بسم الله الرحمن الرحیم
🔴استادمطهری
در حج دو مسئله است که از مشکلات و بلکه به نظر بعضی از نقاط ضعف حج شمرده میشود: قربانی، تعظیم سنگ و غیره.
از نظر اول، این عمل یک ظلم و آزار است و نمیتواند مقرّب باشد و از قضا اسم قربانی به آن دادهاند. آیا میتوان کسی را شکنجه کرد به قصد قربت؟
میازار موری که دانهکش است
که جان دارد و جان شیرین خوش است
✅سوال
قطع نظر از آزار و اذیت، چه رابطهای میان رضای خدا و ریختن خون یک حیوان است؟ مگر خداوند- العیاذ بالله- خونخوار است و از اینکه ببیند خون حیوانی ریخته میشود مسرور و خوشحال میشود؟ بعلاوه، چنانکه گفتیم ظلم و آزار و تعذیب است و مبعّد است.
💢ایراد دیگر به قربانی این است که یادگار توحش است.
در قدیم در ادیان وثنی و بتپرستی مذبحهایی بوده است و مردم برای رضای بتها قربانی میکردهاند و خیال میکردهاند آن بتها از آن گوشتها استفاده میکنند و ظاهراً گوشتهای آن حیوانات را نمیخوردهاند و لااقل خون
آنها را که برای خودشان خوراکی بوده به سر و صورت بتها میمالیدهاند
❌شبهه ای که اینروزها مطرح میشود و شهید مطهری سالها پیش پاسخ دادند
@binesh_motahar_kerman
بسم الله الرحمن الرحیم
🔴استاد مطهری
اما جواب: راجع به این قسمت که چه فایدهای بر ریختن خون مترتب میشود، این در صورتی صحیح است که هدف از قربانی و کفّارات (که اختصاصاً در باب حج، همه از نوع گوسفند یا شتر کشتن است الّا نادراً) فقط ریختن خون باشد. دلیلی ندارد که صرف ریختن خون مقرّب باشد، زیرا عملی مقرّب است که رضای خدا در آن باشد و رضای خدا در این است که انسان به کمال فردی و اجتماعی خود برسد.
صرف ریختن خون نه به کمال فردی انسان کمک میکند و نه به کمال اجتماعی او.
ولی اگر هدف اصلی اطعام و انفاق باشد، همانطوری که در سایر کفّارات هست (و البته اطعام و انفاقی است دستهجمعی و به صورت خاص، یعنی به صورت اطعام گوشت و اینکه هر انسانی یک حیوانی را بکشد و مصداق اطْعِمُوا الْبائِسَ الْفَقیر واقع شود) آن ایراد وارد نیست. و البته یک نکته هست و آن اینکه منافات ندارد که ضمناً این عمل دستهجمعی، احیاء و زنده کردن خاطرهای از قهرمان توحید حضرت ابراهیم باشد. به او امر شد عزیز و نور چشم خود را در راه خدا قربانی کند و فدا نماید و او حاضر شد. بعد به او گفته شد: مقصود فقط تسلیم بود، گوسفندی به جای فرزند قربانی کن. این گوسفند فدا کردن تجدید آن خاطره است و تعظیم آن قهرمان است.
ولی همانطوری که در حدیث نبوی نقل کردیم، فرمود:
انَّما جَعَلَ اللهُ هذَا الْاضْحی لِتَشْبَعَ مَساکینُکمْ مِنَ اللَّحْمِ فَأطْعِموهُمْ.
[و رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود: خداوند قربانی را قرار داد تا نیازمندان شما شکمی سیر از گوشت بخورند.
و سرّ اینکه روز عید قربان عید است، این است که دراین روز رسم فرزندکشی منسوخ شد.
@binesh_motahar_kerman
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بسم الله الرحمن الرحیم
و بی گمان فلسفه قربان،
سر بریدن نیست. دل بریدن است ✨
دل بریدن از هر چیزی که به آن تعلق داری،
دل بریدن از هر چه تو را از او میگیرد✨
عيد قربان، عيد سرسپردگي و بندگي به درگاه احديت است...
عيد قربان, سر بريدن «نفس» است ؛ و پا بريدن از «شيطان»...
اما ابراهیم مقام تسلیم را تا اینجا رساند که صد در صد حاضر شد بچهاش را به دست خودش قربانی کند، مقام اسلام و تسلیمش در نهایت درجه ظاهر شد
استاد مطهری
@binesh_motahar_kerman
🔰 نظر رهبر انقلاب درباره برگزاری عزاداریهای محرم در شرایط کرونا
🔻یک جمله راجع به محرّم بگویم. آنچه بنده میخواهم تأکید کنم این است: در عزاداریها، معیار آن چیزی است که کارشناسان بهداشت ستاد ملّی کرونا به ما میگویند. بنده خودم شخصاً هر چه آنها لازم بدانند مراعات خواهم کرد. توصیهی من و تأکید من به همهی کسانی که عزاداری میخواهند بکنند ــ هیئات، آقایان حضرات منبریها، صاحبان مجالس، مدّاحها، نوحهخوانها و دیگران ــ این است که هر کاری میکنید، ببینید آنها چه میگویند؛ یعنی ستاد ملّی کرونا اگر چنانچه یک ضابطهای را معیّن کرد برای عزاداری، همهی ما موظّفیم آن را عمل کنیم. مسئله، مسئلهی کوچکی نیست؛ مسئلهی بسیار مهمّی است. همین مقداری هم که الان مراقبت هست و کنترل هست، خدای نکرده اگر چنانچه شل گرفته بشود و از بین برود، آن وقت فاجعهای به وجود خواهد آمد که آن سرش ناپیدا است.۹۹/۵/۱۰
🔰 برنامه امروز رهبر انقلاب به دلیل مصوبه ستاد ملی کرونا تغییر کرد
🔻 در طول این سال های متمادی، یکی از دلخوشیهای بنده همیشه دیدارهای با مردم بوده. یکی از دلبستگیهای اینجانب و یکی از حوادث پُرجاذبه برای من دیدار با مردم بوده که یک چیزی بشنوم، یک چیزی بگویم و با طبقات مختلف مردم دیدار کنیم. این دشمن حقیر و خطیر، یعنی ویروس کرونا که هم خیلی حقیر و صغیر است و هم خیلی خطرناک و خطیر، مانع شده و خیلی از دلبستگیهای دیگر را هم از ما گرفته.
قرار بود ما به خاطر محرومیّت از دیدار مردم، به جای این دیداری که الان داریم، با خدمتگزاران وادی سلامت و کمک مؤمنانه و مانند اینها دیدار داشته باشیم؛ دیدار تصویری، که تعدادی از آنها طبعاً در یک جایی باید جمع میشدند. بعد گفتند که مصوّبهی ستاد ملّی کرونا این است که بیش از ده نفر جمع نشوند، آن را هم ما تعطیل کردیم به خاطر این و تبدیل شد به این دیدار امروز که به شکل دورادور با شما مردم عزیز صحبت میکنیم.۹۹/۵/۱۰
سایه اتون روی سرمون آقا
خدا شما را برای ما نگه دارد
صحبتهای شما عقلانیت و هدایت است
AUD-20200710-WA0016.mp3
2.24M
: بسمالله الرحمن الرحیم
🔴استادمطهری
«افْضَلُ الْاعْمالِ انْتِظارُ الْفَرَجِ»[2] این خوشبینی و انتظار فرج کلی فضیلتش از همه اعمال بیشتر است، چرا؟ برای اینکه این یک ایمانی است در سطح بسیار عالی.
خدایا ما را از منتظران واقعی فرج امام زمان (عجّل الله تعالی فرجه) بگردان.
خدایا به ما آن شایستگی را عنایت کن که دولت برحق او را ادراک کنیم.
اللّهُمَّ انّا نَرْغَبُ الَیک فی دَوْلَةٍ کریمَةٍ، تُعِزُّبِهَا الْاسْلامَ وَ اهْلَهُ وَ تُذِلُّ بِهَا النِّفاقَ وَ اهْلَهُ، وَ تَجْعَلُنا فیها مِنَ الدُّعاةِ الی طاعَتِک وَالْقَادَةِ الی سَبیلِک. و صلّی الله علی محمّد و آله الطّاهرین
@binesh_motahar_kerman
🔰 جریان کمک مومنانه ماه رمضان، باید مجددا برای کمک به آسیب دیدگان کرونا فعال شود
🔻 یک مسئله هم مسئلهی کمک مؤمنانه است. عدّهای از مردم، در این حوادث، بِجِد آسیب دیدند. البتّه برای اغلب مردم از لحاظ کسب و کار و درآمد و زندگی مشکلاتی پیدا شد، لکن همه دچار آسیبهای جدّی نشدند؛ لکن یک عدّهای واقعاً دچار آسیبهای جدّی شدند و مشکلات فراوانی برایشان پیش آمد؛ این را باید جبران کرد. چه کسی جبران کند؟ مردم. نمیشود همهی بار را به دوش دولت گذاشت. البتّه مسئولین دولتی و شبه دولتی وظایفی دارند که باید انجام بدهند و انجام هم میدهند ــ مطّلعیم که دارند کار میکنند ــ لکن اینها کافی نیست؛ همچنان که در آن جریان اوّل کمک مؤمنانه در آستانهی ماه رمضان مردم وارد شدند و به معنای واقعی کلمه کمک کردند، باز هم بایستی همین انجام بگیرد.۹۹/۵/۱۰
بسم الله الرحمن الرحيم
🌺امام صادق عليه السلام ميفرمايند:
غذا دادن به يك نفر در روز عيد غدير،
مانند غذا دادن به همه ي پيامبران و صديقان است.
✅گروه نفحات كرمان با همراهي مركز فرهنگي بينش مطهر كرمان ، به لطف خدا و با همراهي شما خوبان، قصد دارد به بهانهی فرارسيدن عيد سعيد غدير خم، نقش کوچکی در اِحياي سنّت حسنه ي اطعامِ روز عيد غدير، داشته باشد انشاءالله.
🔴 تهيه و توزيع بسته هاي ارزاق ، كه همگي تقديم خانواده هاي #محروم_محترم شهرمان خواهد شد، انشاءالله.
🔴همانند همه ي كارهاي جمعي، ارزش و برکت این حرکت، به مشارکت بالای آن است.
پس همه با هم یك یاعلیِ بلند ميگوييم و هرچقدر كه در حد وسع و توان مان است،کمک ميکنیم، انشاءالله.
🔴در صورت امكان، تقاضامنديم اين پيام را به هر تعداد از دوستان و بستگان تان كه ميتوانيد ارسال كنيد، تا افراد بیشتری همراه ما باشند.
🔴سرور جهانيان، اميرالمومنين، حضرت علي بن ابيطالب عليه السلام، دستگير همه شما در دنيا و آخرت باشند انشاءالله.
🌺كمك هاي نقدي خودتون رو به اين شماره كارت واريز كنيد:
6219 8610 1378 1280
(شصت و دو نوزده، هشتاد و شش ده،
سيزده هفتاد و هشت، دوازده هشتاد).
بانك سامان
سميه اميني زاده
🔴پس از واريز وجه، نيازي به اعلام نيست؛ حساب، مختصِ نفحاتِ كرمان است.
بسم الله الرحمن الرحیم
همراهان گرامی
توجه بفرمائید. 📣
اقلام برنج ،روغن،مرغ،وتخم مرغ، آبنبات در یک بسته غذایی تهیه و روز قبل عید غدیر بدست ۱۱۰ خانواده نیازمند جهت اطعام روزعید رسانده میشود باهمت خودتان میتوانید از الان برای بسته غذایی عید غدیر ما را همراهی کنید
اطلاعیه بالا را میتوانید برای دوستانی که هرسال مراسم اطعام عید غدیر داشتند و امسال بخاطر نکات بهداشتی نمیتوانند اینکار را انجام دهند ارسال کنید تا به جمع ما بپیوندند
متشکریم از همکاری شما بزرگواران💐
بسم الله الرحمن الرحیم
✅فلسفه انفاق
🔴استادمطهری
ممکن است برخی گمان کنند که انفاق تنها فلسفهاش پر شدن خلأهای اجتماعی است، و لذا میگویند اگر این مسئله را حکومت و دولت به عهده بگیرد و با سازمانهایی که تشکیل میدهد مشکلات فقر و مسکنت را حل نماید، دیگر نیازی نیست که به صورت انفاقهای فردی انجام گیرد.
ولی اینچنین نیست، یعنی انفاق فلسفهاش تنها پر شدن خلأها نمیباشد بلکه رابطهای با «ساخته شدن» دارد.
اینکه انسان چیزی داشته باشد و از خود جدا کند و مظهر رحمانیت پروردگار بشود، نقش بزرگی در ساختن انسان دارد
@binesh_motahar_kerman
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بسم الله الرحمن الرحیم
توصیه میکنم شنیدن این کلیپ را از دست ندهید
هرچند وقت حج گذشته امااا حیف بود
این کلیپ رو نبینید
گوارای وجودتان👌🌸
هدیه بشما
@binesh_motahar_kerman
بسم الله الرحمن الرحیم
✅نکات ناب
🔴استاد مطهری
انفاقاتی که در راه خدا میکنید در واقع به خدا قرض دادهاید؛ یعنی هیچ انفاقی از انسان نیست که از دست برود. همین که انفاق میکنید، در واقع به خدا قرضالحسنه دادهاید.
@binesh_motahar_kerman
بسم الله الرحمن الرحیم
🔴سخنان استاد در مورد غدیر
بمناسبت اینکه چند روز دیگر عید غدیر است
به نظرم رسید که بهتر این است که ما همین آیات مربوط به غدیر را معنی و ترجمه کنیم و شرح دهیم
بسم الله الرحمن الرحیم
#قسمتاولغدیر
🔴استادمطهری
الْیوْمَ یئِسَ الَّذِینَ کفَرُوا مِنْ دِینِکمْ فَلا تَخْشَوْهُمْ وَ اخْشَوْنِ الْیوْمَ أَکمَلْتُ لَکمْ دِینَکمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَیکمْ نِعْمَتِی وَ رَضِیتُ لَکمُ الْإِسْلامَ دِیناً[1].
این دو قسمت که هردو با «الیوم» شروع میشوند، ضمن یک آیه هستند نه دو آیه، و قدر مسلّم این است که هردو هم مربوط به یک مطلب است نه دو مطلب. ترجمه این آیه را عرض میکنم بعد به شرح معنی آن از روی قرائن میپردازم.
کلمه «یوم»- یعنی روز- وقتی با «الف و لام» ذکر میشود (الف و لام عهد) گاهی به معنی آن روز است و گاهی به معنی امروز، در هر دو مورد به کار برده میشود. به معنی «آن روز» در جایی به کار میرود که قبلًا یک روزی را نام بردهاند بعد میگویند در آن روز. ولی اگر بگوییم فلان کس الیوم وارد شد یعنی همین امروز وارد شد. الْیوْمَ یئِسَ الَّذِینَ کفَرُوا مِنْ دِینِکمْ (حالا ما نمیگوییم مقصود آن روز است یا امروز، شرحش را بعد میدهیم.) در آن روز (یا امروز) کافران از دین شما مأیوس شدند فَلا تَخْشَوْهُمْ پس، از آنها دیگر بیم نداشته باشید. یعنی چه آنها از دین شما مأیوس شدند؟ یعنی آنها دیگر مأیوس شدند که بر دین شما پیروز و فائق شوند و آن را از میان ببرند. چون مأیوس شدند دست از کار و فعالیت و آن روشی که قبلًا علیه اسلام داشتند برداشتند.
از آنها دیگر بیم نداشته باشید.
@binesh_motahar_kerman
بسم الله الرحمن الرحیم
#قسمتدومغدیر
🔴استادمطهری
جمله بعد خیلی عجیب است، میفرماید: وَ اخْشَوْنِ اما از من بترسید.
صحبت این است که امروز از ناحیه آنها بیم نداشته باشید ولی از ناحیه من بیم داشته باشید، با توجه به اینکه بحث درباره خود دین است.
بیم از آنها این بود که از ناحیه آنان به این دین آسیب
برسد. میفرماید نترسید، دیگر آنها نمیتوانند آسیبی برسانند وَ اخْشَوْنِ از من بترسید. قهراً معنایش این است که اگر آسیبی به این دین برسد، از طرف من میرسد. حال این چه مفهومی میتواند داشته باشد که بعد از این از کفار بر دین خودتان نترسید، از من بترسید. بعد عرض میکنیم که مقصود چیست.
@binesh_motahar_kerman
بسم الله الرحمن الرحیم سلام
#قسمتسومغدیر
🔴استاد مطهری
فرق اکمال و اتمام
در اینجا دو کلمه نزدیک به هم ذکر شده است: اکمال و اتمام. این دو کلمه خیلی به هم نزدیکند: کامل کردم یا تمام کردم.
فرق این دو کلمه (در فارسی و بیشتر در عربی) با یکدیگر این است که «تمام» در جایی گفته میشود که یک چیزی اجزایش باید پشت سر یکدیگر بیاید؛ تا وقتی که هنوز همه اجزایش مرتب نشده، میگوییم ناقص است؛ وقتی که آخرین جزئش هم آمد، میگوییم تمام شد. مثل یک ساختمان که میگوییم ساختمان تمام شد. یک ساختمان تا وقتی که پآیههایش را بالا آوردهاند و حتی سقف آن را هم زدهاند، تمام نیست. تا همه اجزایی که برای یک ساختمان لازم است- که اگر نباشد از آن ساختمان نمیشود استفاده کرد- نباشد، میگوییم این ساختمان تمام نیست. وقتی همه اجزاء بود به طوری که بتوان در آن سکنی گزید، میگوییم تمام شد. اما در مسئله «کامل» این طور نیست که [شیء غیر کامل[ جزء ناقصی دارد بلکه ممکن است هیچ جزء ناقص و ناتمامی نداشته باشد ولی هنوز کامل نباشد. مثلًا یک جنین در رحم مادر به حد تمام میرسد یعنی همه ساختمانش تمام میشود، بچه هم به دنیا میآید
ولی هنوز انسان کاملی نیست یعنی آن رشدی را که باید بکند نکرده است. رشد کردن غیر از این است که جزء ناقصی داشته باشد. در واقع اختلاف کامل و تمام با یکدیگر اختلاف کیفی و کمّی است.
قرآن از یک طرف میگوید: الْیوْمَ أَکمَلْتُ لَکمْ دِینَکمْ در این روز دین شما را به حد کمال رساندم، و از طرف دیگر میگوید: وَ أَتْمَمْتُ عَلَیکمْ نِعْمَتِی نعمت خودم را هم به حد اتمام رساندم وَ رَضِیتُ لَکمُ الْإِسْلامَ دِیناً در امروز من اسلام را برای شما به عنوان یک دین پسندیدم. یعنی این اسلام، امروز آن اسلامی است که خدا میخواسته آن باشد. واضح است که مقصود این نیست که اسلام همان اسلام سابق است ولی خدا نظرش تغییر کرده! بلکه مقصود این است که چون اکنون اسلام به حد کمال و حد تمام رسید، این همان دین مرضی الهی است. آن دینی که خدا میخواسته همین اسلام کاملشده و تمامیافته است.
مفهوم آیه بیش از این نیست
هرچه هست درباره کلمه «الیوم» است که مقصود کدام روز
است؟ کدام روز است در این حد از اهمیت که قرآن میگوید در آن روز دین کمال یافت و نعمت خدایی به اتمام رسید. این باید یک روز خیلی مهمی باشد، یک حادثه خیلی فوقالعادهای باید در آن روز واقع شده باشد؛ و این دیگر مربوط به شیعه و سنی نیست.
@binesh_motahar_kerman
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بسم الله الرحمن الرحیم
علی ولی الله
تبلیغ غدیر
لطفا نشر دهید
اسم امام علی علیه السلام را بالا ببرید تا بلا از کشورمان دور شود
@binesh_motahar_kerman
بینش مطهر کرمان
بسم الله الرحمن الرحيم 🌺امام صادق عليه السلام ميفرمايند: غذا دادن به يك نفر در روز عيد غدير، مانند
بسم الله الرحمن الرحیم
حواسمان باشد رسالت بزرگی روی دوش ماست تبلیغ غدیر
حالا ک امسال نمی تونیم جشن های بزرگ بگیریم
هر خونواده با خلاقیت از الان میتونه برای روز غدیر برای خانواده اش و همسایه هاش برنامه ریزی کند
و یادآوری غدیر با هدیه دادن گلدون گل
کتاب
جشن های کوچک کنار خانواده
و اطعام فقرای شیعه بنیت محبت امام علی علیه السلام
یکی از خوبان لطف کردند و جهت بسته بندی روز عید ۳۰ کیسه برنج هدیه دادند
اجرشان با امام علی علیه السلام
ان شا الله برکت زندگیشان بشه و رضایت امام زمان روزی زندگیشون
بینش مطهر کرمان
بسم الله الرحمن الرحيم 🌺امام صادق عليه السلام ميفرمايند: غذا دادن به يك نفر در روز عيد غدير، مانند
برای غدیر چه کردی؟
تبلیغ بنر جمع آوری کمکهای نقدی
توسط شما خوبان، لطف بزرگی است🌹🌹🌹
سپاسگزاریم🌺