هدایت شده از کانون گفتمان ولایت
🌸بـــسمالله🌸
#حجره_اندیشه
#ضرورت_های_حضور_اجتماعی_زن
♻️آنی که ما میگویم و اسلام میگوید که کار اصلی زن تو خانه است، آن به این معنا است که
💢کار اصلی زن هنگامی که امرش دایر باشد بین شوهرداری و بچه داری و خانه را جارو پارو کردن یا اداره یک سوپرمارکت برای اینکه فلان قدر پول در بیاورد، آن اولی مقدم است، آن اولی شغل زن است؛ سوپرمارکت را بگذارد مرده برود اداره کند، کارمندی فلان اداره را بگذار مرده برود بکند، هنگامی که صحبت نان در آوردن مطرح است. التفات میکنید.‼️
❌نان در آوردن از یک کار تو بازار و تو اداره و توی خیابان و توی نمیدانم فرض کنید که هرگوشهی دیگر، غیر از این است که انسان یک کاری را بعنوان یک #حرکت_اجتماعی، یک #کار_لازم، #یک_فریضه انجام میدهد.
⭕️این دومی است. که محترم است این دومی است که بین زن و مرد مشترک است. آن اولی یعنی نان در آوردن زن جزء وظایف زن مطلقا نیست. آنجایی که زن میخواهد برود بیرون برای اینکه نان در بیاورد، نه، همان خانه بماند. نان در آوردن جزء وظایف زن نیست، بر او لازم هم نیست، بیخود زحمتش را هم به خودش ندهد، کارهایی دارد که معادل آن کار هست داخل خانه، خیلی هم مهمتر است.
🌀اما آنجایی که صحبت #فعالیت_اجتماعی است، صحبت #جهاد_در_راه_خداست، صحبت #کار_فرهنگی است، صحبت عرض کنم که #حفظ_پشت_جبهه است، صحبت #کارهای_سیاسی_گوناگون است، آنجا بله زن برود، آنجا تکلیف اوست، وظیفهی اوست،❗️
📍بایستی هر چی هم میتواند اگر چنانچه آن کار، کار واجبی هست، از کار داخل خانه هم بزند، آن را محدود کند تا اینکه بتواند به آن کار اجتماعی و سیاسیاش برسد. انشاءاللَّه که توانسته باشم تفهیم کنم درست مقوله را.
مصاحبهی با مجله زن روز پیرامون جایگاه زن در جامعه١٣٩۶/١٢/۴
⚜ گفتمان ولایت 🌱
نخستین تشکل مستقل ولایی طلاب خواهر ✌️
💠 نرمافزار بله:
https://ble.im/goftemanevelayat
💠 نرمافزار ایتا:
https://eitaa.com/goftemanevelayat
💠 نرمافزار سروش:
https://sapp.ir/goftemanevelayat
هدایت شده از سم درصد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴جایگاه زن در غرب: درون قفس و قلاده به گردن!
🌏 #آخرالزمان
http://eitaa.com/joinchat/866320384C260d8cbae5
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
زن در غرب....
ابوالحسن بنی صدر😳😳
بخش اول ـ زن در بعد انسانى و معنوى
زن و مرد همسان و هم نوعند
در غالب جوامع ابتدایى یا پیشرفته قبل از اسلام، زن به عنوان نوع انسان و هم پایه مرد به حساب نمىآمد. در این جوامع زن یا اصلا انسان شمرده نمى شد بلکه حیوانى بود مانند بقیه حیوانات که براى تمتع و بهره برى مرد آفریده شده بود و یا اگر انسان شمرده مى شد، انسانى پست و با مرتبه اى پایین تر از مرد به حساب مىآمد. براى اینکه جایگاه زن در اسلام بهتر مدنظر قرار گیرد، در المیزان ابتدا نظر اقوام مختلف در مورد زن بیان شده:
(زندگى زن در امتها و قبایل وحشى از قبیل ساکنان آفریقا، استرالیا، جزایر مسکونى در اقیانوسیه، آمریکاى قدیم و غیر اینها نسبت به زندگى مردان نظیر زندگى حیوانات اهلى بود. آن نظرى که مردان نسبت به حیوانات اهلى داشتند، همان نظر را نسبت به زن داشتند و به زنان با همان دید مى نگریستند … آنان مى گفتند: هستى و وجود زنان و زندگیشان تابع هستى و زندگى مردان است و عینا مانند حیوانات هیچ استقلالى در زندگى و هیچ حقى ندارند و زن، مادام که شوهر نکرده تحت سرپرستى و ولایت پدر است و بعد از ازدواج تحت ولایت شوهر؛ آن هم ولایت بدون قید و شرط و حد و مرز … در هند معتقد بودند که زن پیرو مرد و مانند یکى از اعضاى بدن اوست. در نتیجه این اعتقاد زن باید بعد از شوهرش مى مرد و مانند عضوى از اعضاى او در آتش مى سوخت و اگر زنده مى ماند در کمال ذلت و خوارى زندگى مى کرد …
در امتهایى مانند هند و چین زنان نه انسان بودند و نه حیوان بلکه برزخى بین این دو به حساب مىآمدند. کلدانیان و آشوریان نیز زن را تابع همسر دانسته و او را از استقلال محروم مى دانستند و به حکم قوانین حمورابى زن نه در اراده اش استقلال داشت و نه در عمل.
در روم قدیم همه اهل خانه باید رب و سرپرست خانه را مى پرستیدند و زنان اصولا جزو جامعه نبودند در نتیجه به شکایت آنان گوش نمى دادند و هیچ معامله اى از آنان را معتبر و نافذ نمى شمردند و مداخله در امور اجتماعى از جانب آنان به هیچ وجه صحیح نبود).(۳)
(در یونان قدیم زن را پلید و دست پرورده شیطان مى دانستند و رومیان و بعضى از یونانیان معتقد بودند که زن داراى نفس مجرد انسانى نیست و مرد داراى آن هست؛ حتى در سال ۵۸۶ میلادى در فرانسه کنگره اى تشکیل شد تا در مورد زن و انسان بودن یا نبودن او بحث کند که بعد از بحثهاى فراوان به این نتیجه رسیدند که: بله، زن نیز انسان هست اما نه چون مرد انسانى مستقل، بلکه انسانى مخصوص خدمت کردن به مردان. در انگلستان نیز تا حدود صدسال قبل، زن جزو مجتمع انسانى شمرده نمى شد. رفتار عرب با زنان نیز تلفیقى از رفتارهاى فوق بود).(۴)
در مورد رفتار و عقاید این جوامع در ارتباط با زنان چند مطلب قابل ذکر است:
۱ـ بشر قبل از اسلام درباره زن دو طرز تفکر داشت. یکى زن را انسانى در سطح حیوانات بى زبان مى دانست و دیگرى او را انسانى پست و ضعیف در انسانیت مى پنداشت. انسانى که مردان یعنى انسانهاى کامل، در صورت آزادى او از شر و فسادش در امان نیستند و به همین جهت باید همیشه در قید تبعیت مردان باشد.
۲ـ در مورد وضع اجتماعى زن نیز دو نظر وجود داشت. بعضى زن را خارج از افراد اجتماع انسانى مى دانستند و معتقد بودند زن جزو این هیکل ترکیب یافته از افراد نیست بلکه از شرایط زندگى اوست، شرایطى که بشر بى نیاز از آن نمى باشد مانند خانه که از داشتن و پناه بردن در آن چاره اى ندارد و بعضى دیگر معتقد بودند که زن مانند اسیرى است که به بردگى گرفته مى شود و از پیروان اجتماع غالب است؛ اجتماعى که او را اسیر کرده، از نیروى کار او استفاده مى کند و از ضربه زدنش هم جلوگیرى مى نماید.
۳ـ محرومیت زن در این جوامع همه جانبه بود و زن را از تمامى حقوقى که ممکن بود از آن بهره مند شود، محروم مى دانستند مگر به آن مقدارى که بهره مندى زن در حقیقت به سود مردان بود که قیم زنان بودند.
۴ـ اساس رفتار مردان با زنان عبارت بود از غلبه قوى بر ضعیف و به عبارت دیگر هر معامله اى که با زنان مى کردند، براساس قریحه استخدام و بهره کشى بود. این روش امتهاى غیرمتمدن بود و اما امتهاى متمدن این طرز تفکر را هم داشتند که زن انسانى است ضعیف الخلقه که توانایى آن را ندارد که در امور خود مستقل باشد و نیز موجودى است خطرناک که بشر از شر و فساد او در امان نیست.(۵)
هدایت شده از بیسیمچی مدیا 🎬
تنها ۲ سال پس از اعتماد به آمریکا🇪🇬🇺🇸
۹ سال پس از اعتماد به جمهوری اسلامی موقعی که همه کشورهای قدرتمند جهان بهت گفتن باید بری 🇮🇷🇸🇾
@BisimchiMedia
هدایت شده از بیسیمچی مدیا 🎬
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سيد حسن نصرالله: با ديدن اين تصاوير اشك در چشمانم حلقه زد.
@BisimchiMedia
هدایت شده از بیسیمچی مدیا 🎬
روحانی: جواد جون حال کردمااا خوب با استعفا 2 روز ملت رو اُسکل کردیم. دیدار اسد با رهبری رو هم شُست، بُرد
ظریف: 😂😂😂
⚠️پ ن: ظریف به سرِ کار خود بازگشت 😐
@BisimchiMedia
هدایت شده از افسران جوان جنگ نرم
🔸پیگیری دستاوردهای سفر اسد به تهران در گفتوگوی تلفنی ظریف و المعلم/ فارس
🔹وزیر امور خارجه ایران در تماسی تلفنی با همتای سوری خود درباره راههای تقویت همکاریهای راهبردی میان دو کشور در پی سفر اسد به تهران تبادلنظر کرد.
❌ کسانی که سعی داشتند استعفای ظریف را به پای حضور بشار اسد در ایران بنویسند، همزمان با انتشار خبر حسابی آچمز شدند...
@Afsaran_ir
هدایت شده از @AntiBBC
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
افشای خیانت دولت روحانی از زبان رهبر انقلاب!
رهبرانقلاب: نباید برجام وسیله ای بشود برای فشار به ملت مسئولین گفته بودند برجام را قبول کنیم تا فشار تحریم برداشته شود!
پ؛ن:دولت روحانی امروزه هم میگه FATF! را تصویب کنیم تا فشار ها برداشته بشه!ایا خیانت آشکار نیست؟!
@AntiBBC
خلقت زن
خلقت ابتدایى زن از مباحثى است که از قدیم الایام مطرح بوده است. بنابر تورات خداوند یکى از دنده هاى مرد را کند و از آن حوا ـ اولین زن ـ را آفرید. بنابراین وجود زن طفیلى و تبعى است.(۷) در المیزان ذیل آیه اول سوره نسإ(یا ایهاالناس اتقوا ربکم الذى خلقکم من نفس واحده و خلق منها زوجها = اى مردم از پروردگارتان پروا کنید، آنکه شما را از یک تن آفرید و از(جنس) همان یک تن همسرش را نیز قرار داد) چنین آمده:
بنابر ظاهر آیه، مراد از(نفس واحده) آدم علیه السلام و مراد از(زوجه اش) حوا است و(خلق منها زوجها) بنابر ظاهر به این معناست که همسر آدم از نوع خود آدم بوده و انسانى بود مثل او. پس اینکه در بعضى تفاسیر آمده که مراد از آیه مورد بحث این است که همسر آدم از بدن او درست شده، صحیح نیست
آیا حوا واسطه فریب آدم(ع) بود؟
بنابر روایت تورات حوا واسطه فریب آدم(ع) بود و از همین جا جنس زن مورد نفرت قرار گرفت. در تورات چنین آمده: آن روز مار از میان همه حیوانات صحرا که خدا خلق کرده بود، حکیمى شد و به زن گفت: آیا به راستى خدا گفته از همه درختان این باغ نخورید؟ زن گفت: از همه درختان باغ مى خوریم؛ تنها فرموده از میوه آن درخت که در وسط باغ است ـ درخت معرفت خیر و شر ـ نخورید و نزدیکش نشوید تا نمیرید. مار گفت: نمى میرید. خدا دانسته است که شما همان روز که از آن بخورید چشمتان باز مى شود و مثل ملائکه در خیر و شر دانا مى شوید. پس وقتى زن بدید که آن درخت، درخت خوبى است و میوه اش خوب و شهوت انگیز است، عقل خود را از کف بداد و از میوه آن گرفته و خورد و به شوهرش خورانید … پس خدا گفت: مگر از آن درخت خوردى؟ آدم گفت: این زنى که برایم درست کردى از آن به من داد و خوردم.(۱۱)
ظاهر قرآن هیچ دلالتى بر واسطه بودن حوا ندارد بلکه به صراحت مى فرماید که شیطان به نزد آدم و حوا آمد و براى هر دوى آنان قسم خورد و آنان را نصیحت کرد که از آن درخت بخورند و آن دو هم خوردند.
شیطان گفت: پروردگارتان شما را از این درخت نهى نکرد مگر براى اینکه فرشته نشوید و یا از جاودانان نگردید و براى آن دو قسم خورد که من از خیرخواهانم و با نیرنگ خود آن دو را به خود نزدیک کرد تا از آن درخت خوردند.(۱۲)
در بخش بررسى روایات، ذیل این آیه نیز روایتى از امام صادق علیه السلام نقل شده که ابلیس نزد آدم و همسرش آمد و آن دو را به خوردن تشویق کرد و براى آنان سوگند خورد و آن دو فریب خوردند.
همپاى مرد در ابعاد معنوى
ملل گذشته همچنان که خلقت زن را ناقص و پست مى دانستند، در کسب کمالات روحى و معنوى نیز او را محروم یا کم بهره مى دانستند. از نگاه تورات زن جرثومه شر یعنى جهالت، حماقت و جنون است. زن از مرگ بدتر و تلخ تر است. خودش دام، قلبش طناب دام و دستهایش قید و زنجیر است. در میان هزار مرد یک انسان پیدا مى شود ولى در میان هزار نفر زن یک انسان هم پیدا نمى شود.(۱۵)
در المیزان بعد از اثبات انسانیت زن و هم نوعى زن و مرد در انسان بودن آمده است: با این بیان روشن شد که رسیدن به هر درجه از کمال که براى یک صنف(مرد) میسر و مقدور است، براى صنف دیگر(زن) نیز میسور و ممکن است و یکى از مصادیق آن استکمالهاى معنوى است که از راه ایمان به خدا و اطاعت و تقرب به درگاه او حاصل مى شود.(۱۶)
در تفسیر آیه نسإ(الرجال قوامون على النسإ بما فضل الله بعضهم على بعض = مردان بر زنان قیمومت دارند چون خدا بعضى را بر بعضى برترى داده) نیز این فضیلت به برترى جسمى و خلقتى تفسیر شده نه برترى واقعى و معنوى:
از ذیل آیه ۱۳حجرات ـ ان اکرمکم عندالله اتقیکم ـ چنین ظاهر مى شود که تفضیل نامبرده در آیه ـ الرجال قوامون على النسإ بما فضل الله بعضهم على بعض ـ تفضیل در مجهز شدن به جهازى است که با آن، امر حیات دنیوى یعنى معاش بشر بهتر نظام مى گیرد و حال مجتمع را به بهترین وجه اصلاح مى کند نه اینکه مراد از آن کرامت واقعى و فضیلت یعنى قرب به خداى متعال باشد چون از نظر اسلام برتریهاى جسمى و مادى که جز در زندگى مادى مورد استفاده قرار نمى گیرد، تا وقتى که وسیله به دست آوردن مقامات اخروى نشود، هیچ اهمیتى ندارد. برترى واقعى که به معناى کرامتى است که اسلام به آن عنایت دارد، ملاکش تقواست، در مرد باشد، مرد برتر است و در زن هم باشد، زن برتر است.(۱۷)
ز دیدگاه گذشتگان گناه زنان به عهده خودشان بود ولى اعمال نیک و ثوابشان به مردان مى رسید و اصولا زنان را عمل صالح و قابل پاداش نبوده و در نزد خدا خوار و بى مقدار به حساب مىآمدند. حرمت و کرامت فقط از آن مردان بود.(۱۸) اسلام با بیان یک اصل کلى بر همه این توهمات پوچ خط بطلان کشید. قرآن با بیانات مختلف و مکرر یکسانى زن و مرد را در جزا و پاداش اعلام کرد؛ از جمله فرمود: و من یعمل من الصالحات من ذکر اوانثى و هو مومن فاولئک یدخلون الجنه ولایظلمون نقیرا.(۱۹)
هر کس از اعمال پسندیده به جا آورد در حالى که مومن باشد، خواه زن یا مرد، چنین کسانى به بهشت وارد خواهند شد و به اندازه دانه خردلى نیز بدانان ظلم نخواهد شد.
ذیل این آیه تصریح شده که بر خلاف پندار گذشتگان از ادیان و مکاتب مختلف، از نظر اسلام هیچ فرقى بین مرد و زن نیست و هر دو به پیشگاه خدا یکسانند ودر جزا و کیفر اخروىمحکوم یک قانون مى باشند.
نکته جالب اینکه در المیزان لفظ(رجل) در آیات: (و على الاعراف رجال یعرفون کلا بسیماهم(۲۰) بر اعراف مردانى هستند که همه را از چهره هایشان مى شناسند و رجال لاتلهیهم تجاره ولابیع عن ذکرالله(۲۱) مردانى که هیچ تجارت و بیعى آنان را از یاد خدا باز نمى دارد و فیه رجال یحبون ان یتطهروا(۲۲) در آن مردانى هستند که دوست دارند پاک باشند و رجال صدقوا ما عاهدوا الله علیه(۲۳) مردانى که بر عهد خود با خدا به راستى پایدارى ورزیدند را نه به معناى مرد، بلکه به معناى انسان صالح، قوىالاراده، با فهم و عقلى دانسته که به کمال انسانى رسیده و ممکن است مرد باشد یا زن. همچنان که در آیات: و انه کان رجال من الانس یعوذون برجال من الجن(۲۴) مردانى از آدمیان به مردانى از جنیان پناه مى برند و ما لنا لانرى رجالا کنا نعدهم من الاشرار(۲۵) ما را چه مى شود که مردانى که آنان را از بدان مى شمردیم، نمى بینیم به معناى انسانى است که در بعد شیطانى قوى شده، خواه مرد باشد یا زن(۲۶).