🤔#پرسش
❔چرا اسلام می گوید باید از زنان حتی در صورتی که امر به کار خوب هم بکنند نباید اطاعت کرد ❗️آیا این اهانت به زنان نیست ❕❕💠#پاسخ💠
👌مضمون آنچه اشاره شد در برخی روایات آمده است .
❕پیامبر گرامی فرمود ؛
" در کار خوب از زنان #اطاعت نکنید قبل از آنکه شما را امر به کار زشت کنند و از بدان آنها به خدا پناه برید و نسبت به خوبان آنها نیز احتیاط کنید "
📚الکافی ج5 ص516
👌علی علیه السلام فرمود ؛
" از زنان بد بپرهیزید و مراقب نیکان آنها نیز باشید ،در اعمال نیک از آنان اطاعت نکنید تا در اعمال بد انتظار اطاعت کردن شما را نداشته باشند "
📚نهج البلاغه خطبه 80
❕برای فهم #مقصود این روایات باید توجه داشت ؛
👌 عدم اطاعت از آنها در #معروف (كار نيك) به اين معنا نيست كه اگر آنها دعوت به امور معروفى، همچون نماز و روزه و عدالت و احسان كردند شما با آنها مخالفت كنيد، بلكه منظور اين است كه قبول پيشنهاد آنها نبايد به صورت تسليم بىقيد و شرط در برابر آنان باشد و به تعبير ديگر «معروف» را به خاطر معروف بودنش انجام دهيد، نه به خاطر تسليم بى قيد و شرط در برابر همسرتان
👌تا مبادا آنها جسور شوند و احيانا انتظار داشته باشند، تسليم خواسته هاى ناپسند آنها شويد.
❕گر چه عبارت نهج البلاغه و سایر عبارات در اينجا مخصوص همسران نيست و زنان را به صورت مطلق عنوان مى كند، ولى پيدا است كه اين گونه مسايل معمولا در بين همسران اتفاق مى افتد.
💠بنابراين، آنچه در اين باره آمده، با آيات وجوب امر به معروف و نهى از منكر و لزوم پذيرش آن كه شامل هر مرد و زن مى شود، منافات ندارد، چرا كه منظور خطبه اين نيست كه معروف را ترك گويند، بلكه منظور اين است كه عمل شما شكل اطاعت بى قيد و شرط نداشته باشد، مثل اينكه به او بگويد من هم اين كار را در نظر داشته ام كه انجام دهم (در صورتى كه در واقع چنين نيّتى را داشته است) و يا اينكه اگر كارى است كه تأخيرش مانعى ندارد كمى تأخير بيندازد و فاصله شود تا همسرش احساس نكند كه شوهرش تابع بىقيد و شرط او است.
❕ ولى به هر حال، زنان با ايمان و آگاه و هوشيار و متعهّد، به يقين از اين حكم مستثنا هستند، زنانى كه رضاى آنها رضاى خدا و سخط آنها سخط خداست، همچون فاطمه زهرا عليها السّلام كه فرمان او جز خير و صلاح و تحصيل رضا و قرب پروردگار نخواهد بود.
👌همان زنانی که امام صادق علیه السلام در وصف آنان فرمود ؛
"یک زن #صالحه برتر از هزار مرد غیر صالح است "
📚وسایل الشیعه ج20 ص 172
🔰اين نكته نيز روشن است كه مى گويد «از خوبان آنها بر حذر باشيد » خوب #نسبى است، نه خوب مطلق، چرا كه خوبان مطلق، نه تنها نبايد از آنها بر حذر بود، بلكه بايد از پيشنهادهاى آنها استقبال كرد و صحبت آنها را غنيمت شمرد.
❗️به همين دليل در تاريخ اسلام مردان برجسته اى را مى بينيم كه به پيشنهادهاى همسران شايسته خود اهميت مى دادند.
👌و به همين دليل، در بعضى از آيات قرآن مى بينيم كه براى مشورت با زنان، اهمیت قايل شده و آن را كار پسنديدهاى معرفى مىكند. در مورد باز گرفتن كودك از شير در سوره بقره مىخوانيم: «فَإِنْ أَرادا فِصالًا عَنْ تَراضٍ مِنْهُما وَ تَشاوُرٍ فَلا جُناحَ عَلَيْهِما»؛ ( بقره 233) هر گاه پدر و مادر، بخواهند با رضايت هر دو و مشورت و توافق، كودك را قبل از دو سال از شير باز گيرند، گناهى بر آنها نيست.»
📚پیام امام امیر المومنین ج3 ص292
☫ @porsemanmoshavere
🔹🔸🔹🔸
⇝
https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0
🔺فقط #بالینک به اشتراک بذارید👌
࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
باید به بعضی مسئولین اینگونه گفت:
پیش خودتان فکر کنید اصلا بود و نبودتان فرقی میکند که کسی بخواهد شما را مثل شهید فخریزاده حذف کند...؟
یا شاید بعضی از شما مزدور دشمنید در لباس مسئول جمهوری اسلامی...؟؟؟؟
#دانشمند_هسته_ای
#شهید_فخری_زاده
@porsemanmoshavere
🔹🔸🔹🔸
⇝
https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0
🔺فقط #بالینک به اشتراک بذارید👌
࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
🌷❤️🌷❤️
گـمنامے
تـنـهابـراۍشهـــدا نیـست
میتونےزنـدهباشے و
سـربـازحضـرت زهـرا(س) باشے
امـایـہشـرط داره
بایدفقـطبـراۍخداڪار ڪنے
نه ریـــــا...
#شهید_ابراهیم_هادی
@porsemanmoshavere
🔹🔸🔹🔸
⇝
https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0
🔺فقط #بالینک به اشتراک بذارید👌
࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
🥀هر مومنی دو_مرگ دارد:
🕊یک #شهادت
🕊و یک #مرگ_طبیعی
1⃣یکی قبل از رجعت
2⃣دیگری بعد از رجعت
🕊اگر قبل رجعت👈 شهید شده بعد از رجعت مرگ طبیعی دارد و بالعکس.
👌(نکته رَجعت از واجبات اعتقادیست)
♻️به نقل از عبدالرحمن قصیر «گوید:
✅امام باقر این آیه: را خواند«در حقيقت خدا 👈از مؤمنان #جان و مالشان را به [بهاى] اينكه بهشت براى آنان باشد خريده است همان كسانى كه در راه خدا 👈مى جنگند و مى كشند و كشته مى شوند...»
✅سپس فرمود: آیا می دانی چه کسانی را اراده کرده است؟
♻️عرض کردم: مؤمنان می جنگند، می کشند و کشته می شوند.
✅ فرمود: خیر، بلکه #مؤمنانی که #کشته_میشوند 👈 رجعت میکنند تا بمیرند(مرگ طبیعی) .
و کسانی که مردند 👈 برگردانده می شوند تا کشته شوند(شهید شوند) و این همان قدرت است، پس آن را انکار نکنید».
📚منابع:
1⃣مختصر بصائر: ص۱۰۵،
2⃣تفسیرعیاشی: ج۲ص۱۱۲
3⃣بحار الأنوار: ج۵۳ ص۷۴
🤲خدایا به #حرمت_خون_شهدا ظهور مولایمان را برسان
#یاد_شهدا_با_صلوات
#شهید_محسن_فخری_زاده
@porsemanmoshavere
🔹🔸🔹🔸
⇝
https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0
🔺فقط #بالینک به اشتراک بذارید👌
࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
❓❗️ پرسش:
چرا انسان به جبر بدنيا مياد و بايد تو اين دنياي پر نيرنگ و فريب زندگي کند و بعداز مرگ هم مجازات⁉️
1-باید عینک بدبینی را کنار گذاشت و خوش بینانه به خلقت وآفرینش انسان نگاه کرد لازم است به زندگی انسان به صورت مجموعی نگاه کرد مجموع دنیا و آخرت؛ اگر خوش بینانه و با توجه به پاداشی که خداوند به مومنان در آخرت می دهد نگاه کنید فلسفه خلقت انسان، بسیار زیبا و لذت بخش می شود و آرامش خاصی به او می دهد. حکمت این سختی ها شکوفا شدن استعدادهای درونی خود انسان است انسان آفریده نشده تا به جهنم برود بلکه آفریده شده تا به بهشت برود به بالاترین درجات کمال برسد حتی برتر از فرشتگان باشد به دارایی برسد.
2-نکته ی دیگر اینکه اگر چه ما مجبور به دنیا آمدن بودیم اما مجبور به مجرم بودن نیستیم و می توانیم خوب باشیم هر انسانی با فطرت پاک خداجوئی خداخواهی و خداپرستی به دنیا می آید. این خود انسان است که در اثر سوء رفتار خود موجب بدبختی خود می شود خداوند کسی را جهنم نمی برد این انسانها هستند که با پای خود به جهنم می روند در حالیکه بارها و بارها به آنها هشدار داده شده است علاوه بر اینکه خداوند از بسیاری از خطاها چشم پوشی می کند وَيَعْفُو عَنْ كَثیر؛ خدا بسیاری از اعمال بد را عفو میکند. اگرخدا می خواست می توانست انسانی بیافریند که گناه نکند در اینصورت، انسانها فرشته بودند نه انسان و فرشتگان قبل از انسان آفریده شده بودند و نیازی به خلقت انسان نبود.
3- این دنیا به خودی خود زیباست مزرعه ی آخرت است در روایت است چه جای خوبی است دنیا برای کسب آخرت. اینکه برخی ها به سوء اختیار خود این دنیا را پر از ظلم و نیرنگ می کنند تقصیر خدا نیست در این صحنه ها علاوه بر اینکه لازمه مختار بودن انسان این است که امکان سوء استفاده از اختیار و انجام گناه برای آنها فراهم باشد همچنین در کشاکش حق و باطل، صحنه های زیبااز بندگی و تسلیم خدا بودن، جهاد و شهادت، ایثار و فدارکاری و ... نمایان می شود آیا این مفاهیم، زیبا نیست؟
4- بهشتی که به انسان مومن وعده داده شده به اندازه وسعت آسمانها و زمین است وَسَارِعُوا إِلَىٰ مَغْفِرَةٍ مِنْ رَبِّكُمْ وَجَنَّةٍ عَرْضُهَا السَّمَاوَاتُ وَالْأَرْضُ أُعِدَّتْ لِلْمُتَّقِين؛ و بشتابید به سوی مغفرت پروردگار خود و به سوی بهشتی که پهنای آن همه آسمانها و زمین را فرا گرفته و مهیّا برای پرهیزکاران است. انسان در بهشت برای خود حکومت می کند و این بهشت برای او ابدی است. مدت زندگانی دنیا در برابر ابدیت بهشت، به اندازه چشم برهم زدنی هم محسوب نمی شود آیا عاقلانه است کسی به خاطر سختی های موقتی، لذت و آسایش ابدی را نپذیرد؟ چرا از این زاویه به خلقت انسان نمی نگرید؟ کراهت انسان نسبت به این دنیا و سختی های آن مانند کودکی است که نمی خواهد وارد مدرسه شود و احیانا به خاطر سختی ها، تنبیه های خانم معلم ، مشق های زیاد و غیره گریه و بی تابی می کند اما آیا صلاح است پدر یا مادر کودک او را به مدرسه نبرد؟ خیر چرا که این کودک، شیرنی پایان سالهای تحصیل را نمی بیند که مدرسه باعث می شود او با سواد شود علم بیاموزد مهندس یا دکتر شود و به درجات بالا برسد. همینطور نیز حکیمانه نیست خداوند به نارضایتی ما نگاه کند چرا که می داند اگر انسان مسیر درست را طی کند به کجا می رسد و آسایش ابدی در انتظار او خواهد بود.
5- اگر خدا به جبر انسان را می آفرید و او را رها می کرد راه را از چاه به او نشان نمی داد حق با شما بود در حالیکه اینگونه نیست. خداوند انسان را آفرید تا او را خلیفه ی خود قرار دهد رحمت خود را شامل حال او کند اما برای آن شرائطی قرار داده است مشکل این است که انسان، عجول است و نمی تواند بر پاداشی که نسیه است صبر کند. بسیار لذت بخش است که انسان نتیجه ی زحمت های خود را ببیند و بداند خداوند، چگونه این سختی ها را برای او جبران می کند؟ اگر انسان، مومنانه زندگی کند دارالسلام در انتظار اوست لَهُمْ دَارُ السَّلَامِ عِنْدَ رَبِّهِم؛ آنها را نزد خدا دار سلامت و خانه آسایش است. لذت های ابدی در انتظار اوست لذتهایی که هیچ گوشی نشنیده، هیچ چشمی ندیده و به هیچ قلبی خطور نکرده است. باید از این زاویه به خلقت انسان نگاه کنید.
6-انسانها حقی بر خداوند ندارند تا قبل از خلقت از آنها سوال کند آیا این دنیا را انتخاب می کنید یا خیر؟ اگر ممکن باشد موجودی به نام انسان آفریده شود و هر دو سو (بهشت و جهنم) برای او باز باشد چرا خدا آن موجود را نیافریند؟ این مجرمان میتوانند فرزند و نسل داشته باشند و از نسل آنها انسانها بهشتی به وجود بیاد مجازات برای مجرمین است آیا حکیمانه است که به جهت اینکه به خاطر عده ای که با سوء اختیار خود جهنمی می شوند عده زیادی را از بهشت رفتن محروم کند؟ آیا کیفرانسانهایی که می توانند مجرم نباشند و مجبور به بد بودن نیستند و با سوء اختیار خود این راه را انتخاب می کنند اشتباه
است؟ آیا مجازات شدن این عده می تواند دلیل موجهی بر عدم خلقت موجودی با عظمت "انسان" شود؟! خیر
@porsemanmoshavere
🔹🔸🔹🔸
⇝
https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0
🔺فقط #بالینک به اشتراک بذارید👌
࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
#دهم_آذر
#شهادت_آیت_الله_مدرس_ره
💠 *شهید آیت الله مدرس در نگاه امام خمینی (ره)*
☘️ در آن دوران، حضرت امام خمینی رحمۀالله که سنین جوانی را سپری میکرد. با آن هوش و درک فوقالعاده که با فروغ ایمان و نور معرفت به دست آورده بود، اوضاع سیاسی اجتماعی روزگار را کاملا زیر نظر داشت. او این حقیقت را دریافته بود که مدرس تنها شخصیت مومنی است که میتواند بر دیانت اصرار ورزد، مانع تجاوز و ستم شود و هویت راستین جامعه را حفظ کند. او چنان مشتاق مدرس بود که از قم به تهران رفت تا وی را ملاقات کند و از نزدیک شاهد تلاشهای پربارش باشد.
🔹 امام در فرازی از سخنانش میفرماید: «... من آن وقت مجلس میرفتم... برای تماشا ... جوان بودم رفتم. مجلس آن وقت تا مدرس نبود مثل این که یک چیزی در آن نیست، مثل این که محتوا ندارد. مدرس با آن عبای نازک و با آن ... قبای کرباسی وقتی وارد ... مجلس میشد. طرحهایی که در مجلس داده میشد، آن که مخالف بود، مدرس مخالفت میکرد...»
@porsemanmoshavere
🔹🔸🔹🔸
⇝
https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0
🔺فقط #بالینک به اشتراک بذارید👌
࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
#احکام
ج ⭕اگر مقلداز مجتهدی تقلید کند که تقلید بقایی راحرام میداند ،و بعد ازفوت ویازمجتهد دیگری تقلید کند که تقلید بقایی را جایز میداند میتواند در تمام مسایل غیر ازمساله ی حرمت تقلید بقایی به تقلیداز مجتهد اول باقی بماند گرجه احتیاطدر عمل کردن به احوط اقوال هر دو مجتهد است .
د⭕ کسی که از مجتهدی وکالت دارد که از اوقاف یاوصایل یا اموال قصر تصرف کند با از دنیا رفتن مجتهد وکالت و اذنی داشت باطل میشود و همینطور اگر از ناحیه ی وی به عنوان متالی وقف یا قیم افراد قاصر منصوب شده باشد بایدازمجتهدزنده اجازه بگیرد یا درخواست انتصابی جدید بدهد
ه ⭕اگر مجتهدعملی را مطابق مجتهد خود به جا اورد و بعد از فوت به مجتهدی رجوع کند که ان عمل را باطلمیداند باید ان عمل را اعاده کند و از ان به بعداعمالش را بر لساس نظر مجتهد دوم عمل نماید .
#احکام_تقلید
🔹🔸
⇝ پرسمان اعتقادی
https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0
🔺فقط #بالینک به اشتراک بذارید👌
࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
🍃کسی به دیدنم آمد.
عطری برایم آورد
و نگفت به یاد من باش.
حالا که رفته
هر وقت عطرش را میزنم
دست خودم نیست، یادش میافتم.
حالا فهمیدهام که عطر، عجب قوّتی دارد
برای زدودن غفلت.
🍃آقا!
غفلت از تو بلای جانم شده.
دارم در گرداب این غفلت غرق میشوم.
از دست خودم با این همه غفلت خستهام.
وقتی که میشنوم تو لحظهای مرا فراموش نمیکنی
دوست دارم زمین دهان باز کند و ببلعد مرا.
🍃حالا میخواهم درخواستی کنم از تو.
خواستی اجابت کن، نخواستی...
نه التماس میکنم اجابت کن.
🍃تو قطرهای از عطری که به تنت میزنی را هدیه کن به من
من قول میدهم که حتّی برای لحظهای تو را از یاد نبرم.
یک قطره از عطر تو را قیمت نمیتوان گذاشت
ولی خودتان به ما یاد دادهاید
زنده کردن یک انسان، زنده کردن یک جهان است.
من دارم میمیرم
به دادم برس آقا!
🍃صبحت بخیر ❤️معطرترین انسان روی زمین!
#بهانه_بودن
🔹🔸
⇝ پرسمان اعتقادی
https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0
🔺فقط #بالینک به اشتراک بذارید👌
࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
استاد #پناهیان:
مهمترین عیب ما پنهان بودن عیوب ماست، و بدتر از آن وقتی است که عیبهای ما پشت سر کارهای خوب، خود را پنهان میکنند و ما ان ه را توجیه میکنیم
🔹🔸
⇝ پرسمان اعتقادی
https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0
🔺فقط #بالینک به اشتراک بذارید👌
࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
#احکام
قسمت 9
🔷اعمال بدون تقلید 🔷
در این مبحث سه موضوع زیر را بررسی می کنیم.
اول 🔷بطلان اعمال بدون تقلید
دوم 🔷غذای اعمال بدون تقلید
سوم🔷 شک در اعمال بدون تقلید
❎ اول بطلان اعمال بدون تقلید اعمال
1🔷مکلفی که آن را بدون تقلید انجام داده است باطل است
و از این رو موظف است آن را با تقلید صحیح در وقت اعاده و در خارج وقت قضا کند مگر در صورتی که بفهمد به وظیفه واقعی خود رفتار کرده است یا اعمال وی با فتوای هردو مجتهد مجتهدی که فعلاً باید ازاو تقلید کند و مجتهدی که در حال عمل وظیفه اش تقلید از او بوده مطابق باشد و در صورت عبادی بودن اعمال نیز آن را با قصد قربت به جا آورده باشد.
🔷2_ قضای اعمال بدون تقلید
در مواردی که مکلف موظف است اعمال بدون تقلید گذشته خود را قضا کند چنانچه مقدار آن را نداند باید به مقداری غذا کند که به برائت ذمه خود یقین کند و در صورتی که نتواند یقین پیدا کند گمان کافیست توجه برخی از فقها قایلند در هر دو موضوع فوق هر کجا سخن از مطابقت با فتوای مجتهد به میان آمده است صرف مطابقت کافی نیست بلکه باید با استناد و اعتماد به قول قوی باشد و احتیاط نیز در همین است
سوم_🔷
شک در اعمال بدون تقلید مکلفی که شک میکنند اعمال گذشتهاش با تقلید بوده یا نه و یا میداند با تقلید بوده ولی شک میکند با تقلید صحیح بوده یا نه می تواند بنا بر صحت آن اعمال بگذارد گرچه احتیاط در عادت است ولی باید تقلید خود را برای اعمال اینده اش تصحیح کند
🔹🔸
⇝ پرسمان اعتقادی
https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0
🔺فقط #بالینک به اشتراک بذارید👌
࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
چرا در هر ديني انسان توان خروج از آن را دارد ولي در اسلام کشته ميشود؟
اصولاً دين و اعتقاد به عنوان يک امر دروني و قلبي ، قابليت اجبار کردن يا اجباري شدن را ندارد ؛ پس به اين معنا نيست که در دين و دين داري هيچ نوع اجباري وجود ندارد و يا مي شد در دين اجبار باشد اما خدا آن را برداشته ؛ دين و اعتقاد مربوط به قلب و درون انسان است و حوزه قلب و دل انسان اصلاً اجبار بردار نيست.
اما ارتداد اصلاً ارتباطي با حوزه اعتقاد فردي ندارد ، بلکه حقيقتي اجتماعي است ؛ به همين خاطر اولين شرط ارتداد ، اظهار کردن ارتداد است . معناي دقيق تر آن موضع گيري در مقابل اسلام در جامعه است ؛ بنابراين مربوط به جامعه مي شود و يک جرم اجتماعي و سياسي در جامعه اسلامي است.
نکته قابل اهميت این که راه رشد و سعادت و حق از راه گمراهي شناخته شده ؛ پس چه نيازي به اجبار است ، وقتي که راه حق روشن و آشکار است؟! در نتيجه هر کس مي تواند به دنبال حقيقت بوده، آن را از روي فکر و استدلال خود برگزيند، بدان عمل کند و هيچ حکمي بر او بار نشود . خود او در خصوص اعمال و رفتار و عقايدش تنها در پيشگاه خداوند در قيامت پاسخگو است .
ارتداد در صورت اظهار و عناد و موضع گيري در مقابل اسلام مطرح مي شود که مسئله اي اعتقادي و فردي نيست. يعني اگر فردى در خانواده مسلمان تشخيص داد که دين اسلام بر حق نيست، مى تواند دين ديگر را انتخاب کند، اما در جامعهاى که قوانين، رفتارهاى اجتماعى و فردى، اميال و آرزوهاى انسانها و ارزشهاى اخلاقى بر اساس اعتقادات و باورهاى دينى شکل گرفته که هر يک از اين موارد، کارکردهاى بسيارى در زندگى فردى و اجتماعى دارد، حق ندارد در برابر دين و اعتقادات موضعگيرى نموده و درصدد تخريب آن ها باشد.
اسلام با وضع چنين حکمى جلوى مفاسد احتمالى (که برخى نيز به وقوع پيوسته) را گرفته است که در ذيل به نمونه هايى از اين مفاسد اشاره مى کنيم:
1- همه مسلمانان از نظر اعتقاد و ايمان درونى در سطح بالا نيستند، بلکه برخى افراد در ايمانشان سست هستند. اين گونه تبليغات افراد سست ايمان را تحت تأثير قرار مى دهد.
2- اگر اسلام جلوى اين روند را نمى گرفت، نوعى جنگ روانى عليه دين صورت مى گرفت .
3- گسترش افکار انحرافى در جامعه که از طرف افراد مرتد ايجاد مى شود، نيروى مسلمانان را از جهت کمّى و کيفى مورد تهديد قرار مى دهد، از اين جهت هر گونه برنامه ريزى بر اساس نيروهاى اسلامى در جامعه، غير ممکن خواهد بود.
آنچه در روايات در مورد حکم ارتداد بيان شده، در زمانى است که انکار دين اسلام جاحدانه باشد، يعنى شخصى به رغم حقانيّت دين اسلام ،به جهت انگيزههاى نادرست از دين اسلام خارج شده و در مقابل آن موضعگيرى نمايد. در عين حال اگر فردي اصرار در ابراز عقيده خود و تبيين نادرست بودن دين قبلي خود دارد ، مي تواند از تحت حمايت جامعه اسلامي و قوانين آن خارج شده ، در محيطي ديگر به نشر اين عقيده خود بپردازد . در هر حال اساس حکم ارتداد امري عقلاني و مورد تاييد ساختارهاي اجتماعي است .
در انتها توجه به اين نكته هم ضروري است كه حکم ارتداد در اديان آسمانى ديگر (ميحيت و يهود و زرتشتي) نيز بيان شده (1) طبيعى است که هر دينى براى محافظت از کيان خود، راهکارهايى را براى وحدت پيروان انديشيده باشد.
همچنين حكم مرتد حقيقي در برخي مواردِ خاص بسيار سخت بوده و اعدام است (2) اما نه هر انکار و تشکيکي در دين اسلام ارتداد محسوب مي شود و نه هر فردي به صرف تغيير دين و اعلان آن ،خونش مباح شده ،اعدام مي شود ؛ بلکه حكم زنان مرتد و همچنين كساني كه ابتدا مسلمان نبوده و بعد مسلمان شده اند كه مرتد ملي ناميده مي شوند اعدام نيست ؛ در نتيجه از چهار قسم مرتد ملي و فطري (كساني كه مسلمان زاده اند ) از زنان و مردان ، تنها مرتد فطري مرد به اتفاق بسياري از فقها ، آن هم در شرايط خاص و با حصول شرايط متعدد مستحق مرگ است و در خصوص ديگر گروه ها رفتار و برخوردهاي متفاوت ديگري اعمال مي شود. (3)
پينوشتها:
1. کتاب مقدس، تورات، سفر تثنيه، فصل 13؛ عهد جديد (انجيل)، نامهاي به مسيحيان عبراني، بند 10.
2. امام خميني، تحرير الوسيله، ج 1، ص 118.
3. عبد الکريم موسوي اردبيلي، فقه الحدود و التعزيرات، ص 840.
🔹🔸
⇝ پرسمان اعتقادی
https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0
🔺فقط #بالینک به اشتراک بذارید👌
࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بسم الله الرحمن الرحیم
🔴امير المومنين عليه السلام:
⚪️مَنْهُومَانِ لَا يَشْبَعَانِ طَالِبُ عِلْمٍ وَ طَالِبُ دُنْيَا .‼️
🔴دو گرسنه اي كه هرگز سير نشوند، جوينده علم و جوينده مال است.‼️
📚حكمت ٤٥٧ نهج البلاغه
🔹🔸
⇝ پرسمان اعتقادی
https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0
🔺فقط #بالینک به اشتراک بذارید👌
࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
#احکام
قسمت 10👇
⭕عدول در تقلید
🔷دراین مبحث چهار موضوع را بررسی می کنیم:
اول❎ مفهوم عدول
دوم ❎برخی از موارد جواز عدول
سوم ❎برخی از موارد وجوب عدول
چهارم❎ برخی از موارد حرمت عدول
اول 🔷مفهوم عدول
عدول در تقلید یعنی رجوع و بازگشتن از مجتهد در تمام یا برخی از احکام
دوم🔷 برخی از موارد جواز عدول
عدول در مواردی جایز است که برخی از آن عبارت است از....
1⭕ عدول به مجتهده زنده مساوی:
بعد از آنکه مکلف از مجتهدی زنده تقلید کرد میتواند به مجتهده زنده دیگری که با او در علم مساوی است عدول کند گرچه احتیاط در ترک عدول است مگر اینکه قول مجتهد دوم موافق احتیاط باشد
2⭕ عدول به مجتهدزنده در مسیله تقلید بقایی
🔹🔸
⇝ پرسمان اعتقادی
https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0
🔺فقط #بالینک به اشتراک بذارید👌
࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
#احادیث
امام باقرعلیه السلام
شادی خداوندازتوبه بنده اش بیشتراست تاشادی مردی که درشبی تارشتروره توشه ی خودراگم کندوسپس آنرابیابدخداوندازتوبه ی بنده ی خودشادترمیشودتاآن مردکه ازپیداکردن شترخودشادمان میگردد
(کافی8/435/2)
🔹🔸
⇝ پرسمان اعتقادی
https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0
🔺فقط #بالینک به اشتراک بذارید👌
࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐