eitaa logo
بسوی خدا
2هزار دنبال‌کننده
4هزار عکس
3.4هزار ویدیو
50 فایل
دراین کانال میتوانید ازبیانات متفکران و شخصیتهای طراز اول انقلاب اسلامی,حضرت امام"ره" مقام معظم رهبری ؛استاد شهیدمطهری،شهید بهشتی علامه جوادی آملی،آیت الله مصباح یزدی آیت الله بهجت و دیگر علما بهره مند شدید ارتباط با مدیر @samenolhojajjj
مشاهده در ایتا
دانلود
🌼 پرسش: همانطور که ما از عالم ذر چيزي به ياد نداريم آيا در ورود به برزخ نيز دنيا را از ياد خواهيم برد، اگر از ياد ميبريم آيا اين از ياد بردن فقط شامل بخشي از خاطرات است، يا کلا همه چيز را به ياد خواهيم داشت؟! چرا از عالم ذر چيزي به ياد نداريم؟ 🌼 پاسخ: در لحظات اول مرگ، نه تنها انسان دنيا و کارهائي را که در آنجا انجام داده است را فراموش نمي کند، بلکه کل کارهاي او در زندگي، مانند فيلمي از جلوي چشمان او عبور مي کند و شخص محتضر در آن حال، همه کارهائي را که تا کنون انجام داده بود را با تمام جزئيات تماشا مي کند. بنابر آنچه از روايات برمي‌آيد، چون در نظام جديد با احکام و آثار جديدي قرار گرفته و پرده‌ها کنار رفته و حقيقت‌ها براي وي روشن گشته و با شهود عيني مسايل را دريافته است، با حمل کننده‌هاي جنازه و غسل دهنده‌ها و حاضرين خطاباتي دارد. بنابراين نه تنها در شب اول قبر، دنيا و کارهاي خود در آن را فراموش نمي کند، بلکه از لحظات آغازين مرگ، انسان نتيجه و پيامد اعمال خود را مشاهده مي کند و از آن ها شادمان و يا در رنج و عذاب خواهد بود. اما در مورد عالم ذر و فراموشي آن مي گوئيم: بنابر قول مشهور، اين گونه نيست که انسان پيش از اين عالم در عالم ديگري بوده و در آن جا اختيار داشته و راه سعادت يا شقاوت را انتخاب کرده باشد و بعد وارد اين دنيا شود و همه آنها را فراموش کرده باشد. روايات هم به اين معني ها نيست.
آيت الله جوادي آملي بعد از بررسي نظريات مفسران در مورد آيه اي که در مورد پيمان گرفتن خداوند از انسان ها در عالم ذر است، دو احتمال را موجه دانسته‏ اند: أ) بيان تمثيلي: خداوند در واقع از فرزندان آدم اقرار نگرفته، بلكه مراد آن است كه «گويا» خداوند از همه انسان‏ها اقرار گرفته است. مسئله ربوبيت خدا و عبوديت انسان به قدري روشن است كه «گويا» همه انسان‏ها گفتند "بلي". ب)بيان واقعي: آيه صرفاً تمثيل نيست، بلكه به زبان گفت و گو، از واقعيتي سخن مي‏گويد كه در خارج رخ داده و واقعيت اين است كه خداوند با زبان دو حجت خود با انسان سخن گفته است: يكي زبان عقل (پيامبر دروني انسان) و ديگري زبان وحي از طريق انبيا (پيامبران بيروني). اين دو حجت، خدا را به انسان مي‏نمايانند و ربوبيت او را بيان مي‏كنند. اين دو از هيچ انساني دريغ نشده است. با وجود اين دو حجت، ديگر انسان نمي‏تواند ادعاي فراموشي و غفلت كند.
4_5924696617901886507.mp3
13.12M
۷ ➖ آیا شیعیان ، همان محبّان اهل بیت‌اَند؟ ➖ از نظر حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها، این دو گروه ، چه تفاوتی باهم دارند؟
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سلام‌ امام زمانم✋🌸 پشت دیوار بلند زندگی مانده ایم چشم انتظاریک خبر یک انا المَهدی بگو یاابن الحسن(عج) تا فرو ریزد حصار غصه ها 💓اللهم عجل لولیک الفرج💓 سلام روزتون مهدوی 🏴
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻چرا حاج قاسم می‌توانست در دل خطر حضور پیدا کند و به سلامت برگردد؟ 🔸اخلاص چه اثری در مقدرات انسان‌ها می‌گذارد؟ ⏰ ۵ روز تا سالگرد شهادت سپهبد سلیمانی
✅سوال ❓نحوه ی پیدایش نسل حضرت آدم علیه السلام به چه شکل بوده است آیا خواهر و برادرها با هم ازدواج کردند؟ 🌸پاسخ خود حضرت آدم علیه السلام و حوا سلام الله علیها طبق نص قرآن کریم از خاک آفریده شده اند و خداوند متعال از آن روح شریف در او دمید و انسان ایجاد شد. 🔹 نسل انسان از طریق ازدواج حضرت آدم با حوا و فرزندانی که متولد شده اند تکثیر شده است. گویا فرزندان زیادی هم از این دو بزرگوار به دنیا آمده اند و نقل شده که در هر بار زایمان فرزندان دو قلو از حضرت حوا به دنیا می آمده است. 🔰درباره ی نسل بعدی اقوال متعددی داریم: 1⃣ فرزندان آدم با بقایای نسل های انسان های پیشین که هنوز نسلشان کاملاً منقرض نشده بود و بقایایی از آن ها روی زمین زندگی می کرده اند ازدواج کرده اند و بدین ترتیب نسل انسان تکثیر پیدا کرده است. 2⃣ خداوند حوریان و همسرانی بهشتی برای فرزندان آدم ع خلق کرد و از ازدواج این ها با هم نسل بشر تکثیر شد. 3⃣ فرزندان انسان با افرادی از طایفه ی جن ازدواج کردند و نسل بشر از این طریق تکثیر پیدا کرد. 4⃣ فرزندان آدم با هم ازدواج کردند و در طبقه ی اول این اتفاق افتاد که خواهر و برادر با هم ازدواج کردند و از این طریق نسل انسان تکثیر شد. ❌ از آن جا که حرمت و حلیت تابع مصالح و مفاسد هستند چون در آن زمان ضرورت و مصلحت اقتضاء می کرد ازدواج با محارم حلال بود ولی در نسل های بعدی چون این ضرورت برداشته شد چنین ازدواجی حرام شد. 💠 روایتی از امام رضا علیه السلام بر این مطلب دلالت دارد. همچنین علامه طباطبایی ره از ظاهر آیه ی اول سوره نساء همین مطلب را استفاده کرده اند. خداوند متعال در آیه ی اول سوره نساء می فرماید: «يا أَيُّهَا النَّاسُ اتَّقُوا رَبَّكُمُ الَّذي خَلَقَكُمْ مِنْ نَفْسٍ واحِدَةٍ وَ خَلَقَ مِنْها زَوْجَها وَ بَثَّ مِنْهُما رِجالاً كَثيراً وَ نِساءً وَ اتَّقُوا اللَّهَ الَّذي تَسائَلُونَ بِهِ وَ الْأَرْحامَ إِنَّ اللَّهَ كانَ عَلَيْكُمْ رَقيبا» از ظاهر فراز «وَ بَثَّ مِنْهُما رِجالاً كَثيراً وَ نِساءً» که یعنی از آن دو مردان و زنان زیادی را پراکنده کرد، می توان برای تقویت این نظر استفاده کرد؛ چرا که نفرموده: وَ بَثَّ مِنْهُما و مِن غیرهما. 🔰 در زمان حضرت آدم شریعتی به این معنا وجود نداشت و اولین پیامبر صاحب شریعت حضرت نوح علیه السلام است که با فاصله زمانی زیادی نسبت به حضرت آدم ع قرار دارند. در زمان حضرت آدم ع و پیش از حضرت نوح ع انسان ها بر طبق مقتضیات فطری و انسانی خودشان و آن چه پیامبرانشان بیان می کردند می بایست رفتار می کردند و بایدها و نبایدها بر طبق همین ها بود. ✳️ ممکن است شخصی اشکال کند که ازدواج با محارم با طبع و فطرت انسان ناسازگار است که در پاسخ باید گفت که چنین چیزی ثابت نشده است. پس به لحاظ ذاتی اشکالی در این ازدواج با فرض وجود مصلحت نیست. 🍃 برخی ازدواج ها هم داریم که حرام است ولی ممکن است تحت شرایطی حلال شوند. مثلا ازدواج با خواهر زن حرام است ولی در صورت فوت همسر یا طلاق دادن او این حرام به حلال تبدیل می شود در صورتی که اگر حرمت ذاتی بود تحت هیچ شرایطی نباید حلال می شد. # استاد محمدی شاهرودی
⛔️شبهه دلیل عصمت فاطمه زهرا(علیها السلام) چیست؟ ❇️پاسخ: 📌 روایات مربوط به عصمت اهل بیت: ☘️علاوه بر ، روایاتى كه شیعه و سنى از رسول خدا(صلى الله علیه وآله) گزارش نموده اند، فضایلى براى اهل بیت برمى شمرد كه جز با عصمت آنان سازگار نیست، چنانكه در حدیث معروف ثقلین آمده است: 🍃🍃(انّى تارك فیكم الثقلین كتاب الله و عترتى، ما ان تمسّكتم بهما لن تضلّوا ابداً، لن یفترقا حتى یردا علىّ الحوض)(1) «من در میان شما دو چیز گران بها باقى مى گذارم، كتاب خدا و عترتم. تا وقتى كه به آن دو تمسك كنید، گمراه نخواهید شد. هیچگاه این دو از یكدیگر جدا نمى شوند، تا آنگاه كه بر سر حوض (كوثر) بر من وارد گردند». 🌸اگر اهل بیت پیامبر معصوم از گناه و خطا نبودند، پیروى از آنان همواره موجب هدایت نمى گردید و جدایى ناپذیرى آنان از قرآن، معناى روشنى نمى یافت. 📌 روایات مخصوص به عصمت (علیها السلام): 🌱در اینجا نیز از روایات فراوانى مى توان بهره برد، اما تنها به یكى از آنها كه محدّثین شیعه و سنّى روایت نموده اند، بسنده مى كنیم: ☘️(ان الله - تبارك و تعالى - یغضب لغضب فاطمه و یرضى لرضاها) (2) «همانا خداوند - تبارك و تعالى - با غضب فاطمه غضبناك و با رضایت او خشنود مى شود». ادامه دارد... پی نوشت: 1. برخى از منابع اهل سنت كه با عبارت كم و بیش متفاوت، این حدیث را نقل نموده اند، عبارتند از: -مسند احمد بن حنبل، ج 4، ص 366.سنن بیهقى، ج 2، ص 148.كنزالعمال، ج 1، ص 189-185. -المستدرك على الصحیحین، ج 3، ص 118.خصائص امیرالمؤمنین، ص 21. تاریخ بغداد، ج 8، ص 442. - صحیح مسلم، ج 5، ص 26 (كتاب فضائل الحكمه).الدر المنثور، ج 6، ص 7 (ذیل آیه مودّت). - و سنن ترمذى، ج 5، ص 662 (كتاب المناقب). 2. كنز العمال، ج 12، ص 111.و ر.ك: المستدرك، ج 3، ص 167. الصواعق المحرقه، ص 175. - مجمع الزوائد، ج 9، ص 203. ذخایر العقبى، ص 39.الاصابة، ج 4، ص 378. - اسدالغابة، ج 6، ص 224 و میزان الاعتدال، ج 3، ص 206.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️ چرا برخی می‌خواهند ۹ دی فراموش شود 🔰حمید رسایی: چرا عده ای از کنار حادثه تاریخ ساز ۹ دی با سکوت می گذرند، چرا در رسانه های خود درباره این روز نمی نویسند و به آن نمی پردازند حتی از بزرگداشت آن عصبانی اند و تلاش می کنند این روز فراموش شود؟! برای پی بردن به ریشه این عصبانیت، چاره ای نیست جز اشاره به یک واقعه تاریخی! 🔸در تاریخ اسلام حادثه شادی آفرینی مانند میلاد النبی اتفاق افتاده و در مقابل نیز حادثه تلخی همچون ارتحال نبی مکرم اسلام دلها را آزرده کرد اما همه شاهدیم، آنها که پس از ارتحال پیامبر ، انحرافی بزرگ در راه ایشان ایجاد کردند، هر ساله چند روز را به جشن و سرور برای میلاد النبی اختصاص می دهند و بر روی منابر و در رسانه های خود این روز را پاس می دارند ولی همین جماعت وقتی به بیست و هشتمین روز ماه صفر - که سالروز ارتحال نبی مکرم اسلام است – می رسند، در هیچ یک از منابر و مساجد و رسانه های خود، نام و یادی از پیامبر اکرم برده نمی شود. در حقیقت در میان چند میلیارد مسلمانی که در این کره خاکی زندگی می کنند، این تنها شیعیان هستند که علاوه بر میلاد النبی، در سالروز ارتحال نبی مکرم اسلام با تمام وجود از پیامبرشان و راه ایشان یاد می کنند. اما چرا؟ 🔸علت مشخص است ، وقتی بر روی منابر از ارتحال پیامبر سخن بگویند، قطعا مردم از علمای خود می پرسند که آیا پیامبر ما برای اداره جامعه اسلامی بعد از خود، مدلی تعیین نکرده است؟ آیا پیامبر اسلام در باره جانشین خود سخنی نفرموده؟ و صدها سئوال دیگر که در طول تاریخ بعضا اذهان مسلمانان را آزرده است. طبعا پرداختن به این روز یعنی پرداختن به این سئوالات، اگر بیست و هشتم صفر یادآوری شود، باید به حوادث قبل از ارتحال پیامبر نیز پرداخته شود، از ممانعتی که برخی صورت دادند و نگذاشتند پیامبر اسلام وصیت خود را مکتوب کند و در سخنی توهین آمیز، وقتی رسول خدا قلم و کاغذ طلب کردند تا وصیتی بنویسند که عمل به آن، جامعه اسلامی را از گمراهی باز می داشت، ادعا کردند که پیامبر خدا تب دارد و هذیان می گوید و ادعا کردند که قرآن برای ما کافی است!؟ 🔸با همین مقدمه روشن خواهد شد که چرا برخی از شخصیت ها و خواص بی بصیرت و مردود فتنه سال ۸۸ از یادآوری یوم الله ۹ دی ناراضی ، ناراحت و عصبانیند. بزرگداشت این روز یعنی یادآوری نامه های بدون سلام والسلام، یادآوری دعوت مردم به خیابانها برای اغتشاشگری در زیر پل کالج، یاداوری به اتش کشیدن هیات حسینی و مسجد لولاگر، یادآوری ضرب و شتم و به شهادت رساندن بسیجی و نیروی انتظامی، یادآوری راه اندازی ستاد اصولگرایان حامی موسوی، یادآوری تبریک به موسوی در روز انتخابات، یادآوری اموال دانشگاه آزاد که برای شعله ورتر کردن آتش فتنه سوخت، یادآوری نماز جمعه ای که دختر و پسر دست در دست هم نماز خواندند و برخی از آنها با کفش قامت بستند، یادآوری حمایت دشمنان امام و انقلاب از جبهه ای که برخی در راس آن بودند و نتوانستند خود را بیرون بکشند، یادآوری عملکرد آقازاده فراری ای که بیش از دو سال است به انگلیس پناهنده شده و ... 🔸بدون تعارف برخی نمی خواهند مقدمات کودتای سال ۸۸ به مردم یادآوری شود، چون خودشان در این کودتای شکست خورده نقش داشتند. برخی نمی خواهند یوم الله ۹ دی به مردم یادآوری شود، چرا که ۹ دی یعنی یادآوری مواضع دوپهلوی این جماعت، ۹ دی یعنی یادآوری سکوت این جماعت، ۹ دی یعنی یادآوری محافظه کاری این جماعت و سواری دادن اینها به فتنه گرانی که مسجد را سوزاندند، پایگاه بسیج را به آتش کشیدند، به عزای حسینی حمله کردند و شعار نه غزه نه لبنان جانم فدای ایران سر دادند! 🔸يريدُونَ أَنْ يُطْفِؤُا نُورَ اللَّهِ بِأَفْواهِهِمْ وَ يَأْبَي اللَّهُ إِلاَّ أَنْ يُتِمَّ نُورَهُ وَ لَوْ کَرِهَ الْکافِرُونَ / آنها می خواهند نور خدا را با دهان خود خاموش کنند ولی خدا جز این نمی خواهد که نور خود را کامل کند ، هر چند کافران ناخشنود باشند! (سوره توبه 32) حمید رسایی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❣ 📖 السَّلامُ عَلَيْكَ يا بَضْعَةَ رَسُولِ الله صَلَّى الله عَلَيْهِ وَآلِهِ... ▪️سلام بر تو ای مولایی که همچون مادرت فاطمه زهرا سلام الله علیها، پاره ی تن آخرین پیامبری. سلام بر تو و بر روزی که به انتقام فرزندان رسول الله صلی الله علیه وآله قیام خواهی کرد. 📚 صحیفه مهدیه، زیارت حضرت بقیة الله ارواحنا فداه در سختیها
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴 ارتباط فاطمیه و مهدویت (۵) 🔵 رزق ما در ایام فاطمیه 🌕 ارزاق عظیم فاطمیه بهترین بهره ی تمام سال منتظران مهدی فاطمه سلام الله علیها به راستی رزق ما در این ایام چیست؟ 🔹 اقامه و شرکت در مجلس عزا که ارزش و جایگاه آن مافوق تصور و بیان است 🔹 حدیث کساء، که پیامبر رحمت شدیدترین قسم ها را فرمودند که هر حاجتمندی این حدیث را بخواند حاجتش برآورده می شود.حدیثی به ظاهر مختصر ولی اصول اعتقادی شیعه. 🔹 خطبه ی فدکیه معجزه ی فاطمه ی زهرا سلام الله علیها. 🔹 مگرمی شود محب و دوست دار حضرت زهراء سلام الله علیها بود ولی یکبار این خطبه را نخواند؟ امام صادق علیه سلام می فرماید: ما اهل بیت کودکانمان را امر به حفظ خطبه ی مادر می کنیم اهل مدینه خطبه ی حضرت زهرا سلام الله علیها راشنیدند ولی غافلانه گوش نکردند ما نیز کلام حضرت را ندیده و غافلانه از آن گذر کردیم و نتیجه ی غفلت ما همان بلای مردمان اهل مدینه یعنی غربت حجت زمانمان شد. 🔹 کسی دم از دوستی حضرت زهرا سلام الله علیها بزند غافل از کلام حضرت نیست ما نمی توانیم چهره ی حضرت که ناموس خداست رو ببینیم کما اینکه اهل مدینه ندیدند(درون مسجد پرده ای زدند و خطبه خواند) راه ابراز و صداقت در دوستی توجه و عمل به کلام حضرت است که........
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 کلیپ بسیار زیبا و تاثیر گذار 🔵 آیا ما به عهدمون با امام زمان صلوات الله علیه وفادار بودیم؟ 🎙
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴 ذکر بسیار مجرب در برآورده شدن حوائج 🔵 در روایت آمده است که بسیار موثر است جهت برآورده شدن حوایج که هزار مرتبه این ذکر را بگوید: 🌺 حَسبِی الله وَ نِعمَ الوکیل وَ لا حَولَ وَلا قُوة إلا بِالله اَلعَلی العظیم لا إله اِلا اَنت سُبحانَکَ انی کُنتُ مِنَ الظالِمینَ 🌹 ترجمه: خدا مرا بس است و او بهترین وکیل است .....
فاطمه‌ای دیگر، رنگی، ۲۵آذر۱۴۰۰.pdf
1.5M
در کتاب منبر «فاطمه‌ای دیگر» کوشیده‌ایم با الگوبرداری از زندگی فاطمهٔ زهرا(س) و بررسی ویژگی «مادری» آن حضرت، ارزش این مفهوم عمیق و عزیز یعنی «مادری» را توصیف کنیم. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ به این امید که با «بازتعریف نقش مادری در خانواده» بتوانیم تکرار فاطمهٔ زهرا(س) را در خانواده‌های خود ببینیم و از آن بهره‌ها بگیریم. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ آری، با این الگوگیری از فاطمهٔ زهرا(س) می‌توان کاری کرد که زنانمان «فاطمه‌ای دیگر» باشند و فرزندانی علوی بیاورند و سربازانی مهدوی تربیت کنند. ــــــــــــــــــــــــــــــــ عناوین اصلی کتاب: مجلس اول: مادرانه‌های فاطمی توصیف مفهوم مقدس مادری مجلس دوم: مادری که مادری می‌کرد! بررسی مهمترین ابزار مادران برای تربیت مجلس سوم: رنجِ شیرینِ مادری بیان سختی‌ها و شیرینی‌ها مادری. مجلس چهارم: مانند فاطمه(س) تبیین نقش محوری مادر در خانواده. مجلس پنجم: عبادت‌های خانوادگی بررسی بهترین راه سیروسلوک و معنویت ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ https://eitaa.com/joinchat @rkhanjani