✅ کمترین ثواب زائر کربلا
💠 قَالَ أَبُو الْحَسَنِ مُوسَى علیه السلام: «أَدْنَى مَا یُثَابُ بِهِ زَائِرُ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام بِشَطِّ الْفُرَاتِ إِذَا عَرَفَ حَقَّهُ وَ حُرْمَتَهُ وَ وَلَایَتَهُ أَنْ یُغْفَرَ لَهُ مَا تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِهِ وَ مَا تَأَخَّرَ.»
🔰 امام موسی بن جعفر علیهماالسلام فرمودند:
◾️کمترین ثوابی که به #زائر اباعبدالله علیهالسلام کنار نهر فرات داده میشود؛ آنگاه که حق و حرمت و ولایت او را بشناسد،
☑️ این است که آنچه از #گناهان پیش فرستاده و بعداً میفرستد (گناهان گذشته و آینده او)، #آمرزیده میشود!
📚 الکافی، ج۴، ص۵۸۲.
◼️ #روایت #امام_حسین #زیارت
#اللهم_صل_علی_محمد_وآل_محمد
#انتشاراین_پست_صدقه_جاریه_میباشد.
https://eitaa.com/beytalheidar
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج_بحق_الزینب
🌹هیات یاعلی کاشان🌹
❤️آقاجان..
زائرانتدارندآمادهمیشود
منچهکنم؟!
دلتنگیامرابهچهکسیبگویم.؟
دوریازضریحشماراچگونهبرایقلبِدلتنگم
توضیحدهم؟!💔
#امامحسینقلبم
#اربعین
هدایت شده از بیت الحیدر(ع) کاشان
🏴حی علی العزا
🏴حی علی البکا
به سوگ می نشینیم ،ایام حزن و اندوه آل الله را ،در خیمه ی نوکران امیرالمومنین علیه السلام
🕋به کلام شیوای استاد،حجت الاسلام والمسلمین حاج اقا عمادی
🎤بانوای ستایش گر آل الله
کربلایی علی قاسمی
⏰۶مردادماه،از ساعت۲۰:۳۰
🕌مکتب الحیدر،خ بخارایی
#رسانهباشید...
#ویژهخواهرانوبرادران
#کودکانخودرابیاورید
#اللهم_صل_علی_محمد_وآل_محمد
#انتشاراین_پست_صدقه_جاریه_میباشد.
https://eitaa.com/beytalheidar
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج_بحق_الزینب
🌹هیات یاعلی کاشان🌹
☘🍇☘🍇☘🍇☘🍇☘🍇
#نهج_البلاغه
بخش صد و چهلم
ادامه ی خطبه ٩١ (تعرف بخطبة الأشباح، وهي من جلائل خطبه (ع)):
خطبه ی اشباح
💠٨- صفات الملائكة
قَدِ اسْتَفْرَغَتْهُمْ أَشْغَالُ عِبَادَتِهِ وَ وَصَلَتْ حَقَائِقُ الْإِيمَانِ بَيْنَهُمْ وَ بَيْنَ مَعْرِفَتِهِ وَ قَطَعَهُمُ الْإِيقَانُ بِهِ إِلَى الْوَلَهِ إِلَيْهِ وَ لَمْ تُجَاوِزْ رَغَبَاتُهُمْ مَا عِنْدَهُ إِلَى مَا عِنْدَ غَيْرِهِ قَدْ ذَاقُوا حَلَاوَةَ مَعْرِفَتِهِ وَ شَرِبُوا بِالْكَأْسِ الرَّوِيَّةِ مِنْ مَحَبَّتِهِ وَ تَمَكَّنَتْ مِنْ سُوَيْدَاءِ قُلُوبِهِمْ وَشِيجَةُ خِيفَتِهِ فَحَنَوْا بِطُولِ الطَّاعَةِ اعْتِدَالَ ظُهُورِهِمْ وَ لَمْ يُنْفِدْ طُولُ الرَّغْبَةِ إِلَيْهِ مَادَّةَ تَضَرُّعِهِمْ وَ لَا أَطْلَقَ عَنْهُمْ عَظِيمُ الزُّلْفَةِ رِبَقَ خُشُوعِهِمْ وَ لَمْ يَتَوَلَّهُمُ الْإِعْجَابُ فَيَسْتَكْثِرُوا مَا سَلَفَ مِنْهُمْ وَ لَا تَرَكَتْ لَهُمُ اسْتِكَانَةُ الْإِجْلَالِ نَصِيباً فِي تَعْظِيمِ حَسَنَاتِهِمْ وَ لَمْ تَجْرِ الْفَتَرَاتُ فِيهِمْ عَلَى طُولِ دُءُوبِهِمْ وَ لَمْ تَغِضْ رَغَبَاتُهُمْ فَيُخَالِفُوا عَنْ رَجَاءِ رَبِّهِمْ وَ لَمْ تَجِفَّ لِطُولِ الْمُنَاجَاةِ أَسَلَاتُ أَلْسِنَتِهِمْ وَ لَا مَلَكَتْهُمُ الْأَشْغَالُ فَتَنْقَطِعَ بِهَمْسِ الْجُؤَارِ إِلَيْهِ أَصْوَاتُهُمْ وَ لَمْ تَخْتَلِفْ فِي مَقَاوِمِ الطَّاعَةِ مَنَاكِبُهُمْ وَ لَمْ يَثْنُوا إِلَى رَاحَةِ التَّقْصِيرِ فِي أَمْرِهِ رِقَابَهُمْ. وَ لَا تَعْدُو عَلَى عَزِيمَةِ جِدِّهِمْ بَلَادَةُ الْغَفَلَاتِ وَ لَا تَنْتَضِلُ فِي هِمَمِهِمْ خَدَائِعُ الشَّهَوَاتِ قَدِ اتَّخَذُوا ذَا الْعَرْشِ ذَخِيرَةً لِيَوْمِ فَاقَتِهِمْ وَ يَمَّمُوهُ عِنْدَ انْقِطَاعِ الْخَلْقِ إِلَى الْمَخْلُوقِينَ بِرَغْبَتِهِمْ لَا يَقْطَعُونَ أَمَدَ غَايَةِ عِبَادَتِهِ وَ لَا يَرْجِعُ بِهِمُ الِاسْتِهْتَارُ بِلُزُومِ طَاعَتِهِ إِلَّا إِلَى مَوَادَّ مِنْ قُلُوبِهِمْ غَيْرِ مُنْقَطِعَةٍ مِنْ رَجَائِهِ وَ مَخَافَتِهِ لَمْ تَنْقَطِعْ أَسْبَابُ الشَّفَقَةِ مِنْهُمْ فَيَنُوا فِي جِدِّهِمْ وَ لَمْ تَأْسِرْهُمُ الْأَطْمَاعُ فَيُؤْثِرُوا وَشِيكَ السَّعْيِ عَلَى اجْتِهَادِهِمْ لَمْ يَسْتَعْظِمُوا مَا مَضَى مِنْ أَعْمَالِهِمْ وَ لَوِ اسْتَعْظَمُوا ذَلِكَ لَنَسَخَ الرَّجَاءُ مِنْهُمْ شَفَقَاتِ وَجَلِهِمْ.
💠٨- صفات والاى فرشتگان
اشتغال به عبادت پروردگار، فرشتگان را از ديگر كارها باز داشته، و حقيقت ايمان ميان آنها و معرفت حق، پيوند لازم ايجاد كرد، نعمت يقين آنها را شيداى حق گردانيد كه به غير خدا هيچ علاقه اى ندارند. شيرينى معرفت خدا را چشيده و از جام محبّت پروردگار سيراب شدند، ترس و خوف الهى در ژرفاى جان فرشتگان راه يافته، و از فراوانى عبادت قامتشان خميده و شوق و رغبت فراوان، از زارى و گريه شان نكاسته است. مقام والاى فرشتگان، از خشوع و فروتنى آنان كم نكرد، و غرور و خود بينى دامنگيرشان نگرديد، تا اعمال نيكوى گذشته را شماره كنند، و سهمى از بزرگى و بزرگوارى براى خود تصوّر نمايند. گذشت زمان آنان را از انجام وظائف پياپى نرنجانده و از شوق و رغبتشان نكاسته تا از پروردگار خويش نا اميد گردند. از مناجات هاى طولانى، خسته نشده، و اشتغال به غير خدا آنها را تحت تسلط خود در نياورده است، و از فرياد استغاثه و زارى آنها فروكش نكرده و در مقام عبادت و نيايش دوش به دوش هم همواره ايستاده اند، راحت طلبى آنها را به كوتاهى در انجام دستوراتش وادار نساخته، و كودنى و غفلت و فراموشى بر تلاش و كوشش و عزم راسخ فرشتگان راه نمى يابد، و فريب هاى شهوت، همّت هاى بلندشان را تيرباران نمى كند. فرشتگان، ايمان به خداى صاحب عرش را ذخيره روز بى نوايى خود قرار داده و آن هنگام كه خلق به غير خدا روى مى آورد آنها تنها متوجّه پروردگار خويشند، هيچ گاه عبادت خدا را پايان نمى دهند، و شوق و علاقه خود را از انجام اوامر الهى و اطاعت پروردگار سست نمى كنند، آنچه آنان را شيفته اطاعت خدا كرده بذر محبّت است كه در دل مى پرورانند، و هيچ گاه دل از بيم و اميد او بر نمى دارند. عوامل ترس آنها را از مسؤوليت باز نمى دارد تا در انجام وظيفه سستى ورزند، طمع ها به آنان شبيخون نزده تا تلاش دنيا را بر كار آخرت مقدّم دارند، اعمال گذشته خود را بزرگ نمى شمارند، و اگر بزرگ بشمارند اميدوارند، و اميد فراوان نمى گذارد تا از پروردگار ترسى در دل داشته باشند.
#اللهم_صل_علی_محمد_وآل_محمد
#انتشاراین_پست_صدقه_جاریه_میباشد.
https://eitaa.com/beytalheidar
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج_بحق_الزینب
🌹هیات یاعلی کاشان🌹
قال رسول الله صلی الله علیه و آله:
«قل لمن أحب علیاً تهیأ لدخول الجنة»،
به دوستدار على عليه السّلام بگو كه خود را براى داخل شدن به بهشت آماده كند.
📚فضائل الخمسة علامه فیروز آبادی(ره) ج ۲ ص ۲۶۵
به نقل از منبع اهل سنت👈📚کنوز الحقائق مناوی ص ۱۰۱
#اللهم_صل_علی_محمد_وآل_محمد
#انتشاراین_پست_صدقه_جاریه_میباشد.
https://eitaa.com/beytalheidar
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج_بحق_الزینب
🌹هیات یاعلی کاشان🌹
17.26M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
ما در کل عالم یک امیرالمومنین بیشتر نداریم .
استاد #عالی
#اللهم_صل_علی_محمد_وآل_محمد
#انتشاراین_پست_صدقه_جاریه_میباشد.
https://eitaa.com/beytalheidar
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج_بحق_الزینب
🌹هیات یاعلی کاشان🌹
☘🍇☘🍇☘🍇☘🍇☘🍇
#نهج_البلاغه
بخش صد و چهل و یکم
ادامه ی خطبه ٩١ (تعرف بخطبة الأشباح، وهي من جلائل خطبه (ع)):
خطبه ی اشباح
💠٩- طهارة الملائكة من الرذائل
لَمْ يَخْتَلِفُوا فِي رَبِّهِمْ بِاسْتِحْوَاذِ الشَّيْطَانِ عَلَيْهِمْ وَ لَمْ يُفَرِّقْهُمْ سُوءُ التَّقَاطُعِ وَ لَا تَوَلَّاهُمْ غِلُّ التَّحَاسُدِ وَ لَا تَشَعَّبَتْهُمْ مَصَارِفُ الرِّيَبِ وَ لَا اقْتَسَمَتْهُمْ أَخْيَافُ الْهِمَمِ فَهُمْ أُسَرَاءُ إِيمَانٍ لَمْ يَفُكَّهُمْ مِنْ رِبْقَتِهِ زَيْغٌ وَ لَا عُدُولٌ وَ لَا وَنًى وَ لَا فُتُورٌ وَ لَيْسَ فِي أَطْبَاقِ السَّمَاءِ مَوْضِعُ إِهَابٍ إِلَّا وَ عَلَيْهِ مَلَكٌ سَاجِدٌ أَوْ سَاعٍ حَافِدٌ يَزْدَادُونَ عَلَى طُولِ الطَّاعَةِ بِرَبِّهِمْ عِلْماً وَ تَزْدَادُ عِزَّةُ رَبِّهِمْ فِي قُلُوبِهِمْ عِظَماً .
💠 ٩- پاك بودن فرشتگان از رذايل اخلاقى
فرشتگان در باره پروردگار خويش به جهت وسوسه هاى شيطانى اختلاف نكرده اند، و برخوردهاى بد با هم نداشته و راه جدايى نگيرند. كينه ها و حسادت ها در دلشان راه نداشته و عوامل شك و ترديد و خواهش هاى نفسانى، آنها را از هم جدا نساخته، و افكار گوناگون آنان را به تفرقه نكشانده است. فرشتگان بندگان ايمانند، و طوق بندگى به گردن افكنده و هيچ گاه با شك و ترديد و سستى، آن را بر زمين نمى گذارند. در تمام آسمان ها جاى پوستينى خالى نمى توان يافت مگر آن كه فرشته اى به سجده افتاده، يا در كار و تلاش است. اطاعت فراوان آنها بر يقين و معرفتشان نسبت به پروردگار مى افزايد، و عزّت خداوند عظمت او را در قلبشان بيشتر مى نمايد.
💠١٠- کیفیة خلق الارض
كَبَسَ الْأَرْضَ عَلَى مَوْرِ أَمْوَاجٍ مُسْتَفْحِلَةٍ وَ لُجَجِ بِحَارٍ زَاخِرَةٍ تَلْتَطِمُ أَوَاذِيُّ أَمْوَاجِهَا وَ تَصْطَفِقُ مُتَقَاذِفَاتُ أَثْبَاجِهَا وَ تَرْغُو زَبَداً كَالْفُحُولِ عِنْدَ هِيَاجِهَا فَخَضَعَ جِمَاحُ الْمَاءِ الْمُتَلَاطِمِ لِثِقَلِ حَمْلِهَا وَ سَكَنَ هَيْجُ ارْتِمَائِهِ إِذْ وَطِئَتْهُ بِكَلْكَلِهَا وَ ذَلَّ مُسْتَخْذِياً إِذْ تَمَعَّكَتْ عَلَيْهِ بِكَوَاهِلِهَا فَأَصْبَحَ بَعْدَ اصْطِخَابِ أَمْوَاجِهِ سَاجِياً مَقْهُوراً وَ فِي حَكَمَةِ الذُّلِّ مُنْقَاداً أَسِيراً وَ سَكَنَتِ الْأَرْضُ مَدْحُوَّةً فِي لُجَّةِ تَيَّارِهِ وَ رَدَّتْ مِنْ نَخْوَةِ بَأْوِهِ وَ اعْتِلَائِهِ وَ شُمُوخِ أَنْفِهِ وَ سُمُوِّ غُلَوَائِهِ وَ كَعَمَتْهُ عَلَى كِظَّةِ جَرْيَتِهِ فَهَمَدَ بَعْدَ نَزَقَاتِهِ وَ لَبَدَ بَعْدَ زَيَفَانِ وَثَبَاتِهِ فَلَمَّا سَكَنَ هَيْجُ الْمَاءِ مِنْ تَحْتِ أَكْنَافِهَا وَ حَمْلِ شَوَاهِقِ الْجِبَالِ الشُّمَّخِ الْبُذَّخِ عَلَى أَكْتَافِهَا فَجَّرَ يَنَابِيعَ الْعُيُونِ مِنْ عَرَانِينِ أُنُوفِهَا وَ فَرَّقَهَا فِي سُهُوبِ بِيدِهَا وَ أَخَادِيدِهَا وَ عَدَّلَ حَرَكَاتِهَا بِالرَّاسِيَاتِ مِنْ جَلَامِيدِهَا وَ ذَوَاتِ الشَّنَاخِيبِ الشُّمِّ مِنْ صَيَاخِيدِهَا فَسَكَنَتْ مِنَ الْمَيَدَانِ لِرُسُوبِ الْجِبَالِ فِي قِطَعِ أَدِيمِهَا وَ تَغَلْغُلِهَا مُتَسَرِّبَةً فِي جَوْبَاتِ خَيَاشِيمِهَا وَ رُكُوبِهَا أَعْنَاقَ سُهُولِ الْأَرَضِينَ وَ جَرَاثِيمِهَا .
💠١٠- چگونگى آفرينش زمين
زمين را به موج هاى پر خروش، و درياهاى موّاج فرو پوشاند، موج هايى كه بالاى آن ها به هم مى خورد و در تلاطمى سخت، هر يك ديگرى را واپس مى زد، چونان شتران نر مست، فرياد كنان و كف بر لب، به هر سوى روان بودند. پس، قسمت هاى سركش آب از سنگينى زمين فرو نشست و هيجان آنها بر اثر تماس با سينه زمين آرام گرفت. زيرا زمين با پشت بر آن مى غلطيد و آن همه سر و صداى امواج ساكن و آرام شده، چون اسب افسار شده رام گرديد.
خشكى هاى زمين در دل امواج، گسترد، و آب را از كبر و غرور و سركشى و خروش باز داشت، و از شدّت حركتش كاسته شد، و بعد از آن همه حركت هاى تند ساكت شد، و پس از آن همه خروش و سركشى متكبّرانه به جاى خويش ايستاد. پس هنگامى كه هيجان آب در اطراف زمين فرو نشست، و كوه هاى سخت و مرتفع را بر دوش خود حمل كرد، چشمه هاى آب از فراز كوه ها بيرون آورد و آب ها را در شكاف بيابان ها و زمين هاى هموار روان كرد، و حركت زمين را با صخره هاى عظيم و قلّه كوه هاى بلند نظم داد، و زمين به جهت نفوذ كوه ها در سطح آن، فرو رفتن ريشه كوه ها در شكاف هاى آن و سوار شدن بر پشت دشت ها و صحراها، از لرزش و اضطراب باز ایستاد
#اللهم_صل_علی_محمد_وآل_محمد
#انتشاراین_پست_صدقه_جاریه_میباشد.
https://eitaa.com/beytalheidar
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج_بحق_الزینب
🌹هیات یاعلی کاشان🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
حجر و محبت #امیرالمومنین علیهالسلام حاج آقا #عالی
#یاعلی
#اللهم_صل_علی_محمد_وآل_محمد
#انتشاراین_پست_صدقه_جاریه_میباشد.
https://eitaa.com/beytalheidar
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج_بحق_الزینب
🌹هیات یاعلی کاشان🌹
6.66M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
هیچکس نمیتونست جای اميرالمؤمنين علی علیهالسلام باشه .
#اللهم_صل_علی_محمد_وآل_محمد
#انتشاراین_پست_صدقه_جاریه_میباشد.
https://eitaa.com/beytalheidar
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج_بحق_الزینب
🌹هیات یاعلی کاشان🌹
#عاشوراء
#عزاداری
#شعائر_حسينی
■ اعتلای روزافزون شعائر مقدّسهٔ حسینیّه صلوات الله عليه، ارادهٔ تکوینیّهٔ الهیّه
▼ حدیث مولاتنا زینب الکبریٰ علیها السّلام للإمام زین العابدین علیه السّلام:
يَنْصِبُونَ لِهَذَا الطَّفِّ عَلَماً لِقَبْرِ أَبِيکَ سَيِّدِ الشُّهَدَاءِ [ﻋَﻠَﻴْﻪِ ﺍﻟﺴَّﻠَﺎﻡ]، لَا يَدْرُسُ أَثَرُهُ وَ لَا يَعْفُو رَسْمُهُ عَلَی کُرُورِ اللَّيَالِی وَ الْأَيَّامِ.
وَ لَيَجْتَهِدَنَّ أَئِمَّةُ الْکُفْرِ وَ أَشْيَاعُ الضَّلَالَةِ فِی مَحْوِهِ وَ تَطْمِيسِهِ، فَلَا يَزْدَادُ أَثَرُهُ إِلَّا ظُهُوراً، وَ أَمْرُهُ إِلَّا عُلُوّاً.
▲ ترجمهٔ حدیث شریف حضرت زینب کبریٰ علیها السّلام به وجود مقدّس امام زین العابدین علیه السّلام:
(دوستان و پیروان ما) برای این زمین (طفّ)، برای قبر پدر بزرگوارت حضرت سیّدالشّهداء علیهالسّلام عَلَم و نشانه ای نصب مینمایند، که با گذشت شبها و روزها اثر آن هیچگاه کهنه و مندرس نمیشود، و رسم آن محو نشده و از بین نمی رود.
اگرچه به تحقیق ائمّه و رهبران کُفر و پیروان ضلالت و گمراهی نهایت تلاش خود را در محو کردن و نابود ساختن آن میکنند، امّا در عوض نه تنها آثار و رسوم آن از میان نمیرود، بلکه اثر آن ظاهرتر، و نشانه و امر آن بالاتر رفته و قوّت بیشتر خواهد گرفت.
📚
[بحارالأنوار، ج ٤٥، ص ١٨٠؛ به نقل از کتاب شریف کامل الزّیارات، إبن قولویه قمّيّ قدّس سرّه، باب ٨٨ (فضل کربلاء و زیارة الحسین علیه السّلام)، ح ١]
➖➖➖➖➖➖➖➖
#اللهم_صل_علی_محمد_وآل_محمد
#انتشاراین_پست_صدقه_جاریه_میباشد.
https://eitaa.com/beytalheidar
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج_بحق_الزینب
🌹هیات یاعلی کاشان🌹
🏴 اللهمَّ ارزقنا...
👈... از شوق زیارت میمردند!
#اللهم_صل_علی_محمد_وآل_محمد
#انتشاراین_پست_صدقه_جاریه_میباشد.
https://eitaa.com/beytalheidar
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج_بحق_الزینب
🌹هیات یاعلی کاشان🌹
#محرم
#شعائر
#عزاداری
#وجوب_عزاداری
🏴 اثبات وجوب عزاداری از طریق آیهٔ «ذوی القربی» ۱
آیهٔ ذوی القربی: ﴿وَ آتِ ذَا الْقُرْبى حَقَّه﴾ [۱] «و حقّ ذوی القربی را ادا کن.»
● ذوی القربی کیانند؟
شأن نزول آیه مربوط به مسأله فدک و اهداء نمودن آن سرزمین به حضرت فاطمهٔ زهراء صلوات الله و سلامه علیها است. [۲]
امّا با توجّه به کلمهٔ «ذی القربی» و اطلاق آیه، منظور، ادای حقّ اهل بیت علیهم السّلام است. چنان که فرمودند: «وَ آتِ ذَا الْقُرْبى حَقَّه، فِینا خاصّه» [۳] «و حقّ ذی القربی را ادا کن، تنها در مورد ما اهل بیت است.»
همچنین روایات بسیار زیاد دیگر که در این زمینه وارد شده است.
◆ وجوب ادای حقّ ذو القربی (اهل بیت عليهم السّلام)
آیهٔ مذکور به وجوب پرداخت حقّ ذوی القربی، صراحت دارد؛ زیرا:
اولاً صیغهٔ امر، ظهور در وجوب دارد و ظهور حجّت میباشد، پس صیغهٔ امر «آت» ظهور در وجوب دارد.
ثانیاً طلبِ مطلق، ظهور در طلب حتمی دارد، بدون اینکه نیاز به قرائن داشته باشد. البته باید تکرار نمود که اگر امر به چیزی بر ما وارد شود، لازم است که در سایر اخباری که ممکن است قرینهای بر استحباب این امر دلالت کند تفحّص و جستجو کنیم. چنانکه علمای اصول به وجوب کاوش از مخصّص پیش از عمل به عام، حکم کردهاند. این به خاطر کثرت مخصّص در هر باب میباشد، نه از جهت تأمّل در ظهور عام بر وجوب، و اگر مخصّصی یافت نشد، باید به اطلاق امر اولیّه عمل نمود و این امر واجب میباشد. با این مقدّمه به روایات در باب «حقّ ذوی القربی» وارد میشويم.
تفحّص و تحقیق در روایات نشان میدهد، علاوه بر آن که هیچ گونه تخصیصی حمل بر استحباب ادای این حق وجود ندارد، بلکه نصوص زیادی در خصوص وجوب شناخت این حق و ادای آن و منع از انکار این حق آمده است.
◆ روایات حول حقّ ذوی القربی
در روایتی امام علیه السّلام فرمودند:
إنّ اللهَ فِي وقتِ کُلِّ صلاةٍ یصلّیها هذا الخلقُ لَعنةً. قال: قلتُ جعلتُ فداکَ وَ لِمَ؟ قَالَ: بِجُحُودِهِم حقّنا وَ تَکذِیبهم إیّانا. [۴]
همانا برای خدا در هر وقت از نماز برای این خلق (عامّه و مخالفین) لعنتی است. عرض کردم: فدایت شوم برای چه؟ فرمودند: به خاطر انکار آن ها حقّ ما را و تنها به خاطر تکذیب آن ها ما را.
امام صادق علیه السّلام فرمودند:
إنکارُ ما أنزَلَ اللهُ انکروا حَقَنا وَ جَحَدونا وَ هَذا لایَتَعاجَم فِیه اَحدٌ. [۵]
انکار آنچه خداوند نازل کرده انکار کردن حقّ ما اهل بیت و تکذیب ما میباشد و در این امر، احدی ابهام ندارد.
حضرت رسول اکرم صلی الله علیه وآله فرمودند:
اثنا عشر مِن أهلِ بیتی من أعطاهم الله فَهمِی وَ عِلمِی خُلِقُوا مِن طِینَتِی فَوَیلٌ لِلمُنکِرینَ حقّهم بعدِی القاطعینَ فِیهم صِلَتی لا أنالَهُم الله شَفاعَتی. [۶]
دوازده نفر از اهل بیت من هستند که خداوند فهم و علم من را به آنها عطا فرموده و از سرشت من خلق شدهاند، پس وای بر منکرین حقّ ایشان بعد از من، کسانی که صله رحم من را در مورد ایشان قطع میکنند، شفاعت من برای ایشان نیست.
در روایات دیگر نیز وارد شده است که امام صادق علیه السّلام فرمودند:
و ویلٌ لِلمُنکِرینَ حقّنا اهلَ البَیتِ. [۷]
«وای بر (یا چاه ویل برای) منکرین حقّ ما اهل بیت.»
همچنین در جای دیگر فرمودهاند:
إنّ اللهَ أَخَذَ مِن شِیعتِنا المیثاقَ کَما أخَذَ عَلَی بَنِی آدمَ «ألستُ بِرَبِّکم» فَمَن أوفَی لَنا وَفَی اللهُ لَه الجنّة وَ مَن أبغَضَنا وَ لَم یُؤدِ إلینا حقَنا فَفُی النّارِ خالداً مُخلداً. [۸]
همانا خداوند از شیعیان ما پیمان گرفت همان گونه که بر بنی آدم پیمان گرفت که «آیا من پروردگار شما نیستم؟» پس هرکس برای ما وفا کند خدا برای او بهشت را وفا میکند و کسی که بغض ما اهل بیت را داشته باشد و حقّ ما را ادا نکند پس در آتش جاویدان و همیشگی خواهد بود.
دسته دوّم از روایات اولاً ناظر بر ضرورت شناخت و ثانیاً بر ضرورت ادای این حق تأکید دارد. حضرت رسول اکرم صلی الله علیه وآله فرمودند:
ألزموا مودَّتنا اهلَ البیتِ، فإنّه مَن لَقَی یَومَ القیامةِ وَ هُوَ یودّنا، دَخَلَ الجنّةَ بِشِفاعَتِنا، وَالّذی نَفسِی بِیدِهِ لاینفَعُ عبد عَمَلَه إلاّ بِمَعرِفَتِنا وَ إداء حَقنِا. [۹]
بر شما لازم است مودّت ما اهل بیت، همانا هرکس روز قیامت را در حالی ملاقات کند که مودّت ما را داشته باشد، با شفاعت ما داخل در بهشت میشود و به آن کس که جانم در دست اوست قسم که عمل بندهای نفع نمیدهد مگر به شناخت ما و ادای حقّ ما.
آری بیشک عدّهای این حق را نشناخته و عدّهای به انکار و تکذیب این حق پرداختند. اندکند آنان که این حق را شناخته و تا حدّ توان آن را ادا نمودهاند. از این روست که باید دعا کنیم تا در زمرۀ اینان قرار گیریم و از خدا بخواهیم تا ما را بر ادای این حق یاری و اعانت فرماید
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج_بحق_الزینب
🌹هیات یاعلی کاشان🌹