eitaa logo
دبیرخانه بینش مطهر اصفهان ۱۴۰۲
167 دنبال‌کننده
573 عکس
244 ویدیو
8 فایل
بسم‌الله ..با هدف نشر مفاهیم و مبانی شهید مرتضی مطهری در قالب سیر مطالعاتی بینش مطهر زیر نظر آقای دکتر هاشمی گلپایگانی ایجاد شده است
مشاهده در ایتا
دانلود
﷽ به شکرانه حضور در ماه ضیافت الهی «مباحث این کتاب پس از تبیین هدف خلق انسان ، عموما ناظر به جنبه درونی و خود عالی وجود انسان است آزادی واقعی که تنها از طریق عبودیت و بندگی حاصل شده و ریشه حقیقتی آزادی های اجتماعی است اولین مبحث در این کتاب ، بحث است کاملآ با بحث عبودیت و آزادی معنوی است و استاد شهید به ارتباط عبودیت با جنبه های آزادی خود عالی با هدف زندگی اهتمام ورزیده اند..در پایان مباحث با استناد به آیه شریفه «و ما خلقت الجن و الانس الا لیعبدون» باب بحث عبودیت و بندگی خداوند را گشوده اند» 📚 متفکر شهید مرتضی مطهری مرتبط با بحث از قبیل: ✂️توبه👈انقلاب قوای عالی علیه قوای دانی و بازگشت به مسیر عبودیت که مسیر آزادی انسان برای رسیدن به هدف زندگی می باشد .... ↩️ارتباط با دبیرخانه بینش مطهر اصفهان ☎️ ۰۹۱۹۶۸۲۰۶۰۱ ☎️۰۹۱۲۴۹۰۴۶۵۳ 📍کانال در ایتا https://eitaa.com/bineshmotahar_ISF ۱۴۰۲/۱۲/۲۴
⁉️هدف از زندگی چیست ⁉️هدف از خلقت چیست ↩️ارتباط با دبیرخانه بینش مطهر اصفهان ☎️ ۰۹۱۹۶۸۲۰۶۰۱ ☎️۰۹۱۲۴۹۰۴۶۵۳ 📍کانال در ایتا https://eitaa.com/bineshmotahar_ISF ۱۴۰۲/۱۲/۲۴
🔅«هدف از بعثت انبیاء از هدف از زندگی افرادی که انبیاء برای آنها مبعوث شده‌اند جدا نیست چون انبیا مبعوث شده‌اند تا👈 بشر را به سوی هدف‌هایی سوق دهند 🔅هدف به معنی انگیزه یعنی عامل و محرک فاعل و چیزی است که موجب شده است کننده، کار را بکند و اگر نبود فاعل این کار را نمی‌کرد 🔅هر چیز که موجود می‌شود دارد و خلق شده است برای اینکه به کمال منتظر خود برسد 🔹که هر چیزی وجودش از نقص شروع می شود و مسیرش، مسیر کمال است برای اینکه به کمال لایق خود و کمالی که امکان رسیدن به آن را دارد برسد 🔅این مسئله (غایت و هدف خلقت انسان) برمیگردد به اینکه انسان چه موجودی است و چه استعدادهایی در او نهفته است 👈 طبعاً بعثت انبیا هم برای تکمیل انسان است در واقع یک نوع خلأ و نقص در زندگی انسان هست که انسان فردی و حتی انسان اجتماعی با نیروی افراد عادی دیگر نمی‌تواند آن را پر کند و تنها با کمک است که انسان می‌تواند به سوی یک سلسله کمالات حرکت کنند ..و هدایت انسان ،تکلیفی و تشریعی است نه تکوینی و غریزی و جبری، لذا انسان بعد از اینکه راه نموده شده گاهی حسن انتخاب به خرج میدهد و گاهی سوء انتخاب ؛ انا هدیناه السبیل اما شاکرا و اما کفورا» 📚 .... ↩️ارتباط با دبیرخانه بینش مطهر اصفهان ☎️ ۰۹۱۹۶۸۲۰۶۰۱ ☎️۰۹۱۲۴۹۰۴۶۵۳ 📍کانال در ایتا https://eitaa.com/bineshmotahar_ISF
﷽ 🌸توضیحات تکمیلی: ⁉️خدا هدف دارد یا نه 🔅خیر چون خدا نقص ندارد بلکه چرا که خدا کمال علی الاطلاق دارد لذا فعل خدا ، ما هستیم که با صراط به ربوبیت می‌رسیم تا خداوندگاری کنیم ↩️ارتباط با دبیرخانه بینش مطهر اصفهان ☎️ ۰۹۱۹۶۸۲۰۶۰۱ ☎️۰۹۱۲۴۹۰۴۶۵۳ 📍کانال در ایتا https://eitaa.com/bineshmotahar_ISF
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔅نظریات مختلف درباره سعادت انسان ۱ _نیرومندی در علم و اراده: معمول این جور می گویند : هدف از خلقت انسان و آنچه که سعادت انسان در گرو آن است و طبعاً هدف از بعثت انبیا این است که انسان در دو ناحیه «علم» و «اراده »نیرومند شود .. هدف از خلقت و یا آنچه در استعداد آن است این است که به صورت درآید ..آنچه در است مافوق این مسائل است و آن اینکه و هرچه بیشتر بداند چنین انسانی به غایت و هدف انسانی خود نزدیکتر است ۲_ بهره‌مندی بیشتر از مواهب طبیعت: گاهی می‌گویند هدف از زندگی انسان است به این معنا که انسان در مدتی که در این دنیا زندگی می‌کند هرچه بهتر خوش‌تر زندگی کند و از مواهب خلقت و طبیعت بیشتر بهره بهره‌مند شود و کمتر در این جهان رنج ببیند پس هدف از خلقت ما این است که در این دنیا هرچه بیشتر از وجود خود و اشیاء خارج بهره ببریم یعنی ۳_ هدف خلقت از دیدگاه قرآن: قرآن (زاریات ۵۶ /مومنون ۱۱۵ )در آیات مکرر مسئله قیامت را با مسئله به حق بودن و باطل نبودن خلقت، لغو و بازی نبودن خلقت توام و در واقع استدلال کرده است ،یک استدلال که قرآن درباره قیامت دارد استدلال به اصطلاح لمی است 👈 یعنی به دلیل اینکه این عالم خدایی دارد و این خدا کار عبث نمی‌کند و کار او به حق است و باطل و بازیچه نیست و خلقت، چنین خالق حکیمی دارد و بازگشت به پروردگار هست 👈انسان آفریده شده است که خدا را پرستش کند و پرستش خدا خود، هدف است 👈 اگر انسان بداند و هرچه بیشتر بداند و بتواند و هرچه بیشتر بتواند ولی مسئله شناخت خدا که مقدمه پرستش است و عبادت خداوند در میان نباشد به سوی هدف خلقت گام برنداشته است و از نظر قرآن سعادتمند نیست 👈در منطق اسلام هدف از زندگی جز معبود چیز دیگری نمی‌تواند باشد یعنی می‌خواهد و می‌خواهد به او بدهد هدف و آرمانی که اسلام می‌خواهد بدهد فقط 👈 پس در اسلام همه چیز بر دور می‌زند از نظر هدف بعثت انبیاء و از نظر هدف زندگی یک فرد 🔅 پیغمبران حلقه اتصال میان مخلوق و خالق و روابط این دو اند 📚 .... ↩️ارتباط با دبیرخانه بینش مطهر اصفهان ☎️ ۰۹۱۹۶۸۲۰۶۰۱ ☎️۰۹۱۲۴۹۰۴۶۵۳ 📍کانال در ایتا https://eitaa.com/bineshmotahar_ISF ۱۴۰۲/۱۲/۲۵
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌸توضیحات تکمیلی: ⁉️آیا طبق هدف قید شده بعثت انبیاء 👆هدف دیگری برای داریم👇 🔅بله، عدالت اجتماعی 👈پاسخ کامل در📚 ↩️ارتباط با دبیرخانه بینش مطهر اصفهان ☎️ ۰۹۱۹۶۸۲۰۶۰۱ ☎️۰۹۱۲۴۹۰۴۶۵۳ 📍کانال در ایتا https://eitaa.com/bineshmotahar_ISF ۱۴۰۲/۱۲/۲۶
هدایت شده از بینش نوین
✅ امروز با محوریت مباحث شهید ،فراز سوّمِ دعای روز پنجم را شرح خواهیم داد. إن شاءالله https://eitaa.com/naab_babaei
هدایت شده از بینش نوین
🍀 الآن در کنار قبر نورانی شهید ، فاتحه ای خواندم و نائب الزیارة بودم. ☘ شهیدی که غرق معصیت بود و به سبب عاقبت به خیر شد و به درجه ی رفیع شهادت رسید. ☘ که در دعای امروز هم آمده به چه معناست؟ با شرح دعای امروز با ما همراه باشید. 👇👇👇👇
هدایت شده از بینش نوین
2.05M
🔹 شرح دعای پنجم ماه مبارک 🔹 به چه معناست؟ چه کسانی هستند؟ ☘ لطفاً صوت را گوش بدید.🙏👆 https://eitaa.com/naab_babaei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔎سه منطق درباره رابطه میان 📝 در واقع ما داریم ↩️و باید ببینیم کدام یک را باید پذیرفت : ↘️↘️ 📌 بر اساس این منطق هدف از بعثت انبیاء فقط برقراری عدالت در میان مردم و در واقع زندگی سعادتمندانه مردم در همین دنیاست و مسئله معرفت و ایمان به خدا و ایمان به معاد تماماً مقدمه است زیرا عدالت برقرار نمی‌شود پس ایمان مقدمه عدالت است ( تا حدودی بوعلی تایید دارد) 📌 درست عکس قبلی است و آن اینکه شناخت خدا هدف اصلی است عبادت خدا هدف اصلی است تقرب به خداوند هدف اصلی است و عدالت هدف ثانوی است برای اینکه بشر در این دنیا بتواند به معنویت فائز و واصل شود باید در دنیا زندگی کند و زندگی اجتماعی جز در پرتو عدالت استقرار پیدا نمی‌کند پس قانون و عدالت همه مقدمه این است که انسان بتواند در این دنیا با خیال راحت خدا را عبادت کند اگر این نباشد عدالت هیچ ارزشی ندارد 📌 در اینجا هست و آن اینکه هیچ کدام از این دو مقدمه دیگری نباشد و هر دو اصلی باشند و دیدیم که در قرآن هر دو هدف آمده است 📍نقد و بررسی و نتیجه نظر نهایی از سه منطق : به نظر ما قرآن شرک را به هیچ معنا نمی‌پذیرد , قرآن کتاب توحید است به این معنا که برای خداوند مثل قائل نیست (توحید ذاتی) قرآن اصل عدالت را می‌پذیرد و بلکه فوق العاده برای آن اهمیت و ارزش قائل است ولی نه به عنوان اینکه عدالت هدف نهایی است و یا اینکه عدالت مقدمه است برای اینکه انسان در این دنیا خوش زندگی کند .. زندگی خوش دنیا را هم در سایه نوعی توحید عملی می‌داند و مقدمه آن... 🌸انسان قرآن، موجودی است که سعادتش را جز خدا چیز دیگری نمی‌تواند تامین کند (مثال 👈رعد ۲۸) 🖇علم و قدرت به همه اشیاء نیز مقدمه است نه اصل همه اینها هدف ثانوی است 📚 .... ↩️ارتباط با دبیرخانه بینش مطهر اصفهان ☎️ ۰۹۱۹۶۸۲۰۶۰۱ ☎️۰۹۱۲۴۹۰۴۶۵۳ 📍کانال در ایتا https://eitaa.com/bineshmotahar_ISF ۱۴۰۲/۱۲/۲۷
👈👈در قرآن بعنوان یک غایت ذکر شده است ⁉️ عبادت برای چیست اینجا دو مطلب است : 📍یک وقت عبادت را آن طور که عوام تصور می‌کنند میدانیم👈چرا انسان باید عبادت کند؟ میگوییم برای این که خدا در دنیای دیگر مزد بیشتری به ما بدهد و...👈در واقع کمال انسان را از حد حیوانی بالاتر نبرده ایم👈👈این عبادت به تعبیر امیرالمومنین علیه السلام است 📍 اگر عبادت را به نحو بدانیم مسئله برمی‌گردد به اینکه کمال انسان بالاتر است از حد مشتهیات حیوانی 👈ولو در جهان دیگر برای انسان تامین شود 👈 بلکه در حد عبادت‌های شاکرانه و محبانه و عاشقانه است 👈و خدا یک وسیله برای زندگی انسان ولو در آخرت نیست بلکه خودش حقیقت و مطلوب حقیقی می‌گردد 👈 در منطق اسلام هدف فقط یک چیز است و آن خداست 👈 از نظر ما ایمان در اسلام هدف است نه وسیله 👈 از نظر ما خود ایمان به خدا هدف است 👈از این رو عبادت اعلی که در اوج است وسیله پیوند انسان با خداست و نه وسیله پیوند انسان با مطلوب های دیگر 📚 ↩️ارتباط با دبیرخانه بینش مطهر اصفهان ☎️ ۰۹۱۹۶۸۲۰۶۰۱ ☎️۰۹۱۲۴۹۰۴۶۵۳ 📍کانال در ایتا https://eitaa.com/bineshmotahar_ISF ۱۴۰۲/۱۲/۲۷