eitaa logo
بسوی خدا
2هزار دنبال‌کننده
4هزار عکس
3.4هزار ویدیو
49 فایل
دراین کانال میتوانید ازبیانات متفکران و شخصیتهای طراز اول انقلاب اسلامی,حضرت امام"ره" مقام معظم رهبری ؛استاد شهیدمطهری،شهید بهشتی علامه جوادی آملی،آیت الله مصباح یزدی آیت الله بهجت و دیگر علما بهره مند شدید ارتباط با مدیر @samenolhojajjj
مشاهده در ایتا
دانلود
سوال⁉️ خداوند متعال در قرآن مي فرمايد: خداوند كسي را نمي دهد مگر اينكه خودش بخواهد اما در جايي ديگري آمده است: خداوند نمي خواهد آنها شوند رابطه اين چيست؟ آيه اي که مورد استناد اين پرسش بود چنين است «انّ الله لا يُغيِّرُ ما بقوم حتّي يغيّرو ما بانفسهم»[1] خداوند سرنوشت هيچ قومي و «ملّتي» را تغيير نمي دهد مگر آنكه آنها خود تغيير دهند، كه در دو مورد از قرآن با تفاوت مختصري آمده است[2]، يك قانون كلي و عمومي را بيان مي كند، قانوني سرنوشت ساز و حركت آفرين و هشدار دهنده! اين قانون كه يكي از پايه هاي اساسي جهان بيني و جامعه شناسي در اسلام است، به ما مي گويد: مقدرات شما قبل از هر چيز و هر كسي در دست خود شما است و هرگونه تغيير و دگرگوني در خوشبختي و بدبختي اقوام در درجه اوّل به خود آنها بازگشت مي كند.[3] و اين يك سنّت تغيير ناپذير الهي است. فيض و رحمت خدا بيكران و عمومي و همگاني است، ولي به تناسب شايستگي ها و لياقت ها به مردم مي رسد. در ابتدا خدا نعمتهاي مادّي و معنوي خويش را شامل حال اقوام مي كند. چنانچه نعمتهاي الهي را وسيله اي براي تكامل خويش ساختند و از آن در مسير حق مدد گرفتند و شكر آن را كه همان استفادة صحيح است بجا آوردند، نعمتش را پايدار، بلكه افزون مي سازد؛ امّا هنگامي كه اين مواهب وسيله اي براي طغيان و سركشي و ظلم و بيدادگري و تبعيض و ناسپاسي و غرور و آلودگي گردد، در اين هنگام نعمت ها را مي گيرد و يا آن را تبديل به بلا و مصيبت مي كند. بنابراين دگرگونيها همواره از ناحية ما است وگرنه مواهب الهي زوال ناپذير است.[4] پس آنچه كه اين آية شريفه در مقام بيان آن است اين است كه سعادت و خوشبختي و شقاوت و بدبختي همة انسان ها و سرنوشت دنيوي و اخروي آنها را خودشان رقم مي زنند. و خود راه ضلالت و گمراهي و يا هدايت و رستگاري را بر مي گزينند. در مقابل اين آيات، آيات ديگري وجود دارد كه هدايت و ضلالت را به دست خداوند مي داند: «من يهد الله فهو المهتدي و مَن يُضلِل فأولئك هم الخاسرون»[5] آن كس را كه خدا هدايت كند هدايت يافته «واقعي» اوست و آن ها را كه گمراه سازد زيانكاران آنهايند. يا در آية 213 سورة بقره مي خوانيم «و الله يهدي من يشاء الي صراط المستقيم» خداوند كسي را كه بخواهد به راه راست هدايت مي كند. و در آيه 93 سورة نحل آمده است: «ولكن يضلّ من يشاء و يهدي من يشاء» ولي او هر كسي را بخواهد هدايت مي كند و هر كسي را بخواهد گمراه. و شبيه اين تعبير كه هدايت و ضلالت را فعل خداوند مي شمرد و هر دو را به او نسبت مي دهد در بسياري از آيات قرآن مجيد به چشم مي خورد.[6] در مورد اين كه رابطه بين اين دو دسته از آيات و نحوة جمع آنها چگونه بايد باشد، تفاسير مختلفي[7] ارائه شده است. و ما در اين جا دقيق ترين تعبيري كه با همة آيات هدايت و ضلالت سازگار است و همة آنها را به خوبي تعبير مي كند، بي آنكه كمترين خلاف ظاهري در آن باشد را، بيان مي كنيم. هدايت در لغت به معناي دلالت و راهنمائي تؤام با لطف و دقت است[8] و آن را به دو شعبه تقسيم كرده اند: «ارائه طريق» و «ايصال به مطلوب» و به تعبير ديگر «هدايت تشريعي» و «هدايت تكويني». با اين توضيح كه: گاه انسان راه را به كسي كه طالب آن است، با دقت تمام و لطف و عنايت نشان مي دهد، اما پيمودن راه و رسيدن به مقصود به عهدة خود اوست. «هدايت تشريعي، ارائه طريق». ولي گاه دست طالب را مي گيرد و علاوه بر ارائه طريق او را به مقصد مي رساند «هدايت تكويني، ايصال به مطلوب». هدايت تشريعي به معناي ارائه طريق جنبة عمومي و همگاني دارد و هيچ قيد و شرطي در آن نيست. چنانكه در آية 3 سورة دهر آمده «انّا هديناه السبيل اما شاكراً و اما كفوراً» ما راه را به انسان نشان داديم خواه شكر گذاري كند يا كفران. و در آية 51 آل عمران مي خوانيم. و انك لتهدي الي صراط مستقيم: تو همة انسان را به صراط مستقيم دعوت مي كني.[9] 👇👇
اما هدايت تكويني به معناي ايصال به مقصود و گرفتن دست بندگان و گذراندن آنها از تمام پيچ و خم هاي راه و حفظ و حمايت از آنها تا رساندن به ساحل نجات، كه موضوع بسياري ديگر از آيات قرآن است، هرگز بي قيد و شرط نمي باشد. اين هدايت مخصوص گروهي است كه اوصاف آنها در قرآن بيان شده، و اضلال كه نقطه مقابل آن است نيز، مخصوص گروهي است كه اوصاف آنان نيز بيان گشته است. گرچه بعضي از آيات مطلق است، ولي بسياري ديگر از آيات قيد و شرط آن را دقيقاً بيان كرده و هنگامي كه اين آيات «مطلق» و «مقيد» را كنار هم مي چينيم مطلب كاملاً روشن مي شود و هيچ ابهام و ترديدي در معني آيات باقي نمي ماند و نه تنها با مسأله اختيار و آزادي ارادة انسان نسبت به سرنوشت خويش مخالف نيست بلكه آن را دقيقاً تأكيد مي كند. قرآن مجيد در يكي از آيات مي گويد «يضلّ به كثيراً و يهدي به كثيراً و ما يضل به الّا الفاسقين»[10] بوسيلة آن ضرب المثل، که قبل از اين آيه بيان فرموده گروهي را گمراه و گروهي را هدايت مي كند، اما جز فاسقان را گمراه نمي سازد. كه در اينجا سرچمشة ظلالت فسق و خروج از طاعت و فرمان الهي شمرده شده است. و در جاي ديگر مي گويد: الله لايهدي القوم الظالمين،[11] خداوند قوم ستمگر را هدايت نمي كند. در اين جا تكيه روي مسأله ظلم شده است و آن را زمينه ساز ظلالت معرفي كرده است. و در جاي ديگر مي خوانيم: «والله لايهدي القوم الكافرينِ»[12]  خداوند قوم كافر را هدايت نمي كند. در اين جا كفر به عنوان زمينه ساز گمراهي ذكر شده است. باز در آية ديگر مي خوانيم: «انّ الله لايهدي من هو كاذب كفّار»[13] خداوند هدايت نمي كند كسي را كه دروغگو و كفران كننده است. كه در اين جا نيز دروغگويي و كفران را مقدمة ضلالت شمرده است. و آيات ديگر از اين قبيل كه ضلالت الهي را مخصوص كسي مي شمرد كه داراي اين اوصافند «كفر، ظلم، فسق، دروغ، اسراف، كفران» و تمام آيات ديگري كه به صورت مطلق ظلالت به خداوند متعال نسبت داده شده است مقيّد به اين اوصاف مي شود و ظلالت الهي هرگز بدون قيد و شرط نمي باشد. اما اين اسناد ظلالت به خدا عين اختيار بندگان و آزادي اراده آنها در متصّف شدن به چنين اوصافي است.[14] در مورد هدايت نيز شرط و اوصافي در قرآن آمده كه نشان مي دهد آن هم بدون علّت و بر خلاف حكمت الهي نيست. به هر حال مشيت الهي كه در آيات هدايت و ظلالت روي آن تكيه شده، هرگز به معناي مشيت بي دليل و خالي از حكمت نيست؛ بلكه در هر مورد شرايط خاصي دارد كه آن را هماهنگ با حكيم بودن او مي کنی.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فانی شدن در جاذبه‌های خداوند آیت الله رحمة‌الله‌‌علیه: 💌 وَاجعَل قَلبی بِحُبِّکَ مُتَیماً «و دل مرا سرگشته و دیوانه عشق و محبت خود قرار ده»، نفی موضوع است، ☀️و اینکه پروانه بشود و به نور رسد و نور شود. از خدا بخواهیم با او از خود فارق شویم و بی‌خود گردیم تا نفهمیم و خود را در برابر عظمتش گم کنیم. 📚جرعه‌ وصال، ص٩۵
🔸🔸🔸🔸🔸🔸 ✅ حتمی ظهور ⁉️ خسف بیداء به چه معناست؟ جریان آن چیست؟ «» یعنی زمین را با آنچه برآن بود فرو برد. «» به معنای بیابانی بین مکه و مدینه که در زمان ظهور حضرت مهدی علیه‌السلام فرو می‌رود و اکنون نیز به همین اسم وجود دارد. (مجمع‌البحرین، لسان‌العرب) ⚡️بر پایه روایتی از امام محمد باقر علیه‌السلام، سفیانی گروهی را به مدینه روانه می‌کند و حضرت مهدی علیه‌السلام از آنجا به مکه می‌رود. خبر به فرمانده سپاه سفیانی می‌رسد و لشکری را به تعقیب وی می‌فرستد. هنگامی که سپاه سفیانی وارد سرزمین بیداء می‌شوند، ندایی از آسمان بلند می‌شود: ☄«ای دشت، آن قوم را نابود ساز.» در این هنگام، زمین لشکر سفیانی را در خود فرو می‌برد و همگی به‌جز سه نفر، از بین می‌روند. (فرهنگنامه مهدویت، ص۲۱۱) ⬇️ تطبیق حادثه با آیات قرآن بر اساس روایاتی که از امامان شیعه نقل شده است، آیات ۵۱ تا ۵۳ سوره سبأ به فرورفتن لشکر در بیداء اشاره دارد: 🔅«وَ لَوْ تَری إِذْ فَزِعُوا فَلا فَوْتَ وَ أُخِذُوا مِنْ مَکانٍ قَرِیبٍ وَقَالُوا آمَنَّا بِهِ وَأَنَّىٰ لَهُمُ التَّنَاوُشُ مِنْ مَكَانٍ بَعِيدٍ؛ اگر ببینی هنگامی که فریادشان بلند می‌شود، امّا نمی‌توانند (از عذاب الهی) بگریزند، و آن‌ها را از جای نزدیکی (که حتّی انتظارش را ندارند) می‌گیرند و (در آن حال) می‌گویند: «به حقّ ایمان آوردیم ولی چگونه می‌توانند از فاصله دور به آن دسترسی پیدا کنند. 📙 الغیبة نعمانی، ص٣٠۵
🔻 ابو+لهب = پدر آتش تَبَّتْ يَدَا أَبِي لَهَبٍ وَتَبَّ ،دو دست ابولهب، ناکار آمد باد و خود اوتباه باد.(تبّت، آیه ۱) 🔽 او است پدر آتش؛ خدا اورا با این نام یاد کرده چون آتشِ دشمنیِ خدا همیشه در قلب او روشن است. او با دودست یعنی تمام توان علیه حقیقت، آتش افروزی می‌کند. 🔸اما خداوند با بیانی کوتاه، بر ناکارآمدی اقدامات دشمنانه و تباهی شخصیت ابولهب تاکید می‌کند. ⚜ هم دو دست او که منظور همان مال و قدرت است را به ناکارآمدی و هلاکت محکوم می‌کند وهم شخصیت او را که نماد فتنه است؛ به نفرین الهی گرفتار می‌کند . 📘 تدبر در کلام وحی
بالاتر از نماز شب🔻 آیت الله مظاهری: ✴️ از فواید تشکیل خانواده این است که خانه و تشکیل،(در اینکه محل عبادت است، مثل)مسجد است بلکه بالاتر.زیرا ثواب های 🔹 یک زن، 🔹 یک مرد 🔹 و اولاد از هر نماز مستحبی بالاتر است حتی از نماز شب. نماز شب بسیار اهمیت دارد و به قول قرآن، مقام محمود دارد. 📘 اخلاق در خانه،ص١٩١
📜 سیره عملی و اخلاقی آیت‌الله شیخ محمد 💠 اخلاق و کرامات آیت‌الله شیخ محمد بهاری 🔸 آیت الله شیخ محمد بهاری، در تأثیر نفس همانند استاد گرانقدرش بود و گاه با نگاهی عمیق یا وعظی کوتاه، خفته‌ای را بیدار می‌کرد و در همان برخورد اول، طرف مقابل را مجذوب و شیفته‌ی خود می‌‌ساخت. 🔹روزی در نجف اشرف، در حالی که با جمعی از طلاب در محوطه‌ی حیاط مدرسه ایستاده بود‌، رهگذری به طلاب جسارتی می‌نماید. طلبه‌ها در صدد پاسخ به توهین او بر می‌آیند؛ اما مرحوم بهاری می‌گوید: "او را به من واگذارید." آن گاه پشت سر او می‌رود و می‌گوید: ⏰ «ای غافل‌! آیا نخواهی مرد؟ آیا وقت آن نرسیده است که از خواب غفلت بیدار شوی؟» ✅ آن مرد نگاهی به پشت سر خود می‌‌کند و خطاب به مرحوم بهاری می‌گوید :"چرا‌،چرا، اتفاقا موقعش فرا رسیده است." 🔸او در حضور آن مرد الهی توبه می‌کند و با تحول و انقلابی درونی که در او پیدا می‌شود، از زهاد و عباد زمان خود‌ می‌گردد. 📚کتاب قله‌نشینان معرفت، ص ۷۷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 طرف میره زنش رو تو حمام میکشه، اصلا به روی خودمون نمیاریم!😐😐 پ.ن:مناظره دیشب خانم خزعلی و معصومه ابتکار
💠🌺پيامبر اکرم صلي الله عليه و آله 🔹رجَبٌ شَهْرُ الِاسْتِغْفَارِ لِأُمَّتِی أَکْثِرُوا فِیهِ مِنَ الِاسْتِغْفَارِ فَإِنَّهُ غَفُورٌ رَحِیمٌ 🔸ماه برای امت من ماه است در این ماه استغفار کنید که بخشنده و مهربان است 📗بحار الأنوار ، ج 94
💢 بی حجابی💢 ⁉️آیا بی حجابی است؟ 🖍بی حجابی مغایر با انسان است و انسان به صورت طبیعی دنبال حجاب و پوشش می باشد. لذا آدم ع و حوا ؛وقتی متوجه شدند –ولو نامحرمی نبود-دنبال ستر عورت برآمدند. فَبَدَتْ لَهُما سَوْآتُهُما وَ طَفِقا يَخْصِفانِ عَلَيْهِما مِنْ وَرَقِ الْجَنَّةِ 📖طه121 و برهنگى آنان برايشان نمايان شد و شروع كردند به چسبانيدن برگهاى بهشت بر خود برهنگی در واقع سیره و روش حیوانات است و البته اگر حیوان نیز متوجه شود و برای او آشکار شود و تعقل کند خود را خواهد پوشاند. اصلا وجه تمایز انسان و حیوان همین عقل است . که کنترلش کرده و باید و نبایدهایی برای او تعریف می کند. حیوان چون ندارد، نیز ندارد و قبح بی حیایی را درک نمی کند. 👈و و افتخار انسان به عقل اوست. اگر با بی حجابی و و برهنگی خود را در ردیف حیوانات قرار دهد در واقع رتبه پیدا کرده و نه تنها افتخار نیست بلکه مایه سرافکندگی اوست... 👌حجاب پوششی است که او را از گرما و سرما حفظ و مایه زینت او میشود. زیبایی ندارد . و انسانهای و زیبایی قابل عرضه ندارند. 👈طاووسِ لخت و بی پر، ندارد. همچنین انسان بی لباس.... البته برای حجاب تعریف خاصی ارائه کرده و بی حجاب و بد حجاب در عمل؛ضد قرآن اقدام میکند. و معاند که سبک زندگی خودش را دارد؛⚠️ این است که معتقد به قرآن که در ، قرآن می گیرد و به قرآن می خورد و آنرا مقدس و محترم و کلام خدا می داند؛چگونه آیات قرآن را می گذارد . و به قرآن می کند؟!!! 📖نور31 📖احزاب59 ❌👌پس شدن هنر نیست وگرنه هنرمندتر از بی حجابهای بشر می باشند.چون هم سابق اند و هم در بی حجابی و بی حیایی شان کاملتر است. ╭═━⊰🍃🌸🌸🍃⊱━═╮       
کمک نیروهای سپاه و ارتش در مناطق زلزله‌زده چرا اینجا و... که خودشون رو از مردم میدونن نمیبینم ╭═━⊰🍃🌸🌸🍃⊱━═╮       
🌺🍃پیامبر خدا (صلی‌الله‌علیه‌وآله):🤲 پروردگارا که خود را نگه می دارند مشمول و غفران خود بگردان. مستدرک الوسائل ج۳ ╭═━⊰🍃🌸🍃⊱━═╮
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ وقتی ، فرهنگ تشریفاتی امروز را به چالش می‌کشد!☝️ 👌پیشنــــهاد ╭═━⊰🍃🌸🍃⊱━═╮
♨️اهمیت در اسلام 🔸ازدواج امر مهمی در دین اسلام می‌باشد و اهتمام زیادی به آن شده است که با صیغه عقد منعقد می‌گردد و در پی آن، زن و مرد بر همدیگر محرم می‌شوند. شرع، بدون عقد، این ازدواج را مشروع نمی‌شمارد؛ زیرا تعهدات و الزامات ازدواج مانند سایر امور بزرگ و خطیر در سایه عقد محقق می‌شوند. 🔹صیغه عقد از جمله امور حقوقی، اعتباری و قراردادی است. زندگی اجتماعی و روابط حقوقی نیز بر اساس همین الفاظ و کلمات شکل می‌گیرد. 🖇🔰نبایستی نقش و اعتبارات را اندک شمرد. صیغه ازدواج یک نوع است، با همه مشخصات دیگر که حتی در ضمن آن می‌توان شروطی را نیز قرار داد که الزام‌آور نیز هستند. پذیرش زوجیت به واسطه عقد در حقیقت الزام طرفین به رعایت احکام و ضوابط شرعی و اعلام وفاداری به آن است و این، کم چیزی نیست. ✔️🌺کارهای بزرگ و خطیر نیاز به و مسئولیت دارند. نیز یکی از کارهای بزرگی است که نیازمند تعهد و مسئولیت است. عقلاء، در کارهای بزرگ مثل انجام معاملات بزرگ از عقد استفاده می‌کنند و البته فقط رضایت دو‌ طرف معامله کافی نیست. صرف رضایت دو طرف، تأمین کننده تعهد و مسئولیت مورد نیاز در این گونه امور مهم نیست و تثبیت این تعهدات در قالب عقد، تحقق می‌یابد. ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎ ╭═━⊰🍃🌸🍃⊱━═╮
38.28M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⁉️ اگر حضرت علی علیه‌السلام می‌دانست که خداوند او را خلیفه مسلمین قرار داده چرا با خلفا بیعت کرده است؟ اگر بگوئید توانایی نداشت حقش را بگیرد، پس کسی که توانایی ندارد حق خود را بگیرد چطور می‌تواند حکومت اسلامی را اداره کند!؟ و اگر بگوئید توانایی داشت و خودش نخواست پس به مردم خیانت کرده است و خائن صلاحیت حاکمیت را ندارد؟ 🎙 استاد محمدی شاهرودی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️🎥 سوال ❓کسانی که خیلی به ما ظلم کرده اند آیا حتما باید آنها را ببخشیم؟ 🎙استاد محمدی شاهرودی