eitaa logo
بیسیمچی
1.7هزار دنبال‌کننده
10.9هزار عکس
1.5هزار ویدیو
600 فایل
سلام علیکم این کانال بمنظور ارتباط معنوی،فرهنگی ،تبلیغی و مذهبی با فرهیختگان تشکیل شده استbabaii@
مشاهده در ایتا
دانلود
‌‌─┅═══✿❥︎🕋🕋❥︎✿═══┅─ ۞◁(7).. باقر علیه السلام ★ از لحاظ تاریخی، این روزها روزهای نشاندار و بزرگی است: شهادت امام باقر علیه‌السّلام که یک شهادت دارای پیام بود؛ ❏ لذا خود امام باقر وصیت کرد که بعد از او تا ۱۰ سال در منا به مناسبت این رحلت، یادبود برپا شود. ✪ در میان ائمه‌ی ما این بی‌سابقه است، بی‌نظیر است. ❥︎ یاد امام باقر، یعنی یاد سر برآوردن حیات دوباره‌ی جریان اصیل اسلامی در مقابله‌ی با تحریف‌ها و مسخ‌هائی که انجام گرفته بود اللّهــمَّ‌عَجِّـــلْ‌لِوَلِیِّک الفَــرَج پایان قسمت اول ─┅═══༅𖣔8⃣𖣔༅═══┅─
‌‌─┅══✿🍃🕋🕋🍃✿══┅─ ۞◁(8).. ❥︎ ایجاد محافل معرفتی و علمی پس از دوره انتقال حکومت بنی امیه به بنی عباس شکل گرفت. پس از جریان عاشورا در دوره امامت امام زین العابدین علیه السلام ، خفقان و اختلافاتی در جامعه شکل گرفت. حکومت بنی امیه پس از واقعه کربلا با خشونت جلوی نشر معارف شیعی را گرفت. اما امام باقر علیه السلام فرصتی را ایجاد کرد تا حلقه‌های فکری معرفتی بنا شوند. ❍ البته یکی دیگر از مسائلی که باعث شد جامعه به سمت تشکیل محافل معرفتی برود، شهادت اصحاب امام حسین علیه السلام بود؛ چرا که بیشترین یاران ایشان از محدثین و قاریان بودند که پس از شهادتشان جامعه با خلأ وجود عالمان روبرو شد. ❖‌ به همین سبب امام محمد باقر با تربیت شاگردان مکتب اهل بیت علیه السلام به تبلیغ معارف اسلامی و روایتگری واقعه عاشورا پرداختند. ★ باید در نظر داشت که نیمی از احادیث موجود امروز از سخنان امام باقر علیه السلام است ─┅═══༅𖣔9⃣𖣔༅═══┅─
‌‌─┅═══✿❥︎🕋🕋❥︎✿═══┅─ ۞◁(9).. علیه السلام بین یک زوج کبوتر ★ محمد بن مسلم نقل می‌کند... روزی خدمت امام باقر علیه‌السلام بودم که یک جفت قمری آمدند و روی دیوار نشستند و طبق مرسوم خود آواز می‌خواندند و امام باقر علیه السلام دقایقی به آن‌ها پاسخ می‌گفت. سپس آماده پریدن شدند و، چون روی دیوار دیگری پریدند، قمری نر لحظاتی بر قمری ماده فریاد می‌زد. ❏ من عرض کردم... قربانت شوم، داستان این پرندگان چه بود؟...فرمود...ای پسر مسلم هر پرنده و چارپا و جانداری را که خدا آفریده است نسبت به ما شنواتر و فرمان‌بردارتر از انسان است. ✪ این قمری به ماده خود بدگمان شده و او سوگند یاد کرده بود که کاری نکرده است و گفته بود به داوری محمد بن علی راضی هستی؟ پس هر دو به داوری من راضی شدند و من به قمری نر گفتم که نسبت به ماده خود ستم کرده‌‏ای؛ او هم قبول کرد. ─┅═══༅𖣔1⃣0⃣𖣔༅═══┅─
‌‌─┅══✿🍃🕋🕋🍃✿══┅─ ۞◁(10).. ❥︎ بزرگان علمای زمان، پیش امام باقر درس میخوانند و استفاده میکنند. شخصیّت معروفی مثل عکرمه شاگرد ابن‌عبّاس وقتی می‌آید خدمت امام باقر، برای اینکه از آن حضرت حدیث بشنود -شاید هم برای اینکه امتحانش بکند- دست و بالش میلرزد و در آغوش امام می‌افتد؛ بعد خودش تعجّب میکند، میگوید ❍ یا ابن رسول‌الله! من بزرگانی مثل ابن‌عبّاس را دیدم و از آنها حدیث شنیدم ° امّا ° هرگز این حالتی که در مقابل تو به من دست داد، برای من دست نداده بود؛ ❖‌ و ببینید امام باقر در جوابش چقدر صریح میگویند..وَیلَکَ یا عُبَیدَ اَهلِ الشّامِ! اِنَّکَ بَینَ یَدَیِ بُیُوتٍ اَذِنَ اللهُ اَن تُرفَعَ وَ یُذکَرَ فِیها اسمُه.. ای بنده‌ی کوچک شامیان! تو در مقابل عظمت معنویّت است که مجبوری این‌جور به خودت بلرزی. ★ کسی مثل ابوحنیفه که از فقها و بزرگان زمان است، می‌آید خدمت امام باقر و از آن حضرت معارف و احکام دین را فرا میگیرد، و بسیاری از علمای دیگر جزو شاگردان امام باقر هستند ¤ وصیت علمی امام باقر در اکناف عالم میپیچید که به •باقرالعلوم• معروف میشود ─┅═══༅𖣔1⃣1⃣𖣔༅═══┅─
‌‌─┅═══✿❥︎🕋🕋❥︎✿═══┅─ ‌‌۝◁پس ببینید؛ وضع اجتماعی و وضع عاطفی مردم و احترامات آنها نسبت به ائمّه، زمان امام باقر فرق کرده، تفاوت کرده. به همین نسبت ما می‌بینیم که حرکت سیاسی امام باقر هم تندتر است ★ یعنی امام سجّاد در مقابله‌ی با عبدالملک، ° بصورت° روبه‌رو، تندی و سخن درشت و سخنی که بتوانند آن را به‌عنوان یک قرینه‌ای بر مخالفت بگیرند، ندارد. ❏ عبدالملک به امام سجّاد نامه مینوشت درباره‌ی فلان موضوع، حضرت هم جواب او را میدادند؛ البتّه جواب پسر پیغمبر همیشه یک جواب محکم و متین و دندان‌شکن است، امّا در آن، به‌آن‌صورت تعرّض نیست؛ ✪ امّا در مورد امام باقر علیه السّلام این‌جوری نیست؛ حرکت امام باقر آن‌چنان است که هشام‌بن‌عبدالملک احساس وحشت میکند و میبیند که باید آن حضرت را زیر نظر قرار بدهد و به شام میخواهد آن حضرت را ؛ ❥︎ البتّه امام سجّاد را هم در دوران امامتشان -بعد از آن دفعه‌ی اوّل- با غل و زنجیر و مانند اینها به شام برده‌اند، لکن وضع آنجا جور دیگری است و امام سجّاد با ملاحظه‌ی بیشتری همیشه برخورد میکردند، امّا در مورد امام باقر، ما لحن کلام را تندتر می‌بینیم. ─┅═══༅𖣔1⃣2⃣𖣔༅═══┅─
‌‌─┅══✿🍃🕋🕋🍃✿══┅─ ۞◁(11).. ❥︎ بعد از آن هم که دوران زندگى این بزرگوار به پایان میرسد، ما مى‌بینیم که آن حضرت، حرکت مبارزى خودشان را با آن ماجراى منا °ادامه میدهند°؛ «تَندُبُنی عَن نَوادِبَ عَشرَ سِنِینَ بِمِنًى‌، ❍ ده سال بایستى در منا بر امام باقر گریه بکنند؛ این ادامه‌ى همان مبارزه است. گریه بر امام باقر آن‌هم در منا، به چه منظورى است؟ ❖‌ در زندگى ائمّه علیهم ‌السّلام، آنجایى که گریه تحریض شده، بر امام حسین علیه الصّلاة و السّلام است که روایات متقنِ مسلّمِ قطعى دارد؛ چرا، حضرت رضا در هنگام حرکتشان °عدّه‌ای را° جمع کردند که بر ایشان گریه کنند که یک حرکت کاملاً سیاسى و جهت‌دار و معنى‌دارى بود ★ °امّا° در مورد •گریه بر• شهادتشان جای دیگری بنده یادم نمی‌آید جز در مورد امام باقر علیه السّلام که حضرت وصیّت میکنند و هشتصد درهم از مال خودشان را میگذارند که این کار را در منا بکنند. ─┅═══༅𖣔1⃣3⃣𖣔༅═══┅─
‌‌─┅═══✿❥︎🕋🕋❥︎✿═══┅─ ۝◁ منا با عرفات فرق دارد، با مشعر فرق دارد، با خود مکّه فرق دارد؛ مکّه شهر است و مردم متفرّقند و مشغول کارشانند؛ در عرفات یک صبح تا عصر بیشتر نیستند، صبح که مى‌آیند خسته‌اند و عصر هم با عجله دارند میروند که به جاهاى دیگر برسند؛ و در مشعر °فقط° چند ساعتى در شب هستند و یک گذرگاهى است در راه منا؛ امّا منا سه شبِ متوالى است؛ ★ کسانى که در این سه شبانه‌روز ـ•در آن زمان و با وسایل آن روز • بخواهند روزها خودشان را به مکّه برسانند و شب برگردند، کمند و آنجا میمانند؛ درحقیقت سه شبانه‌روز هزارها انسان آنجا هستند که از اکناف عالم اسلام آمده‌اند و انسان میبیند که جاى مناسبى است براى اینکه آنجا تبلیغات کند؛ ❏ هر حرفى که بخواهیم به دنیاى اسلام برسد، جایش آنجا است؛ با وضع آن روز که رادیو و تلویزیون و روزنامه و وسایل ارتباط‌جمعى نبوده. آنجا وقتى یک عدّه‌اى بر محمّدبن‌على از اولاد پیغمبر گریه میکنند، همه قاعدتاً سؤال خواهند کرد که چرا گریه میکنید؟ ✪ انسان که برای هر مرده‌اى گریه نمیکند، مگر به او ظلم شده بود؟ مگر کشته شده؟ چه کسی به او ظلم کرده؟ چرا به او ظلم کردند؟ و سؤالهاى فراوانى از این قبیل دنبالش مى‌آید؛ این همان حرکت سیاسى مبارزى بسیار دقیق و حساب‌شده است. ─┅═══༅𖣔1⃣4⃣𖣔༅═══┅─
‌‌─┅══✿🍃🕋🕋🍃✿══┅─ ۞◁(12).. علیه السلام ❥︎ روایتی است که در بحار هست که نقل میکند منزل حضرت ابی‌جعفر، پُر از جمعیّت بود؛ پیرمردی آمد و تکیه داده بود به یک عصایی یا مانند آن؛ آمد و سلام کرد خدمت حضرت و اظهار علاقه کرد و اظهار محبّت کرد و بعد نشست پهلوی حضرت و گفت ❍ آیا امید داری که من ببینم آن روزگار شما را؟.. چون منتظر امر شما هستم یعنی منتظر فرارسیدن دوران حکومت شما. امر °هذا الامر، امرکم° یعنی حکومت؛ در تعبیرات آن دوره، چه تعبیرات بین ائمّه و اصحاب ائمّه، چه مخالفینشان و دشمنانشان ° مثلاً هارون اشاره میکند ❖‌ و الله‌ لو تنازعت معی فی هذا الامر...° یعنی خلافت، یعنی امامت؛ اَمرَکُم» یعنی خلافتتان؛ بلاشک این تعبیر به این معنا است. می‌آید سؤال میکند که آیا امید دارید که من به آن روز برسم و آن روز را ببینم؛ ★ فَقالَ اَبُو جَعفَرٍ علیه السّلام اِلَیَّ اِلَیَّ حَتّیٰ اَقعَدَهُ اِلیٰ جَنبِه»؛ او را نزدیک آوردند و نشاندند پهلوی خودشان؛ ─┅═══༅𖣔1⃣5⃣𖣔༅═══┅─
‌‌─┅═══✿❥︎🕋🕋❥︎✿═══┅─ ۝◁حضرت از قول امام سجّاد نقل میکنند و خب این را ما در روایات امام سجّاد پیدا نمیکنیم؛ یقیناً میشود فهمید که اگر امام سجّاد در یک جمع بزرگی این قضیّه را فرموده بودند، به گوش دیگران و ماها هم میرسید، امّا آن چیزی را که امام سجّاد به گمان زیاد سِرّاً فرمودند، اینجا امام باقر علناً میگویند. ★ بعد، از قول پدرشان نقل میکنند که فرمود ..اِن تَمُت تَرِد عَلیٰ رَسُولِ اللهِ وَ عَلیٰ عَلیٍّ وَ الحَسَنِ وَ الحُسَینِ وَ عَلیٰ عَلیِّ بنِ الحُسَینِ وَ یَثلَجُ قَلبُکَ وَ یَبرُدُ فُؤادُکَ وَ تَقَرُّ عَینُکَ وَ تُستَقبَلُ بِالرَّوحِ وَ الرَّیحانِ مَعَ الکِرامِ الکاتِبین ... وَ اِن تَعِش تَریٰ ما یُقِرُّ اللهُ بِهِ عَینَکَ وَ تَکونُ مَعَنا فِی السَّنامِ الاَعلیٰ؛ ❏ یعنی مأیوسش نمیکنند؛ میگویند اگر بمیری -چون پیر بوده- که خب با پیغمبر هستی و مانند اینها، اگر هم بمانی، با خود ما خواهی بود؛ یعنی یک چنین تعبیراتی در کلام امام باقر ° هست°. اللّهــمَّ‌عَجِّـــلْ‌لِوَلِیِّک الفَــرَج پایان ─┅══༅𖣔1⃣6⃣𖣔༅══┅─
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❇️ قابل توجه شبکه روشنگران فرهنگی هنری استان اصفهان نشست وبیناری با موضوع: بایدها و نبایدهای طرح تبیینی چهره به چهره(طرح مالک) با هدف دعوت آحاد جامعه در راستای حضور حداکثری در انتخابات و انتخاب کاندید اصلح. 🗓زمان: جمعه ۲۵ خرداد ماه ⏱ساعت: ۲۰ 🗣 سخنران: حجه الاسلام حسن بابایی، مدرس شبکه روشنگران فرهنگی استان اصفهان 📍بستر پخش وبینار مجازی: کانال روشنا در پیام رسان ایتا: لینک ورود:👇👇👇👇👇👇👆 https://eitaa.com/roshana_esfahan •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•    ‌    تذکرات: _حضور کلیه اعضای شبکه روشنگران فرهنگی شهرستان ها، اعم از مبلغین، مروجین و راویان روشنگری، در نشست مذکور الزامی است. _جهت یادآوری مجدد و حضور حداکثری شبکه روشنگران و جهاد گران تبیین و روایت، کپشن اطلاع رسانی وبینار، مجددا بعد از ظهر روز جمعه، به شبکه روشنگران، اطلاع رسانی گردد.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⭕️ 🇮🇷 باسلام وتبریک عید سعید قربان عید سر سپردگی وبندگی به اطلاع اهالی محترم محله‌ی ماهران می رساند جلسه روشنگری و بصیرت افزایی با موضوع انتخابات پیش رو با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین بابایی در روز یکشنبه مورخ ۱۴۰۳/۰۳/۲۷ بعد از نماز مغرب و عشاء واقع در مسجد امام حسن مجتبی علیه السلام برگزار می‌گردد، لذا حضور گرم و صمیمانه شما بزرگواران موجب امتنان و افتخار است. 🌺 منتظر حضور شما عزیزان هستیم 🌺 📌 (ع) 📌 (ع) 📌 (ع)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
https://eitaa.com/roshana_esfahan/25429 حسن بابایی مدرس روشنگری استان اصفهان ☀️روشنا اصفهان:قرارگاه، مرجع تولید و نشر: رویدادها، عملیات های تبیینی فرهنگی هنری، عملیات روانی و رسانه ای. 🆔👉@roshana_esfahan •┈┈••••✾•🌿