كه « موت »، نقيض يا ضدّ حيات نيست؛ بلكه هر مرتبه از حيات، نسبت به مرتبه ي بالاتر از خود، موت خوانده مي شود. اگر با دقّت بيشتري به موجودات اطراف خود نظر كنيم، مي يابيم كه حيات بشري قوي تر از حيات حيواني است؛ و حيات حيوانات نسبت به حيات گياهان داراي قوّت بيشتري است. به همين نسبت، حيات گياهان نيز از جمادات قوي تر مي باشد.
2ـ انسان يكي از موجودات اين عالم است كه بر خلاف بسياري از مخلوقات ديگر ، مي تواند رتبه ي وجودي خود را به اختيار خود ، تكامل يا تنزّل دهد. مي تواند از رتبه ي وجودي فرشته ها فراتر رفته داراي حيات فرشته اي و بلكه حيات الهي باشد و مي تواند در حدّ حيوان تنزّل نموده داراي حيات حيواني گردد. لذا حيات و زندگي انسان تفاوتي واضح با ديگر موجودات دارد. از اين رو، ترقّي در مراتب حيات، خواسته يا ناخواسته، دغدغه اصلي همه ي افراد بشر مي باشد و همه سعي دارند تا مرتبه ي برتري از حيات را به خود اختصاص دهند.
لكن بسياري از افراد بشر، حقيقت حيات انساني را، كه رسيدن به خلافت الهي است، با ظواهر حيات دنيوي اشتباه كرده راه به بيراهه مي برند. « آنها فقط ظاهرى از زندگى دنيا را مى دانند، و از آخرت غافلند.» (الروم:7). اينان اگر چه به ظاهر زنده اند ولي در منطق قرآن كريم از اينها با نام مرده ياد شده؛ چرا كه اينان زنده به حيوانيّت و مرده در مرتبه ي حيات انساني هستند « مردگانى بى جانند، و نمى فهمند چه زمانى برانگيخته خواهند شد.» (النحل:21) در مقابل اينها خداوند از كشته شدگان در راه خدا كه به ظاهر مرده اند با عنوان زندگان يد كرده فرمود: «هرگز گمان مبر كسانى كه در راه خدا كشته شدند، مردگانند! بلكه آنان زنده اند، و نزد پروردگارشان روزى داده مى شوند.» (آل عمران:169) فلسفه ي ارسال انبياء (ع) توسّط خداوند متعال نيز همين بوده كه افراد مرده را به سوي حيات طيّبه ي الهي سوق داده از زندگي حيواني رهانيده آنها را زنده به آدميّت نمايد. از اين رو خداوند متعال فرمود: «اى كسانى كه ايمان آورده ايد! دعوت خدا و پيامبر را اجابت كنيد هنگامى كه شما را به سوى چيزى مى خواند كه شما را زنده مي كند. » (الأنفال:24)
حاصل كلام اينكه:
1. وجود مساوي با حيات بوده هر موجودي به اندازه ي رتبه ي وجودي اش زنده است.
2. در مورد انسان كه مي تواند رتبه ي وجودي خود را تغيير داده ، حيات خود را تكامل يا تنزّل دهد ، هر مرتبه از حيات ، نسبت به مرتبه ي بالاتر از خود مردگي محسوب مي شود. لذا كفّار ــ كه به تعبير قرآن كريم « آنان نيستند مگر همچون چهارپايان ، بلكه گمراهترند.» ــ در عالم انساني در حكم مرده اند و آنانكه تازه ايمان آورده اند ، در حال زنده شدن مي باشند و آنها كه حقيقتاً عبد خدا شده اند، به حقيقت زندگان بوده، در عالم انساني زندگي مي كنند؛ اگر چه به ظاهر مرده باشند؛ و اساساً تا كسي از حيات دنيوي نميرد زنده به حيات الهي نمي شود؛ چه با مرگ عادي يا شهادت و چه با موت اختياري كه از مقامات اولياي الهي است.
3. و آنچه انسان را از حيات حيواني رهانيده و به زندگي طيّب الهي مي رساند ، دين حقّ الهي است. لذا دين حقّ، در حقيقت دستور العمل زندگي انساني و الهي مي باشد.(1)
4. زندگي در لغت در مقابل مردگي و مرگ مي باشد(لغت نامه دهخدا) و به معناي زيستن مي باشد معنا و هدف زندگي بسيار مهم مي باشد و همين سبب مي شود که در نگاه اديان و اسلام زندگي محدود به اين دنيا نشود.
5. از نگاه آيات و روايات زندگي محدود به اين دنيا نمي باشد بلکه زندگي اصلي در آخرت است که البته جاودان مي باشد و زندگي در اين دنيا در مقايسه با آخرت تنها نظير زندگي در رَحِم در مقايسه با دنيا مي باشد.
6. قرآن زندگي انسان را در پرتو معنايي الهي تفسير ميکند. وجود حيات آخرت به عنوان نهايتي اصلي براي زندگي، افق حيات را از جهان مادي به جهاني ديگر منتقل ميکند. اگر حيات دنيا مزرعه آخرت باشد، در اين صورت حيات دنيايي خواهد توانست محصول مفيدي براي آخرت داشته باشد و در آن صورت خود اين معنا، ديني خواهد بود. زندگي قرآني تمايز خود را در مرجعيت و مبدئيت قرآن مييابد. از اين رو ميتوان و بايد در ساحات مختلف حيات انساني به قرآن مراجعه کرد.
7. «حيات جاريه معمولي در اين دنيا از نظر قرآن، حياتي ابتدائي است و مرحله پست حيات به شمار ميرود، اين مطلب در 69 آيه از قرآن تذکر داده شده و با تعبير «الحياة الدنيا» که به معناي حيات ابتدائي ميباشد، وارد شده است».(2) آياتي از قرآن کريم به بيان اين حقيقت نيز ميپردازد که حيات معمولي و پست اين دنيا نميتواند آرمان و ايده آل نهائي انسان تلقي شود، زيرا اين دنيا در عين جالب بودن، حقيقتي است ابتدائي، نه متعالي و نهائي؛ و لذا قرآن از اين گونه حيات تعابيري همچون متاع فريبنده، لهو و بيهوده، بازي، متاع اندک، آرايش فريبا و... دارد که در سوره هاي مختلف و آيات متعدد بيان شده است(3).
8. عليرغم جذابيت ها و ارزش هاي ظا
هري که در حيات دنيا مشاهده ميشود و ميتواند وسيله کمال و تعالي انسان نيز باشد، نميتواند هدف نهايي زندگي قرار گيرد و لذا انتخاب چنين حياتي به عنوان هدف متعالي زندگي، سراب را آب پنداشتن است و راهي که به چاه منتهي خواهد شد.
9. علامه جعفري معتقد است تنها، کسي ميتواند طعم واقعي معناي زندگي را بچشد که از خودِ طبيعي فاصله گرفته و به خود حقيقي نائل آيد. او با الگو قرار دادن مذهب، عقل و فطرت آگاه، به معرفي حيات معقول ميپردازد و زيستن در حيات معقول را زيستن در حيات معنادار ميداند.
10. حيات طيبه زندگي است که انسان در مدار عبوديت و بندگي و تعهد اخلاقي و در راستاي عمل به وظايف اصلي اش نسبت به خدا و خويشتن و ديگران(خدمت به خلق) حرکت کند و پارسايي و تقوا را سرلوحه خويش قرار دهد تا هم اسباب آرامش خود و هم ديگران را فراهم سازد.
براي آشنايي بيشتر با مباحث پيش گفته، دو كتاب ذيل واقعا خواندني است:
1. انسان از آغاز تا انجام، علامه سيدمحمدحسين طباطبايي، ترجمه، تحقيق و تعليقه از صادق لاريجاني، الزهراء، تهران.
2. مقالات، استاد محمد شجاعي، سروش، تهران، ج اول.
از منابع زير نيز ميتوانيد استفاده نماييد:
1. فلسفه و هدف زندگي، محمد تقي جعفري.
2. زندگي ايدهآل و ايدهآل زندگي، محمد تقي جعفري.
3. انسان از ديدگاه اسلام، عبدالله نصري.
4. فلسفه و هدف زندگي، زين العابدين قرباني.
5. هدف زندگي، شهيد مرتضي مطهري.
6.عبدالله نصري، تكاپوگر انديشهها (زندگي، آثار و انديشههاي استاد محمد تقي جعفري)، ص 220.
2- فلسفه و هدف زندگي، ص110، علامه محمدتقي جعفري، با تصرف.
3- آل عمران / 185، انعام/ 32، توبه / 38، رعد/ 26. عنکبوت / 64، محمد(ص)/ 36، حديد/ 20.
🔺🔸🔹
⇝ پرسمان اعتقادی
https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0
🔺فقط #بالینک به اشتراک بذارید👌
࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
#سلام_امام_مهربانم❤️
مولای من
چشم وجودمان
خیره به نورِ حضور شماست
و دست استغاثه
و روی حاجتمان
متوسل به درگاهتان
تا خداوند طلعت رشیدتان را
به ما بنمایاند.
🌤أللَّھُـمَ ؏َـجِّـلْ لِوَلیِڪْ ألْـفَـرَج🌤
🔺🔸🔹
⇝ پرسمان اعتقادی
https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0
🔺فقط #بالینک به اشتراک بذارید👌
࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
🔴 پاک سازی بدن از طریق وضو
✍ یک راه کم تر شناخته شده، جهت پاک سازی بدن، دائم الوضو بودن است. خصوصا اگر با ذکر بسم الله الرحمن الرحیم قبل از انجام وضو همراه باشد.
در تفسیر امام حسن عسکری علیه السلام در ثواب شروع وضو با بسم الله آمده است: و اگر گفت بسم الله در آغاز وضویش، باعث پاک شدن همه اعضا از گناهان می شود.
📚 تفسیر امام حسن عسکری علیه السلام، ص ۵۲۱
حضرت امیرالمؤمنین، امام علی علیه السلام می فرماید:هر کس وضو بگیرد و نام خدا را ذکر کند ( بسم الله الرحمن الرحیم بگوید. )، تمام بدنش پاک می شود و این وضو تا وضو [ ی بعد ]، خود کفاره گناهان میان دو وضو است و هر کس بسم الله نگوید، فقط اندام هایی که آب به آن ها رسید، پاک می شود.
📚 من لا یحضره الفقیه، ج ۱، ص ۵۰
🔺🔸🔹
⇝ پرسمان اعتقادی
https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0
🔺فقط #بالینک به اشتراک بذارید👌
࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
🌼 پرسش:
ببخشيد چرا خداوند به بعضي از افراد مثل مشرک و غيره وعده عذاب دائمي
داده البته ميدونم بعضيا موقتا عذاب ميبينن و به بهشت ميرن
اما اين با منطق من جور در نمياد ميدونم که منطق من مهم نيست اما آخه خيلي بي رحمانه هست که تا ابد تو آتش بسوزي حتي اگه اون ادم خيلي بد باشه
اينو نميتونم درک بکنم ميشه دربارش يکم توضيح بدين
🌼 پاسخ:
اگر خلود در جهنم درست تبیین شود مشخص خواهد شد هیچ بی رحمی وجود ندارد و کاملا عادلانه و حکیمانه است: اولا خداوند انسان را به جهنم نمی برد بلکه این خود انسان است که به مسیر جهنم می رود خدای متعال دائما مانع برای جهنمی شدن انسان قرار می دهد و چون بندگان خود را دوست دارد به بهانه های مختلف گناهان آنها را می بخشد مثلا گرفتاری های دنیا، سختی جان دادن، فشار قبر و سختی های حساب و کتاب روز قیامت را موجب ریختن گناهان قرار می دهد پیامبر ص فرمود چقدر انسان باید بدبخت باشد که با همه ی اینها باز هم به جهنم برود (اینقدر بار گناهان او سنگین باشد) دوما انسانها در قیامت دو دسته هستند یا وجود "نوری" دارند یا وجود "ناری" (نار یعنی آتش) رحمت خداوند به این معناست که آنچه وجود هر موجودی طلب و درخواست می کند به او عنایت کند وجود ناری (انسان جهنمی) وجودش درخواست آتش می کند و خداوند به او آتش می دهد و مدت و شدت و ضعف این آتش، به ماهیت و باطن خود شخص بستگی دارد و اینکه او در دنیا چه رفتاری داشته است؟ مراتب انسانها در دنیا نسبت به ارتکاب گناه متفاوت است برخی ها گناه را به طور "اتفاقی" انجام می دهند.
گناه و ظلمت برای برخی ها -در اثر تکرار- "عادت" می شود اینها شدت و مدت عذابشان بیشتر است. برای برخی ها "ملکه" می شود یرای اینها شدیدتر از قبل است برخی ها "ماهیت ثانویه" می شود یعنی تکرار گناه و خباثت باطنی آنها به جایی می رسد که ظلمت و تاریکی، ماهیت نوری آنها را به "ظلمت" تبدیل می کند در این صورت وقتی ماهیت تغییر کرد دائما درخواست وجودی آنها آتش است. این دسته از افراد که البته بسیار اندک هستند خلود در جهنم دارند اینگونه افراد را می توان به خفاش مثال زد خفاش ماهیتا به تاریکی خو دارد او با هوای تازه و آسمان آبی هیچ نسبتی ندارد درخواست وجودی او ظلمت و تاریکی است به همین جهت دائما در تاریکی ها و غارها زندگی می کند انسان جهنمی نیز در اثر خبث باطن و تکرار گناه ممکن است به جایی برسد که به اصطلاح فلاسفه، ظلمت و تاریکی فصل اخیر او شود و ماهیت نوری انسانی که خداوند در وجود او قرار داده بود را تغییر دهد آن نور خدادادی را به ظلمت تبدیل کند این شخص با اختیار خود به این سمت حرکت کرده است از هوای نفس خود تبعیت کرد و در تبعیت از شیطان به جایی رسید که با ظلمت و تاریکی خو گرفت در اینصورت نسبت به حرف حق و کلام خداوند کور و کر شده بود آنها کسانی هستند که خداوند در مورد آنها می فرماید: وَالَّذِينَ كَفَرُوا أَوْلِيَاؤُهُمُ الطَّاغُوتُ يُخْرِجُونَهُمْ مِنَ النُّورِ إِلَى الظُّلُمَاتِ ۗ أُولَٰئِكَ أَصْحَابُ النَّارِ ۖ هُمْ فِيهَا خَالِدُون؛ و آنان که راه کفر گزیدند یار ایشان شیاطین و دیوهایند که آنها را از عالم نور به تاریکیهای گمراهی در افکنند این گروه، اهل دوزخند و در آن همیشه خواهند بود.(بقره: 257) بنابراین خدا اینها را ابدی نمی کند بلکه با سوء رفتار خود، وجود خود را ناری می کنند در اینصورت درخواست وجودیشان دائما آتش و ظلمت است و خداوند نیز به اقتضای درخواست وجودیشان با ایشان عمل می کند و این عین عدالت است عمل بر خلاف این، حکیمانه نیست خداوند عادل و حکیم است. در روایت است بعد از مدتها سوختن جهنمیان، پیامبر رحمت به اذن خداوند نظری بر اهل جهنم می کند خازن جهنم طبق جهنم را بر می دارد در این حالت نسیمی از وجود پیامبر به مشام جهنمیان می خورد که موجب تخفیف عذاب بر ایشان می شود در این هنگام، ابولهب خطاب می کند چرا عذاب کمتر شد؟ گفته می شود به برکت نسیم وجود پیامبر رحمت؛ او با شنیدن نام پیامبر (ص) خشمگین می شود و بلافاصله به خازن جهنم می گوید زودتر درب جهنم را ببندید من نمی خواهم بوی پیامبر به مشامم بخورد. یعنی ابولهب حاضر است عذاب جهنم را تحمل کند اما حاضر نیست بوی پیامبر به او بخورد!! این شخص هیچ سنخیتی با جهنم ندارد بلکه با خلود در جهنم سنخیت دارد.
🔺🔸🔹
⇝ پرسمان اعتقادی
https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0
🔺فقط #بالینک به اشتراک بذارید👌
࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🍂🌦
💔 بعضی دردهای بی درمونمون از اینجاها آب می خوره،حواسمون باشه‼️
🔺🔸🔹
⇝ پرسمان اعتقادی
https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0
🔺فقط #بالینک به اشتراک بذارید👌
࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
✴️❇️✴️❇️✴️
🔰حضرت #امام_صادق علیہ السلام:
🔹 #گناهے كہ نعمت ها را تغيير میدهد:
👈 #تجاوز بہ #حقوق_ديگران است.
🔹 گناهے كہ پشيمانے مےآورد:
👈 #قتل است.
🔹 گناهے كہ گرفتارے ايجاد میكند:
👈 #ظلم است.
🔹 گناهے كه #آبرو مےبَرد:
👈 #شرابخوارے است.
🔹 گناهے كہ جلوے روزے را مےگيرد:
👈 #زناست.
🔹 گناهے كہ مرگ را شتاب مےبخشد:
👈 #قطع_رابطہ با خويشان است.
🔹 گناهے كہ مانع استجابت دعا مےشود و زندگے را تيره و تار میكند 👈 #نافرمانے از پدر مادرست
📔 علل الشرايع ،ج۲، ص۵۸۴
#گناه
🔺🔸🔹
⇝ پرسمان اعتقادی
https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0
🔺فقط #بالینک به اشتراک بذارید👌
࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
❣سلام امام زمانم
السَّلامُ عَلَيْكَ يا خَليفَةَ رَسُولِ الله صَلَّى الله عَلَيْهِ وَآلِهِ...
سلام بر تو ای گل نرگسِ گلستان رسول الله.
ای که با ظهورت مشام جهان از عطر محمدی آکنده خواهد شد.
صحیفه مهدیه، زیارت حضرت بقیة الله ارواحنا فداه در سختیها
اللهم عجل لولیک الفرج
🔺🔸🔹
⇝ پرسمان اعتقادی
https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0
🔺فقط #بالینک به اشتراک بذارید👌
࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
# کلیپ - تصویری
نشانههای ظهور امام زمان عج در آخرالزمان
آیت الله مجتهدی تهرانی (ره)
🔺🔸🔹
⇝ پرسمان اعتقادی
https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0
🔺فقط #بالینک به اشتراک بذارید👌
࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
💥 اگر کسی از یک حَبّهقند نگذشت، چطور میتواند از یک کلهقند بگذرد؟!
◀️ «انسانی که با دنیا تسویهحساب کرده، میتواند اهل سبقت نسبت به آخرت باشد و اِلّا کسی که هزار هوس دنیایی در دلش هست، این هوسها کِی میگذارند که آدم اهل سبقت باشد؟ یک هوسش مانع میشود؛ یک آرزویش مانع میشود.
◀️ آنهایی که با همهچیز تسویهحساب کردند اهل سبقتاند. آنهایی که یک عمر تمرین کردند و از لذتهای کوچک گذشتند و اهل ایثار در کوچکها بودند، در همۀ هستی خودشان هم میتوانند اهل ایثار و سبقت باشند و در پیشِ روی سیدالشهدا(ع) خونشان را بدهند و دون الحسین(ع) شهید بشوند.
◀️ یک عزیزی تشبیه زیبایی داشت، میفرمود اگر کسی از یک حبه قند نگذشت چطور از یک کلهقند میگذرد؟! اگر از یک کلهقند نگذشت چطور از کارخانۀ قند میگذرد؟
تمرین میخواهد! آدم در آن روزی که باید در مقابل یک حبۀ قند مقاوم باشد و نیست، چطور از خود انتظار دارد که وقتی کارخانۀ قند پیشنهاد شد گذشت کند؟ انسانی که با هوسهای کوچکش درگیر نیست و زیر پای هوسهای کوچکش قرار دارد و در چنگال هوسهای کوچکش اسیر است و تمرین نکرده که عبور کند، چطور میتواند در صحنهای که همۀ آمال و آرزویش میآید، اهل سبقت و سرعت باشد و کوتاه نیاید؟
◀️ آن کسانی که در کمک کردن به دین و در یاری کردن اولیاء خدا اهل سبقت و جلودار بودند، این خصوصیت را داشتند که اهل سبقتها و سرعتها و معرفتها و توجه به غنیمتها و فوزها بودند و از این غنیمتها و فوزها غافل نبودند و در پشتسر، تمرینهای مستمر اینها برای سبقت جستن و جلوداری در نصرت دین خدا و اولیاء الهی بوده است.»
#استاد_میرباقری
🔺🔸🔹
⇝ پرسمان اعتقادی
https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0
🔺فقط #بالینک به اشتراک بذارید👌
࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
✍امام علی علیه السلام:
دوستی و محبت را از دلها بپرسید، چرا که دلها گواهانی رشوه ناپذیرند
📚غررالحکم
🔺🔸🔹
⇝ پرسمان اعتقادی
https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0
🔺فقط #بالینک به اشتراک بذارید👌
࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
🌼 پرسش:
اينکه هر اتفاقي ميفته ميگن قسمت نبوده ويا قسمت بوده که اتفاقه افتاده ،منظور چيه؟؟آيا نميشه از اين موضوع برداشت کرد سرنوشت و تقدير دست خداست و نميشه تغييرش داد؟؟ويا اينکه خداوند در قرآن به شيطان ميگه جهنم رو از تو وکساني که از تو پيروي کنن پر ميکنم دليل بر اين نيست که خداوند هر کس را که بخواهد به بهشت ميبرد و هرکس را بخواهد به جهنم ميبرد؟؟
🌼 پاسخ:
خیر؛ اینگونه نیست که خداوند، بهشتی یا جهنمی بودن انسانها از ازل مقدر شده باشد و خود انسان در آن نقشی نداشته باشد چرا که اولا این امر با عدالت خداوند ناسازگار است و ثانیا با مختار بودن خود انسان نیز منافات دارد. خداوند از ازل، بهشتی با جهنمی بودن انسانها را مقدر نمی کند بلکه تنها به آن علم دارد. خداوند تعیین نمی کند چه کسی اهل بهشت و چه کسی اهل جهنم باشد؟ آیه شریفه "یهدی من یشاء و یضل من یشاء" (هدایت می کند هر که را بخواهد و گمراه می کند هر را بخواهد) به این معناست که هدایت می کند هر که را که او هدایت بخواهد و گمراه می کند هر که را او خود نیز گمراهی را بخواهد و بر آن اصرار داشته باشد. سرنوشت هر انسانی به دست خود اوست. انسان می تواند با اختیار، خود را سعادتمند یا شقاوتمند کند خداوند زمینه ی هدایت را برای همه ی انسان ها فراهم کرده است إِنَّا هَدَيْنَاهُ السَّبِيلَ إِمَّا شَاكِرًا وَإِمَّا كَفُورًا؛ ما به حقیقت راه (حق و باطل) را به او نمودیم حال خواهد (هدایت پذیرد و) شکر (این نعمت) گوید و خواهد (آن نعمت را) کفران کند. (انسان: 3)
این انسان است که می تواند با آزادی و اختیار، هدایت را بپذیرد یا ضلالت را. در واقع سرنوشت، همان احتمالات پیش روی انسانهاست هر انسانی احتمالات بیشماری پیش روی خود دارد در شغل، ازدواج، محل زندگی، ثروتمند یا فقیر شدن و غیره. خداوند برای اراده و اختیار انسانها نقش تعیین کننده ای قرار داده است برای مثال شما می توانید فردا محل زندگی خود را تغییر دهید اگر دانشگاه می روید تصمیم بگیرید از همین فردا دیگر به دانشگاه نروید این یعنی اراده و اختیار شما نقش مهمی در تعیین سرنوشت خود شما دارد به همین شکل اراده انسان نقش تعیین کننده ای در بهشتی با جهنمی شدن او دارد. در اعتقادات شیعه چیزی به نام "قسمت" به این معنا که چیزی از ازل برای انسان مقدر و حتمی شده باشد بدون اینکه اراده و اختیار او در آن تاثیر داشته باشد وجود ندارد. بله؛ قسمت به یک معنا قابل پذیرش است به این معنا که در اثر یک کار خیر و عمل نیک انسان یا دعای خیر دیگران، خداوند "زمینه" ی امور خیر را برای انسان فراهم کند مانند ازدواج خوب، خرید خانه ی خوب، خرید خودروی خوب و غیره. همچنین به جهت عمل بد خود انسان یا ظلم او در حق دیگران، خداوند زمینه ی امور شر و ناخوشایند را برای او فراهم کند مثلا یک عمل بد او باعث شود از وسعت روزی محروم شود یا توفیق زیارت از او گرفته شود معلوم است که در این موارد، خداوند تنها زمینه را فراهم می کند و در عین حال اختیار خود انسان باقی است برای مثال یک دعای خیر پدر باعث می شود خداوند توفیق زیارت را نصیب او کند او با اختیار خود بر خودرو سوار می شود و به سمت مشهد -مثلا- حرکت می کند این یعنی قسمت بود برود. معلوم می شود تنها اراده و خواست خود انسان برای تحقق خواسته ها کافی نیست بلکه باید سایر "شرایط" نیز فراهم باشد "مانعی" هم پیش نیاید اراده و اختیار انسان، بخشی از اسباب و علل است نه همه ی آن. پس ممکن است به خاطر یک کار خوب، خداوند سایر شرایط را فراهم کند و شخص بتواند آن کار را با اختیار خود انجام دهد این یعنی قسمت بوده است و ممکن است در اثر یک کار بد، مانعی برای او پیش بیاید و موفق به انجام آن کار خوب نشود این یعنی قسمت نبوده است. قسمت بودن یا نبودن فقط به معنای فراهم شدن سایر شرایط و برطرف شدن موانع قابل پذیرش است بدون اینکه نقش اراده و اختیار انسان را از بین ببرد. شیطان نیز به سوء اختیار خود از فرمان خدا سرپیچی کرد و پیروان او نیز به سوء اختیار خود از او پیروی می کنند در نتیجه استحقاق جهنم را دارند آنها نیز می توانند مانند سایر مومنین به خدا ایمان بیاورند و از دستورات او پیروی کنند در نتیجه استحقاق بهشت داشته باشند. خداوند در قرآن می فرماید: خدا ایمان را برای شما می پسندد و کفر و فسق و عصیان را برای شما ناپسند می شمارد؛ وَلَٰكِنَّ اللَّهَ حَبَّبَ إِلَيْكُمُ الْإِيمَانَ وَزَيَّنَهُ فِي قُلُوبِكُمْ وَكَرَّهَ إِلَيْكُمُ الْكُفْرَ وَالْفُسُوقَ وَالْعِصْيَانَ (حجرات: 7)
🔺🔸🔹
⇝ پرسمان اعتقادی
https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0
🔺فقط #بالینک به اشتراک بذارید👌
࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
﴾🌱﴿
«مَا وَدَّعَكَ رَبُّكَ»
که خداوند تو را رها نکرده🦋'!
قشنگهنه؟🙂♥️
#آیه_های_نورانی✨
#اللّھمَّعَجِّلْلِوَلِیِّڪَالفَرَج 🌸
╔═✨═🌙═✨═╗
🔺🔸🔹
⇝ پرسمان اعتقادی
https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0
🔺فقط #بالینک به اشتراک بذارید👌
࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐