﷽🦋 ⃟◯●✦═══════════
سلام دختر و پسرای گل روزه اولی☺️✋🏻
🔮 یه جشن با حال روز اول ماه مبارک رمضان دعوتید.
•┈┈┈•✾🍃🌸🍃✾•┈┈┈•
اولین مهمانی ساعت ۶تا ۷ بعد ظهر
آدرس:
سایت
┏━━━━━━━━🌸🍃━┓
http://www.tavan-plus.ir
┗━━🌸🍃━━━━━━━┛
صفحه اینستاگرام
┏━━━━━━━━🌸🍃━┓
http://tavanplus.ir
┗━━🌸🍃━━━━━━━┛
🌹منتظرتون هستیم.
🌟اداره تبلیغات اسلامی شاهین شهر و میمه
#فصل_بندگی_به_توان_نسل_نو
━━━━━━━━━━✦●◯ ⃟🦋
مسابقه قرآن، خانواده، امید
•°•ویژه ماه مبارک رمضان🌙
برای دریافت محتوای مسابقه به کلیپهای پخش شده از شبکه اصفهان و یا به کانال ایتای سازمان تبلیغات اسلامی مراجعه کنید
🎊هر روز یک مسابقه و پنج جایزه نیم میلیون ریالی🎁🎉
•°•به آدرس:
https://eitaa.com/joinchat/1881145458C61fc181d19
•°•ارسال عدد گزینه صحیح به سامانه پیامک
۳۰۰۰۸۵۴۷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 بیانات مهم امروز رهبر معظم انقلاب درباره دور اخیر مذاکرات برای رفع تحریمها
جزئیات جدید از سقوط پهپاد هسا
مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان:
🔹پهپاد سقوط کرده در شاهینشهر از نوع کوچک و آموزشی بوده و خسارتی برای شهروندان نداشته است.
🔹این پهپاد علمی، آموزشی متعلق به یک شرکت دانشبنیان، با همکاری هسا درحال آزمایشهای پروازی بوده که حین فرود به عت بازنشدن چتر پروازی به کابل یک تیربرق برخورد و سقوط میکند.
🔹در این حادثه براثر برخورد پهپاد با تیربرق آتشسوزی جزئی روی داد که به سرعت خاموش شد.
💠 حدیث روز 💠
🌘 ارزش ماه مبارک رمضان
🔻پيامبر خدا صلياللهعليهوآله:
لَو يَعلَمُ العَبدُ ما في رَمَضانَ لَوَدَّ أن يكونَ رَمَضانُ السَّنَةَ
❗️اگر بنده ارزش ماه رمضان را بداند، آرزو میكند كه سراسر سال، رمضان باشد.
بحارالأنوار، 96/346/12
•┈┈••✾••┈┈•
🗓️ #تقویم_معارفی_شیعه
☀️ پنجشنبه - ٢۶ فروردین ١۴٠٠
🌙 الخميس، 02 رمضان 1442
Thursday 15 April 2021🌲
👈 امروز متعلق است به امام حسن عسکری (ع)
🕋 اذکار روز:
-لااِلهَ اِلّا اللهُ الْمَلِكُ الْحَقُّ الْمُبین(١٠٠بار)
- یا غفور یا رحیم (١۰٠٠ مرتبه)
- یا رزاق (٣٠٨ مرتبه) برای وسعت رزق
❇️ وقایع مهم روز:
🔹 روز دوم ماه مبارک رمضان
👇👇👇👇👇👇👇
هرروز با تقویم معارفی روزبرگ شیعه
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
#اداره_تبلیغات_اسلامی_شاهین_شهر_و_میمه
#رمضان_المبارک_1442
#مسابقه_فصل_بندگی- 2
# سوال سوم:جاهل قاصر و جاهل مقصر را توضیح دهید؟
# پاسخ در کلیپ به نشانی:
https://eitaa.com/bisimchee1400/144
پاسخ صحیح را همراه با نام و نام خانوادگی و شماره تلفن همراه خود به شماره 09132770084در ایتا ارسال فرمایید.
پیامها و نکات برخی از آیات جزء سوم قرآن کریم :
سوره بقره آیه 254
(254) یَأَیُّهَا الَّذِینَ ءَامَنُواْ أَنْفِقُواْ مِمَّا رَزَقْنَکُمْ مِنْ قَبْلِ أَنْ یَأْتِیَ یَوْمٌ لَابَیْعٌ فِیهِ وَلَا خُلَّةٌ وَلَا شَفَعَةٌ وَالْکَفِرُونَ هُمُ الْظَّلِمُونَ
ای کسانی که ایمان آورده اید! از آنچه به شما روزی داده ایم انفاق کنید، پیش از آنکه روزی فرا رسد که نه خرید و فروشی در آن است و نه دوستی و نه شفاعتی، و (بدانید که) کافران همان ستمگران هستند. (که هم به خود ستم می کنند وهم به دیگران.)
پیام ها:
1- قبل از دستور، مردم را با احترام صدا زنیم. (یا ایهاالذین امنوا)
2- استفاده از فرصت ها در کارهای خیر، ارزش است. (من قبل ان یأتی یوم)
3- محروم کردن امروز، محروم شدن فرداست. اگر امروز انفاق وبخششی صورت نگیرد، در آن روز هم محبّت و دوستی و وساطتی در بین نخواهد بود. (انفقوا... یوم لابیع فیه...)
4- یاد معاد، عاملی برای تشویق به انفاق است. (انفقوا... یأتی یوم...)
5 - یکی از راههای ایجاد روحیّه ی سخاوت، توجّه به دستِ خالی بودن انسان در قیامت است. (لا بیع ولا خلة ولا شفاعة)
6- بخل، نشانه ی کفران نعمت وکفر به وعده های الهی است. (انفقوا... والکافرون)
7- کفر، نمونه ی بارز ظلم است. (الکافرون هم الظالمون)
پیامها و نکات برخی از آیات جزء سوم قرآن کریم :
سوره بقره آیه 255
(255) اللَّهُ لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ الْحَیُّ الْقَیُّومُ لَا تَأْخُذُهُ سِنَةٌ وَلَا نَوْمٌ لَهُ مَا فِی الْسَّمَوَتِ وَمَا فِی الْأَرْضِ مَنْ ذَا الَّذِی یَشْفَعُ عِنْدَهُ إِلَّا بِإِذْنِهِ یَعْلَمُ مَا بَیْنَ أَیْدِیْهِمْ وَمَا خَلْفَهُمْ وَلَا یُحِیطُونَ بِشَی ءٍ مِنْ عِلْمِهِ إِلَّا بِمَا شَآءَ وَسِعَ کُرْسِیُّهُ الْسَّمَوَتِ وَالْأَرْضَ وَلَا یَؤُدُهُ حِفْظُهُمَا وَ هُوَ الْعَلِیُّ الْعَظِیمُ
اللّه، که جز او معبودی نیست، زنده و برپادارنده است. نه خوابی سبک او را فرا گیرد و نه خوابی سنگین. آنچه در آسمان ها و آنچه در زمین است، از آنِ اوست. کیست آنکه جز به اذن او در پیشگاهش شفاعت کند. گذشته و آینده آنان را می داند. و به چیزی از علم او احاطه پیدا نمی کنند مگر به مقداری که او بخواهد. کرسی (علم و قدرت) او آسمان ها و زمین را در برگرفته و نگهداری آن دو بر او سنگین نیست و او والا و بزرگ است.
پیام ها:
1- هیچ موجودی جز او، ارزش معبود شدن ندارد. (لااله الاّ هو)
2- حیات واقعی و ابدی وهمه ی حیات های دیگر از آن اوست. (الحیّ)
3- همه چیز دائماً به او بستگی دارد ولحظه ای از تدبیر اوخارج نیست. (القیوم)
4- همه چیز از اوست.(له ما فی السموات...)
5 - نه تنها هستی از اوست، کارایی هستی نیز از اوست. (من ذا الّذی یشفع)
6- با خیال و توهّم شما، چیزی شفیع و واسطه نمی شود. (من ذا الّذی)
7- احدی از او مهربان تر نیست. علاقه ومهربانی هر شفیعی از اوست. (الاّ باذنه)
8 - خداوند بر همه چیز ودر همه حال آگاه است، پس از گناه در برابر او حیا کنیم. (یعلم مابین ایدیهم وما خلفهم...)
9- او بر همه چیز احاطه دارد، ولی دیگران بدون اراده او حتّی به گوشه ای از علم او احاطه ندارند.**(الم یعلم بانّ اللّه یری) علق، 14.*** (لا یحیطون بشی ء من علمه)
10- حکومت و قدرت او محدود نیست. (وسع کرسیّه)
11- حفاظت هستی برای او سنگین نیست. (ولایؤده)
12- کسی که از هستی حفاظت می کند، می تواند ما را در برابر خطرات حفظ کند. (حفظهما) و لذا برای حفاظت، سفارش به خواندن آیة الکرسی شده است.
پیامها و نکات برخی از آیات جزء سوم قرآن کریم :
سوره بقره آیه 256
(256) لَا إِکْرَاهَ فِی الْدِّینِ قَدْ تَبَیَّنَ الْرُشْدُ مِنَ الْغَیِّ فَمَنْ یَکْفُرْ بِالْطَّغُوتِ وَیُؤْمِنْ بِاللَّهِ فَقَدِ اسْتَمْسَکَ بِالْعُرْوَةِ الْوُثْقَی لَاانْفِصَامَ لَهَا وَاللَّهُ سَمِیْعٌ عَلِیمٌ
در (پذیرش) دین، اکراهی نیست. همانا راه رشد از گمراهی روشن شده است، پس هر که به طاغوت کافر شود و به خداوند ایمان آورد، قطعاً به دستگیره محکمی دست یافته، که گسستنی برای آن نیست. وخداوند شنوای دانا است.
پیام ها:
1- دینی که برهان و منطق دارد، نیازی به اکراه و اجبار ندارد. (لااکراه فی الدین)
2- تأثیر زور در اعمال و حرکات است، نه در افکار و عقاید. (لااکراه فی الدین)
3- راه حقّ از باطل جدا شده، تا حجّت بر مردم تمام باشد. روشن شدن راه حقّ، با عقل، وحی ومعجزات است. (قد تبیّن الرشد من الغی) اسلام دین رشد است.
4- دین، مایه ی رشد انسانیّت است. (قد تبیّن الرشد من الغی)
5 - اسلام با استکبار سازش ندارد. (یکفر بالطاغوت)
6- تا طاغوت ها محو نشوند، توحید جلوه نمی کند. اوّل کفر به طاغوت، بعد ایمان به خدا. (فمن یکفر بالطاغوت ویؤمن باللّه)
7- کفر به طاغوت و ایمان به خدا باید دائمی باشد. (یکفر، یؤمن) فعل مضارع نشانه ی تداوم است.
8- محکم بودن ریسمان الهی کافی نیست، محکم گرفتن هم شرط است. (فقد استمسک بالعروة...)
9- تکیه به طاغوت ها و هر آنچه غیر خدایی است، گسستنی و از بین رفتنی است. تنها رشته ای که گسسته نمی گردد، ایمان به خداست. (لا انفصام لها)
10- ایمان به خدا و رابطه با اولیای خدا ابدی است. (لاانفصام لها) ولی طاغوت ها در قیامت از پیروان خود تبّری خواهند جست.
11- ایمان به خدا و کفر به طاغوت باید واقعی باشد، نه منافقانه. زیرا خداوند می داند ومی شنود. (واللّه سمیع علیم)
پیامها و نکات برخی از آیات جزء سوم قرآن کریم :
سوره بقره آیه 257
(257) اللَّهُ وَلِیُّ الَّذِینَ ءَامَنُواْ یُخْرِجُهُمْ مِنَ الْظُّلُمَتِ إِلَی الْنُّورِ وَ الَّذِینَ کَفَرُواْ أَوْلِیَاؤُهُمُ الْطَّغُوتُ یُخْرِجُونَهُمْ مِنَ الْنُّورِ إِلَی الْظُّلُمَتِ أُولَئِکَ أَصْحَبُ الْنَّارِ هُمْ فِیهَا خَلِدُونَ
خداوند دوست و سرپرست مؤمنان است، آنها را از تاریکی ها(ی گوناگون) بیرون و به سوی نور می برد. لکن سرپرستان کفّار، طاغوت ها هستند که آنان را از نور به تاریکی ها سوق می دهند، آنها اهل آتشند و همانان همواره در آن خواهند بود.
پیام ها:
1- مؤمنان، یک سرپرست دارند که خداست و کافران سرپرستان متعدّد دارند که طاغوت ها باشند و پذیرش یک سرپرست آسان تر است.**یوسف علیه السلام نیز در دعوت کفّار به همین معنا استدلال کرد: (ءأربابٌ متفرّقون خیرٌ أم اللّه الواحد القهّار) آیا صاحبان متعدّد وپراکنده بهترند یا خدای یگانه وقدرتمند؟! یوسف، 39. ***درباره مؤمنان می فرماید: (اللّه ولیّ) امّا درباره ی کفّار می فرماید: (اولیائهم الطاغوت)
2- آیه قبل فرمود: (قد تبیّن الرّشد من الغی) این آیه نمونه ای از رشد و غیّ را بیان می کند که ولایت خداوند، رشد و ولایت طاغوت انحراف است. (اللّه ولیّ... اولیائهم الطاغوت)
3- راه حقّ یکی است، ولی راههای انحرافی متعدّد. قرآن درباره راه حقّ کلمه ی نور را به کار می برد، ولی از راههای انحرافی و کج، به ظلمات وتاریکی ها تعبیر می کند. (النور، الظلمات)
4- راه حقّ، نور است و در نور امکان حرکت، رشد، امید و آرامش وجود دارد. (النور)
5 - مؤمن در بن بست قرار نمی گیرد. (یخرجهم من الظلمات)
6- طاغوت ها در فضای کفر وشرک قدرت مانور دارند. (الذین کفروا اولیائهم الطاغوت)
7- هر کس تحت ولایت خداوند قرار نگیرد، خواه ناخواه طاغوت ها بر او ولایت می یابند. (اللّه ولیّ... اولیائهم الطاغوت)
8 - هر ولایتی غیر از ولایت الهی، ولایت طاغوتی است. (اللّه ولیّ... اولیائهم الطاغوت)
9- توجّه به عاقبت طاغوت پذیری، انسان را به حقّ پذیری سوق می دهد. (اولئک اصحاب النّار)
پیامها و نکات برخی از آیات جزء سوم قرآن کریم :
سوره بقره آیه 285
(285) ءَامَنَ الرَّسُولُ بِمَآ أُنْزِلَ إِلَیْهِ مِنْ رَبِّهِ وَالْمُؤْمِنُونَ کُلٌّ ءَامَنَ بِاللَّهِ وَمَلَئِکَتِهِ وَکُتُبِهِ وَرُسُلِهِ لَا نُفَرِّقُ بَیْنَ أَحَدٍ مِنْ رُسُلِهِ وَ قالُواْ سَمِعْنَا وَأَطَعْنَا غُفْرَانَکَ رَبَّنَا وَإِلَیْکَ الْمَصِیرُ
پیامبر به آنچه از سوی پروردگارش بر او نازل شده ایمان دارد و همه مؤمنان (نیز) به خدا و فرشتگان و کتاب ها(ی آسمانی) و فرستادگانش ایمان دارند (و می گویند:) ما میان هیچ یک از پیامبران او فرق نمی گذاریم (و به همگی ایمان داریم) و گفتند: ما (ندای حقّ را) شنیدیم و اطاعت کردیم، پروردگارا! آمرزش تو را (خواهانیم) و بازگشت (ما) به سوی توست.
پیام ها:
1- تبلور مکتب در رهبر است. (آمن الرّسول بما انزل الیه)
2- مبلغان دینی باید به آنچه دعوت می کنند، باور داشته باشند. (آمن الرسول...)
3- نزول کتب آسمانی، برای پرورش وتربیت انسان هاست. (من ربّه)
4- ایمان به همه انبیا لازم است، چون تمام انبیا یک هدف دارند. (کتبه ورسله)
5 - زمینه ی دریافت مغفرت الهی، ایمان وعمل است. (سمعنا واطعنا غفرانک ربّنا)
6- در کنار ایمان و عمل، باز هم باید چشم امید به رحمت و غفران الهی داشت. (سمعنا و اطعنا غفرانک ربّنا)
7- بخشش، از شئون ربوبیّت وزمینه ی پرورش است. (غفرانک ربّنا)
پیامها و نکات برخی از آیات جزء سوم قرآن کریم :
سوره بقره آیه 286
(286) لَا یُکَلِّفُ اللَّهُ نَفْساً إِلّا وُسْعَهَا لَهَا مَا کَسَبَتْ وَعَلَیْهَا مَا اکْتَسَبَتْ رَبَّنَا لَا تُؤَاخِذْنَآ إِنْ نَّسِیْنَآ أَوْ أَخْطَأْنَا رَبَّنَا وَلَا تَحْمِلْ عَلَیْنَآ إِصْراً کَمَا حَمَلْتَهُ عَلَی الَّذِینَ مِنْ قَبْلِنَا رَبَّنَا وَلَا تُحَمِّلْنَا مَا لَا طَاقَةَ لَنَا بِهِ وَاعْفُ عَنَّا وَاغْفِرْ لَنَا وَارْحَمْنَآ أَنْتَ مَوْلنَا فَانْصُرْنَا عَلَی الْقَوْمِ الْکَفِرِینَ
خداوند هیچ کس را جز به اندازه توانایی اش تکلیف نمی کند، هرکس آنچه از کارها (ی نیک) انجام دهد به سود خود انجام داده و آنچه از کارها (ی بد) کسب کرده به ضرر خود کسب کرده است. (مؤمنان می گویند:) پروردگارا! اگر (در انجام تکالیف چیزی را) فراموش یا خطا نمودیم، ما را مؤاخذه مکن. پرودگارا! تکلیف سنگین بر ما قرار مده، آن چنان که (به خاطر گناه و طغیان) بر کسانی که پیش از ما بودند قرار دادی. پروردگارا! آنچه را (ازمجازات) که طاقت تحمل آنرا نداریم، بر ما مقرّر نکن و از ما درگذر و ما را بیامرز و در رحمت خود قرارده، تو مولی و سرپرست مایی، پس ما را بر گروه کافران پیروز گردان.
پیام ها:
1- تکالیف الهی، بیش از توان انسان نیست. (لا یکلّف اللّه نفساً الا وسعها)
اسلام، دینِ آسانی است، نه سخت گیری.
2- اعمال ما آثاری دارد که بازتابش به خود ما برمی گردد. (لها ما کسبت وعلیها ما...)
3- انسان، آزاد و صاحب اختیار است. (لها ما کسبت)
4- انجام یا ترک دستورات الهی، سود وضررش برای خود ماست. (لها... علیها)
5 - کسانی که می گویند: (سَمِعنا واطعَنا) وسراپا عادل ومتّقی هستند، بازهم از خطا ونسیان های خود نگرانند ودعا می کنند. (ان نسینا او أخطأنا)
6- به تاریخ گذشتگان وحوادث تلخ آنان بنگریم تا درس عبرت گرفته وبه خدا پناه ببریم. (کما حَمَلتْه علی الّذین من قبلنا)
7- آداب دعا آن است که ابتدا به ضعف خود اقرار کنیم؛ (لا طاقة لنا) سپس به عظمت خداوند گواهی دهیم؛ (انت مولینا) آنگاه خواست خود را مطرح کنیم. (واعف عنّا واغفرلنا وارحمنا)
8 - پیروزی اسلام بر کفر، خواسته دائمی مؤمنان است. (وانصرنا علی القوم الکافرین)
درس سوم از جزء سوم:
«اهمیت انفاق در قرآن»
مثل الذین ینفقون اموالهم فی سبیل الله کمثل حبه انبتت سبع سنابل فی کل سنبله مائه حبه و الله یضعف لمن یشاء و الله وسع علیم.
«سوره بقره، آیه 261»
معنی آیه:
مثل کسانی که اموال خود را در راه خدا انفاق می کنند همانا بذری است که هفت خوشه بروید و در هر خوشه یکصد دانه باشد و خداوند آن را برای هر کس بخواهد (و شایستگی داشته باشد) دو یا چند برابر می کند و (از نظر قدرت و رحمت) وسیع و (به همه چیز) داناست.
نکات مهم آیه:
1- استفاده از مثالهای طبیعی هرگز کهنه نمی شود و برای همه مردم در هر سن و شرایطی که باشد قابل فهم است.
2- تشویق و وعده پاداش قوی ترین عامل حرکت است.
3- لطف خدا محدودیت ندارد.
4- اتفاق زمانی ارزش دارد که در راه خدا باشد.
5- مهمترین مثال آن است که واقعیت خارجی داشته باشد.
6- اگر انفاق مال تا هفتصد مرتبه قابلیت و نمو دارد، پس حساب کسانی که در راه خدا جان خود را انفاق می کنند چه می تواند باشد. (تفسیر نور جلد 1)
نکات دیگر از آیات مربوط به انفاق در جزء سوم:
در این جزء آیات زیای در مورد اثرات انفاق، اخلاص در انفاق و ... در آیه های 262- 263- 264- 265- 266- 267 و ... وجود دارد که به نکات جالب آن اشاره می شود.
الف: نکات آیه 262
1- با منت اثر انفاق از بین می رود چون هدف از انفاق تطهیر روح از بخل است.
2- نباید با دست لطفی که با انفاق بر سر محروم کشیده ای با منت و آزار بر سر آنان بزنی.
3- اعمال انسان در یکدیگر تأثیر دارد. انفاق درمان است و منت درد است.
4- مگر خداوند بخاطر همه نعمت هایی که به ما داده بر ما منت گذاشته تا ما با بخشیدن جزئی از آن بر خلق او منت گذاریم.
ب: نکات آیه 263
1- توجه اسلام به روح بیشتر از جسم است و شخصیت مهمتر از شخص است و آبرو با ارزش تر از اقتصاد است.
2- اخلاق از مال بهتر است.
3- دفع مفسده منت مهمتر از جلب منفعت انفاق است.
4- انفاق روح سخاوت را در انسان زنده می کند و الا خداوند نیازی به انفاق ندارد.
5- خداوند حکیم است و آزاررسانی به فقیر را پاسخ می دهد ولی نه با عجله.
6- در روایات آمده است: رسول اکرم (ص) فرمودند: اگر سائلی نزد شما آمد به یکی از این دو روش او را راضی کنید:
الف: یا چیزی که در توان دارید به او عطا کنید.
ب: یا به طرز شایسته ای او را رد کنید.
7- پیامبر (ص) فرمود: اگر با مال نمی توانید به مردم رسیدگی کنید با اخلاق برسید.
8- گفتگوی خوش با فقیران موجب تسکین او و عامل رشد جواب دهنده است.
نکات مهم آیه 264 و 265
1- منت گذاری بر فقیر و آزار او پاداش انفاق و صداقت را از بین می برد.
2- ریشه ریا، عدم ایمان واقعی به پروردگار و قیامت است.
3- انفاق مهم نیست- روحیه انفاق کننده مهم است.
4- اگر هدف تحصیل رضای خداوند و صفات انسانی باشد کارها بارور می شود.
5- کارهای خالص همچون مزرعه ای در نقاط مرتفع است که از خرابیهای سیل محفوظ است.
نکات آیه 266 و 267
1- منت و آزار بعد از انفاق همچون باد سوزانی بر باغی سرسبز و آتش بر بوستان خرم است.
2- از مثالهای طبیعی که زمان و مکان و تمدن و تاریخ در آن اثر نمی گذارد استفاده می کنیم.
3- رشد کردن تدریجی است ولی تخریب و حبط عمل در یک لحظه است.
4- هدف از انفاق رهایی از بخل است، نه رهایی از دست اشیاء بی ارزش و نامطلوب.
5- در انفاق باید کرامت محرومان محفوظ باشد. فقرای امروز اغنیای فردای قیامتند.
6- وجدان انسان بهترین معیار برای شناخت پاکی و ناپاکی است. ضمناً آخرین آیه جزء سوم بحثی در مورد انفاق است. «آیه 92»
آدرس آیات مربوط به انفاق «117 و 134 سوره آل عمران»، «آیات 38 و 36 سوره نساء» و «53 و 60 سوره توبه» و ...