کار کردن، شاگرد خیلی طبیعی و عادی پرسید: #مشروبه؟!؟!؟!
اشاره کرد به دو سه بطری کنار پنجره و دوباره خیلی عادی پرسید: مشروبه؟! یک حس مخلوط از تعجب، خجالت، حزن و عصبانیت سراغم اومده بود و ی لحظه جا خوردم و اصلا نمی دونستم چی بگم.....
گذشت تا حدودای س چهار هفته پیش. شنیدم یکی از جوونایی که باهاش آشنا بودم، زده تو کار تولید مشروب از #گیلاس! به پدر مادرش گفته بود: شما عقب افتاده هستین و الان رو سفره ی خیلیا ازینا هست!
باز گذشت تا اینکه دیروز رفتم #حجامت. کنارم چهارتا جوان تقریبا زیر سی سال نشسته بودن. دقیقا به راحتی #آب_خوردن داشتن از عرق خوریشون می گفتن.
سکوت کرده بودم و داشتم گوش می دادم. بیشتر ازین می سوختم که چقدر جوونهای رشید و داش مشتی بودن. حرفهای این #ایتام_بی_پناه آل محمد سلام الله علیه که تموم شد گفتم: ببخشید برادرا می تونم ی نکته ای عرض کنم؟ گفتن بگو.
گفتم داداش: هر سالی تو دنیا حداقل دو میلیون نفر به خاطر مشروب خوری می میرن و بیش از دویست میلیون نفر هم گرفتار مریضی های دیگه میشن(اینجا). خدایی که آدم رو درست کرده و بندش رو بی نهایت دوست داره، گفته ازینا نخورین. بیماری #قلبی سراغتون میاد، عقلتون رو از دست میدین و ممکنه تو عالم مستی کارایی کنید که ی عمر بسوزین و آبروی کل ایل و تبار و ناموستون رو ببرین. علاوه بر اینا، به مرور دندوناتون خراب و پوسیده میشه و دهنتون بدبو.
داشتن دقیق گوش می دادن. اما نکته اصلی داستان ازینجا به بعد شروع میشد. گفتم حالا به جاش چی بخوریم؟ که هم لذت داشته باشه، هم هیچکدوم از ضررای مشروب رو نداشته باشه و کلی بهمون فایده بده؟ گفتم #سرکه_انگور که نوشیدنی همه پیغمبرا بوده از بهترین #جایگزین های مشروبه. از بهترین داروها برای سلامت قلبه، عقل رو زیاد میکنه، لثه تون رو محکم و انگل های بدنتون رو هم دفع میکنه(المحاسن ج ۲ص۴۸۵).
البته سرکه ای که خودتون درست کنید و تا حد ممکن هم به انگورش سَم نزده باشن، نه این سرکه های کارخونه ای. خود منم درست میکنم و همین الان چند بطری کنار پنجره مون گذاشتم!!
اینارو نگفتم که بگم همه جوونا از دست رفتن. گفتم که بدونیم کم نیستن کسانی که گرفتار این چیزان و دلیلشم واضحه. هرچقدر بسترهای زندگی حلال، دیریاب تر و سخت تر بشه، احتمال اسارت در محرمات الهی هم بیشتر میشه. نمونه واضحشم #ازدواجه. هرچقدر ازدواج سخت تر بشه، روابط نامشروع و... بیشتر میشه. اینجام به میزانی که بسته نوشیدنی های حلال از جمله #سرکه رو رواج بدیم، برای مردم از فوایدش بگیم و مضرات مسکرات حرام رو تبیین کنیم، می تونیم مردم بویژه جوونارو از حرکت توی این ریلهای نجس مضر نجات بدیم.
مطالعه بیشتر: بسته فقهی ارزیابی غذا
@besalamen_amenin
هدایت شده از بسلام آمنين
بسم الله الرحمن الرحیم
#بازنشر
یک سال دیگر هم تمام شد...🌺🌹
از عشق کوروش، شریعتی و شجریان
تا شیخ صدوق و کلینی
از ساحل دریای مازندران تا ساحل بحارالانوار👇
https://eitaa.com/besalamen_amenin/162
النموذج الإسلامي للتقدم.m4a
5.24M
صوت جلسة #النموذج_الإسلامي_للتقدم في منصة فيراستي
✅جملة الإمام الخميني التي تمثّل خلاصة كل صحيفته
✅ماهو السر الكامن وراء #المواجهة_الحضارية بين الإسلام والغرب
✅ ماهو أهم الأعمال في قائمة مشاريع الثورة الإسلامية من وجهة نظر #الإمام_الخامنئي
✅ماهي #الأركان_التسعة لنمط الحياة الإسلامية أو البنى التحتية للهداية من منظور المجلس الإستراتيجي للنموذج الإسلامي للتقدم
@besalamen_amenin
#یادداشت_۱۷۲
۲۶ مرداد ۱۴٠۳/سال چهارم
ماه، هم بر کازینوهای لاس وگاس می درخشد، هم بر حسینیه حاج همت در دوکوهه!
دنیای عجیبی است مگر نه؟!
آن طرف #اکونومونیست را میبینی که برترین شهرهای جهان را اعلام می کند و این طرف #کوفه را، یکی از اسرار آمیزترین نقاط عالم و از چهار شهر برتر جهان در نگاه قرآن(اینجا).
دنیای عجیبی است مگر نه؟!
در آن سوی #لندن است و #لس_آنجلس، که خارهای سرسبد تمدن اومانیستی غربند و برای ایجاد امنیت، بیشترین دوربین های مداربسته جهان را در خود دارند. در این سوی #نجف است و #کربلا و میلیون ها انسان که در اوج امنیت و آرامش، کیلومترها می روند و دوربینی نمی بینند. آنها کنترل حداکثری دارند و اینها آزادی حداکثری.
دنیای عجیبی است مگر نه؟
آن طرف نوادگان #فرعون را ببین که ندای «أنا ربكم الأعلى» سر داده اند و برای سلطه حداکثری بر بشر، سودای حذف مخلوقات گرانقدر الهی مثل گاو و گوسفند را در سر دارند و مفتخر به ساخت #گوشت_مصنوعی اند و این طرف، در #مسیر_اربعین، روزانه دهها راس گاو و گوسفند #حلال_و_طیب ذبح می شود و به رایگان در اختیار زائران قرار می گیرد.
دنیای عجیبی است مگر نه؟
آن طرف هتل «پالمز کازینوی لاس وگاس» قرار دارد با شبی چند ده هزار دلار حق اقامت، که تنها پذیرای #قارون های عصر مدرن است و این طرف، #موکبهای فراوان حسینی که به رایگان، پذیرای تمامی #عباد_الله می شوند(اینجا).
دنیای عجیبی است مگر نه؟!
در آن سوی به نام علم و به پشتوانه انواع کدکس های غذایی علمی!!، کهنه ترین و کپک ترین غذاها را #کنسرو می کنند و با انواع و اقسام افزودنی های مضر به خورد بشر می دهند و در این سوی، در مسیر تمدن اربعین، #تازه_خوری در جریان است و سلامت.
دنیای عجیبی است مگر نه؟!
در آن سوی از تمدن شیطان، #هوش_مصنوعی را می بینی که برای سلطه حداکثری بر بشر، تنها کردن و حذف #روابط_انسانی می تازد و در این سوی، #خانواده_بیست_میلیونی اربعین را، با واقعی ترین، زنده ترین و گسترده ترین روابط عمیق انسانی.
دنیای عجیبی است مگر نه؟!
دنیای قارونها و فرعونها را ببین که ثمره اقتصاد مریض و متمرکز نظام سرمایه داری اند و خیل عظیم بردگان بی اختیار را. و این طرف را نظاره کن! دنیای #مدیریت_مردمی تمدن اربعین و خیل عظیم آزادگان مختار را. در اینجا هرکسی نقشی دارد و سهمی! آنقدر که یکی برای زائران #سایه می شود و آن مادر پیر، با تکه کارتنی رهروان را خنک می کند.
دنیای عجیبی است مگر نه؟!
آن طرف را ببین که در دنیای ظلمانی سند۲٠۳٠ و #برابری_جنسیتی چه می گذرد. ابلیس را که در تدارک نبردی تمام عیار با خانواده و انسانیت است. از سویی به دنبال احیای #قوم_لوط است و از دیگر سوی، با انواع روشهای علمی! برای اختلاط نطفه ها و حرام زادگی و تغییر جنسیتها در تلاش.
این طرف اما در دنیای #حلال_زادگان تمدن نور، مردان و زنانی وجود دارند که در دانشگاه اربعین، مشق جوانمردی، غیرت، عفاف و حریم می کنند و برای واژه مقدس #ناموس جان می دهند.
دنیای عجیبی است مگر نه؟!
آن طرف پاریس را می بینی که مدعی #امامت بر شهرهای عالم است و برای میزبانی کمتر از بیست هزار ورزشکار دچار مشکل می شود و این طرف، نجف و کربلا را ببین که بیش از بیست میلیون نفر را به رایگان پذیرا می شوند و پذیرایی می کنند و مشکلی هم ندارند.
دنیای عجیبی است مگر نه؟!
آن طرف را ببین که با انواع و اقسام دلایل علمی!! کندن از دیگران و له کردن شان را توجیه می کنند و این طرف را دل بده! هرچه دارند فدایت می کنند و باز خود را شرمنده و مدیون تو می دانند.
دنیای عجیبی است مگر نه؟!
مطالعه بیشتر: تمدن اربعین
التماس دعا برای جاماندگان
@besalamen_amenin