💥 خدا و رسول خدا، درگیریِ حق و باطل را در عالَم، مُحکم و تثبیت کردهاند؛
#ديپلماسی نمیتواند این درگیری را حلوفصل کند
«به پيامبر گفتند هرچه بخواهی به شما ميدهيم! فرمود: اگر خورشيد را کف دست راستم و ماه را کف دست چپم بگذاريد، من دست برنميدارم، حرف من «لا إِلهَ إِلاَّ اللَّهُ» است. «لَكُمْ دينُكُمْ وُلیَ دین»، نه من خداي شما را ميپرستم، نه شما خداي من را ميپرستيد؛ من موحدم و شما بتپرست. بر سر چه چيز معامله کنيم؟!
اين درگيري، در عالَم محکم است. اين جنگ با ديپلماسي حلوفصل نميشود. خدا و پيامبر اين جنگ را تثبيت کردهاند. قرآن ميفرمايد: «بَراءَةٌ مِنَ اللَّهِ وَ رَسُولِهِ»؛ شأن نزولش دهم هجري است، ولي اين آيه مالِِ سال دهم نيست، مالِ تاريخ است؛ لذا صف، محکم ميشود و آنها #سه_صف ميشوند: منافقين، کفار و مشرکين. بساط اين درگيري هست و هروقت فتنهها جمع شد، جنگ هم تمام ميشود.
ما در اين ميدان بايد به #معيت برسيم. البته در روز عافيت، همه کنار اميرالمؤمنيناند. در جنگ #صفين، يک عده نميآيند؛ در جنگ جمل، يک عده نميآيند. حکميت که اتفاق افتاد، حضرت ميگويد معاويه به عهدش عمل نميکند، بياييد برويم، اما کسي با اميرالمؤمنين(ع) نميآيد و فرياد حضرت بلند ميشود که مثل پارچۀ کهنهاي هستيد که هر طرفش را ميدوزی، از يک طرف ديگر پاره ميشود.
معيت با امام، در وسط جنگ است. مسير #توحيد، از مسير #درگيري عبور ميکند و مسيرِ گُلوبلبل نيست که نماز بخوانيم و روزه هم بگيريم و ششدانگ بهشت هم مال ما باشد! اينطور نيست.
https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0
1_1000446608.mp3
4.87M
🔊 نسخه کامل نطق تاریخی استاد مطهری در دفاع از مظلومیت مردم فلسطین (عاشورای ۱۳۴۸ شمسی)
https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0
👌 دعاي آخرین جمعه ماه رمضان
✅ جابربن عبدالله انصاری نقل می کند که در آخرین جمعه ماه رمضان بر رسول خدا صلّی الله علیه وآله وارد شدم. وقتی حضرتش مرا دید، فرمود: ای جابر! امروز آخرین جمعه ماه رمضان است، پس با آن وداع کن و بگو:
⬅️ اللَّهُمَّ لَا تَجْعَلْهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنْ صِيَامِنَا إيَّاهُ، فَإنْ جَعَلْتَهُ فَاجْعَلْنِي مَرْحُوماً وَ لَا تَجْعَلْنِي مَحْرُوماً
🔹 همانا کسی که این دعارا بخواند، یکی از این دو نتیجه نیکو شامل حالش خواهد شد: یا ماه رمضان سال بعد را درک می کند، و یا به غفران الهی و رحمتش می رسد.
📚 وسائل الشيعة، ج ۱۰ ص ۳۶۵
https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0
🌺 صحیفه سجادیه
✍ اللَّهُمَّ إِنْ مِلْنَا فِيهِ فَعَدِّلْنَا
🔺دعای چهل و چهارم، فراز شانزدهم
#ماه_مبارک_رمضان
#ماه_رمضان
#صحیفه_سجادیه
https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0
🌼 پرسش:
توي قرآن خدا خودش هم گفته من از همه چيز و همه کس بي نياز هستم چرا فرشتگان و پيامبر ها را خلق کردند
🌼 پاسخ:
این که خدا برخی از کارها را با واسطه انجام می دهد دلیل بر نیازمندی خدا نیست. بلکه سنت خدا بر این تحقق یافته که امور خلقت را به واسطه انجام دهد و الا در قرآن می فرماید کاری را که خدا بواهد انجام دهد به یک چشم بر هم زدنی و حتی کمتر از آن و به قول آیه شریفه کن فیکون می کند:
إِنَّمَا أَمْرُهُ إِذَا أَرَادَ شَيْئًا أَنْ يَقُولَ لَهُ كُنْ فَيَكُونُ
وَلِلَّهِ غَيْبُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ ۚ وَمَا أَمْرُ السَّاعَةِ إِلَّا كَلَمْحِ الْبَصَرِ
اصل آفرینش فرشتگان مانند دیگر موجودات، براساس فیض خداوند بوده است؛ یعنی از آنجا که خداوند دارای علم و قدرت بینهایت در خلق عالَم میباشد، تمام پدیدههایی که امکان خلقت در مورد آنها بوده، از جانب خداوند آفریده شدهاند. خداوند متعال، براى عطا کردن از ناحیه خودش، هیچ محدودیتى ندارد، و هر چیز که لایق عطا شدن باشد، عطا میکند. اما در مقابل هر جا که عطا نمیکند، به دلیل محدودیت پذیرنده است، و تقصیری و کاستی در عطا کننده وجود ندارد. فرشتگان نیز از این قاعده مستثنا نبوده و از آنجا که قابلیت حیات و وجود را داشتند؛ خداوند این نعمت را به آنها داد.
علاوه بر این باید توجه داشت؛ خداوند، این جهان و موجودات آنرا نیکو آفرید، همچنین خداوند نظام هستی را براساس قانون علت و معلول و رعایت ترتیب میان سلسله علل، خلق نموده است.
امام صادق(ع) در این زمینه فرمودهاند: «خداوند اشیاء و حوادث را تنها از طریق سببهایشان جاری میکند».[3] براساس حکمت الهی و اراده و خواست خداوند، ربط بین نظام عالم با خداوند - در حالیکه خداوند عاری از هرگونه ویژگی عالم ماده است- با واسطهها انجام میشود. این واسطه در بسیاری مواقع فرشتگان هستند. سنت الهی بر این است که به وسیله واسطههایی؛ نظیر فرشتگان، فیوضات پروردگار را به عالم ماده برساند و در عالم ماده هم واسطههای زیادی در رسیدن آنها به دست ما وجود دارد. در همین رابطه جایگاه وجود فرشتگان در نظام آفرینش تعریف میشود.
با تمام آنچه گفته شد؛ ممکن است علت اصلی خلقت فرشتگان چیز دیگری باشد که بر ما پوشیده است. همچنین میتوان احتمال داد که عبادت فرشتگان، یک عبادت محض نیست بلکه برای کل عالم امکان و نیز عالم ماده، ثمراتی دارد. به بیان دیگر؛ عبادت آنها سوای بحث تکلیف داشتن یا نداشتن ایشان؛ اثراتی را بر همه مخلوقات و جهان هستی دارد و همین امر میتواند از علتهای خلقت آنان باشد.
در مورد هدایت نیز همین طور ، خدا نیازی به واسطه قرار دادن ندارد ولی سنت خدا بر این تعلق گرفته که واسطه در هدایت قرار دهد.
شاید علت اصلی این سنت عدم قابلیت عالم مادی در قبول فیض بلا واسطه خدا باشد به قول حکما مشکل از عدم قابلیت است نه فاعلیت. فاعلیت خدا تام است قابلیت عالم ماده ناقص است.
مانند نیروگاه برقی که توان بالا و فوق العاده ای در برق دارد اما برای این که لامپی بتواند در خانه ای روشن شود نیاز به واسطه های تنظیم ولتاژ دارد.
https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0
🍀 سر انگشت تدبير
«چندى پيش لولههاى آب منزل ما پوسيده بود و از آب استخرى ساخته بود.
با چند نفر از دوستان مىخواستيم یک تكه راه را كه با سيمان محكم شده بود بشكافيم. كلنگى آوردند. در ضربه اول دستهاش شكست.
در فاصلهاى كه براى دستهكردن لازم بود، دوستانم كه قوى و نيرومند هم بودند مدتها با تيشهاى سبک، با چوب، با دست، به سيمانها ور مىرفتند، اما سيمانها به روى خود نمىآوردند و تكان نمىخوردند و حتى تيشه را شكستند... تا اين كه كلنگ با دستهاش آمد و با چند ضربه، كار يک ساعت آنها انجام شد.
من از اين صحنه به اين فكر افتادم كه هنگام ضربهزدنها بايد وسيله، وزنهاى باشد و مهمتر همراهِ دستهاى و مهمتر بر جاى مناسب و سر بزنگاهى و آن هم با دستِ كارگرِ آگاهى؛ وگرنه ضربهها وقت را مىكشند و كلنگها شست پايت را مىبرند و سرت را مىشكنند...
اين است كه روحيههاى مغرور را بايد ضربه زد؛ اما اين ضربه بايد از كسى باشد كه وزنهاى باشد و دستهاى و بينشى كه سر بزنگاه را بشناسد.»
📚 آیههای سبز، ص۲۳
https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0
‼️موارد وجوب قضا و کفاره
🔷مواردی که قضا و کفاره عمد واجب است:
1⃣ هرگاه در ماه مبارک رمضان کارهایی که روزه را باطل میکند از روی عمد و اختیار و بدون عذر شرعی انجام شود، علاوه بر اینکه روزه باطل میشود و قضا دارد، کفارة عمد نیز بر انسان واجب میشود، چه بداند کفاره دارد و چه نداند.
2⃣ اگر کاری را که میداند حرام است ولی نمیداند روزه را باطل میکند انجام دهد، علاوه بر قضا، بنابر احتیاط واجب باید کفاره بدهد.
3⃣ اگر در ماه رمضان به گفتة کسی که میگوید مغرب شده و اعتمادی به گفتة او نیست، افطار کند، سپس متوجه شود مغرب نبوده، قضا و کفاره بر او واجب میشود.
#احکام_روزه #مبطلات_روزه
مقام معظم رهبری
https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0