هدایت شده از HAJFATHI
✅استدلال علامه امینی و سوالی که بی جواب ماند
🔻زمانی علمای اهل تسنن مرحوم علامه امینی (صاحب کتاب الغدیر) را برای صرف شام دعوت می کنند.
🔻 اما علامه امینی امتناع می ورزد و قبول نمی کند .
آنها اصرار می کنند که علامه امینی را به مجلس خود ببرند.
🔻به علت اصرار زیاد علامه امینی دعوت را می پذیرد و شرط می گذارد که فقط صرف شام باشد وهیچ گونه بحثی صورت نگیرد آنها نیز می پذیرند.
🔻 پس از صرف شام یکی از علمای اهل سنت که در آن جمع زیادی از علما نشسته بود (حدود 70 الی 80 نفر) می خواست بحث را شروع کند که علامه امینی گفت :
قرار ما این بود که بحثی صورت نگیرد.
🔻اما باز آنها گفتند : پس برای متبرک شدن جلسه از همین جا هر نفر یک حدیث نقل کند تا مجلس نورانی گردد.
🔻 ضمناً تمام حضار درجلسه حافظ حدیث بودند و حافظ حدیث به کسی گفته می شود که صد هزار حدیث حفظ باشد.
آنان شروع کردند یکی یکی حدیث نقل کردند تا اینکه نوبت به علامه امینی رسید .
🔻علامه به آنها گفت شرطم بر گفتن حدیث این است که ابتدا همگی بر معتبر بودن یا نبودن سند حدیث اقرار کنید . همه قبول کردند .
🔻 سپس علامه امینی فرمود : قال رسول الله (صلوات الله علیه ) : من مات و لم یعرف امام زمانه مات میته جاهلیه : هر کس بمیرد و امام زمان خود را نشناسد به مرگ جاهلیت مرده است .
🔻سپس از تک تک حضار در جلسه در رابطه با معتبر بودن حدیث اقرار گرفت و همه حدیث را تایید کردند .
🔻سپس گفت حال که همه حدیث را تایید کردید یک سوال از شما دارم ، بعد از کل جمع پرسید :
آیا فاطمه الزهرا ( سلام الله علیها ) امام زمان خود را می شناخت یا نمی شناخت ... ؟
اگر می شناخت ، امام زمان فاطمه ( سلام الله علیها ) چه کسی بود ؟
🔻تمام حضار مجلس به مدت ربع ساعت ، بیست دقیقه ساکت شدند و سرشان را به زیر انداختند و چون جوابی برای گفتن نداشتند یکی یکی جلسه را ترک کردند و با خود می گفتند اگر بگوییم نمیشناخت ، پس باید بگوییم که فاطمه ( سلام الله علیها ) کافر از دنیا رفته است و حاشا که سیده نساء العالمین کافر از دنیا رفته باشد و اگر بگوییم می شناخت چگونه بگوییم امام زمانش ابوبکر بوده ؟ در حالی که بخاری ( از سرشناس ترین علمای اهل سنت ) گفته : ماتت و هی ساخطه علیهما - فاطمه ( سلام الله علیها ) در حالی از دنیا رفت که به سختی از ابوبکر و عمر غضبناک بود "و چون مجبور می شدند بر حقانیت و امامت علی بن ابیطالب (علیه السلام ) اقرار بورزند سکوت کرده و جلسه را با خجالت ترک کردند.
👌زحمت نشرش با شما .
یا علی
🆔 @hajfathi_ir
هدایت شده از HAJFATHI
✅ولایت باطن قبله
علامه مصباح یزدی اعلی الله مقامه:
▫️ هنوز نيم قرنى از حجةالوداع نگذشته بود كه امت محمد، تيغ بر اوصياى او كشيدند و با نام اسلام، #قلب_اسلام را كه #امام است، هدف تيرها، تيغها و خنجرهاى كينه و نفاق خود قرار دادند. به ظاهر يگانهپرست شده بودند؛ اما در باطن همان بتهايي را ميپرستيدند كه محمد به يارى على آنها را در هم شكسته بود.
▫️ رو به قبله نماز ميگذاردند؛ در حالى كه با #باطن_قبله كه #امامت است، پيكار ميکردند.
▫️ بارى، جاهليت ريشه در درون دارد و اگر آن مشرك هواپرست كه در درون آدمى است، ايمان نياورد چه سود كه بر زبان لااله الا الله براند؟!
▫️عجبا! جهان را ببين كه چه وارونه ميشود: روزى در صف پيشگامان هجرت و #بيعت و ديگر روز در جرگه پيشوايان #بدعت و #ضلالت.
📚 آفتاب ولایت
🆔 @hajfathi_ir
هدایت شده از همراهان کیانمهر
بسم الله الرحمن الرحیم
خداوند در سوره احزاب آیات ۵۶و۵۷ بصورت پیوسته می فرماید:
«إِنَّ اللَّهَ وَمَلَائِكَتَهُ یُصَلُّونَ عَلَى النَّبِیِّ یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَیْهِ وَسَلِّمُوا تَسْلِیمًا * إِنَّ الَّذِینَ یُؤْذُونَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ لَعَنَهُمُ اللَّهُ فِی الدُّنْیَا وَالْآخِرَةِ وَأَعَدَّ لَهُمْ عَذَابًا مُهِینًا
خدا و فرشتگانش بر پیامبر درود مى فرستند اى كسانى كه ایمان آورده اید بر او درود فرستید و به فرمانش بخوبى گردن نهید * بى گمان كسانى كه خدا و پیامبر او را آزار مى رسانند خدا آنان را در دنیا و آخرت لعنت كرده و برایشان عذابى خفت آور آماده ساخته است.»
در این دو آیه که در کنار هم در سوره احزاب جا گرفته، خداوند #صلوات و درود فرستادن بر پیامبر را ذکری الهی و کار فرشتگان معرفی کرده و مسلمانان را به آن سفارش کرده است و در ادامه #لعن کردن افرادی را که پیامبر را اذیت میکنند نیز ذکر و فعل الهی در دنیا و آخرت عنوان کرده است.
#تولی (دوستی با خدا، اولیاء خدا و دوستان خدا و اولیاء ) و #تبری ( دشمنی با دشمنان خدا و دشمنی با دشمنان اولیاء الله ) دو واجب از واجبات الهی و جزء فروع دین ماست.
#قتلاصحابالاخدود
#تبتیداابیلهب
حال اگر برائت جستن از این افراد نباشد؛ کم کم دشمنی و ظلم نسبت به دوستان خدا در نظر انسان عادی شده و در نهایت انسان در زمره دشمنان قرار میگیرد.
پس رها کردن یکی و پرداختن به دیگری به هیچ وجه کار صحیحی نیست.
همچنانکه در حدیثی از امام صادق(علیهالسلام) آمده است:
«كُلُ مَنْ لَمْ یُحِبَ عَلَى الدِّینِ وَ لَمْ یُبْغِضْ عَلَى الدِّینِ فَلَا دِینَ لَهُ؛
کسی که دوستی و دشمنی اش براساس دین نباشد، دین ندارد.»
[الکافی، محمد بن یعقوب کلینی، جلد ۲، صفحه ۱۲۷]
در لعن کردن علاوه بر بیان دوری و جدایی از دشمنان دین الهی، دوستی با دوستان الهی نیز وجود دارد و انسان را از زمره افراد بیتفاوت و ساکت در فتنهها و ظلمها خارج میسازد؛ به این دلیل است که پاداش عظیم همراهی با پیامبر در بهشت برین الهی برای آن ذکر شده است.
امام رضا(علیهالسلام) در سفارش به ابن شبیب فرمودند:
«إِنْ سَرَّکَ أَنْ تَسْکُنَ الْغُرَفَ الْمَبْنِیَّةَ فِی الْجَنَّةِ مَعَ النَّبِیِّ وَ آلِهِ فَالْعَنْ قَتَلَةَ الْحُسَیْنِ؛
اگر خواهى در غرفههاى بهشتی با پیامبر ساکن شوى بر قاتلان حسین لعنت کن.»
[الأمالی، ابن بابویه، محمد بن على، اعلمى، صفحه ۱۳۰.]
تولی و تبری و در راستای آن اذکار زبانی صلوات بر محمد و آل محمد و لعن بر دشمنان ایشان، *هر دو مهم و وظیفه مؤمنان شمرده میشود* و حتی اگر یکی را بر دیگری افضل بدانیم دلیلی بر ترک یکی از آن دو نیست.
لازم به ذکر است که لعن نباید دچار *مفسده* باشد؛ بلکه مؤمن میبایست با زیرکی تمام به این مهم بپردازد؛ بی آنکه برای همکیشانش خطرآفرینی کند یا سبب تفرقه شود!
والسلام علی من اتبع الهدی
#جلسهیکشنبههایعلوی
در دفتر امام جمعه
#نهجالبلاغهخوانی و بیان احادیث، حکمتها و نامههای این کتاب شریف، در راستای ترویج فرهنگ غنی غدیر و آموزههای علوی.
#واحدارتباطاتورسانهدفترامامجمعه
#شهرستاننظرآباد
#یکشنبههایعلوی
📚درمحضر نهج البلاغه _حکمت ۳۶۰
حسن ظن در معاشرت
🔹حجت الاسلاموالمسلمین موسوی؛
یکی از بیماریهای روانی که تاثیر زیانباری بر شخصیت و رفتارهای فردی و اجتماعی میگذارد بدگمانی یا سوءظن است؛ بدگمانی نگرش منفی نسبت به هستی و زندگی است، بدگمانی باعث گسستن رشته الفت و دوستی میان مردم میشود و تفرقه و جدائی را بین مردم حاکم میسازد.
🔹سوءظن داشتن نسبت به برادر دینی از آسیبهای جدی روابط اجتماعی و از موانع مهم معاشرت نیکو وبرتر است خیلی وقتها یک گمان بد باعث تیرگی روابط خانوادگی یا بهم ریختن آرامش چند خانواده می شود.
🔹 یکی از راههای برون رفت از این مشکل این است که در مواجهه با هر احتمال و گمان بد باید از خود پرسید آیا آنچه من از برادرم شنیدم دلیل دیگری غیر از احتمال بدی که داده ام می تواند داشته باشد اگر پاسخ مثبت بود بیدرنگ به آن عمل کند و حمل بر صحت نماید حضرت علی علیهالسلام در حکمت ۳۶۰ نهج البلاغه میفرماید: لَا تَظُنَّنَّ بِكَلِمَةٍ خَرَجَتْ مِنْ أَحَدٍ سُوءاً، وَ أَنْتَ تَجِدُ لَهَا فِي الْخَيْرِ مُحْتَمَلًا
به سخنی که از کسی صادر شده تا زمانی که محمل خوبی برای آن مییابی بدگمان مشو
س ا:
🔴 یا امیرالمومنین علم بهتر است یا ثروت⁉️
🔰 جمعیت زیادی دور حضرت علی«علیه السلام»حلقه زده بودند...
💠⇦ مرد اول؛
یا علی! سوالی دارم. علم بهتر است یا ثروت؟!
مولا علی «علیه السلام»در پاسخ گفتند:
علم بهتر است؛ زیرا علم میراث انبیاست و مال و ثروت میراث قارون و فرعون و هامان و شداد.
💠⇦ مرد دوم؛
اباالحسن! سوالی دارم، می توانم بپرسم؟
علم بهتر است یا ثروت؟!
حضرت علی«علیه السلام»فرمودند:
علم بهتر است؛ زیرا علم تو را حفظ می کند، ولی مال و ثروت را تو مجبوری حفظ کنی. نفر دوم که از پاسخ سوالش قانع شده بود، همان جا که ایستاده بود نشست.
💠⇦ در همین حال سومین نفر وارد شد، یاعلی علم بهتر است یا ثروت؟!
حضرت«علیه السلام»در پاسخش فرمودند:
علم بهتر است، زیرا برای شخص عالم دوستان بسیاری است، ولی برای ثروتمندان دشمنان بسیار!
💠⇦ نفر چهارم؛
یاعلی! علم بهتر است یا ثروت؟!
حضرت علی«علیه السلام»در پاسخ به آن مرد فرمودند: علم بهتر است؛ زیرا اگر از مال انفاق کنی کم می شود، ولی اگر از علم انفاق کنی و آن را به دیگران بیاموزی بر آن افزوده می شود.
💠⇦ نوبت پنجمین نفر بود...
یاعلی علم بهتر است یا ثروت؟!
مولا«علیه السلام»در پاسخ به او فرمودند:
علم بهتر است؛ زیرا مردم شخص پولدار و ثروتمند را بخیل می دانند، ولی از عالم و دانشمند به بزرگی و عظمت یاد می کنند.
💠⇦ نفر ششم؛
یاعلی! علم بهتر است یا ثروت؟!
امام نگاهی به جمعیت کردند و گفتند:
علم بهتر است؛ زیرا ممکن است مال را دزد ببرد، اما ترس و وحشتی از دستبرد به علم وجود ندارد. مرد ساکت شد.
💠⇦ نگاه متعجب مردم گاهی به حضرت علی«علیه السلام»و گاهی به تازه واردها دوخته می شد... در همین هنگام نفر هفتم؛
یااباالحسن! علم بهتر است یا ثروت؟!
امام فرمودند:
علم بهتر است؛ زیرا مال به مرور زمان کهنه می شود، اما علم هر چه زمان بر آن بگذرد، پوسیده نخواهد شد.
💠⇦ در همین هنگام هشتمین نفر وارد شد و سوال دوستانش را پرسید که حضرت در پاسخش فرمودند:
علم بهتر است؛ برای اینکه مال و ثروت فقط هنگام مرگ با صاحبش می ماند، ولی علم، هم در این دنیا و هم پس از مرگ همراه انسان است.
💠⇦ همه از پاسخ های امام شگفت زده شده بودند که؛ نهمین نفر هم وارد مسجد شد و در میان بهت و حیرت مردم پرسید:
یاعلی! علم بهتر است یا ثروت؟!
حضرت فرمودند:
علم بهتر است؛ زیرا مال و ثروت انسان را سنگدل می کند، اما علم موجب نورانی شدن قلب انسان می شود.
💠⇦ نفر دهم؛
یاابالحسن! علم بهتر است یا ثروت؟!
علم بهتر است؛ زیرا ثروتمندان تکبر دارند،
تا آنجا که گاه ادعای خدایی می کنند، اما صاحبان علم همواره فروتن و متواضع اند.
✅⇦ فریاد هیاهو و شادی و تحسین مردم مجلس را پر کرده بود. سوال کنندگان، آرام و بیصدا از میان جمعیت برخاستند. هنگامی که آنان مسجد را ترک می کردند،صدای حضرت را شنیدند که می گفتند:اگر تمام مردم دنیا همین یک سوال را از من میپرسیدند، به هر کدام پاسخ متفاوتی می دادم.
📗کشکول بحرانی،ج۱ ص۲۷
به نقل از امام علی بن ابی طالب، ص۱۲۴
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
#نهج_البلاغه
#مهدوی_ارفع
هدایت شده از سنگر محله
12.58M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
عجب تلاشی!!!
#رویش_های_انقلاب
حضرت آقا فرمودند قلب منو رو شاد کردید
@sangaremahale
تجارت نجات بخش.mp3
2.49M
✅تجارت نجات بخش
امام علی علیه السلام فرموده است:
«أَنَا التِّجارَةُ المُرْبِحَةُ الْمُنْجِیةُ مِنَ الْعَذابِ الْأَلِیمِ الَّتِی دَلَّ عَلَیها فِی کِتابِهِ، فَقالَ: «یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا هَلْ أَدُلُّکُمْ عَلی تِجارَةٍ تُنْجِیکُمْ مِنْ عَذابٍ أَلِیمٍ»؛ [۱]
«من همان تجارت پرسود و نجات دهنده از عذاب دردناک هستم که آیه شریفه در باره آن فرموده است: ای کسانی که ایمان آورده اید! آیا شما را به تجارتی راهنمایی کنم که شما را از عذاب دردناک رهایی میبخشد؟! ». [۲]
----------
[۱]: ۷۸. سوره صف، آیه ۱۰.
[۲]: ۷۹. بحارالانوار، ج ۲۴، ص ۳۳۰.
👌 #نکته:
#حب_امیرالمؤمنین علیه السلام و #ولایت ایشان بر ایمان و عمل فرد ارزش می گذارد.
بدون حب و ولایت، خدای عزوجل کسی را محضرش نمی پذیرد و او را وارد بهشتش نمی کند.
با حب و ولایت است که #توحید_نظری و #توحید_عملی می رسیم. #امام در واقع #راهبر ما به #سمت_خدا است. آنکه ولایت #مولا را نپذیرد خود را محروم از #رحمت خدا کرده و چون سرمایه ای گرانبها ندارد در بازار دنیا و آخرت بهایی نیز نخواهد داشت و کسی به او طرفی نخواهد بست.
✍ محمد علی فتحی
🆔 @hajfathi_ir
✅ امیرالمومنین علیه السلام جَنْبُ اللَّهِ
▫️«یا حَسْرَتی عَلی ما فَرَّطتُ فِی جَنْبِ اللَّهِ»؛ [۱]
▫️«افسوس بر من از کوتاهیهایی که در اطاعت فرمان خدا کردم».
از امام کاظم علیه السلام در مورد این آیه سؤال شد، فرمود:
🔸مراد از جنب اللَّه در این آیه شریفه، امیرالمؤمنین علیه السلام است. [۲]
و مراد از جنب اللَّه؛ یعنی اطاعت من اطاعت خداست، پس هرکه در اطاعت من تفریط کند از اطاعت خدا کم گذاشته است. [۳]
در خطبه غدیر رسول خداصلی الله علیه وآله نیز آمده و خود امیرالمؤمنین علیه السلام فرمود:
🔻«أَنَا جَنْبُ اللَّهِ وَأَنَا بابُ اللَّهِ»؛ [۴]
«منم جنب اللَّه و منم باب اللَّه».
امام صادق علیه السلام نیز در زیارت مخصوصه آن حضرت میفرماید:
🔻«وَأَنَّکَ جَنْبُ اللَّهِ وَوَجْهُهُ الَّذِی مِنْهُ یؤْتی ؛ [۵]
«گواهی میدهم که تو جنب اللَّه هستی و نیز آن وجه الهی که از آن وارد میشوند».
از امام باقرعلیه السلام نقل شده که فرمود:
▫️معنای جنب اللَّه یعنی هیچ کسی از رسول خداصلی الله علیه وآله به خدا نزدیک تر نیست و نیز کسی هم از وصی رسول به رسول نزدیک تر نیست، یعنی در قرب و نزدیکی مثل جنب اوست. [۶]
----------
📚منابع:
[۱]:سوره زمر، آیه ۵۶.
[۲]:اصول کافی، ج ۱، ص ۱۴۵.
[۳]: بحارالانوار، ج ۴، ص ۹.
[۴]: اصول کافی، ج ۱، ص ۱۴۵؛ بحارالانوار، ج ۴، ص ۸.
[۵]: بحارالانوار، ج ۹۷، ص ۳۰۵؛ مفاتیح الجنان، زیارت مطلقه امیرالمؤمنین.
[۶]: بحارالانوار، ج ۴، ص ۹.
🆔 @hajfathi_ir