هدایت شده از HAJFATHI
✅بهترین توصیفی که من درباره حضرت زینب سلام الله دیده ام فرمایش حضرت امام سجاد علیه السلام است👇:
كلمة الإمام زين العابدين عليه السّلام لها:
▫️ أنت بحمد اللّه عالمة غير معلّمة، و فهمة غير مفهّمة.
▫️تو دانشمند معلم ندیده و فهمیده ای فهم نیاموخته هستی.
📚عوالم العلوم ؛ ج 11 , ص 955
👌نکته:
▫️علم منشأ #قدرت، #صلابت، #نورانیت، #اخلاق، و #تمام_فضائل است.
▫️آنکه #علمی_الهی دارد، یا نظیر ندارد و یا کم نظیر است.
🏴سالروز وفات حضرت زینب سلام الله علیها را به محضر نورانی حضرت ولی عصر ارواحنا فداه و همه شیعیان و محبین خاندان عصمت وطهارت تسلیت می گوییم.
✍ محمد علی فتحی
#به_کانال_قرآن_و_حدیث_بپیوندید👇
🆔 @hajfathi_ir
تبیین شخصیت حضرت زینب hajfathi.ir.mp3
10.61M
📼 #بشنوید : #تبیین_شخصیت_حضرت_زینب_سلام_الله_علیها
#بیان : حجت الاسلام و المسلمین فتحی
🆔 @hajfathi_ir
کانال دروس👇:
🆔 @ostadfathi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
کتب و مقالات پیرامون عقیله بنی هاشم حضرت زینب کبری سلام الله علیها از سایت و نرم افزارهای قائمیه
لینک دانلود رایگان برای استفاده در موبایل و تبلت و کامپیوتر 👇
https://www.ghbook.ir/?option=com_ghsearch&lang=fa&subjectformid=1&searchword=%D8%B2%DB%8C%D9%86%D8%A8&flname=link_name&link_name=%D8%B2%DB%8C%D9%86%D8%A8
✅علی علیه السلام رحمت الله
قال الله تعالی:
▫️«قُلْ بِفَضْلِ اللَّهِ وَبِرَحْمَتِهِ فَبِذلِکَ فَلْیفْرَحُوا هُوَخَیرٌ مِمّا یجْمَعُونَ»؛ [۱]
▫️«بگو: به فضل و رحمت خدا باید خوشحال شوند؛ این از تمام آنچه جمع کرده اند، بهتراست».
وقال تعالی:
▫️«... وَلَوْلا فَضْلُ اللَّهِ عَلَیکُمْ وَرَحْمَتُهُ لَاتَّبَعْتُمُ الشَّیطانَ إِلّا قَلِیلاً»؛ [۲]
▫️«... و اگر فضل و رحمت خدا بر شما نبود، جز عدّه کمی، همگی از شیطان پیروی میکردید».
🔻یکی از اسامی قرآنی امیرمؤمنان علیه السلام رحمت است؛ چنان که ابن عباس درباره آیه میگوید:
«بِفَضْلِ اللَّهِ النَّبِی صلی الله علیه وآله وَبِرَحْمَتِهِ عَلِی علیه السلام»؛ [۳]
«مراد از فضل خدا، رسول خداست و مراد از رحمت، علی بن ابی طالب است».
همچنین در تفسیر قمی آمده است:
🔻«اَلْفَضْلُ رَسُولُ اللَّهِ وَالرَّحْمَةُ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ علیه السلام، فَبِذلِکَ فَلْیفْرَحُوا، قالَ: فَلْیفْرَحْ شِیعَتُنا هُوَ خَیرُ مِمّا أُعْطِی أَعْداؤُنا مِنَ الذَّهَبِ وَالْفِضَّةِ»؛ [۴]
▫️«مراد از فضل، رسول خدا و منظور از رحمت، امیرمؤمنان است، پس (شیعیان ما) به آن باید خوشحال باشند؛ چون این بهتر از طلا و نقره ای است که به دشمنان ما داده شود».
----------
[۱]: ۱۲۹. سوره یونس، آیه ۵۸.
[۲]: ۱۳۰. سوره نساء، آیه ۸۳.
[۳]: ۱۳۱. بحارالانوار، ج ۳۵، ص ۴۲۳.
[۴]: ۱۳۲. بحارالانوار، ج ۳۵، ص ۴۲۳؛ مناقب آل ابی طالب، ج ۴، ص ۱۸۰؛ تفسیر القمی، ج ۱، ص ۱۴۵.
#بنیاد_بین_المللی_غدیر_البرز
#یکشنبه_های_علوی
🆔 @bonyadeghadir
✅ شبی هزار رکعت نماز
یکی از فضائل #امیرالمؤمنین علیه السلام این است که شبی هزار رکعت نماز میخواند.
افراد زیادی میگویند:
مگر میشود در یک شب هزار رکعت نماز خواند؟!
علامّه امینی قدس سره صاحب کتاب شریف «الغدیر»، ماه رمضانی به #مشهد مشرّف شد و هر شب هزار رکعت نماز در حرم مطهر خواند تا امکان این امر را اثبات کند.
📚خاطرات ،حجت الاسلام محسن قرائتی، صفحه ۱۳۱
#بنیاد_بین_المللی_غدیر_البرز
#یکشنبه_های_علوی
🆔 @bonyadeghadir
#اطلاع_رسانی
🔷 دومین جلسه کلاس #نهج_البلاغه
استاد کلاس : حجتالاسلام ابراهیم عبدی | پانزدهم اسفند ماه
🕌چهارصد دستگاه کوچه قیام مسجد امام حسن عسکری
☎️تلفن تماس برای کسب اطلاعات بیشتر
09102839038
@shahidanghiyasii
هدایت شده از ابوالفضل نبوی نجمآبادی
#ولایت_پذیری با ذکر مثال:
دیدار رهبری بود.
کاغذ و قلم دستش بود و تند تند مطالبی رو که آقا می فرمودن مینوشت.
بهشون عرض شد: "امیر، فردا صبح که تشریف بیارید اداره، تمام فرمایشات آقا تایپ شده روی میزتونه"
جواب داد: "یعنی اوامر امامم تا فردا صبح روی زمین بمونه؟؟!!"
#ولایت
#صیاد_دلها
✅ امام زمان علیه السلام در زمان غیبت نعمت پنهان الهی است
شیخ صدوق در کمال الدّین [۱] و خرّاز در کفایة الاثر [۲] از محمد بن زیاد ازدی روایت نموده اند؛ گفت:
از سیّد خود، حضرت موسی بن جعفر علیهما السّلام معنی این قول خدای تعالی را پرسیدم:
▫️وَ أَسْبَغَ عَلَیْکُمْ نِعَمَهُ ظاهِرَةً وَ باطِنَةً [۳] ؛ و خدا نعمتهای پیدا و پنهان خود را بر شما فراوان نموده.
فرمود:
▫️نعمت آشکار حضرت پروردگار، امام آشکار و نعمت پنهانی او، امام پنهان است.
عرض کردم:
▫️ آیا در میان امامان کسی هست که پنهان شود؟
فرمود:
▫️ آری! جسم او از دیدههای مردم پنهان شود و ذکر او از دلهای مؤمنین پنهان نشود. او دوازدهمین از ما است، خدا هرسختی را برای او هموار کند و هر سرکشی را برای او رام کند، گنجهای زمین را برای او آشکار فرماید و هردور را برای او نزدیک نماید، به سبب او هرستمکار بیدادگر را تباه فرماید و به دست او هرشیطان رانده شده را نابود گرداند.
او پسر خاتون کنیزان است؛ آن چنان کسی که ولادت او بر مردم پنهان شود و بردن اسم او برای مردم روا نباشد تا زمانی که خدای عزّ و جلّ او را آشکار فرماید، پس زمین را به سبب او پر از عدل وداد کند، چنان چه از جور و بیداد پر شده باشد.
----------
[۱]: کفایة الاثر فی النص علی الائمة الاثنی عشر، صص ۲۷۱- ۲۷۰.
[۲]: کمال الدین و تمام النعمة، صص ۳۶۹- ۳۶۸.
[۳]: سوره لقمان، آیه ۲۰.
#آیات_مهدوی
#بنیاد_بین_المللی_غدیر_البرز
✅ سَلَمُ رَسُولِ اللَّهِ
امیرالمؤمنین علیه السلام به طور خالص و مخلص، تسلیم و در اختیار رسول خداصلی الله علیه وآله بود.
▫️«ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلاً رَجُلاً فِیهِ شُرَکَآءُ مُتَشاکِسُونَ وَرَجُلاً سَلَماً لِرَجُلٍ هَلْ یسْتَوِیانِ مَثَلاً»؛ [۱]
«خداوند مثالی زده است: مردی که مملوک شریکانی است و درباره اش مدام با هم مشاجره میکنند، و مردی که تنها تسلیم یک نفر است؛ آیا این دو یکسانند؟! ».
امیرالمؤمنین علیه السلام در مورد این آیه شریفه فرموده است:
▫️«وَأَنَا السَّلَمُ لِرَسُولِ اللَّهِ صلی الله علیه وآله یقُولُ اللَّهُ عَزَّوَجَلَّ «وَرَجُلاً سَلَماً لِرَجُلٍ»؛ [۲]
«من آن رجل سَلم برای رسول خداصلی الله علیه وآله هستم که خداوند متعال میفرماید رجلاً سلماً لرجل».
ابو خالد کابلی نیز از امام باقرعلیه السلام همین آیه را سؤال کرده که امام فرمود:
▫️«الرَّجُلُ السَّلَمُ لِرَجُلٍ، عَلِی علیه السلام وَشِیعَتُهُ»؛ [۳]
«همانا رجل سَلم، علی و شیعیان او هستند».
----------
[۱]: سوره زمر، آیه ۲۹.
[۲]: بحارالانوار، ج ۳۵، ص ۴۶؛ بشارة المصطفی، ص ۱۳؛ مناقب آل ابی طالب، ج ۲، ص ۱۰۴؛معانی الاخبار، ص ۵۸.
[۳]: تأویل الآیات، ص ۵۰۴. شواهد التنزیل، ج ۲، ص ۱۷۶.
#یکشنبه_های_علوی
#بنیاد_بین_المللی_غدیر_البرز
✅امیر المؤمنين علیه السلام همان شفع است
قال الله تعالی:
▫️«وَالْفَجْرِ * وَلَیالٍ عَشْرٍ * وَالشَّفْعِ وَالْوَتْرِ»؛ [۱]
«به سپیده دم سوگند * و به شبهای ده گانه * و به زوج و فرد».
جابر جعفی در مورد آیه شریفه میگوید:
امام به من فرمود:
ای جابر! «وَالْفَجْرِ» جدّ من است «وَلَیالٍ عَشْرٍ» ده امام میباشند «وَالشَّفْعِ» امیرالمؤمنین، «وَالْوَتْرِ» هم اسم قائم است. [۲]
----------
[۱]:سوره فجر، آیات ۱ - ۳.
[۲]:مناقب آل ابی طالب، ج ۱، ص ۲۸۱.
#یکشنبه_های_علوی
#بنیاد_بین_المللی_غدیر_البرز
✅فتح خیبر بدست حضرت حیدر
رسول خدا (صلی الله علیه و آله) بعد از آنکه از کار یهودیان بنی قریظه فراغ یافت هر چه یهودی در مدینه بود بیرون کرد و سپس به جانب خیبر لشکر کشید، چون یهودیان خیبر در مقام
دشمنی برآمده و در تحریک احزاب و جمع آوری قبایل عرب علیه آن حضرت فعالیتها کرده بودند. رسول خدا (صلی الله علیه و آله) در اطراف قلعههای خیبر بار بینداخت، و پس از چند روز ابو بکر را با عده ای از یاران خود به جنگ ایشان فرستاد، و ابو بکر کاری صورت نداد و شکست خورد، روز دیگر عمر را با جمعی روانه کرد او نیز شکست خورد.
در این هنگام بود که فرمود:
" من فردا پرچم جنگ را به دست مردی میدهم که خدا و رسول را دوست میدارد، و خدا و رسول نیز او را دوست میدارند، به مردی میدهم که حمله هایش پی در پی است، سابقه فرار ندارد، و برنمی گردد تا آنکه خداوند این قلعهها را به دستش فتح کند" .
چون فردا شد پرچم جنگ را به علی (علیه السلام) سپرد و او را بسوی پیکار با یهودیان روانه ساخت.
علی (علیه السلام) برابر لشکر دشمن رفت و" مرحب" را که جنگجوی معروفی بود به قتل رسانیده و لشکر دشمن را شکست داد. ل
شکر کفار بدرون قلعه گریخته و در را بروی خود بستند.
علی (علیه السلام) در قلعه را از جای کند و خداوند قلعه خیبر را به دست او به روی لشکر اسلام گشود، و این واقعه بعد از داستان صلح حدیبیه در محرم سال هفتم هجرت اتفاق افتاد.
📚ترجمه تفسیر المیزان ،جلد ۹، صفحه ۱۶۹
#بنیاد_بین_المللی_غدیر_البرز
هدایت شده از HAJFATHI
سلام بر مردی که با جان و مال و آبرویش از رسول خدا حمایت کرد و در این کار مبالغه نمود طوری که دشمنان وی را کافر خواندند.
سلام بر مردی که فرزندش علی سید اوصیاء شد و به خاطر تعییر و سرزنش پسر، پدر را تکفیر کردند.
#حضرت_ابوطالب
حضرت ابوطالب علیه السلام ، قهرمان ایمان و فداکاری
جمعی از محققان و پژوهشگران حوزه علمیه اصفهان
لینک کتابخوان قائمیه
http://www.ghbook.ir/Book/14674
عناوین اصلی کتاب شامل:
بخش اول: زندگی حضرت ابوطالب (علیه السلام)؛
بخش دوم: حمایت و حفاظت حضرت ابوطالب (علیه السلام) از پیامبر (صلی الله علیه و آله وسلم) قبل از رسالت؛
بخش سوم: حمایت حضرت ابوطالب (علیه السلام) از پیامبر (صلی الله علیه و آله وسلم) در زمان رسالت؛
بخش چهارم: جهاد و تلاش حضرت ابوطالب (علیه السلام)؛
بخش پنجم: دلایل ایمان حضرت ابوطالب (علیه السلام)؛
بخش ششم: وصیت و ارتحال حضرت ابوطالب (علیه السلام)؛
بخش هفتم: حضرت ابوطالب (علیه السلام) در کلام معصومین (علیهم السلام)؛
بخش هشتم: سخنان حضرت ابوطالب (علیه السلام)؛
بخش نهم : کتابنامه حضرت ابوطالب (علیه السلام)؛
بخش دهم: سروده های شعراء دربارۀ حضرت ابوطالب (علیه السلام)؛
بخش یازدهم: مرثیه ها و نوحه ها؛ منابع و مآخذ
📣📣 مسابقه بزرگ کتابخوانی 📣📣
🍃 السلام علیک یاصاحب الزمان 🍃
☀️بنیاد مهدویت استان البرزبرگزار
می نماید
،مسابقه بزرگ کتابخوانی همزمان با جشن نیمه شعبان و#نوروز_مهدوی
🎁 ازعلاقمندان به شرکت دراین مسابقه ، دعوت میشود با مراجعه به نشانی:
karaj.mahdaviat.ir
فایل pdf کتاب را دریافت نموده و پس از مطالعه کتاب، پاسخ سوالات را به صورت یک عدد 20 رقمی از چپ به راست به شماره 1000012313
پیامک نمایند.
🎁مهلت ارسال پاسخنامه :
از 21اسفند ماه99 مصادف با عید سعید مبعث الی 7 فروردین ماه 1400
🎁 زمان قرعه کشی :
9 فرودین ماه 1400 مصادف با روز
میلاد با سر سعادت حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف⛅
🎁 جوایز مسابقه :
به 40 نفر از بین پاسخنامه های صحیح به قید قرعه کارت هدیه یک میلیون ریالی به همراه بسته های نفیس فرهنگی
اهداء خواهد شد.
☀️بنیاد مهدویت استان البرز سالی خوش همراه با سلامتی و سرشار از یاد و رضایت حضرت حجت را برایتان آرزو مینماید. 🤲
#نوروز_مهدوی
#بنیاد_مهدویت_استان_البرز
@alborzmahdaviat
🌸
🌸 🌸 🌸 🌸 🌸 🌸 🌸 🌸
هدایت شده از HAJFATHI
✅فلسفه بعثت آخرین رسول خدا
اميرالمؤمنين علي عليه السلام:
▫️إنّ اللّه َ تباركَ وتعالى بَعَثَ محمّدا صلى الله عليه و آله بالحَقِّ ليُخرِجَ عِبادَهُ مِن عِبادَةِ عِبادِهِ إلى عِبادَتِهِ، ومِن عُهودِ عِبادِهِ إلى عُهودِهِ، ومِن طاعَةِ عِبادِهِ إلى طاعَتِهِ، ومِن وَلايَةِ عِبادِهِ إلى وَلايَتِهِ.
امام على عليه السلام:
▫️خداوند تبارك و تعالى محمّد صلى الله عليه و آله را به حق برانگيخت، تا بندگان خود را از عبادت بندگانش به بندگى خويش، از تعهدات بندگانش به تعهدات خود، از طاعت بندگانش به طاعت خود و از ولايت بندگانش به ولايت خود بكشاند.
📚الكافي: ۸/۳۸۶/۵۸۶.
🆔 @hajfathi_ir
ﺩﺍﻧشجویی سنی به استادش ﮔﻔﺖ:
ﭼﺮﺍ ﺷﻤﺎ ﻣﯽ ﮔﻮﯾﯿﺪ ﯾﺎ ﻋﻠﯽ ﭼﺮﺍ ﯾﺎ ﺍﻟﻠﻪ ﻧﻤﯽ ﮔﻮﯾﯿﺪ؟
سوال و جواب استاد و دانشجو به روایت از استادش:
گفتم :ﻣﮕﺮ ﻧﺸﻨﯿﺪﯾﺪ ﻭﻗﺘﯽ ﻣﯽ ﺧﻮﺍﺳﺘﻢ ﺑﻪ ﻛﻼﺳﺘﺎﻥ ﻭﺍﺭﺩ ﺷﻮﻡ ﮔﻔﺘﻢ ﯾﺎ ﺍﻟﻠﻪ ، ﭘﺲ ﻣﺎ ﯾﺎ ﺍﻟﻠﻪ ﻫﻢ ﻣﯽ ﮔﻮﯾﯿﻢ.
دانشجو : ﻧﻪ ﻣﻨﻈﻮﺭﻡ ﺍﯾﻦ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﭼﺮﺍ ﻋﻠﯽ (ﻉ) ﺭﺍ ﺻﺪﺍ ﻣﯽ ﺯﻧﯿﺪ؟
ﮔﻔﺘﻢ: ﭼﻪ ﺍﺷﮑﺎﻟﯽ ﺩﺍﺭﺩ ﮐﻪ ﻣﺎ ﺍﻣﺎﻡ ﻋﻠﯽ(ﻉ) ﺭﺍ ﺻﺪﺍ ﺑﺰﻧﯿﻢ؟
ﮔﻔﺖ: ﺷﺮﮎ ﺍﺳﺖ.
ﺍﺷﺎﺭﻩ ﮐﺮﺩﻡ ﺑﻪ ﺩﻭﺳﺖ ﮐﻨﺎﺭﯾﺶ ﻭ ﮔﻔﺘﻢ: ﺍﮔﺮ ﺷﻤﺎ ﺍﯾﻦ ﺩﻭﺳﺘﺖ ﺭﺍ ﺻﺪﺍ ﺑﺰﻧﯽ ﺍﯾﻦ ﺷﺮﮎ ﺍﺳﺖ؟
ﮔﻔﺖ: ﻧﻪ ، ﻭﻟﯽ ﺍﯾﻦ ﺩﻭﺳﺘﻢ ﺍﯾﻨﺠﺎ ﺣﻀﻮﺭ ﺩﺍﺭﺩ.
ﮔﻔﺘﻢ: ﺍﮔﺮ ﺗﻮ ﯾﮏ ﻧﻔﺮﯼ ﺭﺍ ﺻﺪﺍ ﺑﺰﻧﯽ ﮐﻪ ﺍﯾﻨﺠﺎ ﻧﯿﺴﺖ ﻭ ﻏﺎﺋﺐ ﺍﺳﺖ ﺍﯾﻦ ﺷﺮﮎ ﺑﻪ ﺧﺪﺍ ﺍﺳﺖ؟ ﺁﯾﺎ ﺗﻮ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺷﺮﯾﮏ ﺧﺪﺍ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺩﯼ؟
ﮔﻔﺖ: ﻧﻪ.
ﮔﻔﺘﻢ: ﭘﺲ ﭼﻪ ﺍﺷﮑﺎﻟﯽ ﺩﺍﺭﺩ ﮐﻪ ﻣﺎ ﻋﻠﯽ (ﻉ) ﺭﺍ ﺻﺪﺍ ﺑﺰﻧﯿﻢ؟
گفت : ﻧﻪ ﺷﻤﺎ ﺍﺯ ﺍﻣﺎﻡ ﻋﻠﯽ (ﻉ) ﻭ ﺍﻣﺎﻡ ﺭﺿﺎ (ﻉ) ﻣﯽ ﺧﻮﺍﻫﯿﺪ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﺷﻔﺎ ﺩﻫﺪ.
ﮔﻔﺘﻢ : ﺁﻥ ﺑﺤﺚ ﺩﯾﮕﺮﯼ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﺮﺍﯼ ﺷﻤﺎ ﺗﻮﺿﯿﺢ ﺧﻮﺍﻫﻢ ﺩﺍﺩ. ﻭﻟﯽ ﺳﻮﺍﻝ اولت ﺍﯾﻦ ﺑﻮﺩ ﮐﻪ ﭼﺮﺍ ﺣﻀﺮﺕ ﻋﻠﯽ (ﻉ) ﺭﺍ ﺻﺪﺍ ﻣﯽ ﺯﻧﯿﺪ؟ ﺧﻮﺍﺳﺘﻢ ﺑﮕﻮﯾﻢ ﮐﻪ ﺻﺪﺍ ﺯﺩﻥ ﻋﻠﯽ (ﻉ) ﭼﻪ ﺍﺷﮑﺎﻟﯽ ﺩﺍﺭﺩ؟ ﻣﺎ ﺩﻭﺳﺖ ﺩﺍﺭﯾﻢ ﻋﻠﯽ (ﻉ) ﺭﺍ ﺻﺪﺍ ﺑﺰﻧﯿﻢ. ﭘﺲ ﺻﺪﺍ ﺯﺩﻥ ﯾﮏ ﻧﻔﺮ ﺑﺪﻭﻥ ﺍﯾﻨﮑﻪ ﭼﯿﺰﯼ ﺍﺯ ﺍﻭ ﺑﺨﻮﺍﻫﯿﻢ ﺍﺷﮑﺎﻟﯽ ﻧﺪﺍﺭﺩ.
ﺑﻌﺪ گفتم سوال دومت ﻛﻪ ﮔﻔتی ﺷﻤﺎ ﺍﺯ ﺍﻣﺎﻡ ﺭﺿﺎ (ﻉ) ﺷﻔﺎ ﻣﯽ ﺧﻮﺍﻫﯿﺪ ﮔﻔﺘﻢ تا بحال مشهد رفته ای.
گفت : نه
گفتم ﺷﻤﺎ ﮐﻪ ﻣﺸﻬﺪ ﻧﺮﻓﺘﻪ ﺍﯾﺪ ﺍﺯ ﮐﺠﺎ ﻣﯽ ﺩﺍﻧﯿﺪ ﻣﺎ ﺷﯿﻌﯿﺎﻥ ﺍﺯ ﺍﻣﺎﻡ ﺭﺿﺎ (ﻉ) ﻣﯽ ﺧﻮﺍﻫﯿﻢ ﮐﻪ ﻣﺎ ﺭﺍ ﺷﻔﺎ ﺩﻫﺪ.
گفت ما شنیده ایم که شما به حرم میروید و شفا میخواهید.
ﮔﻔﺘﻢ: ﭼﻪ ﺍﺷﮑﺎﻟﯽ ﺩﺍﺭﺩ ﮐﻪ ﻣﺎ ﺍﺯ ﺍﻣﺎﻡ ﺭﺿﺎ (ﻉ) ﺑﺨﻮﺍﻫﯿﻢ ﮐﻪ ﻣﺎ ﺭﺍ ﺷﻔﺎ ﺩﻫﺪ؟
ﮔﻔﺖ نه: ﻓﻘﻂ ﺧﺪﺍ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺷﻔﺎ ﻣﯽ ﺩﻫﺪ.
ﺭﻭ ﺑﻪ او ﮐﺮﺩﻡ ﻭ ﮔﻔﺘﻢ: ﺗﺎ ﺣﺎﻻ ﻣﺮﯾﺾ ﺷﺪﻩ ﺍﯼ ﮐﻪ ﻧﯿﺎﺯ ﺑﻪ ﺩﮐﺘﺮ ﭘﯿﺪﺍ ﮐﻨﯽ؟
ﮔﻔﺖ: ﺑﻠﻪ.
ﮔﻔﺘﻢ: ﺁﯾﺎ ﺑﺮﺍﯾﺖ ﻗﺮﺹ ﻭ ﺩﺍﺭﻭ ﻫﻢ ﻧﻮﺷﺖ؟
ﮔﻔﺖ: ﺑﻠﻪ.
ﮔﻔﺘﻢ: ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﺧﻮﺭﺩﻥ ﺁﻥ ﻗﺮﺹ ﻭ ﺩﺍﺭﻭ ﻣﺮﯾﻀﯽ ﺍﺕ ﺍﺯ ﺑﯿﻦ ﺭﻓﺖ ﯾﺎ ﻫﻨﻮﺯ ﻣﺮﯾﻀﯽ
ﮔﻔﺖ: ﻧﻪ ﻗﺮﺹ ﻫﺎ ﺭﺍ ﺧﻮﺭﺩﻡ ﻭ ﺧﻮﺏ ﺷﺪﻡ.
ﮔﻔﺘﻢ: ﺣﺎﻻ ﺑﻪ ﺳﻮﺍﻝ ﻣﻦ ﺟﻮﺍﺏ ﺑﺪﻩ . ﺁﯾﺎ ﺍﯾﻦ ﻗﺮﺹ ﻫﺎ ﺑﻮﺩﻧﺪ ﮐﻪ ﺗﻮ ﺭﺍ ﺷﻔﺎ ﺩﺍﺩﻧﺪ ﯾﺎ ﺍﯾﻦ ﺧﺪﺍ ﺑﻮﺩ ﮐﻪ ﺷﻔﺎﯾﺖ ﺩﺍﺩ؟
ﮔﻔﺖ: ﻧﻪ ﺧﺪﺍ ﺑﻮﺩ ﮐﻪ ﻣﻦ ﺭﺍ ﺷﻔﺎ ﺩﺍﺩ.
ﮔﻔﺘﻢ: ﺍﮔﺮ ﺧﺪﺍ ﺗﻮ ﺭﺍ ﺷﻔﺎ ﺩﺍﺩ ﭘﺲ ﭼﺮﺍ ﻗﺮﺹ ﻭ ﺩﺍﺭﻭ ﺧﻮﺭﺩﯼ؟
ﮔﻔﺖ: ﻧﻪ ، ﺧﺪﺍ ﺷﻔﺎ ﺭﺍ ﺩﺭ ﻗﺮﺹ ﻫﺎ ﮔﺬﺍﺷﺘﻪ ﺍﺳﺖ.
ﮔﻔﺘﻢ: ﻫﻤﻪ ﯼ ﺣﺮﻑ ﻣﺎ ﺷﯿﻌﯿﺎﻥ ﻫﻤﯿﻦ ﺍﺳﺖ ﺗﻮ ﺣﺮﻑ ﻣﺎ ﺭﺍ ﺛﺎﺑﺖ ﮐﺮﺩﯼ.
ﺩﯾﺪﻡ ﺗﻌﺠﺐ ﮐﺮﺩ.
ﮔﻔﺘﻢ: ﭼﻄﻮﺭ ﺧﺪﺍﯼ ﻣﺘﻌﺎﻝ ﺷﻔﺎﯼ ﻣﺮﯾﺾ ﻫﺎ ﺭﺍ ﺩﺭ ﻭﺟﻮﺩ ﯾﮏ ﻗﺮﺹ ﮐﻮﭼﮏ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺩﻩ، ﺍﯾﻦ ﺧﺪﺍ ﻧﻤﯽ ﺗﻮﺍﻧﺪ ﻫﻤﺎﻥ ﺷﻔﺎ ﺭﺍ ﺑﻪ ﯾﮑﯽ ﺍﺯ ﺍﻭﻟﯿﺎ ﺧﻮﺩﺵ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺍﻣﺎﻡ ﺭﺿﺎ(ﻉ) ﺑﺪﻫﺪ؟
ﺑﯿﻦ ﺩﻭ ﺭﺍﻩ ﮔﯿﺮ ﻛﺮﺩ. ﺍﮔﺮ ﻣﯽ ﮔﻔﺖ: ﻧﻪ ﺧﺪﺍ ﻧﻤﯽ ﺗﻮﺍﻧﺪ، ﻗﺪﺭﺕ ﺧﺪﺍ ﺯﯾﺮ ﺳﻮﺍﻝ ﻣﯽ ﺭﻓﺖ ﻭ ﺍﮔﺮ ﻣﯽ ﮔﻔﺖ ﭼﺮﺍ ﻣﯽ ﺗﻮﺍﻧﺪ ﺣﺮﻑ ﻣﺎ ﺛﺎﺑﺖ ﻣﯽ ﺷﺪ.
ﻃﯿﻨﺖ ﭘﺎﮐﺶ ﺣﮑﻢ ﮐﺮﺩ ﮐﻪ ﺣﺮﻑ ﻣﺎ ﺭﺍ ﺗﺎﯾﯿﺪ ﮐﻨﺪ ﻭ ﮔﻔﺖ: ﭼﺮﺍ ﺧﺪﺍ ﻣﯽ ﺗﻮﺍﻧﺪ.
ﮔﻔﺘﻢ: ﻫﻤﻪ ﯼ ﺣﺮﻑ ﻣﺎ ﺷﯿﻌﯿﺎﻥ ﻫﻤﯿﻦ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺧﺪﺍﯼ ﻣﺘﻌﺎﻝ ﺑﻪ ﺍﻣﺎﻡ ﺭﺿﺎ(ﻉ) ﻗﺪﺭﺗﯽ ﺩﺍﺩﻩ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﻣﯽ ﺗﻮﺍﻧﺪ ﻣﺮﯾﺾ ﻫﺎ ﺭﺍ ﺷﻔﺎ ﺑﺪﻫﺪ ﻫﻤﺎﻧﻄﻮﺭ ﮐﻪ ﺍﯾﻦ ﻗﺪﺭﺕ ﺭﺍ ﺩﺭ ﻗﺮﺹ ﻫﺎ ﮔﺬﺍﺷﺘﻪ ﺍﺳﺖ. ﺩﺭ ﻭﺍﻗﻊ ﺧﺪﺍ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﺎ ﺍﺧﺘﯿﺎﺭ ﺧﻮﺩﺵ ﺷﻔﺎ ﺩﺍﺩﻥ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺍﻣﺎﻡ ﺭﺿﺎ (ﻉ) ﺩﺍﺩﻩ ﺍﺳﺖ. ﻭ ﺍﯾﻦ ﻋﯿﻦ ﺗﻮﺣﯿﺪ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺷﺮﮎ ﻧﯿﺴﺖ.
ﺣﺎﻻ ﮐﻪ ﺗﺎ ﺣﺪﻭﺩﯼ ﺑﺮﺍﯼ ﺩﺍنشجویم ﺟﺎ ﺍﻓﺘﺎﺩﻩ ﺑﻮﺩ ﮐﻪ ﺣﺮﻑ ﻣﺎ ﭼﯽ ﻫﺴﺖ گفتم ﺩﺭ ﻗﺮﺁﻥ ﺩﻭ ﺁﯾﻪ ﺩﺍﺭﯾﻢ ﮐﻪ ﯾﮑﯽ ﺍﺯ ﺁﯾﺎﺕ ﻣﯽ ﮔﻮﯾﺪ: ﺍﯾﻦ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﻣﺘﻌﺎﻝ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺟﺎﻥ ﻫﺎ ﺭﺍ ﻣﯽ ﮔﯿﺮﺩ. ﻭ ﺩﺭ ﺁﯾﻪ ﯼ ﺩﯾﮕﺮﯼ ﻣﯽ ﻓﺮﻣﺎﯾﺪ: ﮐﻪ ﺍﯾﻦ ﻣﻠﮏ ﺍﻟﻤﻮﺕ(ﺟﻨﺎﺏ ﻋﺰﺭﺍﺋﯿﻞ) ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺟﺎﻥ ﻫﺎ ﺭﺍ ﻣﯽ ﮔﯿﺮﺩ.
ﺳﻮﺍﻝ ﮐﺮﺩﻡ ﮐﻪ ﺑﺎﻻﺧﺮﻩ ﭼﻪ ﮐﺴﯽ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺟﺎﻥ ﻫﺎ ﺭﺍ ﻣﯽ ﮔﯿﺮﺩ؟
ﮔﻔت : ﻋﺰﺭﺍﺋﯿﻞ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﻪ ﺍﺫﻥ ﺧﺪﺍ ﻣﯽ ﮔﯿﺮﺩ.
ﮔﻔﺘﻢ: ﺧﺐ ﻫﻤﯿﻦ ﺣﺮﻑ ﻣﺎ ﺷﯿﻌﯿﺎﻥ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﻣﯽ ﮔﻮﯾﻢ ﺍﻣﺎﻡ ﺭﺿﺎ (ﻉ) ﻭ ﺩﯾﮕﺮ ﺍﺋﻤﻪ ﺑﻪ ﺍﺫﻥ ﺧﺪﺍ ﻗﺪﺭﺕ ﺩﺍﺭﻧﺪ ﯾﮑﺴﺮﯼ ﮐﺎﺭﻫﺎ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﺩﻫﻨﺪ ﺁﯾﺎ ﺍﯾﻦ ﺷﺮﮎ ﺍﺳﺖ؟
ﮔﻔت : ﻧﻪ....
ﺷﮑﺮﺧﺪﺍ،ﮐﻪ ﻧﺎﻡ " ﻋﻠــــﯽ " ﺩﺭ ﺍﺫﺍﻥ ﻣﺎﺳﺖ
ﻣﺎ ﺷﯿﻌﻪ ﺍﯾﻢ ﻭ ﻋﺸﻖ ﻋﻠﯽ ﻫﻢ ﺍﺯ ﺁﻥ ﻣﺎﺳﺖ
ﺍﺯ ﯾﺎ ﻋﻠـــﯽ، ﺯﺑﺎﻥ ﻭ ﺩﻫﺎﻥ ﺧﺴﺘﻪ ﮐﯽ ﺷﻮﺩ
ﺍﺻﻼ ﺯﺑﺎﻥ ﺑﺮﺍﯼ ﻫﻤﯿـــــﻦ ﺩﺭ ﺩﻫﺎﻥ ﻣﺎﺳﺖ
ﻣﺎ ﺷﯿــــــــﻌﻪ ﺯﺍﺩﻩ ﺍﯾﻢ ﻭﺧﺪﺍ ﺭﺍ ﻫﺰﺍﺭﺷﮑﺮ
ﺍﯾﻦ ﺷـــــﯿﻌﻪ ﺯﺍﺩﮔﯽ، ﺷﺮﻑ ﺧﺎﻧﺪﺍﻥ ﻣﺎﺳﺖ.
✅انفاق علی (ع)
ابن عباس آیه ۲۷۴ سوره بقره که می فرماید:
▫️( الّذینَ یُنفقونَ اَموالَهم با الّیل و النهار سِراً و علانیّهً فَلَهم اَجرُهُم عندَ رَبّهم.)
یعنی: آنان که اموال خود را به هنگام شب و روز، در پنهان و آشکار انفاق می کنند مزدشان نزد پروردگارشان است.
این آیه در شان علی (ع) نازل شده است. و در احادیث بسیار آمده است که:
این آیه در شان امام علی (ع) نازل شده است.زیرا آن حضرت درهمی در شب، و درهمی در روز و درهمی آشکارا، و درهمی در نهان انفاق کرده است.۱
ولی طبق معمول قرآن، آیه یک حکم کلی را درباره چگونگی و طرز انفاق و کیفیات مختلف آن شرح می دهد، و وظیفه ی انفاق کنندگان را مشخص می سازد که باید از نظر آشکار بودن و پنهان بودن، مراعات جنبه های اخلاقی و اجتماعی و حیثیت شخصی را که به اون انفاق می کنند، نمایند.۲
----------
۱- تفسیر نورالثقلین،ج۱، ص ۲۹۱-۲۹۰، درالمنثور، ج۱، ص ۳۶۳، مجمع الزواید، ج۶، ص۳۲۴.
۲- داستان های صاحبدلان، ص ۴۷، تفسیر نمونه،ج۲، ص۲۶۷.
#یکشنبه_های_علوی
#بنیاد_بین_المللی_غدیر_البرز
✨ بسم الله الرحمن الرحیم✨
#حکمت_3 :
✨الْبُخْلُ عَارٌ وَ الْجُبْنُ مَنْقَصَةٌ وَ الْفَقْرُ يُخْرِسُ الْفَطِنَ عَنْ حُجَّتِهِ وَ الْمُقِلُّ غَرِيبٌ فِي بَلْدَتِهِ .
💠 بخل ننگ و ترس نقصان است و تهیدستی مرد زیرک را در برهان کند میسازد و انسان تهیدست در شهر خویش نیز بیگانه است.
🔴 شرح: بخش اول
🔻در زمینۀ بخل، امیرالمؤمنین مطالب بسیار مهم و جالبی در نهجالبلاغۀ شریف دارند که در چند بخش ارائه میشود:
🔷1. تعریف بخل
بخل در مقابل سخاوت، یعنی در جایی که انسان وظیفه دارد ببخشد و عطا کند، مانعی از درون نگذارد که ببخشد و از اعطا خودداری کند.
🔷2. ماهیت بخل
امیرالمؤمنین معتقدند اگر صفت بخل در کسی تحقق پیدا کرد، آنجا کانون همۀ بدیها و عیبها خواهد بود.
🔹2.1 در حکمت 378 میفرمایند: «بخلورزیدن کانون تمام عیبها و مهاری است که انسان را بهسوی هر بدی میکشاند.»
🔹2.2 برای اینکه ذات پلید بخل را خوب ترسیم کنند و در ذهن ما حک کنند، در حکمت 195 زبالههای آلوده و متعفن را حاصل و نتیجۀ بخل میدانند. آن حضرت در حالی که در راه از کنار مزبلهای عبور میکردند فرمودند: «این همان است که بخیلان به آن بخل میورزند.» در روایت دیگری نقل شده است که: «این چیزی است که دیروز بر سر آن رقابت میکردید.»
🔹2.3 بر این اساس، امام بخل را از شعبههای جهل و بیعقلی و حماقت میدانند؛ لذا از بخیل تعجب میکنند و در حکمت 126 میفرمایند: «در شگفتم از بخیل؛ بهسوی فقری میشتابد که از آن میگریزد و سرمایهای را از دست میدهد که برای آن تلاش میکند. در دنیا مانند تهیدستان زندگی میکند، اما در آخرت مانند سرمایهداران محاکمه میشود.» یعنی رفتاری که بخیل انجام میدهد با آرزویی که دارد اصلاً سازگار نیست؛ یعنی اینکه بخیل برعکس آنچه در دل دارد و آرزومند است رفتار میکند.
🔻مولا همانگونه که بخل را اینقدر زشت میدانند، سخاوت را یکی از چهار ستون استوارشدن و محکمشدن دین و دنیا میدانند و در حکمت 372 به جابربنعبدالله انصاری میفرمایند: «ای جابر، استواری دین و دنیا به چهار چیز است:
1. عالمی که به علم خود عمل کند؛
2. جاهلی که از آموختن سر باز نزند؛
3. بخشندهای که در بخشش بخل نورزد؛
4. فقیری که آخرت خود را به دنیا نفروشد.
پس هرگاه عالم علم خود را تباه کند، نادان به آموختن روی نیاورد و هرگاه بینیاز در بخشش بخل ورزد، تهیدست آخرت خود را به دنیا فروشد.»
🔹2.4 در منطق امیرالمؤمنین بخل و سخاوت (یعنی نبخشیدن و بخشیدن، انفاقنکردن و انفاقکردن) یکی از اسباب آزمایش الهی هستند؛ لذا دربند 5 خطبۀ 183، با استناد به آیۀ «ان تنصروا الله ینصرکم» و آیۀ دیگری درباره قرضالحسنه این نکته و آزمایش الهی را اینگونه بیان فرمودند: با اموال خود انفاق کنید، از جسم خود بگیرید و بر جان خود بیفزایید، و در بخشش بخل نورزید؛ چراکه خدای سبحان فرمود: «اگر خدا را یاری کنید، شما را پیروز میگرداند و قدمهای شما را استوار میدارد.» و فرمود: کیست که به خدا قرض نیکو دهد تا خداوند چندبرابر عطا فرماید و برای او پاداش بیعیبونقصی قرار دهد.» یاریخواستن خدا از شما بهجهت ناتوانی نیست، و قرضگرفتن خدا از شما برای کمبود نمیباشد. در حالی از شما یاری خواسته که: «همۀ لشکرهای آسمان و زمین در اختیار اوست و خدا نیرومند و حکیم است.» و در حالی از شما طلب وام میکند که همۀ گنجهای آسمان و زمین به او تعلق دارد و خدا بینیاز و حمید است. بلکه خواسته است شما را بیازماید که کدام یک از شما نیکورفتارتر است.
🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع
#نهج_البلاغه
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
🔷🔷✨🔹🌿🌹🌿🔹✨🔷🔷
✅ کاشِفُ الْغَمَراتِ
امیرالمؤمنين عليه السلام مشکلات و سختیها را برطرف میکند.
👌در بخشی از زیارت امیرمؤمنان علیه السلام خطاب به آن حضرت آمده:
▫️«اَلسَّلامُ عَلَیکَ یا هاجِرَ اللَّذّاتِ وَتارِکَ الشَّهَواتِ وَکاشِفَ الْغَمَراتِ»؛
▫️«سلام بر تو ای دوری کننده از لذّات دنیوی و ترک کننده شهوات و برطرف کننده مشکلات».
----------
📚 بحارالانوار، ج ۹۷، ص ۳۳۲.
#یکشنبه_های_علوی
#بنیاد_بین_المللی_غدیر_البرز
✅ آهن گداخته
نمونه ای از عدل علوی و تقوای مالی نسبت به بیت المال، در ماجرای درخواست عقیل از برادرش علی بن ابی طالب علیه السّلام که از بیت المال سهم بیشتری به او بدهد تا بر کودکان گرسنه اش برساند.
امیر المؤمنین علیه السّلام هم آهنی را در آتش داغ کرد و آهن گداخته را به دست عقیل نزدیک کرد (عقیل آن هنگام نابینا بود) عقیل ضجّه ای کشید و نالید.
امام فرمود: آیا از آهنی که انسانی به بازیچه آن را گرم کرده مینالی، امّا میخواهی مرا به سوی آتش گدازانی که خدای جبار برافروخته است بکشانی؟ و حاضر نشد از بیت المال، مالی افزون بر سهمش به او بدهد، با آنکه برادرش بود و نیاز داشت و علی علیه السّلام هم صاحب اختیار بیت المال و پیشوای مسلمانان بود.
خود امیر مؤمنان این ماجرا را نقل میکند و در پایان میفرماید:
اگر اقالیم هفتگانه را به من بدهند تا به ستم، پوست جوی از دهان مورچه ای بگیرم چنین نخواهم کرد.
----------
📚 نهج البلاغه (صبحی صالح) خطبه ۲۲۴.
#یکشنبه_های_علوی
#بنیاد_بین_المللی_غدیر_البرز