📣 اطلاعیه
به استحضار علاقهمندان می رساند: تنها راه ارتباط با مدیریت سایت بینش نو، از طریق تارنمای بینش نو و ارسال پست الکترونیک است. کانال سایت بینش نو در فضای مجازی فقط جهت اطلاع رسانی است.
با تشکر
کانال اطلاع رسانی سایت بینش نو
🆔 @binesheno
⭕️ پیشنهاد مطالعه
📚 عنوان کتاب: نظام اقتصاد اسلامی
🖋 تقریرات: حضرت آیت الله مرتضی رضوی
موضوع بحث ما «اصول و مبانی نظام اقتصاد اسلامی» است؛ یعنی کاری با فروعات و جزئیات نداریم و آن ها را به متون فقهی وا می گذاریم. چرا اصل نظام اقتصادی را به متون فقهی حواله نمی کنیم؟ با بیان دیگر: مگر فقه ما شامل این «نظام» نیست؟
نکتۀ مهم، بل اصل مهم در همین جاست؛ مسؤلیت فقه فروع دین است و در صدد تعیین «احکام خمسه»: واجب، مستحب، مکروه، مباح و حرام است. فقه تک تک موضوعات را عنوان می کند و حکم آن ها را مشخص می نماید. چیستی و چگونگی نظام خارج از مسؤلیت فقه است. کسی از فقه نمی پرسد: آیا نظام واجب است؟ حرام است؟ مستحب است؟ یا مکروه و یا مباح است؟
〽️ لینک مطلب: https://binesheno.com/بخش-دوم،-فصل-اول-نظام-اقتصاد-جهانی-اسلا/
💻 www.binesheno.com
🆔 @binesheno
عمریست رهین منت زهرائیم ...مشهور شده به عزت زهرائیم
ایام سوگواری فاطمیه بر تمامی شیعیان تسلیت باد.
کانال اطلاع رسانی سایت بینش نو
🆔 @binesheno
⭕️ پیشنهاد مطالعه
📚 عنوان کتاب: نظام اقتصاد اسلامی
🖋 نویسنده: آیت الله مرتضی رضوی
اگر می خواهید نظام اقتصاد اسلام را در یک کشور میان کشورها پیاده کنید و می گوئید: اکنون که جهان در دست ما نیست اگر بخواهیم اقتصاد کشورمان را اسلامی کنیم، چه باید کرد؟
می گویم: این فقط یک شرط دارد، شرطی عظیم، سنگین و بزرگ، و آن عبارت است از این که: کشورتان را یک جهانِ کوچک کنید. بدین شرح: دروازه ها را ببندید، سفارت خانه ها را جمع کنید، و به صراحت می گویم باید از همۀ کشورهای دنیا بریده باشید.
〽️ لینک مطلب: https://b2n.ir/416254
🆔 @binesheno
💻 www.binesheno.com
💡 تازه های کتاب
📣 بزودی
📚 عنوان کتاب: سرمایه در اسلام
🖋 تقریرات: حضرت آیت الله مرتضی رضوی
این کتاب بر محور پرسش هائی مهم از کتاب نظام اقتصاد اسلامی تنظیم و تهیه شده است.
〽️ لینک مطلب: بزودی
🆔 @binesheno
💻 www.binesheno.com
💡 تازه های کتاب
📚 عنوان کتاب: سرمایه در اسلام
🖋 تقریرات: حضرت آیت الله مرتضی رضوی
⭕️ لینک: https://binesheno.com/سرمایه-در-اسلام/
🆔 @binesheno
🔴 علاقه مندان نسبت به تهیه کتب حضرت آیتالله مرتضی رضوی می توانند به کانال فروش کتب سایت بینش نو در فضای مجازی مراجعه فرمایند.
🔹تلگرام👇
https://t.me/sefareshkotob
🔹سروش 👇
sapp.ir/sefareshkotob
🔹ایتا👇
https://eitaa.com/sefareshkotob
💐💐💐💐
میلاد با سعادت جوادالائمه علیه السلام مبارک باد
کانال اطلاع رسانی سایت بینش نو
🆔 @binesheno
💐💐💐💐
#ایوان_نجف_عجب_صفایی_دارد
میلاد امیرالمومنین علی بن ابی طالب علیه السلام و روز پدر مبارک باد.
🆔 @binesheno
⭕️ پیشنهاد مطالعه
📚 عنوان کتاب: سرمایه در اسلام
🖋 نویسنده: آیت الله مرتضی رضوی
پرسش نهم؛ در صورتی که شما اصل خصوصی سازی را باطل می دانید، سوالی که پیش می آید این است: شما نظام اقتصاد اسلام را مشوق سرمایۀ مولّد و تجارت جلبی، می دانید و جامعه را به این نوع فعالیت اقتصادی تشویق می کنید. در حالی که تولید کننده و تاجر جالب، در مقابل خود رقیبی می بیند که توان رقابت با او را ندارد و آن دولت است. آیا این تناقض نیست؟ در جواب می فرمائید: برای ایجاد تعادل در بازار. حال این شرکت دولتی، یا باید سود ده باشد و خوب کار کند که در این صورت هیچ کس توان رقابت با شرکت دولتی را ندارد، و یا باید زیان ده شود تا رقابتی در بازار باشد که در این صورت سرمایه و نیروی انسانی در همان شرکت دولتی اسراف می شود و عاطل که آن هم حرام است-؟
〽️ لینک مطلب: https://binesheno.com/11448-2/
💻 www.binesheno.com
🆔 @binesheno
💡 تازه های مقالات
📜 تلسکوپ فضائی جیمز وب در خدمت مکتب اهل بیت علیهم السلام
🖋 حضرت آیت الله مرتضی رضوی
🔭 روزی که تلسکوپ فضائی جیمزوب به فضا پرتاب شد، به دوستان گفتم: هر کشف جدید جیمزوب به نفع مکتب قرآن و اهل بیت علیهم السلام خواهد بود؛ من که از نظر جسمی توان کار ندارم شما، ره آورده های این تلسکوپ را رصد کنید.
دوستانی که هر کدام مشغله های خود را دارند؛ خبرها را دیرتر به من می رسانند، معمولاً یکی دو هفته و گاهی بیشتر به تأخیر می افتد.
اولین خبری که از جیمزوب به من رسید این بود که «سرعت گسترش جهان روز افزون است بر خلاف نظریه کیهان شناسان غربی که منتظرند روز به روز از سرعت آن کاسته شود تا به انقباض برسد»...
📌 لینک مطلب
💻 www.binesheno.com
🆔 @binesheno
💡 تازه های کتاب
📚 قلم مسموم در تهاجم به مکتب و امامت
❗️بررسی کتاب «متن و تفسیر» از حسین مدرسی طباطبایی
🖋 تقریرات: حضرت آیت الله مرتضی رضوی
⭕️ لینک: https://binesheno.com/12028-2/
#آیت_الله_مرتضی_رضوی
#بینش_نو
#کتاب
🆔 @binesheno
📘 معرفی کتاب
📚 کتاب «تبیین جهان و انسان»
🔹 آیا قرآنی که مدعی هستیم تبیان کل شیء است در مورد خلقت آسمانها، ستارهها و سیارات چیزی نگفته است؟
🔸 خلقت جهان در 6 روز یعنی چه؟ آیا دین پاسخ درستی به سوال از طول عمر جهان نداده است؟
🔹هفت آسمان چیست؟ آیا منظور همان لایههای جو زمین است؟ نحوه آفرینش و قرارگیری آنها چگونه است؟
🔸 انسان چیست و چگونه آفریده شده است؟ اگر تکامل را نمیپذیرید آیا فیکسیسم نظریه مورد تایید است؟
🔹هدف از خلقت انسان چه بوده است و آیا انسان حیوان است؟ اگر بله پس چرا انسان باید خانواده یا لباس داشته باشد؟
🔻پاسخ این سوالات و ده ها سوال مهم دیگر در کتاب «تبیین جهان و انسان» به قلم آیت الله مرتضی رضوی درج شده است.
🔺 در این کتاب که در 5 فصل تدوین شده است در فصل اول به خداشناسی و توحید و در دو فصل بعدی جهان شناسی اسلام مورد بررسی قرار گرفته و در دو فصل پایانی کتاب، انسان شناسی از منظر اسلام به نگارش درآمده است.
🖊 متن این کتاب، بسیار ساده و برای فهم عموم نوشته شده و حجم اصلی کتاب در بخش پاورقی آن قرار گرفته که حاوی محاسبات و دلایلی برای متخصصین میباشد.
📍مطالعه این کتاب منحصر به فرد، برای آشنایی با جهان شناسی اسلامی آن هم در دورهای که مطالب بیگانه با اسلام به نام اسلام عرضه میشود ضروری میباشد و خواننده را با ادبیاتی جدید از علوم اسلامی آشنا میسازد.
📖 مطالعه و دانلود
📦 سفارش کتاب
#معرفی_کتاب
#تبیین_جهان_و_انسان
🌐 https://binesheno.com
🆔 @binesheno
🆔 بینش نو | شبکه اطلاع رسانی و نشر آثار آیت الله مرتضی رضوی
📙 برشی از یک کتاب
❗️هیچ صوفیای نیست مگر اینكه شیطانپرست است
📝 {در مباحث پیشین کتاب روشن شد که پس از دوره بت پرستی، ابلیس به همه چیز پرست کردن انسانها روی آورد}
🔹بدیهی است یكی از «همهچیز» شیطان است. چگونه ممكن است كسی «همهچیز پرست» باشد و شیطان را نپرستد. برای نمونه از مقاله دانشمند عزیز جناب آقای سیدمحمود هاشمی (نشریه مكتب وحی شماره۸ ص۱۳۶، ۱۳۷) برایتان میآورم و جای دوری نمیروم:
🔸 جمعی از بزرگان تصوّف برای ابلیس، مقام والا و برجستهای قائل شده و از وی به عنوان پاکبازترین عاشق که سجده بر غیرمعشوق را روا ندانست، پاسبان درگاه حضرت حق، سرور مهجوران [۲]، یگانهی وجود، شحنهی مملکت ملکوت که ۱۲۴هزار نبی زخم او خوردهاند، اسیر مشیت ابتلا [۳] و بزرگ موحّد در توحید تنزیه [۴]، مجروح فراق [۵]، مظهر غیرت [۶] و عاشقی صادق که محک محبّت را پذیرفت و محظوریّت بین طلب و اراده را به جان خرید [۷]، یاد کردهاند.
🔹حسن بصری گوید: «لَوْ أَظهَرَ نوُرَهُ لِلْخَلْقِ لَعَبِدَ إِلَهاً : اگر ابلیس نور خود را به خلق ظاهر کند، به خدایی پرستیده می شود».
🔸منصور حَلاّج نیز میگوید: «در آسمان، عابد و یکتاپرستی چون ابلیس وجود ندارد». [۸]
🔹سنایی غزنوی گوید: «ابلیس میدانست که باید با امر الاهی مخالفت کند؛ زیرا در لوح چنین خوانده بود و از قبل با خدای یکتا چنین قرار گذاشته بود». [۹]
🔸«نقل است که نوری با یکی نشسته بود و هر دو زار میگریستند؛ چون آنکس برفت، نوری رو به یاران کرد و گفت: دانستید آن شخص که بود؟! گفتند: نه، گفت: ابلیس بود؛ حکایت خدمات خود میکرد و افسانه روزگار خود میگفت و از درد فراق مینالید و چنان که دیدید میگریست و من نیز میگریستم». [۱۰]
🔹شیخ احمد غزالی، ابلیس را «سیّد الموحّدین» (= سرور یکتاپرستان) نامیده و در مورد او گفته است: «مَنْ لَم یَتَعَلَّمِ التّوْحیدَ مِنْ إبلیس فهُوَ زِنْدیق : کسی که علم توحید را از شیطان نیاموخت، زندیق و ملحد است». [۱۱]
🔸و ابوالعباس قصّاب که عطّار او را «مقبول الله»، «کامل معرفت» و «عامل مملکت» مینامد، میگوید: «ابلیس کشتهی خداوند است، جوانمردی نبود کشتهی خداوند خویش را سنگ انداختن! اگر در قیامت حساب در دست من کند بیند که چه کنم: همه را در پیش کنم و ابلیس را مقام ساز». [۱۲]
🔹و منصور حَلاّج گفت: «ما صحَّت الفتوۀ الا لأحمد و ابلیس : جوانمردی دو کس را مسلَّم بُوَد: احمد [حضرت محمد (ص)] و ابلیس را. جوانمرد و مرد رسیده، این دو آمدند؛ دیگران خود جز اطفال راه نیامدند»!!
🔸و عینالقُضات گوید: «آن عاشق دیوانه که تو او را ابلیس خوانی در دنیا، خود ندانی که در عالم الاهی او را به چه نام خوانند»! [۱۳]
🔻پینوشتها:
[۱] ویل دورانت ج۱ ص۴۴۷
[۲] عین القضات همدانی، نامهها، به اهتمام عفیف عسیران و احمد منزوی، ج۲، ص۵۸۸
[۳] حسین بن منصور حلاج، الطواسین، به تحقیق: لویی ماسینیون، ص۴۵، ۱۴۵- ۱۴۸
[۴] عطار نیشابوری، تذکرۀ الاولیاء، به اهتمام نیکلسون، ص۵۱ از جنید بغدادی
[۵] کاشانی، عزّالدین محمود، مصباح الهدایۀ و مفتاح الکفایۀ، به اهتمام جلالالدّین همایی، فصل غیرت، ص۴۱۴
[۶] عین القضات همدانی، تمهیدات، ص۲۲۱
[۷] همان
[۸] سفینۀ النجاۀ، ص۲۷۶
[۹] دیوان سنایی (بخش غزلیّات)، ص۷۴۸
[۱۰] تذکرۀ الاولیاء، ص۴۷۰
[۱۱] خیراتیّه، ج۲ ص۱۲۶
[۱۲] تذکرۀ الاولیاء، ص۶۴۳
[۱۳] تمهیدات، ص۲۲۱
📖مطالعه و دانلود 📦 سفارش کتاب #برشی_از_یک_کتاب #کابالا_و_پایان_تاریخش 🌐 https://binesheno.com 🆔 @binesheno 🆔 بینش نو | شبکه اطلاع رسانی و نشر آثار آیت الله مرتضی رضوی
🔘مبانی
📌غریزه و فطرت
🔹یکی از مبانی مهم انسان شناسی اسلامی مبحث غریزه و فطرت است، این مهم، شاه کلیدی است که اغلب مسائل و مشکلات این حوزه با تبیین صحیح آن حل میشود؛ از دیدگاه اسلام انسان حیوان نیست حتی حیوان برتر یا به تعبیری حیوان ناطق هم نیست بلکه انسان موجودی مجزای از حیوان و در عرض آن است همچنان که حیوان گیاه نیست و در عرض آن قرار دارد.
🔸مطابق روایات شیعه، ما قائل به تعدد ارواح هستیم که این مطلب مویدات قرآنی هم دارد از این رو گیاه دارای روح نباتی است و حیوان علاوه بر آن، روح غریزه دارد و انسان علاوه بر آن دو روح، دارای روح فطرت میباشد، بنابر این انسان موجودی مستقل از حیوان است و منشا اعمال او دو منبع فطرت و غریزه است.
🔹شخصیت انسان از تعامل این دو روح به وجود میآید لذا شخصی که با فطرتش غریزهاش را مدیریت کند درجه انسانیتش بیشتر میشود و ما او را از خوبان میدانیم و شخصی که غریزهاش بر فطرتش غلبه کند از انسان های بد خواهد بود و به همین معنا درجات خوب و بد انسان مشخص میشود تا جایی که انسانی که فطرتش را ابزار غریزهاش کند میشود مصداق أُولَٰئِكَ كَالْأَنْعَامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ یعنی به مرتبهای پایین تر از حیوان سقوط میکند چرا که حیوان تنها با قدرت غریزهاش کار میکند اما این فرد فطرت را هم تحت اختیار غریزه قرار داده و در ارتکاب غرایز قوی تر عمل مینماید.
🔸لازم به تذکر است که این مطالب به معنای کوبیدن غریزه نیست و خداوند آن را در نهاد انسان قرار داده است، نکته در این است که خواست خداوند مدیریت غریزه توسط فطرت است.
🔻نام دیگر روح فطرت همان نفس لوامه و نام دیگر روح غریزه نفس اماره است؛ بر این اساس انبیا آمدهاند تا انسانها را به سمت فطرتشان هدایت کنند و ابلیس و جنود او انسان را به سمت غرایزش میکشانند و این کشمکشی است که تاریخ بشر بر اساس آن رقم خورده است.
🖌
برگرفته از آثار آیت الله مرتضی رضوی#️⃣ #مبانی #فطرت #غریزه 📦 سفارش کتاب 🌐 https://binesheno.com 🆔 @binesheno 🆔 بینش نو | شبکه اطلاع رسانی و نشر آثار آیت الله مرتضی رضوی
📘 معرفی کتاب
📚 کتاب ویژگیهای «کتاب الخمس» در فقه
🔸در این کتاب میخوانیم: در ميان ابواب فقه ( از طهارت تا ديات) كتاب الخمس از نظر اهميت رتبه چهارم را دارد؛ هر متن مختصر يا مطوّل را باز كنيم میبينيم آن را چهارمين باب قرار دادهاند. ليكن از نظر كار، تحقيق، تدريس و مباحثه، كم حجمترين كتاب در ميان آنهاست؛ اين اندك بودن حجم، به دليل اندك بودن مسائل خمس نيست كه متاسفانه چنين تلقي میشود. بل اين اختصار منفی، سه دليل دارد:
1- عدم كار فقهاي عامه درباره خمس باعث شده است که علمای شیعه هم کمتر به آن بپردازند و متروك بودن خمس در ميان عامه، موجب شده كه تعداد سئوالها و پرسشها در اين باب، از ائمه طاهرين (عليهم) نيز كمتر شود.
2- عدم تحقق حكومت ائمه طاهرين (عليهم): چون يك طرف خمس در همهموارد (غنايم، انفال و فيئ) حكومت است و طرف ديگر آن بخش خصوصي، نبود حكومت موجب شده هم حديث در اين باره كمتر صادر شود و هم بحث كمتری در اين باره انجام يابد.
3ـ كليد گم شده: در حقيقت كتاب الخمس دو فصل است و بايد هر كدام به طور كاملاً جدا از همديگر مورد تدريس، تحقيق و تدوين قرار گيرد:
فصل اول: خمس غنايم و خمس انفال: يك پنجم غنايم و نيز خود انفال، مال و ملك خود امامت است. اين نوع خمس از مال مردم گرفته نميشود، بر خلاف زكات.
فصل دوم: خمس ارباح: اين خمس از مال مردم گرفته ميشود، درست مانند زكات.
🔺مطالعه این کتاب شما را با مبحث خمس از نگاهی متفاوت آشنا میسازد.
📖 مطالعه و دانلود
📦 سفارش کتاب
#معرفی_کتاب
#کتاب_الخمس
🌐 https://binesheno.com
🆔 @binesheno
🆔 بینش نو | شبکه اطلاع رسانی و نشر آثار آیت الله مرتضی رضوی
📙 برشی از یک کتاب
✅ محيالدين و ثنويت
🖊 محيالدين اهل تنزيه را به خاطر اين كه خدا را تنزيه ميكنند جاهل ناميد كه آنان با تنزيهشان خدا را محدود ميكنند. اينك ببينيم خدائي كه او به آن باور دارد چيست و چگونه است؟
🔹 ميگويد:
🔺فنسبته لما ظهر من صور العالم نسبة الرّوح المدبّر للصوّرة: پس نسبت خدا به صورت ظاهر عالم، نسبت آن روح است كه صورت را تدبير و اداره ميكند.
🔸توضيح:
🔻يكي از اصول مسلم بينش محيالدين اين است كه ظاهر عالم همان اسم «الظّاهر» خداست و باطن عالم نيز اسم «الباطن» خدا است. پس هم ظاهر جهان هستي، خداست و هم باطنش، و نسبت اين ظاهر و باطن نسبت روح است به بدني كه آن را اداره ميكند.
❗️تامل:
✔️ ۱- اين عبارت صريح است بر اين كه دو خدا وجود دارد يكي به نام الظاهر و دومي به نام الباطن حتي ميان اين دو نسبت هم برقرار است. و ميدانيم كه «نسبت» در «ميان يك چيز با خودش» هرگز صحيح نميشود و غلط است. مگر يك چيز مركب را به نظر بياوريم مثل انسان كه مركب از روح و جسم است آن گاه ميان روح و جسم او يك نسبت يا نسبتهائي را برقرار يا لحاظ كنيم. كه محيالدين همين طور عمل كرده.
✔️ ۲- البته محيالدين براي خدا مقامات درست ميكند و خدا را در مقام «احديت» نه قابل تنزيه ميداند ونه قابل تشبيه، و در مقام واحديت، همه موجودات عالم را عين خدا ميداند. اما سخني كه در اين جا آورده چيز ديگر است كه با آن مبنا نيز سازگار نيست. زيرا در اين عبارت همان «خداي احد» را دو تا كرده است.
📚 برگرفته از کتاب محی الدین در ائینه فصوص/ جلد دوم/ فص نوحی/ بخش اول
📖 مطالعه و دانلود
📦 سفارش کتاب
#️⃣#برشی_از_یک_کتاب #محی_الدین_در_آئینه_فصوص
🌐 https://binesheno.com
🆔 @binesheno
🆔 بینش نو | اطلاع رسانی و نشر آثار آیت الله مرتضی رضوی
🔘مبانی
📌شیعه ولایتی و شیعه وصایتی
🔹تقسیم شیعیان به دو قسم ولایتی و وصایتی از ابتکارات استاد است، ایشان معتقد هستند از همان روز رحلت پیامبر صلی الله علیه و آله و بعد از فتنه سقیفه، شیعیان خود بر دو گروه بودند عدهای ولایتی بودند که امام را به عنوان «ولیّ الله و حجة مِن عندالله» میدانستند و عده بسیار دیگر آن حضرت را اَحق از دیگران و مقدم بر همه اصحاب دانسته معتقد بودند چون پیامبر(ص) وصیت کرده که علی(ع) جانشین او باشد، پس خلافت حقّ علی(ع) است.
🔸سلمان، ابوذر، مقداد و عمار تنها ولایتیان ابتدای عصر امامت بودند و بقیه اکثریت شیعه «شیعه وصایتی» بودند، حتی عباس و عبدالله بن عباس.
🔹حدیث معروف و متواتر و مورد اجماع علمای شیعه، که می گوید: «ارْتَدَّ النَّاس- عَنِ الْوَلَايَة- الّا ثَلَاثَة أَو أَرْبَعَة» در همین مورد صادر شده است که فقط آن چهار نفر مذکور در ولایت علی(ع) ثابت قدم ماندند.
🔸بیعت کردن با پیامبر(ص) و شهادت به رسالت آن حضرت معطی سمت نیست و خواه مردم جهان این شهادت را بدهند و یا ندهند در حقیقت مساله تغییری ایجاد نمیشود و آن حضرت رسول خداوند است؛ شیعیان وصایتی معتقد بودند که به وسیله بیعتشان سِمت امامت را به شخص مورد نظرشان، اعطا میکنند و امام حجة مِن عندالله نیست، حجّیت و مشروعیت امامت او در نزد خدا نیز به وسیله بیعت حاصل می شود.
🔹بیعتشان با زید، با یحیی بن زید، با محمد بن عبدالله محض، با ابراهیم بن عبدالله محض، با معاویه بن عبدالله بن جعفر و… به همین معنی و به نظرشان با همین کاربرد بود که آخرین آن نهضت شیعیان خراسان بود با شعار «الرضّی من آل محمد»- یعنی خلافت را به کسی خواهیم داد که مورد رضایت و دلخواه خودمان باشد- به راه افتاد و در نتیجه به خلافت بنی عباس منجر شد و امامت را به عبدالله سفاح اِعطا کردند.
🔺اما جریان ولایتیان شیعه از همان آغاز، بیعت با امام را دقیقاً در ردیف بیعت با پیامبر(ص) و با کاربرد «اَشهد» دانسته و میداند.
#️⃣#مبانی
#شیعه_ولایتی #شیعه_وصایتی
📦 سفارش کتاب
🌐 https://binesheno.com
🆔 @binesheno
🆔 بینش نو | اطلاع رسانی و نشر آثار آیت الله مرتضی رضوی
📘 معرفی کتاب
📚کتاب «دانش ایمنی در اسلام»
🔸همواره یکی از چالشهای اساسی برای محققان، قلمرو دین بوده است، این که گستره دین تا کجاست و گزارههای آن تا کجا نفوذ دارد؟ سوالی که از عصر رنسانس جهت ایجاد محدودیت برای دین پرسیده شده است و پاسخ خود را با سکولاریسم تا محدود شدن به برخی عرصههای زندگی بشری گرفته است.
🔹اما در اسلام، قرآن تبیان کل شیء معرفی شده است و اهل بیت علیهم السلام تبیان قرآن هستند و باور داریم بر خلاف ادیان تحریف شده، ثقلین در همه حوزهها میتوانند ورود داشته باشند و محدود سازی قرآن به هدایت، ظلمی بزرگ به این کتاب عظیم و بر خلاف نصوص وارده است.
🔸در دهه 80 شمسی با تاسیس دانشکده ایمنی و بهداشت کار این شبهه ایجاد شد که اینک آنهایی که داعیهدار ورود دین به همه عرصهها بودند حداقل جزوهای در مورد ایمنی در اسلام بنویسند.
🔹این توقع موجب گردید آیت الله مرتضی رضوی به این امر اهتمام ورزیده و کتاب «دانش ایمنی در اسلام» را در 653 صفحه تالیف نمودند که به تصریح خودشان میتوانستند در موضوع و محتوا توسعه داده و کتاب را به چند مجلد برسانند.
🔸کتاب «دانش ایمنی در اسلام» که جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی را دریافت کرد در دوازده فصل از جمله ایمنی و محیط زیست، ایمنی و محیط شهر، ایمنی در محیط خانواده، ایمنی و بهداشت و حفاظت فردی، ایمنی محیط کار و موضوعات دیگر تدوین گردیده و در اختیار علاقهمندان قرار داده شده است.
🔺مطالعه این کتاب میتواند ما را با یکی از وجوه اعجاز علمی اسلام آشنا کند.
📖 مطالعه و دانلود
📦 سفارش کتاب
#معرفی_کتاب
#دانش_ایمنی_در_اسلام
🌐 https://binesheno.com
🆔 @binesheno
🆔 بینش نو | شبکه اطلاع رسانی و نشر آثار آیت الله مرتضی رضوی
📙 برشی از یک کتاب
✅ اندازه معابر در اسلام
🔻در اسلام سه نوع معبر و هرکدام با مشخصات خود توصیه شده است و میدانیم ویژگی مهم و اساسی معبر در اندازه عرض آن است.
🟢 الف) کوچه: عرض کوچه دستکم باید 3.5متر باشد.
🔸عن ابی عبدالله- علیه السلام-: ان رسول الله- صلی الله علیه و آله- قال:… الطَّرِيقُ يَتَشَاحُ عَلَيْهِ أَهْلُهُ فَحَدُّهُ سَبْعَةُ أَذْرُعٍ: امام صادق(ع) فرمود: رسول خدا(ص) فرموده است:… اگر اهل معبر و افراد ذی حقوق در آن، اختلاف کنند پس عرض آن هفت ذراع (3.5متر) است.
❗️توضیح:
🔹1- مراد تعیین اندازه «حداقلّ» عرض معبر است. یعنی در اسلام هیچ معبری کوچکتر و کم عرض تر از 3.5متر، نباید وجود داشته باشد خواه کوچه شهری، خواه پیاده رو کنار خیابان، خواه معبر برای باغ و زراعت و… هر کسی می تواند به کوچه ای که کمتر از 3.5 متر عرض داشته باشد اعتراض کند و مالک همجوار آن را به عقب نشینی ملکش وادار کند. دادگاه اسلام در این قبیل دعوی ها و «تشاح» ها باید حکم عقب نشینی را صادر کند.
🔸2- عرض 3.5متر وقتی کافی است که عابرین آن متضرر نشوند و گرنه براساس قاعده «لاضرر» عرض کوچه و معبر و پیاده رو باید در حدی باشد که رفع ضرر شود.
🔹3- کوچه های تنگ قدیمی کمتر از 3.5متر یا بیش از آن لیکن دارای ضرر اسلامی نبوده و در اثر عدم ایمنی اجتماعی و سیاسی، رایج شده بودند.
🔸4- حکومت باید حداقل مذکور را و نیز کاربرد قاعده «لاضرر» را در شهرسازی و شهرک سازی توصیه نماید و در صورت عدم عمل به توصیه، اجبار نماید.
🔹5- حکومت می تواند فراتر از اقتضای قاعده «لاضرر» برای رفاه عمومی و حفاظت و بهداشت اجتماع «ایمنی جامعه» را نیز اجباری کند البته در حد معقول.
🔸6- در مبحث خیابان خواهیم دید که پیاده رو کنار خیابان بنفسه یک معبر حساب می شود پس باید کمتر از 3.5 متر نباشد.
🟢 ب) جاده و خیابان:
اندازه جادّه (اعم از داخل شهر که خیابان نامیده می شود و خارج شهر) در جامعه موردنظر اسلام حداقل 30 متر است. معمولاً ویژگیهای جامعه آرمانی اسلام در حدیثهای مربوط به امام زمان (عج) و جامعهای که آن حضرت خواهد ساخت، مطرح شده است:
ابوجعفر- علیه السلام-: إِذَا قَامَ الْقَائِمُ… وَ يُوَسِّعُ الطَّرِيقَ الْأَعْظَمَ فَيَصِيرُ سِتِّينَ ذِرَاعاً: امام باقر- علیه السلام- فرمود: آنگاه که قائم- علیه السلام- قیام کند راه بزرگ (جاده و خیابان) را توسعه داده و آن را با پهنای (حداقل) 30 متر، قرار می دهد.
❗️توضیح:
🔹1- همانطور که در مورد کوچه گذشت، این حدیث نیز در مقام بیان حداقل است و اگر نیاز و ضرورت بیش از 30 متر را ایجاب کند باید به میزان نیاز توسعه یابد.
🔸2- حداکثر عرض جاده چقدر باید باشد؟ پاسخ این سؤال در اسلام واضح است: به اندازهای که «اسراف» نباشد و همین طور است در مورد معابر زراعی، صنعتی، و نیز کوچه.
🔹3- وظیفه حکومت و اختیاراتش در اینجا نیز همان است که در مورد کوچه بیان گشت.
🟢 ج) معابر یکطرفه:
اصل در راه و معبر، دو طرفه بودن است لیکن وقتی که ضرورت ایجاب کند برخی از معابر یک طرفه می شود. شاید در عصر ائمه- علیهم السلام- راه یک طرفهای وجود نداشته با این همه طرح آن توصیه شده است.
الکاظم- علیه السلام- قال: قال رسول الله- صلی الله علیه و آله-… وَ الطَّرِيقُ إِلَى الطَّرِيقِ إِذَا تَضَايَقَ عَلَى أَهْلِهِ سَبْعَةُ أَذْرُعٍ: پیامبر اکرم- صلی الله علیه و آله- فرموده است: ما بین دو راه در صورت تضایق و تنگنا، هفت ذراع (3.5 متر) است.
❗️توضیح:
🔸1- سخن از دو راه است که هرکدام از آنها برای عبور و مرور دو طرفه تنگ و ناکافی باشد (اذا تضایقا) و به همین دلیل الزاماً در کنار یک راه، راه دوم ایجاد می شود و رسول خدا- صلی الله علیه و آله و سلم- می فرماید: میان آن دو 3.5 متر فاصله بگذارید.
🔹2- خواه هرکدام از دو جاده دو طرفه باشند و خواه یکی برای رفت و دیگری برای برگشت، فاصله (بلوار) مذکور لازم است، امّا بدیهی است که یکی برای رفت و دیگری برای بازگشت است.
🔺بزرگراه: با توجه به حدیث بالا میزان عرض استاندارد بزرگراه در داخل شهر و بین شهری حدود 63.5 متر میشود یعنی هرکدام از دو جانب بلوار بعرض 30 متر و بلوار وسط 3.5 متر.
📚 برگرفته از کتاب دانش ایمنی در اسلام/ ایمنی و محیط شهر.
📖 مطالعه و دانلود
📦 سفارش کتاب
#برشی_از_یک_کتاب
#دانش_ایمنی_در_اسلام
🌐 https://binesheno.com
🆔 @binesheno
🆔 بینش نو | شبکه اطلاع رسانی و نشر آثار آیت الله مرتضی رضوی
✅ نکات
اصالت ذهن و مفهوم
🔶وجود اصيل است و ماهيت اعتباري. اين حكم و داوري در عرصه ذهن درست و صحيح است؛ امّا در واقعيت و خارج چنين قضيهاي سالبه به انتفاء موضوع است و در عينيات و موجودات خارج از ذهن چنين مسألهاي امكان بحث ندارد زيرا هر موجود در خارج تنها يك شي است.
🔷تسرّي اين قضيه به عينيات عين همان بينش «اصالة الذهن واعتبارية العين» ميشود و همه موجودات خارجي خيال و توهم و دست آخر مصداق «فرض» ميگردند.
🖌 نقد مبانی حکمت متعالیه
#نکات
#نقد_مبانی_حکمت_متعالیه
📦 سفارش کتاب
🌐 https://binesheno.com
🆔 @binesheno
🆔 بینش نو | شبکه اطلاع رسانی و نشر آثار آیت الله مرتضی رضوی
✅ نکات
❓فرق نظام اقتصاد اسلامی و سرمایه داری لیبرالیسم، چیست؟
🔹سرمایه عبارت است از مال منقول و غیر منقول که در جهت به دست آوردن سود، به کار گرفته می شود.
🔸پس سرمایه مال است و مالکیت در اسلام محترم و از اصول و مبانی اساسی مکتب است به شرط مشروعیت منشأ مال.
🔹تصرف مالک در مال مشروع خود نیز مطلق نیست و قید هائی دارد به طوری که برخی ها گفته اند: قاعدۀ «النّاس مسلّطون علی اموالهم» به قدری تخصیص خورده که مصداق «تخصیص اکثر» شده و کارائی خود را از دست داده است؛ قید هائی از قبیل: حرمت ربا، حرمت قمار، حرمت تضییع، حرمت اسراف، حرمت تبذیر، حرمت معاملاتی که به نفع کفار و به ضرر مسلمانان باشد، حرمت مزاحمت مال به مال دیگران، حرمت مصرف در مشروبات الکلی، حرمت تأسیس میخانه، حرمت تأسیس کاباره و قمارخانه و…و… بویژه حرمت بکارگیری مال در جهت تضییق عرصۀ فعالیت اقتصادی بر دهک های پائین جامعه.
🔺در ادامه بحث انواع سرمایه در اسلام نسبت به کاربردش مورد بحث قرار می گیرد.
🖌 #سرمایه_در_اسلام
#نکات
🌐 https://binesheno.com
🆔 @binesheno
🆔 بینش نو | اطلاع رسانی و نشر آثار آیت الله مرتضی رضوی
🌴 یک روایت
🕯 عَنِ اَلْمُفَضَّلِ بْنِ عُمَرَ قَالَ: قَالَ اَلصَّادِقُ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ : كَذَبَ مَنْ زَعَمَ أَنَّهُ مِنْ شِيعَتِنَا وَ هُوَ مُتَمَسِّكٌ بِعُرْوَةِ غَيْرِنَا.
🔸مفضّل بن عمر گفت: امام صادق عليه السّلام فرمود: دروغ مىگويد كسى كه گمان مىكند از شيعيان ماست، در حالى كه به غير ما تمسّك مىجويد.
---------------------------------------------------------
🔹مقصود از تمسک شناخت مکاتب دیگر نیست بلکه معتقد شدن به آنهاست.
امروز برخی فریفته علوم غربی شده و نسبت به علوم و آموزه های دینی بدبین شده اند و عده ای هم به فلسفه ارسطو معتقد شده اند و گمان کرده اند ثقلین بدون آن بی دفاع خواهد بود.
این هر دو گروه مصداق کسانی هستند که به ریسمان غیر چنگ زده اند و ادعای شیعه بودنشان دروغ است.
#یک_روایت
🌐 https://binesheno.com
🆔 @binesheno
🆔 بینش نو | اطلاع رسانی و نشر آثار آیت الله مرتضی رضوی
🔘مبانی
📌امر و خلق
🔸خداوند جسم نیست تا دست داشته باشد، تعبیر «دست خدا»- یدالله- برای رسانیدن معانیای است که موضوع بحث ما یکی از آن معانی است. قرآن در موارد متعدد چنین تعبیر کرده است. از جمله:
يَدُ اللَّهِ فَوْقَ أَيْديهِم. فتح10
بِيَدِكَ الْخَيْرُ إِنَّكَ عَلى كُلِّ شَيْءٍ قَديرٌ. آل عمران26
🔹در برخی دیگر از جمله در آیه زیر «دو دست» آمده است:
قالَتِ الْيَهُودُ يَدُ اللَّهِ مَغْلُولَةٌ غُلَّتْ أَيْديهِمْ وَ لُعِنُوا بِما قالُوا بَلْ يَداهُ مَبْسُوطَتان. (مائده64): یهودیان گفتند دست خدا بسته است، دست هایشان بسته باد، به خاطر این سخن از رحمت خدا دور شدند بل که هر دو دست خدا باز است.
🔸قالَ يا إِبْليسُ ما مَنَعَكَ أَنْ تَسْجُدَ لِما خَلَقْتُ بِيَدَيَّ. (ص75): خدا فرمود ای ابلیس چه چیز مانع تو شد بر آن (آدم) که با دو دست خودم خلق کردم سجده کنی؟
🔹مراد از «دو دست»: یعنی خدا دو نوع فعل دارد:
1- خلق.
2- اَمر.
لَهُ الْخَلْقُ وَ الْأَمْر(اعراف54): برای اوست خلق و امر.
🔸خلق: یعنی پدید آوردن چیزی از چیزی که قبلاً وجود داشته. به آیه های زیر توجه فرمائید:
وَ اللَّهُ خَلَقَ كُلَّ دَابَّةٍ مِنْ ماء (نور45): خداوند هر جنبنده را از آبی آفرید.
خَلَقَ الْإِنْسانَ مِنْ صَلْصالٍ كَالْفَخَّار (الرحمن14): خلق کرد انسان را از گل (گلی که ظاهرش خشک و باطنش نرم بود) شبیه سفال، آفرید.
🔹امر: یعنی «ایجاد»، «انشاء»، «اِحداث»، «ابداع».
امر یعنی «ایجاد یک چیز»: به وجود آوردن چیزی نه از چیز دیگر.
🔸چیزی را که با کار امری به وجود میآورد یک «ابداع» است آن را از چیز دیگر به وجود نمیآورد. تنها با فرمان «باش» آن چیز باشنده و موجود می شود:
إِنَّما أَمْرُهُ إِذا أَرادَ شَيْئاً أَنْ يَقُولَ لَهُ كُنْ فَيَكُون (یس82): امر خدا غیر از این نیست که هر وقت اراده کند به چیزی بگوید باش می باشد.
#مبانی
#امر_و_خلق #ایجاد #دو_دست_خدا
📦 سفارش کتاب
🌐 https://binesheno.com
🆔 @binesheno
🆔 بینش نو | شبکه اطلاع رسانی و نشر آثار آیت الله مرتضی رضوی
📙برشی از یک کتاب
✅ فيض اقدس و فیض مقدس
❗️توضیح: جهان و اشياء آن و نيز خدا، يك جا يك وجود هستند و آن وجود خداست. وجود خداست كه در همه چيز سريان دارد اگر اين وجود سارى را با صرف نظر از اعيان اشياء لحاظ كنى مىشود فيض اقدس. واگر اين وجود سارى را همراه با اعيان اشياء لحاظ كنى مىشود فيض مقدس.
🔹اما اين توضيح در مورد فيض اقدس ناقص است به ويژه از ديدگاه مكتب محىالدين. در اين بينش فيض اقدس معادل و مساوى است با «صادر اول» ارسطوئيان.
🔸جريان و سريان وجود كه همان فيضان فيض است از وجود خدا به صادر اول رسيده و مىرسد و اين فيض اقدس است. سپس به توسط او به ساير اشياء جريان، سريان و فيضان مىكند. و اين فيض مقدس است. و اين سريان وجود و جريان فيض از خدا به پيامبر(ص) و از پيامبر به ساير اشياء دائمى است كه ديديم محى الدين با «تجلى دائم» از آن ياد كرد.
🔸فلسفه قرآن و اهل بيت(ع) مىگويد: نه تنها وحدت وجود صحيح نيست و وجود موجودات، سريانى از وجود خدا نيستند خداوند از وجود خود چيزى به هيچ كس و هيچ شيئى نمىدهد. بل وجود اشياء را «ايجاد» كرده است (عالم امر = كن فيكون). پس از ايجاد موجود اوليه، جريان خلق يعنى پديد آوردن اشياء از همديگر را به راه انداخته است (عالم خلق).
🔹امروز هم، خلق و امر در كنار هم در جريان هستند: «له الخلق و الامر» و نيز آيههائى كه در آنها «كن فيكون» آمده است.
🔸خداوند در همه جا و با همه اشياء هست. اما: مع كل شىء لا بمقارنة، و غير كل شىء لا بمزايلة: با همه چيز است اما نه به مقارنت و قرين بودن، و غير از هر شىء است نه به معنى دور بودن مكانى. و دهها آيه و حديث كه در تبيين فلسفه و عرفان اهل بيت(ع) آمدهاند از جمله فرمايش حضرت زهرا(ع) است: انشأ الاشياء لا من شىء كان قبله: خداوند اشياء را انشاء كرد نه از چيزى كه قبلا بوده باشد.
🖌
برشی از کتاب محی الدین در آئینه فصوص/ ج1/ فص آدم📖 مطالعه و دانلود 📦 سفارش کتاب #برشی_از_یک_کتاب #محی_الدین_در_آئینه_فصوص 🌐 https://binesheno.com 🆔 @binesheno 🆔 بینش نو | شبکه اطلاع رسانی و نشر آثار آیت الله مرتضی رضوی
💡 تازه های کتاب
📚 «تک نگارهها»
🖋 حضرت آیت الله مرتضی رضوی
🔹این کتاب حاوی تک نگاره هایی در زمینه های علمی، فرهنگی، تربیتی و ذکر برخی خاطرات استاد می باشد.
📥 دانلود و مطالعه
📦 سفارش کتاب
#⃣ #معرفی_کتاب #تک_نگاره_ها
🌐 https://binesheno.com
🆔 بینش نو | اطلاع رسانی و نشر آثار آیت الله مرتضی رضوی
📗برشی از یک کتاب
✅ حسن بصری ولی الله یا کابالیست
🔸حسن بصري كه اولين خشت تصوف را در ميان مسلمانان بنا نهاد، در زمان حضرت علي(ع) خيلي جوان بود و به شدت به زهد و عبادت مي پرداخت.
🔹پس از ماجراي جمل كه علي(ع) در بصره بود، حسن را ديد كه وضو مي گيرد فرمود: حسن وضو را اسباغ كن (درست به جا بياور) گفت: همين ديروز شخصيتهائي را در ميدان جنگ كشتي كارشان اسباغ وضو و عبادت بود. امام گفت: اگر آنان را بر حق ميدانستي چرا به ياريشان برنخاستي؟
حسن گفت: شمشير و اسلحه برداشتم و به سويشان رفتم، وقتي كه به «خريبه» رسيدم هاتفي صدا زد حسن به كجا ميروي قاتل و مقتول هر دو در دوزخاند، برگشتم. روز ديگر باز مسلح شده و ميرفتم كه باز در همان جا همان ندا تكرار شد برگشتم.
امام(ع) فرمود: آن ندا راست گفته است قاتل و مقتول از لشكر جمل هر دو در دوزخ هستند و گوينده برادر تو شيطان بود.
1️⃣ حسن بصري چگونه عارف است كه هرگز ولايت علي(ع) را نشناخت بل به قول شيخ عطار خودش را ولي الله ميدانسته كه عطار او را در رديف اول اولياء در «تذكرة الاولياء» آورده است.
2️⃣ امام(ع) سخن حسن بصري را دربارة آمدن نداي غيبي تأييد ميكند و ندا كننده را شيطان ميداند.
3️⃣ حسن بصري در اصل يك مسيحي زاده بود، ابليس او را از رفتن به جنگ باز داشت تا كشته نشود. زيرا به وجود او نيازمند بود. به وسيله او تصوف را در ميان مسلمانان بنا نهاد. او حدود 110 سال عمر كرد و هنگام مرگش تصوف كاملاً جان گرفته بود.
🔸برخي ها حسن بصري را يك فرد دوستدار علي(ع) ميدانند و دربارة موضوع بالا ترديد ميكنند. آن چه اينان را به اين فكر انداخته دو چيز است:
🔺الف: اينان ميبينند كه حسن بصري بر عليه معاويه سخنانی گفته است. و توجه نمي كنند (بل توان تحليل تاريخ را ندارند) كه آن سخنان را وقتي گفته است كه در دمشق پس از مرگ يزيد، ميان آل سفيان و آل حكم، درگيري شديد براي تصاحب خلافت بود و حسن بصري ميديد كه مروان و آل حكم پيروز ميشوند، شروع كرد بر عليه معاويه و به نفع آل حكم سخن گفتن، كه مورخين گفتهاند «لو لا الحسن لمات خلافة آل مروان في المهد».
🔺ب: اينان مشاهده ميكنند كه در برخي از مسائل فقهي كه از او پرسيده شده، با تكيه بر نظر حضرت علي(ع) فتوي داده است. و توجه ندارند كه هر مدعي فقاهت در ميان امت، در برخي مسائل فقهي به علي(ع) استناد ميكرد. زيرا بر همگان مسلّم بود كه علي(ع) اعلم امت است و اساساً در تمسك به نظر علي(ع) نوعي افتخار براي هر كس بود حتي براي دشمنان او.
🔹حسن بصري علاوه بر علي(ع) در برابر امام حسن(ع)، امام حسين(ع) و امام سجاد(ع) نیز كاملاً دكان باز كرده و مزاحم جدي بود.
🖌
برشی از کتاب کابالا و پایان تاریخش📖 مطالعه و دانلود #برشی_از_یک_کتاب #کابالا_و_پایان_تاریخش 🌐 https://binesheno.com 🆔 @binesheno 🆔 بینش نو | اطلاع رسانی و نشر آثار آیت الله مرتضی رضوی
✅ نکات
قرار گیری هفت آسمان
🔹امام رضا ـ عليه السّلام ـ هر دو دستش را باز كرد سپس دست راست را بر روي دست چپ قرار داد و فرمود: اين زمين پائين است كه آسمان اول در بالاي آن قبّه است. و زمين دوم روي آسمان اول است كه آسمان دوم روي آن قبّه است. ـ تا اينكه همين طور زمين چهارم و پنجم و ششم را نيز بيان كرد ـ سپس فرمود: و زمين هفتم روي آسمان ششم است كه آسمان هفتم عرش رحمان است. و اين است فرمايش خداوند: سَبْعَ سَماواتٍ وَ مِنَ الْأَرْضِ مِثْلَهُنَّ.(بحارالانوار: ج60، ص74)
🔸در اين حديث كل جهان مخلوقات به هشت قسمت تقسيم ميشود. اگر از پايين به طرف بالا بشماريم چنين ميشود: زمين اول، زمين دوم، زمين سوم، زمين چهارم، زمين پنجم، زمين ششم، زمين هفتم و آسمان هفتم. و اگر از بالا رو به سوي پايين شمرده شود بدين صورت خواهد بود: آسمان هفتم، آسمان ششم، آسمان پنجم، آسمان چهارم، آسمان سوم، آسمان دوم، آسمان اول و زمين اول.
🔹يعني به جز آسمان هفتم هر يك از آسمانها در عين حال كه آسمان هستند نسبت به آسمان بالاتر زمين ميباشند و همچنين به جز زمين اول، هر يك از زمينها در عين حال كه زمين هستند نسبت به زمين پايينتر از خود، آسمان هستند.
1️⃣ زمين اول عبارت است از مجموع كهكشانها و فضاهای ميان آنها.
2️⃣ پس از هر دوره زمانی در زمین اول انفجاری رخ می دهد و پس از آن از مرکز، آسمان و زمین جدیدی به وجود میآید، درست مانند لایه های داخل درخت.
📖 مطالعه و دانلود
🖌 #تبیین_جهان_و_انسان
#نکات
🌐 https://binesheno.com
🆔 @binesheno
🆔 بینش نو | شبکه اطلاع رسانی و نشر آثار آیت الله مرتضی رضوی