Darse Akhlaghi.mp3
3.13M
#پناه_بردن_به_خدا_در_زندگی
با صدای شهید حاج شيخ احمد ضيافتے كافے
با اشتراک این لینک ما را به دوستان خود معرفی کنید
#اللهم_صل_علی_محمد_وآل_محمد
#انتشاراین_پست_صدقه_جاریه_میباشد.
https://eitaa.com/beytalheidar
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج_بحق_الزینب
🌹هیات یاعلی کاشان🌹
🌷🌷مبحث ۱۴۶۶ خرداد ۱۴۰۳ شمسی
با نام خداوند پیوند دهنده قلبها و عرض سلام و آرزوی اشاعه فرهنگ ازدواج موفق
💞خواستگاری حضرت علی (ع) از حضرت زهرا (س):
در روایات شیعه و سنی آمده است که عمر و ابوبکر که از ازدواج با حضرت زهرا نومید شده بودند، امیرالمومنین را گفتند: تو به خواستگاری او برو![ ۱]
در جایی دیگر روایت شده اصحاب و انصار رسول خدا(ص) با سعد معاذ رئیس قبیله اوس به گفتگو پرداختند و آگاهانه دریافتند که جز حضرت علی علیه السلام کسی شایستگی ازدواج با حضرت زهرا علیهاالسلام را ندارد و نظر پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم نیز به غیر او نیست.
از این رو دسته جمعی در پی حضرت علی علیه السلام رفتند و سرانجام او را در باغ یکی از انصار یافتند که با شتر خود مشغول آبیاری نخل ها بود. آنان روی به علی کردند و گفتند:
اشراف قریش از دختر پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم خواستگاری کرده اند و پیامبر در پاسخ آنان گفته است که کار زهرا منوط به اذن خداست و ما امیدواریم که اگر تو (با سوابق درخشان و فضایلی که داری) از فاطمه خواستگاری کنی پاسخ موافق بشنوی و اگر دارایی تو اندک باشد ما حاضریم تو را یاری کنیم.[ ۲]
🍒چگونگی خواستگاری حضرت علی علیه السلام:
ضحاک بن مزاحم نقل می کند:
از حضرت علی بن ابیطالب علیه السلام شنیدم که در مورد مراسم خواستگاری از حضرت زهرا(س) می فرمود:
موقعی که من نزد پیامبر خدا صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِه وَ سَلَّم رفتم و آن بزرگوار مرا دید خندید و فرمود:
یا اباالحسن! آیا برای حاجتی که داری نزد من آمدی؟
من قرابت و سبقت در اسلام و یاری کردن خود را از آن حضرت و جهادهایی که در راه خدا کرده بودم، برای آن حضرت شرح دادم.
پیغمبر اکرم صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِه وَ سَلَّم فرمود:
یا علی راست می گویی، مقام تو بالاتر از این است که تذکّر دادی،
عرض کردم:
یا رسول الله فاطمه ی زهراء را برایم تزویج نما.
فرمود:
یا علی! قبل از تو چند نفر از مردان، این تقاضا را داشتند، ولی هر گاه من به فاطمه می گفتم اظهار بی میلی می کرد، شما چند لحظه ای صبر کن تا من نزد او بروم و برگردم.[ ۳]
پیامبرخدا،نزد فاطمه علیها السلام رفت.
فاطمه علیها السلام از جا برخاست و رداى پدر را گرفت و كفش هایش را درآورد و آبْ دست برایش آورد و دست و پاى او را شُست و سپس نشست .
پس پیامبر خدا به او فرمود:
«اى فاطمه!» . پاسخ داد:
بلى ، چه مى خواهى ، اى پیامبر خدا؟
فرمود :
«على بن ابى طالب ، كسى است كه خویشاوندى و فضیلت و اسلامش را مى شناسى و من از خدا خواسته ام كه تو را به ازدواج بهترینِ آفریدگانش و محبوب ترینِ آنان در نزدش درآورد و على از تو خواستگارى كرده است .
چه نظرى دارى؟» .
فاطمه علیها السلام ساكت ماند و صورتش را برنگردانْد و پیامبر خدا ، كراهتى در چهره اش ندید .
پس برخاست ، در حالى كه مى گفت:
«اللّه اكبر! سكوت او [نشانه]رضایت اوست».
پس جبرئیل علیه السلام نزدش آمد و گفت: اى محمّد! او را به ازدواج على بن ابى طالب درآور كه خداوند ، این دو را براى هم پسندیده است .[۴]
حضرت علی بن ابیطالب علیه السلام روایت می کنند: پیامبر اکرم صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِه به من فرمود: یا علی! گروهی از مردان قریش راجع به فاطمه ی زهراء سلام الله علیها مرا مورد عتاب قرار دادند و گفتند: ما خواستگار فاطمه بودیم و تو نپذیرفتی، اکنون او را به علی بن ابیطالب دادی.
من گفتم:
به خدا قسم، من فاطمه را از شما رد نکردم و او را تزویج ننمودم، بلکه خدا خواستگاری شما را نپذیرفت و فاطمه را برای علی تزویج کرد؛ زیرا جبرئیل بر من نازل شد و گفت :
خدای تعالی می فرماید:
اگر من علی را خلق نمی کردم از حضرت آدم به بعد شوهری که شایسته ی فاطمه باشد در روی زمین نبود.[ ۵]
از پیامبر اکرم (ص) روایت شده است که خطاب به على علیه السلام فرمود:
«لولاك یا على لما كان لفاطمه كفو على وجه الارض[ ۶]:
یا على اگر تو نبودى، فاطمه را بر روى زمین کفوی نبود».
علامه حسن زاده آملی در شرح این روایت گفته اند:
نكاح بر كفائت است- كه باید مرد و زن كفو هم باشند- و مرد غیر معصوم را بر زنى كه صاحب عصمت است راهى نیست. [ ۷]
پی نوشتها:
۱.🌹الریاض النضر، ج ۲، ص ۱۸۲؛ الغدیر، ج ۳، ص ۲۰
۲.🌷علامه محمد باقر مجلسی (ره) ،ترجمه جلد ۴۳ بحارالانوار ۴۳ ، ۴۴۱
۳.🌹 الأمالی للطوسی : ص ۳۹ ح ۴۴ ،
۴.🌹الأمالی للطوسی : ص ۳۹ ح ۴۴ ، بشارة المصطفى : ص ۲۶۱
۵.🌹علامه محمدباقر مجلسی، ترجمه جلد ۴۳ بحارالانوار، ص ۲۸۸
۶.🌷 بحارالانوار ج ۴۳ ص ۵۳
۷.🌹حسن زاده آملی؛ حسن، شرح فص حكمة عصمتیة فی كلمة فاطمیة
#اللهم_صل_علی_محمد_وآل_محمد
#انتشاراین_پست_صدقه_جاریه_میباشد.
https://eitaa.com/beytalheidar
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج_بحق_الزینب
🌹هیات یاعلی کاشان🌹
انالله و انا الیه راجعون...
برادر عزیز و بزرگوار
جناب آقای محسن کاظمی
ضایعه ی درگذشت ناگهانی پدر محترمتان مرحوم مغفور حاج حسین کاظمی را
خدمت شما و خانواده محترمتان،تسلیت عرض کرده و برای روح آن مرحوم علو درجات را از خداوند منان،خواستاریم.
#اللهم_صل_علی_محمد_وآل_محمد
#انتشاراین_پست_صدقه_جاریه_میباشد.
https://eitaa.com/beytalheidar
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج_بحق_الزینب
🌹هیات یاعلی کاشان🌹
6.8M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
اگر در حال حاضر فعلا نمیتونید شب ها برای نمازشب بلند بشید، این عمل رو انجام بدید.
صلی الله علیک یا اباعبدالله الحسین
به عمل کار براید،به سخندانی نیست...
#اللهم_صل_علی_محمد_وآل_محمد
#انتشاراین_پست_صدقه_جاریه_میباشد.
https://eitaa.com/beytalheidar
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج_بحق_الزینب
🌹هیات یاعلی کاشان🌹
#حدیث_روز
✍ امیرالمومنین علی علیه السلام: هر گاه مسلمان در تنگنا و سختی افتد، هرگز نباید از پروردگار عزّ و جلّ خود شکایت کند، بلکه باید به درگاه پروردگار خویش، که زمام و تدبیر امور به دست اوست، شکایت برد.
📚 بحار الأنوار: 72/326/5.
#اللهم_صل_علی_محمد_وآل_محمد
#انتشاراین_پست_صدقه_جاریه_میباشد.
https://eitaa.com/beytalheidar
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج_بحق_الزینب
🌹هیات یاعلی کاشان🌹
💡مناظره جذاب و خواندنی
[کمال الدین و علل الشرائع و امالی صدوق]
▪️ یونس بن یعقوب گفت: گروهی از اصحاب حضرت صادق علیه السّلام خدمت آن جناب بودند که هشام بن حکم، حمران بن اعین، مؤمن طاق، هشام ابن سالم و طیار از آن جمله به شمار میآمدند و هشام بن حکم هنوز جوانی بود.
حضرت صادق علیه السّلام به او فرمود: ای هشام! او پاسخ داد: بله یابن رسول الله! امام فرمود: جریان مناظره خود را با عمرو بن عبید برایم نقل نمی کنی که چگونه او را مجاب کردی؟! عرض کرد: فدایت شوم! من از شما خجالت میکشم و در مقابل شما نمی توانم زبان درازی کنم. عظمت مقام شما مانع از سخن گفتن من است. حضرت صادق علیه السّلام فرمود: هر گاه دستوری به شما میدهیم در انجام آن تأخیر روا ندارید.
هشام گفت: شنیدم که عمرو بن عبید در مسجد بصره مینشیند و مردم را گرد خود جمع میکند و آنها را گمراه مینماید. خیلی بر من دشوار آمد و بالاخره به جانب بصره رهسپار شدم و روز جمعه ای بود که وارد بصره شدم و به مسجد رفتم. گروه زیادی در مسجد اجتماع داشتند. عمرو بن عبید که پارچه ای پشمین و سیاه رنگ بر کمر بسته بود و یک پارچه نیز بر شانه داشت، در میان جمع نشسته بود و مردم از او سؤال میکردند. من جمعیت را گشودم، پیش رفتم و دو زانو در یک کنار نشستم و به عمرو بن عبید گفتم: آقای دانشمند! من مردی غریبم. اجازه میفرمایی یک سؤال از تو بکنم: گفت: بگو.
گفتم: تو چشم داری؟ عمرو بن عبید گفت: این چه سؤالی است؟ گفتم: سؤالهای من همین طوری است. عمرو گفت: بپرس، گرچه سؤالی احمقانه باشد. گفتم: جواب مرا بده. گفت: سؤال کن. پرسیدم: چشم داری؟ گفت: آری. گفتم: با چشم چه میبینی؟ گفت: رنگها و اشخاص را. پرسیدم: بینی داری؟ گفت: آری. گفتم: با آن چه میکنی؟ گفت: بویها را با آن استشمام میکنم. پرسیدم: دهان داری؟ گفت: آری. گفتم: با آن چه میکنی؟ گفت: طعم و مزه اشیاء را میچشم.
پرسیدم: زبان داری؟ گفت: آری. گفتم: با آن چه میکنی؟ گفت: سخن میگویم. پرسیدم: گوش داری؟ گفت: آری. گفتم: با آن چه میکنی؟ گفت: صداها را میشنوم. پرسیدم: آیا دست داری؟ گفت: آری. گفتم: با دست هایت چه میکنی؟ گفت: اشیاء را میگیرم و خشونت و زبری آنها را تشخیص میدهم. پرسیدم: تو پا هم داری؟ گفت: آری. گفتم: با دو پایت چه میکنی؟ گفت: به وسیله آنها از این مکان به مکان دیگر میروم. پرسیدم: قلب داری؟ گفت: آری. گفتم: با آن چه میکنی؟ گفت: هر چه بر این اعضا و جوارح و حواس وارد میشود، به وسیله آن تشخیص میدهم. پرسیدم: مگر این اعضا و جوارح و حواس نمی توانند تو را از مخ و مغز بی نیاز کنند؟ گفت: نه. گفتم: چرا؟ با اینکه همه صحیح و سالم هستند.
گفت: فرزندم! حواس و جوارح هر گاه در مورد چیزی تردید داشته باشند، آن را میبویند یا میبینند یا میچشند یا میشنوند یا لمس میکنند، آنگاه به مغز میدهند. مغز یقین را به وجود میآورد و شک را از میان بر میدارد. پرسیدم: پس خداوند قلب را برای رفع تردید و شکت جوارح قرار داده است؟ گفت: آری. گفتم: پس اگر مغز نباشد، کار حواس و جوارح کامل نمی شود. گفت: صحیح است. گفتم:
پس معلوم میشود که خداوند عزیز، اعضا و حواس تو را وانگذاشته و برای آنها راهنمایی قرار داده که مطالب را تصحیح کند و یقین را به وجود آورد و تردید را از میان ببرد. اما به عقیده تو این مردم را در سرگردانی و شک و اختلاف واگذاشته و امام و پیشوایی قرار نداده که رفع تردید و اختلاف از آنها بنماید. اما برای اعضا و جوارح تو راهنما قرار داده که رفع شک و تردید کند؟
عمرو سکوت کرد و هیچ نگفت. آنگاه رو به جانب هشام کرد و گفت: تو هشام هستی؟ گفتم: نه. پرسید: با او نشسته ای و مصاحبت داشته ای؟ گفتم: نه. گفت: پس تو اهل کجایی؟ پاسخ دادم: از اهالی کوفه هستم. گفت: تو همان هشام هستی! در این موقع مرا پیش برد و در جای خود نشاند و تا وقتی من آنجا نشسته بودم، سخن نگفت.
حضرت صادق علیه السّلام از شنیدن جریان خندید و فرمود: چه کسی این مطالب را به تو آموخت؟ عرض کردم: پسر رسول خدا بر زبانم جاری کرد. فرمود: هشام! به خدا قسم این مطالب در صحف ابراهیم و موسی نوشته شده است.
📚 بحارالانوار- جلد ۲۳، صفحه ۸
#اللهم_صل_علی_محمد_وآل_محمد
#انتشاراین_پست_صدقه_جاریه_میباشد.
https://eitaa.com/beytalheidar
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج_بحق_الزینب
🌹هیات یاعلی کاشان🌹
[بشارة المصطفی] الْحَسَنُ بْنُ الْحُسَیْنِ بْنِ بَابَوَیْهِ عَنْ شَیْخِ الطَّائِفَةِ عَنِ الْمُفِیدِ عَنْ عَلِیٍّ الْکَاتِبِ عَنِ الْحَسَنِ بْنِ عَلِیِّ بْنِ عَبْدِ الْکَرِیمِ عَنْ إِسْحَاقَ بْنِ إِبْرَاهِیمَ الثَّقَفِیِّ عَنْ عَبَّادِ بْنِ یَعْقُوبَ عَنِ الْحَکَمِ بْنِ ظُهَیْرٍ عَنْ أَبِی إِسْحَاقَ عَنْ رَافِعٍ مَوْلَی أَبِی ذَرٍّ قَالَ: رَأَیْتُ أَبَا ذَرٍّ رَحِمَهُ اللَّهُ أَخَذَ بِحَلْقَةِ بَابِ الْکَعْبَةِ وَ هُوَ یَقُولُ مَنْ عَرَفَنِی فَقَدْ عَرَفَنِی أَنَا جُنْدَبٌ الْغِفَارِیُّ وَ مَنْ لَمْ یَعْرِفْنِی فَأَنَا أَبُو ذَرٍّ الْغِفَارِیُّ سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ صلی الله علیه و آله یَقُولُ مَنْ قَاتَلَنِی فِی الْأُولَی وَ قَاتَلَ أَهْلَ بَیْتِی فِی الثَّانِیَةِ حَشَرَهُ اللَّهُ فِی الثَّالِثَةِ مَعَ الدَّجَّالِ إِنَّمَا مَثَلُ أَهْلِ بَیْتِی فِیکُمْ کَمَثَلِ سَفِینَةِ نُوحٍ مَنْ رَکِبَهَا نَجَا وَ مَنْ تَخَلَّفَ عَنْهَا غَرِقَ وَ مَثَلِ بَابِ حِطَّةٍ مَنْ دَخَلَهُ نَجَا وَ مَنْ لَمْ یَدْخُلْهُ هَلَکَ
▪️ رافع غلام ابوذر گفت: ابوذر را دیدم در حالی که حلقه در خانه خدا را گرفته بود، میگفت: هر که مرا میشناسد، میداند که من جندب غفاری هستم و کسی که مرا نمی شناسد، بداند که من ابوذر غفاری ام. از پیامبر اکرم شنیدم که فرمود: هر که در ابتدای اسلام با ما به جنگ برخاست و در مرحله دوم با اهل بیت من به جنگ پردازد، خدا او را در آینده با دجال محشور میکند. مثل اهل بیت من در میان شما، چون کشتی نوح است؛ هر که سوار آن شد نجات یافت و هر که تخلف کرد، غرق شد. و چون درب حطه است؛ هر که داخل گردید، نجات یافت و کسی که داخل نشد، هلاک گردید.
📚بحارالانوار- جلد ۲۳، صفحه ۱۰۵
#فضائل
#اللهم_صل_علی_محمد_وآل_محمد
#انتشاراین_پست_صدقه_جاریه_میباشد.
https://eitaa.com/beytalheidar
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج_بحق_الزینب
🌹هیات یاعلی کاشان🌹
🔖 ضررهای #خواب بیش از اندازه
خــواب بیـش از اندازه، قــوای بدن را بــر روح مسلــط مـی سازد و سپس آن را بر #سـلطـــه_شیـطـان در می آورد. خــــواب
معتدل و سحـــرخیــزی، روح را بـر قـوای
بــدن چیـــره مــی کنـــد، #اراده را قـــــوی
مـی سازد و سلـطــه شیطـــان را کــاهش
مـی دهـد. خـــواب بیـش از اندازه، بـرای
ساختار روانی و فیزیولوژیکی ضررهایی
دارد و بــاعــث فـــرسودگـی و عدم لــذت
از زنــدگــی مـی گــردد.
از جمله آسیب های پرخوابی عبارتند از:
▫️از دست دادن روابط اجتماعی
▪️به خطر انداختن آینده
▫️احساس حقارت و خودکم بینی و بی کفایتی و افسردگی
▪️از دست دادن تمرکز در کارهای روزانه
▫️غضب خداوند
▪️فقیر شدن در دنیا و آخرت
▫️عدم شکوفایی استعدادها
▪️احساس گیجی و منگی
▫️بی هدفی و بی ارادگی
#اللهم_صل_علی_محمد_وآل_محمد
#انتشاراین_پست_صدقه_جاریه_میباشد.
https://eitaa.com/beytalheidar
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج_بحق_الزینب
🌹هیات یاعلی کاشان🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
وقتی با یک سوزن، از پل صراط
عبور خواهی کرد...
تاثیرگذار و تکاندهنده ☑️
#اللهم_صل_علی_محمد_وآل_محمد
#انتشاراین_پست_صدقه_جاریه_میباشد.
https://eitaa.com/beytalheidar
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج_بحق_الزینب
🌹هیات یاعلی کاشان🌹
15.91M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
▪️غلام قنبر حیدر▪️
به روی قلب من از ابتدا یقین دارم
غلام قنبر حیدر نموده حک حکاک ...
با اجرای : #شاعر_خراسانی
#اللهم_صل_علی_محمد_وآل_محمد
#انتشاراین_پست_صدقه_جاریه_میباشد.
https://eitaa.com/beytalheidar
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج_بحق_الزینب
🌹هیات یاعلی کاشان🌹