eitaa logo
شیخ حسین بلبل زاده
523 دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
1.3هزار ویدیو
19 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
13.31M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴 هشدار ایران به الهام علی‌اف که از شبکه بین‌المللی سحر پخش شد 🔹 «ای اسرائیل! چشمانت را باز کن، این ارتش ایران است. ما از ارس عبور می کنیم». 🔺کانال https://eitaa.com/bolbolzadeh
»»» آیه ی روز : ********** وَهُوَ الْقَاهِرُ فَوْقَ عِبَادِهِ وَيُرْسِلُ عَلَيْكُمْ حَفَظَةً حَتَّىَ إِذَا جَاءَ أَحَدَكُمُ الْمَوْتُ تَوَفَّتْهُ رُسُلُنَا وَهُمْ لَا يُفَرِّطُونَ انعام - ٦١ او بر بندگان خود تسلّط کامل دارد؛ و مراقبانی بر شما می‌گمارد؛ تا زمانی که یکی از شما را مرگ فرا رسد؛ (در این موقع،) فرستادگان ما جان او را می‌گیرند؛ و آنها (در نگاهداری حساب عمر و اعمال بندگان،) کوتاهی نمی‌کنند. ********** نکته ها: گرفتن روح در شب وبرگرداندن آن در روز یكى از نمونه هاى قاهربودن خدا برانسان است. مسأله ى قبض روح، در قرآن هم به خداوند نسبت داده شده «اللّه یتوفّى الانفس»، هم به ملك الموت و هم به فرشتگان. این اختلاف تعبیر شاید به خاطر آن باشد كه جان افراد عادى را فرشتگان مى گیرند و جان افراد برجسته را ملك الموت كه فرشته برترى است و جان اولیاى خدا را ذات مقدّس او مى گیرد. و شاید به این دلیل باشد كه ابتدا فرشتگان، روح مردم را مى گیرند و سپس تحویل ملك الموت مى دهند و آنگاه ملك الموت (عزرائیل) روح هاى گرفته شده را به خداوند تحویل مى دهد و به همین دلیل گرفتن روح مردم هم كار فرشتگان و هم كار ملك الموت و هم كار خداوند به شمار مى رود. ممكن است مراد از فرشتگان محافظ، آنان باشند كه مراقب و نگهدار انسان از حوادثند، «له معقّ (359) بات من بین یدیه و من خلفه یحفظونه من امراللَّه» (360) و ممكن است مراد از حفظه، فرشتگانى باشند كه مأمور ثبت و ضبط اعمال انسانند. «رسلنا لدیهم یكتبون» (361) ایمان به مراقبت فرشتگان از انسان، عامل شكر از خداست، همان گونه كه ایمان به ثبت اعمال توسّط فرشتگان عامل حیا و تقواست. ----- 359) تفسیر المیزان. 360) رعد، 11. 361) زخرف، 80. ********** پیام ها: - خداوند، قدرت و سلطه ى كامل دارد و اگر ما را آزاد گذاشته، به خاطر مهلتى است كه از روى لطف اوست. «و هو القاهر...» - تسلّط خدا بر بندگان چنان است كه كسى را تاب مقاومت نیست. «و هو القاهر فوق عباده» - در دستگاه آفرینش، انواع مراقبت ها وجود دارد. «حفظة» - فرستادن فرشتگان محافظ، دائمى است. «یُرسل» (فعل مضارع نشانه ى دوام و استمرار است) - هر دسته از فرشتگان، مأموریّت خاصّى دارند. «حفظة - توفّته» - براى قبض روح یك نفر چند فرشته حاضر مى شوند. «اذا جاء احدكم الموت توفّته رسلنا» - فرشتگان در انجام مأموریّت، سهل انگارى ندارند و معصومند. «لایفرّطون» چنانكه در آیه دیگر آمده است: «لا یَعصون اللّه ما أمرهم» (362) ----- 362) تحریم، 6. ********** 🔺کانال https://eitaa.com/bolbolzadeh
امام حسین (علیه‌السلام): إذا قامَ قائِمُ العَدلِ وَسِعَ عَدلُهُ البِرَّ و الفاجِرَ آن گاه كه برپا دارنده عدالت (امام مهدى عليه السلام) قيام كند ، عدالتش نيكوكار و بدكار را فرا گيرد . 🔺کانال https://eitaa.com/bolbolzadeh
💠 انتخاب مرجع تقلید 💬اگر نتوانیم مجتهد اعلم را بشناسیم، وظیفه چیست؟ 🔹 آیات عظام امام (رحمة‌الله‌علیه)، خامنه‌ای، مکارم‌شیرازی و نوری‌همدانی: باید به اهل خبره مراجعه کنید و در صورت تعارض بین شهادت آنان، «احتیاط واجب» آن است که از کسی تقلید کنید که احتمال اعلمیت را در او می‌یابید.[1] 🔹 آیت‌الله وحید خراسانی: باید به اهل خبره مراجعه کنید و در صورت تعارض بین شهادت آنان، «واجب» است از کسی تقلید کنید که احتمال اعلمیت را در او می‌یابید.[2] 🔹 آیت‌الله سیستانی: باید به اهل خبره مراجعه کنید و در صورت تعارض بین شهادت آنان، نظر آن عدّه که تخصّصشان بیشتر است، مقدم دارید؛ در غیر این صورت، باید از کسی تقلید کنید که احتمال اعلمیت را در او می‌یابید.[3] ⏹ تبصره: تعبیر آیت‌الله مکارم‌شیرازی در مورد «احتمال اعلمیت»، گمان به اعلم بودن است. 📚 پی‌نوشت: [1]. توضیح ‌المسائل مراجع، م 3 و 4؛ نوری همدانی، توضیح ‌المسائل، م 3 و 4. [2]. توضیح المسائل، مسأله 3 و 4. [3]. سیستانی، تعلیقات علی العروة، م 13، 20 و 21. 🔺کانال https://eitaa.com/bolbolzadeh
»»» آیه ی روز : ********** وَيَزِيدُ اللَّهُ الَّذِينَ اهْتَدَوْا هُدًى وَالْبَاقِيَاتُ الصَّالِحَاتُ خَيْرٌ عِندَ رَبِّكَ ثَوَابًا وَخَيْرٌ مَّرَدًّا مریم - ٧٦ (امّا) کسانی که در راه هدایت گام نهادند، خداوند بر هدایتشان می‌افزاید؛ و آثار شایسته‌ای که (از انسان) باقی می‌ماند، ثوابش در پیشگاه پروردگارت بهتر، و عاقبتش خوبتر است! ********** نکته ها: كلمه «مَرَدّ» به معناى عاقبت ومنفعت است. وكلمه ى «ثواب» به معناى جزاى عمل است كه به انسان بر مى گردد، چه خیر باشد و چه شر؛ لكن بیشتر در خیر استعمال مى شود.(132) در آیه ى قبل خواندیم كه گمراهان، در گمراهى بیشترى قرار مى گیرند. این آیه مى فرماید: هدایت یافتگان نیز در هدایت و نورانیّت بیشترى قرار مى گیرند. در بعضى روایات مى خوانیم: مراد از «الباقیات الصّالحات» ذكرِ «سبحان اللّه و الحمدللّه و لا اله الاّاللّه واللّه اكبر» است.(133) ----- 132) تفسیر المیزان. 133) تفسیر نورالثقلین. ********** پیام ها: - هدایت، مراحل ودرجاتى دارد. «و یزیداللّه ...» - اعمال صالح نزد خداوند محفوظ مى ماند. «والباقیات الصّالحات خیر عند ربّك» - توفیق انجام كارهاى شایسته، در پرتو هدایت الهى است. «اهتدوا هُدى و الباقیات الصّالحات» - خداوند به پیامبرش عنایت مخصوص دارد. «عند ربّك» - كیفر و پاداش از شئون ربوبیّت الهى است. «عند ربّك ثواباً» - كار نیك، رمز خوش عاقبتى است. «الباقیات الصّالحات... خیر مردّا» ********** 🔺کانال https://eitaa.com/bolbolzadeh
قالَ الإمام الحسينُ (عليه السلام): إنَّ الْأمْرَ بِالْمَعْروفِ وَالنَّهىَ عَنِ الْمُنْكَرِ: دُعَاء إلَى الاْءسْلامِ مَعَ رَدِّ الْمَظالِمِ وَ مُخَالِفَةِ الظالِمِ وَ قِسْمَة الفَيءِ وَ الْغَنائِمِ وَ أخْذ الصّدَقاتِ مِنْ مَواضِعِهَا وَ وَضْعَها في حَقَّها. امام حسين (عليه السلام) فرمودند: امر به معروف و نهى از منكر، آن است كه كافران را به اسلام دعوت كنى؛ حقوق ستمديدگان را بازستانى؛ با ستمگر به مخالفت برخيزى؛ غنيمت ها و بيت المال را عادلانه بين اهل‌اش قسمت كنى؛ زكات را از آنجا كه بايد، بگيرى و در آنجا كه بايد، مصرف كنى. تحف العقول، ص 270 🔺کانال https://eitaa.com/bolbolzadeh
💠 جابجایی کفش ما و دیگران 💬سؤال: اگر شخصی اشتباهاً کفش من‌ را هنگام خروج از مسجد پوشیده باشد، می‌توانم مشابه همان کفش را بردارم؟ ✅ جواب: 🔹: اگر بدانید کفش موجود متعلق به همان کسی است که کفش شما را برده است و از یافتن مالک آن مأیوس باشید یا مشقت داشته باشد، می‌توانید آن را بردارید، در این صورت، اگر قیمت آن بیش از کفش شما باشد، باید مابه التفاوت آن را به فقیر بپردازید و اگر نمی‌دانید کفش متعلق به همان شخص است، نمی‌توانید آن را بردارید. ادامه مطلب در پست بعدی👇 🔺کانال https://eitaa.com/bolbolzadeh
شیخ حسین بلبل زاده
💠 جابجایی کفش ما و دیگران 💬سؤال: اگر شخصی اشتباهاً کفش من‌ را هنگام خروج از مسجد پوشیده باشد، می‌تو
🔹آیت‌الله : اگر انسان بفهمد کفشش را برده‌اند و به جای آن کفش دیگری گذاشته‌اند، چنانچه اطمینان به رضایت صاحب کفش به جا مانده داشته باشد، می‌تواند در محدودۀ رضایت وی در آن تصرّف کند؛ در غیر این صورت، مسأله دارای چند حالت است: الف. اطمینان داشته باشد صاحب کفشِ به جا مانده، کفش او را عمداً و به ناحقّ برداشته است؛ ب. اطمینان داشته باشد صاحب کفش به جا مانده، اشتباهاً کفش او را برده، ولی بعداً فهمیده؛ امّا از روی سهل‌انگاری و تسامح آن را بر‌نگردانده است؛ در این دو صورت، چنانچه کفش به جا مانده، قیمتش بیشتر از کفش خودش نباشد، می‌تواند آن را به عنوان «تقاصّ» به جای کفش خود بردارد و اگر قیمتش بیشتر باشد، نسبت به مقدار اضافه، حکم مال مجهول المالک جاری می­‌شود. ج. اطمینان به دزدیده‌شدن یا غصب‌شدن کفش یا کوتاهی فرد در برگرداندن آن (در صورت اشتباه) نداشته باشد؛ در این صورت، حکم مال مجهول ‌المالک را دارد. 🔹آیت‌الله : هرگاه كفش كسى را ببرند و كفش ديگرى به‌جای آن بگذارند، چنانچه بداند كفشى كه مانده مال كسى است كه كفش او را برده و اين كار عمداً انجام‌شده و دسترسى به آن شخص نيست، می‌تواند آن را به‌جای كفش خود بردارد و چنانچه دسترسى به حاكم شرع دارد از او اجازه بگيرد و هرگاه قيمت آن از كفش خودش بيشتر باشد، بايد هر وقت صاحب آن پيدا شد، زيادى قيمت را به او بدهد و اگر از پيدا‌شدن او مأيوس شود، زيادى را از طرف صاحبش صدقه می‌دهد، ولى اگر يقين دارد يا احتمال می‌دهد كفشى كه مانده مال كسى نيست كه كفش او را برده، چنانچه از پيداكردن صاحب آن مأيوس باشد، بايد آن را صدقه دهد. 📚 پی‌نوشت: استفتائات سایت دفتر رهبر معظم انقلاب، استفتائات سایت دفتر آیت‌الله مکارم، توضیح المسائل جامع آیت‌الله سیستانی، جلد۳، مسئله ۱۴۶۷ 🔺کانال https://eitaa.com/bolbolzadeh
11.29M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
☑️رهبر انقلاب: آمریکا گروهی راه انداخته برای بحران‌سازی در کشورهای مختلف 🔺کانال https://eitaa.com/bolbolzadeh
اینبار که به قبرستان های شهر رفتید، روی یکی از آنها بایستید... فاصله شما تا آنها به نیم متر هم نمیرسد... فرق شما و آنها تنها در نیم متر فاصله است ... به فاصله ها فکر کنید ، به کارهایتان ، به نیم متر ها ... زندگی را به کام هم تلخ نکنید ...شاید دقایقی دیگر فاصله شما با آدمها تنها نیم متر شود ... آدمی دَمیست و دَم غنيمت است 🔺کانال https://eitaa.com/bolbolzadeh
»»» آیه ی روز : ********** وَلَا تَقُولُوا لِمَن يُقْتَلُ فِي سَبِيلِ اللَّهِ أَمْوَاتٌ بَلْ أَحْيَاءٌ وَلَكِن لَّا تَشْعُرُونَ بقره - ١٥٤ و به آنها که در راه خدا کشته می‌شوند، مرده نگویید! بلکه آنان زنده‌اند، ولی شما نمی‌فهمید! ********** نکته ها: در جنگ بدر، چهارده نفر از مسلمانان به شهادت رسیدند كه شش نفر آنها از مهاجران و هشت نفر از انصار بودند. برخى از مردم مى گفتند: فلانى مُرد. این آیه نازل شد و آنان را از این تفكّر نهى كرد. [463] شهدا، نه تنها نامشان یا آثار كارهایشان زنده و باقى است، بلكه یك زندگى واقعى برزخى دارند. زندگى اى كه در آن رزق و شادى و بشارت است، زندگى در جوار رحمت خدا كه در آن حزن وترس وجود ندارد. مشخّصات این زندگى، در تفسیر سوره آل عمران [464]خواهد آمد. انشاءاللّه. شهادت در راه خدا، شامل كشته شدن در میدان نبرد، ترور و سوءقصد دشمنان، كشته شدن مؤمنان در دفاع از جان و ناموس و مال، در هر مكان و زمان مى شود. ----- 463) تفسیر مجمع البیان. 464) آل عمران، 168 تا 170. ********** پیام ها: - نگرشهاى محدود مادّى را باید با ایمان به خدا و گفته هاى او تكمیل و تصحیح كرد. «لاتقولوا» - تكالیف سخت، نیاز به پشتوانه اعتقادى و جبران خسارت ها دارد. آرى، كسى كه بداند زنده است، به شهادت رو مى كند. «لاتقولوا... اموات بل احیاء» - شهادت، زمانى ارزش دارد كه در راه خدا باشد. «فى سبیل اللَّه» - پیكار در راه دین، از ارزشهاى والا در پیشگاه خداوند است. «یقتل فى سبیل اللَّه» - روح، بعد از مرگ باقى است، هرچند جسم و بدن متلاشى شود. «احیاء» - سرچشمه بسیارى از تحلیل ها، ناآگاهى از واقعیّات است.«لاتقولوا، لاتشعرون» ********** 🔺کانال https://eitaa.com/bolbolzadeh
قـالَ النّبِيّ صلي الله عليه و آله: اَلْجَليسُ الصّالِحُ خَيرٌ مِنَ الوَحْدَةِ وَ الْوَحْدَةُ خَيرٌ مِنْ جَليسِ السُّوءِ وَ اِمْلاءُ الْخَيْرِ خَيْرٌ مِنَ السُّكُوتِ وَ السُّكُوتُ خيرٌ مِنْ اِمْلاءِ الشَّرِّ. پيامبر اكرم (صلي الله عليه و آله) فرمودند: همنشين شايسته و خوب، بهتر از تنهايى است و تنـهايـى بهـتر از همنـشين بـد اسـت. يـاد دادن نيـكى بهـتر از سـكوت است و سكوت، بهتر از ياد دادن بدى است. بحارالانوار، ج 74 ص 84 🔺کانال https://eitaa.com/bolbolzadeh