eitaa logo
بیم موج
1.3هزار دنبال‌کننده
2هزار عکس
1.2هزار ویدیو
74 فایل
قال مولانا امیرالمؤمنین ❤ : وَ اللَهَ اللَهَ فِی الجِهَادِ بِاَموَالِکُم وَ اَنفُسِکُم وَ اَلسِنَتِکُم فِی سَبِیلِ اللَه چو غلام آفتابم هم از آفتاب گویم نه شبم نه شب پرستم که حدیث خواب گویم ادمین: @bimemoj1357
مشاهده در ایتا
دانلود
پاسخ رهبری به استفتاء: فطریه اگر از گندم، جو، خرما، برنج و مانند این‌ها یا پول هر کدام داده شود، کفایت می‌کند و منحصر به قوت غالب شخص نیست. 🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷 @bimemoj
بخوان! به شکرانه این عید ؛ بخوان به پاس سرافرازیت در بندگی و خاکساری حضرت‌حق اَللّهُمَّ اَهْلَ الْکِبرِیآءِ وَ الْعَظَمَةِ وَ اَهْلَ الْجُودِ وَ الْجَبَرُوتِ… ┄┅┅┅┅♦️BASIRAT♦️┅┅┅┅┄ 🇮🇷| basirat.ir 🇮🇷| @basirat_fa
💠 دعای قنوت نماز عید فطر 🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷 @bimemoj
🔰شعار یکپارچه مردم در عید فطر 1357 برای برپایی حکومت اسلامی 🔹در ساعت 8:45 نماز عید فطر در به امامت دکتر و با حضور جمعی حدود 12000 نفر در نیاوران برگزار شد و در ساعت 10 پس از پایان سخنرانی دکتر مفتح و دکتر ، جمعی حدود 13 الی 14 هزار نفر به سمت جنوب شهر حرکت کردند و اقدام به راهپیمایی کردند. شمار راهپیمایان در طول مسیر به بیش از 100.000 نفر رسید. منابع خارجی، این تظاهرات را بزرگ‌ترین تظاهرات مردم ایران علیه حکومت پهلوی تا آن زمان خواندند. 🔸پس از پایان نماز عید فطر به امامت آقای در غرب ، شماری از اجتماع‌کنندگان با شعارهای ضددولتی به سمت میدان آریاشهر (فلکه صادقیه) رفتند. 🔹صبح این روز، تظاهراتی در خیابان نواب با حضور جمعی حدود 7 الی 8هزار نفر برپا شد. در این تظاهرات حدود 3000 نفر از زنان نیز حضور داشتند. تظاهرکنندگان پلاکاردهایی در دست داشتند که روی آن نوشته بود:«تشکیل هدف جامعه است.» 🔸در ساعت 13:30 حدود 7000 نفر از مردم تهران پلاکاردهایی که روی آن نوشته شده بود:«ما خواستار هستیم»، در دست داشتند و شعارهایی علیه رژیم دادند. این عده در خیابان‌های فرح (سهروردی)، و عباس‌آباد (شهید بهشتی)، به سمت تخت‌طاووس (خیابان شهید مطهری) اقدام به تظاهرات کردند. 🔹نماز عید فطر در به امامت آقای و با حضور جمعی حدود 3000 نفر برگزار شد و در پایان؛ نمازگزاران تظاهراتی علیه رژیم برپا کردند... در این تظاهرات بر اثر تیراندازی مأموران یک طلبه به نام آقای به شهادت رسید و 4 نفر مجروح شدند. به دنبال شهادت حجت‌الاسلام اوسطی، اعلامیه‌ای صادر کرد و در آن نوشت: «آقای شیخ علی اوسطی تهرانی طاب ثراه... در روز عید سعید فطر به دست مأمورین جلاد به ضرب گلوله از پای درآمد...» همچنین در این اعلامیه از مردم دعوت شد تا در مراسمی که شب چهارشنبه سوم شوال (برابر با 57.6.14) بعد از نماز مغرب و عشا در حسینیه آقای مرعشی نجفی برای بزرگداشت این شهید برگزار می‌شود. تظاهرات این روز شهر قم تا ساعات پایانی روز ادامه داشت. 🔸در ساعت 8:30 مراسم نماز عید فطر با حضور جمعی حدود 3000 نفر و به امامت آقای در مسجدنو شیراز برگزار شد. پس از پایان مراسم نمازگزاران برای شنیدن سخن به مسجد جامع رفتند و به مردم حاضر در آن مسجد پیوستند. در پایان تظاهراتی با حضور حدود 15000 نفر برپا شد. 🔹پس از اقامه نماز عید در ، تظاهراتی با حضور حدود 6000نفر از جوانان این شهر برپا و شیشه‌های چندین بانک شکسته شد. 🔸در ساعت 9:30 پس از پایان مراسم نماز عید فطر در ، حدود 2000 نفر از مردم هنگام خروج از مسجد گلشن تظاهراتی برپا کردند و در حمایت از امام شعار دادند. ساواک در گزارش دیگری اعلام کرد که از ساعت 11 الی 12:15، 200.000 نفر از «قشریون مذهبی» به همراه 100.000 نفر از زنان چادری در حالی که پلاکاردهایی در دست داشتند و علیه رژیم شعار می‌دادند اقدام به برپایی تظاهرات کردند. 🔹پس از برگزاری نماز عید فطر در برخی از مساجد ، حدود هزار نفر در حالی که عکس‌هایی از امام و پلاکاردهایی که روی آن‌ها شعارهایی نوشته شده بود در دست داشتند، اقدام به راهپیمایی کردند. در ساعت 10:30 حدود 5000 نفر از مردم کرمانشاه در مسجد جامع این شهر تجمع کردند و آقای عبدالجلیل جلیلی پس از بیان سخنانی، قطعنامه‌ای را مبنی بر لزوم استقرار تحت رهبری امام خمینی، اجرای کامل قانون اساسی و... قرائت کرد. 🚩 (روزهای حماسه و نور، ج3، صص502-494) 🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷 @bimemoj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰باشکوه‌ترین نماز عید فطر سالهای اخیر به امامت در حال رقم خوردن است. به کوری چشم همه دشمنان بزرگمرد تاریخ ایران زمین 💚 ساعت ۷ صبح، یک ساعت مانده به آغاز نماز عید، ایستگاه مترو مصلی تهران 🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷 @bimemoj
🔰 مردمی بودن به دو معنا 🔻 مردمی بودن حکومت اسلامی به دو معنا است: 🔻 یکی این است که مردم در اداره‌ی حکومت و تشکیل حکومت و تعیین حاکم و شاید در تعیین رژیم حکومتی و سیاسی نقش دارند. مردمی بودنِ حکومت یعنی نقش دادن به مردم در حکومت. 🔻 یک معنای دیگر برای مردمی بودنِ حکومت اسلامی این است که حکومت اسلامی در خدمت مردم است؛ آنچه برای حاکم اسلامی مطرح است، منافع عامّه‌ی مردم است؛ نه منافع اشخاص معین یا قشر معین و طبقه‌ی معین. 🔻 اسلام به هر دو معنا دارای یک حکومت مردمی است؛ 🔻 امّا مادامی که حکومت مردمی به معنای اوّلی تأمین نشود، یعنی مردم نقشی در حکومت نداشته باشند، نمیشود گفت که حکومت به معنای دوّمی - یعنی آن حکومت در خدمت مردم است - مردمی است. 🔻 نمیشود از هر حکومتی در دنیا این ادّعا را باور کرد که در خدمت مردم خود است. 🔻 امروز در دنیا حکومتهایی که ادّعا میکنند در خدمت مردمند، زیادند؛ هم حکومتهای وابسته به بلوک شرق که خود را مردمی، سوسیالیستی، وابسته‌ی به عموم افراد جامعه قلمداد میکنند، درحالیکه مردم در تعیین این حکومت، در تشکیل این نظام، هیچ نقشی نداشته‌اند. مردم خبر ندارند که بعد از حاکمی که مرده است، چه کسی قرار است به حکومت برسد! اگر خبر هم داشته باشند، از او چیزی نمیدانند، تمایلی به او و به حکومت او ندارند، و شاید و به گمان قوی رضایتی هم از کارهای او ندارند. امروز [اگر] شما مثلاً از ملّت بزرگ شوروی بپرسید آیا به اشغال افغانستان راضی هستند؟ آیا به صرف میلیاردها برای نگهداشتن یک حکومت تحمیلی در یک کشور همسایه راضیاند؟ یقیناً یا به احتمال زیاد، اکثر مردم کشور پهناور شوروی از این قضیه یا خبر ندارند - چون در چنین کشورهایی اطلاع هم درست به مردم داده نمیشود - یا اگر خبر دارند، از آن سودی نمیبرند و راضی نیستند. 🔻 همچنین در کشورهای غربی که ادّعا میکنند در خدمت مردم و برای مردمند، مردم هیچ اراده‌ای، اختیاری در کاری که دستگاه حکومت انجام میدهد، ندارند. 🔻 این ادعا که حکومتی بدون اینکه با مردم خود ارتباط مستقیم داشته باشد، بدون اینکه به آرای مردم متّکی باشد، ادّعا کند که در خدمت مردم است، ادّعای پذیرفته‌ای نیست. این سخنی است که همه‌ی مدّعیان حکومت مردمی بر زبان جاری میکنند، امّا نمیتوانند ثابت کنند که مردمی اند؛ 🔻 همه‌ی حکومتهای تحمیلی هم خودشان را مردمی به حساب می‌آورند. 🔻 پس مادامی که مردم با حکومت و با دستگاه حاکم همکاری نکرده باشند، در صحنه‌های فعّالیت اجتماعی در کنار این دستگاه حاضر نباشند، این ادّعا پذیرفته نیست که دولتی و رژیمی بگوید ما مردمی هستیم؛ [امّا ]حکومت اسلامی به معنای واقعی کلمه یک حکومت مردمی است. 14 مرداد 1362 🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷 @bimemoj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 دربی ۱۰۰ برای پرسپولیس 🚩🚩🚩🚩🚩🚩🚩 🔸️ پرسپولیس با گل عیسی آل کثیر در دقیقه ۵۰ , مهمترین دربی سالهای اخیر را برد 🔹️استقلال (۰) - پرسپولیس (۱) 🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷 @bimemoj
🔰 ولایت مطلقه ابزار انعظاف پذیری و کارامدی حکمرانی اسلامی 🔹من تصورم اين است که بُعد مهمي از قيد اطلاق که امام منضم کردند به ولايت فقيه - که در قانون اساسىِ اول قيد «مطلقه» نبود؛ اين را امام اضافه کردند - ناظر به همين است؛ يعني انعطاف‌پذيري. 🔻دستگاه ولايت - که دستگاه عظيم ولايت، يعني در واقع مجموعه‌ي آن دستگاه‌هاي تصميم‌ساز و تصميم‌گير که در رأسش رهبري قرار دارد؛ اما مجموعه، يک مجموعه است - بايد بتواند به طور دائم خودش را پيش ببرد، متحول کند؛ چون تحول جزو سنتهاي زندگي انسان و تاريخ بشري است. 🔻ما اگر چنانچه خودمان تحول ايجاد نکنيم و پيش نرويم، تحول بر ما تحميل خواهد شد. تحول يعني تکميل، پيش رفتن به سمت آنچه که درست‌تر است، آنچه که کاملتر است. يعني آنچه را که ساختيم، ببينيم نقصهايش کجاست، آن را برطرف کنيم؛ ببينيم کجا کم داريم، آن را اضافه کنيم. اين جريان بايستي ادامه پيدا کند. 🔹 البته دشمنان، «ولايت مطلقه» را به معناي «استبداد» گرفته‌اند؛ يعني ميل فقيه عادل به صورت دلبخواه. اين معنا در دلِ خودش يک تناقض دارد: 🔻اگر عادل است، نميتواند مستبد باشد؛ اگر مستبد است و بر اساس دلخواه عمل ميکند، پس عادل نيست. دشمنان، اين را ملتفت نميشوند و اين معنا را نميفهمند. اين نيست مسئله‌ي «ولايت مطلقه» که فقيه هر کار دلش خواست، بکند؛ يک وقت يک چيزي به نظرش رسيد که بايد اين کار انجام بگيرد، فوراً انجام دهد؛ قضيه اين نيست. 🔻 قضيه اين است که يک حالت انعطافي در دست کليددار اصلي نظام وجود دارد که ميتواند در آنجائي که لازم است، مسير را تصحيح و اصلاح کند، بنا را ترميم کند. 🔹 البته در اینجا هم خطری که وجود دارد - که باید از این خطر برحذر بود - این است که ما تصور کنیم این انعطاف بایستی تحت تأثیر فشارهای بیرونی و تغییرِ در جهت انعطاف به قالبهای غربی باشد. 🔻سر قضیه‌ی قصاص به ما اعتراض میکنند و فشار می‌آورند، سر قضیه‌ی دیه به ما فشار می‌آورند، سر قضایای گوناگون در مسائل مختلف به ما فشار می‌آورند؛ لذا ما تسلیم شویم؛ انعطاف به این معنا باشد. نه، این انحراف است؛ این انعطاف نیست. 🔻باید توجه کنیم، همان آیه‌ی شریفه‌ی «و ان تطع اکثر من فی الارض» اینجا هم جاری است. نباید به خاطر اینکه رادیوهای بیگانه و تبلیغات خصمانه و اتاقهای فکر دشمن و کمربسته‌ی علیه نظام اسلامی، راجع به فلان حکم، راجع به فلان مبنا اعتراض میکنند، فریاد میکشند، ما بیائیم بگوئیم حالا تجدید نظر کنیم برای اینکه با دنیا هماهنگ شویم؛ نه، این خطاست، این انحراف است؛ به این انحراف نباید دچار شد. 🔻در عین حال مسائل جدیدی وجود دارد. در زمینه‌ی اقتصاد، مسائل تازه‌ای وجود دارد. مثلاً ما بانکداری اسلامی را به وجود آورده‌ایم. امروز مسائل تازه‌ای در زمینه‌ی پول و بانکداری وجود دارد؛ اینها را بایستی حل کرد؛ باید اینها را در بانکداری اسلامی - بانکداری بدون ربا - دید. کی باید اینها را انجام بدهد؟ 🔻فقه متکفل این چیزهاست. 17 شهریور 1390 🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷 @bimemoj
🔰 نیاز به کرسیهای بحث آزاد فقهی در حوزه های علمیه 🔻 البته من همین‌جا عرض بکنم که نیاز ما به کرسیهای بحث آزاد فقهی در حوزه‌ی قم - که مهمترین حوزه‌هاست - برآورده نشده است. 🔻 من این را الان اینجا عرض میکنم - آقایانی هم از قم اینجا تشریف دارید - این نیاز برآورده نشده. 🔻 در قم باید درسهای خارجِ استدلالىِ قویای مخصوص فقه حکومتی وجود داشته باشد تا مسائل جدید حکومتی و چالشهائی را که بر سر راه حکومت قرار میگیرد و مسائل نو به نو را که هی برای ما دارد پیش می‌آید، از لحاظ فقهی مشخص کنند، روشن کنند، بحث کنند، بحثهای متین فقهی انجام بگیرد؛ 🔻 بعد این بحثها می‌آید دست روشنفکران و نخبگان گوناگون دانشگاهی و غیر دانشگاهی، اینها را به فرآورده‌هائی تبدیل میکنند که برای افکار عموم، برای افکار دانشجویان، برای افکار ملتهای دیگر قابل استفاده است. 🔻 این کار بایستی انجام بگیرد، ما این را لازم داریم. محصول این کاوشهای عالمانه میتواند در معرض استفاده‌ی ملتها و نخبگان دیگر کشورها هم قرار بگیرد. 17 شهریور 1390 🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷 @bimemoj
🔰 جوهر اصلی مکتب سیاسی حضرت امام 🔻 جوهر اصلی در مکتب امام بزرگوار ما، رابطه‌ی دین و دنیاست؛ یعنی همان چیزی که از آن به مسئله‌ی دین و سیاست و دین و زندگی هم تعبیر میکنند. 🔻 امام در بیان ارتباط دین و دنیا، نظر اسلام و سخن اسلام را به عنوان مبنا و روح و اساس کار خود قرار داده بود. 🔻 اسلام، دنیا را وسیله‌ای در دست انسان برای رسیدن به کمال میداند. از نظر اسلام، دنیا مزرعه‌ی آخرت است. 🔻 دنیا چیست؟ در این نگاه و با این تعبیر، دنیا عبارت است از انسان و جهان. زندگی انسان‌ها، تلاش انسان‌ها، خرد و دانایی انسان‌ها، حقوق انسان‌ها، وظایف و تکالیف انسان‌ها، صحنه‌ی سیاست انسان‌ها، اقتصاد جوامع انسانی، صحنه‌ی تربیت، صحنه‌ی عدالت؛ اینها همه میدان‌های زندگی است. به این معنا، دنیا میدان اساسىِ وظیفه و مسئولیت و رسالت دین است. 🔻 دین آمده است تا در این صحنه‌ی عظیم و در این عرصه‌ی متنوع، به مجموعه‌ی تلاش انسان شکل و جهت بدهد و آن را هدایت کند. 🔻 دین و دنیا در این تعبیر و به این معنای از دنیا، از یکدیگر تفکیکناپذیرند. دین نمیتواند غیر از دنیا عرصه‌ی دیگری برای ادای رسالت خود پیدا کند. دنیا هم بدون مهندسىِ دین و بدون دست خلاق و سازنده‌ی دین، دنیایی خواهد بود تهی از معنویت، تهی از حقیقت، تهی از محبت و تهی از روح. 🔻 دنیا - یعنی محیط زندگی انسان - بدون دین، تبدیل میشود به قانون جنگل و محیط جنگلی و زندگی جنگلی. انسان در این صحنه‌ی عظیم باید بتواند احساس امنیت و آرامش کند و میدان را به سوی تعالی و تکامل معنوی باز نماید. 🔻 در صحنه‌ی زندگی باید قدرت و زور مادی ملاک حقانیت به‌حساب نیاید. در چنین صحنه‌ای، آنچه میتواند حاکمیت صحیح را بر عهده بگیرد، جز دین چیز دیگری نیست. 🔻 تفکیک دین از دنیا به این معنی، یعنی خالی کردن زندگی و سیاست و اقتصاد از معنویت؛ یعنی نابود کردن عدالت و معنویت. دنیا به معنای فرصت‌های زندگی انسان، به معنای نعمت‌های پراکنده‌ی در عرصه‌ی جهان، به معنای زیباییها و شیرینیها، تلخیها و مصیبت‌ها، وسیله‌ی رشد و تکامل انسان است. 🔻 اینها هم از نظر دین ابزارهایی هستند برای این‌که انسان بتواند راه خود را به سوی تعالی و تکامل و بروز استعدادهایی که خدا در وجود او گذاشته است، ادامه دهد. 🔻 دنیای به این معنا، از دین قابل تفکیک نیست. سیاست و اقتصاد و حکومت و حقوق و اخلاق و روابط فردی و اجتماعی به این معنا، از دین قابل تفکیک نیست. 🔻 لذا دین و دنیا در منطق امام بزرگوار ما مکمل و آمیخته و درهم تنیده‌ی با یکدیگر است و قابل تفکیک نیست. 🔻 این، درست همان نقطه‌ای است که از آغاز حرکت امام تا امروز، بیشترین مقاومت و خصومت و عناد را از سوی دنیاداران و مستکبران برانگیخته است؛ کسانی که زندگی و حکومت و تلاش و ثروت آنها مبتنی بر حذف دین و اخلاق و معنویت از جامعه است. 14 خرداد 1384 🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷 @bimemoj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 نحوه اتصال پیام‌رسان‌های ایرانی به یکدیگر 🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷 @bimemoj
💢راز توصیه به همدلی و هم‌افزایی 🔹سال 1402 سال برگزاری دو انتخابات بزرگ است که هر یک می‌تواند در شکل‌گیری سرنوشت کشور در آینده مؤثر باشد و حتی در انتخابات 1404 هم می‌توان آثار این انتخابات را مشاهده کرد. اهمیت این چنینی انتخابات است که بازیگران مختلف داخلی و خارجی را به خود جلب کرده و همگی تلاش خواهند کرد تا اهداف خود را در آن دنبال کنند. 🔸با این مقدمه می‌توان به استقبال فهم یکی از دغدغه‌های رهبر معظم انقلاب اسلامی رفت که در خطبه‌های نماز عید فطر بر همکاری همه‌جانبه مسئولان اشاره داشتند و فرمودند: «یک راهبرد بسیار مهم و اساسی، همکاری همه‌ مسئولان کشور در نیروهای سه‌گانه است که بحمدالله همه اینجا حضور دارید، و آحاد مردم هم که بحمدالله تشریف دارند و بعد هم [مردمی که] در سرتاسر کشور این سخن را خواهند شنید: قوای سه‌گانه باید همدلی کنند، همکاری کنند، هم‌افزایی کنند؛ قانون اساسی برای تشکیل این سه قوه ترتیب خوبی داده است. اگر چنانچه این سه قوه با هم به‌طور کامل همکاری کنند، کارها به هیچ‌وجه گره نمی‌خورد، مشکل پیدا نمی‌کند. [مسئولان کشور] مانع همدیگر نشوند؛ راه را برای همدیگر هموار کنند، باز کنند. خود مسئولان کشور‌ـ چه نمایندگان مجلس، چه مدیران قوه مجریه و قضائیه که در بین این جمعیت حضور دارندـ متوجهند که این همکاری و هم‌افزایی و همدلی را چگونه می‌توان به وجود آورد؛ این امروز یک راهبرد کلی است.» 🔹این اظهارات با توجه به این ملاحظه ارایه می‌شود که با رأی و خواست اکثریت مردم، جریان انقلابی بر هر سه قوه حاکم بوده و انتظار از آنان هماهنگی حداکثری است. اما تذکر رهبری حکایت از دغدغه‌ای در این زمینه دارد. در این باره باید گفت: هر چند همگرایی‌های در دو سال گذشته بین قوای سه‌گانه وجود داشته، اما انتظار جامعه و رهبری انتظار بیشتری است تا با این همگرایی حداکثری، راه برای حل مشکلات کشور هموارتر شود. 🔸دوم اینکه؛ در سالی که سال انتخابات است و مجلس یازدهم سال پایانی خود را سپری می‌کند، ظرفیت‌هایی برای واگرایی‌هایی معطوف به رقابت‌های انتخاباتی وجود دارد و تریبون‌هایی در مجلس با نگاه نقد دولت، نیم نگاهی به صندوق رأی خواهند داشت که این امر می‌تواند راهبرد همدلی و همکاری و هم‌افزایی را تهدید و تضعیف نماید. توصیه رهبری در ابتدای سال اقدامی پیشگیرانه برای مراقبت از نیفتادن در دام رقابت‌های سیاسی واگرایانه‌ای است که دود آن بر چشم ملت خواهد رفت و کار خدمت‌رسانی دولتمردان به ملت را از توان حداکثری خواهد انداخت. 🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷 @bimemoj
🔰 حضرت امام در اولین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در اسفند 1358 به چه کسانی رای داده است؟ 1 آقای سید علی خامنه ای 2 آقای هاشمی رفسنجانی علی اکبر 3 آقای محمد جواد حجتی کرمانی 4 آقای سید محمد خوئینی ها 5 عبدالمجید معادیخواه 6 محسن مجتهد شبستری 7 مهدی شاه آبادی 8 احمد مولائی 9 علی اکبر ناطق نوری 10 هادی غفاری 11 دکتر محمد علی هادی نجف آبادی 12 محمد جواد باهنر 13 آقای مهدی بازرگان 14 فخر الدین حجازی 15 حبیب الله عسگر اولادی مسلمان 16- دکتر سید حسن آیت 17 دکتر یدالله سحابی 18 مهندس عزت الله سحابی 19 محمد کاظم موسوی بجنوردی 20 علی اکبر معین فر 21 دکتر حسن ابراهیم حبیبی 22 حاج سعید امانی همدانی 23 علی گل زاده غفوری 24 محمد علی رجائی 25 مهندس صباغیان 26 محمود مانیان 27 مصطفی کتیرائی 28 آقای دکتر ابراهیم یزدی 29 علی اکبر ولایتی 30 علی اصغر مروارید 🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷 @bimemoj
🔰 انتخاب های حضرت امام در انتخابات اولین دوره مجلس شورای اسلامی از کدام لیست های انتخاباتی بود؟ ✴ از لیست 30 نفره "ائتلاف بزرگ" که شامل حزب جمهوری اسلامی، جامعه روحانیت مبارز تهران و ... بود، حضرت امام به 21 نفر آنها رای داده اند که عبارت بودند از: 1 آقای سید علی خامنه ای 2 آقای هاشمی رفسنجانی علی اکبر 3 آقای محمد جواد حجتی کرمانی 4 آقای سید محمد خوئینی ها 5 عبدالمجید معادیخواه 6 محسن مجتهد شبستری 7 مهدی شاه آبادی 8 احمد مولائی 9 علی اکبر ناطق نوری 10 هادی غفاری 11 دکتر محمد علی هادی نجف آبادی 12 محمد جواد باهنر 13 فخر الدین حجازی 14 حبیب الله عسگر اولادی مسلمان 15 دکتر سید حسن آیت 16 محمد کاظم موسوی بجنوردی 17 علی اکبر معین فر 18 دکتر حسن ابراهیم حبیبی 19 حاج سعید امانی همدانی 20 محمد علی رجائی 21 علی اکبر ولایتی 📛 و به 9 نفر رای ندادند: 1 حسین کمالی 2 اسدالله لاجوردی 3 گوهرالشریعه دستغیب 4 محمدباقر لواسانی 5 سیف الله وحید دستجردی 6 رضا زواره​ ای 7 اکبر پوراستاد 8 محمدحسن اسلامی 9 فرشته هاشمی ❇ و به جای آن به 9 نفر از فهرست نهضت آزادی که به "گروه همنام" شهرت یافته بودند رای دادند. که عبارت بودند از: 1 آقای مهدی بازرگان 2 دکتر یدالله سحابی 3 مهندس عزت الله سحابی 4 علی گل زاده غفوری 5 مهندس صباغیان 6 مصطفی کتیرائی 7 آقای دکتر ابراهیم یزدی 8 محمود مانیان 9 علی اصغر مروارید 🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷 @bimemoj
🔰آراء امام در اولین انتخابات مجلس خبرگان رهبری 🔴 در اولین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری در آذرماه سال 1361، استان تهران 17 نفر نامزد شده بودند که از بین آنها باید 14 نفر برگزیده می شد. که حضرت امام به این افراد رای داده اند: 1 آقایان علی مشکینی اردبیلی 2 سید عبدالکریم موسوی اردبیلی 3 احمد آذری قمی 4 محمد امامی کاشانی 5 علی خامنه ای 6 علی اکبر هاشمی رفسنجانی 7 حسین راستی کاشانی 8 محمد محمدی گیلانی 9 غلامرضا رضوانی 10 یوسف صانعی 11 مهدی باقری کنی 12 محمد باقر خوانساری 13 سید عبدالمجید ایروانی 14 خلخالی صادق 🔵و به این سه نفر رای ندادند: 1. سید هادی خسروشاهی 2. محمدعلی حقی 3. محمد محمدی نیک (ری شهرری) 🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷 @bimemoj
🔰معمولا اطرافیان از فرد منتخب امام در انتخابات برگزار شده در جمهوری اسلامی مطلع می شدند یا خیر ؟ 🔻 به طور قطع و یقین میتوان گفت که نه تنها امام خمینی(ره) به کسی نمیگفت به چه فرد یا افرادی رای خواهند داد بلکه خاطرات جالبی نیز در این زمینه وجود دارد که دلالت می دهد تلاش بسیار می کردند تا هیچکس حتی نزدیک ترین اشخاص مانند مرحوم حاج احمد آقا هم از رای ایشان مطلع نشوند. 🔻 از جمله اینکه چندین بار حاج احمدآقا و مرحوم دکتر بروجردی داماد ایشان برای نگارنده این سطور نقل کردند که وقتی از امام میپرسیدند به چه کسی رای دهیم؟ امام می گفتند مگر خودتان عقل ندارید که از من می-پرسید؟ 🔻 نظر به اینکه ایشان برای رای مردم اصالت قائل بودند، میدانستند اگر رای خود را به کسی اعلام کنند، ارادتمندان ایشان به پیروی از آن حضرت به همان افرادی رای خواهند داد که امام؛ و ایشان جایز نمی-دانستند که کسی در این موضوع مهم، رای خود را در گرو رای دیگری بگذارد و منفعل عمل کند. 🔻 البته یک استثناء وجود داشت و آن همسر امام بود که چون او را پارهای از وجود خود و خود را پارهای از وجود او میدانستند بگونه ای که حتی گفتن شریک زندگی عبارت رسایی برای چنین رابطهای نبود، با هم در اینکه به چه کسی رای دهند مشورت میکردند و یا امام میگفتند من میخواهم به فلان افراد رای دهم و البته همسر ایشان نیز در این زمینه چنان رازدار بود که وابستگان هم نمیتوانستند از زبان ایشان رای امام را کشف کنند. 🔵 منبع: http://www.imam-khomeini.ir/fa/c76_20382/ 🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷 @bimemoj
🔰 رای مخفی امام 🔻 ‌‌روز انتخابات اولین دوره ریاست جمهوری، بنی صدر این آدم خبیث کلک زده بود و صندوق را‌‎ ‎‌به داخل بیمارستان فرستاده بود که امام رای بدهند و سپس در صندوق را‌‎ ‎‌باز کنند ببینند امام ‌‌به کی رای داده است. 🔻 صندوق را‌‎ ‎‌که آوردند من بیرون‎ ‎‌بودم. راوی اینجا‌‎ ‎‌حاج آقامصطفی رنجبر است. ایشان می گفت: 🔻 صندوق ‌‎ ‎‌را‌‎ ‎‌که آوردند من آن را‌‎ ‎‌گرفتم و کسی را راه ندادم. داشتم آن را‌‎ ‎‌به داخل‎ ‎‌می بردم که آقای صانعی آن را‌‎ ‎‌از من گرفت و برد. در همان حال حاج ‌‎ ‎‌احمد آقا آمد و صندوق را‌‎ ‎‌از آقای صانعی گرفت و گفت من صندوق را‌‎ ‎‌می برم. صندوق خالی خالی بود. آقا‌‎ ‎‌فرمودند: کسی رای انداخته. گفتند:‎ ‎‌نه. آقا‌‎ ‎‌فرمودند که صندوق را‌‎ ‎‌ببرید تمام افراد بیمارستان رای بدهند،‎ ‎‌سپس پیش من بیاورید. این کار انجام گرفت سپس صندوق را‌‎ ‎‌پیش امام‎ ‎‌آوردند و ایشان رایشان را‌‎ ‎‌نوشتند و به داخل صندوق انداختند. 🔻 صندوق ‌‎ ‎‌نیمه پر بود و آقا‌‎ ‎‌فرمودند که صندوق را‌‎ ‎‌تکان بدهید تا‌‎ ‎‌برگه ها‌‎ ‎‌مخلوط ‌‎ ‎‌شود. آقا‌‎ ‎‌می خواستند کسی نفهمد که رای ایشان به چه کسی بوده است. سپس صندوق را‌‎ ‎‌به بیرون از بیمارستان فرستادند.‌ 📌 (کتاب خاطرات خادمان و پاسداران امام خمینی (س)؛ ص 123-125) 🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷 @bimemoj
🔰 خرج خانه امام 🔻 در خانه ما همیشه بحث ثابتی در مورد گرفتن خرجی از آقا وجود داشت. خانم معتقد بودند که آقا پول دارند اما می گویند ندارند. آقا نیز همواره می گفتند:«بگذارید زمانی که من مُردم برایتان مشخص می شود که دارم یا خیر». 🔻 بعد از آنکه آقا نجف رفتند و انقلاب به پیروزی رسید و ایشان رهبر شدند، هیچ مایملکی به جز منزل یخچال قاضی، از ایشان به جا نماند. 🔻 در ابتدا آقا روزی پنج تومان برای خرجی خانه کنار میگذاشتند و این پول را در ابتدای هر ماه به دست خانم می سپردند تا مدیریت نهار و شام و وسایل منزل را به عهده بگیرند. 🔻 به یاد دارم در یکی از روزها، خانم برای خرج خانه پول کم آوردند و روی آنکه نزد آقا رفته و این مسأله را عنوان کنند، پیدا نکردند در آن زمان من عقد کرده بوده و در منزل آقا به سر می بردم. 🔻 به یاد دارم زمانی که صبحگاه به دنبال خانم بودیم، با نامه ای مواجه شدیم که خانم در کمال احترام برای آقا نوشته بودند و در آن ذکر کرده بودند:«سرور من، من پولم تمام شده است و خرج روز آخر ماه را ندارم». 🔻 این نامه را گذاشته و به منزل دوست خود، خانم کوچولو رفته بودند. زمانی که آقا نامه را خواندند خرج روز را به زیور داده و از او خواستند تا آمدن خانم، غذای روز را تهیه کنند. پس از آن از من و فهیمه خواستند تا به همراه زیور در پی خانم برویم و ایشان را بازگردانیم. زمانی که خانم به خانه بازگشتند، آقا بساط شوخی را آغاز کردند و آن نامه برایمان بسیار خاطره انگیز گشت. 🔵خاطرات خانم فریده مصطفوی، دختر حضرت امام خمینی(س) 🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷 @bimemoj
🔰 رفراندوم دوازدهم فروردین، خلاصه محصول بیست‌ودو بهمن 🔻 روز جمهوری اسلامی یک مقطع تاریخی بی‌نظیری در تاریخ کشور ماست، زیرا که برای اولین بار بعد از صدر اسلام و پس از فَترَت کوتاه اولین سالهای فتح ایران به دست مسلمین یعنی که در آن سالهای کوتاه البته حکومتها تا حدود زیادی اسلامی بودند در طول این تاریخ ممتدی که کشور ما داشته، برای اولین بار بعد از آن فَترَت و بعد از آن دوران کوتاه صدر اسلام یک حکومتی اعلان شد، یک نظامی اعلان شد که دارای دو خصوصیت مردمی بودن و الهی بودن هست؛ یعنی جمهوری اسلامی. 🔻 اصلاً این خاطره را با هیچ خاطره‌ای در تاریخ کشورمان نمی‌شود مقایسه کرد. نقطه‌ی مکمل و متمم انقلاب بیست‌ودو بهمن بود یعنی خلاصه محصول بیست‌ودو بهمن روز جمهوری اسلامی روز دوازدهم فروردین بود. 🔻 از یک نظر دیگر هم روز جمهوری اسلامی بسیار مهم است و آن این‌که این اولین نمونه در دنیای امروز هست که با مکتبها، نظامها، سیاستها، دیدگاههای مختلف، شیوه‌های گوناگون حکومت را به مردم دنیا عرضه می‌کند، دارد عرضه می‌شود؛ این اولین نمونه‌ای است که مردم دنیا دارند می‌بینند جمهوریهای دیگری که اعلان می‌شود جمهوریهای سوسیالیستی، جمهوریهای به سبک دموکراسی غربی به انواع واقسامش هیچ کدام چیز جدیدی نیست اصل جمهوری هم چیز جدیدی نبود اما آن جمهوری‌ای که مبانی و ارزشهای اساسی‌اش و قواعد اصلیش از اسلام گرفته شده این یک چیز بی‌نظیری است. 🔻 خاطره، من البته در آن روز، روز رأی‌گیری کرمان بودم از طرف امام یک مأموریتی به من محول شده بود که بروم بلوچستان و سر بزنم به شهرهای بلوچستان و مردم آن‌جا را از نزدیک دیدار بکنم و پیام امام را برای آن مردم ببرم. پیام محبت و دلسوزی را که ملاحظه می‌کنید از همان روزهای اوّل امام به فکر افتادند که با این مستضعفین دورافتاده‌ای که به کلی فراموش شده بودند، حتی در نظام گذشته ملاطفت و محبت کنند و من را که آن‌جا سابقه داشتم آشنائی نسبتاً زیادی داشتم فرستادند آن‌جا برای این کار. 🔻 کرمان رسیده‌بودم من در راه بلوچستان که روز رأی‌گیری بود، در فرودگاه بچه‌های حزب‌الهی و داغ کرمان آمدند، صندوق را آوردند چند تا صندوق بود، هر کدام می‌خواستند که بیاورند من تویش رأی بیاندازم. آنها هم من را می‌شناختند. یعنی سابق که کرمان رفته بودم و مردم کرمان با من آشنا بودند. من هم خیلی به مردم کرمان از قدیم علاقه داشتم مردم خیلی بامحبت و جالب بودند همیشه در چشم من. خیلی لحظه‌ی شیرینی بود برای من، آن لحظه‌ای که این رأی را من می‌انداختم توی صندوق و می‌دیدم آن شور و هیجانی را که مردم کرمان از خودشان نشان می‌دادند در رأی دادن. بعد هم نشان داده شد که خب نودونه درصد آراء به جمهوری اسلامی آری بود. 🔻 خاطره‌ای که فقط اشاره می‌کنم مخالفتهایی است که با رأی‌گیری به این شکل وجود داشت که از طرف جناحهای مختلف این مخالفتها بود همه هم خودشان را بعدها نشان دادند. هم آن جناحهایی که بر مطبوعات کشور مسلط بودند، روشنفکرهای چپ و نیمه چپ و لیبرال و التقاطی، اینها که مطبوعات آن روز را اطلاعات، کیهان آن روز را توی مشت داشتند که خب بحمدالله بعد همه ازاله شدند و روزنامه‌ی حسابی دیگری هم نبود یعنی همین روزنامه‌ی جمهوری اسلامی که نبود روزنامه‌ی دیگری هم که بشود مورد اتفاق باشد همین‌طور. هرچه دلشان می‌خواست می‌نوشتند. رفته بودند این‌جا و آن‌جا این روشنفکرهای گروهکی سیاسی ملحد و نیمه‌ملحد از شخصیتهای گوناگون نظر خواسته بودند که به نظر شما آری یا نه درست است؟ یا بیائید چندجور حکومت را مطرح کنیم و رأی بگیریم. مقصودشان هم این بود که مردم را از آن یکپارچگی خارج کنند، اگرچه فرقی هم نمی‌کرد یعنی تأثیری هم نداشت. اگر مردم خب طبیعی بود که به آن شیوه‌های دیگر رأی نمی‌دادند و به خصوص بعداز آنی که امام آنجور صریح فرمودند جمهوری اسلامی نه یک کلمه کم، نه یک زیاد، لکن آنها کار خودشان را می‌کردند به امید این‌که شاید بتوانند شکاف بیندازند این رأی زیاد مردم را کم کنند، رأی را تقسیم کنند از این کارها می‌کردند و اوضاعی داشتیم ما در شورای انقلاب با آن جناح لیبرال و به اصطلاح ملی‌گرا که بیشترین خصوصیتشان مخالفت با خط اصیل انقلاب بود که این شیوه‌ای را که بعد هم انجام گرفت این شیوه را اثبات کنیم که این شیوه‌ی درستی است. ❇ مصاحبه درباره‌ی روز دوازدهم فروردین ۱۳۶۴/۱/۱۰ 🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷 @bimemoj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 سمیه رفیعی، نماینده مجلس: منطق مجمع تشخیص مصلحت نظام برای جلوگیری از واردات خودروهای دست دوم را درک نمی‌کنم. / وزیر صمت در یک جلسه گفت برای پر کردن نیاز ۲ میلیونی خودرو، باید ۶۰۰ هزار دستگاه خودرو فرسوده را از چرخه خارج نکنیم! 🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷 @bimemoj
🔰 امام رای شان را به کسی نمی گفتند! 🔻 خانم فریده مصطفوی دختر گرامی امام خمینی (س) در کتاب خاطرات خود با عنوان «گذر ایام» ای به بیان نمونه ای از مشی سیاسی پدر و مادر خود پرداخته است. 🔻 خانم هرگز نظر شخصی خودشان را بر کسی تحمیل نمی کردند، 🔻 آقا نیز همین گونه بودند و معتقد بودند در زمان انتخابات باید رای ایشان مخفی باشد و هیچ نمی گفتند. 🔻 زمانی که از ایشان می پرسیدیم به چه کسی رای دهیم؟ می گفتند: «خودتان تحقیق کنید و به هر کس که اصلح است رای دهید». 🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷 @bimemoj
📸 اگر جرأت میکردند قبر مطهر پیغمبر را هم ویران می‌کردند! 🔸 رهبر انقلاب: تلخی دیگری که [در حادثه‌ی تخریب قبر صحابی جلیل‌القدر، حجربن‌عدی] وجود دارد، این است که در میان مجموعه‌ی مسلمانان و امت اسلامی کسانی پیدا شوند که با افکار پلید و متحجر و عقب‌مانده و خرافی خود، تجلیل از بزرگان و برجستگان و چهره‌های نورانی صدر اسلام را شرک بدانند، کفر بدانند؛ واقعاً این مصیبتی است. اینها همان کسانی هستند که گذشتگانشان قبور ائمه (علیهم‌السّلام) را در بقیع ویران کردند. آن روز که در دنیای اسلام، از شبه‌قاره‌ی هند گرفته تا آفریقا، علیه اینها قیام کردند، اگر اینها جرأت میکردند، قبر مطهر پیغمبر را هم ویران میکردند، با خاک یکسان میکردند. ببینید چه فکر باطلی، چه روحیه‌ی پلیدی، چه انسانهای بداندیشی، احترام به بزرگان را اینجوری بخواهند نقض کنند و هتک کنند و این را جزو وظائف دینی بشمرند! ۱۳۹۲/۰۲/۱۶ 📷 عکس: رهبر انقلاب در حال مشاهده آخرین تصویر به جا مانده از بارگاه امام حسن مجتبی(عليه السلام) و سائر ائمه در قبرستان بقیع. ۹۴/۵/۳۱ 🗓 ٨ شوال، سالگرد تخریب قبرستان بقیع 🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷 @bimemoj
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 خیانت در امانت انتشار ناجوانمردانه آرای مخفی حضرت امام، توسط موسسه ای که وظيفه صیانت از آثار و سیره امام را برعهده دارد. 🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷 @bimemoj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 استاد شهید مطهری خطاب به منقدان جمهوری اسلامی: "حکومت اسلامی، حکومت طبقه روحانی نیست!" 🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷 @bimemoj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 قاسم بن الحسن های سپاه حضرت روح الله 🌷🌷🌷🌷 ای بسا شخصی دویده بیست سال اندکی بویی نبرده از وصال ای بسا شخصی که دیروز آمده بر وصال یار پیروز آمده ❤️ 🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷 @bimemoj