آنها که راه دراز و وقت کم را فهمیدند،مجبورند خود را زیاد کنند و رشد بدهند.✅
اینها زندگی و مرگ را با همین معیار می سنجند،اگر زنده اندو اگر می میرند،به خاطر همین زیاد شدن است.📉
زندگی شان تلاوت تکرار نیست و مرگشان ،گم شدن و از دست رفتن و خودکشی نیست.🔴
انسان باید انتخاب کند؛چه زیستن راوچه مردن را.
ودر انتخاب دنبال رجحان ها واهمیت ها وضرورت هاست. هنگامی که زندگی سازنده تر است،زندگی وآن لحظه که مرگ بارورتر است ،مرگ انتخاب می شود و این است که مرگ اینها،خود زندگی است و ادامه عالی تری از حیات.🔆
کتاب رشد📔
📍(عین.صاد)
https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0
#آیت_الله_حائری_شیرازی
💥پوک است!
تاریخ یعنی مطالعه دنیا! یعنی اینکه گردوی دنیا را بشکنید و بفهمید که پوک است.
مصیبتها و زیر و زبر شدنهایی که در زندگی انسان پیش میآید نیز برای این است که خداوند پیش چشم خودت این گردو را بشکند، تا ببینی پوک است.
https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0
🔹 آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸معنای «آمن سخطه عند کل شر» در دعای رجبیه چیست؟🔸
💎 در سوره بقره می فرماید [ما شما را به امور مختلفی امتحان می کنیم]: «ولَنَبْلُوَنَّكُم بِشَيْءٍ مِّنَ الْخَوْفِ وَالْجُوعِ وَنَقْصٍ مِّنَ الْأَمْوَالِ وَالْأَنفُسِ وَالثَّمَرَاتِ». چرا؟ چون می خواهیم شما را بیدار کنیم. بعد می گوید: این تهدید نیست، این فرصت است: «وَ بَشِّرِ الصَّابِرِينَ» یعنی به چشم تهدید به این نگاه نکن. به چشم یک فرصت به آن نگاه کن.
💎 شما در دعای ماه رجب هم عین همین را دیده اید. در دعای رجبیه اینطور می گوییم: «یا من ارجوه لکل خیر و آمن سخطه عند کل شر». نقل کرده اند از حضرت آیت الله جوادی آملی (حفظه الله) در مورد قسمت دوم این فراز که ایشان فرموده اند: چطور می توانیم بگوییم «آمن سخطه»؟ گویا این ثقیل بوده برای ایشان. چون قرآن می فرماید که: «أَفَأَمِنُوا مَكْرَ اللَّهِ فَلَا يَأْمَنُ مَكْرَ اللَّهِ إِلَّا الْقَوْمُ الْخَاسِرُونَ». [وقتی قرآن اینطور می فرماید]، چه طور انسان «آمن سخطه» باشد؟ ایمن از سخط خدا باشد؟ ایشان گفته اند که این جمله، اِخباری نیست. ظاهر آن، اِخبار است اما باطن آن اِنشاء است. یعنی: «خدایا من را ایمن از سخط خود قرار بده».
ایشان بزرگ هستند و بزرگوار. اما نه، معنای این فراز از دعا، این نیست. معنی آن این است که: «وقتی که شرّی به من می رسد، نشانۀ این نیست که تو از من بَدَت آمده و مورد سخط تو هستم. من ایمن هستم از اینکه شرّی که به من می رسد، از روی سخط تو باشد.»
💎 این فراز از دعا، ناظر به این آیه ی سوره فجر است: فَأَمَّا الْإِنسَانُ إِذَا مَا ابْتَلَاهُ رَبُّهُ فَأَكْرَمَهُ وَنَعَّمَهُ فَيَقُولُ رَبِّي أَكْرَمَنِ . وَأَمَّا إِذَا مَا ابْتَلَاهُ فَقَدَرَ عَلَيْهِ رِزْقَهُ فَيَقُولُ رَبِّي أَهَانَنِ . كَلَّا ...»: یعنی این طور نیست که [وقتی شری به من می رسد معنایش] «اَهانن» باشد. لذا به همین جهت است که می گوید: «و آمن سخطه عند کل شر». یعنی [شر]، تهدید نیست، بلکه فرصت است. شرّی که به من می رسد برای این است که من خودم را جمع و جور کنم و از خواب غفلت بیدار بشوم. چیزهایی که ظاهرش شرّ است، اینطور نیست که خدا به انسان غضب کرده و به این شرّ مبتلا شده.
💎 خدا، دکتر من است. می خواهد مداوایم کند. دکتر که سخط ندارد به مریضش! دکتر هر کار که بکند، اگر از مریض بپرسی نظرت درباره دکتر چیست، می گوید: «آمن سخطه عند کل شر». اگر قلبم را در بیاورد، اگر استخوان ترقوه ام را ارّه کند و قلبم را از وسط سینه بیرون بیاورد، باز می گویم: «آمن سخطه عند کل شر». چون می خواهد رگ قلبم را باز کند. می خواهد مداوایم کند. این حسن ظن به خداست.
https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎍 ٍبًٍسًٍمً ٍرًٍبً ٍاًٍلًٍعًٍشًٍقً ٍاًٍلًٍذًٍیً ٍخًٍلًٍقً ٍاًٍلًٍمًٍهًٍدًٍیً🎍
🍁حالاکه جهان پرازعناداست، بیا!
🍁اسلام که روبه ارتداداست، بیا!
🍁«عجل لولیک الفرج» هاتاکی؟!
🍁پشت سرتان حرف زیاداست، بیا!
💠گروهی ایجاد کردیم برای منتظران و
رفقای امام زمان✨
به گفته رهبرمون شماافسران جنگ نرمید
پس حواسمون باشه رفیق😎✌️
✨اسممان از منتظربه کاربر📱وهدفمان به صفحه وپیج تغییرنکند🍂🥀
✨یا محمّد یا علی یا فاطمه یا حسن یا حسین، یا صاحب الزمان ادرکنی و لا تهلکنی».✨
🌎گپ رفقای امام زمان👇
http://eitaa.com/joinchat/4191617043C8676abd986
📲کانال "مهدویتyek⁷³":
🆔@yek_73
🌸خودمانی
✍ #ماه_رجب از نیمه گذشت ...
و هنوز بعضی از ما، از این ماه، برای حمام کردنِ روحمان، استفاده نکردیم!
و هنوز روحمان، وزن سنگین چرکهای قبل از رجب را، با خود بدوش میکشد ...
این رسم همهی مهمانی هاست ؛
برای حضور در مهمانی، اول استحمام میکنند، و بعد خود را میپیرایند و میآرایند ...
✨رجب فصل استحمام است؛ فصل سبک شدن ...
باید این تسبیح، به آخر نرسیده، تطهیر شویم.
https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0
ماشینت که جوش می آورد؛
حرکت نمی کنی...
کنار زده و می ایستی !
و گرنه ممکن است ماشین آتش بگیرد!
خودت هم همینطوری...
وقتی جوش می آوری ، عصبانی می شوی؛ تخته گاز نرو !
بزن کنار! ساکت باش و هیچ نگو...
وگرنه هم به خودت آسیب میزنی هم به اطرافیان...
#اندکیتفکر🔍
https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0
هدایت شده از نسیم فقاهت و توحید
#حساب_کتاب
☜ من به عیادتش رفتم، او هم باید . . .
من اولین کسی بودم که سالگرد ازدواجش را تبریک گفتم، اما او . . .☹️
من چند بار با او تماس گرفتم، این بار نوبت اوست . . .
❀ خانم جان، آقاجان ؛
- درد، مقدس است؛ زیرا مانند یک آژیر خطر، انسان را از وجود مشکل و یا بیماری باخبر میکند و به او فرصت درمان میدهد...
روح هم به مانند جسم، گاهی بیمار میشود و نیاز به معاینه و درمان دارد.
💥 اینکه شما در قبال محبتهایتان، محبت دریافت نمیکنید، یا اینکه با وجود خوبیهایتان، دیگران شما را به اصطلاح تحویل نمیگیرند، به شما برمیخورد و تصمیم میگیرید، محبتتان را قطع کنید؛
💥 یعنی شما در " منِ " خود، احساس درد کردید...
اما نگران نباشید
برای هر درد، درمانی هست و برای هر زهر، پادزهـــری...
[ و علاج این بیماری، #ولخرجی در محبت است! ]
محبت کردن بدون #حساب_کتاب علیرغم میل باطنی تان !
دردش را که تحمل کنیم، کم کم ریشههای بیماری قطع میشود ؛
شبیه خدا #رحمان میشویم، آنوقت بدون مهربانی، نمیتوانیم زندگی کنیم.
———🌻⃟—————
@rkhanjani 🌱
سلام و ادب به همراهان گرامی
در اولین روز هفته در کنار شما هستیم با معرفی کتابی بسیار مفید برای دوستداران علم کلام و عقاید.
🍃🌸🍃🌸
کتاب «کلام شیعه ؛ ماهیت، مختصات و منابع» اثری گرانبها از محقق ارجمند ، جناب آقای محمدرضا کاشفی است.
این کتاب از مجموعه کتاب های #پژوهشگاه_فرهنگ_و_اندیشه_اسلامی است که با بیانی زیبا به بررسی #کلام_شیعه پرداخته است.
🍃🌸🍃🌸
در هفته جاری ، به بررسی این کتاب خواهیم پرداخت.
برای تهیه این کتاب میتوانید به آدرسهای ذیل، مراجعه کنید:
📥سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ واندیشه اسلامی
https://poiict.ir
📥 باسلام
https://basalam.com/poiict/product/349648
📥 پاتوق کتاب فردا
https://bookroom.ir/book/34913/%DA%A9%D9%84%D8%A7%D9%85-%D8%B4%DB%8C%D8%B9%D9%87
🔸🔹🔸🔹
#کانال_پرسمان_اعتقادی_تربیتی
https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0
❓سوال:
می خواستم بدونم مراجعه به کسی که سرکتاب باز میکنند در اسلام و ازنظر روایات و ائمه چه حکمی دارد ؟
آیا مگر این نیست که کسی که سرکتاب باز می کند حتی کسی باشد که متبحر و آگاه به علوم غریبه هست ، توسط جن اینکار رو می کند؟
.
آیا می شود به حرفهای جن یا اجنه که دشمن انسان هستند اعتماد کرد؟
مگر نه اینست که خدا توی قرآن هم فرموده
شیاطین انسانها را به فقر و ناامیدی و اعمال زشت امید می دهند؟!
آخر عرضم
آیا کسانی که تبلیغ علوم غریبه می کنند یک جور سوق دادن افراد به خرافه پرستی و ایمان به غیر خدا و ائمه نیست؟
آیا این نیست که خداوند فرموده بسیاری از بلاها و قضاهای حتمی و محکم را بوسیله دعا و تضرع به درگاه خداوند و صدقه دفع میکند ؟
آیا طلسم خیر فرقی با طلسم دارد ؟
به عنوان مثال کسی که با دعا و ورد محبت کسی دیگر رو به دست می آورد آیا با اینکارش ظلم نیست در حق اون آدم ؟!
💯 پاسخ :
قسمت 1⃣
❌روایات، ما را از این عمل نهی کرده است.
حضرت صادق علیه السلام فرمود:به قرآن تفأل نزن (اصول کافی ج. ۴، ص. ۴۳۷) و در روایت دیگری امام علی علیه السلام میفرمایند: برای هر کاری آن را به فال نیک بگیر تا به خوبی برسی (نثرالالی، ص. ۵۶)
مراد از تفال پیش بینی و آینده نگری است که نهی شده است، زیرا علم غیب امری نیست که در دست هر کسی قرار بگیرد و حتی پیامبر خدا (صلی الله و علیه وآله و سلم) نیز به طور کامل و در هر جایی از علم غیب با خبر نبودند و قرآن در این باره میفرماید: بگو من اختیار سود و زیان خویش ندارم جز آنچه خدا خواسته است اگر غیب میدانستم سود بسیار میبردم و بدی به من نمیرسید من جز بیم رسان و نوید بخش برای گروهی که ایمان میآورند نیستم (۱۸۸ اعراف) روایات هم ما را از این عمل نهی کرده است.
قسمت 2⃣
⭕️خرافه بودن سرکتاب گرفتن دینی
سرکتاب گرفتن دینی یا آتیه بینی از قرآن غلط است: بعضی از استخارهها و فال گرفتنها به قرآن، غلط است، چون آتیه بینی (آینده بینی) است، مثلا مادری میخواهد دخترش را شوهر دهد استخاره میکند که ببیند پیش آمدش چه میشود.
یا هنگام امتحان مدارس، جوانها استخاره میگیرند که ببینند قبول میشوند یا نه. این آتیه بینی را ترک کنید و دین را با خرافات آلوده نکنید.
برای ازدواج باید تحقیق و بررسی شود، برای امتحان هم باید درس خواند.
عدهای از مردم با گرفتن پول، ادعای خبر از آینده میدهند اینها همه اموری برای سر کیسه کردن مردم و آمیخته با انواع خرافات است.
انسان اختیار دارد و میتواند با اراده و همت خود، اموری را که به سعی و تلاش وابسته است رقم بزند و اموری را که از دسترس خارج است را میتوان با دعا و صدقه تغییر داد.
قسمت 3⃣
❗️مرز واقعیت و خرافه؛ فرق دعا و کتاب باز کردن چیست؟
اهمیت دعا تا به حدی است که پیامبر اکرم (ص) نیز فرموده اند، اگر دعا نبود پروردگار به شما نگاه نمیکرد.
نادیده گرفتن مرز میان دعا و سحر از سوی خانوادهها تا جایی پیش میرود که آنها به فال و طلسم و سحر پناه میبرند؛ و با پناه بردن به افرادی که خود را مستجاب الدعوه میخوانند و ادعا میکنند که واسط ارتباط بین خالق و مخلوق هستند باشیادی از زود باوری و جهل مردم استفاده میکنند و آنان را نسبت به عقایدشان سست و بی ایمان میکنند.
در حالی که اعتقاد به این خرافات در شرع مقدس هیچ پایه و اساسی ندارد و حرام شمرده میشود.
از طرفی خرافه، زندگی افراد را به تباهی کشانده به طوری که خیلی ازشکافها و جدایی های خانواده ناشی از این فرهنگ غلط است.
آیا بهتر نیست برای شکل گیری ازدواجی موفق و زندگی خوب، میزان شناخت و آگاهی خود را ارتقا دهیم و از این عقاید نادرست و خرافه در زندگی دوری کنیم تا زندگیها به تباهی کشیده نشود.
قسمت 4⃣
باید به این نکته اشاره داشت که در آیات قرآن کریم و در روایات معصومین (ع) هیچگونه تأییدی نسبت به این مسائل وجود ندارد.
خود اهل بیت (ع) از اهل جادو، دوری میکردند. روایاتهایی که به صورت تام، مناجات با پروردگار است، هیچ رابطه ای به اینکه در آینده چه اتفاقاتی میافتد یا محبت زیاد شود، ندارد.
عمده دعانویسان شیادانی هستند که برای جلب منفعت یا برای اینکه خودشان را بزرگ نشان دهند تا مردم به دور آنها جمع شوند، این قبیل کارها را خرافه میدانند، اینها هیچ چیزی نیست.
دعانویسان کتابی برای خودشان دارند، آنها اسم شخص و اسم مادرش را به حروف ابجد در میآورند، ۱۲ و ۱۲ ختم میکنند، مثلاً آخرش ۳ میماند و بر اساس چهار عنصر آب، آتش، باد و خاک یا به صورتهای دیگر میگویند طبع شما این جوری است،مشکلات و بیماریهایتان این است، کاملاً این مطالب ذوقی است و دلیل و مدرک علمی و نقلی ندارد.
ممکن است مطالبی که دعانویس میگوید درست باشد و هم ممکن است غلط باشد، اما هیچ دلیل عقلی نداریم، علمای ما هم نیاوردند، آنچه که در کتابهای علوم غریبه نوشته شده است بر پایه موجودات برزخی است که شامل «جن» میشود.
قسمت 5⃣
♨️در مورد علوم غریبه:
صرف فراگیری و آموختن علوم غریبه از نظر فقهای ما اشکالی ندارد و آنچه که باعث حرمت آن میشود چند نکته است که معمولا افراد در این نکات و روابط گرفتار میشوند:
یکی از موارد این است که مفسدهای در آن مترتب نباشد
و
دوم اینکه به نوعی سحر و جادو نباشد.
مرحوم محمدحسن نجفی، معروف به صاحب جواهر، بندی را در این رابطه طرح میکند و میفرماید که اگر برای دفع ظلم و ضرر و یا برای اینکه دفع ستمی باشد که بر ما حادث شده و یا اینکه بخواهد آگاه بشود از چیزی که بعدا ممکن است از آن غافل و گرفتار شود؛ میتواند آن را فرا بگیرد.
اما در هر حال اجازه نمیدهند که مبنای فعل و افعال انسان بر این اساس باشد.
به عنوان مثال به فردی بگوییم که چرا فلان عروسی را نرفتی؟ و پاسخ بدهد که فال گرفتم و یا از طریق علوم غریبه، جفر و رمل به این نتیجه رسیدم که نباید این مجلس را بروم و برای من خوب نیست و یا میپرسند که چرا دخترت را به فلانی ندادی و بگوید که از طریق علوم غریبه متوجه شدم که اینها به طلاق میرسند و اینها اشتباه است.
مبنای فعل انسان، نباید این علوم قرار گیرد.
مرحوم صاحب جواهر نکتهای را در این خصوص میفرمایند که اگر میبینید دشمنان مومنین، اسلام و دیوانگان از این علوم در حال استفاده هستند و با آن به دنبال ضرر رساندن به مسلمانان هستند، ایراد و اشکالی ندارد که عدهای این علوم را فرا بگیرند و برای دفع و مقابله با ضررهایی که آنها از طریق این علوم به مسلمین میرسانند به مقابله بپردازند.
این نشان میدهد که این علوم به عنوان یک عملکرد برای مومنین نباید مطرح باشد، مگر اینکه مجبور باشند و یا برای دفع ضرر آنها آنرا فرا بگیرند.
هر چند طلسم خرافه نیست و دارای اثر است؛ ولی هر کسی قدرت طلسم ندارد.
بسیاری از کسانی که ادعای دانستن طلسم دارند، صادق نیستند؛ بلکه آن را ابزاری برای فریب دیگران و کسب درآمد برای خود قرار دادهاند.
بهترین راه برای ابطال سحر پناه بردن و توکل بر خدا و تلاوت برخی از سوره های قرآن؛ مانند فلق و ناس میباشد.
مرحوم شهید اول می نویسد: «طلسم حرام و کسب درآمد کردن از این راه نیز حرام است»
خیلی از علمای فعلی هم نظرشان همین است
اینجور راهها راههای شرعی نیست.
🔹 سوال: من در كودكى و نوجوانى از چند جا دزدى كردهام (از خانه، بستگان يا مغازه و...) ولى حالا كه مىخواهم جبران كنم، نمىدانم چكار كنم؟ چون خجالت مىكشم كه بگويم دزدى كردهام. آيا مىتوانم از طرف آنها صدقه بدهم؟
💬 پاسخ: اگر صاحبان اموال مسروقه، حتى ورثه آنها مشخص و موجود باشند، نسبت به آنها ضامن هستيد و به هر شكل مىتوانيد عين آنها و اگر عين تلف شده قيمت آنها را به صاحبانش برگردانيد و يا داخل اموال آنها بکنيد، و لازم نيست آنها مطلع شوند كه اين اموال از آنها به سرقت رفته است. اما اگر به صاحبان آن دسترسى نداريد مىتوانيد به نيت صاحبانش بنابر احتياط واجب با اذن حاکم شرعى به فقرا صدقه دهيد. [1]
-----------------
پی نوشت:
[1]. پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری، احکام غصب.
https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سلام صبح بخیر
چقدر ارامش بخش
امیدوار باشیم
@women92
﴿یقینا اوبسیاࢪآمࢪزندهمھࢪباناست...🦋﴾