eitaa logo
🔸 بیکران فضائل
227 دنبال‌کننده
2.4هزار عکس
653 ویدیو
54 فایل
•قال‌رسول‌ۖالله‌«صلّی‌اللّٰه‌علیه‌وآله‌وسلم»: •مَنْ کُنتُ‌مَولاه فَهٰذا #علـــيٌ مولاه •اللّٰهم‌والِ مَن‌والاه‌و عادِ مَن‌ عاداه •وانصُرمَن‌نصره واخذُل‌مَن‌خَذَلَه ±خادم‌ کاناݪ : ↯ @Hobblhoseyn ✍️ مجمـوعہ نشـر فضائل امیر المومنین (جـݪ‌مقامـہﷻ)
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔸 بیکران فضائل
1⃣ 🔻ابوذر غفاری گفت: روزی در منزل امّ سلمه با پیامبرصلی الله علیه و آله نشسته بودم. حضرت برایم صحبت
2⃣ ادامه: 🔻گفتند: اگر به زمین برگشتی سلام ما را به علی برسان و به او خبر ده که مدتها است که شوق او را داریم. گفتم: ای فرشتگان پروردگار من! آیا ما را آنچنان که بایسته وشایسته است می‌شناسید؟ گفتند: ای رسول خدا مگر می‌شود که شما را نشناخت حال آنکه شما نخستین خلائق خداوند هستید. 🔻پروردگار متعال شما را از اشباح نور در نوری از نور خودش خلق کرد و جایگاهی برای شما در ملکوتش قرار داد تا تسبیح و تقدیس و تکبیر او را نمائید. سپس فرشتگان را از نورهای مختلفی که اراده کرده بود آفرید و ما بر شما می‌گذشتیم در حالی که تسبیح و تقدیس و تکبیر و تحمید و تهلیل خدا را می‌گفتید و ما هم به واسطه تسبیح و تقدیس و تحمید و تکبیرِ شما خداوند را تسبیح و تقدیس و تحمید و تهلیل و تکبیر نمودیم. پس هر آنچه از طرف خدا نازل می‌شود به سوی شما است و هرچه به سوی او بالا می‌رود، از جانب شماست؛ پس چرا شما را نشناسیم؟ 🔻سپس مرا به آسمان دوم عروج دادند و ملائکه آنجا هم سخنی شبیه یاران خود گفتند. گفتم: ای ملائکه خداوند من! آیا ما را آن طور که بایسته و شایسته است می‌شناسید؟ گفتند: چگونه شما را نمی شناسیم، در حالی که برگزیدگان خدا در میان خلق او هستید وخزانه‌های علم او هستید. شما دستگیره محکم و حجت بزرگ خداوند هستید، شما جَنب[الله] و جانب هستید و شما پایه‌ها و اساس علم هستید. سلام ما را به علی برسان. 🔻سپس مرا به آسمان سوم عروج دادند و ملائکه آنجا هم سخنی شبیه یاران خود گفتند. به آنها گفتم: ای ملائکه پروردگارم، آیا ما را آن طور که بایسته و شایسته است می‌شناسید؟ گفتند: چرا شما را نشناسیم، در حالی که شما باب مقام و حجت در برابر دشمنانید و علی دابة الأرض، جدا کننده قضاء، صاحب عصا و تقسیم کننده آتش در فردا است. او کشتی نجاتی است که هر کس سوار آن شد، نجات یافت و هر کس از آن تخلف نمود، در قیامت به آتش خواهد افتاد. شما ستون‌ها و ستارگان سرزمینها هستید. بنابراین چرا شما را نشناسیم؟ سلام ما را به علی برسان. 🔻سپس مرا به آسمان چهارم بردند و ملائکه آنجا هم سخنی شبیه یاران خود گفتند. به آنها گفتم ای ملائکه خداوند متعال، آیا ما را آن طور که بایسته و شایسته است می‌شناسید؟ گفتند: چگونه شما را نمی شناسیم حال آنکه شما درخت نبوت، خانه رحمت، معدن رسالت و مکان رفت و آمد ملائکه هستید و همواره جبرئیل از آسمان، وحی الهی را به شما نازل می‌کند. سلام ما را به علی برسان. 🔻سپس مرا به آسمان پنجم بردند و ملائکه آنجا هم سخنی شبیه یاران خود گفتند. به آنها گفتم: ای ملائکه خداوند متعال آیا ما را آنطور که بایسته و شایسته است می‌شناسید؟ گفتند: چگونه شما را نمی شناسیم، در حالی که صبحگاه و شامگاه بر شما در عرش گذر می‌کنیم و بر آن نوشته شده است: «لا اله الا الله محمد رسول الله پس او را با علی بن ابی طالب حمایت کنم» آنگاه بود که فهمیدیم علی یکی از اولیای خداوند است. سلام ما را به او برسان. 🔻بعد از آن مرا به آسمان ششم بردند و و ملائکه آنجا هم سخنی شبیه یاران خود گفتند. به آنها گفتم ای ملائکه خداوند من! آیا ما را آنطور که بایسته و شایسته است می‌شناسید؟ گفتند: چگونه شما را نمی شناسیم، حال آنکه خداوند متعال بهشت فردوس را آفریده است جائی که بر درِ آن درختی است که بر روی تمام برگ‌های آن با نور نوشته شده است: خدایی جزا الله نیست و محمد فرستاده او است و علی بن ابی طالب دستگیره محکم، ریسمان ناگسستنی و چشم مراقبت خداوند بر تمام بندگان است. سلام ما را به او برسان. 🔻نوبت به آسمان هفتم رسید. در آنجا از ملائک شنیدم که می‌گفتند: شکر و سپاس خداوندی را که وعده خود را به ما عملی کرد. گفتم به چه چیزی شما را وعده داد؟ گفتند ای رسول خدا زمانیکه شما را از اشباح نور در نوری از نور خودش آفرید، ولایت شما را بر ما عرضه کرد و ما هم قبول کردیم، سپس از دلتنگی خود برای دیدار با تو نزد خداوند نالیدیم که وعده دیدار با تو را در آسمان داد که آن را برآورده کرد. 🔻سپس از دلتنگی خود برای دیدار با علی به پیشگاه خداوند شکوه کردیم که وی فرشته ای را در چهره علی خلق کرد و آن را بر روی سریری در سمت راست عرش خود نشاند. آن سریر از طلای مزین به مروارید و جواهر بود و بر روی آن گنبدی از مروارید سفید قرار داشت که از ظاهرش باطنش پیدا و از باطنش ظاهرش پیدا بود و هیچگونه ستون و پایه ای در زیر آن نبود و به جایی هم متصل نبود بلکه صاحب عرش به آن گفت: با قدرت من بایست و ایستاد. این گونه بود که هرگاه دلمان برای علی تنگ می‌شد به آن فرشته نگاه می‌کردیم. ای رسول خدا سلام ما را به علی برسان. 📚المحتضر، ج ۱، ص ۱۴۲ 🌱 ❤️🌱https://eitaa.com/bikaranefazayel
و خداوند به امیرمؤمنان علیه‌السّلام اشاره کرده و فرمود: «إِنَّما كانَ قَوْلَ الْمُؤْمِنينَ إِذا دُعُوا إِلَى اللهِ وَ رَسُولِهِ لِيَحْكُمَ بَيْنَهُمْ أَنْ يَقُولُوا سَمِعْنا وَ أَطَعْنا وَ أُولئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ» (نور ۵۱) «سخن مؤمنان، هنگامى‌كه به‌سوى خدا و پيامبرش دعوت می‌شوند تا ميان آنان داورى كند، تنها اين است كه مى‌گويند: «شنيديم و اطاعت كرديم!» و اين‌ها همان رستگاران هستند.» امام صادق علیه‌السّلام فرموده‌اند: این آیه درباره‌ے امیرالمومنین علی علیه‌السّلام نازل شده است... 📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۰، ص۲۹۶ القمی، ج۲، ص۱۰۷ / البرهان واین همان پشت سر ولایت بودن است، تبعیّت محض: "سَمِعنَا و اَطّعنَا" اے شهیــد؛ چه خوب راه را پیدا کردی، همان راه رستگارے را که خداوند فرمود: و اين‌ها همان رستگاران هستند طوبی لکم...🌱 شهداراباذکرصلوات‌یادکنیم... اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجّل فرجهم و العن اعدائهم ❤️🌱https://eitaa.com/bikaranefazayel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
چشمهایم را می‌بندم و خودم را روبروے حرم مطهّر و نورانی شما، تصّـور می‌کنم؛ در هیاهـوے دلنشیـنِ شب جمعـه‌‌هاے بیـن‌الحرمیـن‌تان...🌱 بار بستم و در کوچه‌ے دل دربه‌درم؛ شب جمعـه ست، هواے حـرم افتاده سرم اَلسَّلام‌ُعَلیکَ‌یَااَبَاعَبـــدِاللهِ...🌱 ❤️🌱https://eitaa.com/bikaranefazayel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
خیالش بر لبم باز شعری بی اختیار آورد که اوصافِ علی طبعِ مرا اینگونه بار آورد نوشتم خادمش هستم عجب وهم و خیالاتی نوشتم بی علی هیچم چه توضیحِ اضافاتی نوشتم شمس، دیدم گنبدش زیباتر از آن است نوشتم کعبه وُ دیدم نجف بالاتر از آن است به قرآن سر زدم دیدم علی گویاتر از آن است نوشتم عرش دیدم مرتضی اعلی تر از آن است لو أَنَّ اَلرِّيَاضَ أَقْلاَمٌ وَ اَلْبَحْرَ مِدَادٌ وَ اَلْجِنَّ حُسَّابٌ وَ اَلْإِنْسَ كُتَّابٌ مَا أَحْصَوْا فَضَائِلَ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ عَلیهِ السَّلام شبیهِ جبرئیل از درک این اوصاف درماندم صد و ده بار امشب قل هواللهُ احد خواندم من از شوقش زمین خوردم، ولی مولا بلندم کرد همیشه یا علی گفتم، علی از جا بلندم کرد سَر و سِرّ مرا با او، کسی جز او نمی داند علی نادیده می بیند، علی ننوشته می خواند چه بهتر از همین اول بگویم حرفِ آخر را کسی از ابتدا تا انتها نشناخت حیدر را کسی نشناخت حیدر را به غیر از مصطفی وقتی گره زَد دست خود را سخت در دست خدا وقتی به چشمِ حاجیان شور تماشا می‌ رسید آن روز کنارِ برکه ای دریا به دریا می رسید آن روز نگاهِ نافذِ احمد، زمین را در تصرف داشت زمان هم از نبی انگار دستور توقف داشت نفس ها حبس شد، در سینه‌ها خوف و رجا افتاد بدون همهمه زنگِ شترها از صدا افتاد زمینِ گرمِ صحرا از پریشانی سراسر بود همه با خویش می گفتند آیا حج آخر بود نبی فرمود بسم الله، ای ارض و سما بشنو گواهی باش ای تاریخ پیغامِ مرا بشنو نبی همدوش مولا آسمان ها را هوایی کرد خدا از شاهکار آفرینش رو نمایی کرد نبی فریاد زد ، بر عالم و آدم مسلّم شد علیّ بن ابی طالب ، ولیُ اللهِ اعظم شد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امام صادق (علیه السلام): هر کس می خواهد همهٔ خلایق بر او صلوات بفرستند، بر محمد و آل محمد(صلی الله علیه واله) بفرستد. 📚 صلوات حلال مشکلات ص۱۰۹ 🌱. ❤️🌱https://eitaa.com/bikaranefazayel
🌿وَ سُئِلَ عَنِ الْخَيْرِ مَا هُوَ؟ فَقَالَ لَيْسَ الْخَيْرُ أَنْ يَكْثُرَ مَالُكَ وَ وَلَدُكَ، وَ لَكِنَّ الْخَيْرَ أَنْ يَكْثُرَ عِلْمُكَ وَ أَنْ يَعْظُمَ حِلْمُكَ وَ أَنْ تُبَاهِيَ النَّاسَ بِعِبَادَةِ رَبِّكَ؛ فَإِنْ أَحْسَنْتَ حَمِدْتَ اللَّهَ وَ إِنْ أَسَأْتَ اسْتَغْفَرْتَ اللَّهَ؛ وَ لَا خَيْرَ فِي الدُّنْيَا إِلَّا لِرَجُلَيْنِ، رَجُلٍ أَذْنَبَ ذُنُوباً فَهُوَ يَتَدَارَكُهَا بِالتَّوْبَةِ، وَ رَجُلٍ يُسَارِعُ فِي الْخَيْرَاتِ. 🌿هنگامى كه از او پرسيدند كه خير چيست چنين فرمود: خير آن نيست كه مالت فراوان يا فرزندانت بسيار باشند، بلكه خير آن است كه علمت افزون و بردباريت بسيار باشد و اگر بر مردم مى بالى، باليدنت به پرستش پروردگارت بود. پس اگر نيكى كنى، خداى را سپاس گويى و اگر بدى كنى، از او آمرزش خواهى. در اين جهان خيرى نيست، مگر براى دو كس: كسى كه گناهى مى كند و به توبه جبرانش مى نمايد و كسى كه براى كارهاى خير مى شتابد. 📚نهج البلاغه / حکمت۹۴ ❤️🌱https://eitaa.com/bikaranefazayel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔻سلمان فارسى از رسول خدا صلى الله عليه و آله نقل كرده كه حضرت فرمود: در روز جنگ احد جبرئيل نازل شد، در حالى كه مسلمانان شكست خورده بودند و همۀ مسلمين عقب‌نشينى كرده بودند، فقط‍‌ على عليه السلام در جلو آنها باقى مانده بود و از مشركين زياد مى‌كشت. 🔻 پس جبرئيل به من گفت: اى محمد، خداوند بر تو سلام مى‌رساند و مى‌فرمايد: به على بگو كه من از او راضى هستم و من بر خود عهد كردم، هر بنده‌اى كه على را دوست بدارد من هم او را دوست بدارم و هر كس او را دوست بدارد او را با آتش جهنم خودم عذاب نمى‌دهم و هر كس على را دشمن بدارد، من هم او را دشمن مى‌دارم و هر كس با على دشمنى كند، از بهشت من نصيبى ندارد. 🔻باز هم سلمان به دنبال حديث بالا گفت: رسول خدا صلى الله عليه و آله فرموده: روزى جبرئيل در موقع جنگ احزاب بر من نازل شد، همان موقعى بود كه عمرو پهلوان مشركين را على عليه السلام كشته بود. پس جبرئيل به من گفت: اى محمد، خداوند بر تو سلام مى‌رساند و مى‌فرمايد: كه من نماز را بر بندگانم واجب نمودم و آن را از گردن بيمارانى كه قادر به خواندن آن نيستند برداشتم، زكات را هم به مسلمانان واجب كردم و از گردن فقرا آن را برداشتم، روزه را واجب كردم ولى از گردن مسافر هنگام سفر برداشتم، حج را واجب كردم و آن را از گردن كسانى كه استطاعت نداشتند برداشتم و حب على را بر همه واجب كردم و دوست داشتن او را بر همه اهل آسمانها و زمين واجب كردم و عذر هيچ كس را هم در اين باره نمى‌پذيرم. 🔻پس به امت خودت محبت على را بشارت بده و بگو هر كس على را دوست دارد به خاطر محبت من و محبت تو، من هم او را دوست مى‌دارم و هر كس على را دشمن بدارد چون با من و تو دشمنى كرده من هم او را دشمن مى‌دارم... تا آخر حديث. 🔻مؤلف مى‌گويد: اين حديث دلالتش بر وجوب محبت على عليه السلام و حرام شدن دشمنى با او روشن است. باز هم اين حديث دلالت دارد به اين كه هر كس على عليه السلام را دوست بدارد، داخل جهنم نمى‌شود و هر كس با على عليه السلام دشمنى كند، به بهشت داخل نمى‌شود و خداوند آن كسى را كه على را دوست بدارد، دوست مى‌دارد و كسى را كه با على عليه السلام دشمنى كند، دشمن مى‌دارد. 🔻 باز هم اين حديث دلالت دارد كه حب و مودت على عليه السلام بر همۀ اهل آسمانها و زمين واجب است و از همۀ واجبات هم مهمتر مى‌باشد. همۀ اينها دلالت بر امامت على عليه السلام دارند و دلالتش روشن‌تر از احاديث گذشته مى‌باشد. 📚کلیات حدیث قدسی، ج ۱، ص ۵۸۹ 🌱 ❤️🌱https://eitaa.com/bikaranefazayel
⭕️۷۲.صاحِبُ الْعَصا دارنده عصای مخصوص بهشتی؛ چنان که ابوسعید از پیامبرصلی الله علیه وآله نقل می‌کند که فرمود: «یا عَلِی! مَعَکَ یوْمُ الْقِیامَةِ عَصاً مِنْ عَصَی الْجَنَّةِ تَذُودُ بِهَا الْمُنافِقِینَ عَنْ حَوْضِی»؛ [بحارالانوار ج ۴۰، ص ۷۹. المعجم الصغیرج ۲، ص ۱۹۳] ⭕️«ای علی! روزقیامت یک عصای بهشتی همراه توست که منافقان را ازکنار حوضم دورمی کنی». امام صادق علیه السلام از امیرمؤمنان علیه السلام نقل می‌کند که آن حضرت فرمود: «أَنَا قَسِیمُ اللَّهِ بَینَ الْجَنَّةِ وَالنّارِ وَأَنَا الْفارُوقُ الْأَکْبَرُ وَأَنَا صاحِبُ الْعَصا وَالْمَیسَمِ»؛ [اصول کافی، ج ۱، ص ۲۸۰؛ تأویل الآیات، ص ۳۰۷؛ علل الشرایع، ج ۱، ص ۱۶۴] ⭕️«منم تقسیم کننده بهشت و جهنم، از جانب خدا، منم فاروق اکبر و نیز من هستم صاحب عصا و علامت گذارنده». ❤️🌱https://eitaa.com/bikaranefazayel
🔸 بیکران فضائل
#محاکمه_تاریخ ●۳۴.اگر پیامبر فرموده است: «الحقّ مع علیّ و علیّ مع الحق»، اجماع و اجتماعی که علی در
●۳۸.با آنکه پیامبر، تخلّف کنندگان از حضور در جیش اسامه را لعنت کرد و عدّه ای هم شرکت نکردند، چگونه می‌توان همۀ صحابه را دارای عدالت دانست؟ با آنکه برخی ملعون به زبان پیامبر بودند؟! ●۳۹.چرا رسول خدا صلّی اللّه علیه و آله، اشخاصی چون سلمان و ابو ذر را مأمور شرکت در«جیش اسامه»نکرد، و در معیّت علی علیه السّلام در مدینه نگه داشتند، امّا ابو بکر، عمر و... را امر به شرکت در آن سپاه و خروج از مدینه نمود؟ ●۴۰.اگر بیعت سقیفه به اجماع بود، پس چرا شخصیتهایی چون علی بن ابی طالب، سلمان، مقداد، ابو ذر، سعد بن عباده، زبیر، خالد بن سعید، حذیفۀ یمانی، بریده و همۀ بنی هاشم در آن حضور نداشتند؟ ●۴۱.اگر پیامبر فرموده است: «الحقّ مع علیّ و علیّ مع الحق»، اجماع و اجتماعی که علی در آن نباشد، بلکه بر ضدّ علی باشد، چگونه می‌تواند حق باشد؟ ❤️🌱https://eitaa.com/bikaranefazayel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔸 بیکران فضائل
. ▪️عمر بازگشت و سعد را به حال خود گذاشت. در این هنگام سعد رو به او کرده و گفت: به خدا سوگند! اگر م
🔻مخالفت با ابوبکر ▪️در سقیفه بر سر خلافت و تعیین خلیفه غوغا و کشمکش عظیمی به وجود آمده بود و مسلمانان به چند گروه تقسیم شده بودند و هر گروهی کسی را برای خلافت پیشنهاد می‌نمود؛ عدّه ای از سعد بن عباده انصاری و عدّه دیگر از ابوبکر و گروه سوم از علی علیه السلام که در سقیفه حضور نداشت و مشغول تکفین و تجهیز جسد پیامبرصلی الله علیه وآله بود، طرفداری می‌کردند. ▪️ در این میان حزب ابوبکر پیروز گردید و حزب سعد بن عباده انصاری، به شدت شکست خورد، ولی طرفداران علی، هنوز با گروه پیروز درگیر بودند و مخالفت شدید خویش را بر علیه حکومت وقت اظهار می‌داشتند و می‌کوشیدند که رأی انصار را به نفع کاندید خود به دست آورند. از سعد بن عباده انصاری و عدّه دیگر از ابوبکر و گروه سوم از علی علیه السلام که در سقیفه حضور نداشت و مشغول تکفین و تجهیز جسد پیامبرصلی الله علیه وآله بود، طرفداری می‌کردند. ▪️در این میان حزب ابوبکر پیروز گردید و حزب سعد بن عباده انصاری، به شدت شکست خورد، ولی طرفداران علی، هنوز با گروه پیروز درگیر بودند و مخالفت شدید خویش را بر علیه حکومت وقت اظهار می‌داشتند و می‌کوشیدند که رأی انصار را به نفع کاندید خود به دست آورند. ▪️یعقوبی می‌گوید: «جمعی از مهاجرین و انصار از بیعت با ابوبکر سرپیچی نمودند و به علی بن ابی طالب علیه السلام متمایل شدند که از جمله آن‌ها عباس بن عبدالمطلّب، فضل بن عباس، زبیر بن عوام، خالد بن سعید، مقداد بن عمرو، سلمان فارسی، ابوذر غفّاری، عمار یاسر، براء بن عازب و ابی بن کعب بودند. [تاریخ یعقوبی، ج ۲، ص ۱۲۴] ▪️و در سقیفه ابوبکر جوهری، چنین آمده است: اینان شبانه انجمنی تشکیل داده و تصمیم گرفتند که کار را به مشورت مهاجرین و انصار بازگردانند، اعضای انجمن عبارت بودند از همان‌ها که نامشان در بالا نوشته شد به اضافه عبادة بن صامت و ابوالهیثم بن تیهان و حذیفه. [شرح ابن ابی الحدید، ج ۲، ص ۴۴] ❤️🌱https://eitaa.com/bikaranefazayel
محشر عجب محشر است 🔻أبو سعيد خدرى گويد:رسول خدا صلى اللّٰه عليه و آله فرمود:هر گاه از پروردگار خويش براى من درخواستى نموديد از او وسيله بخواهيد:از آن حضرت پرسيديم وسيله چيست‌؟ ⭕حضرت فرمود:آن نردبان(مقام و مرتبۀ)من در بهشت است،كه هزار پلّه دارد و بين هر پلّۀ آن به اندازۀ يك ماه دويدن اسب فاصله مى‌باشد،و پلّه‌هاى آن از انواع گوهرهاى گرانبهاست پلّه‌اى از زبرجد(يك قسم آلومين رنگين مانند زمرّد برنگ زرد يا سبز)پلّه‌اى از ياقوت،و پله‌اى از طلا و پلّه‌اى از نقره،روز رستاخيز آن را مى‌آورند كه در كنار نردبان ساير پيامبران برپا سازند،و آن در بين نردبانهاى ايشان همچون ماه در ميان اختران است ⭕در آن روز هيچ پيغمبر و انسان نيكوكار مخلص و شهيدى نيست كه نگويد:خوشا به حال شخصى كه اين نردبان از آن اوست،آنگاه از جانب خدا آوازى آيد كه آن را تمامى پيامبران و همۀ آفريدگان بشنوند،و مى‌گويد:اين درجۀ(حضرت)محمّد است.و من در حالى كه لباسى از نور در بر،و تاج سلطنت و ديهيم بزرگوارى بر سر دارم،به صحراى محشر گام نهم،و على ابن أبى طالب درفش مرا كه پرچم حمد است و نشان «لا اله الاّ اللّٰه،المفلحون هم الفائزون باللّٰه». (معبود بحقّى نيست جز خداوند يكتا،رستگاران آنانند كه به وصل خدا كامياب شدند)بر آن نوشته شده،در پيشاپيش من بر افراشته دارد ⭕هنگامى كه از مقابل پيامبران بگذريم،گويند:اين دو،فرشتۀ مقرّبند تا به حال اينان را نشناخته و نديده‌ايم.و چون از صفوف ملائكه بگذريم،گويند:اين دو پيامبر مرسلند،همچنان به پيش مى‌رويم تا به محلّ‌ نصب آن نردبان برسيم،آنگاه من بر آن نردبان بالا روم و على نيز از پى من آيد،تا بر بالاترين پلّه‌اش برسم و در آنجا مستقرّ گردم،و على يك پلّه پائين‌تر از من قرار گيرد،در آن روز هيچ پيغمبر،و انسان نيكوكار و يا شهيدى نيست مگر آنكه بگويد چه كاميابند اين دو بندۀ خدا كه تا اين اندازه در پيشگاه او گراميند! ⭕آنگاه از طرف خدا آواز بلندى رسد كه همۀ پيامبران و درستكاران و شهدا و ايمان آوردگان بشنوند:اين يار من«محمّد»است،و اين على ولىّ‌ من است،خوشا به حال آن كس كه دوستدار او بوده،و واى بر كسى كه كينۀ او را در دل پرورانده و دروغش پنداشته است. سپس پيامبر خدا صلى اللّٰه عليه و آله فرمود:يا على در آن روز احدى از دوستداران تو نخواهد ماند مگر اينكه از شنيدن اين پيام شادمان و روسفيد،و خشنود گردد،و كسى كه تو را دشمن داشته،و يا نيرويى عليه تو بسيج كرده،و حقّى از تو را انكار نموده باشد،روسياه و گامهايش لرزان گردد،در اين ميانه دو فرشته نزد من آيند، يكى رضوان كه خزانه‌دار بهشت است،و ديگرى مالك،انباردار دوزخ. ⭕رضوان پيش آمده،گويد:درود بر تو اى احمد،من در پاسخش گويم:درود بر تو اى فرشته،كيستى‌؟چه زيبا و معطّرى!جواب دهد:من رضوان كليددار بهشتم و كليدهائى را ارائه نمايد،و گويد:اينها كليدهاى بهشت است كه پروردگار گرامى برايت فرستاده است،اى احمد آنها را از من بستان،من خواهم گفت:آن را از خداى خودم پذيرفتم و او را سپاسگزارم بر نعمتى كه به سبب آن مرا ارجمند داشت،آنها را به برادرم علىّ‌ بن ابى طالب تحويل بده[رضوان كليدهاى بهشت را به على مى‌دهد]بعد رضوان باز مى‌گردد، ⭕و مالك نزديك مى‌آيد،و مى‌گويد: درود بر تو اى احمد،من گويم:درود بر تو باد اى فرشته،عجب زشت‌رو و بدمنظرى(تو كيستى‌؟)گويد:من مالك،سرايدار دوزخم،و اينها كليدهاى جهنّم است،پروردگار گرامى براى تو فرستاده است،اى احمد آنها را بگير،من گويم: آنها را از خداى خودم پذيرفتم و بر آنچه مرا به وسيلۀ آن برترى بخشيده سپاسگزارم،آنها را به برادرم على بده(كليدها را به على مى‌دهد)و بعد مالك باز مى‌گردد ⭕آنگاه على كه كليدهاى بهشت و جهنّم را در اختيار دارد،مى‌آيد تا به درب زندان جهنّم مى‌رسد آنجا توقّف مى‌كند،جرقّه‌ها و توده‌هائى از آتش آن به هوا پرتاب مى‌شود،و شعله‌اش بالا آمده،آژير وحشتناكى مى‌كشد،حرارتش تندتر مى‌شود،و على مهار آن را مى‌گيرد،پس جهنّم به او مى‌گويد:يا على مرا واگذار و بگذر،نسيم نور تو شرارۀ سركش مرا خاموش كرد، ⭕على مى‌فرمايد: آرام گير اى دوزخ!اين كس را بگير،اين ديگر را رها كن،دشمن مرا بگير و دوستم را رها كن،و جهنم در آن روز براى على،از بردۀ هر يك از شما براى آقاى خود فرمانبرتر است.اگر بخواهد آن را به چپ و راست مى‌كشاند،دوزخ در آن هنگام از تمامى مخلوقات از على بيشتر فرمانبردارى مى‌كند،و هر چه به او فرمان دهد اجرا مى‌نمايد. 📚 معاني الأخبار، ج ۱، ص ۱۱۶ 🔸بیـــــکران فضائـــــل ❤🌱https://eitaa.com/bikaranefazayel
🔻روزى پيامبر اسلام صلّى اللّه عليه و آله در مسجد قبا بود و انصار همه حاضر بودند. ⭕حضرت به على عليه السّلام فرمود:اى على تو برادر من هستى و من نيز برادر تو هستم.اى على تو وصى و جانشين و پيشواى امت و جانشين من خواهى بود.هركس به تو پيوست به‌خدا پيوسته است و هركس دشمن توست دشمن خداست.و هركس نسبت به تو كينه بورزد،به خداوند كينه مى‌ورزد.هركس به تو كمك كند،به‌خدا مدد رسانده است.و هركس تو را رها كند،خدا را رها ساخته است. ⭕اى على!تو همسر فاطمه،دختر من هستى و پدر فرزندان من.اى على!آنگاه كه مرا به آسمان(معراج)بردند،پروردگارم درباره تو توصيه داشت.خداوند فرمود:اى محمد!گفتم«لبيك و سعديك تباركت و تعاليت».بعد فرمود:على پيشواى پارسايان و نيك‌بختان و ايمان‌آورندگان است. 📚بشارة المصطفی لشیعة المرتضی، ج۱، ص۵۶ 🔸بیـــــکران فضائـــــل ❤🌱https://eitaa.com/bikaranefazayel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا