eitaa logo
بسوی خدا
2هزار دنبال‌کننده
4هزار عکس
3.4هزار ویدیو
49 فایل
دراین کانال میتوانید ازبیانات متفکران و شخصیتهای طراز اول انقلاب اسلامی,حضرت امام"ره" مقام معظم رهبری ؛استاد شهیدمطهری،شهید بهشتی علامه جوادی آملی،آیت الله مصباح یزدی آیت الله بهجت و دیگر علما بهره مند شدید ارتباط با مدیر @samenolhojajjj
مشاهده در ایتا
دانلود
🦋سلام_امام_زمانم 🦋 ‌گل، برای زندگی نور را بهانه می‌کند ! 🌷 و من، تو را ... ‌ و هر روز پنجره قلبم را به آسمانِ یادت می‌گشایم تا آفتابِ نگاهت در رگ‌هایم جاری شود ‌ ‌ با تو زنده می‌شوم ! 🌷اللهم عجل لولیک الفرج 🤲🏻 🔺🔸🔹 ⇝ پرسمان اعتقادی https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0 🔺فقط به اشتراک بذارید👌 ࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐ ࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚨 مقام معظم رهبری (مدظله العالی) : 🔸تعویق در ناشکری است. 🔺🔸🔹 ⇝ پرسمان اعتقادی https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0 🔺فقط به اشتراک بذارید👌 ࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐ ࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
خوابش را دید و گفت: چگونه توفیقِ شهادت را پیدا کردی؟! گفت: از آنچه دلم می‌خواست گذشتم🕊 ˹ 🔺🔸🔹 ⇝ پرسمان اعتقادی https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0 🔺فقط به اشتراک بذارید👌 ࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐ ࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢غربی ها هم فهمیدن اختلاط دختر و پسر در محیط آموزشی به درد نمی خوره 🚺 تحقیقات نشان داده است که مدارس تک جنسیتی می توانند مزایای زیادی داشته باشند. برخی از این موارد شامل سطح بالاتر موفقیت، افزایش اعتماد به نفس و آخرین مورد ، توانمندسازی برای انجام انواع فعالیت های جدید است. ⬅️ مدارس تک جنسیتی به داشتن محیطی آرام تر معروف هستند. در این مدارس ، دانش‌آموزان راحت‌تر می‌توانند نظر خود را بیان کنند و در کلاس عادی تر عمل کنند. این بدان معناست که کلاس‌ها در مدارس تک‌جنسی عمدتاً پویا و پر از ایده‌های خلاقانه است و اینها همه عوامل شگفت‌انگیزی هستند که منجر به آموزش عالی می‌شوند. ⬅️ به عبارت دیگر، آنها با یکدیگر رقابت برای جذب جنس مخالف نمی کنند و مدرسه مکانی فقط برای مطالعه و تعامل دوستانه است. ⬅️ بسیاری از دانش آموزان در مدارس تک جنسیتی رشد می کنند. چرا؟ به این دلیل است که فشارهای اجتماعی بسیار کمتر است. کودکان به طور فعال تشویق می شوند تا با سرعت خودشان رشد کنند. 🌐 منبع : https://www.clickliverpool.com/features/26400-what-are-the-advantages-of-single-sex-education/
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌼 پرسش: آيا چيزهاي خلاف عقل و تخيلي در بهشت رخ ميدهد؟ مثلافرد بهشتي در بهشت قرقاوولي ببيند که در حال پرواز است لذا در خواست کباب قرقاول کند همان آن خدا کباب قرقاوول برايش آماده ميکند بعد قرقاوول را زنده مبکند برود براهش ادامه دهد درحاليکه گوشت قرقاوول را انسان بهشتي خورده يا مثلافرد بهشتي شاخه درخت گلابي رو بکشد پايين همان آن تقاضاي سيب کند که گلابي همان آن تبديل به سيب شود وغيره اين غير عقلي و تخيل نيست؟شرح دهيد. 🌼 پاسخ: این امور ؛ محال عقلی نیستند بلکه به تصور عادی و عرفی ما محال است و تحقق آن در بهشت ممکن است و اشکالی ندارد. مخصوصا که در قرآن خدا می فرماید: فرد بهشتی هر آنچه که بخواهد و اشتهاء داشته باشد محقق می شود : وَ لَكُمْ فِيها ما تَشْتَهِي أَنْفُسُكُمْ وَ لَكُمْ فِيها ما تَدَّعُونَ وَفِيهَا مَا تَشْتَهِيهِ الأَنْفُسُ وَتَلَذُّ الأَعْيُنُ وَأَنْتُمْ فِيهَا خَالِدُونَ «وَلَحْمِ طَیْرٍ مِّمَّا یَشْتَهُونَ : و گوشت پرنده از هر چه میل نمایند .»‌ (واقعه،21) پس از چیدن میوه از درختان بهشت، سریع میوه‌ای جدید بر درختان ظاهر می‌شود. وبشر الذین ءامنوا وعملوا الصـلحـت ان لهم جنت تجری من تحتها الانهـر کلما رزقوا منها من ثمرة رزقا قالوا هـذا الذی رزقنا من قبلو اتوا به متشـبها... «به کسانی که ایمان آورده، و کارهای شایسته انجام داده ‌اند، بشارت ده که باغهایی از بهشت برای آنهاست که نهرها از زیر درختانش جاریست. هر زمان که میوه‌ای از آن، به آنان داده شود، می‌ گویند:
«این همان است که قبلا به ما روزی داده شده بود. (ولی اینها چقدر از آنها بهتر و عالیتر است.).......» اهل بهشت، از میوه‌های مختلف بهرمند هستند. لهم فیها فـکهة و لهم ما یدعون. «برای آنها در بهشت میوه بسیار لذت بخشی است، و هر چه بخواهند در اختیار آنان خواهد بود.» متکـین فیها یدعون فیها بفـکهة کثیرة و شراب. «در حالی که در آن بر تختها تکیه کرده ‌اند و میوه‌های بسیار و نوشیدنی‌ها در اختیار آنان است.» یدعون فیها بکل فـکهة ءامنین. «آنها در آنجا هر نوع میوه‌ای را بخواهند در اختیارشان قرار می‌ گیرد، و در نهایت امنیت به سر می‌ برند.» مثل الجنة التی وعد المتقون... ولهم فیها من کل الثمرت... «توصیف بهشتی که به پرهیزگاران وعده داده شده، چنین است.... . و برای آنها در آن از همه انواع میوه‌ها وجود دارد....» و فـکهة مما یتخیرون. «و میوه‌هایی از هر نوع که انتخاب کنند.» وفـکهة کثیرة. «و میوه‌های فراوان.» 🔺🔸🔹 ⇝ پرسمان اعتقادی https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0 🔺فقط به اشتراک بذارید👌 ࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐ ࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 از این عالم چیزی به من نمیرسد، مگر آنچه خداوند مقدر کرده است... ✍استاد عالی 🔺🔸🔹 ⇝ پرسمان اعتقادی https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0 🔺فقط به اشتراک بذارید👌 ࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐ ࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
کارگردان «شهر گربه‌ها»: به احترام مردم فیلم را اصلاح می‌کنم سیدجواد هاشمی: فیلم را اصلاح خواهم کرد تا این تصور به وجود نیاید که برای من نظرات و عواطف دین‌داران و افراد مذهبی که همیشه به من لطف داشتند، مهم نیست. 🔹بعد از اصلاح برخی پلان‌ها و انجام مراحل فنی، نسخه جدید فیلم در اختیار سالن‌های سینما قرار خواهد گرفت. 🔺🔸🔹 ⇝ پرسمان اعتقادی https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0 🔺فقط به اشتراک بذارید👌 ࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐ ࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✅پرسش: تفاوت روح و جان، و روح و نفْس در چیست؟ ✍️پاسخ: روح و جان به یك معنا است. واژه روح، عربی و واژه جان، فارسی است. آن چه میان دانشمندان اختلاف است درباره روح و نفس است كه آیا این دو یك چیزند یا دو حقیقت می‌باشند. خداوند متعال می‌فرماید: 🔅(وَ یَسْئَلُونَكَ عَنِ الرُّوحِ قُلِ الرُّوحُ مِنْ أَمْرِ رَبِّی); و درباره روح از تو می‌پرسند، بگو: روح از[سنخ] امر پروردگار من است. 🔸كلمه «روح» در لغت، به معنای نفس و مبدأ حیات است كه موجود جاندار به وسیله آن، قادر بر احساس و حركت می‌شود. 🔹قرآن كریم در برخی آیات، روح و نفس را یكی می‌داند و با اشاره به قبض ارواح توسط فرشتگان، می‌فرماید: 🔅 (اَللَّهُ یتَوَفَّی الأَنفُسَ حِینَ مَوْتِهَا وَ الَّتِی لَمْ تَمُتْ فِی مَنَامِهَا فَیمْسِكُ الَّتِی قَضَی عَلَیهَا الْمَوْتَ وَ یرْسِلُ الاُخْرَی إِلَی أَجَلٍ مُّسَمًّی إِنَّ فِی ذَلِكَ لَآیاتٍ لِّقَوْم یتَفَكَّرُونَ); خداوند ارواح را هنگام مرگ، به تمامی باز می‌ستاند و ارواحی را كه نمرده‌اند، هنگام خواب می‌گیرد; سپس ارواح كسانی كه فرمان مرگشان را صادر كرده است، نگه می‌دارد و ارواح دیگری را [كه باید زنده بمانند] باز می‌گرداند، تا زمانی معین. در این امر نشانه‌های روشنی است برای كسانی كه اندیشه می‌كنند! 🔸خداوند در آیه فوق، با تعبیر «تَوَفّی» درباره قبض روح و جان انسان‌ها سخن می‌گوید و روح و نفس را به یك معنا گرفته است. 🔹روح در تمام موجودات زنده موجود است، ولی مراتب آن متفاوت است. 🔸مرتبه‌ای از روح كه در گیاهان وجود دارد، «روح نباتی» نام دارد و مرتبه‌ای از روح كه در حیوان‌ها موجود است، روح حیوانی نام دارد. مرتبه‌ای از روح كه در انسان وجود دارد، نفْس ناطِقِه انسانی نام دارد. انسان دارای مراتبی از روح است كه اگر بُعد حیوانی پیدا كند، «نفس اَمّاره بِالسوء» می‌شود و اگر بُعد انسانی به آن داده شود، «نفس لَوّامه» یا «مطمئنه» یا «راضیه» و «مرضیه» و... می‌گردد. در امامان معصوم روحی وجود دارد كه به آن «نفس قُدسیه» گفته می‌شود، كه نسبت آن به نفس ناطقه انسانی همانند نسبت نفس ناطقه انسانی به نفس سیاله حیوانی است. 🔹روح حیوانی و نباتی به مجموعه‌ای از رشد، تغذیه، تولید مثل، حس و حركت اطلاق می‌شود. انسان نیز دارای روح حیوانی و نباتی است. 🔸افزون بر آن، روحِ انسان مستقل است و گاهی به این بدن مادی تعلق می‌گیرد و گاه از آن جدا می‌شود. «روح» انسان‌ها نیز مراتبی دارد. برخی از انسان‌ها دارای روح شریف و قوی هستند و بعضی نیز از روحی ضعیف در بُعد انسانیت برخوردارند. 🔺🔸🔹 ⇝ پرسمان اعتقادی https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0 🔺فقط به اشتراک بذارید👌 ࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐ ࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
•🔗🦋• ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌•••|🤍 ✦..!💔🥺‌ روزها بی تو گذشت و غربتت تایید شد چون دعای فرج ما همه با تردید شد بارها نامه نوشتم که بیا اما حیف... معصیت کردہ‌ام و غیبت تو تمدید شد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔵توصیه امام زمان به خواندن صحیفه سجادیه 🌕 محدث عظیم و سالک وارسته، مرحوم مجلسی(پدر علامه مجلسی) می فرماید: «در اوایل جوانی مایل بودم نماز شب بخوانم، اما نماز قضا بر عهده ام بود و به همین دلیل احتیاط می کردم و نمی خواندم. خدمت شیخ بهائی عرض نمودم که فرمود: نماز قضا بخوان. اما من با خودم می گفتم نماز شب، خصوصیات خاص خود را دارد و با نمازهای واجب فرق می کند. 🔹 یک شب بالای پشت بام خانه ام در خواب و بیداری بودم که امام زمان را در بازار خربزه فروش های اصفهان در کنار مسجد جامع دیدم. با شوق و شعف، نزد او رفتم و سئوالاتی کردم که از جمله آن، خواندن نماز شب بود. فرمود: بخوان! عرض کردم: یابن رسول الله، همیشه دستم به شما نمی رسد. کتابی به من بدهید که به آن عمل کنم. فرمود: برو از آقا محمد تاج، کتاب بگیر. گویا در خواب، او را می شناختم؛ رفتم کتاب را از او گرفتم. مشغول خواندن بودم و می گریستم که از خواب بیدار شدم. از ذهنم گذشت که شاید «محمد تاج» همان شیخ بهایی است و منظور امام از «تاج» این است که شیخ بهایی، ریاست شریعت را در آن دوره به عهده دارد. 🔹 نماز صبح را خواندم و خدمت ایشان رفتم. دیدم شیخ با سید گلپایگانی مشغول مقابله صحیفه سجادیه است. ماجرا را برایش نقل کردم. فرمود: ان شاءالله به چیزی که می خواهی می رسی. بعد ناگهان یاد جایی که امام را در آن ملاقات کرده بودم، افتادم و به کنار مسجد جامع رفتم. در آنجا آقا حسن تاج را دیدم که از آشنایان قدیم ما بود. مرا که دید، گفت: ملا محمد تقی! بیا برویم خانه، یک سری کتاب به تو بدهم. 🔹 مرا به خانه اش برد. در اتاقی را باز کرد و گفت: هر کتابی را که می خواهی بردار. کتابی را برداشتم؛ ناگهان دیدم همان کتابی است که در خواب دیده بودم؛ صحیفه سجادیه. به گریه افتادم. برخاستم و بیرون آمدم. گفت: باز هم بردار. گفتم: همین بس است. پس شروع نمودم به تصحیح و مقابله و آموزش صحیفه سجادیه به مردم؛ و چنان شد که از برکت این کتاب، بسیاری از اهل اصفهان مستجاب الدعوه شدند.»(۱) 🔹 مرحوم علامه مجلسی (نویسنده کتاب بحارالانوار) می فرماید: «پدرم چهل سال از عمر خود را صرف ترویج صحیفه کرد و انتشار این کتاب، توسط او باعث شد که اکنون هیچ خانه ای بدون صحیفه نباشد. این حکایت بزرگ مرا بر آن داشت که بر صحیفه شرح فارسی بنویسم تا عوام و خواص از آن بهره مند شوند.»(۲) 📚 (۱) . امام شناسی، ج ۱۵، ص ۴۹ 📚 (۲) . بحارالانوار، ج ۱۱۰ ، ص ۵۱
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
4_5771371082913155178.mp3
10.36M
🌼یا اباصالح پس کی میایی، 🌼اللهم عجل لولیک الفرج،
🌼 پرسش: هر لحظه ممکن هس امام زمان ظهور کنن خب بعذش چي ميشه!؟يعني دنيا تموم ميشه!؟ من خيلي ميترسم چيکار کنم 🌼 پاسخ: اتفاقاتى که در دوره ظهور امام مهدى(عج) مى‏افتد، بسيار است. با بهره مندى از روايات اهل بيت(ع) تنها به بيان چند رخداد مهم اشاره مى ‏کنيم: 1- اعلان ظهور: اولين حادثه‏اى که بعد از ظهور امام زمان(ع) شکل مى‏گيرد، اعلام ظهور امام زمان(ع) است. ظهور حضرت به وسيله منادى آسمانى اعلام مى‏گردد، آن گاه حضرت در حالى که به کعبه تکيه داده است، با دعوت به حق، ظهور خود را اعلام مى‏دارد.(1) دعوت حضرت هم به منظور اعلام ظهور حضرت است و هم به منظور فراخوان عمومى جهت پذيرش حکومت جهانى صورت مى‏گيرد.(2) 2- رجعت و بازگشت برخى از مؤمنان صالح و پيامبران الهى مانند حضرت عيسى(ع) که در رکاب حضرت مهدى(عج) خواهند بود و در قيام و مبارزه او با ستمگران شرکت دارند. 3- مبارزات امام زمان(عج): يکى از حوادث مهم که بعد از ظهور امام زمان(ع) به وجود مى‏آيد، مبارزه امام با دشمنان و مخالفان ظهور است. برخى از افراد و گروه‏ها حکومت عدالت گستر امام زمان(ع) را بر نمى‏تابند و با حضرت به جنگ مى‏پردازند. مخالفان امام را افراد و گروه‏هاى مختلف تشکيل مى‏دهند(3) و سياست امام در برابر آن‏ها متفاوت است. امام زمان(ع) نخست همگان را به دين و صلح فرا مى‏خواند و با مدارا با آن‏ها رفتار مى‏نمايد. امّا دشمنان دعوت امام را ناديده مى‏گيرند و به جنگ با امام مى‏پردازند. امام با بهره‏گيرى از همه قدرت و امکانات، با دشمنان برخورد مى‏کند، و جنگ سختى به وقوع مى‏پيوندد.(4)
از جمله جنگ امام زمان(عج) با دجال(5) و سفيانى.(6) 4- پيروزى امام زمان(عج): در اين درگيرى‏ها سرانجام حضرت پيروز مى‏شود. در برخى روايات از پيروزى امام بر شرق و غرب،(7)، جنوب و قبله(8) گزارش شده است. 5- تشکيل حکومت جهانى و برچيده شدن مرزهاى جغرافيايى: امام مهدى(عج) حکومت جهانى تشکيل مى‏دهد و مرزهاى جغرافيايى را بر مى ‏چيند. اين حکومت همان حکومت آرمانى موعود است که از آن در روايات گاهى به مدينه »فاضله« سخن گفته شده است.(9) گاهى به جامعه مطلوب و گاهى به «دولت کريمه» ياد شده است. حکومت جهانى امام زمان(ع) از مؤلّفه‏ ها و شاخصه هايى برخوردار است که تحقق هر کدام از آن‏ها مى‏تواند يکى از حوادث بعد از ظهور امام زمان(ع) محسوب شوند، از جمله: أ) گسترش عدالت: يکى از ويژگى‏هاى حکومت امام زمان(ع) عدالت است. عدالت عنصر گم شده‏اى است که همگان دنبال آن هستند. اين گمشده در حکومت امام زمان تحقق پيدا مى‏کند. ب) گزينش کارگزاران شايسته: طبيعى است که حکومت آرمانى امام زمان(ع) که رهبرى آن را امام مصلح و پارسا بر عهده دارد، کارگزاران آن نيز از صالحان و پارسايان خواهند بود. 6- رشد آگاهى و دانش: يکى از حوادث بسيار مهم رشد دانش و صنعت در عصر امام زمان(ع) است. دوره ظهور دوران گسترش علم و دانايى است و مدينه فاضله اسلامى «مدينة العلم» است. (10) 7- رشد عقل و خرد ورزى: در اين دوره بشر به حاکميت عقلانيت نايل مى‏گردد. (11) 8- رفاه اقتصادى و معيشتى: به فرموده پيامبر اسلام(ص) در دوره حضور حضرت مهدى(عج) مردم به نعمت هايى نايل مى ‏گردند که در هيچ زمانى سابقه ندارد. براى همگان برکات الهى از آسمان نازل مى ‏شود و زمين چيزى از روييدنى ‏هاى خود را پنهان نمى‏کند.(12) طبق روايات رسيده از امام صادق(ع) در اين دوره فقيرى يافت نمى‏شود تا مردم زکات اموالشان را به او بدهند.(13) 9- برقرارى امنيت اجتماعى: در اين دوره امنيت اجتماعى به نحو کامل برقرار مى‏گردد. به گونه‏اى که اگر زنى به تنهايى بخواهد از عراق به شام مسافرت نمايد، در مورد امنيتش هيچ ترس و دلهره‏ اى ندارد.(14) 10- رشد تربيتى و شکوفايى فرهنگى و اخلاقى: در اين دوره افراد به رشد تربيتى و اخلاقى و جامعه به بالاترين درجه تعالى و شکوفايى نايل مى ‏گردند.(15) براي اطلاع بيشتر در اين مورد به کتاب عصر زندگى و چگونگى آينده انسان و اسلام، پژوهشى در انقلاب جهانى حضرت مهدى(عج)، تأليف محمد حکيمى مراجعه نماييد. در مورد بعد از ظهور حضرت مهدى(عج)؛ يعنى مدتى که حضرت مهدى (عج) حکومت مى‏کند، نيز بعد از آن دوره تا برپايى قيامت، نمى ‏توان پاسخ قاطع و روشنى از روايات به دست آورد، چرا که در لابلاى روايات مدت حکومت حضرت مهدى(عج) نوزده سال و چند ماه،(16) هفتاد سال،(17) سيصد و نه سال،(18) آمده است. در روايتى ذکر شده که بعد از حضرت مهدى(عج) فردى از اهل بيت سيصد و نه سال حکومت خواهد کرد.(19) و بعد قيامت برپا خواهد شد، يا يکايک امامان(ع) رجعت و حکومت مى ‏کنند و سپس قيامت بر پا خواهد شد(20) و... برخى از پژوهشگران اسلامى بيان داشته‏ اند: در مورد مدت حکومت حضرت مهدى(عج) اگر چه برخى روايات حد معيّنى را بيان کرده‏اند و دوران حکومت حضرت را به هفت يا نه سال محدود نموده‏اند، ليکن اين گونه روايات در منابع اهل سنّت ذکر شده، امّا عده‏اى بدون تحقيق اين گونه روايات را در کتاب‏هاى شيعى وارد نموده‏اند. هيچ روايت صحيح السندى از امامان(ع) نرسيده است که دوران حکومت حضرت مهدى(عج) را محدود کرده باشد. اين گونه روايات علاوه بر ضعف سند، با روح آيات و محتواى روايات متواترى (که وعده داده‏اند با ظهور و قيامت حضرت، زحمات انبيا به ثمر مى‏رسد: و جهان پر از عدل مى‏گردد) منافات دارد.(21) مقام معظم رهبرى در اين باره مى‏فرمايد: «بعضى خيال مى‏کنند دوران ظهور حضرت بقية اللَّه آخر دنيا است. من عرض مى‏کنم دوران ظهور بقية اللَّه(ع) اوّل دنيا است. اوّل شروع حرکت انسان در صراط مستقيم است، با مانع کمتر يا بدون مانع، با سرعت بيشتر، با فراهم بودن همه امکانات براى اين حرکت. اگر صراط مستقيم الهى را مثل يک جاده وسيع، مستقيم و هموارى فرض کنيم، همه انبيا در اين چند هزار سال گذشته آمده‏اند تا بشر را از کوره راه‏ها به اين جاده برسانند. وقتى به اين جاده رسيد، مسير تندتر، عمومى ‏تر، موفق‏تر، بى ضايعات يا کم ضايعات‏تر خواهد بود. دوره ظهور، دوره‏اى است که بشريت مى ‏تواند نفس راحتى بکشد. مى‏تواند راه خدا را طى کند. مى‏تواند از همه استعدادهاى موجود در عالم طبيعت و در وجود انسان به شکل بهينه استفاده کند».(22) روايات تعيين کننده دوران حکومت امام زمان(ع) با دسته‏اى ديگر از روايات که با روح تعاليم قرآنى بيشتر توافق دارد، در تزاحم و تعارض است. مفضل بن عمر مى‏گويد: به امام صادق(ع) عرض کردم: مدت خلافت حضرت قائم(ع) چه مقدار است. حضرت در جوابم آيات 105 تا 108 سوره هود را تا «عطاء غير مجذوذ» ت
لاوت فرمود، سپس در توضيح آيه فرمود: منظور از «عطاء غير مجذوذ» اين است که آن نعمت و عطا از ايشان بريده نمى ‏شود بلکه نعمتى است دايمى و مُلْکى است که نهايت ندارد و حکمى است که منقطع نمى ‏گردد و امرى است که باطل نمى ‏شود، مگر به اراده و مشيّت حق تعالى و از آن اراده و مشيّت کسى جز ذات او، آگاه نيست.(23) آيات مذکور بيانگر طولانى بودن نعمت‏هاى الهى براى اهل بهشت است. امام صادق(ع) با تلاوت آن و سپس تفسير و تأويلش فرمود: »همان گونه که نعمت‏هاى الهى از اهل بهشت منقطع نمى‏گردد مگر به اراده خداوند، مدت خلافت حضرت قائم نيز بسيار طولانى است و از پايان آن کسى جز خداوند آگاهى ندارد». «من خيلي ميترسم»: يکي از نشانه هاي شيعه واقعي، انتظار فرج است نه ترس از آن. بنابراين بايد امام زمان ع را بشناسيم و در مسير اهداف او حرکت کنيم و پيرو دستورات او پدران طاهرينش باشيم. پي نوشت ها: 1. نجم الدّين طبسى، چشم اندازى به حکومت مهدى، ص 64 - 65. 2. احقاق الحق، ج 13، ص 324. 3. نعمانى، کتاب الغيبه، ص 231؛ اثبات الهداة، ج 3، ص 539؛ بحارالانوار، ج 52، ص 353. 4. نجم الدين طبسى، همان، ص 138. 5. صافى گلپايگانى، منتخب الاثر، ص 60. 6. همان. 7. صافى، همان، ص 470 - 471. 8. نجم الدّين طبسى، همان، ص 119. 9. مجله حوزه، ويژه امام زمان، ص 134 به بعد. 10. لطف اللَّه صافى، منتخب الاثر، ص 607. 11. بحارالانوار، ج 75، ص 51. 12. همان، ج 51، ص 78. 13. همان، ج 52، ص 337. 14. منتخب الاثر، ص 474. 15. بحارالأنوار، ج 52، ص 336. 16.محمد بن ابراهيم نعمانى، کتاب الغيبة، ص 331. 17. مهدى موعود، ص 767. 18. همان، ص 767. 19. نعمانى، همان، ص 332. 20. مهدى موعود، ص 851 به بعد. 21. گفتمان مهدويّت، ص 126. 22. سخنرانى مقام معظم رهبرى در مدرسه فيضيه (حضور ولايت). 23. حسن بن محمد ولى اروميه‏اى، مهدى موعود، ج 2، ص 355 و 412. 🌺 ☘🌺