eitaa logo
🔸 بیکران فضائل
227 دنبال‌کننده
2.4هزار عکس
653 ویدیو
54 فایل
•قال‌رسول‌ۖالله‌«صلّی‌اللّٰه‌علیه‌وآله‌وسلم»: •مَنْ کُنتُ‌مَولاه فَهٰذا #علـــيٌ مولاه •اللّٰهم‌والِ مَن‌والاه‌و عادِ مَن‌ عاداه •وانصُرمَن‌نصره واخذُل‌مَن‌خَذَلَه ±خادم‌ کاناݪ : ↯ @Hobblhoseyn ✍️ مجمـوعہ نشـر فضائل امیر المومنین (جـݪ‌مقامـہﷻ)
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸 بیکران فضائل
او آفتاب او آفتاب او آفتاب است...🌱 از آسمان هایش بپرسید او جواب است. ادامه: 🔻پس فرمود: و اما چهارم
او آفتاب او آفتاب او آفتاب است...🌱 از آسمان هایش بپرسید او جواب است. ادامه: 🔻و اما در بارۀ نفس خودم،همۀ حاضرانى كه تو مى‌بينى و غايبان از اصحاب محمد(صلّى الله عليه و آله)مى‌دانند كه مرگ در نظر من به منزلۀ شربت خنكى در يك روز بسيار گرم براى يك شخص تشنه استدو من با خدا و رسولش و عمويم حمزه و برادرم جعفر و پسر عمويم عبيده به چيزى پيمان بسته‌ام كه ما همگى به خاطر خدا به آن وفادار بوده‌ايم، ياران من بر من پيشى گرفتند و من پس از آنها بر اساس ارادۀ خداوند زنده مانده‌ام و خداوند دربارۀ ما اين آيه را نازل فرموده است:«و از مؤمنان مردانى هستند كه به پيمانى كه با خدا بسته‌اند صادقانه وفا كردند،پس برخى از آنان درگذشتند و برخى ديگر انتظار مى‌كشيدند و هرگز آن را تغيير ندادند» حمزه و جعفر و عبيده، به خدا سوگند اى برادر يهودى،كه من انتظار مى‌كشم و هرگز آن پيمان را تغيير نداده‌ام. مرا از پسر عفان چيزى باز نداشت و ساكت نكرد مگر اينكه از اخلاق او كه آزمايش كرده بودم، دانستم كه او را رها نخواهند كرد تا جايى كه دور و نزديك به كشتن و خلع او اقدام خواهند كرد و اين در حالى خواهد بود كه من در گوشه‌اى نشسته‌ام و من صبر كرده‌ام، تا اين اتفاق واقع شد و من در بارۀ او حتى يك سخن آرى يا نه به زبان نياوردم،سپس آن قوم نزد من آمدند و خدا مى‌داند كه من از قبول خلافت كراهت داشتم،چون به طمع آنان در جمع مال و خوش‌گذرانى در زمين،آگاه بودم و آنان مى‌دانستند كه اينها را نزد من نخواهند يافت و اين عادت شديد برچيده خواهد شد، پس چون آن را نزد من نيافتند،بهانه‌ها آوردند،سپس رو به اصحاب خود كرد و فرمود:آيا چنين نبود؟ گفتند:آرى يا امير المؤمنين ! 🔻پس فرمود: و اما پنجمى اى برادر يهودى،اين بود كه وقتى تابعان من آنچه را مى‌خواستند در من نيافتند همراه يك زن(عايشه)بر من حمله كردند در حالى كه من سرپرست آن زن بودم،او را سوار شترى كردند و وادار به سفر كردند و بيابان‌ها را با او طى كردندو سگ‌هاى«حوأب»بر آنها پاس كرد(پيامبر از آن خبر داده بود)و در هر ساعت و در هر حال آثار پشيمانى در آنان آشكار شده بود و آنان براى بار دوم با من بيعت كرده بودند، همان گونه كه بار نخست در زمان حيات پيامبر(صلّى الله عليه و آله)با من بيعت كرده بودند، تا اينكه آن زن به نزد مردم شهرى آمد كه دستانشان كوتاه و ريش‌هايشان بلند و عقل‌هايشان اندك و رأى‌هايشان تباه بود و آنان همسايگان بيابانگردان و در كنار دريا بودند(منظور شهر بصره است). 🔻او آن مردم را وادار كرد كه با شمشيرهايشان و نيزه‌هايشان بدون آگاهى خروج كنند و من دربارۀ آنها در ميان دو كار ناپسند مردّد شدم، اگر اقدامى نمى‌كردم از كار خود برنمى‌گشتند و عقل خود را به كار نمى‌انداختند و اگر ايستادگى مى‌كردم به همان چيزى كشيده مى‌شدم كه از آن كراهت داشتم، پس با زبان عذر و تهديد با آنان محاجه كردم و آن زن را به باز گشتن به خانه‌اش دعوت نمودم و آن قوم را به سوى وفا كردن بر بيعت خود و به ترك شكستن پيمان الهى در بارۀ من فرا خواندم و از خود،هر اقدامى را كه مى‌توانستم انجام دادم و با برخى از آنان مناظره كردم و او برگشت و يادآورى كردم تا به يادش آمد و همين كار را در بارۀ بقيۀ آنان كردم ولى جز بر نادانى و طغيان و گمراهى آنان نيفزود ✍ادامه دارد... 📚الخصال ج ۲، ص ۳۶۴ ❤️🌱https://eitaa.com/bikaranefazayel
🔸امیرالمومنین حضرت علی علیه السلام فرمودند : 🔸خداوند عزّوجلّ، ما اهل بیت را بر دیگران برتری داده است و چگونه این‌طور نباشد درحالی‌که خداوند عزّوجلّ در کتاب خود می‌فرماید: إِنَّمَا یُرِیدُ اللهُ لیُذْهِبَ عَنکُمُ الرِّجْسَ أَهْل البَیْتِ و یُطَهِّرَکُمْ تَطْهِیرًا 🔸بنابراین خداوند گناهان ظاهری و باطنی را از ما زدوده است. و ما در مسیر حق می‌باشیم. 📚تأویل الآیات الظاهرهًْ، ص۴۵۰ ❤️🌱https://eitaa.com/bikaranefazayel
بسم الله النور
🌷الکاظم (علیه السلام): اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ (صلی الله علیه و آله) وَ عَلَی أَخِیهِ وَ صِنْوِهِ أَمِیرِ‌الْمُؤْمِنِینَ (علیه السلام) وَ قِبْلَهًِْ الْعَارِفِینَ وَ عَلَمِ الْمُهْتَدِینَ وَ ثَانِی الْخَمْسَهًِْ الْمَیَامِینِ الَّذِینَ فَخَرَ بِهِمُ الرُّوحُ الْأَمِینُ وَ بَاهَلَ اللَّهُ بِهِمُ الْمُبَاهِلِینَ فَقَالَ وَ هُوَ أَصْدَقُ الْقَائِلِین فَمَنْ حَاجَّکَ فِیهِ مِنْ بَعْدِ ما جاءَکَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعالَوْا نَدْعُ أَبْناءَنا وَ أَبْناءَکُمْ وَ نِساءَنا وَ نِساءَکُمْ وَ أَنْفُسَنا وَ أَنْفُسَکُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ اللهِ عَلَی الْکاذِبِینَ. 🌷امام کاظم (علیه السلام) خدایا درود فرست بر محمّد (صلی الله علیه و آله) و بر علی (علیه السلام) برادرش و هم ریشه‌اش امیرالمؤمنین (علیه السلام) و قبله‌ی عارفان و نشانه و راهنمای هدایت‌شدگان و به دوّم پنج‌تن سعادتمندی که روح‌الامین (علیه السلام) به آن‌ها افتخار کرد و خداوند به‌وسیله‌ی آن‌ها با مباهله‌کنندگان مباهله کرد و او که راستگوترین گویندگان است 🌷فَمَنْ حَاجَّکَ فیهِ مِنْ بَعْدِ ما جاءَکَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعالَوْا نَدْعُ أَبْناءَنا وَ أَبْناءَکُمْ وَ نِساءَنا وَ نِساءَکُمْ وَ أَنْفُسَنا وَ أَنْفُسَکُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ اللهِ عَلَی الْکاذِبین 📚 مصباح المتهجد، ج۲، ص۷۶۷ ❤️🌱https://eitaa.com/bikaranefazayel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فَمَنْ حَاجَّكَ فيهِ مِنْ بَعْدِ ما جاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعالَوْا نَدْعُ أَبْناءَنا وَ أَبْناءَكُمْ وَ نِساءَنا وَ نِساءَكُمْ وَ أَنْفُسَنا🌱 وَ أَنْفُسَكُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ اللهِ عَلَى الْكاذِبينَ (آل‌عمران ٦١) هرگاه بعد از علم و دانشى كه به تو رسيده، [باز كسانى درباره‌ی مسيح] با تو به ستيز برخيزند، بگو: «بياييد، ما فرزندان خود را دعوت كنيم، شما نيز فرزندان خود را؛ ما زنانِ خويش را دعوت نماييم، شما نيز زنان خود را؛ ما از نفوسِ خود [و كسى كه چون جان ماست] دعوت كنيم، شما نيز از نفوس خود؛ آنگاه مباهله [و نفرين] كنيم و لعنت خدا را بر دروغگويان قرار‌دهيم». جابربن‌عبدالله انصاری گوید: عاقب و سید، نزد پیامبرصلوات الله علیه و آله وسلم آمدند،و آنان را به اسلام دعوت کردند، آنان سخنان ناشایستی گفتند، و این دعوت را رد کردند؛ پیامبر صلوات الله علیه و آله آنان را، به ملاعنه دعوت‌کردند، آنان وعده دادند که فردا چنین خواهند کرد. فردای آن روز، پیامبر صلوات الله علیه و آله، دست علی علیه‌السّلام و فاطمه سلام‌الله‌علیها و حسن و حسین علیهماالسّلام را گرفت و نزد آنان کسی را فرستاد که بیایند ولی آنان امتناع کردند و به دادنِ خراج راضی شدند. پیامبر صلوات الله علیه و آله فرمودند: سوگند به کسی که مرا به حقّ مبعوث کرده است،🌱 اگر ملاعنه می‌کردند، بیابان برای آنان، پُر از آتش می‌شد! 📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۲، ص۶۰۶ شواهدالتنزیل، ج۱، ص۱۶۲ ❤️🌱https://eitaa.com/bikaranefazayel
اسقفِ ما می‌گوید: تو را به روح عیسی مسیح، بگو آن دو کودک، دستهایشان را پایین بیاورند، بگو آن بانو، از روے زمین بلند شود؛ و آن بالا بلند، که شانه‌به‌شانه‌ات ایستاده، نگاهش را از آسمان بگیرد! اسقفِ ما می‌گوید: این‌هایی که من صورتهایشان را می‌بینم، اگر نفرین کنند، آسمان بر زمین می‌افتد! ما تسلیمیم!...🌱 عیدبزرگ‌مباهله‌برساحت‌‌مقدس‌امام‌زمان‌ ارواحناله‌الفدا‌وتمامی‌شیعیان‌مبارکباد🌱 ❤️🌱https://eitaa.com/bikaranefazayel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
که نگین پادشاهی دهد از کرم گدا را۲۴ذي‌الحجه، روز نزول آیۀ "انّما.." در شأن امیر مؤمنان علیه‌السلامامیرالمؤمنین علی علیه‌السلام در مناشده "روز شورا" فرمودند: آيا در ميان‌ شما به‌ جز من‌ كسی هست‌ كه‌ در حال‌ ركوع‌ زكات‌ داده‌ باشد و خداوند آيۀ «إِنَّما وَلِيُّكُمُ‏ اللَّهُ‏ وَ رَسُولُهُ وَ الَّذِينَ آمَنُوا ...» را درباره او نازل‌ كرده‌ باشد؟ گفتند: خیر. 📚 أمالی(طوسی)؛ ص ۵۴۹ 🔥تلاش های بیهوده خلیفه دوم...رُوِیَ عَنْ عُمَرَ بْنِ الْخَطَّابِ أَنَّهُ قَالَ وَ اللهِ لَقَدْ تَصَدَّقْتُ بِأَرْبَعِینَ خَاتَماً وَ أَنَا رَاکِعٌ لِیَنْزِلَ فِیَّ مَا نَزَلَ فِی عَلِیِّ بْنِ أَبِی طَالِبٍ فَمَا نَزَلَ.از عمر بن خطاب نقل است که گفت به خدا سوگند چهل انگشتر را در حال رکوع صدقه داده ام تا آیه ای که برای علیّ بن أبی طالب نازل گردید ، برای من نازل شود ، امّا نازل نشد 📚أمالی شیخ صدوق مجلس ۲۶ ، حدیث ۴ ❤️🌱https://eitaa.com/bikaranefazayel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
مباهله‌بزرگترین‌فضیلت‌امیرالمومنین‌علیه‌السلام 🌿قَالَ الْمَأْمُونُ یَوْماً لِلرِّضَا (علیه السلام) أَخْبِرْنِی بِأَکْبَرِفَضِیلَةٍ لِأَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ (علیه السلام) یَدُلُّ عَلَیْهَا الْقُرْآنُ قَالَ فَقَالَ لَهُ الرِّضَا (علیه السلام) فَضِیلَةٌ فِی الْمُبَاهَلَةِ قَالَ اللَّهُ جَلَّ جَلَالُهُ: " فَمَنْ حَاجَّکَ فِیهِ مِنْ بَعْدِ ما جاءَکَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعالَوْا نَدْعُ أَبْناءَنا وَ أَبْناءَکُمْ وَ نِساءَنا وَ نِساءَکُمْ وَ أَنْفُسَنا وَ أَنْفُسَکُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ اللَّهِ عَلَی الْکاذِبِینَ" فَدَعَا رَسُولُ اللَّهِ (صل الله علیه و آله) الْحَسَنَ وَ الْحُسَیْنَ (علیهما السلام) فَکَانَا ابْنَیْهِ وَ دَعَا فَاطِمَةَ (علیها السلام) فَکَانَتْ فِی هَذَا الْمَوْضِعِ نِسَاءَهُ وَ دَعَا أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ (علیه السلام) فَکَانَ نَفْسَهُ بِحُکْمِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فَقَدْ ثَبَتَ أَنَّهُ لَیْسَ أَحَدٌ مِنْ خَلْقِ اللَّهِ تَعَالَی أَجَلَّ مِنْ رَسُولِ اللَّهِ (صل الله علیه و آله) وَ أَفْضَلَ فَوَجَبَ أَنْ لَا یَکُونَ أَحَدٌ أَفْضَلَ مِنْ اللَّهِ (صل الله علیه و آله) بِحُکْمِ اللَّهِ تَعَالَی ... 📚الفصول المختاره(للشریف المرتضی)، ص۱۶ 🌿روزی مامون به حضرت امام رضا(علیه السلام) عرض کرد: امیر المومنین در قرآن چیست؟ حضرت فرمود: فضیلت مباهله. خداوند فرموده است: "پس هر کس بعد از آمدن دلائل روشن با تو محاجه و مجادله کرد بگو بیایید پسران ما و پسران شما و زنان ما و زنان شما و خودما و خودشما را صدا کنیم سپس زاری نموده و لعنت خدا را بر دروغگو قرار دهیم" 🌿 پس رسول خدا(صل الله علیه و آله) حسن و حسین(علیهما السلام) را صدا نمود که دو پسرش بودند و فاطمه(علیها السلام) را صدا نمود که در این موضع از زنانش(دختر، مراد جنس مونث است نه همسر) بود و امیر المومنین(علیه السلام) را صدا نمود که نفس(خود و جان) ایشان شد به حکم خداوند عزوجل. 🌿روشن است که در میان خلق خدا کسی بزرگتر و برتر از رسول خدا(صل الله علیه و آله) نیست پس در نتیجه لازم و ثابت میشود به حکم خدا که کسی برتر از نفس پیامبر(یعنی امیر المومنین) نیز نباشد. 🌿مأمون گفت: مگر در این آیه خداوند ابناء را به تلفظ جمع ذکر نکرده؟ اما پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فقط دو فرزندش را آورد و نساء را نیز به لفظ جمع فرموده و پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فقط فاطمه علیها السّلام را تنها آورد. چرا نمی توان مدعی شد که منظور از «أَنْفُسَنا» واقعا نفس خود پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله باشد نه دیگری؟ در نتیجه فضیلتی که شما از آیه استفاده کردید برای امیرالمؤمنین علیه السّلام ثابت نخواهد شد. 🌿حضرت رضا علیه السّلام فرمود: این ادعای تو صحیح نیست یا امیرالمؤمنین! ( تقیه سبب به کار بردن این تعبیر شده است ) زیرا شخص دیگری را می‌خواند و صدا می‌زند نه خود را، چنان چه امرکننده ، به دیگری امر می‌کند نه به خود. و این صحیح نیست که واقعا خود را صدا زده باشد، چنان چه نمی شود امر به خود بکند. 🌿وقتی پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله در مباهله مردی جز امیرالمؤمنین علیه السّلام را شرکت نداد، می‌فهمیم که نفس پیامبر در این آیه، امیرالمؤمنین علیه السّلام است و این امتیاز را در قرآن به او بخشید. مأمون گفت: وقتی جواب آمد، سؤال از بین می‌رود. 📚 الفصول المختارة من العیون و المحاسن ص۱۷ - ۱۸ ❤️🌱https://eitaa.com/bikaranefazayel
🔸 بیکران فضائل
او آفتاب او آفتاب او آفتاب است...🌱 از آسمان هایش بپرسید او جواب است. ادامه: 🔻و اما در بارۀ نفس خود
او آفتاب او آفتاب او آفتاب است...🌱 از آسمان هایش بپرسید او جواب است. ادامه: 🔻چون آنان جز جنگ را نخواستند،من نيز به همان روى آوردم و نابودى و شكست و حسرت و فنا و كشته شدن نصيب آنان گشت و من خودم را به چيزى وادار نمودم كه چاره‌اى جز آن نبود و من كه اين كار را كردم و سرانجام آن را اظهار نمودم،نتوانستم مانند بار نخست خوددارى كنم و ديدم كه اگر خوددارى كنم آنان را در طمعى كه در رسيدن به اهدافى كه داشتند و در ريختن خون‌ها و قتل رعيت و حاكم كردن زنانى كه در هر حال ناقص العقل و اندك بهره‌اند،كمك كرده‌ام و اين همان عادت زردپوستان(مردم روم)و پادشاهان سبأ و امت‌هاى پيشين بود و در نتيجه به جايى مى‌رسيدم كه اول و آخر آن را بد مى‌دانستم و كار آن زن و سپاهش را رها نمودم كه آنچه را كه توصيف كردم ميان دو گروه از مردم انجام بدهند 🔻من به آنان هجوم نبردم مگر پس از آنكه كارها را پس و پيش كردم و درنگ نمودم و بازگشتم و به آنان پيام فرستادم و مسافرت نمودم و عذر آنها را خواستم و تهديدشان كردم و من به آن قوم هر گونه فرصتى را كه مى‌خواستند دادم و حتى فرصت‌هايى كه نمى‌خواستند به آنان عرضه كردم و چون جز جنگ چيزى را نخواستند، من نيز اقدام به آن نمودم و خداوند بر من و آنان آنچه را كه اراده كرده بود پيش آورد و خداوند بر كارهايى كه من دربارۀ آنان انجام دادم گواه بود، 🔻سپس رو به اصحاب خود كرد و فرمود: آيا چنين نبود؟گفتند:آرى يا اميرالمؤمنين ! پس فرمود: و اما ششمى اى برادر يهودى، عبارت بود از قضيه حكمين و جنگ با پسر زن جگر خوار و او همان رهاشده‌اى است كه از وقت بعثت محمد(صلّى الله عليه و آله)تا زمان فتح مكه،دشمن خدا و پيامبر او و مؤمنان بود( يعنى معاويه) كه پس از فتح مكه از او و پدرش در آن زمان و سه زمان ديگر براى من بيعت گرفته شد و پدر او ديروز نخستين كسى بود كه بر من به عنوان امير مؤمنان سلام كرد و همو بود كه مرا براى گرفتن حق خودم در زمان خلفاى پيشين تحريك مى‌كرد و هر گاه كه نزد من مى‌آمد بيعت خود را تجديد مى‌نمود و از شگفتى‌هاى بزرگ است كه چون او ديد كه پروردگارم حق مرا به من برگردانيد و آن را در جايگاه خود قرار داد و طمع او در اينكه چهارمين خليفه باشد 🔻و در آن امانتى كه به عنوان حكومت در اختيار ما بود،قطع شد تحميل شد، او به سوى گنهكار پسر گنهكار(عمرو عاص)رفت و از او دلجوئى كرد و پس از آنكه او را به طمع مصر انداخت آمد در حالى كه بر او حرام بود كه بيشتر از سهم خودش درهمى را از بيت المال بگيرد و بر حاكم حرام است كه درهمى بيش از حق او به او بپردازد و او آمد و شهرها را با ظلم پر كرد و با طغيان لگدمال نمود و هر كس با او بيعت كرد او را راضى نمود و هر كس بيعت نكرد او را دور نمود، 🔻سپس به سوى من متوجه شد در حالى كه بيعت خود را نقض كرده بود و به شهرهاى شرق و غرب و راست و چپ حمله كرد و خبرهاى آن به من مى‌رسيد،پس يك چشم ثقيف(مغيرة بن شعبه)نزد من آمد و در مقام مشورت به من گفت كه او را در شهرهايى كه او در آنها نفوذ دارد والى و حاكم كنم تا با والى كردن او با او مدارا كنم آنچه او به عنوان مشورت گفته بود از نظر دنيا خوب بود، مشروط‍‌ بر اينكه در والى قرار دادن او،براى خودم نزد خداوند عذرى داشته باشم، 🔻در اين باره انديشيدم و با كسانى كه به آنان اطمينان دارم كه به خاطر خدا و رسول و خودم و مؤمنان نصيحت مى‌كند،به مشورت پرداختم، و رأى او دربارۀ پسر زن جگر خوار مانند رأى من بود و مرا از والى قرار دادن او نهى مى‌كرد و مرا از اينكه كار مسلمانان را به او بسپارم برحذر مى‌داشت و خداوند مرا نديده است كه گمراهان را يار و ياور خود قرار دهم. ✍ادامه دارد... 📚الخصال ج ۲، ص ۳۶۴ ❤️🌱https://eitaa.com/bikaranefazayel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔸 بیکران فضائل
معترفین‌به‌حدیث‌غدیر ⭕️تقی الدین مقریزی 🔻او از ابن زولاق نقل می‌کند: «در روز هجدهم ذی حجّه، سال ۳
معترفین‌به‌حدیث‌غدیر ⭕️ سعیدالدین فرغانی 🔻او در شرح یک بیت از ابن فارض که می‌گوید: واوضح بالتأویل ما کان مشکلاً علیّ بعلم ناله بالوصیة می نویسد: «در این شعر به این مطلب اشاره شده که علی (کرم اللَّه وجهه )کسی است که مشکلات کتاب و سنت را بیان و واضح خواهد کرد به توسّط علمی که به او رسیده است؛ زیرا پیامبرصلی الله علیه وآله او را وصیّ و قائم مقام خود قرار داد آن هنگام که فرمود: «من کنت مولاه فعلی مولاه». 📚 شرح تائیه ابن فارض، فرغانی ❤️🌱https://eitaa.com/bikaranefazayel
🔸 بیکران فضائل
#محاکمه_تاریخ ●۱۵-اگر در سقیفه، فرزندان اسلام و قرآن حضور دارند، پس اولین فرزند اسلام، یعنی علی علی
●۱۸.چرا علی علیه السّلام در زمان ابو بکر و عمر و عثمان، هیچ پست و ریاستی مثل فرماندهی، استانداری، امارة الحاج و... نپذیرفت؟ و چرا چون خودش به خلافت رسید، والیان و حکّام تعیین شده از سوی قبلی‌ها را برکنار کرد؟ ●۱۹.چرا امویان، محمّد بن ابی بکر را کشتند، ولی عایشه دختر ابو بکر را تکریم کردند؟ آیا به خاطر انتساب به ابو بکر بود؟ محمّد هم پسر او بود! آیا به خاطر همسری پیامبر بود؟ خدیجه هم همسر پیامبر است ولی مورد بی مهری قرار می‌گیرد. یا به خاطر آن بود که محمّد بن ابی بکر طرفدار علی علیه السّلام بود و عایشه با علی علیه السّلام دشمنی و جنگ کرد؟ ●۲۰.چرا سقیفه با سرعت تشکیل شد و حاضران اندک به ابوبکر رأی داده و با او بیعت کردند؟ چرا صبر نکردند حضرت علی علیه السلام و عباس علیه السلام هم از کفن و دفن پیغمبر فارغ شوند و به سقیفه آیند؟ ❤️🌱https://eitaa.com/bikaranefazayel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔸 بیکران فضائل
او آفتاب او آفتاب او آفتاب است...🌱 از آسمان هایش بپرسید او جواب است. ادامه: 🔻چون آنان جز جنگ را نخ
او آفتاب او آفتاب او آفتاب است...🌱 از آسمان هایش بپرسید او جواب است. ادامه: 🔻پس به سوى او(معاويه)يك بار جرير بجلى و يك بار ابو موسى اشعرى را فرستادم و هر دو نفر ميل به دنيا كردند و از هواى نفس او در جهت خوشنودى او،از وى پيروى كردند. و چون ديدم كه همواره دستورات الهى را بيش از پيش زير پا مى‌گذارد، با آن گروه از اصحاب محمد(صلّى الله عليه و آله)كه با من بودند،ازشركت‌كنندگان در جنگ بدر و كسانى كه خداوند از كار آنان راضى بود و پس از بيعتشان نيز از آنان خوشنود بود و جز آنها از صالحان مسلمانان و تابعان، مشورت كردم رأى همگى با رأى من در جنگ با او و باز داشتن او از آنچه تصرف كرده مطابق بود و من همراه با اصحابم به جنگ با او آماده شدم، 🔻از هر محلى به او نامه‌ها فرستادم و قاصدانى گسيل داشتم و او را به بازگشت از آن حالتى كه در آن بود و وارد شدن به آنچه مردم همراه من در آن بودند دعوت كردم،پس او نامه نوشت و با من زورگويى كرد و مقاصد خود را آشكار نمود و شرطهايى را بر من پيشنهاد داد كه خدا و رسولش و مؤمنان آن را نمى‌پذيرند و در برخى از نامه‌هايش با من شرط‍‌ مى‌كرد كه گروه‌هاى بى‌گناهى از اصحاب محمد(صلّى الله عليه و آله)را به او تحويل دهم كه از جملۀ آنان بود عمار ياسر و كجاست مانند عمار؟ 🔻به خدا سوگند هر گاه كه با پيامبر بوديم،پنج نفر نبود مگر اينكه ششمى آنان عمار بود و چهار نفر نبود مگر اينكه پنجمى آنان عمار بود، او شرط‍‌ كرد كه آنان را به او تسليم كنم تا آنها را بكشد و بر دار زند و به انتقام خون عثمان نسبت دهد، در حالى كه به خدا سوگند كه بر عثمان نشوريد و مردم را بر كشتن او گرد نياورد مگر خود او و افرادى مانند او از خاندانش كه شاخه‌هاى درخت نفرين شده در قرآن بودند. 🔻چون به درخواست او پاسخ ندادم طغيانگرانه و ستمكارانه با قبيلۀ«حمير»كه نه عقل داشتند و نه بينش،بر من هجوم كرد،او كار را بر آنان مشتبه كرد و آنان از وى پيروى نمودند و آنقدر از مال دنيا به آنان داد كه آنان را با خود همراه نمود و به طرف خود كشيد و ما پس از عذرها و تهديدها خدا را داور قرار داديم و چون اين كار جز بر طغيان و ستم او نيفزود، با سنت الهى با او ملاقات نموديم و ما به سنت الهى عادت داشتيم كه همواره ما را به دشمنان خود و دشمن ما پيروز مى‌كرد و پرچم رسول خدا(صلّى الله عليه و آله)در دست ما بود و همواره خداوند با آن پرچم حزب شيطان را شكست مى‌داد تا اينكه پيامبر از دنيا رفت و او پرچم‌هاى پدرش را كه در همۀ موارد با رسول خدا(صلّى الله عليه و آله) با آنها جنگيده بودم همراه داشت و او چاره‌اى از مرگ نديد مگر فرار كردن را 🔻پس سوار اسبش شد و پرچمش را برگردانيد، نمى‌دانست چه حيله‌اى به كار بندد كه از رأى عمرو عاص كمك گرفت و او اشاره كرد كه مصحف‌ها را بر نيزه بالا برد و به سوى آن بخواند و گفت پسر ابو طالب و همراهانش اهل بصيرت و رحمت و تقوا هستند و آنان قبلا تو را به سوى كتاب خدا دعوت كرده‌اند و اكنون به تو در بارۀ آن پاسخ خواهند داد و او از آنچه عمرو عاص اشاره كرد اطاعت نمود، چون ديد كه جز آن راه چاره براى كشته شدن يا فرار كردن ندارد،پس مصحفها را بر نيزه كرد و به گمان خود ما را به سوى آنچه در قرآن است دعوت نمود، پس كسانى از اصحاب من كه باقى مانده بودند به آن مايل شدند و اين پس از كشته شدن نيكان اصحابم و جهادشان با دشمنان خدا و دشمنان خود كه از روى بصيرت انجام گرفت،اتفاق افتاد 🔻 و آنان گمان كردند كه پسر زن جگر خوار به آنچه دعوت مى‌كند وفادار است، پس به دعوت او گوش دادند و همگى به اجابت دعوت او رو آوردند و من به آنها گوشزد كردم كه اين فريبى از سوى او و عمرو عاص است و اين دو نفر به شكستن پيمان نزديك‌تر از وفادارى هستند، ولى سخن مرا نپذيرفتند و از دستور من پيروى نكردند و جز اجابت او را چه بخواهم چه نخواهم نخواستند، تا جايى كه برخى از آنان به برخى ديگر گفتند كه اگر (على)اين كار را قبول نكند او را به عثمان ملحق كنيد و يا به پسر هند تسليم كنيد. ✍ادامه دارد... 📚الخصال ج ۲، ص ۳۶۴ ❤️🌱https://eitaa.com/bikaranefazayel
🔻روزی سبط بن جوزی عالم نامدار اهل سنت در بالای منبر «سَلونی قبل ان تفقدونی» (که جمله معروفی از امام علی علیه‌السّلام است و از اختصاصات ایشان در میان صحابه هست) گفت. بانویی (برای آنکه به سبط بن جوزی بفهماند، حرف بزرگتر از دهانت زدی) از پای منبر به او گفت: من سؤالی دارم. ⭕ابن جوزی گفت: از هر چه می خواهی، بپرس. زن شیعه گفت: به من خبر بده؟! آیا این حدیث درست است که چون مسلمانان عثمان را کشتند، جنازه اش سه روز بر زمین ماند و کسی حاضر نشد جنازه او را بردارد و دفن کند؟ابن جوزی گفت: بلی؛ درست است. زن شیعه گفت: آیا این حدیث درست است که وقتی سلمان در «مدائن» از دنیا رفت، امام علی علیه السلام از «مدینه» به مدائن رفت و بر جنازه سلمان نماز خواند و به احترام او، در مراسم کفن و دفن او شرکت نمود، و نگذاشت جنازه او بر زمین بماند؟ ⭕ابن جوزی گفت: آری؛ درست است. زن شیعه گفت: اکنون بگو چرا علی علیه السلام با آنکه در مدینه بود، کنار جنازه عثمان نرفت، تا آن را بردارد و به خاک بسپارد؟ در این صورت یا علی علیه السلام خطاکار است که در دفن جنازه عثمان سستی نمود یا عثمان غیر مؤمن است که علی علیه السلام خود را از دخالت در دفن جنازه عثمان، معاف دانست؟ سبط ابن جوزی در مقابل این زن فروماند؛ چرا که دید اگر هر کدام از آن دو (علی یا عثمان) را خطاکار بداند، بر خلاف عقیده خود سخن گفته است؛ زیرا هر دوی آنها را خلیفه بر حق می دانست. ⭕از این رو گفت: ای زن! اگر با اجازه شوهرت بیرون آمده ای و در برابر نامحرمان این گونه بی شرمانه با من سخن می گویی که لعنت خدا بر شوهرت باد و اگر بدون اجازه او آمده ای، خدا تو را لعنت کند. آن بانو بی درنگ پاسخ داد: آیا عایشه وقتی به جنگ با امیرالمومنین علی علیه السلام بیرون آمد و جنگ جمل را به راه انداخت، با اجازه شوهرش یعنی پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم بیرون آمده بود یا بدون اجازه او؟ سبط بن جوزی در پاسخ فروماند؛ زیرا اگر می گفت، بدون اجازه شوهرش بیرن آمده است، عایشه را محکوم می کرد و اگر می گفت، با اجازه بیرون آمده است، علی علیه السلام را تخطئه می کرد و هر کدام از این دو پاسخ، با عقیده اش ناسازگار بود. به ناچار درمانده گردید و آنگاه با خجالت از بالای منبر به زیر آمده و یکسره به خانه اش رفت! 📚الصراط المستقيم، ج۱، ص۲۱۸ 🔸بیـــــکران فضائـــــل ❤️🌱https://eitaa.com/bikaranefazayel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا