eitaa logo
بیم موج
1.3هزار دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
1.3هزار ویدیو
85 فایل
قال مولانا امیرالمؤمنین ❤ : وَ اللَهَ اللَهَ فِی الجِهَادِ بِاَموَالِکُم وَ اَنفُسِکُم وَ اَلسِنَتِکُم فِی سَبِیلِ اللَه چو غلام آفتابم هم از آفتاب گویم نه شبم نه شب پرستم که حدیث خواب گویم ادمین: @bimemoj1357
مشاهده در ایتا
دانلود
آه ای صبا . . . چون تو مدهوشم من خود فراموشم من خانه بر دوشم من خانه بر دوش من در پیشش کو به کو افتادم دل به عشقش دادم حلقه در گوشم من حلقه در گوش گر در کویش برسی برسان این پیام مرا بی چراغ رویت من ندارم دیگر تاب این شبهای سرد و خاموش هرگز هرگز باور نکنم عهد و پیمان ما شد فراموش... ای جان من غرق سودای تو بی تماشای تو دل ندارد ذوق گفتگویی بی جلوه ات آرزو بی حاصل بی تو در باغ دل خود نروید سرو آرزویی شبها مرغ لب بسته منم دل شکسته منم تا سحر بیدارم سر به زانو دارم برنخیزد از من های و هویی بی تو سیر گل را چه کنم گل ندارد بی تو رنگ و بویی ... 💙 ❤️ @bimemoj
در ازل داده است ما را ساقی لعل لبش جرعه جامی که من مدهوش آن جامم هنوز ❤️ @bimemoj
💠 پیام و مبناي تنفيذ امروز مراسم تنفیذ ریاست جمهوری است و آیت‌الله ابراهیم رئیسی که در ۲۸ خردادماه توانست بیشترین آرا مردمی در سیزدهمین رقابت انتخاباتی ریاست جمهوری را کسب کند، شرعا و قانونا با اذن ولی فقیه، برای مدت چهار سال بر مسند عالی‌ترین قدرت اجرایی کشور می‌نشیند. ۱. ماجرای تنفيذ در جمهوری اسلامی، اقدامی صوری و نمایشی نیست، بلکه برآمده از فرایندی معتبر و قانونی است که در نهایت با تایید و تنفیذ رهبری جامعه اسلامی مشروعيت می یابد. در نظام اسلامی آن کس شایسته حکومت و مدیریت است که اولا دارای صلاحیت بوده و ثانيا مبتنی بر رضایت و انتخاب مردم به قدرت رسيده باشد. که موید اعتبار تحقق آن تنفيذ رهبری است. این اصل اساسی در قانون اساسی جمهوری اسلامی اینگونه قانونمند شده است که شورای نگهبان وظیفه خطیر بررسی صلاحیت نامزدهای انتخاباتی را دارد تا از میان آنان، آن کس که حداقلی از صلاحیت را دارد ، مورد تایید قرار دهد. در گام بعدی این وظیفه مردم است که مبتنی بر منطق کارآمدی و شايسته سالاري، از میان احراز صلاحيت شدگان، آن را که اصلح میدانند، برگزینند. صیانت از فرایند سلامت برگزاری انتخابات نیز بر عهده شورای نگهبان گذاشته شده است. حال اگر نامزدی از میان نامزدهای مختلف، توسط شورای نگهبان احراز صلاحیت شده و رای اکثریت مردم را در انتخاباتی سالم و مورد تایید ناظر قانونی انتخابات کسب نماید، بدون شک حکم ریاست جمهوری وی توسط رهبری تنفیذ خواهد شد. به واقع این فرآیند قانونی و سالم است که رهبری را در تنفیذ حکم ریاست جمهوری به حجت شرعی میرساند. که اگر چنین نبود و فرآیند مذکور به هر نحوی مخدوش می‌شد، آنگاه مراسم تنفيذ می‌توانست حتی صورت دیگری بیابد! ۲. مراسم تنفیذ نماد دیگری در امر حکمرانی در جمهوری اسلامی نیز هست و آن هم اینکه در این الگو، محوریت اداره کشور با شاخص اول کشور که رهبری جامعه اسلامی و فقیه جامع الشرایط است بوده و نفر دوم کشور باید با او هماهنگ و همسو گردد. نکته کلیدی که در اصل ۵۷ قانون اساسی نیز به صراحت به آن اشاره‌ شده است به واقع در عرصه مدیریت کلان کشور باید شاهد تک نوایی و صدای واحدی باشیم تا توان کشور حداکثری شده و در خدمت پیشرفت و توسعه و حل مشکلات کشور قرار گیرد. واقعیت آن است که بخش عمده مشکلات مدیریتی کشور در طول دهه های اخیر از عدم تبعیت از این الگو و واگرایی و چندصدایی شدن در مدیریت کشور حاصل شده‌است. آنجا که نفرات دوم کشور به جای آنکه خود را هماهنگ با رهبری تعریف کنند، مسیر دیگری را در پیش گرفته و با انحراف و فاصله‌ گرفتن از خط اصیل انقلاب، هزينه های گزافی را برای کشور و مردم تراشیدند! *** انتظار از آقای رئیسی آن است که با فهم منطق تنفیذ، بر عهدی که با مردم در قالب قانون اساسی بسته است باقی بماند و به عنوان نفر دوم کشور، پیرو نفر اول بوده و همسو و همگرا با دیگر سران قوا برای خدمت به مردم فرصت های پیش رو را قدر بداند و با همه توان در مسیر مبارزه با مشکلات قدم بردارد @bimemoj
4_6041710330411746609.mp3
34.1M
یکی از منازعات مهم تاریخ برنامه ریزی توسعه در ایران، برنامه اول تدوین شده در سازمان برنامه در اوایل دهه 60 است که با نامه جامعه مدرسین به امام(ره) مختومه شد. از این ماجرا، متولیان سازمان برنامه خاطراتی نقل کرده اند، مثل مسعود نیلی، دکتر بانکی و... اما تصویری از سوی علمای جامعه مدرسین در جامعه منتشر نشده است که از سوی آنها مساله چه بوده است. این فایل مربوط به ۱۲ مرداد سال ۶۲ میباشد که توضیح مرحوم آیت الله سیدمنیرالدین حسینی الهاشمی عضو جامعه مدرسین در آن سالهاست. وی توضیح می دهد چرا و به چه ترتیب جامعه مدرسین با برنامه تدوین شده توسط سازمان برنامه به ریاست دکتر بانکی مخالفت کرد. @bimemoj
یاد باد آن که سر کوی توام منزل بود دیده را روشنی از خاک درت حاصل بود راست چون سوسن و گل از اثر صحبت پاک بر زبان بود مرا آن چه تو را در دل بود دل چو از پیر خرد نقل معانی می‌کرد عشق می‌گفت به شرح آن چه بر او مشکل بود آه از آن جور و تطاول که در این دامگه است آه از آن سوز و نیازی که در آن محفل بود در دلم بود که بی دوست نباشم هرگز چه توان کرد که سعی من و دل باطل بود دوش بر یاد حریفان به خرابات شدم خم می دیدم خون در دل و پا در گل بود بس بگشتم که بپرسم سبب درد فراق مفتی عقل در این مسئله لایعقل بود راستی خاتم فیروزه بواسحاقی (جنگ) خوش درخشید ولی دولت مستعجل بود دیدی آن قهقهه کبک خرامان حافظ که ز سرپنجه شاهین قضا غافل بود ❤️ @bimemoj
Sadegh Ahangaran - Navaye Karevan (128).mp3
6.25M
با نوای کاروان بار بندید همراهان این قافله عزم کرب و بلا دارد ... @bimemoj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اظهارات زنده‌یاد در هفتمین دوره جشنواره مردمی فیلم عمار، یادش گرامی🌹 @bimemoj
📮 نقدی تاریخی بر سریال مختارنامه https://www.mashreghnews.ir/news/1120003 @bimemoj
چون بيوگان ننگ سلامت ماند بر ما پايان اين غم تا قيامت ماند بر ما @bimemoj
🎁 دین بصیرت اسلام بصیرت می خواهد؛ هم عمل می خواهد و هم بصیرت. این آدم (خواجه ربیع) بصیرت ندارد. در دوران ستمگری مانند معاویه و ستمگرتری مانند یزیدبن معاویه زندگی می كند (معاویه ای كه دین خدا را دارد زیرورو می كند، یزیدی كه بزرگترین جنایتها را در تاریخ اسلام مرتكب می شود و تمام زحمات پیغمبر دارد هدر می رود) ، آقا رفته یك گوشه ای را انتخاب كرده، شب و روز دائماً مشغول نماز خواندن است و جز ذكر خدا كلمه ی دیگری به زبانش نمی آید؛ یك جمله ای هم كه به عنوان اظهار تأسف از شهادت حسین بن علی علیه السلام می گوید، بعد پشیمان می شود كه اینْ حرفِ دنیا شد، چرا به جای آن سُبْحانَ اللّه، اَلْحَمْدُ للّهِ نگفتم؟ چرا به جای آن یاحَیُّ یا قَیّوم نگفتم؟ چرا اَللّهُ اَكْبَر نگفتم، لا حَوْلَ وَلا قوَّةَ اِلاّ بِاللّه نگفتم؟ این با تعلیمات اسلامی جور درنمی آید. لا یُرَی الْجاهِلُ اِلاّ مُفْرِطاً اَوْ مُفَرِّطاً جاهل یا تند می رود یا كُند. ، مجموعه آثار، ج23، ص: 502. @bimemoj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
هوشنگ اسدی هم سلولی مقام معظم رهبری در زندان‌های ساواک در مصاحبه با شبکه VOA از خاطراتش با ایشان می‌گوید. اسدی در زمان شاه از مبارزان چپ گرا بود و الان مقیم آمریکاست @bimemoj
♨ انسجام دروني! *در حالي هفته دولت در حال گذار است که رئيس دولت اين بار، سید ابراهیم رئيسي است؛ رئیس‌جمهوری که با بلند کردن شعار انقلابی گری و تشکيل دولت جوان انقلابي توانست رأی اکثريت ملت ايران را کسب نمايد و براي چهار سال سکان‌دار قوه مجريه باشد. رهبر معظم انقلاب اسلامي در اولين ديدار با دولت سيزدهم بر تحقق شعارهايي تأکید کردند که در زمان انتخابات داده شده بود. شعارهايي چون مردمي بودن، عدالت‌خواهی، فسادستيزي و ... شعارهايي که تحقق آنان نيازمند توجه به الزاماتي است. 1⃣ اولين ديدار دولتمردان با رهبري، همواره نقشه راه عمل و تصميم‌گيري دولت‌ها را مشخص نموده است. اين توصیه‌ها هم در دولت‌ هاشمي و خاتمي و هم در دولت احمدی‌نژاد و روحاني ايراد گرديد و هر دولتي که بيشتر بدان پايبند بود، توانست در عمل موفق شده و رضايت مردم را بيشتر بدست آورد. دولت انقلابي سيزدهم نيز به اين تعابير بايد به‌مثابه راهبردي عملياتي پيش روي خود بنگرد و مبتني بر آن عمل نمايد. معظم له خودشان تأکید دارند که: «این‌ها توصيه‌هاي عمومي است؛ البتّه براي این‌ها بايد برنامه عملياتي درست کرد. جنبه نصيحت پيدا کردن این‌گونه حرف‌ها فايده ندارد. این‌ها بايد به برنامه و برنامه عملياتي تبديل بشود؛ وقتي برنامه شد، آن‌وقت طبعاً این‌ها [عملي مي‌شود]». 2⃣ در ميان تعابير رهبر معظم انقلاب، يکي از موضوعات برجسته، انسجام دروني دولت است. به تعبير معظم له: «انسجام دولتي يعني از درون مجموعه دولت حرف‌های مختلف درنیاید؛ يکي يک چيزي بگويد، يکي برود خلاف آن را بگويد؛ خب اين ذهنيت مردم و افکار عمومي را به کلی خراب مي‌کند؛ اين بايد يک حالت انسجام [داشته باشد]، وانگهي در عمل هم با همديگر انسجام داشته باشند». اين مقوله ازجمله فوريت‌هايي است که اين روزها در مرحله چيدن نيروي انساني وزارتخانه‌هاي مختلف و به خدمت گرفتن مديران ارشد و مياني دولت بايد موردتوجه قرار گيرد. خيلي از کارشناسان و صاحب‌نظران و انسان‌هاي توانمند هستند که مي‌توانند در بخش‌هاي مختلف مورداستفاده قرار گيرند و مأموریتی را عهده‌‌دار شوند، اما در استفاده از آنان بايد به اين هشدار توجه نمود که ميان ديدگاه‌هاي کارشناسي آنان بايد يک انسجام دروني حاکم باشد! گاه قرار گرفتن چند بازيکن قدرتمند در يک تيم، نتيجه عکس مي‌دهد و اختلاف سبک آن‌ها موجب ناکارآمدي مجموعه خواهد شد، تجربه تلخي که در ادوار دولت‌هاي پيشين نيز براي آن نمونه‌هاي فراواني را مي‌توان برشمرد! لذا در چينش نيروها علاوه بر توانمندي فردي، توجه به ترکيب آنان نيز اصلي کليدي است که دولت بايد براي آن شاخصي طراحي کند. 🇮🇷 @bimemoj
⭕ تعیین اعضای هیأت رئیسه کمیسیون‌های شورای شهر تهران ▪️ اعضای هیأت رئیسه کمیسیون‌های تخصصی شش‌گانه شورای ششم شهر تهران مشخص و معرفی شدند.. @bimemoj
🔹 مردم سالاری دینی پيامبر را اگر مردم مدينه نمي‌خواستند و در انتظار او نمي‌نشستند و بارها سراغش نمي‌رفتند، مگر به مدينه مي‌آمد و جامعه‌ي مدني تشكيل مي‌شد؟ پيامبر كه با شمشير نرفت مدينه را بگيرد. كما اين‌كه فتوحات اسلامي تا آن‌جايي كه درست انجام گرفته است - چون همه‌ي فتوحات در فصول صحيحي انجام نگرفته؛ در دوراني، فتوحات همان شكل جهانگشايي‌هاي سلاطين را پيدا كرد - رزمندگان اسلام رفتند آن مانع را كه قدرت حكومت فاسد و ظالم آن محل بود، از سرِ راه برداشتند؛ مردم خودشان از رزمندگان استقبال كردند - هم در ناحيه‌ي شرقي، هم در ناحيه‌ي غربي - و اين در تواريخ ما مشخّص و موجود است. ۱۳۷۷,۱۲,۴ @bimemoj
📮 عقلانيت انقلابي با تشکيل کابينه و مشخص شدن تمامي وزرا (بجز يک مورد)، عملا امور کشور تحت کنترل دولت سيزدهم قرار گرفته و سوت مسابقه خدمت به صدا در آمده است. رئيس جمهور و تيم منتخبش براي اداره کشور کار دشوار و پيچيده اي پيش رو دارد که در اين ميان بايد با همه توان براي مقابله با مشکلات و پيشرفت امور تلاش نمايد. در اين مسير هرگونه غفلت و خطايي مي‌تواند کار را بر دولت دشوار کرده و چرخ حرکت قطار دستگاه اجرايي کشور را کند نمايد. در اين ميان حکيم فرزانه انقلاب اسلامي در اولين ديدار با اعضاي دولت، نکات و رهنمودها وتوصيه‌هايي را گوشزد فرمودند که بدون شک توجه به آنها مي‌تواند راهگشاي جلوگيري از خطاهاي احتمالي باشد. نکته قابل توجه در مورد اين رهنمودها آن است که معمولا معظم له با هوشمند و موقعبت سنجي و مخاطب شناسي شروع به ايراد سخن مي‌کنند و متناسب با شرايط و اقتضائات موجود اظهار نظر مي‌نمايند! معظم له در اين ديدار نيز تلاش نمود با توجه به اوصاف و اقتضائات دولت انقلابي به ايراد سخن بپردازند. يکي از مهمترين تعابير و توضيه هايي که ايشان به کار بردند اين بخش از بيانات ايشان بود که فرمودند: «همّتتان را متمرکز کنيد بر اينکه يک بازسازي انقلابي و البتّه عقلاني و فکورانه در همه‌ي عرصه‌هاي مديريتي ان‌شاءالله به وجود بيايد؛ يعني حرکت بر روي ريل انقلاب، در بخشهاي مختلف مديريتي‌اي که در کشور هست. در همه‌ي بخش‌ها؛ بخشهاي اقتصادي، بخش‌هاي سازندگي، بخش‌هاي مربوط به سياست خارجي و ديپلماسي، بخش‌هاي خدمت‌رساني به مردم، بخش‌هاي علمي و فرهنگي و غيره؛ در همه‌ي اين بخش‌ها يک تحرّک انقلابي بايد به وجود بيايد. عرض کرديم که انقلابي بودن حتماً بايستي همراه باشد با عقلانيت که شيوه‌ي صحيح جمهوري اسلامي از اوّل کار تا امروز اين بوده که حرکت انقلابي با حرکت انديشه‌ورزانه و عقلاني همراه باشد.» تاکيد معظم له بر بازسازي انقلابي و عقلاني و بکارگيري عقلانيت در کنار انقلابي‌گري، توصيه حکيمانه و ارزشمندي است که مي‌تواند راهبردي دقيق براي جلوگيري از انحراف دولت انقلابي باشد. واقعيت آن است که يکي از آفات انقلابيگري و روحيه انقلاب مطابق با تجربه چهار دهه گذشته افتادن به دامان افراط و تحجر و قشري‌گري و شعارزدگي بوده است. افراطيوني که خود را انقلابي معرفي مي‌کردند، همانهايي بودند که؛ بر ظواهر بيش از باطن تاکيد داشتند، تدابيرشان بيش از عقلانيت بر عواطف و احساسات بنا نهاده شده بود، زود از کوره در رفته و از آن سو زود پشيمان مي‌شدند، دافعه شان بيش از جاذبه شان نمايان بود و هر که را با اندک تفاوتي از دايره انقلابيون مي‌راندند، از درک مصالح نظام عاجز و ناتوان بوده و مصالح نظام را در حد منافع افراد تقليل مي‌دادند، و در نهايت حتي از امام شان نيز پيش گرفته و خود را انقلابي‌تر از رهبر جامعه معرفي مي‌کردند! سرنوشت اين دسته از انقلابي‌نماها امروز به خوبي آشکار گرديده است! آنان يا سرخورده و منزوي و بريده از انقلاب شدهاند و يا در صف ضدانقلابيون و اپوزيسيون در آمده‌اند! امروز در دهه پنجم انقلاب اسلامي، دولت انقلابي بايد از گذشته درس گيرد و اجازه ندهد تا اين آفت گريبان‌گير کابينه گردد. امروز بحمدالله در راس دولت شخصيتي قرار گرفته است که در کارنامه چهار دهه فعاليت سياسي اش، اعتدال و ميانه‌روي و عقلانيت به خوبي برجستگي يافته و افراط و تفريط مشاهده نمي‌شود، لذا اميد است که اين عقلانيت بر تدابير و تصميمات دولت نيز حاکم گردد و حاصل آن حل بموقع مشکلات کشور و حرکت متوازن به سمت اهداف طراحي شده باشد. @bimemoj
مرکز تبادل کتاب محلی برای علاقمندان کتاب ✅ امروزه یکی از دغدغه های علاقمندان کتاب ، گرانی کتاب می باشد. علاقمندان به کتاب ، چند سالی است به دلیل گرانی کتاب کمتر کتاب خریداری کرده و از این رو مطالعه کتاب کمتر صورت گرفته است. مرکز تبادل کتاب مرکزی است که می توانید کتاب های بدون استفاده ی خود را به آنجا برده و با کتاب های دیگری که علاقمند هستید و احیانا توانایی خریداری آن را ندارید، تبادل کنید. مکان: خیابان انقلاب ابتدای خیابان مظفر شمالی https://cafesour.ir/%D9%85%D8%B1%DA%A9%D8%B2-%D8%AA%D8%A8%D8%A7%D8%AF%D9%84-%DA%A9%D8%AA%D8%A7%D8%A8/amp/ @bimemoj
🔵 سعد حریری و سلاح حزب الله!؟ 📌سید عطاالله مهاجرانی طارق متری وزیر فرهنگ لبنان ( ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۸)، دقیق و خوش سخن ودانشمند و بسیار خوان بوده و هست. دیدار با او همیشه غنیمت است! چای نعناع و دردشه! دردشه همان گفتگوست، صمیمی و پایان ناپذیر. طنجه بودیم ، گفت داستان ملاقات با آیة الله خامنه ای را برایت بگویم. حتما تازه است. همراه سعد حریری به تهران سفر کردیم. قرار ملاقات با آیه الله خامنه ای بود. -این دیدار در آذرماه ۱۳۸۹ انجام شده است- قبل از دیدار قرار شد، جلسه ای با سعد حریری به عنوان نخست وزیر داشته باشیم. شش وزیر هم همراه بودیم. جلسه در محل اقامت حریری در کاخ سعد آباد برگزار شد. سعد حریری گفت: باید مساله سلاح حزب الله را به عنوان مساله اصلی لبنان مطرح کنیم. من سخنی نگفتم، اما همه تایید کردند. وقتی وارد دفتر آیه الله خامنه ای شدیم، ایشان بسیار گرم و صمیمانه سعد حریری را در آغوش گرفت. جوانی و هوشمندی اش را تحسین کرد. از مرحوم رفیق حریری ذکر خیری به میان آورد. از لبنان بسیار تعریف کردند. ناگاه از سعد حریری پرسیدند، آقای نخست وزیر، شما رمان گوژ پشت نتردام را خوانده اید!؟ خب پیداست که نخوانده بود! سری تکان داد که معلوم نبود خوانده یا نه. آیه الله خامنه ای گفت. در این رمان یک زن بسیار زیبایی تصویر شده است. او زیباترین زن پاریس است. طبیعی است که قدرتمندان در صدد دستیابی به این زن هستند. لات های پاریس، قداره کشان، با نفوذ ها. اما همه می دانند که آن زن زیبا، اسمش چی بود!؟ طارق گفت، من گفتم ازمیریلدا! آیه الله خامنه ای با تمام چشمانش خندید و گفت احسنت! شما وزیر فرهنگ بودید! همه می دانستند که ازمیریلدا یک دشنه ظریف دسته صدف سپید بسیار تیز و کارا به همراه دارد. هر کس به او سوء نظری داشته باشد، ازمیریلدا از استفاده از آن دشنه تردید نمی کند. سپس گفت: آقای نخست وزیر! لبنان مثل همان زن زیباست. لبنان عروس خاورمیانه است. خیلی ها به کشور شما نظر دارند. اسرايیل خطری است که شما را تهدید می کند. مگر تا خیایان های بیروت نیامدند؟ مگر مردم را نکشتند؟ ویران نکردند؟ سلاح مقاومت مثل همان دشنه ازمیریلداست. دشمن را نومید می‌کند و امکان عمل را از او می‌گیرد. گفتگو ها ادامه پیدا کرد. اما سعد حریری کلمه ای در باره سلاح حزب الله نگفت. بعد از جلسه پرسیدم. نگفتی؟ گفت: دیدی جلسه را چگونه اداره کرد و بحث را پیش برد. می شد مطرح کرد؟ @bimemoj
🎄 پس از بیست سال حضرت آیت‌الله خامنه‌ای پس از مطالعۀ رمان «پس از بیست سال» در پیامی که به نویسندۀ این کتاب ابلاغ شده است، فرموده‌اند «سلام من را به نویسنده برسانید و به ایشان خدا قوت و خسته نباشید بگویید و همچنین از نویسنده و ناشر کتاب تشکر کنید.» رهبر معظم انقلاب رمان «پس از بیست سال» را «یک عاشقانۀ جذاب تاریخی قوی» خوانده‌اند. ایشان همچنین «پس از بیست سال» را «واقعاً یک رمان‌» دانسته‌اند که «خیلی خوب از کار درآمده است.» رمان «پس از بیست سال» در سال 1397 توسط انتشارات «شهرستان ادب» منتشر شده و در سال‌های اخیر مورد توجه اهالی ادبیات و منتقدان قرار گرفته است. این رمان در سال 1398 مورد تقدیر جایزه «جلال آل احمد» قرار گرفت و نیز در همان سال توانست جایزه «قلم زرین» را کسب کند. «پس از بیست سال» با بیش از 15 هزار نسخه فروش از رمان‌های مورد توجه این سال‌های کشور بوده است. این روزها چاپ پنجم این کتاب در دسترس علاقمندان رمان ایرانی قرار دارد. @bimemoj
🎁 وصیت نامه سیدعلی خامنه ای ازآنجا که ما در شرایط بحرانی و غیرعادی به سر می بردیم و هر لحظه ممکن بود خطری برای ما پیش بیاید، فردای آن روز نشستم و وصیت نامه خود را نوشتم. تا چند هفته پیش، از این وصیت نامه خبری نداشتم، لیکن آقاسیدجعفر آن را برایم آوردند و گفتند که پسرشان در لابلای کاغذهای قدیمی پیدا کرده است. این اصل وصیت نامه است که در بالای آن نوشته ام: «وصیت نامه سیدعلی خامنه ای مرقومه لیله یکشنبه 27شوال 1382» (فروردین 1342 شمسی) یعنی فردا شب حادثه مدرسه فیضیه نوشته ام. متن وصیت نامه این است: بسم الله الرحمن الرحیم «عبدالله علی بن جوادالحسینی الخامنه ای غفرالله لهما یشهد ان لااله الاالله وحده لا شریک له و ان محمداً صلی الله علیه و آله عبده و رسوله و خاتم الانبیاء و ان ابن عمه علی بن ابیطالب علیه السلام وصیه سیدالاوصیاء و ان الاحد عشر من اولاده المعصومین صلوت الله علیهم الحسن و الحسین و علی و محمد و جعفر و موسی و علی و محمدو علی و الحسن و الحجه اوصیائه و خلفائه و امناءالله علی خلقه و ان الموت حق و المعاد حق و الصراط حق و الجنه و النار حق و ان کل ما جاء به النبی صلی الله علیه و آله حق. اللهم هذا ایمانی و هو ودیعتی عندک اسئلک ان تردها الی و تلقیها ایای یوم حاجتی الیها بفضلک و کرمک. مهم ترین وصیت من آن است که دوستان و عزیزان و سروران من، کسانی که بهترین ساعات زندگی من با آنان و یاد آنان سپری شده است، مرا ببخشند و بحل کنند و این وظیفه را به عهده بگیرند که مرا از زیر بار حقوق الناس رها و آزاد نمایند. ممکن است خود من نتوانم از همه کسانی که ذکر سوءشان بر زبانم رفته و یا بدگوئیشان را از کسی شنیده ام، حلیت بطلبم. این کار مهم و ضروری را باید دوستان و رفقای من برای من انجام دهند. دارایی مالی من در کم هیچ است، ولی کفاف قرض های مرا می دهد. تفصیل قروض خود را در صفحه جداگانه یادداشت می کنم که از فروش کتب مختصر و ناچیز من ادا شود. هر کسی هم که مدعی طلبی از من شود، هر چند اسمش در آن صفحه نباشد، قبول کنند و ادا نمایند،... پنج شش سال نماز هر چه زودتر ادا و مرا از رنج این دین الهی راحت کنند (البته یقیناً آن قدر مقروض نبودم، ولی احتیاط کردم. (مبلغی به عنوان رد مظالم بابت قروض جزئی از یاد رفته به فقرا بدهند. از همه اعلام و مراجع و طلاب و دوست و آشناها و اقوام و منسوبین من استحلال شود. (چون آن روزها نق و نوق علیه آقایان در جلسات زیاد بود که چرا فلانی اقدام نکرده، فلانی چرا این حرف را زده و این مطلب را گفته است، لذا خواستم از آقایان اعلام و مراجع حلیت طلب کنند.) و گمان می کنم بهترین راه این کار آن است که عین وصیت نامه مرا در مجلسی عمومی که آشنایان من باشند، قرائت کنند. پدر و مادرم که در مرگ من از همه بیشتر عزادار هستند، به مفاد حدیث شریف اذا بکیت علی شیء فابک علی الحسین، به یاد مصائب اجدادمان از من فراموش نخواهند کرد ان شاءالله تعالی. گویا دیگر کاری ندارم. اللهم اجعل الموت اول راحتی و آخر مصیبتی و اغفرلی و ارحمنی بمحمد و آله الاطهار. العبد علی الحسینی الخامنه ای *** (حالا صورت قرض هایم را که در صفحه جداگانه ای نوشته ام برایتان می خوانم): حدود 100تومان، مقدس زاده بزاز (مشهد) کمتر از 30تومان، خیاط گنگ (مشهد) 2یا 3تومان، عرب خیاط(قم) مطابق دفتر دین، آقا شیخ حسن بقال کوچه حجتیه (قم) چون مرتب با او سر و کار داشتیم و نمی دانستیم چقدر به او بدهکاریم (گویا چند تومانی) آقای شیخ حسن صانعی (قم) 32تومان تقریباً حاج شیخ اکبر هاشمی رفسنجانی (قم) (بیشترین پولی را که من آن زمان مقروض بودم، به آقای هاشمی بود. چون وضعش نسبتاً خوب بود، از او قرض می کردیم.) مطابق دفتر دین، آقای مروارید کتاب فروش (قم) مطابق دفتر دین، آقای مصطفوی کتاب فروش (قم) 10 تومان آقای علی حجتی کرمانی شاید 5تومان، محمد آقانانوا نزدیک منزل (مشهد) @bimemoj
💠 میعاد جهانی شيعه 🔻زیارت الاربعین؛ می‌دانید یکی از علائم ایمان زیارت اربعین است؟ بنده نمی‌دانم این روایت چقدر صحیح است. اصراری هم ندارم که بگویم ‌معنای این روایت همینی است که من گمان کردم. شیعه یک جمع متفرقی بود. یک جامعه‌ای بود که در یک جا، در یک مکان زندگی نمی‌کردند. در مدینه بودند‌، در کوفه بودند‌، در بصره بودند‌، در اهواز بودند‌، در قم بودند‌، در خراسان بودند، اطراف و اکناف بلاد. اما یک روح در این کالبد متفرق و در این اجزاء متشتت در جریان بود. مثل دانه‌های تسبیح یک رشته و یک نخ همه‌ این‌ها را به هم وصل می‌کرد. چه بود آن رشته؟ رشته‌ اطاعت و فرمانبری از مرکزیت تشیع، از رهبری عالی تشیع یعنی امام. همه‌ این رشته‌ها به آنجا متصل می‌شد. قلبی بود که به همه‌ اعضاء فرمان می‌داد. و به این ترتیب تشیع یک سازمان و یک تشکیلاتی بود. ممکن بود دو نفر از حال هم خبر نداشته باشند اما بودند کسانی که از حال همه با خبر بودند. اطاعت و فرمانبری آنها به حساب بود، فریاد زدنشان از روی دستور بود، سکوتشان بر طبق نقشه بود. همه چیزشان با حساب بود. فقط یک عیبی کار آنها داشت و آن اینکه همدیگر را کمتر می‌دیدند. اهل یک شهر‌، شیعیان یک منطقه البته یکدیگر را می‌دیدند. اما یک کنگره‌ جهانی لازم بود برای شیعیان روزگار ائمه(ع). این کنگره‌ جهانی را معین کردند. وقتش را هم معین کردند. گفتند در این موعد معین در آن کنگره هر کس بتواند شرکت کند. آن موعد روز اربعین است و جای شرکت، سرزمین کربلا است. چون روح شیعه روح کربلایی است‌، روح عاشورایی است. در کالبد شیعه تپش روز عاشورا مشهود است. شیعه هر جا که هست دنباله‌روی عاشورای حسین است. این هم که می‌بینی همه جا این تپش‌هایی که در شیعه مشهود شده‌، از آن مرقدِ پاک ناشی شده. این شعله‌هایی بوده که از آن روح مقدس و پاک و از آن تربت عالی مقدار سرکشیده. به جان‌ها و روح‌ها رسیده. انسان‌ها را به گلوله‌های داغی تبدیل کرده و آنها را به قلب دشمن فرو برده. بنابراین مسئله‌ اربعین یک مسئله‌ مهمی است‌، اربعین یعنی میعاد شیعیان در یک کنگره‌ بین‌المللی‌ و جهانی برای سرزمینی که خودش خاطره‌انگیز است آن سرزمین‌. سرزمین خاطره‌ها است‌، خاطره‌های باشکوه‌، خاطره‌های عزیز‌، سرزمین شهدا‌، مزار کشته‌شدگان راه خدا‌، اینجا جمع بشوند تشیع‌، پیروان تشیع و دست برادری و پیمان وفاداری هر چه بیشتر بدهند. اگر امروز هم بتوانند شیعیان آن سرزمین پاک و مقدس را یک چنین میعادی قرار بدهند. البته بسیار کار بجا و جالبی خواهد بود و همین دنباله‌گیری از راهی است که از ائمه‌ هدی(ع) به ما ارائه دادند.» ــــــــــــــــــــــــــــ * آیت‌الله خامنه‌ای، سخنرانی در مسجد امام حسن مجتبی(ع)، مشهد در تاریخ ۲۴ اسفند ۱۳۵۲ مصادف با جمعه بیستم صفر۱۳۹۴ هجری قمری. @bimemoj
🎄 مجاهدان عرصه تبيين آنچه در ميان حماسه باشکوه اربعين حسيني بيش از هر چيز ديگر محوريت يافته است، نقش بزرگ بانويي است که حادثه روز دهم سال شصت و يکم هجري را در طول سفري چهل روزه به مبدا تاريخ عشق و حريت و عدالت‌خواهي تبديل کرد و براي هميشه تاريخ به چراغ راه عدالتخواهان و مجاهدان راه حق بدل نمود! در سناريوي طراحي شده خاندان ابوسفيان، همه چيز به دقت تدبير شده بود تا صداي 72 آزادي خواه بزرگ تاريخ در ميان ضربات شمشيرها خفه شود و خط تحريف؛ آنان را زياده خواهاني خارجي معرفي کند که براي ايجاد اختلاف و فتنه و کسب قدرت بر امام جامعه اسلامي خروج کرده بودند که در نهايت به سزاي اعمالشان رسيدند و با ذلت و خواري به دست سپاه اسلام سرکوب شدند! در اين معرکه بزرگ و جنگ ادراکي تدارک ديده‌شده، همه چيز براي ارائه چنين تصويري انحرافي از قيام حسيني فراهم بود، اما آنچه در اين ميان مغفول مانده بود و دشمن توان ارزيابي و مهار قدرت آن را نداشت، نقش مجاهداني بود که هرچند سلاح شان در معرکه خون و آتش کارکرد نداشت، اما سفيراني بودند که در معرکه جهاد تبيين توانستند، حماسه‌اي بزرگ عاشورا را به عنوان بزرگترين قيام رهايي بخش بشريت در دفتر تاريخ ثبت کنند! ميداندار اين جهاد بزرگ شيرزن کربلا و دختر حيدر کرار بود که با تحمل همه مصائب و مشکلات، رسالت حسين بر دوش و زبان علي در کام گرفته بود تا نگذارد در اين معرکه يزيديان، راه حقيقت گم گردد و خورشيد پر فروغ اسلام علوي در سايه سيطره بني اميه محو شود، و کاروان بشريت قبله هدايت و مسير سعادت خود را از دست رفته ببينند! داستان جنگ شناختي دشمن براي ذبح حقيقت با ابزار تحريف، داستاني مختص به سال 61 هجري نيست، قصه هميشه تاريخ در تقابل جبهه حق و باطل است که امروز نيز انقلاب اسلامي که تداوم بخش نهضت حسيني است، در هم معرکه به مصاف جبهه استکبار جهاني رفته است! امروز زياده خواهان عالم و دشمنان عدالت و آزادي با همه توان تلاش دارند تا با اسلام هراسي، ايران هراسي، خامنه اي هراسي، سپاه هراسي، ... تصوير معوجي از حقيقت ارائه دهند. و با شبهات گسترده، توده هاي ناآگاه را گمراه کرده و اردوگاه جبهه حق را به محاق ببرند! اينجا است که تربيت يافتگان مکتب اربعين بايد به مثابه سربازان و افسران جنگ نرمي عمل کنند که در معرکه «جهاد تبيين» پيشگام و پرچمدار بوده و با همه هوشمندي و خوش فکري و استقامت و پايداري، نگذارند دشمن پیروز این میدان باشد! حکيم انقلاب اسلامي که پيش از اين بارها فرمان "حي علي الجهاد" در عرصه جنگ نرم را صادر کرده بودند، ديروز در سخناني به مناسبت اربعين حسيني، حجت را بر همه تمام کردند! از امروز فصل جديدي براي اربعينيان آغاز شده است! هر که دارد هوس کرب و بلا بسم الله!✋ @bimemoj
📛 جنگ و نسل پرسشگر دهه پنجم شايد با گذشت چهار دهه از آغاز جنگ تحميلي، طبيعي آن باشد که نسل جوان کشور که در آن روزها حتي به دنيا نيامده بود، نسبت به پديده‌اي به نام جنگ چندان سوال و حساسيتي نداشته و در مورد آن نپرسد و نخواهد که بداند. شايد برخي معتقدند که نسل امروز آنچنان مشغول مسايل امروز و فردا است که ديگر فرصت پرداختن به گذشته را ندارد و لذا ديگر پرداختن به جنگ و مسايل آن موضوعيتي نخواهد داشت. برخي بر اين باورند که جنگ حتي براي نسل ديروز نيز به خاطراتي بايگاني شده بدل گرديده که ارزش تورق نداشته و آنان نيز انتظار ورود مجدد به آن مساله را ندارند. اما در وراي اين ادعاها کافي است تا مروري بر برخي نشانه‌ها و سنجه‌ها داشته باشيم تا به تحليل ديگري از آنچه واقعيت پيدا و پنهان جامعه امروز ماست نيز دست يابيم. يکي از نشانه‌ها که حکايت از دغدغه مندي و تعلق ملت به ويژه نسل جوان امروز به فهميدن و دانستن درباره جنگ دارد استقبال از برنامه‌هايي است که در ايام سالگرد دفاع مقدس به اجرا در مي‌آيد. پخش مستندها، گفتگو با صاحب نظران و نقل خاطرات و ... در اين ايام معمولا با همراهي خوبي از سوي نسل جوان همراه بوده است. آنچه در قالب اردوي‌هاي زيارتي راهيان نور در طول سال‌هاي گذشته شاهد بوده‌ايم نيز مويد ديگري است بر آنکه حرف‌هاي دفاع مقدس اين ملت همچنان خريداري مشتاق دارد. در فضاي مجازي نيز بازار فعالين علاقمند به مفاهيم و ارزشهاي دفاع مقدس همچنان داغ است و بسياري دوست دارند که در اين بار بنويسند و بخوانند. آمار فروش کتابهاي رمان و داستان و خاطرات موفق دفاع مقدس نيز نشان از آن دارد که اگر اثري فاخر در اين زمينه ارائه گردد حتما به تجديد چاپ‌هاي چندباره خواهد رسيد. درخشش فيلم جاودانه‌اي چون "چ" و استقبال خوب تماشاگر از آن نيز نمونه ديگري براي تاييد ادعاي مذکور است. فارغ از اين پيش فرض، نکته مهم آن است که در توجه به نگرش نسل جوان به جنگ بايد به ويژگي‌ها و دغدغه‌هاي اين نسل توجه ويژه نمود. واقعيت آن است که نسل جوان امروز زاويه ديد متفاوتي نسبت به جنگ دارد که بايد اين تفاوت به رسميت شمرده شود. نسل امروز نسل پرسشگر است و منتقد. سوالاتش کمي با طعن و تيزي سخن همراه است. تقدس جنگ در نگاه اين نسل با نسل گذشته متفاوت است. روحيه پرسشگري نيز بر کاستن از تقدس جنگ مي‌افزايد. او دوست دارد که بداند چرا و چطور جنگيديم؟ او با نگاه تيزبينانه‌اش امروز مي‌پرسد که آيا بهتر از آنچه در صحنه نبرد محقق شد آيا امکان جنگيدن نبود؟ آيا بهتر نمي‌شد که جنگ را مديريت کرد؟ او دوست داردکه همه برگه‌هاي تاريخ جنگ را تورق کرده و بر ابهامات و نانوشته‌ها متوقف نشود. او نمي‌خواهد چيزي از جنگ در پس پنهان بماند که او ندانسته باشد، لذا بيش از آنکه بدنبال توصيف خطوط نوشته شده جنگ باشد دوست دارم تا فاصله سفيد بين سطور را بيابد و در مورد آن گمانه زني کند. نگاه انتقادي او همه مسئولين را به ميدان مناظره مي‌طلبد و هيچ کس از گزند سوالات تند و تيز آن در امان نيست. او در مورد پايان جنگ مي‌انديشد و مي‌خواهد بداند که چگونه شد که امام قطعنامه 598 را پذيرفت و اين پذيرش را به نوشيدن جام زهر تعبير نمود؟ چه عواملي در پذيرش آن موثر بود؟ چرا تا چند روز پيش از آن امام نظري ديگر داشت و چرا اصلا پيش از اين حاضر به پذيرش آتش بس نبود؟ لازمه پاسخ به اين سوالات و ده‌ها سوال ديگر توسط نسل اول انقلاب و آناني که با رشادت و تلاش خود جنگ را مديريت کرده و آن حماسه‌ها را آفريدند آن است که اولا نسل جوان امروز را به رسميت شمرده و خود را در قبال آنان پاسخگو بدانند و ثانيا با صبر و حوصله و با استدلال و منطق و با زباني لين و قابل فهم براي نسل امروز سخن بگويند و به اقناع آنان بينديشند. جنگ، امروز همچنان براي نسل جوان ما مساله است و اين خود ارزش بسيار بالايي است که بايد به آن به مثابه فرصتي براي بسط ارزش‌هاي دفاع مقدس و ارائه الگوي سبک زندگي بسيجي نگريست و تا زماني که اين سوالات و پرسشگري‌ها هست حکايت از آن است که مي‌توان به انتقال آن فرهنگ به نسل امروز اميدوار بود. عزيزي مي‌گفت که نسل جوان امروز ما مي‌پرسد که چرا جنگيديد؟ و ما نسل اولي‌ها اگر پاسخي در خور براي او ارائه نکرديم ديگر حتي نخواهد پرسيد که چرا جنگيديد؟! جامعه بي‌سوال جامعه مرده و بي‌تفاوت است و خدا نکند که نسل امروز ما به گذشته خود بي‌تفاوت گردد. نسل امروز ما سخت به آن فرهنگ زلال محتاج است، چه خود بداند و چه نداند! اين نسل با آشنايي با ذخاير عظيم تفکر بسيجي که در هشت سال دفاع مقدس متولد گرديد و بارور شد خواهد توانست در برابر هجمه‌هاي خانمان سوز بيگانگان هويت خود را يافته و با عزت و سربلندي ايستادگي نمايد. و مويد پيش بيني آن مرد الهي باشد که فرمود: «خدا مي‌داند که راه و رسم شهادت کور شدني نيست؛ و اين ملتها و آيندگان هستند که به راه شهيدان اقتدا خواهند نمود» @bmemoj