🌼 پرسش:
1.قانون جذب چيست؟ دين اسلام ان را تاييد ميکند؟
2.بطور کلي مثبت انديشي در اسلام معقول است؟
🌼 پاسخ:
گر چه به طور صريح و آشكار در مورد قانون جاذبه سخني در منابع ديني ما به ميان نيامده است ، اما مي توان ارتباط هايي بين مطالب مورد نظر طرفداران قانون جاذبه و برخي تعاليم ديني يافت ؛ به عبارت روشن تر از جهت بررسي محتوايي اين نظريه با آموزهها و تعاليم دين اسلام مي توان مشابهت هايي ديد ، گر چند در برخي امور نيز نکات قابل تأملي وجود دارد.
با هم مولفه هاي قانون جذب را با هم بررسي مي کنيم:
تفکر:
در جاي جاي اين نظريه به اين نکته اشاره شده که افکار ما تأثيرات شگرفي در واقعيتهاي خارجي خواهند گذاشت . آنچه ما ميانديشيم ، در عالم خارج صورت عيني و حقيقتي پيدا کرده ، به سوي ما جذب ميشوند. در تعاليم ديني ما به حقيقت تفکر و تأثيرگزاري مثبت و منفي آن بسيار تأکيد و توجه شده است ؛ بخش قابل توجهي از روايات و آيات قرآن در ضرورت تفکر و تأثيرپذيري از اين راهکار اختصاص داده شده تا جايي که تفکر در خوبيها و حقايق عالم مانند تفکر مداوم در مورد خداوند و قدرت او برترين عبادت شمرده شده.(1)
اما تفاوت آنچه در اين قانون گفته شده ،با تعاليم ديني ما در اين است که قانون جاذبه به نوعي ايدهآليستي به قضيه نگاه ميکند و چگونگي تأثيرات را تا حدي در هالهاي از ابهام باقي ميگذارد، در حالي که روايات ما بسيار منطقيتر و باور پذيرتر به اين نکته ميپردازد، مثلاً امام صادق(عليه السلام) ميفرمايد:
«تفکر (در نيکي ها) انسان را به سوي نيکي و عمل به آن ميکشاند».(2)
يا در روايت آمده که «زياد فکر کردن در معاصي و بديها انسان را به سوي گناه و بدي ميکشاند».(3)
*طلب:
نکته مهمي که در اين نظريه در راه دست يابي به اهداف و آرزوها بيان شده، رسيدن به مقام طلب و ايجاد اين حس در وجود خود است. حقيقتي که در آموزههاي ديني و اخلاقي عرفاني ما بسيار به آن توجه شده تا جايي که بزرگان سلوک و عرفان گام اول را براي سالک رسيدن به «مقام طلب» بر ميشمرند . در اصطلاح قرآني هم از آن به «قيام لله» تعبير شده ، يعني انسان از سکون و رکود و غلفت خارج شده، براي رسيدن به حقيقت به پا خاسته ، قيام کند؛ آن هم قيام براي خدا يعني براي رسيدن به بالاترين زيبايي و حقيقت عالم.
در نظام عالم سنتها و قوانيني قرار داده شده که ما از آن ها به عنوان سنن الهي ياد ميکنيم که شالوده و ساختار روابط علّي و معلولي در اين عالم و روابط انسان با جهان طبيعت و ماواري طبيعت بر آن اساس تنظيم شده است . يکي از آن سنتها اين است که اگر انسان به معناي واقعي کلمه در مقام طلب و خواستن برآيد ،خداوند زمينه رسيدن او به مطلوب را ايجاد ميکند.
مهم اين است که در ابتدا يک تحول و تغيير دروني در انسان (يا جامعه) به وجود بيايد . براي رسيدن به شرائطي بهتر به پا خيزد. آن گاه خداوند زمينه و بستر دستيابي به مطلوب را فراهم خواهد ساخت، خداوند در قرآن ميفرمايد:
«خداوند سرنوشت هيچ قومي را تغيير نميدهد. مگر آن که آنان در خود تغيير ايجاد کنند».(4)
سنت تکويني الهي بر اعطاي آنچه بندگان واقعاً بخواهند و بطلبند ، قرار گرفته است، حال چه آن مطلوب دنيا باشد و چه آخرت:
«ما همه را (چه آنان که دنيا را بخواهند ،چه آنان که آخرت را بخواهند) از عطاي پروردگارت مدد ميدهيم و عطا و بخشش پروردگارت مانعي ندارد».(5)
در نتيجه انسان که در مقام طلب برآمده ، براي رسيدن به هر آنچه بخواهد - البته در تحت قوانين حاکم بر عالم - به او ياري ميشود، چه اين ياري را ناشي از فکر و انديشه خود بداند يا همراهي کائنات با او و يا هر عامل ديگري مانند غول چراغ!
*شکرگزاري
نکته بسيار مهم ديگري که در نظريه بر آن تأکيد شده ، احساس هميشگي شکر از نعمتها داشتن براي رسيدن به آرزوها و نعمتهاي جديد است. اين حقيقت چيزي نيست جز قاعده استوار قرآني: «لئن شکرتم لأزيدنّکم؛(6) اگر شکرگزار باشيد ، بر شما ميافزايم».
روايات و آيات در باب شکر و آثار آن آن قدر زياد است که برخي از روانشناسان مسلمان در برخي کشورهاي اسلامي از آن ها به دستور عملي کاربردي به نام «مکانيزم شکر» رسيدهاند. بنابر آمارهاي ذکر شده اثر بخشي آن در بين مبتلايان به بيماران روحي و رواني کمتر از بهترين قرصهاي افسردگي نبوده است.
اما در خصوص محور اصلي اين نظريه يعني نيروي جاذبه :
اولاً آيا چنين ادعايي صحت دارد که هر آنچه به آن ميانديشيم ، در عالم خارج تحقق يافته ، در برابر ما قرار ميگيرد؟ اگر به تفکرات عاميانه و عرفي خودمان بنگريم ،نشانههايي از اين نکته را مييابيم، مثلاً در ضربالمثلهاي متعددي به اين رابطه اشاره شده:
هر چه سنگه ، زير پاي لنگه، مار از پونه بدش مياد ، جلوي خونهاش سبز ميشه، خواستن توانستن است و...
اما آيا آموزههاي ديني اين اصل را تأييد ميکند؟ شايد در مفاهيم ديني نشانههاي متعددي از توجه به اين مسئله ديده شود. اما به نظر مي رسد جديترين اشارات در اين خصوص در مورد بحث «تفأل و تطيّر» است.
مي دانيد که از دير باز در جوامع بشري فال نيک و بد زدن وجود داشته ،خصوصاً در صدر اسلام و در جامعه عربي فال نيک يا «تفأل» و فال بد يا «تطيّر» از اعتقادات رايج مردم بود؛ اسلام با تطير و فال بد مقابله کرد و از توجه به آن منع فرمود. اما اين برخورد را با فال نيک زدن نکرد. بلکه به آن سفارش هم نمود؛ در برخي از روايات نقل شده که «فال نيک بزنيد تا به آن برسيد».(7)
رسول خدا کثير التفال بود ، يعني زياد امور را به فال نيک مي گرفت. در مواردي گفته شده رسول خدا به ديدن صحنههايي به ظاهر ناگوار و ناراحت کننده نتايجي مثبت و خوب را آزرو کرده، آن را به فال نيک ميگرفت که اتفاقاً همان حادثه محقق ميشد، مثلاً نقل شده خسرو پرويز در پاسخ نامه رسول خدا(صلي الله عليه وآله) از روي استهزا و بياحترامي قدري خاک براي حضرت فرستاد، حضرت با ديدن اين خاک فال نيک زد: «به زودي مسلمانان خاک ايران را فتح ميکنند».(8)
یا در صلح حدیبیه وقتی نماینده مشرکین خدمت پیامبر رسید پیامبر نام او را پرسید عرض کرد سهل ابن فلان حضرت الامر سهل الینا (کار بر ما آسان شد) فال خوب زدند
اثر بخشي فال بد نيز در روايات انکار نشده که اتفاقاً اين نکته با تجربه افرادي که معتقد به اين امور مانند نحوست عدد 13 يا لزوم صبر هنگام عطسه زدن و... هستند، مطابقت دارد. در حديثي از امام صادق(عليه السلام) نقل شده:
«تأثير فال بد به خودت بستگي دارد. اگر آن را آسان بگيري آسان ميشود، اگر سخت بگيري سخت ميشود .
اگر به آن اهميت ندهي بياثر ميشود».(9)
اين روايات به خوبي نشان ميدهد اثر بخشي اين نوع عقايد و تفکرات بيش تر در حوزه تلقينات روحي و رواني و به علاوه سوء ظن و حسن ظن پيدا کردن نسبت به خداوند و خود و آنچه با آن مواجه هستيم ميباشد . اين رابطه متقابل ميتواند يکي از سنتهاي عالم هستي محسوب گردد. اما چنان که واضح است، محدوده اثر بخشي اين امور بسيار محدود است و نميتواند در همه شئون زندگي سرايت داشته باشد.
مشکل اصلي اين تئوري چنان که بسياري از مخالفان آن اشاره ميکنند ،اثبات و تجربه ناپذيري آن است؛ يعني مدعيان وجود چنين قانون اثر بخشي در عالم ميگويند چنين چيزي هست، ولي از حقيقت و چگونگي آن بياطلاعيم . بايد هر کس تجربهاي شخصي از آن به دست بياورد.
از طرفي هر کس در اين تجربه به نتيجه نرسد، گفته ميشود:
درست فکر نکردي و افکارت را روي خوبيها و آزروهايت متمرکز نساختي يا واقعاً طالب نشدي و... در نتيجه ارزش اين نظريه به عنوان يک قانون علمي و کاربردي زير سؤال ميرود؛ البته چنان که در فيلم اشاره شد، تأثير افکار و تلقينات همچون اثر بخشي قرصهاي شکر قابل انکار نيست . اين حالات از ويژگيهاي روح انسان و قدرتهاي شگفتانگيز اين مخلوق خداوند است اما ادعاي هماهنگ شدن کائنات با هر آنچه ما ميانديشيم ، ادعاي قابل اثباتي نيست.
لااقل بايد پذيرفت اين قانون يا اين «راز» در محدوده معيني قابليت اثربخشي دارد مثلاً آيا ميتوان آرزو کرد که به جواني برگرديم يا جلوي پيري را بگيريم يا جلوي مرگ خود و عزيزان مان را و يا بخواهيم ماشين ما بدون سوخت حرکت کند؟ مسلّماً خير! پس بايد پذيرفت طرفداران اين تئوري بسيار بسيار ايدهآليستي به اين جريان مينگرند و از حقيقت فاصله دارند. به علاوه در اعتقاد ديني ما همه عالم بر اساس اراده و قدرت يک موجود برتر در حرکت و تکاپو است . اگر نخواهد حتى بالاترين افکار و ارادهها و عزمها اثربخشي نخواهد بود.
اين همان حقيقتي است که امام علي(عليه السلام) به آن اشاره کرده اند: «خدا را به از بين بردن عزمهاي جدي و استوار شناختم».(10)
يعني بسيار پيش ميآيد که مرد عزم و عمل - علي(عليه السلام) -عزم و قصد کاري را ميکند اما خدا جلوي تحقق آن را ميگيرد و اين يعني اينکه اراده خدا فوق همة ارادهها است.
بالاترين مرتبه طلب و خواستن و تمسک به قانون «راز» براي بسياري از ما در مقام دعا پيش آمده که شب و روز به خواسته خود و آنچه ميطلبيم ،انديشيده و آن را خواستهايم ، ولي خداوند تحقق آن را به صلاح ما نديده و دعاي ما در ظاهر مستجاب نشده است . اين يعني قضاي الهي؛ همان چيزي که در روايت به آن تصريح شده :
«حکمت او را هيچ وسيله و واسطهاي بر نميگرداند».(11) يعني اگر حکمت خداوند و قضاي او به تحقق امري تعلق بپذيرد ،هيچ راهکار و ابزاري مانع آن نخواهد بود. پس اين قبيل مطالب نقلي به علاوه نكات و استنتاجات عقلي به روشني درستي و كليت ادعاي طرفداران قانون جاذبه را زير سوال مي برد و در بياني خوش بينانه مي توان گفت دين اسلام لااقل در اين حد و اندازه آن را نمي پذيرد .
پينوشتها:
1. شيخ حر عاملى، وسائل الشيعة، مؤسسه آل البيت عليهمالسلام قم، 1409 هجرى قمرى ، ج 15، ص 196.
2. همان.
3. عبدالواحد بن محمد آمدى، غرر الحكم و درر الكلم ، انتشارات دفتر تبليغات اسلامى قم، 1366 هجرى شمسي ، ص 186 .
4. رعد (14) آيه 11.
5. اسراء (17) آيه 20.
6. ابراهيم (14) آيه 7.
7. ترجمه تفسير الميزان ، موسوى همدانى سيد محمد باقر ، دفتر انتشارات اسلامى جامعهى مدرسين حوزه علميه قم ، قم 1374 ش ،ج 19 ،ص 126.
8. همان.
9.ترجمه تفسير الميزان، همان ، ج 19 ،ص 127.
10. علامه مجلسى، بحار الأنوار، مؤسسة الوفاء بيروت - لبنان، 1404 ه ق ، ج 5 ص 197 .
11. صحيفه سجاديه ؛ دعاي سيزدهم ، بند هشتم
🔺🔸🔹
⇝ پرسمان اعتقادی
https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0
🔺فقط #بالینک به اشتراک بذارید👌
࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
•🌾•
نیستنشانزندگےتانرسدنشانِتو💔!
کاشرسدنشانزتو،کاشرسدنشانزتو🙃!
السَّلامُعَلَیڪیٰاحُجَّةَاللّٰهفٖےاࢪضِه ✋🏻✨
#امام_زمان
#اللّھمَّعَجِّلْلِوَلِیِّڪَالفَرَج🌸
🔺🔸🔹
⇝ پرسمان اعتقادی
https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0
🔺فقط #بالینک به اشتراک بذارید👌
࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
عکاس ایتالیایی مسیحی در اربعین
👤کلودیا بورجیا:
🔹مسیر #اربعین، مسیر حقیقت است. آمدم تا با چشمان خودم، زنانی را ببینم که محکم و راسخ، مثل حضرت زینب (سلامالله علیها) این مسیر دشوار را طی میکنند.
🔹هدف من شناختن و شناساندن به دور از هر پیشداوری بود.
🔹وی پس از بازگشت به ایتالیا منتخبی از ۶۰۰۰ عکس خود را در ساختمان انجمن عکاسان شهر رُم، در معرض دید عموم قرار داد.
🔺🔸🔹
⇝ پرسمان اعتقادی
https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0
🔺فقط #بالینک به اشتراک بذارید👌
࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
••|✨🥀
مـوے حسـن ز غصهی زهـ💔ـرا سپیـد شـد
رسـم ڪریم هاسـت غـم یار میخـورند :
#امام_حسن علیه السلام
🔺🔸🔹
⇝ پرسمان اعتقادی
https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0
🔺فقط #بالینک به اشتراک بذارید👌
࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
@dars_akhlaq.mp3
948.1K
🔊 #كليپ_صوتی
حضرت آيت الله استاد حق شناس (ره)
🔴 موضوع : امتحان بنده با سختی ها
#درس_اخلاق
🔺🔸🔹
⇝ پرسمان اعتقادی
https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0
🔺فقط #بالینک به اشتراک بذارید👌
࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
«ان شاء الله کربلا»
چقدر آرزوهایمان شبیه شهداء شده است، اما آنان از دوگانۀ «یا زیارت یا شهادت» حداقل به یکی رسیدند.
پس ای کربلا! ما را دریاب که اگر باز به تو نرسیم زیان دیده این زندگی ملال آوریم...
#اربعین #دلتنگ_حرم
اَللّهُــــمَّ_عَجـِّــل_لِوَلیِّــــکَ_الفَـــــرَج🎋
🔺🔸🔹
⇝ پرسمان اعتقادی
https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0
🔺فقط #بالینک به اشتراک بذارید👌
࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
🌼 پرسش:
همانطور که ما از عالم ذر چيزي به ياد نداريم آيا در ورود به برزخ نيز دنيا را از ياد خواهيم برد، اگر از ياد ميبريم آيا اين از ياد بردن فقط شامل بخشي از خاطرات است، يا کلا همه چيز را به ياد خواهيم داشت؟!
چرا از عالم ذر چيزي به ياد نداريم؟
🌼 پاسخ:
در لحظات اول مرگ، نه تنها انسان دنيا و کارهائي را که در آنجا انجام داده است را فراموش نمي کند، بلکه کل کارهاي او در زندگي، مانند فيلمي از جلوي چشمان او عبور مي کند و شخص محتضر در آن حال، همه کارهائي را که تا کنون انجام داده بود را با تمام جزئيات تماشا مي کند. بنابر آنچه از روايات برميآيد، چون در نظام جديد با احکام و آثار جديدي قرار گرفته و پردهها کنار رفته و حقيقتها براي وي روشن گشته و با شهود عيني مسايل را دريافته است، با حمل کنندههاي جنازه و غسل دهندهها و حاضرين خطاباتي دارد. بنابراين نه تنها در شب اول قبر، دنيا و کارهاي خود در آن را فراموش نمي کند، بلکه از لحظات آغازين مرگ، انسان نتيجه و پيامد اعمال خود را مشاهده مي کند و از آن ها شادمان و يا در رنج و عذاب خواهد بود.
اما در مورد عالم ذر و فراموشي آن مي گوئيم: بنابر قول مشهور، اين گونه نيست که انسان پيش از اين عالم در عالم ديگري بوده و در آن جا اختيار داشته و راه سعادت يا شقاوت را انتخاب کرده باشد و بعد وارد اين دنيا شود و همه آنها را فراموش کرده باشد. روايات هم به اين معني ها نيست.
آيت الله جوادي آملي بعد از بررسي نظريات مفسران در مورد آيه اي که در مورد پيمان گرفتن خداوند از انسان ها در عالم ذر است، دو احتمال را موجه دانسته اند:
أ) بيان تمثيلي: خداوند در واقع از فرزندان آدم اقرار نگرفته، بلكه مراد آن است كه «گويا» خداوند از همه انسانها اقرار گرفته است. مسئله ربوبيت خدا و عبوديت انسان به قدري روشن است كه «گويا» همه انسانها گفتند "بلي".
ب)بيان واقعي: آيه صرفاً تمثيل نيست، بلكه به زبان گفت و گو، از واقعيتي سخن ميگويد كه در خارج رخ داده و واقعيت اين است كه خداوند با زبان دو حجت خود با انسان سخن گفته است: يكي زبان عقل (پيامبر دروني انسان) و ديگري زبان وحي از طريق انبيا (پيامبران بيروني). اين دو حجت، خدا را به انسان مينمايانند و ربوبيت او را بيان ميكنند. اين دو از هيچ انساني دريغ نشده است. با وجود اين دو حجت، ديگر انسان نميتواند ادعاي فراموشي و غفلت كند.
🔺🔸🔹
⇝ پرسمان اعتقادی
https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0
🔺فقط #بالینک به اشتراک بذارید👌
࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌱 یک راه حل عملی برای رسیدن به آرامش
#تصویری
#استاد_پناهیان
🔺🔸🔹
⇝ پرسمان اعتقادی
https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0
🔺فقط #بالینک به اشتراک بذارید👌
࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
🌼سلاممولایداغدارممهدیجان🌼
فرش روضه را که می گسترانم
چای روضه را که دم می کنم
آب و جارو که میکنم
دلخوشم به نگاه پدرانهات ...
دلخوشم که بیایی و هوای روضه
بوی تو را بگیرد ، دلخوشم که
بیایی و سر بزنی و امضا کنی ...
دلخوشمبهعنایتتصاحبعزا...
سلاموارثغمهایکربلا ...
#انتظار
🔺🔸🔹
⇝ پرسمان اعتقادی
https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0
🔺فقط #بالینک به اشتراک بذارید👌
࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💚#امام_حسنی_ام
🌹 حسین (علیه السلام)
همان
🌷حسن (علیه السلام) است!
✍🏻 تنها یک «یاء»
دارد تا یادمان بیندازد
«یاران» وفاداری برایشان باشیم!
✋🏻 السّلامُ عَلَیكَ یَا اَبا مُحَمَّدٍ یَا حَسَنَ بْنَ عَلی
🔺🔸🔹
⇝ پرسمان اعتقادی
https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0
🔺فقط #بالینک به اشتراک بذارید👌
࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#معارف_نماز
🌸🔸 نماز با مخلفات 🔸🌸
#استاد_ملکی
🔺🔸🔹
⇝ پرسمان اعتقادی
https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0
🔺فقط #بالینک به اشتراک بذارید👌
࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
جالب است! نه؟!
اینکه دیوانه ای میگفت با اینکه بقیع نرفتهام
اما گاهی عجیب
دلتنگش میشوم...💔
#امام_حسین #اربعین #شهادت_امام_حسن_مجتبی
اَللّهُــــمَّ_عَجـِّــل_لِوَلیِّــــکَ_الفَـــــرَج🎋
🔺🔸🔹
⇝ پرسمان اعتقادی
https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0
🔺فقط #بالینک به اشتراک بذارید👌
࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
🌼 پرسش:
آب ريختن پشت سر مسافر توجيه ديني دارد؟يا بدعته؟
🌼 پاسخ:
مقدمه :نزد آریاییها و اقوام پیش از آن ایزدی بوده به نام ایزد شذی یا ایزد آبها که نگهدارنده افراد پاک و بی آلایش بوده است آنها اگر میخواستند بدانند که فردی گناهکار است یا بیگناه فرد را از روی رودخانهای میگذراندند اگر رود آن شخص را با خود میبرد ناپاک بوده است و اگر نمیبرد پاک بوده که این موضوع نشاندهنده جایگاه تطهیر و پاککنندگی آب است.
دعای مشهور داریوش این است که خداوند سرزمین من را از سه چیز برهان؛ خشکسالی، دروغ و جنگ که این سه، عامل بدبختی زا برای مردمان بوده است در اوستا آب نیز از مرتبهی بالایی برخوردار است به طوری که دو یشت از یشتهای اوستا به نام آبانیشت و تیشتر یشت ایزد آبها هستند، در اوستا آمده است: «همه آبهای خدا آفریده را میستاییم؛ همه آبهای روان در رودهها را میستاییم».
نزدیک به۶۳ آیه قرآن در رابطه با آب است که این جایگاه بلند آب را نشان میدهد در قرآن از آب به عنوان مایه حیات یاد شده است وقتی میخواهیم نماز بخوانیم به خاطر پاک شدن وضو میگیریم، غسل را برای تطهیر داریم که مجموع این عوامل از جایگاه رفیع آب حکایت دارد.ولی در اسلام آب از آن جهت که آب است مقدس نیست هر چند اهمیت دارد مگر آبهای مخصوص, مثل آب زمزم ویآب فرات.
با این مقدمه پاسخ این می شود که آب ارزش دارد دردین اسلام ولی مقدس نیست .ریختن آب پشت سر مسافر هیچ آیه ای قرآنی ویاروایت اسلامی ندارد .
وبه اصطلاح یک عمل مستحب بحساب نمی آید اگر این عمل به قصد دینی نباشد فقط به عنوان یک رسم باشد بدعت هم حساب نمی شود.بله برای ریختن آب ریشه تاریخی نقل کرده اند که بعد از نقل آن را تحلیل می کنیم.
هرمزان در سمت فرمانداري خوزستان انجام وظيفه ميكرد. هرمزان كه يكي از فرمانداران جنگ قادسيه بود. بعد از نبردي در شهر شوشتر و زماني كه هرمزان در نتيجه خيانت يك نفر با وضعي نااميد كننده روبرو شد، نخست در قلعهاي پناه گرفت و به ابوموسي اشعري، فرمانده تازيها آگاهي داد كه هر گاه او را امان دهد، خود را تسليم وي خواهد كرد. ابوموسي اشعري نيز موافقت كرد از كشتن او بگذرد و ويرا به مدينه نزد عمربن الخطاب بفرستد تا خليفه درباره او تصميم بگيرد. با اين وجود، ابوموسي اشعري دستور داد، تمام 900 نفر سربازان هرمزان را كه در آن قلعه اسير شده بودند، گردن بزنند . (1)
پس از اينكه تازيها (عربها)هرمزان را وارد مدينه كردند، ... لباس رسمي هرمزان را كه ردائي از ديباي زربفت بود كه تازيها(عربها) تا آن زمان به چشم نديده بودند، به او پوشاندند و تاج جواهرنشان او را كه «آذين» نام داشت بر سرش گذاشتند و وي را به مسجدي كه عمر در آن خفته بود، بردند تا عمر تكليف هرمزان را تعيين سازد. عمر در گوشهاي از مسجد خفته و تازيانهاي زير سر خود گذاشته بود . هرمزان، پس از ورود به مسجد، نگاهي به اطراف انداخت و پرسید: «پس اميرالمؤمنين[یا همان شاه ] كجاست؟» تازيهاي (عربهای )نگهبان به عمر اشارهاي كردند و پاسخ دادند: «مگر نميبيني، آن اميرالمؤمنين است.!!!»... سپس عمر از خواب برخاست. عمر نخست كمي با هرمزان گفتگو كرد و سپس فرمان داد، او را بكشند.
هرمزان درخواست كرد، پيش از كشته شدن به او كمي آب آشاميدني بدهند. عمر با درخواست هرمزان موافقت كرد و هنگامي كه ظرف آب را به دست هرمزان دادند، او در آشاميدن آب درنگ كرد. عمر سبب اين كار را پرسید. هرمزان پاسخ داد، بيم دارد، در هنگام نوشيدن آب، او را بكشند. عمر قول داد تا آن آب را ننوشد، كشته نخواهد شد. پس از اينكه هرمزان از عمر اين قول را گرفت، آب را بر زمين ريخت. عمر نيز ناچار به قول خود وفا كرد و از كشتن او درگذشت. اين باعث بوجود آمدن فلسفه اي شد که با ريختن آب بر زمين، يعني زندگي دوباره به شخصي داده مي شود تا مسافر برود و سالم بماند.
این قصه اولا باید بررسی شود که واقعیت داشته یا نداشته است؟دوما نه رفتار هرمزان ونه رفتار عمر ملاک برای استفاده دستورات دینی اسلام نیست ؛هرمزان چون مسلمان نبوده وعمر هم نه از عصمت برخوردار بوده است ونه آگاهی عمیق از مسائل دینی داشته است .بله کار هرمزان یک زرنگی وبه اصطلاح کلک بحساب می آید وکار عمر هم به قول معروف گیر کردن در حرفی است که زده است.
سوما این قصه از بیخ ربطی به قضیه ای مسافر وریختن آب پشت سر او ندارد ودر واقع یه برداشت ذوقی بی سند است.
در نتیجه آب ریختن پشت سر مسافر نه منبع دینی دارد ونه منبع تاریخی مستقیم مربو ط به قضیه,فقط یک برداشت ذوقی است که باعث رسم شدن بین مردم شده است وتازمانی که بنام دین انجام نگیرد بدعت هم بحساب نمی آید وثواب هم ندارد.
----------
(1)-( البلاذري، فتوح البُلدان، به تصحيح دكتر صلاحالدين المُنَجَّذ (قاهره: 1956)، صفحه 468)
🔺🔸🔹
⇝ پرسمان اعتقادی
https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0
🔺فقط #بالینک به اشتراک بذارید👌
࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
✨﷽✨
💔شکستن دل و بداخلاقی عامل کاهش رزق:😔😔😔😔
✍همچنان که اخلاق خوب، موجب جلب رحمت و محبت خداوند، محبوبیت بین مردم؛ افزایش رزق و روزی و برکت در زندگی خواهد شد، اخلاق بد و شکستن دل نیز برعکس موجب ناخشنودی خداوند، ناخرسندی ، کاهش رزق و روزی و بی برکتی در زندگی می شود.
به گواهی امام علی (ع): روزی انسانی که دل انسان دیگر را بواسطه زبانش میشکند تنگ می شود. 😭😭😭
و بنابر روایت دیگری:
بداخلاقی نسبت به دیگران موجب بی برکتی، واگذار شدن او به خودش (و محرومیت از الطاف خاص خداوند) و آسیب دیدن زندگی او خواهد شد.😭
📚غرر الحکم
کلینی، یعقوب، کافی، ج2، ص 326
🔺🔸🔹
⇝ پرسمان اعتقادی
https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0
🔺فقط #بالینک به اشتراک بذارید👌
࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
↙️ پیشرفت زن و مرد در چیست؟
🖤 حاج اسماعیل #دولابی:
💠 از #حدیث_کسا، ادبِ صحبت کردن با فرزندان و شوهر و همسر را بیاموزید. وقتی میخواهید از منزل خارج شوید، اهل خانه را خشنود کنید و بیرون بیایید.
💠 وقتی هم خواستید وارد خانه شوید، بیرونِ در استغفار کنید و صلوات بفرستید، هر ناراحتی که دارید بیرون بگذارید و با روی خوش داخل [خانه] شوید. اهل خانه هم با روی خوش به استقبال شما بیایند.
💠 کمال زن و مرد در این است.
اَللّهُــــمَّ_عَجـِّــل_لِوَلیِّــــکَ_الفَـــــرَج🎋
🔺🔸🔹
⇝ پرسمان اعتقادی
https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0
🔺فقط #بالینک به اشتراک بذارید👌
࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 راهکار حفظ خانواده
👤#حجت_الاسلام_عالی
🔺🔸🔹
⇝ پرسمان اعتقادی
https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0
🔺فقط #بالینک به اشتراک بذارید👌
࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
🔴 عبادت، بهجز خدمت به خانواده نیست!
💠 مسیر اصلی تقرّب به خداوند متعال در بستر خانواده است؛ یعنی در تعامل با افراد تکراریای که هر روز آنها را میبینی و شاید محبتکردن به آنها دیگر برایت سخت شده باشد.
💠 شنیدهاید که میگویند: عبادت بهجز خدمت به خلق نیست؟ درستترش این است که بگویی: عبادت بهجز خدمت به خانواده نیست! فکر کردی خیلی زرنگ هستی که با دیگران و کسانی که برایت تکراری نشدهاند و هر روز با آنها در ارتباط نیستی، خوب رفتار میکنی و وجدان خودت را آسوده میکنی که اخلاقت خوب است اما با خانوادۀ خودت بداخلاق هستی؟ اصل خوشاخلاقی، اول در خانه است.
🔴 #استاد_پناهیان
🔺🔸🔹
⇝ پرسمان اعتقادی
https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0
🔺فقط #بالینک به اشتراک بذارید👌
࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐