eitaa logo
بیسیمچی
1.8هزار دنبال‌کننده
12هزار عکس
1.9هزار ویدیو
622 فایل
سلام علیکم این کانال بمنظور ارتباط معنوی،فرهنگی ،تبلیغی و مذهبی با فرهیختگان تشکیل شده استbabaii@
مشاهده در ایتا
دانلود
11- اگر همه ی فرقه ها، قرآن و سنّت را مَرجع بدانند، اختلاف ها حل شده، وحدت و یکپارچگی حاکم می شود. (فردّوه الی اللَّه والرسول) 12- مخالفان با احکام خدا و رسول و رهبران الهی، باید در ایمان خود شک کنند. (ان کنتم تؤمنون...) 13- برنامه عملی اسلام بر اساس برنامه اعتقادی آن است. (اطیعوا... ان کنتم تؤمنون) به عبارت دیگر ایمان به خدا و قیامت، پشتوانه ی اجرایی احکام اسلام و مایه ی پرهیز از نافرمانی خدا و رسول است. 14- دوراندیشی و رعایت مصالح درازمدّت، میزان ارزش است. (احسن تأویلا)
سوره نساء آیه 59 (59) یَأَیُّهَا الَّذِینَ ءَامَنُواْ أَطِیعُواْ اللَّهَ وَأَطِیعُواْ الرَّسُولَ وَأُوْلِی الْأَمْرِ مِنکُمْ فَإِن تَنَزَعْتُمْ فِی شَیْ ءٍ فَرُدُّوهُ إِلَی اللَّهِ وَالرَّسُولِ إِن کُنتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللَّهَ وَالْیَوْمِ الْأَخِرِ ذَ لِکَ خَیْرٌ وَأَحْسَنُ تَأْوِیلاً ای کسانی که ایمان آورده اید! خدا را اطاعت کنید و از رسول و اولی الامر خود (جانشینان پیامبر) اطاعت کنید. پس اگر درباره چیزی نزاع کردید آن را به حکم خدا و پیامبر ارجاع دهید، اگر به خدا و قیامت ایمان دارید. این (رجوع به قرآن و سنّت برای حلّ اختلاف) بهتر و پایانش نیکوتراست. نکته ها: آیه ی قبل، بیان وظایف حکّام بود که دادگر و امانتدار باشند، این آیه به وظیفه ی مردم در برابر خدا و پیامبر اشاره می کند. با وجود سه مرجع «خدا»، «پیامبر» و «اولی الامر» هرگز مردم در بن بست قرار نمی گیرند. آمدن این سه مرجع برای اطاعت، با توحید قرآنی منافات ندارد، چون اطاعت از پیامبر و اولی الامر نیز، شعاعی از اطاعت خدا و در طول آن است، نه در عرض آن و به فرمان خداوند اطاعت از این دو لازم است. در تفسیر نمونه به نقل از ابن عباس آمده است که وقتی پیامبر اسلام، هنگام عزیمت به تبوک، علی علیه السلام را در مدینه به جای خود نهاد و فرمود: (انت منّی بمنزلة هارون من موسی) این آیه نازل شد. در آیه قبل سفارش شد که امانات به اهلش سپرده شود. این آیه گویا می فرماید: این سپردن به اهل، در سایه اطاعت از خدا و رسول و اولی الامر است. تکرار فرمانِ (اطیعوا) رمز تنوّع دستورهاست. پیامبر گاهی بیان احکام الهی می کرد، گاهی دستور حکومتی می داد ودو منصب «رسالت» و«حکومت» داشت. قرآن گاهی خطاب به پیامبر می فرماید: (انزلنا الیک الذّکر لتبیّن للناس ما نزل الیهم)**نحل، 44.*** آنچه را نازل کرده ایم برای مردم بیان کن. و گاهی می فرماید: (لتحکم بین الناس بما اراک اللّه)**نساء، 105.*** میان مردم بر اساس قوانین الهی، حکومت و قضاوت کن. قرآن درباره مفسدان، مسرفان، گمراهان، جاهلان، جبّاران و... دستور (لاتطع) و (لاتتّبع) می دهد. بنابراین موارد (اطیعوا) باید کسانی باشند که از اطاعتشان نهی نشده باشد و اطاعتشان در تضادّ با اوامر خدا و رسول قرار نگیرد. در آیه اطاعت از اولی الامر مطرح شده است، ولی به هنگام نزاع، مراجعه به آنان مطرح نشده، بلکه تنها مرجع حلّ نزاع، خدا و رسول معرفی شده اند. و این نشانه آن است که اگر در شناخت اولی الامر و مصداق آن نیز نزاع شد به خدا و رسول مراجعه کنید که در روایات نبوی، اولی الامر اهل بیت پیامبر معرفی شده اند.**کمال الدین صدوق، ص 222.*** حسین بن ابی العلاء گوید: من عقیده ام را درباره ی اوصیای پیامبر واینکه اطاعت آنها واجب است، بر امام صادق علیه السلام عرضه کردم، حضرت فرمود: آری چنین است، اینان همان کسانی هستند که خداوند درباره ی آنان فرموده: «اطیعوا اللّه...» و همان کسانی اند که درباره ی آنها فرموده: (انمّا ولیّکم اللّه... و هم راکعون)**کافی، ج 1، ص 187.*** حضرت علی علیه السلام در خطبه 125 نهج البلاغه و عهدنامه مالک اشتر فرمودند: مراد از مراجعه به خدا و رسول، مراجعه به آیات محکمات وسنّتی که همه بر آن اتّفاق داشته باشند. حضرت علی علیه السلام فرمود: هر حاکمی که به غیر از نظر اهل بیت معصوم پیامبرعلیهم السلام قضاوت کند، طاغوت است.**دعائم الاسلام، ج 2، ص 530.*** پیام ها: 1- مردم باید نظام اسلامی را بپذیرند و از رهبران الهی آن در قول و عمل پشتیبانی کنند. (اطیعوااللّه و اطیعواالرسول و اولی الامر منکم) 2- اسلام مکتبی است که عقاید و سیاستش بهم آمیخته است. اطاعت از رسول و اولی الامر که امری سیاسی است، به ایمان به خدا و قیامت که امری اعتقادی است، آمیخته است. (اطیعوااللّه و اطیعوا الرسول و اولی الامر) 3- سلسله مراتب در اطاعت باید حفظ شود. (اللّه، الرسول، اولی الامر) 4- اولی الامر باید همچون پیامبر معصوم باشند، تا اطاعت از آنها در ردیف اطاعت پیامبر، بی چون و چرا باشد. (اطیعواالرسول و اولی الامر) 5 - اطاعت از حاکمی واجب است که مؤمن و از خود مردم با ایمان باشد. (اطیعوا... منکم) 6- نام اولی الامر در کنار نام خدا و رسول، همراه با اطاعت مطلق، نشان آن است که مسئول حکومت و نظام اسلامی باید از قداست والایی برخوردار باشد. (اطیعواالرسول و اولی الامر) 7- نشانه ی ایمان واقعی، مراجعه به خدا و رسول، هنگام تنازع و بالا گرفتن درگیری هاست و اطاعت در شرایط عادّی کار مهمّی نیست. (فان تنازعتم) 8 - یکی از وظایف حکومت اسلامی ایجاد وحدت و حل تنازعات است. (ان تنازعتم...) 9- دین کامل باید برای همه ی اختلاف ها، راه حل داشته باشد. ( فی شی ء فردوه الی اللّه و الرسول) 10- پذیرش فرمان از حکومت های غیر الهی و طاغوت، حرام است. (فردّوه الی اللَّه والرسول)
سوره نساء آیه 82 (82) أَفَلَا یَتَدَبَّرُونَ الْقُرْءَانَ وَلَوْ کَانَ مِنْ عِنْدِ غَیْرِ اللَّهِ لَوَجَدَواْ فِیهِ اخْتِلَفاً کَثِیراً چرا در معانی قرآن تدّبر نمی کنند؟ در حالی که اگر این قرآن، از طرف غیر خدا بود قطعاً اختلاف های بسیاری در آن می یافتند. نکته ها: از تهمت هایی که به پیامبر اسلام می زدند، آن بود که قرآن را شخص دیگری به محمّد صلی الله علیه و آله یاد داده است: (یُعلّمه بشر)**نحل، 103.*** این آیه در پاسخ آنان نازل شده است. معمولاً در نوع سخنان و نوشته های افراد بشر در درازمدّت تغییر، تکامل و تضاد پیش می آید. امّا این که قرآن در طول 23 سال نزول، در شرایط گوناگون جنگ و صلح، غربت و شهرت، قوّت و ضعف، و در فراز و نشیب های زمان آن هم از زبان شخصی درس نخوانده، بدون هیچگونه اختلاف و تناقض بیان شده، دلیل آن است که کلام خداست، نه آموخته ی بشر. فرمان تدبّر در قرآن برای همه و در هر عصر ونسلی، رمز آن است که هر اندیشمندی هر زمان، به نکته ای خواهد رسید. حضرت علی علیه السلام درباره ی بی کرانگی مفاهیم قرآن فرموده است: «بَحراً لایُدرک قَعره»**نهج البلاغه، خطبه 198.*** قرآن، دریایی است که تهِ آن درک نمی شود. پیام ها: 1- اندیشه نکردن در قرآن، مورد توبیخ و سرزنش خداوند است. (افلا یتدبرون) 2- تدبّر در قرآن داروی شفابخش نفاق است. (و یقولون طاعة... افلا یتدبرون...) 3- راه گرایش به اسلام و قرآن، اندیشه و تدبر است نه تقلید. (افلا یتدبرون) 4- قرآن همه را به تدبّر فراخوانده است و فهم انسان به درک معارف آن می رسد. (افلا یتدبّرون القرآن) 5 - پندار وجود تضاد و اختلاف در قرآن، نتیجه ی نگرش سطحی و عدم تدبّر و دقّت است. (افلایتدبّرون) 6- قرآن، دلیل حقّانیت رسالت پیامبر است. (لو کان من عند غیر اللَّه...) 7- یکدستی و عدم اختلاف در آیات نشان آن است که سرچشمه ی آن، وجودی تغییر ناپذیر است. (لو کان من عند غیر اللّه) 8 - هرچه از طرف خداست حقّ و ثابت و دور از تضاد و پراکندگی و تناقض است. (لو کان من عند غیر اللَّه لوجدوا...) 9- در قوانین غیر الهی همواره تضاد و تناقض به چشم می خورد. (لو کان من عند غیر اللَّه لوجدوا...) 10- اختلاف، تغییر وتکامل، لازمه ی نظریات انسان است. (لوجدوا فیه اختلافاً) 11- برای ابطال هر مکتبی، بهترین راه کشف و بیان تناقض های آن است. (لوجدوا فیه اختلافاً کثیراً)
درس پنجم از جزء پنجم: «گناه یا نافرمانی خدا» ان تجتنبوا کبائر ما تنهون عنه نکفر عنکم سیئاتکم و ندخلکم مدخلاً کریماً. «سوره نساء، آیه 31» معنی آیه: اگر از گناهان بزرگ که از آن نهی شده اید پرهیز کنید گناهان کوچک شما را می پوشانیم و شما را در جایگاه خوبی وارد می کنیم. نکات مهم آیه: 1- گناهان دو نوع است: الف) صغیره، ب) کبیره. 2- پاداش کسانی که گناهان بزرگ را ترک می کنند آن است که خداوند از گناهان کوچکشان می گذرد. 3- کسانی که اصول فکری و عملی آنها صحیح است نسبت به تخلفات جزئی آنان گذشت لازم است. 4- بخشش گناهان صغیره یک نوع پاداش معنوی برای ترک کنندگان گناهان کبیره است. چه گناهانی کبیره و چه گناهانی صغیره است؟ گناهان کبیره گناهانی است که خداوند مجازات آتش برای آنان مقرر داشته است که در قرآن تنها به نهی از آن اکتفا نشده بلکه به دنبال آن تهدید به عذاب دوزخ گردیده است. در چه صورتی گناهان صغیره به کبیره تبدیل می شود؟ 1- در صورتی که تکرار گردد همانطور که از امام صادق (ع) نقل شده که فرمود: «هیچ گناهی با تکرار صغیره نیست». 2- در صورتی که گناه را کوچک بشمارد و تحقیر کند. امام علی (ع) می فرماید: شدیدترین گناهان آن است که مرتکبش آن را کوچک بشمارد. 3- در صورتی که از روی طغیان و تکبر و گردنکشی در برابر فرمان پروردگار انجام شود. 4- در صورتی که از افرادی سر بزند که موقعیت خاصی در اجتماع دارند و لغزش های آنان با دیگران برابر محسوب نمی شود. 5- در صورتی که از انجام گناه خوشحال و مسرور باشد و به آن افتخار کند پیامبر (ص) فرمود: هر کس گناهی کند در حالی که خندان باشد در آتش وارد می شود در حالی که گریان است.
روایاتی درباره اثرات گناه 1- امام صادق (ع) فرمودند: آنها که با گناهان می میرند بیش از آنها هستند که با اجل طبیعی از دنیا می روند. 2- امام صادق (ع) فرمودند: گاهی انسان گناه می کند و از اعمال نیکی همچون نماز شب باز می ماندن بدانید کار بد در نابودی انسان از کارد در گوشت سریعتر عمل می کند. 3- امام صادق (ع) فرمودند: زندگی موجودات دریا بوسیله باران است هنگامی که باران نبارد هم خشکی ها به فساد کشیده می شود و هم دریاها، و این هنگامی است که گناهان فزونی گیرد. 4- امام صادق (ع) فرمودند: خداوند هیچ نعمتی که به بنده ای بخشیده از او نمی گیرد مگر اینکه گناهی کند که به خاطر آن مستحق سلب آن نعمت شود. 5- پیامبر (ص) فرمودند: گناهان زیاد قلب انسان را نابود می کند. 6- پیامبر (ص) فرمودند: هنگامی که بنده گناه کند نقطه سیاهی در قلب او پیدا می شود اگر توبه کند و از گناه دست بردارد و استغفار نماید قلب او صیقل می یابد و اگر باز هم به گناه برگردد سیاهی افزون می شود تا تمام قلبش را فرا گیرد. چرا جمعی از گنهکاران غرق در نعمت هستند؟ برای پاسخ به این سئوال به دو آیه از قرآن اشاره می شود. 1- قرآن در آیه 178 سوره آل عمران می فرماید کسانی که کافر شدند تصور نکنند که اگر به آنها مهلت می دهیم به سود آنهاست، ما به آنها مهلت می دهیم که بر گناهان خود بیافزایند لذا خداوند اینان را به حال خود واگذار کرده تا به آخرین مرحله سقوط برسند و مستحق اکثر مجازات شوند. 2- در آیه 44 سوره انعام می فرماید: هنگامی که پندهایی را که به آنها داده شده بود فراموش کردند درهای خیری به روی آنان گشودیم تا شاد شوند ناگهان هر آنچه داده بودیم از آنها باز گرفتیم لذا فوق العاده ناراحت و غمگین شدند لذا خدا بعد از وابستی به آن همه نعمت همه چیز را از آنان می گیرد تا حداکثر شکنجه را در همین دنیا ببینند زیرا جدا شدن از چنین زندگی مرفهی بسیار ناراحت کننده است.
مروری بر جزء پنجم: 1- ای کسانی که ایمان آورده اید اموال یکدیگر را در میان خود به باطل نخورید. (29- نساء) 2- ای کسانی که ایمان آورده اید در حال مستی به نماز نزدیک نشوید تا بدانید چه می گویید. (43- نساء) 3- ای کسانی که ایمان آورده اید همواره برپا دارنده عدالت باشید و برای خدا گواهی دهید. (135- نساء) 4- ای کسانی که ایمان آورده اید به خداوند و پیامبرش و کتابی که بر پیامبرش نازل کرده ایمان بیاورید. (136- نساء) 5- به پدر و مادر نیکی کنید. (36- نساء) 6- خدا را بپرستید و هیچ کس را شریک او قرار ندهید. (36- نساء) 7- به بستگان و یتیمان و بینوایان و همسایه دور و نزدیک و دوست نیکی کنید. (36- نساء) 8- اگر از ناسازگاری و جدایی از میان زن و شوهر بیم داشتید داوری از خانواده شوهر و داوری از خانواده زن انتخاب کنید. (35- نساء) 9- خداوند فرمان می دهد که امانت را به صاحبانش برسانید و هرگاه میان مردم داوری کنید به عدل حکم کنید. (58- نساء) 10- هرگاه به شما تهیت (سلام) گفتند، شما به بهتر از آن پاسخ تهیت گویید. (86- نساء) 11- شما را چه شده که در راه خدا نمی جنگید. (75- نساء) 12- هر کجا باشید مرگ شما را در می یابد، هرچند در دژهای مستحکم باشید. (78- نساء) 13- هر کس برای کار نیک شفاعت و وساطت نیکو کند او هم سهمی از پاداش خواهد داشت. (85- نساء) 14- آیا درباره قرآن تدبر نمی کنید. (82- نساء) 15- از گناهان بزرگ که از آن نهی شده اید پرهیز کنید گناهان کوچک شما را می پوشانیم. (31- نساء)
💠💠سلسله وبینارهای آموزشی "گفتمان انقلاب" باهمکاری اداره کل امور مبلغین ❇️❇️با موضوع : تقویت زنجیره تواصی برای گسترش امید و اعتماد 📚دستاوردهای انقلاب و وظایف انتخاباتی حجت الاسلام راجی ⏰شنبه 28 فروردین 1400 ساعت 17 ┈┈┈•✾🍃🌸🍃✾•┈┈┈• مارا در شبکه اجتماعی دنبال کنید: 🔷پیام‌رسان ایتا: 🆔https://eitaa.com/mobasheran_org 🔷پیام رسان روبیکا https://rubika.ir/mobasheran_org 🌐آدرس تارنمای مبشران www.mobasheran.org
مسابقات فصل بندگی 1- تفسیر کوتاه روزانه حجت الاسلام قرائتی در کانال ایتا سامانه مبشران هر روز به قید قرعه به 3 نفر جوایزی اهدا میشود اطلاعات بیشتر در: https://eitaa.com/mobasheran_org 2- مسابقه کتابخوانی کتاب تواصی صبر و امید در سامانه اموزش مجازی مبشران به 14 نفر به قید قرعه جوایزی اهدا خواهد شد. اطلاعات بیشتر در: https://mobasheran.org/faslbandegi 3-آزمونی از محتوای وبینار در سامانه مبشران برگزار میشود که به بالاترین امتیازها کارت هدیه 500 هزار تومانی اهدا خواهد شد اطلاعات بیشتر در http://www.mobasheran.org ┈┈┈•✾🍃🌸🍃✾•┈┈┈• مارا در شبکه اجتماعی دنبال کنید: 🔷پیام‌رسان ایتا: 🆔https://eitaa.com/mobasheran_org 🔷پیام رسان روبیکا https://rubika.ir/mobasheran_org 🌐آدرس تارنمای مبشران www.mobasheran.org
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 | 📝 سرگذشت ارتش در انقلاب اسلامی سال ۵۷ 🗓 مناسبت : روز ارتش
🌹فقط یک کلام فرمانده، لرزه بر کاخ استکبار میاندازد... ❤️🇮🇷 ۲۹ فروردین روز ارتش جمهوری اسلامی ایران بر فرمانده معظم کل قوا، ملت شریف ایران ودلاور مردان غیور ارتش جمهوری اسلامی ایران مبارکباد 🔴ارتش در صحنه و آماده انجام مأموریت است/ آمادگی‌ها را تا سر حد نیاز افزایش دهید ♦️فرمانده معظم کل قوا به‌مناسبت سالروز ارتش جمهوری اسلامی و حماسه‌آفرینی‌های نیروی زمینی، پیامی صادر کردند. ♦️متن پیام امام خامنه‌ای مدظله العالی به این شرح است: امیر سرلشکر سیّد عبدالرحیم موسوی فرمانده محترم کل ارتش جمهوری اسلامی ایران سلام من را به همه‌ی کارکنان عزیز ارتش و خانواده‌های محترمشان برسانید. امروز ارتش در صحنه و آماده‌ی انجام مأموریت است. این آمادگی‌ها را همچنان تا سر حد نیاز افزایش بدهید و نقش‌آفرینی کنید.