❎ پایان یک رابطه نامتوازن
🔻بیستم فروردین ماه سال1359 بود که «جیمی کارتر» رئیسجمهور مغموم آمریکا که در حل بحران گروگانگیری اعضای سفارت آمریکا در تهران ناکام مانده بود، با صدور دستوری از قطع رابطه با ایران سخن گفت و در سخنانی اعلام کرد دیپلماتهای ایرانی ۲۴ساعت فرصت دارند خاک آمریکا را ترک کنند...
🔻پس از سالها چالش و تقابل و تضاد منافع، سرآخر این آمریکا بود که از قطع رابطه سخن گفت و جمهوری اسلامی با وجود خباثتها و خیانتها و دخالتهای مستمر آمریکاییها در مسائل داخلی کشور پیشگام قطع رابطه نشد. ...
📣 متن کامل یادداشت در صفحه اول روزنامه همشهری (یکشنبه ۲۱ فروردین ۱۴۰۱)
🔹https://newspaper.hamshahrionline.ir/id/157697/
#زندگی_مکتبی
#جهاد_تبیین
@bimemoj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 پای اختیار
🔻اگر آفاق وسیع دلهای ما، از آفتاب بی غروب توکل، نور و گرما نمی گرفت، بدون تردید هیچ یک از ما، پای در راهی اینچنین نمی نهاد.
🔻ما را اجبار و اکراه بدین جا نکشانده است، که دشواریها راه بر ما ببندد.
🔻راه حق، محفوف در بلایا و دشواریهاست و اگر نه اینچنین بود،
🔻کربلا را، کرب و بلا، نام نمی نهادند!
آن که با پای اختیار، قدم در طریق کربلا نهاده است، میداند، که اسرار، جز بر سرهای بریده، فاش نخواهد شد.
🔻آنکه با پای اختیار، قدم در طریق بلا نهاده است می داند که خون، حرمِ سرِّ سیّدالشّهداست واین نه رازی است که بر اغیار فاش شود
#زندگی_مکتبی
@bimemoj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🍎 شب قدر مرتضي
🔻اگر #شب_قدر شبی باشد که تقدیر عالم در آن تعیین میگردد، همه شبهای #جبهه شب قدر است. و از همین جاست که تاریخ آینده کره زمین، تقدیر میشود.
🔻شبهایی که ملائکه خدا نازل میگردند و ارواح مجاهدان راه خدا را از معارجی که با نور فرش شده است به معراج میبرند.
🎁 گنجینه آسمانی، سید مرتضی #آوینی
#زندگی_مکتبی
@bimemoj
📳 پخش زنده روبیکا
✅ موضوع : راهکارها و موانع تبیین و تحقق شعار سال
👤 با حضور : دکتر سعیدی ،کارشناس رسانه و پژوهشگر
🗓 زمان: سه شنبه۲۳فروردین ماه ساعت: ۹شب
🔰بسیج رسانه و فضای مجازی سپاه خدابنده
📲 از طریق صفحه روبیکا :
https://rubika.ir/zanjan_basir
هدایت شده از کانال خبری تحلیلی بصیرت
✅ یک گام برای فسادستيزي و شفافيت
📝 مهدی سعیدی
💰 براي اولين بار در تاريخ بانکداري کشور، ۱۱ بانک دولتي زيرمجموعه وزارت اقتصاد با انتشار فهرست بدهکاران بزرگ بانکي در سایت خود در زمينه شفافیت و مبارزه با فساد پيشگام شدند. اقدامي که در راستاي مبارزه با فساد و تحقق شفافيت، کارکرد مهمي دارد و موجب اعتباربخشي براي دولت خواهد بود.
💠 مبارزه با فساد ازجمله اقداماتي است که بهشدت ميتواند موجب اميدآفريني در جامعه گردد و اعتبارزا و اعتمادزا براي دولت باشد؛ خصوصا برای دولتی که با شعار مبارزه با فساد بر روی کار آمده است. مردم تشنه مبارزه با فسادند و وجود آن در دستگاههاي اجرايي کشور، آزارشان ميدهد! هر اقدامي در اين مسير هر چند کوچک، نتايج بزرگي در اذهان عمومي ايجاد کرده و به سادگی ميتوان رضايت و خرسندي جامعه از آن را مشاهده نمود.
✅ هرچند اقدام دولت و بانکها در معرفی ابربدهکاران امری قابلتحسین است؛ اما همانگونه که دولت قول آن را داده، افشای اطلاعات ابربدهکاران نباید تنها خلاصه به چند نام با اطلاعات ناقص بانکی شود، بلکه میبایست مبالغ کلان بدهی این افراد به مردم اطلاعرسانی شده و در ادامه تعقیبات قانونی و قضایی از آنان نیز در دستور کار قرار گرفته و سرانجام این پروندهها نیز به اطلاع عموم برسد.
#ثامن
✅بصیرت
┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄
🇮🇷 @basirat_fa
🇮🇷 www.basirat.ir
هدایت شده از صبح صادق
🔺کار خیر کارتر!
🔹مروری بر ماجرای قطع رابطه آمریکا و ایران
🖊مهدی سعیدی - دبیر گروه تاریخ
📝آشنایی ایرانیان با آمریکا به قرن نوزدهم میلادی و دوران حاکمیت قاجار بر میگردد که به تدریج نام سرزمینهای جدید کشف شده در ینگه دنیا به گوش دربار پادشاه ایران رسید. در همین دوران بود که میرزا تقی خان امیرکبیر برای جلوگیری از گسترش سلطه اجنبی بر ایران زمین به ویژه در سرحدات جنوبی که انگلیسیها روز به روز بر حضور و قدرت خود در خلیجفارس میافزودند، تصمیم گرفت تا مذاکراتی را جرج مارشال، وزیرمختار آمریکا در عثمانی داشته باشد که حاصل آن انعقاد عهدنامه مودت و کشتیرانی ایران و آمریکا بود. عهدنامهای که عملی نشد و خلیجفارس به تسخیر کامل انگلیسیها درآمد.
📎 در سایت هفته نامه متن کامل را بخوانید
@ssweekly
هدایت شده از صبح صادق
🔺مهندسی فضای رسانه ای
🔹امام و مواجهه با رسانهها در پیش از پیروزی انقلاب اسلامی
🖊مهدی سعیدی - دبیر گروه تاریخ
📝اول دی ماه سال 1331 بود که برای اولین بار حضرت امام خمینی(ره) در برابر خبرنگاران یک مجله ایرانی قرار گرفت و مصاحبهای از ایشان انتشار عمومی یافت. در پی بازگشت «سیدعلیاکبر برقعی» از نشست صلح سوسیالیستها در «وین» به شهر قم و جسارت و توهین عوامل حزب توده به دین مقدس اسلام و مرجعیت شیعه در پوشش حمایت از برقعی، شهر قم ملتهب شد. مردم متدین طی اجتماعی خواستار دستگیری و مجازات وی شدند که این اجتماع به درگیری و دخالت شهربانی و کشته شدن یک نفر و مجروح شدن تعدادی از افراد انجامید. پس از این حوادث مرجع عالیقدر شیعه، آیتالله العظمی بروجردی، حاجآقا روحاللّه خمینی را مسئول تحقیق و رسیدگی به موضوع کردند. در آن شرایط خبرنگار مجله «ترقی» برای تهیه گزارش از ماجرا به آقای بروجردی در قم آمده بود.
📎 در سایت هفته نامه متن کامل را بخوانید
@ssweekly
هدایت شده از 💯 جنایات غرب
🔴 اثبات کنید انسانید!
🔻 در سال ۱۹۰۸، کنگو به عنوان مستعمره به کشور بلژيک واگذار شد و از آن زمان به بعد «کنگو بلژيک» ناميده شد.
‼ «پاتريس لومومبا» رهبر انقلابي کنگو، رفتار استعمارگران بلژيكي با مردم اصيل بومي كنگو را تشريح کرده و ميگويد: اهالي كنگو براي اثبات انسان بودن خود بايد مراحل آموزشي و آزمايشي دشواري را طي ميکردند تا آدم بودن و متمدّن بودنشان توسط استعمارگران بلژيكي با صدور كارت شناسائي ويژهاي به نام «كارت استحقاق بهره مندي از مزاياي مدني» مورد تأييد قرار گيرد.
💠 No less than other European powers, Belgium proclaimed its colonial mission to be that of spreading civilization. But while Britain and France, say, had global empires, Belgium's attention was focused overwhelmingly on the vast, resource-rich Central African territory of Congo, 75 times larger than Belgium itself. The deal was implicit: in exchange for extracting immense wealth from its colony, Belgium offered schools, roads, Christianity and, yes, civilization.
🌐https://www.nytimes.com/2002/09/21/arts/belgium-confronts-its-heart-darkness-unsavory-colonial-behavior-congo-will-be.html
🌐https://www.degruyter.com/document/doi/10.1515/9783110709308-007/pdf
📚 كتاب جنایات غرب، ص ۴۶۲
👤 دکتر مهدی سعیدی @bimemoj
#جنایات_غرب
#تبعیض_نژادی
#استعمار_بلژیک
🔴 چهره واقعی غرب مدعی حقوق بشر در
✅ کانال جنایات غرب
💯 https://eitaa.com/joinchat/1781727232C57b3ed8c49
📭 اصلاحطلبانِ چشم انتظار!
📍 آنچه در انتخابات خردادماه سال گذشته رقم خورد را ميتوان چالشي بزرگ در اردوگاه جريان سياسي دانست که هشت سال تمام قد عمر خود را مصروف دفاع از دولت آقاي روحاني نمود و در نهايت نتوانست ايده خود را تکرار کند و اقبال اکثريت را در انتخابات سيزدهم رياست جمهوري کسب نمايد.
📍 اصلاحطلبان پس از اين ناکامي شرايط مساعدي را روي خود نميبينند و در ماههاي اخير نيز نتوانستهاند سامان مشخصي به خود بگيرند. اختلافات موجود نيز ريشهايتر از آن است که موجبات همگرايي آنان را فراهم آورد، ضمن آنکه اختلاف نظر در چگونگي فعاليت در انتخابات نيز پس از ناکامي شدت يافته و ايشان را دستخوش واگراييهاي بيشتر قرار داده است. فراموش نکنيم که اردوگاه اصلاح طلبان پس از فتنه 88 دچار گسستهاي جبران ناپذيري شده و حتي مرجعيت سياسي خود را نيز از دست داده است و بزرگان خود همچون سيدمحمدخاتمي را نيز کم اعتبارتر از آن ميبيند که بتواند به مثابه مرجع فصل الخطابي در اختلافات نقش آفرين باشد. در اين نابساماني اردوگاهي دو نکته براي اين جريان قابل ملاحظه است:
🎾 1. ناکاميهاي سياسي در اين جريان، ميل بخشي از فعالين اين اردوگاه را به کنارهگيري از قدرت رسمي و رفتن بسوي قدرت غيررسمي و فعاليت اجتماعي را افزايش داده است. اين رويکرد اولا؛ برآمده از نوعي تمايلات روحي - رواني در اين اردوگاه است که پيش از اين نيز در بخشي از منسوبين اين جريان وجود داشته و گريز از مسئوليتپذيري و پاسخگويي و قرار گرفتن در جايگاه انتقادي را مطلوب ميبيند. ثانيا؛ تضعيف و از دست رفتن پايگاه اجتماعي اين جريان موجب شده تا علت ناکامي در انتخابات را در کمتوجهي به پايگاه هواداري ارزيابي کرده و از الزام روي آوردن به اصلاحات جامعهمحور سخن بگويد. اصلاحات جامعهمحور مدنظر آنها تلاشي است براي بسيج نيروها و آغاز حرکتي اجتماعي و فشارآوردن از پائين براي ايجاد تغييرات اساسي در ساختار قدرت است که البته در اين ميان خوانشهاي مختلفي از اين تغييرات وجود دارد که طيفي از ايدهها از اصلاحات درون حاکميت و تقويت مردمسالاري تا سکولاريزاسيون کردن حاکميت را در بر ميگيرد! متاسفانه فقدان انسجام دروني در اين اردوگاه بستر را براي جولان جريانهاي سکولار باز گذاشته و حاصل آن ابهام و تشتت در فهم مفهوم اصلاحات شده است.
🎾 2. اصلاحطلبان از آنجا که در سردرگمي خاصي بسر ميبرند، حيات سياسيشان با موفقيت و عدم موفقيت دولت سيزدهم گره خورده است. آنان چشم انتظار ناکامي دولت سيزدهم نشستهاند و موفقيت آن را به مثابه تهديدي براي خود قلمداد ميکنند. به عنوان نمونه جلال ميرزايي نماينده اصلاح طلب دوره دهم مجلس ميگويد: «اگر دولت رئيسي به همين رويه ادامه دهد تا تقريبا 6 ماه آينده بدنه اجتماعي اصلاحطلبان منسجم ميشود، اما اگر دولت موفق شود، ترميم اين رابطه قدري عقب خواهد افتاد.»
در اين مسير اميدوارند که برنامههاي تحولي – اصلاحي دولت رئيسي نتيجه بخش نباشد، تا در اثر اين عدم موفقيت بار ديگر ميداندار فضاي سياسي کشور شده و خود را به عنوان ناجي معرفي نمايد. در اين بين فراموش نبايد کرد که انتخابات مجلس در سال 1402 نيز در پيش است و اصلاحطلبان هرچند از اصلاحات جامعهمحور سخن ميگويند، اما همچنان کفه کساني که از معتقد به اصلاحطلبي قدرت محور هستند قويتر است و بدون شک اکثريت اصلاحطلبان همچنان به بازگشت به قدرت فکر ميکنند.
📍 همين امر موجب شده تا اصلاحطلبان عملکرد جريان رقيب در دولت و مجلس و دستگاه قضا را به شدت زيرنظر داشته باشند و کوچکترين ضعف و ناکامي را بازتاب داده و رسانهاي کنند و در اين مسير حتي از تحقير و تمسخر و ... ديگر شگردهاي غيراخلاقي نيز دريغ نورزند تا حاصل آن القاء ناکارآمدي جريان رقيب در مديريت کشور باشد. اگر اين تصويرسازي شکل گيرد، آنگاه است که فرصت براي خودنمايي انتخاباتي اين جريان مجددا فراهم خواهد آمد.
@bimemoj
برکت نان بخاطر حسن❤️ است،
شاطران از قدیم میگویند
تاجران بزرگ، صبح به صبح،
زیر لب "یاکریم" میگویند
#یاکریم_ابن_کریم 💙
@bimemoj
شهید!🌹
تو بالا رفتهای من در زمینم
برادر! روسیاهم، شرمگینم 😔
#شهید_محمود_پیربداغی❤️
🔆فرمانده گروهان شهیدبهشتی، گردان مالک لشکر ۲۷
#والفجر_هشت
⏰ شب هفدهم رمضان. بهشتزهرای تهران
@bimemoj
⁉️ از اصلاح طلبان چه خبر؟
📝 مهدی سعیدی
♨️ پس از انتخابات 1400 و کنار رفتن دولت مطبوع اصلاحات، اصلاح طلبان 4 مولفه را برای کنشگری سیاسی و بازگشت مجدد به قدرت در دست کار دارند:
1⃣ _ اصلاحطلبان از یکسو چشمانتظار ثبت خطا و ناکامي در عملکرد دولتاند در اين مسير اميدوارند که برنامههاي تحولي– اصلاحي دولت رئيسي نتیجهبخش نباشد، تا در اثر اين عدم موفقيت، بار ديگر ميداندار فضاي سياسي کشور شده و خود را بهعنوان ناجي معرفي کنند.
2⃣ _ برخی کنارهگيري از قدرت رسمي و رفتن به سوي قدرت غيررسمي و فعاليت اجتماعي را پیگیری می کنند و می گویند ما بدنبال بسيج نيروها و آغاز حرکت اجتماعي برای فشار آوردن از پایين جهت ايجاد تغييرات اساسي در ساختار قدرت هستیم.
3⃣ _ بخشی مانند عباس عبدي، احمد زيدآبادي، افشين اميرشاهي و جواد روح ذیل مدیریت غلامحسين کرباسچي در حال آمادهسازی گروههای رسانهای خود با عنوان روزنامه همميهن هستند که بيارتباط با انتخابات اسفندماه 1402 نيست.
4⃣_ تهاجم به دولت با ساخت واژگانی مانند "دولت آماتور" ازجمله اقداماتي است که مدتهاست کليد خورده است. این واژه سازی های غیراخلاقی در صورتی است که اذهان عمومي خاطرات تلخ هشت سال دولت حرفهاي!!! موردحمایت اصلاحطلبان را از خاطرشان بيرون نکردهاند.
#ثامن
✅بصیرت
┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄
🇮🇷 @basirat_fa
🇮🇷 @bimemoj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎁 ارتشهای بزرگ جهان به دنبال کنترل اقیانوسها
🔻در جهانی که بطور فزاینده غیرقابل پیشبینی میشود، بیشتر کشورها به این نتیجه رسیدهاند که خودشان باید به فکر محافظت از خودشان باشند.
@bimemoj
🔰 جهاد حتّی الشهادة
🔻من و عمویم حمزه و برادرم جعفر و پسر عمویم عبیده، عَلى اَمرٍ وَفَینا بِهِ لِلّهِ وَ لِرَسُولِهِ صَلَّی اللهُ عَلَیهِ وَ آلِه؛ بر یک موضوعی با هم توافق کردیم، با خدا و پیغمبرش معاهده کردیم؛ یعنی نشستهاند قرار گذاشتهاند.
🔻امیرالمؤمنینِ جوان، با عموی مسنّش جناب حمزه، با آن برادر و با آن پسر عمو نشستهاند و قرارداد بستهاند بر یک امری که قاعدتاً «جهاد حتّی الشهادة» است؛ یعنی ما در این راه، در این حرکت، بیمحابا میرویم تا لحظهی شهادت.
🔻بعد حضرت میفرماید: فَتَقَدَّمَنی اَصحابی؛ این رفقا، [این] سه نفر از من جلو افتادند؛ وَ تَخَلَّفتُ بَعدَهُم.
#حکیم_انقلاب، ۱۴۰۰/۱۱/۰۵
#زندگی_مکتبی
#شب_قدر
@bimemoj
زخمی ام التیام می خواهم
التیام از امام می خواهم
السلامُ علیک یا ساقی
من علیک السلام می خواهم
مستی ام را بیا دو چندان کن
جام می پشت جام می خواهم
گاه گاهی کمی جنون دارم
من جنونی مدام می خواهم
تا بگردم کمی به دور سرت
طوف بیت الحرام می خواهم
لحظه ی مرگ چشم در راهم
از تو حسن ختام می خواهم
در نجف سینه بی قرار از عشق
گفت: لایمکن الفرار از عشق
#حب_علی
#زندگی_مکتبی
@bimemoj
💠 ظلم نکنیم!
🔻من بارها گفتهام: ظلم نکنیم. این هم یکی از آن اساسیترین کارهاست. ظلم چیز بدی و چیز خطرناکی است. ظلم فقط این نیست که آدم توی خیابان به یکی کشیده بزند. گاهی یک کلمهی نابجا علیه یک کسی که مستحقش نیست، یک نوشتهی نابجا، یک حرکت نابجا، ظلم محسوب میشود. این طهارت دل را و طهارت عمل را خیلی بایستی ملاحظه کرد.
🔻 من این را به نظرم یک جائی گفتم. پیغمبر اکرم ایستاده بودند یک کسی را که حد رجمِ زنا را بر او جاری میکردند، میدیدند؛ بعضیها هم ایستاده بودند؛ دو نفر با همدیگر حرف میزدند؛ یکی به یکی دیگر گفت که مثل سگ تمام کرد و جان داد - یک همچین تعبیری - بعد پیغمبر به سمت منزل یا مسجد راه افتادند و این دو نفر هم همراه پیغمبر بودند. توی راه که میرفتند، رسیدند به یک جیفهی مرداری - به یک مرداری، حالا جسد سگی بود، درازگوشی بود، هر چی بود - که مرده بود و آنجا افتاده بود. پیغمبر به این دو نفر رو کردند و گفتند: گاز بگیرید و یک مقداری از این میل کنید. گفتند: یا رسولاللَّه! ما را تعارف به مردار میکنید؟! فرمود: آن کاری که با آن برادرتان کردید، از این گاز زدن به این مردار بدتر بود. حالا آن برادر کی بوده؟ برادری که زنای محصنه کرده بوده و رجم شده و اینها دربارهاش آن دو جمله را گفتهاند و پیغمبر اینجور ملامتشان میکند!
🔻 زیادتر نگوئید از آنچه که هست، از آنچه که باید و شاید. منصف باشیم؛ عادل باشیم. اینها آن وظائف ماست. اینجور نیست که ما چون مجاهدیم، چون مبارزیم، چون انقلابی هستیم، بنابراین هر کسی که از ما یک ذره - به خیال ما و با تشخیص ما - کمتر است، حق داریم که دربارهاش هر چی که میتوانیم بگوئیم؛ نه، اینجوری نیست. بله، ایمانها یکسان نیست، حدود یکسان نیست و بعضی بالاتر از بعضی دیگر هستند. خدا هم این را میداند و ممکن است بندگان صالح خدا هم بدانند؛ لکن در مقام تعامل و در مقام زندگی جمعی، باید این اتحاد و این انسجام حفظ بشود و این تمایزها کم بشود.
#حکیم_انقلاب ۸۹/۴/۲
در دیدار با اساتید بسیجی دانشگاهها
مطالبهگری شما بهگونهای باشد که هم در بیان صورتِ مسائل و هم در مقام ارائه راهحلها، با دشمن مغرض، مخرج مشترک پیدا نکنید.
#حکیم_انقلاب 1401/2/7
@bimemoj
🔻اسلام شعار تصویری ندارد.
🔻دو شعار است كه اسلام ندارد؛ یكی شعار تصویری و یكی شعار عددی.
🔻در بعضی از جاهای دیگر شعارهای تصویری پیدا می شود مثل صلیب كه شعار مسیحیت است. اسلام شعاری ندارد كه در مقابل صلیب بگذاریم. هلال كه شما می بینید امروز تا اندازه ای شعار شمرده می شود و در مقابل صلیب قرار می دهند البته شعار دولت عثمانی بود. چون در قدیم اروپاییها با اولین و عظیمترین و بزرگترین دولت اسلامی كه روبرو می شدند دولت عثمانی بود و هلال شعار دولت عثمانی بود، لذا در دنیای اروپا همیشه هلال را در مقابل صلیب قرار می دهند، می گویند جنگهای صلیب و هلال؛ در كجا صلیب هلال را مغلوب كرد و در كجا هلال صلیب را مغلوب كرد. ولی اگرما بخواهیم هلال را به عنوان یك شعار اسلامی بپذیریم؛ چنین شعاری ما در اسلام نداریم و به صورت اسلامی نمی شود آن را قبول كرد.
🔻اسلام هیچ نوع شعار تصویری ندارد. تصویرهایی كه با اسم و به انتساب شخص مقدس رسول اكرم یا امیرالمؤمنین یا ائمه ی اطهار [است و] این تصویرهایی كه در بازار می فروشند- شمایل پیغمبر اكرم، شمایل امیرالمؤمنین- هیچ كدام اساس ندارد و اسلام هم از اول تمایلی به این امر نداشته بلكه با آن مخالف بوده است.
📚 استاد مطهری، کتاب (پانزده گفتار) / لزوم تعظیم شعائر اسلامى / مجموعه آثار شهید مطهری . ج25، ص: 385
@bimemoj
🔻این شمایلها را به نام پیغمبر و به نام حضرت امیر و به نام ائمه ی دیگر مثلاً حضرت امام حسین قبول نكنید؛ خشن است، قیافه ی عجیبی كه نمیخواهم تعبیر زشتش را به كار ببرم؛ همیشه علی علیه السلام را با یك شمشیر دو زبانهای كه مثل زبان افعی دو سر دارد، با یك قیافه خشمناكی نشان داده اند.
🔻علی كِی این جور بوده؟ !
🔻دشمنهای علی میگفتند عیبش برای خلافت این است كه خنده روست. میفرماید: عَجَباً لِابْنِ النّابِغَةِ! یَزْعُمُ لِاَهْلِ الشّامِ اَنَّ فِیَّ دُعابَةً وَ اَنِّی امْرُؤٌ تِلْعابَةٌ
🔻عجبا برای پسر نابغه (عمرو عاص) - می گویند قبل از او عمر این جمله را گفته بود- عیبی كه به من برای خلافت می گیرد این است كه می گوید من یك آدم خوش مشربم، شوخی می كنم و خنده رو هستم. علی خاصیت هر مؤمنی را داشت:
لْمُؤْمِنُ بُشْرُهُ فی وَجْهِهِ وَ حُزْنُهُ فی قَلْبِه. علی غصه و حزن و خوفش و هرچه داشت در دلش بود، هرگز دائماً ابروهای دوگره نداشت. علی در میدان جنگ كه می رفت شمشیرش به دستش بود؛ مگر همیشه هرجا نشسته بود یك شمشیر دو دم روی زانویش گذاشته بود؟ بعضی قیافه های بسیار كریه مثل قیافه های قاتلهای حرفه ای را- كه ثابت شده به دست دشمنهاست- می آیند به نام شمایل امیرالمؤمنین پخش می كنند، بعد شیعیان امیرالمؤمنین هم همینها را در خانه هایشان می زنند.
📚 استاد مطهری، کتاب (پانزده گفتار) / لزوم تعظیم شعائر اسلامى / مجموعه آثار شهید مطهری . ج25، ص: 386
@bimemoj
🔻اسلام چون راجع به توحید غیور است و غیرت توحیدی زیادی دارد، از اول با مجسمهسازی و مجسمه تراشی- بالاخص برای اولیای دین - سخت مبارزه كرده است و در آن زمان هم افرادی بودند كه اگر میخواستند تصویر بكشند با قلم می كشیدند - مخصوصاً در زمان ائمه كه تمدن اسلامی خیلی توسعه پیدا كرده بود- ولی در عین حال چنین چیزی نبوده و مخصوصاً اگر از پیغمبر و ائمه تصویری می بود حتماً ما حالا آنها را به جای عیسای مسیح گرفته بودیم و پرستش میكردیم.
📚 استاد مطهری، کتاب (پانزده گفتار) / لزوم تعظیم شعائر اسلامى / مجموعه آثار شهید مطهری . ج25، ص: 386
@bimemoj
💠اسلام شعار لفظی دارد
🔻تابلو بنویسید در خانه خودتان: اِنَّ اَكْرَمَكُمْ عِنْدَاللّهِ اَتْقیكُمْ
🔻بنویسید: لا اله الّا اللّه محمّدٌ رسول اللّه علیٌّ ولیُّ اللّه.
🔻تابلوهای اصول اجتماعی اسلام را در خانههای خودتان بزنید: یا اَیُّهَا النّاسُ اِنّا خَلَقْناكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَ اُنْثی وَ جَعَلْناكُمْ شُعوباً وَ قَبائِلَ لِتَعارَفوا اِنّ اَكْرَمَكُمْ عِنْدَاللّهِ اَتْقیكُمْ.
🔻بدهید از اینها تابلوهای بسیار عالی بسازند و در خانههای خودتان نصب كنید.
🔻اینقدر هم از این شعارها ما داریم كه الی ماشاءاللّه.
🔻گفتیم اسلام دین ناطق و گویاست، با آدم حرف میزند؛
🔻شمایل و تصویر یعنی چه؟!
🔻بعضیها میآیند یك چیزهایی انتخاب میكنند كه آیه قرآن هست اما شعار نیست. درست است، آیه قرآن همه جا مقدس است اما هر آیه قرآن كه شعار نیست.
🔻فرض كنید كسی این آیه را در خانه خودش بنویسد: اَلزّانِیَةُ وَ الزّانی فَاجْلِدوا كُلَّ واحِدٍ مِنْهُما مِائَةَ جَلْدَةٍ . هركس نگاه میكند میگوید مگر این خانه، خانه ی فسق و فجور است؟ یا: اِنَّمَا الْخَمْرُ وَ الْمَیْسِرُ وَ الْأَنْصابُ وَ الْأَزْلامُ
🚩🚩🚩در بعضی خانهها انسان یك نوع لوسی و ننری می بیند، (این آیه را تابلو كردهاند: ) وَ اِنْ یَكادُ الَّذینَ كَفَروا لَیُزْلِقونَكَ بِاَبْصارِهِمْ یعنی برای اینكه ما را چشم زخم نزنند آن را آنجا نصب كرده ایم. این شعار نیست.
🔻شعار اسلامی یعنی آنچه كه به وسیله آن وابستگی خودتان را به اسلام نشان میدهید و یك اصل از اصول اسلامی را اثبات میكنید.
📚 استاد مطهری، مجموعه آثار شهید مطهری . ج25، ص: 388
@bimemoj