eitaa logo
مدرسه مجازی قران کریم
194 دنبال‌کننده
712 عکس
441 ویدیو
26 فایل
👇👇👇👇👇👇👇👇 ✅برگزاری دوره های آموزش قران کریم به صورت آنلاین وتلفنی ویژه دانش آموزان -دانشجویان -شاغلین -کودکان - ✅علاقه مندان به فراگیری قران با ما همراه باشید👌
مشاهده در ایتا
دانلود
در روایتی از امام سجاد (ع) نقل شده است که آن حضرت هر روز جمعه مردم را موعظه می کرده و از آن جمله می فرمودند: ای فرزند آدم از مرگ غافل مباش، به همین زودی قبض روح خواهی شد، و به منزلی منتقل می شوی، روح به تو باز گردانده می شود و دو فرشته منکر و نکیر برای سئوال بر تو وارد می شوند، و اول چیزی که می پرسند از پروردگار تو است، آنگاه از پیامبری که به سوی تو فرستاده شده است، و از دینی که پذیرفته ای، و از کتابی که تلاوت می کردی، و از امامی که ولایت او را قبول کرده بودی، آنگاه از عمرت می پرسند که در چه راهی آن را فانی کردی و از مال و ثروت که از کجا کسب نموده و در چه راهی مصرف نمودی؟ . (16) پاورقی: 16) بحار الانوار، ج 6، ص 223، باب احوال برزخ، حدیث .24
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
السلام علیک یا اباعبدالله الحسین علیه السلام. 📣 *خانم های عزیزی که اربعین راهی هستید:📣 🏴 استدعا دارم در طول مسیر پیاده روی آرایش نکنید* ؛ در سرویس های بهداشتیِ موکب ها ، بعضا خانم هایی که از ملیت های غیر ایرانی هستند ، نگاه خوبی به این مسأله ندارند 🔷 باور کنید اونها اکثرا ماهواره دارند و تمام وسایل آرایشی و مراقبتی پوست و لوسیون ها و ... میشناسند ، اما مسیر پیاده روی جای اینکار نیست 🔷 اگر ۳_۴ روز آرایش نکنیم هیچ اتفاقی نمی افته 🏴 اگر *چادری دائمی هستید* ، در مسیر پیاده روی *عبا نپوشید* ، درسته که عبا کاملا پوشیده است و راحت و جمع و جور 🔷 اما ، اجازه بدید این *فرهنگ چادر سرکردن حفظ و منتقل بشه* و کم رنگ نشه 🏴 لباس های خونگی که برای استراحت در موکب و مبیت ها میبرید ، لطفا راحت و پوشیده باشه و *لباس های خیلی جذب و ساپورت و تاب_شلوارک استفاده نکنیم* 🔷 درسته که همه خانم هستیم و منعی نداره اما داریم *انتقال فرهنگ انجام میدیم* ، همه ما یه دست لباس خونگی راحت و پوشیده داریم و به هیچ جایی برنمیخوره اگر ۳_۴ شب ، جذاب و شیک و فوق العاده *نباشیم* 🏴 اگر بعلت گرمی هوا زیر چادر فقط یک تیشرت میپوشیم ، از کسی بخوایم از پشت بررسی کنه که آیا *بند لباس زیر ما مشخص هست یا نه ؟* 🔷 بعضی چادرهای لطیف که زیرش یک تاب میپوشن یا رنگی .در طی مسیر اون بند تاب و رنگ لباس زیر کاملا مشخصه . چون زیر نور افتاب معمولا لباس زیر چادر دیده میشه. 🤦‍♀ 🏴 لطفا در مسیر پیاده روی که مملو از نامحرم هست *عطر و ادکلن در حدی که تو فضا بپیچه استفاده نکنیم* ، 🔷 بذاریم بندگان خدا در حال و‌هوای خودشون باشند و کسی جذب ما نشه 🏴 برای استراحت اگر داخل موکب ها گرم هست ،بیرون موکب ها یه وری لم ندیم * درسته که خسته ایم و قصدی نداریم ولی در معرض دید آقایون هستیم 🔷 یکبار یک آقای جوان* از من خواهش کردند که به یک خانم که کنار جاده با کوله یه وری افتاده بودند و استراحت میکردن *بگم که بشینن* 🤦‍♀ 🏴🏴🏴🏴🏴🏴 💠 * عزیزان دل ، پیاده روی میلیونی و بی سابقه اربعین ، نماد قدرت و عظمت تشیع است ، لطفا با حفظ حریم ها و نکات اخلاقی ، نماینده خوبی از یک زن ایرانی در این مسیر باشید* 💠 🏴🏴🏴🏴🏴🏴 *اللهم عجل لولیک الفرج* لطفا این پیام را در گروه هاتون منتشر کنید . شاید یک نفر این موارد را دقت نکرده باشد و با این پیام آگاه شود.
✍امام علی (ع) فرمودند: یڪ روز دیناری صدقه دادم رسول خدا فرمودند: یا علی آیا میدانی ڪه صدقه از دست مومن خارج نشود مگراینڪه از دهان هفتاد شیطان بیرون آید ڪه هر یڪ او را با وسوسه خود از دادن منع می ڪنند (یڪی گوید نده ڪه ریا میشود ودیگری میگوید نده ڪه او مستحق نیست و آن دیگر گوید نده ڪه خود بدان محتاج خواهی شد و ) وقبل از آنڪه به دست سائل برسد بدست خدا خواهد رسید. 📚ثواب الاعمال و عقاب الاعمال، ترجمه غفاری، ص۳۱۴
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سلام وعرض ادب بزرگوارانی که امکان تشرف زیارت اربعین را ندارند ومیخواهند تو ثواب پیاده روی شریک بشوند میتونند برای هزینه زائر کمک کنند پیام بدهند @shamim_noor
▪️نبین توی خرابه‌هام آسمونا جای منه ▪️من دختر شاهم و دنیا واسه بابای منه 🏴 شهادت جانگداز حضرت رقیه سلام‌الله‌علیها تسلیت باد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
تاریخ دقیق شهادت امام حسن مجتبی(ع) چه روزی است؛ هفتم یا بیست و هشتم صفر؟! انتشار :‌ چهارشنبه ۲۵ / ۰۷ /۱۳۹۷ | ساعت ۱۰:۱۶  شفقنا _ در تقویم، هفتم ماه صفر روز میلاد امام موسی کاظم (علیه السلام) اعلام شده است در صورتی که این تاریخ طبق قول صحیح مصادف با شهادت امام حسن مجتبی (علیه السلام) می باشد. از دیرباز در حوزه هزار ساله نجف اشرف هفتم صفر را روز شهادت امام مجتبی علیه السلام می دانند و شیعیان عراق و سایر کشورها نیز در این روز برای سبط اکبر؛ امام مجتبی علیه السلام اقامه عزا می کنند اما در ایران شهادت سبط اکبر بیست و هشتم صفر است همزمان با رحلت پیامبر اعظم. چرا ؟! در وقوع شهادت سبط اکبر پیامبر«صلی الله علیه و آله»، امام مجتبی«علیه السلام» در ماه صفر، بین علمای شیعه اختلافی وجود ندارد. ، لکن در میان علمای شیعه درروز شهادت امام(علیه السلام) سه قول وجود دارد قول اول: (آخر ماه صفر) روز آخر ماه صفر که قائل آن ‌شیخ کلینی«قدس سره»می‌باشد و لازم به ذکر است که این قول را تنها ایشان ذکر کرده و قول منفردی است که با تمام وجاهت و بزرگی وی هیچ یک از علمای شیعه تا این زمان از او تبعیت ننموده‌اند. ( لذا از بررسی این قول صرف نظر میکنیم. ) قول دوم:(28 صفر) اولین قائل آن شیخ مفید«قدس سره»  در کتاب (مسارّ الشیعة) می‌باشد. واین  در حالی است که خود شیخ مفید در کتاب دیگرش بنام (الارشاد)از ذکراین روز به عنوان روز شهادت خودداری نموده است و تنهابه ذکر ماه صفر اکتفا کرده است دومین قائل به این قول شیخ طوسی«قدس سره»  در کتاب (تهذیب الاحکام) است. و با توجه به اینکه شیخ کلینی و شیخ مفید«قدس سرهما»  در شمار مشیخه او قرار داشته‌اند، تنها از کلام شیخ مفید«قدس سره» در کتاب (الارشاد) تبعیّت کرده است و روز خاصی را معین نکرده است. که از عدم التزام و تعیین نکردن او به روز خاص در ماه صفر، می‌توان استفاده نمود که کلام شیوخ خود (کلینی و شیخ مفید) در بیست و هشتم و آخر ماه صفر را نپذیرفته است. البته لازم به ذکر است که قول بیست و هشتم صفر از سوی برخی مثل شیخ طبرسی و ابن شهرآشوب مازندرانی«قدس سرهما»  مورد تأیید قرار گرفته است، لکن پس از قرن ششم تا این زمان قائلی ندارد. قول سوم:(7صفر) این قول مشهور میباشد و از دو جهت حائز اهمیت است جهت اول: از جهت قائلین به آن، در کمّ و کیف این قول از جهت قائلین به آن، در کمّیت و کیفیت نسبت به قائلین دو قول مذکور برتری دارد. اما از جهت کیفیت؛ در لسان روایات به روز دقیق شهادت امام (علیه السلام) اشاره شده است و این خود نشان از ترجیح این قول نسبت به اقوال دیگر است بگونه‌ای که در روایات به روز پنجشنبه اشاره شده است. اما از جهت کمیت تعداد قائلین این قول، از قائلین دو قول مذکور بیشتر است. که در ادامه به اسناد آن اشاره میکنیم. لازم به ذکر است که بنابر اسناد موجود، این قول از زمان امام کاظم«علیه السلام» رواج داشته و از سوی قاسم بن ابراهیم الرسّی«البرسی» 169-246 ه‌ق عنوان شده است. قبل از ورود به بحث لازم است که قاسم بن ابراهیم را از دیدگاه رجالییون معرفی کنیم نجاشی رجالی بزرگ در مورد قاسم بن ابراهیم اینگونه می‌نویسد: « قاسم پسر ابراهیم طباطبا پسر اسماعیل پسر ابراهیم پسر حسن مثنّی پسر امام مجتبی«علیه السلام»است. او صاحب کتاب (تثبیت الامامة) می‌باشد که از امام صادق«علیه السلام» با واسطه و از امام کاظم«علیه السلام» بدون واسطه روایت می‌کند». ابوالحسن العمری در کتاب (المجدی فی انساب الطالبییّن) می نویسد: «کنیة او ابامحمّد فردی عفیف و زاهد بوده است و از سلاطین جور وقت دوری جسته و هدایا و مراحم آنان را اگر چه از طلا و نقره بوده، نپذیرفته است و مردم را به وصایت امام رضا«علیه السلام» دعوت می کرده و از سال 220ه‌ق تا 246 ه‌ق که از دنیا رحلت نمود، درجبل الرسّ«کوهی در نزدیک حله» مخفی بوده است. همچنین آقا بزرگ تهرانی از او تمجید بسیار نموده است و فرموده است: او سیدی شریف و از سادات بنی الحسن«علیه السلام» است. از این روایت قاسم بن ابراهیم، بزرگانی از فقهاء همچون شهید اول،  کفعمی، والد شیخ بهائی، شیخ بهائی در (توضیح المقاصد)، علامه مجلسی در (بحار الانوار)، شیخ عبدالله بحرانی در (عوالم العلوم)، شیخ محمد حسن نجفی در (جواهر الکلام)، شیخ جعفر کاشف الغطاء در (کشف الغطاء) و شیخ عباس قمی در (انوار البهیّه)«قدس سرهم» پس از قرن هفتم تا زمان حاضر تبعیت نموده‌اند؛ که به برخی از این روایات اشاره میکنیم:   اسناد وارده در کتب حدیثی مبنی بر شهادت در روز 7 ماه صفر سند اول: «تثبیت الامامة»
قدیمی ترین منبعی که در این زمینه تا به حال یافت شده کتاب « تثبیت الامامة»تالیف «سید قاسم بن ابراهیم الرسی» است که در سال 246 وفات یافته است. وی که خود از نوادگان حضرت امام حسن مجتبی علیه السلام است، از زهاد و عباد و علمای زمان خویش بود که دارای تألیفات فراوانی است. گفتنی است وی از روات احادیث هم بوده است و بدون واسطه از حضرت موسی بن جعفر علیه السلام روایت نقل میکرده است. وی در کتاب خویش چنین آورده است. «الامام الحسن علیه السلام ابوه الامام امیرالمومنین علی علیه السلام، امه فاطمه الزهراء سلام الله علیها، ولادته: ولد فی المدینه لیلة النصف من شهر رمضان فی السنة الثالثة للهجره، القابه: التقی، الزکی، السبط، وفاته: توفی فی السابع من شهر صفر سنة خمسین من الهجرة» سند دوم: قول شهید اول یکی دیگر از کسانی که قائل بودند شهادت سبط اکبر حضرت امام حسن مجتبی علیه السلام در هفتم ماه صفر واقع شده است، شهید اول (متوفای 786) می باشند ایشان در کتاب شریف «دروس» می فرمایند: الامام، الزکی، ابومحمد الحسن بن علی سید شباب اهل الجنه ولد بالمدینه یوم الثلاثاء منتصف شهر رمضان سنة اثنتین من الهجرة … و قبض بها مسموما یوم الخمیس سابع صفر سنة تسع و اربعین من الهجرة. سند سوم :«مرحوم کفعمی» یکی دیگر از کسانی که قائل به شهادت امام حسن مجتبی در هفتم ماه صفر شده است، علامه بزرگوار و محدث کبیر مرحوم کفعمی صاحب کتاب شریف «مصباح» می باشد ایشان در این کتاب چنین می فرماید: » ولد فی یوم  الثلاثاء  منتصف شهر رمضان سنة ثلاث من الهجرة و توفی یوم الخمیس سابع شهر صفر سنة خمسین من الهجرة. سند چهارم: پدر بزرگوار شیخ بهایی یکی دیگر از بزرگانی که قایل به شهادت امام حسن مجتبی علیه السلام در هفتم صفر می باشد مرحوم علامه شیخ حسین والد مکرم شیخ بهایی در کتاب «وصول الاخبار الی اصول الاخبار» می باشد وی که متوفای سال 984 هجری است در کتاب خویش میفرماید: « هو الامام الزکی ابومحمد سید شباب اهل الجنه ولد بالمدینه یوم الثلاثاء منتصف شهر رمضان سنة اثنتین من الهجرة مسموما فی المدینة یوم الخمیس سابع شهر صفر سنة تسع او ثمان و اربعین و قیل سنة خمسین من الهجره عن سبع و اربعین سنة. جهت دوم: سیره علماء سیره علمی علماء و متشرعه و سنت عملی آنها اینگونه بوده است که حضرات در روز هفتم ماه صفر، در کلیه بلاد شیعه اقامه‌ی عزا مینمودند. خصوصا این سنت در نجف اشرف و حوزه علمیه قم پس از ورود آیت الله العظمی حاج شیخ عبدالکریم حائری«قدس سره»  به قم و تاسیس حوزه، دستور به تعطیلی بازار، حوزه علمیه و اقامة عزا نمودند؛ و پس از ایشان تحفّظ این سنت سیره‌ی بزرگانی همچون آیات عظام بروجردی و گلپایگانی«قدس سرهما»  -که هر کدام در زمان خود مسئولیت حوزه را به عهده داشته‌اند، بوده است. انتخاب شفقنا از مرکز تخصصی ائمه اطهار (ع) منابع: 1. شهید اول، دروس: ج2، ص7. 2.کفعمی، المصباح: ص509. 3. علامه شیخ حسین بهایی، وصول الاخبار:ص42
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا