میز خدمت
با حضور ریاست و قضات شریف
حوزه قضایی بروجرد
دوشنبه بعد از نماز مغرب
#مسجد_سید
»»» آیه ی روز :
**********
فَاصْبِرْ إِنَّ وَعْدَ اللَّهِ حَقٌّ وَلَا يَسْتَخِفَّنَّكَ الَّذِينَ لَا يُوقِنُونَ
روم - ٦٠
اکنون که چنین است صبر پیشه کن که وعده خدا حق است؛ و هرگز کسانی که ایمان ندارند تو را خشمگین نسازند (و از راه خود منحرف نکنند)!
**********
نکته ها:
سوره ى روم با پیش بینى پیروزى شروع شد وبا وعده الهى به نصرت گروه حقّ پایان یافت.
**********
پیام ها:
- رهبران دینى باید صبور باشند. «فاصبر»
- ایمان به وعده هاى الهى، عامل صبورى است. «فاصبر انّ وعد اللّه حقّ»
- جوّسازى افراد بى دین، نباید در تصمیم گیرى ما اثر كند. «لایستخفّنّك...»
- اگر لطف و هشدار و تعلیم الهى نباشد، انبیا نیز آسیب پذیرند. «لایستخفّنّك»
- یكى از طرفندهاى دشمنان، سبك كردن رهبر است. «لایستخفّنّك»
- كسانى به فكر تضعیف و تحقیر رهبر هستند كه به راه حقّ یقین ندارند. «الّذین لایوقنون»
- كسى كه صبر نكند، خفیف مى شود. «فاصبر... لایستخفّنّك»
**********
قال امیرالمومنین (علیه السلام):
رُبَّ مُتَوَدِّدٍ مُتَصَنِّعٌ
چه بسا دوستی هایی که ساختگی و ظاهری است.
تصنیف غرر / حدیث ۹۵۹۵
💠 قرض الحسنه و هدیه
💬#سوال
به یکی از دوستانم پولی قرض دادم و ایشان پس از چند ماه که قرض خود را برگرداند، مبلغی هم به عنوان هدیه به من دادند و پیشنهاد این کار و مبلغ هم از خودش بود. آیا دریافت مبلغ اضافه ربا محسوب میشود؟
✅#پاسخ
🔹 فتوای آیات عظام مقام معظم رهبری، سیستانی، مکارم : اگر بر اساس پیشنهاد قرض گیرنده مبنی بر اهداء مبلغی هدیه، قرض داده باشید، دریافت مبلغ بیش از مقدار تورم جایز نیست؛ هر چند شما شرط نکرده باشید.
امّا در صورتی که بدون شرط یا قرار قبلی، قرض گیرنده مبلغی اضافه پرداخت کند، اشکال ندارد، هر چند دریافت آن مکروه است.
📚 استفتائات سایت رهبر معظم انقلاب، استفتا آنلاین از مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی
#احکام_روز
#پاداش_عمل_خیر
آقای مجتهدی تهرانی نقل کرده است که آیت الله میرزا علی مشکینی فرمودند:
در ایامی که تحصیل می کردم یک روز پنج ریال بیشتر پول نداشتم و در خیابان راه می رفتم که یکی از طلاب به من رسید و گفت: پنج ریال داری به من قرض بدهی؟ فکر کردم که اگر این پول را به او بدهم خودم بی پول می مانم ولی با خود گفتم که کار این بنده خدا را راه می اندازم خداوند کریم است، پول را به او دادم چند قدمی که رفتم یکی از همشهریهای من از اهالی مشکین شهر به من رسید با هم مصافحه کردیم. موقع خداحافظی پولی در دست من گذاشت و رفت چون نگاه کردم دیدم پنج تومان ( پنجاه ریال) است.
بار دیگر یکی از طلاب به من رسید و از من پنج تومان ( پنجاه ریال) قرض خواست این دفعه نیز با خود گفتم خدا کریم است اکنون که این آقا معطل است کار او را راه می اندازم پول را به او دادم چون مقداری جلوتر رفتم یکی دیگر از همشهریهای خود را دیدم پس از مصافحه و احوال پرسی موقعی خداحافظی پولی در دست من گذاشت و رفت چند قدم جلوتر رفتم نگاه کردم دیدم پنجاه تومان ( پانصد ریال) است.
ناگاه به یاد آیه شریفه افتادم که من جاء بالحسنه فله عشر امثالهاانعام/ 160. * یعنی: هر کس عملی نیک انجام دهد ده برابر به او پاداش می دهیم دیدم بار اول پنج ریال داشتم چون به یک نیازمندی قرض دادم خدای کریم پنجاه ریال رساند و چون پنجاه ریال را قرض دادم خداوند کریم در عوض پنجاه تومان (پانصد ریال) یعنی درست ده برابر رسانید.
ایشان فرمودند: هر چه منتظر شدم ودعا کردم که کسی پیدا شود و این پنجاه تومان (پانصد ریال) را قرض بگیرد بلکه پانصد تومان (پنج هزار ریال) شود دعایم مستجاب نشد
#حکایت
روضه مدرس افغانی.mp3
1.84M
﷽
روضه حضرت فاطمه زهرا علیهاالسلام از زبان استاد عالی مقام مرحوم مدرس افغانی رحمة الله علیه
💠لَّا تَجْعَلُوا دُعَاءَ الرَّسُولِ بَيْنَكُمْ كَدُعَاءِ بَعْضِكُم بَعْضًا ۚ قَدْ يَعْلَمُ اللَّهُ الَّذِينَ يَتَسَلَّلُونَ مِنكُمْ لِوَاذًا ۚ فَلْيَحْذَرِ الَّذِينَ يُخَالِفُونَ عَنْ أَمْرِهِ أَن تُصِيبَهُمْ فِتْنَةٌ أَوْ يُصِيبَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ
📖آن گونه كه يكديگر را صدا مىزنيد پيامبر را صدا نزنيد. خدا مىداند چه كسانى از شما مخفيانه و با پنهان شدن پشت سر ديگرى از صحنه مىگريزد. پس كسانى كه از فرمان او سرپيچى مىكنند، بايد از اين كه فتنهاى دامنشان را بگيرد، يا به عذاب دردناكى گرفتار شوند، بترسند.
✅️ابومنصور زید بن طاهر و بشار البصرى بعد از هفت واسطه از امام حسین علیهالسلام و ایشان از مادر گرامى خود حضرت صدیقه کبرى علیهاالسلام نقل نمایند که فرمود: بعد از نزول این آیه نزد پدر بزرگوارم رفتم، خواستم مطابق معمول وى را به (یا اباه) خطاب نمایم ولى به این جمله خطاب نکرده بلکه به (یا رسول الله) خطاب کردم. پیامبر فرمود: اى دختر عزیز من این آیه درباره تو اهل تو نازل نشده زیرا تو از منى و من از تو بلکه این آیه درباره کسانى که ادب و احترام را مراعات نمى کنند، نازل گردیده و اگر تو مرا به کلمه (یا اباه) صدا بزنى من بیشتر خوشحال میشوم و قلب من خشنودتر میگردد سپس بر روى من بوسه زد
📚کتاب المناقب الفاخرة فی العترة الطاهرة از سید رضى
#روضه
#حضرت_زهرا_سلام_الله_علیها
#بدعادتی
پدری برای پسرش تعریف میکرد که:
گدایی بود که هر روز صبح وقتی از این کافه ی نزدیک دفترم میاومدم بیرون جلویم را میگرفت.
هر روز یک بیست و پنج سنتی میدادم بهش... هر روز.
منظورم اینه که اون قدر روزمره شده بود که گدائه حتی به خودش زحمت نمیداد پول رو طلب کنه. فقط براش یه بیست و پنج سنتی میانداختم.
چند روزی مریض شدم و چند هفته ای زدم بیرون و وقتی دوباره به اون جا برگشتم میدونی بهم چی گفت؟
پسر: چی گفت پدر؟
گفت: «سه دلار و پنجاه سنت بهم بدهکاری...!»
«بعضی از خوبی ها و محبت ها، باعث بدعادتی و سوءاستفاده میشه.»
#سوادزندگی
#نیایش
خدایا...
بين ما و پيغمبرت در جائى كه نعمتش جاويدان،
زندگيش خوش،
وآرزوهايش مطلوب،
خواسته هاى آن بر آمده،
در كمال آرامش،
در نهايت اطمينان
و همراه با مواهب
و هداياى با ارزش است، جمع گردان!
#نهج_البلاغه
- خطبه ٧٢ -
#نیایش
»»» آیه ی روز :
**********
فَاصْبِرْ عَلَىَ مَا يَقُولُونَ وَسَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّكَ قَبْلَ طُلُوعِ الشَّمْسِ وَقَبْلَ غُرُوبِهَا وَمِنْ آنَاءِ اللَّيْلِ فَسَبِّحْ وَأَطْرَافَ النَّهَارِ لَعَلَّكَ تَرْضَىَ
طه - ١٣٠
پس در برابر آنچه میگویند، صبر کن! و پیش از طلوع آفتاب، و قبل از غروب آن؛ تسبیح و حمد پروردگارت را بجا آور؛ و همچنین (برخی) از ساعات شب و اطراف روز (پروردگارت را) تسبیح گوی؛ باشد که (از الطاف الهی) خشنود شوی!
**********
نکته ها:
خداوند در قرآن كریم، 19 مرتبه پیامبر صلى الله علیه وآله را به صبر، فرمان داده است.
این آیه همچون آیه ى «واستعینوا بالصبر والصلوة»(155) پیامبر صلى الله علیه وآله را به شكیبایى و حمد وستایش پروردگار دعوت مى كند، وگرچه مخاطب این آیه ظاهراً پیامبرصلى الله علیه وآله است، امّا بدیهى است كه آیه جنبه عمومى دارد.
بر طبق بعضى از روایات(156) و نظر برخى از مفسّرین، این آیه با نمازهاى یومیه و شبانه روزى تطبیق دارد و مراد از «اطراف النهار» نوافل روزانه است.
-----
155) بقره، 45.
156) كافى، ج 3، ص 444.
**********
پیام ها:
- توجّه به تدبیر خداوند و قانون مند بودن كیفر و عذاب و توجّه به سنّت هاى الهى، مقدمه ى صبر و تسبیح وتحمید است. «فاصبر» (با توجّه به آیات قبل)
- صبر در امور باید به اندازه ى مشكلات باشد. «فاصبر على ما یقولون»
- حمد و تسبیح الهى وسیله اى براى تقویت روحیه در مقابل لجاجت ها و تبلیغات دشمن است. «فاصبر - سبّح»
- تنزیه خداوند از راه ستایش و حمد او است. «سبّح بحمد»
- پیرایش از بدى ها بر آرایش به خوبى ها مقدم است. تسبیح بر تحمید تقدم دارد.«سبّح بحمد»
- قرآن براى بیان زمان انجام تكالیف، از ابزار و معیارهاى طبیعى استفاده كرده است. «قبل طلوع... وقبل غروبها»
- تسبیح و حمد الهى قبل از طلوع وغروب آفتاب اثر خاصى دارد. «قبل طلوع... و قبل غروبها»
- اوقات خود را با یاد خدا پر كنیم تا زمینه اى براى سایر افكار باقى نماند. «قبل طلوع - قبل غروب - آناء اللیل - اطراف النهار»
- شب، تنها براى استراحت و خواب نیست، باید بخشى از آن را به عبادت اختصاص داد. «و من آناء اللیل»
- اگر ذكر خدا با سایر شرایط انجام شود، نتیجه بخش خواهد بود. «لعلّك»(157)
- مقام رضا، بالاترین درجه ى تكامل است. «لعلّك ترضى»
(تكامل داراى درجاتى است: اوّل: صبر «فاصبر»، دوّم: تنزیه خداوند «وسبّح... فسبّح»، سوّم: سپاس و ستایش پروردگار «فسبّح بحمد ربّك»، چهارم: رضا به قضاى الهى. «لعلّك ترضى»)
-----
157) كلمه ى «لعلّ» به معناى آن است كه رسیدن به این غنچه، چند درصد است نه صد در صد و این به خاطر آن است كه یاد خدا به تنهایى كافى نیست، بلكه تلاش، وحدت، اخلاص و سایر شرایط باید جمع شود تا نتیجه صد در صد باشد.
**********
من دعاء الإمام الحسين (علیه السلام ) في يوم عرفة :
مُنْذُ خَلَقْتَنِى وَبَرَأْتَنِى مِنْ أَوَّلِ الْعُمْرِ مِنَ الْإِغْناءِ مِنَ الْفَقْرِ، وَکَشْفِ الضُّرِّ، وَتَسْبِیبِ الْیُسْرِ، وَدَفْعِ الْعُسْرِ، وَتَفْرِیجِ الْکَرْبِ، وَالْعافِیَةِ فِى الْبَدَنِ، وَالسَّلامَةِ فِى الدِّینِ، وَلَوْ رَفَدَنِى عَلَىٰ قَدْرِ ذِکْرِ نِعْمَتِکَ جَمِیعُ الْعالَمِینَ مِنَ الْأَوَّلِینَ وَالْآخِرِینَ مَا قَدَرْتُ وَلَا هُمْ عَلَىٰ ذٰلِکَ
فرازی از دعای عرفه ی امام حسین (علیه السلام):
[خدایا] از آن زمان که مرا آفریدی و پدید آوردی، از همان آغاز عمر ، بعد از فقر توانگرم کردی و گرفتاری ام را برطرف کردی و اسباب آسایشم را فراهم ساختی و سختی را از من دور کردی و اندوهم را از بین بردی و بدنم را سالم نگه داشتی و دینم را حفظ کردی
و اگر همه جهان برای یاد کردن نعمت هایت به من کمک کنند ،از گذشتگان تا آیندگان، نه من توان شمردن این نعمت ها را دارم و نه آنان .
مفاتیح الجنان /شیخ عباس قمی
#حدیث_روز
💠 حکم شرعی گذاشتن تصاویر بدون صورت در فضای مجازی
💬 سوال:
آیا به اشتراک گذاشتن عکس موی سر خانم ها برای جذب مشتری توسط بعضی از آرایشگاه ها از لحاظ شرعی اشکال دارد؟
✅ پاسخ:
در هر صورت، گذاشتن تصاویر مذکور در فضای مجازی یا دیدن آن توسط نامحرم، اگر مستلزم مفسده بوده و یا خوف ارتکاب گناه در میان باشد، جایز نیست. و تشخیص موضوع بر عهده خود مکلف است.
📚 استفتاء از سایت آیت الله خامنه ای، کد استفتاء: k7ym6ry
#احکام_روز
✅استاد فاطمی نیا (ره):
🔻خدا چند گناه را به سختي مي بخشد كه يكي از آنها آبرو بردن است.
🔹حدیثی از امام باقر(علیه السلام) است که حضرت میفرمایند :
🔻کسی که از ریختن آبرو و حیثیت مردم چشمپوشی کرده و آبروی آنها را نریزد، خداوند در روز قیامت از گناهان او صرفنظر خواهد كرد.
🔻روایت داریم که میفرماید اغلب جهنمیها، جهنمی زبان هستند!
فکر نکنید همه شراب میخورند و از دیوار مردم بالا میروند. یک مشت مؤمن مقدس را میآورند جهنم به سبب اينكه آبرو مي برده اند!
🔻اسلام میخواهد آبروی فرد حفظ شود.
🔹پسر يكي ازعلماي بزرگ تعريف ميكرد روزي به پدرم گفتم:
"شما كه درياي علم هستي، اگر بنا باشد يك نصيحت كني ، چيست؟"
🔹مي گفت پدرم سرش را مدتي پايين انداخت و فرمود:
🔻"آبروي كسي را نبر!"
عزيز من اسلام ميخواهد آبروي افراد حفظ شود!
🔻اين گناه آبرو بردن انقدر نحس است كه صاحبان آن گاهي موفق به توبه نميشوند!
🔻انقدر راحت آبروي ديگران را نبريم!
🔻در روايت آمده است اغلب جهنميان به خاطر زبانشان جهنمي شده اند!
گاهي عده اي در صفوف نماز جماعت و هيات ها آبروي افراد را ميبرند!
پناه ميبريم به خدا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 گفتگوی رهبر انقلاب با بانوی قهرمانی که با کودک نوزادش روی سکوی مدال رفت
پ.ن : اینجا دیگه مشخصه منظور از پرچمداری که با حجاب کامل پرچم رو حملکرد چه بانویی بود!
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
رهبر انقلاب خطاب علیرضا دبیر: چرا ریشهات سفید شده؟
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 | شوخی رهبر انقلاب با آقای حامد حدادی بسکتبالیست تیم ملی ایران. ۱۴۰۲/۹/۱
May 11
»»» آیه ی روز :
**********
يَا أَيُّهَا النَّاسُ كُلُوا مِمَّا فِي الْأَرْضِ حَلَالًا طَيِّبًا وَلَا تَتَّبِعُوا خُطُوَاتِ الشَّيْطَانِ إِنَّهُ لَكُمْ عَدُوٌّ مُّبِينٌ
بقره - ١٦٨
ای مردم! از آنچه در زمین است، حلال و پاکیزه بخورید! و از گامهای شیطان، پیروی نکنید! چه اینکه او، دشمن آشکار شماست!
**********
نکته ها:
اسلام، همواره مردم را به بهره بردن از نعمت هاى پاك وحلالِ خداوند، سفارش نموده و با هرگونه رهبانیّت و زهد بى جا مبارزه مى نماید. لذا هم خوردنى هاى ناسالم را از شیطان مى داند؛ «انّما الخمر... رجس من عمل الشّیطان» [500] و هم نخوردن نابجا را گام شیطان مى داند؛ «كلوا... و لا تتّبعوا خطوات الشیطان» زیرا در برخى از نقل هاى تاریخى آمده است كه بعضى از طوائف عرب، قسمتى از زراعت و حیوانات را بدون دلیل برخود حرام كرده بودند و گاهى نیز این تحریم ها را به خداوند نسبت مى دادند. آیه نازل شد تا رفع ابهام شود.
اسلام، به زندگى مادّى انسان توجّه كامل دارد و در رأس آنها نیازهاى غذایى است كه در این مورد، دهها آیه و صدها حدیث آمده است. یكى از وظایف انبیا نیز بیان خوردنى ها و آشامیدنى هاى حلال وحرام براى مردم است.
معمولاً قرآن در كنار اجازه مصرف، شرطى را بیان كرده است. مثلاً در اینجا مى فرماید: «كلوا... حلالاً طیباً» همچنین مى فرماید: «كلوا و اشربوا... و لا تعثوا فى الارض مفسدین» [501] بخورید و بیاشامید... ولى در زمین فساد نكنید. در آیه دیگر مى فرماید: «كلوا واشربوا ولاتسرفوا» [502] بخورید و بیاشامید، ولى اسراف نكنید. و در جاى دیگر مى فرماید: «كلوا و اطعموا» [503] بخورید و اطعام كنید.
در تفسیر برهان از امام صادق علیه السلام نقل شده است كه شخصى به نام طارق، تصمیم گرفته بود تا از همسرش جدا شده و زندگى راهبانه اى داشته باشد. حضرت فرمود: «انّ هذا من خطوات الشیطان» این از گام هاى شیطان است.
-----
500) مائده، 90.
501) بقره، 60.
502) اعراف، 31.
503) حج، 28.
**********
پیام ها:
- شرط اساسى در مصرف، دو چیز است: حلال بودن، پاكیزه و دل پسند بودن. «كلوا حلالاً طیّباً»
- اسلام با بعضى ریاضت ها مخالف است. «كلوا»
- بهره گیرى از محرّمات و چیزهاى پلید و ناپاك، پیروى كردن از شیطان است. «كلوا... حلالا طیباً ولا تتبعوا خطوات الشیطان»
- نیازهاى طبیعى بشر، زمینه اى براى انحراف و تسلّط شیطان است. باید ضمن تأمین نیاز، به لغزش هاى آن توجّه داشت. «كلوا... ولاتتبعوا خطوات...»
- شیطان، انسان را قدم به قدم منحرف مى كند. باید از همان قدم اوّل مواظبت كرد. «خطوات الشیطان»
- شیطان براى انحراف مردم، از راههاى گوناگونى وارد مى شود. «خطوات»
- وادار نمودن مردم به استفاده از حرام ها و بازداشتن آنان از نعمت هاى حلال، نمودى از دشمنى آشكار شیطان است. «كلوا... حلالا طیباً... انّه لكم عدو مبین»
**********
.
🌷 آیت الله جوادی آملی دام ظله :
✍ هنگامی كه شیطان به خداوند متعال گفت : من از چهار طرف (جلو ، پشت ، راست و چپ) انسان را گرفتار و گمراه می كنم . فرشتگان پرسیدند : شیطان از چهار سمت بر انسان مسلّط است ، پس چگونه انسان نجات می یابد؟! خداوند متعال فرمود : راه بالا و پایین باز است .
راه بالا : نیایش
راه پایین : سجده
👌 بنابراین ، كسی كه دستی به سوی خدا بلند كند ، یا سری بر آستان او بساید می تواند شیطان را طرد كند .
#حدیث_روز
💠 تاخیر در پرداخت حق الزحمه
🔹 #مقام_معظم_رهبری: اگر مشتری مزد تعمیرکار را ندهد و بگوید بعداً پرداخت میکنم و مثلاً بعد از یک سال یا بیشتر پول را بدهد، با توجه به رشد پول و تورم، همان قیمت اوّلیه را بپردازد، کافی است.
🔹 آیتالله #سیستانی: اگر ارزش پول خیلی کم شده باشد، باید به نرخ روز بدهی را بدهد.
🔹 آیتالله #مکارم: چنانچه در موعد مقرر، دستمزد تعمیرکار را نپردازد و مدّت قابل توجهی از سررسيد آن بگیرم، به گونهای که در اين مدّت، تورم شديد باشد، لازم است اجرت تعمیرکار را که بر ذمّه او بوده با توجه به نرخ متوسط تورم اجناس مختلف، محاسبه و پرداخت کند. ضمناً غالباً میتوان نرخ تورم سالهای مختلف را از بانک مرکزی گرفت.
📚 پینوشت:
استفتا از سایت آیتالله مکارم، استفتا آنلاین از مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی
#احکام_روز
.
#لحظات_ماندگار
از چپ به راست، حضرات آیات مرحومان :
شیخ فاضل لنکرانی
سید مرتضی لنگرودی
مرجع عالیقدر سید حسین طباطبائی بروجردی
سید محمدرضا گلپایگانی
و ....
#داستان_آموزنده
عارف سخنوری، با یک قاری قرآن در مجلسی وارد شدند. قاری قرآن شروع به تعریف از اخلاق و علم، دوست سخنورش کرد و همگان مشتاق شنیدن سخنان مرد سخنور بودند.
وقتی وارد مسجد شدند ، در جلسه، قرآن تلاوت می کردند. سخنور تا رسید قرآن دادند تا بخواند، و یک کلمه را اشتباه خواند و مصحح بدون رودربایستی و بلند غلط او را گرفت.
نوبت تلاوت به قاری رسید، قاری دو کلمه را سقط کرد و نخواند و بلند مورد ایراد واقع شد. سخنور سخنرانی کرد و مجلس تمام شد. وقتی با دوست قاری اش از مجلس بیرون آمدند، سوال کرد، چرا دو کلمه را به عمد، سقط کردی و انداختی؟ طوری که کسی از تو ایراد گرفت که یک صدم تو قرآن وارد نبود؟
قاری گفت: تو استاد منی و استاد سخن ، وقتی تو یک غلط خواندی من باید دو غلط می خواندم تا مردم باور کنند این صفحه تلاوتش دشوار بود و وجهه ظاهری تو حفظ شود تا مردم به سخنانی که از تو می خواستند بشنوند ،تردید بر علم تو نداشته باشند. از تو می خواستند مطلبی یاد بگیرند اما من جز صوت خوش چیزی نداشتم به آنها بدهم.
سخنور دست دوست قاری اش را بوسید و گفت تو استاد اخلاق منی . چون وقتی که تو قرآن می خواندی شیطان در دل من نفوذ کرد و آرزو می کردم غلط بخوانی تا آبروی من به من برگردد. چیزی که شیطان در دل من گذاشته بود رحمان در دل تو نهاد.
#حکایت
مِن خطبة فاطمة الزهراء سلام الله عليها المعروفة بالخطبة الفدكية :
اِنْ تَعْزُوهُ وَتَعْرِفُوهُ تَجِدُوهُ اَبی دُونَ نِسائِكُمْ،وَ اَخَا ابْنِ عَمّی دُونَ رِجالِكُمْ، وَ لَنِعْمَ الْمَعْزِی اِلَیهِ صَلَّی اللَّـهُ عَلَیهِ وَ الِهِ.
فرازی از خطبه فدکیه حضرت زهرا (سلام الله علیها):
پس اگر او [پیامبر اکرم] را بشناسید میدانید که او در میان زنانتان پدر من بوده، و در میان مردانتان برادر پسر عموی من است.
چه نیکو بزرگواری است این نسبت که من به او دارم درود خدا بر او خاندانش.
بحار الانوار، ج 43، ص148
#حدیث
#نیایش
ای آنکه هر که به درگاهت دعا کند اجابت می کنی...
ای آنکه هر کس اطاعتت کند او را دوست می داری...
ای آنکه هر که را دوست داری به او نزدیک هستی...
ای آنکه هر کس از تو محافظت طلبد، او را حفظ و مراقبت می کنی...
ای آنکه در حق کسی که به تو امیدوار است، کرم میفرمایی...
ای آنکه درباره کسی که نافرمانیت کند، حلم می کنی...
ای آنکه در عین عظمت و بزرگی، رئوف و مهربانی...
ای آنکه در انجام حکمتت بزرگواری...
ای آنکه لطف و احسانت قدیم است...
ای آنکه به هرکس اراده و اشتیاق تو دارد، آگاهی...
ای خدایی که جز تو خدایی نیست... ای خدا
ای خدا....
همه مریضانی که در بستر بیماری هستند و جز تو امیدی ندارند تو باش داروی درمانشان
آمین یا رب العالمین
#نیایش
قال امیرالمومنین (علیه السلام):
يُسْتَدَلُّ عَلَی مُرُوَّةِ الرَّجُلِ بِبَثِّ الْمَعْرُوفِ وَ بَذْلِ الْإِحْسَانِ وَ تَرْكِ الِامْتِنَانِ
گواه مروت و مردانگی آدمی، انتشار نیکی و بذل احسان و ترک منّت گذاشتن است.
تصنیف غرر / حدیث ۸۷۳۵
#کنترل_خشم
بعضی آدمها ،
انگار چوب اند…
تا عصبانی می شوند، آتش میگیرند،
و همه جا را دودآلود میکنند،
همه جا را تیره و تار میکنند،
اشک آدم را جاری می کنند.
ولی بعضیها این طور نیستند؛
مثل عودند.
وقتی یک حرف میزنی که ناراحت میشوند، و آتش میگیرند،
بوی جوانمردی و انصاف میدهند ،
و هرگز نامردی نمیکنند.
این است که:
"هر کس را میخواهی بشناسی، در وقت عصبانیت، در وقت خشم بشناس."
#سوادزندگی
»»» آیه ی روز :
**********
قُلِ اللَّهُمَّ مَالِكَ الْمُلْكِ تُؤْتِي الْمُلْكَ مَن تَشَاءُ وَتَنزِعُ الْمُلْكَ مِمَّن تَشَاءُ وَتُعِزُّ مَن تَشَاءُ وَتُذِلُّ مَن تَشَاءُ بِيَدِكَ الْخَيْرُ إِنَّكَ عَلَىَ كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ
آل عمران - ٢٦
بگو: «بارالها! مالک حکومتها تویی؛ به هر کس بخواهی، حکومت میبخشی؛ و از هر کس بخواهی، حکومت را میگیری؛ هر کس را بخواهی، عزت میدهی؛ و هر که را بخواهی خوار میکنی. تمام خوبیها به دست توست؛ تو بر هر چیزی قادری.
**********
نکته ها:
در تفاسیر مى خوانیم كه پیامبر اسلام صلى الله علیه وآله پس از آنكه مكّه را فتح نمود، وعده ى فتح ایران وروم را به مسلمانان داد. در آن موقع منافقان با تعجّب به یكدیگر نگاه مى كردند كه این آیه نازل شد. گروهى از مفسّران، نزول آیه را در موقع حفر خندق دانسته اند. آن زمان كه پیامبرصلى الله علیه وآله كلنگ را بر سنگ زد واز آن جرقه اى برخاست، فرمود: من در این جرقه ها فتح كاخ هاى مدائن ویمن را از جبرئیل دریافت كردم. منافقان با شنیدن این سخن، لبخند تمسخر مى زدند كه این آیه نازل شد.
آنچه در این آیه در مورد اعطاى عزّت و ذلّت از جانب خداوند آمده، طبق قوانین و سنّت اوست وبدون جهت ودلیل خداوند كسى را عزّت نمى بخشد ویا ذلیل نمى سازد. مثلاً در روایات مى خوانیم: هر كس براى خداوند تواضع و فروتنى كند، خداوند او را عزیز مى كند وهر كس تكبّر نماید، خدا او را ذلیل مى گرداند.[30]
بنابراین عزّت و ذلّت از خداست، ولى ایجاد زمینه هاى آن به دست خود ماست.
-----
30) بحار، ج 16، ص 265.
**********
پیام ها:
- مالك واقعى تمامى حكومت ها خداست. مُلك براى غیر خدا، موقّتى و محدود است. «مالك الملك»
- اكنون كه مالك اوست پس دیگران امانتدارى بیش نیستند و باید طبق رضاى مالك اصلى عمل كنند. «مالك الملك»
- اگر انسان مالك مُلك نیست چرا از داشتن آن مغرور و با از دست دادنش مأیوس شود! «مالك الملك»
- خداوند به هر كس كه شایسته و لایق باشد، حكومت مى دهد. همان گونه كه به سلیمان، یوسف، طالوت و ذوالقرنین عطا نمود. «تؤتى الملك من تشاء»
- حكومت و حاكمیّت، دلبستگى آور است. «نزع» به معناى كندن است و نشانه یك نوع دلبستگى است.
- عزّت و ذلّت به دست خداست، از دیگران توقّع عزّت نداشته باشیم.[31] «تعزّ من تشاء و تذلّ من تشاء»
- توحید در دعا و عبادت یك ضرورت است.[32] «بیدك الخیر»
- آنچه از اوست، چه دادن ها وگرفتن ها، همه خیر است، گرچه در قضاوت هاى عجولانه ى ما فلسفه ى آن را ندانیم. «بیدك الخیر»
- سرچشمه ى بدى ها عجز و ناتوانى است. از كسى كه بر هر كارى قدرت دارد چیزى جز خیر سر نمى زند. «بیدك الخیر انك على كل شى ء قدیر»
-----
31) قرآن از كسانى كه از غیر خدا عزّت مى خواهند به شدّت انتقاد كرده و مى فرماید: «أیبتغون عندهم العزّة فانّ العزّة للّه جمیعاً» نساء، 139.
32) در مناجات شعبانیه مى خوانیم: «الهى بیدك لابید غیرك زیادتى و نقصى».
**********
من دعاء الإمام الحسين (علیه السلام ) في يوم عرفة :
اللّٰهُمَّ فَأَعْطِنا فِى هٰذِهِ الْعَشِیَّةِ مَا سَأَلْناکَ، وَاکْفِنا مَا اسْتَکْفَیْناکَ، فَلا کافِىَ لَنا سِواکَ، وَلَا رَبَّ لَنا غَیْرُکَ، نافِذٌ فِینا حُکْمُکَ، مُحِیطٌ بِنا عِلْمُکَ، عَدْلٌ فِینا قَضاؤُکَ، اقْضِ لَنَا الْخَیْرَ، وَاجْعَلْنا مِنْ أَهْلِ الْخَیْرِ.
فرازی از دعای عرفه ی امام حسین (علیه السلام):
خدایا آنچه را در این شب از تو خواستیم به ما عطا کن
و کفایت آنچه را از تو خواستیم عهدهدار باش که ما را کفایتکنندهای جز تو نیست
و برای ما پروردگاری جز تو نمیباشد
قانونت بر ما نافذ است.
دانشات ما را فراگیر است
داوریات درباره ما عادلانه است
خیر را برای ما حکم کن و ما را اهل خیر قرار بده.
مفاتیح الجنان / شیخ عباس قمی
#حدیث_روز