🔹شیخ حسین انصاریان میفرمودند:
🔘 زمانی که من در حوزه علمیه قم مشغول تحصیل بودم بعضی از روزها علامه طباطبایی را میدیدم که به درس یا به حرم مطهر مشرف میشوند.
🔘 روزی از روزها دیدم که شخصی در کنار پیاده رو به ایشان رسید و از معظم له سوالاتی می کند. کنجکاو شدم و من هم ایستادم و به سوال و جواب های این مرد از علامه گوش کردم.
🔘 یکی از سوالات آن شخص این بود که آقا میشود بفرمایید از چه راهی به این مقام و مرتبه رسیده اید تا ما هم اگر بتوانیم و توفیق داشته باشیم از شما درس گرفته و آن مسیرها را طی کنیم.
🔘 علامه طباطبایی بدون در نظر گرفتن وضعیت و موقعیت و شخصیت و جا و محل، بسیار آرام و بی آلایش در همان کنار خیابان و در کنار پیاده رو به ایشان رو کردند و فرمودند:
🦋 راه های زیادی بوده و هست ولی از میان این راه ها آنچه برایم بسیار قابل اهمیت است و بیشتر به آن ها اهتمام می ورزم و افتخار می کنم و مطمئنم از همه بهتر و برایم مشهود و مفهوم است دو راه است:
یکی نماز شب با اخلاص و مداوم و دیگری
گریه بر حضرت امام حسین علیه السلام
📚داستان آسمان، ص ۱۵۴
خاطراتی از حاج شیخ حسین انصاریان
با ما همراه باشید👇
@besooyetoo
D.A14020904.mp3
6.24M
🎙بشنوید| صوت کامل جلسه نهم درس اخلاق
با ما همراه باشید👇
@besooyetoo
🔰راههای رسیدن به خدا👆🏻👆🏻
1️⃣اولین قدم برای حرکت به سوی خدا
یقظه و هوشیاری است.
بعد از هوشیاری، برای اینکه گام های بعدی را بردارد نیاز به تفکر دارد.
2️⃣تفکر
چه در امور دنیایی چه در امور اخروی انسان اساس کار است.
تفکر اساس هر خیری است.
پدر و مادر هر خیری، تفکر است.
اینکه از امام معصوم داریم؛ "تفکر کم در طول روز بهتر از هفتاد سال عبادت است."
یعنی با اینکه عبادت راه رسیدن به خداست اما تفکر "ولو کم"بهتر از هفتاد سال عبادت است.
تفکر اکسیر اعظمی است که خیلی انسان را متحول می کند.
فکر در آیات الهی، فکر در صفات الهی معرفت انسان را نسبت به خدا بالا می برد.
کم کم نوع معرفت به خدا تغییر می کند و انسان راه صعود را پیش می گیرد.
راه رسیدن به یقین، تفکر است.
عبادت احرار در سایه تفکر حاصل می شود.
تفکر در اینکه؛
⁉️خدا نسبت به انسان چه کرده است.
اینکه خداوند چه نعمت های به انسان داده است.
و این سبب ایجاد محبت می شود
هر چقدر محبت تشدید شود محبت دیگران کنار می رود.
⁉️ما در قبال خداوند چه کرده ایم
آیا اعمالی که انجام داده ایم خالص برای خدا بوده است.
اگر دقت کنیم می بینیم چطور عمر خود را در فراموشی از خدا گذراندیم.
این تفکر انسان را متحول می کند.
⁉️تفکر در مورد مرگ و معاد
در زمانی که مرگ من فرا رسید، من چه دارم.
توصیه به خواندن کتاب منازل الله
⁉️تفکر به وعده های الهی
جایگاه انسان های متقی، وعده های خوب الهی و رسیدن به کمال برتر.
این تفکر اشتیاق انسان را به انجام اعمال الهی بیشتر می کند.
با ما همراه باشید👇
@besooyetoo
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
نفس خود را مطمئن کنید تا گرفتار تزلزل نشوید.
چگونه؟
ببینید...
@besooyetoo
هدایت شده از خبرگزاری رسا
🔺️در برزخ بیمبنایی در زمینه علوم انسانی اسلامی به سر میبریم
🔹️حجتالاسلام والمسلمین واعظی رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم گفت:
مشکل اصلی و بنیادین ما این است که در برزخ بیمبنایی به سر میبریم و این ساحت فکری است که مولد تمدن میشود؛ در حالی که ما در مراکز رسمی و غیر رسمی به فکری که متناسب با علوم انسانی و اسلامی باشد، هنوز نرسیدهایم.
💻در ادامه بخوانید:
🌐https://rasanews.ir/0038JP
،،،_____________________،،،
#ما_صدای_رسای_حوزهایم
#کانال_خبرگزاری_رسا ✔
🆔️ @rasanewsagency 👈
،،،_____________________،،،
🔰سوال دانشجویان فلسفه غرب در گروه تلگرامی
این تیر علت cause مرگ شده است
به فنجان تلنگر زدم به زمین افتاد و علت شکستنش شد
به فنجان تلنگر زدم وافتاد ولی در هوا قاپیدم و نشکست علت نشکستنش قاپیدن من بود
سنگی را به شیشه زدم شیشه شکست علت شکستنش سنگ زدن بود
نه سنگ علت بود و نه شیشه معلول
بلکه سنگ زدن علت بود و شکستن شیشه معلول
در این موارد علل ایجادی productive برقرار نیست چیزی باعث ایجاد چیزی نمیشود که افاضه هستی! کند
خدا علت است یعنی چه؟یعنی عالم مادی را خدا ایجادکرده؟خدا ما ده است؟یا نامادی؟به چه نحو نامادی ایجاد ماده میکند؟از ماده ای دبگر؟که آنهم مادی است! یا از خودش که نامادی است؟
چرا این تکه کاغذ زرد شد؟به علت اینکه در معرض نور خورشید قرار داشت
هر تبیینی بیان علت ااست .زردی کاغذ تبیین شد.حالا باید بگردیم دنبال علت العلل .!؟هر رویدادی event یا وضعی تبیین واحدی میخواهید آیا همه رویدادها تبیین واحدی دارد ؟ هر انسانی مادری دارد آیا کل انسانها مادری دارد یکتا ؟
قرار بود به اصطلاح استدلال اثبات! کند علت العللوجود دارد به یکباره اثبات شده فرض شد و آنهم شد خدا که مفیض وجود است؟
ضروری چیست؟ امکانی چیست؟آیا ضرورت به موجودات تعلق میگیرد یا گزاره هاproposition?.شان وجودی گزاره ها چیست؟
🔰پاسخ
آیا شکست شیشه، موجود نشد؟!
شیشه شکست و شکست شیشه محقق شد( یعنی شکستن شیشه ضروری الوجود شد)
سنگ زدن علت ایجادی شکستن شیشه شد.
در مثال های بالا که زدید به علت قریب معلول اشاره کردید و درست
اما نمی تونید نفی علت کنید از خود سنگ.
نفی علت کنید از دستی که سنگ را پرتاپ کرد.
نفی علت کنید از فردی که سنگ را برداشت.
نفی علت کنید از نفسی که اراده کرد تا پرتاپ کند
نفی علت کنید از انسانی که دارای قدرت اراده است
نفی علت کنید از وجود این انسان
نفی علت کنید از خالق وجود انسان
می بینید؛ همه اینها علت هستند که همه با هم علت تامه وجودی شکستن شیشه می شود و شکستن شیشه را ضروری الوجود می کند.
که الا و لابد محقق می گردد.
همین سیر طولی که در تحقق شکستن شیشه گفته شد
می توان در تحقق عالم ماده هم از خالق هستی گفت.
آیا در این سیر طولی که گفته شد، شما خداوند را علت شکستن شیشه می دانید؟؟
اگر بله، همین است. خلق عالم ماده در یک سلسله علل طولی وجودی تحقق یافت.
اینکه میگید خدا مجرد است یا مادی، یعنی خدا را ماهیت دار فرض کردی و موجودی در کنار سایر موجودات.
خیر، خدا خالق تمام موجودات است عاری از همه صفات امکانی و ماهیتی
وجودی برتر از همه موجودات و منزه از تمام صفات آنان.
ضرورت وجودی
ضرورت یعنی انفکاک ناپذیر
وقتی یک صفتی را با شی موجود در نظر می گیریم، می بینیم آیا این صفت برای شی ضروری هست یا غیر ضروری است.
✍🏻پازکی
با ما همراه باشید👇
@besooyetoo
▪️فلسفه یقین نمیده برو دنبال قرآن و مفاتیح
🔰#پاسخ
رهبر معظم انقلاب؛
نگذاریم فلسفه به یک سلسله ذهنیات مجرد از معنویت و خدا و عرفان تبدیل شود، راهش هم تقویت فلسفی ملاصدرا است.
فلسفه ملاصدرا فلسفه ای است که انسان را وادار می کند هفت سفر پیاده به حج برود و به همه زخارف دنیوی بی اعتنایی کند.
فلسفه وسیله و نردبانی است که انسان را به معرفت الهی و خدا می رساند؛ پالایش می کند و در انسان اخلاق به وجود می آورد.
با ما همراه باشید👇
@besooyetoo
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پاییز بهاریست که عاشق شده است 🍂
🌱الهی انا الفقیر فی غنای
فکیف لا اکون فقیرا فی فقری
🌱معبودا من که در حال بی نیازی خود نیازمندم
چگونه در حال نیازمندی ام نیازمند نباشم؟!
بخشی از دعای عرفه
@besooyetoo
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚠️ما از دانشگاهی میترسیم که جوانهای ما را آنطور تربیت کنند که خدمت غرب بکنند
⚠️ آن چیزی که ما را میترساند وابستگی فرهنگی است
با ما همراه باشید👇
@besooyetoo
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دعوا سر خیمه بقیه الله است.
معلوم نیست همه برسن......
@besooyetoo
هدایت شده از MESBAHYAZDI.IR
سه وظیفه دانشجو در عصر جدید.mp3
6.21M
🎧 بشنوید | وظیفه دانشجو در عصر جدید
🔺️سه وظیفه مهم دانشجو در بیانات آیتالله مصباح یزدی(قدس سره)،
۱۳۹۱/۰۱/۲۴
📱 @mesbahyazdi_ir
🔰غلط گفتههای ملکیان در باب اصل علیت
🔸️آقای ملکیان در ضمن بیان نکاتی از اصل علیت در ۴ محور؛ تقریر دقیق اصل علیت، مقوله علت و معلول، همزمانی علت و معلول، نفی حکم معلولیت برای کل عالم، تلاش می کند علیت را به امور جزئی و شخصی تقلیل دهد.
که در ادامه به صورت جداگانه ادعای ایشان مطرح و به اشکالات آن پرداخته می شود.
1️⃣ او در "تقریر دقیق اصل علیت" بیان می دارد؛
ما از تقریر اصل علیت صرف نظر می کنیم زیرا "هر معلولی نیازمند علت است" یک قضیه تحلیلی است و ارزشی ندارد.
اشکالات؛
۱- تقریر "دقیق" ایشان از اصل علیت این بود که از تقریر آن صرف نظر می کنیم.
۲- قضایای تحلیلی، قضایای است که مفهوم محمول درون مفهوم موضوع وجود دارد و همه مفاهیم با علم حضوری نزد ما حاضر است، بنابراین قضایای یقینی و ارزشمند است.
۳- قضیه "هر معلولی علت دارد" یک قضیه بدیهی و اولی است که پایه علوم بشری است و همه قوانین علمی و استدلال ها به پشتوانه آن شکل می گیرد.
۴- در قضیه "هر معلولی علت دارد" حاکی و محکی هر دو در نفس حاضر است و با علم حضوری از مقایسه رابطه بین "نفس و اراده" درک و تصدیق می گردد.
2️⃣وی در بند دوم به "مقوله علت و معلول" می پردازد. به این معنا که علت و معلول جزء کدام یک از مقولات ارسطوی، کانتی و هایدگری و .... است.
او ابتدا به اختلافات در تعداد مقولات اشاره می کند و در نهایت با اجماعی مورد قبول خود، مقولات را در ۵ قسم؛ جوهر، خاصه، نسبت ها و مجموعه ها و رویدادها معرفی می کند.
این روشنفکر دینی با استناد به فهم عرفی (عرفی گرایی) و با استناد به زندگی روزمره، جواهر را بی نیاز از علت می داند و قائل است علیت برای رویدادها و فرایندهاست.
اشکال؛
۱- وی به دلیل عدم تقریر صحیح از اصل علیت و فهم عرفی از علت و معلول در تلاش است از راه حواس پنج گانه علت و معلول را در یکی از مقولات جای دهد؛
در حالی که مفهوم علت و معلول از راه حس بدست نمی آید و از مفاهیم ماهوی نیست.
بلکه مفهومی انتزاعی است که از مقایسه دو موجود با هم که یکی را وابسته به دیگری می یابیم، حاصل می شود.
3️⃣در نکته سوم اصل علیت، ملکیان با استناد به عدم تخلف معلول از علت به عامل "همزمانی علت و معلول" می پردازد که نتیجه آن، همزمانی وجود خدا با وجود معالیل است یعنی همان زمان که خدا به وجود آمد همه معالیل هم با هم به وجود آمدند این یعنی من و پدرم و نوه ام با هم به وجود می آییم در حالی که در زندگی خود میابیم که تا من نروم، نوه ام نمی آید.
و به این صورت علت و معلول را بی اساس تعبیر می کند.
اشکالات؛
۱- "همزمانی" فقط مربوط به علت قریب است نه در علت های بعید آن معلول، که با واسطه و غیر مستقیم بر معلول اثر می گذارد.
۲- تخلف معلول از علت در جای است که علت تامه باشد به این صورت که با وجود علت تامه، معلول ضروری الوجود می گردد و وجود معلول، واجب می گردد.
یعنی توقف وجودی معلول بر علت نه توقف زمانی معلول بر علت که نتیجه آن همزمانی علت و معلول باشد.
۳- در همزمانی علت و معلول هر دو باید زمانمند باشند و این در خصوص همه علت ها جاری نیست.
۴- خلق و خالقیت صفت فعل الهی است نه صفت ذات که لازم باشد با وجود خدا، همه معالیل با هم حاضر باشند بلکه باید قابلیت قابل برای موجود شدن فراهم گردد تا خلق صورت پذیرد.
4️⃣در بند چهارم وی معتقد است؛ کل عالم هستی حکم جدایی غیر از اجزایش ندارد، یعنی اینگونه نیست که بگوئیم عالم از کجا آمد؟ زیرا هر جزئی از عالم، علت مخصوص به خود دارد و همین اجزا با علت خود، کل عالم هستی را تشکیل می دهد.
اشکال؛
آنچه معلول است، اصل عالم است.
نشئه عالم ماده از هیولای اولی یا ماده اولی است که با صور جسمیه، اجسام و با صور نوعیه انواع را پدید می آورد.
کثرات، زمان، مکان، تغییر، تبدیل، حرکت همه ذاتی ماده است آنچه معلول و جعل بسیط باری تعالی است اصل ذات ماده است که عالم از آن پدید می آید.
✍🏻پازکی
با ما همراه باشید👇
@besooyetoo
🔰نکته ای تامل برانگیز از استاد قرائتی
یک بار کسی متلکی به من گفت که اذیت شدم؛ گفت: شما آخوندا به اندازه زلیخا عرضه ندارید!
گفتم چطور؟
گفت: زلیخا یوسف را به زنها نشان داد و آنها دستشان را بریدند اما شماها عرضه نداشتید یوسف دین را به نسل نو نشان دهید!
پناه بر خدا از نفسی که معیوب است.
@besooyetoo
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
باتو از دریا عبور خواهیم کرد
باتو می میریم و زنده خواهیم شد
ای موسای زمان بیا تا با عصای تو از دریا
عبور کنیم.....
عالم پر است از تو و خالیست جای تو.....
D.A14020912.mp3
7.26M
🎙بشنوید| صوت کامل جلسه دهم درس اخلاق
با ما همراه باشید👇
@besooyetoo
🔰پاسخ به شبهه شرور در دنیا
🔸️خدا بنا بر اصل سنخیت علت و معلول، که هر چه معلول دارد علتش همان را به نحو برتر و کاملتر دارد کامل مطلق است.
اگر ما مهربانیم، مهربانی ما از اوست و او مافوق تصور ما مهربان تر است.
⁉️پس چرا بیماری، نقص، شرور
شاید بشه چند جواب بهش داد
1️⃣ممکنه علت طبیعی داشته باشد که این شر (که می تونه هر چی باشه، مثل بیماری، نقص بدنی و...) معلول اون علت طبیعی و مادیه.
مثل اختلالات ژنتیکی که در ازدواج پسر عمو و دختر عمو برای بچه دار شدن پیش میاد
یا جنبه ارثی و....
که باید پیشگیری کرد و تحت نظر بود و مانع تحقق علت شد.
2️⃣ نتیجه عملکرد و تصمیم و رفتار اشتباه خود فرد.
مثلا فقر نتیجه بی درایتی، تنبلی، بیفکری فرد باشه
یا مثلا آتش سوزی نتیجه بی احتیاطی فرد باشه
و مواردی از این دست
3️⃣ برای دفع ضرر بیشتر
یعنی این شر مانع شر بزرگتر شد.
مثلا در ماجرای یوسف نبی، اونوقت که یوسف کوچیک بود و برادراش اون رو به چاه انداختن، برای یوسف یک شر بود
چرا خدا بهش کمک نکرد، چرا دو شب یا سه روز تو چاه بود و وقتی پدرش به دنبالش اومد اون لحظه خواب بود و صدای پدر رو نشنید
چرا؟ خدا نامهربان بود
نه
از مهربانی خدا بود که برای حفظ جان یوسف، نباید پیش پدرش برمیگشت
خب چرا ۳۰ سال ندیدن پدر طول کشید
خدا ظلم نکرد؟
خدا برای همه بندگانش مهربان است و این مهربانی به همه بندگان می رسد و در جایی که تزاحم کند خدا از بنده دیگرش دلجویی می کند.
برادران یوسف باید توبه می کردند( مهربانی خدا برای برادران یوسف)
اما یوسف در خانه عزیزمصر، عزیز و دوست داشتنی بود (مهربانی خدا برای یوسف)
4️⃣ برای رشد انسان، کسب فضایل اخلاقی مثل صبر، گذشت، توکل، امید به خدا و .....
برای اینکه بنده به خدا توجه پیدا کند و از غفلت بیدار شود.
✍🏻پازکی
با ما همراه باشید👇
@besooyetoo
✨🌙✨
علامه حسن زاده آملی ( ره )
دلداده عشق
دلداده ی عشقم و نرفتم بیراه
راهی به جز این نیست خدایست گواه
در هر چه نظر کنم نبینم جز عشق
لا حول و لا قوّة الا بالله
دیوان اشعار، ص 221.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞هوای روی تو دارم .....
«هوشنگ ابتهاج»
⁉️چطور خدایی رو که فارغ از مادیت و تجرد است، تصور کنیم؟
🔰پاسخ
🔸️درک مجرد؛ از درکِ ماده منزه شده از ویژگی های ماده است.
❓مجرد رو چی تعریف می کنیم؛
میگیم ذاتا مجرد از ماده است.
یعنی ذاتا ویژگی های ماده را ندارد.
❓پس مفهوم مجرد رو چطور درک کردیم؟
با منزه کردن مفهوم از ویژگی های ماده
⁉️خدا را چطور درک می کنیم؟
با منزه کردن مفهوم از ویژگی های مجرد و مادی.
🔸️مفهومی که نه ویژگی محدود ماده را دارد(مثل محصوریت در زمان و مکان، تقسیم پذیری و ...)
و نه ویژگی ماهیت مجرد را دارد( مثل حد داشتن، قالب داشتن، محدود بودن)
مفهوم منزه از تمام این محدودیت ها و محصوریت ها، مفهوم خداوند متعال است.
▫️مثل اینکه
شما ابتدا مهربانی مادر را درک می کنید (معنای جزئی)
بعد خود مهربانی را درک می کنید (معنای کلی)
بعد ذهن می تواند مهربانی نامحدود و مطلق را درک کند.(درک معنای مطلق)
این در مورد درک خدا.👆🏻
⁉️اما آیا این چنین مفهومی، مصداق خارجی هم دارد؟
🔸️شرط وجود داشتن، منشا اثر بودن است.
اگر چیزی منشا اثر بود، وجود دارد.
خب، اثرات وجود خدا چیه؟
این همه مخلوقات، از ستاره و کیهان و زمین و دریا و انسان و چرنده و پرنده و ....
همه موجودات عالم هستی آیات وجود پروردگارند.
✍🏻پازکی
@besooyetoo
🔰زیربنای دینداری و انسانیت، شناخت خداست.
🔸️امیرالمؤمنین علی علیه السلام میفرماید: «آغاز و پایۀ اول دین، شناختن خداست».
دینداری اگر بخواهد بهصورت صحیح و معقول و منطقی برای کسی پیدا شود، باید از پایهٔ توحید و خداشناسی آغاز گردد. تا این اصل در روح و دل تأسیس نشود، سایر قسمتها اساسی نخواهد داشت.
✅خداشناسی نه فقط اولِ دین است، اولْ پایه و مایۀ انسانیت است. اگر انسانیت بخواهد روی اصل پایداری بنا شود، باید روی اصل توحید ساخته گردد.
شهید مطهری
با ما همراه باشید👇
@besooyetoo