✅فتح خیبر بدست حضرت حیدر
رسول خدا (صلی الله علیه و آله) بعد از آنکه از کار یهودیان بنی قریظه فراغ یافت هر چه یهودی در مدینه بود بیرون کرد و سپس به جانب خیبر لشکر کشید، چون یهودیان خیبر در مقام
دشمنی برآمده و در تحریک احزاب و جمع آوری قبایل عرب علیه آن حضرت فعالیتها کرده بودند. رسول خدا (صلی الله علیه و آله) در اطراف قلعههای خیبر بار بینداخت، و پس از چند روز ابو بکر را با عده ای از یاران خود به جنگ ایشان فرستاد، و ابو بکر کاری صورت نداد و شکست خورد، روز دیگر عمر را با جمعی روانه کرد او نیز شکست خورد.
در این هنگام بود که فرمود:
" من فردا پرچم جنگ را به دست مردی میدهم که خدا و رسول را دوست میدارد، و خدا و رسول نیز او را دوست میدارند، به مردی میدهم که حمله هایش پی در پی است، سابقه فرار ندارد، و برنمی گردد تا آنکه خداوند این قلعهها را به دستش فتح کند" .
چون فردا شد پرچم جنگ را به علی (علیه السلام) سپرد و او را بسوی پیکار با یهودیان روانه ساخت.
علی (علیه السلام) برابر لشکر دشمن رفت و" مرحب" را که جنگجوی معروفی بود به قتل رسانیده و لشکر دشمن را شکست داد. ل
شکر کفار بدرون قلعه گریخته و در را بروی خود بستند.
علی (علیه السلام) در قلعه را از جای کند و خداوند قلعه خیبر را به دست او به روی لشکر اسلام گشود، و این واقعه بعد از داستان صلح حدیبیه در محرم سال هفتم هجرت اتفاق افتاد.
📚ترجمه تفسیر المیزان ،جلد ۹، صفحه ۱۶۹
#بنیاد_بین_المللی_غدیر_البرز
هدایت شده از HAJFATHI
سلام بر مردی که با جان و مال و آبرویش از رسول خدا حمایت کرد و در این کار مبالغه نمود طوری که دشمنان وی را کافر خواندند.
سلام بر مردی که فرزندش علی سید اوصیاء شد و به خاطر تعییر و سرزنش پسر، پدر را تکفیر کردند.
#حضرت_ابوطالب
حضرت ابوطالب علیه السلام ، قهرمان ایمان و فداکاری
جمعی از محققان و پژوهشگران حوزه علمیه اصفهان
لینک کتابخوان قائمیه
http://www.ghbook.ir/Book/14674
عناوین اصلی کتاب شامل:
بخش اول: زندگی حضرت ابوطالب (علیه السلام)؛
بخش دوم: حمایت و حفاظت حضرت ابوطالب (علیه السلام) از پیامبر (صلی الله علیه و آله وسلم) قبل از رسالت؛
بخش سوم: حمایت حضرت ابوطالب (علیه السلام) از پیامبر (صلی الله علیه و آله وسلم) در زمان رسالت؛
بخش چهارم: جهاد و تلاش حضرت ابوطالب (علیه السلام)؛
بخش پنجم: دلایل ایمان حضرت ابوطالب (علیه السلام)؛
بخش ششم: وصیت و ارتحال حضرت ابوطالب (علیه السلام)؛
بخش هفتم: حضرت ابوطالب (علیه السلام) در کلام معصومین (علیهم السلام)؛
بخش هشتم: سخنان حضرت ابوطالب (علیه السلام)؛
بخش نهم : کتابنامه حضرت ابوطالب (علیه السلام)؛
بخش دهم: سروده های شعراء دربارۀ حضرت ابوطالب (علیه السلام)؛
بخش یازدهم: مرثیه ها و نوحه ها؛ منابع و مآخذ
📣📣 مسابقه بزرگ کتابخوانی 📣📣
🍃 السلام علیک یاصاحب الزمان 🍃
☀️بنیاد مهدویت استان البرزبرگزار
می نماید
،مسابقه بزرگ کتابخوانی همزمان با جشن نیمه شعبان و#نوروز_مهدوی
🎁 ازعلاقمندان به شرکت دراین مسابقه ، دعوت میشود با مراجعه به نشانی:
karaj.mahdaviat.ir
فایل pdf کتاب را دریافت نموده و پس از مطالعه کتاب، پاسخ سوالات را به صورت یک عدد 20 رقمی از چپ به راست به شماره 1000012313
پیامک نمایند.
🎁مهلت ارسال پاسخنامه :
از 21اسفند ماه99 مصادف با عید سعید مبعث الی 7 فروردین ماه 1400
🎁 زمان قرعه کشی :
9 فرودین ماه 1400 مصادف با روز
میلاد با سر سعادت حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف⛅
🎁 جوایز مسابقه :
به 40 نفر از بین پاسخنامه های صحیح به قید قرعه کارت هدیه یک میلیون ریالی به همراه بسته های نفیس فرهنگی
اهداء خواهد شد.
☀️بنیاد مهدویت استان البرز سالی خوش همراه با سلامتی و سرشار از یاد و رضایت حضرت حجت را برایتان آرزو مینماید. 🤲
#نوروز_مهدوی
#بنیاد_مهدویت_استان_البرز
@alborzmahdaviat
🌸
🌸 🌸 🌸 🌸 🌸 🌸 🌸 🌸
هدایت شده از HAJFATHI
✅فلسفه بعثت آخرین رسول خدا
اميرالمؤمنين علي عليه السلام:
▫️إنّ اللّه َ تباركَ وتعالى بَعَثَ محمّدا صلى الله عليه و آله بالحَقِّ ليُخرِجَ عِبادَهُ مِن عِبادَةِ عِبادِهِ إلى عِبادَتِهِ، ومِن عُهودِ عِبادِهِ إلى عُهودِهِ، ومِن طاعَةِ عِبادِهِ إلى طاعَتِهِ، ومِن وَلايَةِ عِبادِهِ إلى وَلايَتِهِ.
امام على عليه السلام:
▫️خداوند تبارك و تعالى محمّد صلى الله عليه و آله را به حق برانگيخت، تا بندگان خود را از عبادت بندگانش به بندگى خويش، از تعهدات بندگانش به تعهدات خود، از طاعت بندگانش به طاعت خود و از ولايت بندگانش به ولايت خود بكشاند.
📚الكافي: ۸/۳۸۶/۵۸۶.
🆔 @hajfathi_ir
ﺩﺍﻧشجویی سنی به استادش ﮔﻔﺖ:
ﭼﺮﺍ ﺷﻤﺎ ﻣﯽ ﮔﻮﯾﯿﺪ ﯾﺎ ﻋﻠﯽ ﭼﺮﺍ ﯾﺎ ﺍﻟﻠﻪ ﻧﻤﯽ ﮔﻮﯾﯿﺪ؟
سوال و جواب استاد و دانشجو به روایت از استادش:
گفتم :ﻣﮕﺮ ﻧﺸﻨﯿﺪﯾﺪ ﻭﻗﺘﯽ ﻣﯽ ﺧﻮﺍﺳﺘﻢ ﺑﻪ ﻛﻼﺳﺘﺎﻥ ﻭﺍﺭﺩ ﺷﻮﻡ ﮔﻔﺘﻢ ﯾﺎ ﺍﻟﻠﻪ ، ﭘﺲ ﻣﺎ ﯾﺎ ﺍﻟﻠﻪ ﻫﻢ ﻣﯽ ﮔﻮﯾﯿﻢ.
دانشجو : ﻧﻪ ﻣﻨﻈﻮﺭﻡ ﺍﯾﻦ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﭼﺮﺍ ﻋﻠﯽ (ﻉ) ﺭﺍ ﺻﺪﺍ ﻣﯽ ﺯﻧﯿﺪ؟
ﮔﻔﺘﻢ: ﭼﻪ ﺍﺷﮑﺎﻟﯽ ﺩﺍﺭﺩ ﮐﻪ ﻣﺎ ﺍﻣﺎﻡ ﻋﻠﯽ(ﻉ) ﺭﺍ ﺻﺪﺍ ﺑﺰﻧﯿﻢ؟
ﮔﻔﺖ: ﺷﺮﮎ ﺍﺳﺖ.
ﺍﺷﺎﺭﻩ ﮐﺮﺩﻡ ﺑﻪ ﺩﻭﺳﺖ ﮐﻨﺎﺭﯾﺶ ﻭ ﮔﻔﺘﻢ: ﺍﮔﺮ ﺷﻤﺎ ﺍﯾﻦ ﺩﻭﺳﺘﺖ ﺭﺍ ﺻﺪﺍ ﺑﺰﻧﯽ ﺍﯾﻦ ﺷﺮﮎ ﺍﺳﺖ؟
ﮔﻔﺖ: ﻧﻪ ، ﻭﻟﯽ ﺍﯾﻦ ﺩﻭﺳﺘﻢ ﺍﯾﻨﺠﺎ ﺣﻀﻮﺭ ﺩﺍﺭﺩ.
ﮔﻔﺘﻢ: ﺍﮔﺮ ﺗﻮ ﯾﮏ ﻧﻔﺮﯼ ﺭﺍ ﺻﺪﺍ ﺑﺰﻧﯽ ﮐﻪ ﺍﯾﻨﺠﺎ ﻧﯿﺴﺖ ﻭ ﻏﺎﺋﺐ ﺍﺳﺖ ﺍﯾﻦ ﺷﺮﮎ ﺑﻪ ﺧﺪﺍ ﺍﺳﺖ؟ ﺁﯾﺎ ﺗﻮ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺷﺮﯾﮏ ﺧﺪﺍ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺩﯼ؟
ﮔﻔﺖ: ﻧﻪ.
ﮔﻔﺘﻢ: ﭘﺲ ﭼﻪ ﺍﺷﮑﺎﻟﯽ ﺩﺍﺭﺩ ﮐﻪ ﻣﺎ ﻋﻠﯽ (ﻉ) ﺭﺍ ﺻﺪﺍ ﺑﺰﻧﯿﻢ؟
گفت : ﻧﻪ ﺷﻤﺎ ﺍﺯ ﺍﻣﺎﻡ ﻋﻠﯽ (ﻉ) ﻭ ﺍﻣﺎﻡ ﺭﺿﺎ (ﻉ) ﻣﯽ ﺧﻮﺍﻫﯿﺪ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﺷﻔﺎ ﺩﻫﺪ.
ﮔﻔﺘﻢ : ﺁﻥ ﺑﺤﺚ ﺩﯾﮕﺮﯼ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﺮﺍﯼ ﺷﻤﺎ ﺗﻮﺿﯿﺢ ﺧﻮﺍﻫﻢ ﺩﺍﺩ. ﻭﻟﯽ ﺳﻮﺍﻝ اولت ﺍﯾﻦ ﺑﻮﺩ ﮐﻪ ﭼﺮﺍ ﺣﻀﺮﺕ ﻋﻠﯽ (ﻉ) ﺭﺍ ﺻﺪﺍ ﻣﯽ ﺯﻧﯿﺪ؟ ﺧﻮﺍﺳﺘﻢ ﺑﮕﻮﯾﻢ ﮐﻪ ﺻﺪﺍ ﺯﺩﻥ ﻋﻠﯽ (ﻉ) ﭼﻪ ﺍﺷﮑﺎﻟﯽ ﺩﺍﺭﺩ؟ ﻣﺎ ﺩﻭﺳﺖ ﺩﺍﺭﯾﻢ ﻋﻠﯽ (ﻉ) ﺭﺍ ﺻﺪﺍ ﺑﺰﻧﯿﻢ. ﭘﺲ ﺻﺪﺍ ﺯﺩﻥ ﯾﮏ ﻧﻔﺮ ﺑﺪﻭﻥ ﺍﯾﻨﮑﻪ ﭼﯿﺰﯼ ﺍﺯ ﺍﻭ ﺑﺨﻮﺍﻫﯿﻢ ﺍﺷﮑﺎﻟﯽ ﻧﺪﺍﺭﺩ.
ﺑﻌﺪ گفتم سوال دومت ﻛﻪ ﮔﻔتی ﺷﻤﺎ ﺍﺯ ﺍﻣﺎﻡ ﺭﺿﺎ (ﻉ) ﺷﻔﺎ ﻣﯽ ﺧﻮﺍﻫﯿﺪ ﮔﻔﺘﻢ تا بحال مشهد رفته ای.
گفت : نه
گفتم ﺷﻤﺎ ﮐﻪ ﻣﺸﻬﺪ ﻧﺮﻓﺘﻪ ﺍﯾﺪ ﺍﺯ ﮐﺠﺎ ﻣﯽ ﺩﺍﻧﯿﺪ ﻣﺎ ﺷﯿﻌﯿﺎﻥ ﺍﺯ ﺍﻣﺎﻡ ﺭﺿﺎ (ﻉ) ﻣﯽ ﺧﻮﺍﻫﯿﻢ ﮐﻪ ﻣﺎ ﺭﺍ ﺷﻔﺎ ﺩﻫﺪ.
گفت ما شنیده ایم که شما به حرم میروید و شفا میخواهید.
ﮔﻔﺘﻢ: ﭼﻪ ﺍﺷﮑﺎﻟﯽ ﺩﺍﺭﺩ ﮐﻪ ﻣﺎ ﺍﺯ ﺍﻣﺎﻡ ﺭﺿﺎ (ﻉ) ﺑﺨﻮﺍﻫﯿﻢ ﮐﻪ ﻣﺎ ﺭﺍ ﺷﻔﺎ ﺩﻫﺪ؟
ﮔﻔﺖ نه: ﻓﻘﻂ ﺧﺪﺍ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺷﻔﺎ ﻣﯽ ﺩﻫﺪ.
ﺭﻭ ﺑﻪ او ﮐﺮﺩﻡ ﻭ ﮔﻔﺘﻢ: ﺗﺎ ﺣﺎﻻ ﻣﺮﯾﺾ ﺷﺪﻩ ﺍﯼ ﮐﻪ ﻧﯿﺎﺯ ﺑﻪ ﺩﮐﺘﺮ ﭘﯿﺪﺍ ﮐﻨﯽ؟
ﮔﻔﺖ: ﺑﻠﻪ.
ﮔﻔﺘﻢ: ﺁﯾﺎ ﺑﺮﺍﯾﺖ ﻗﺮﺹ ﻭ ﺩﺍﺭﻭ ﻫﻢ ﻧﻮﺷﺖ؟
ﮔﻔﺖ: ﺑﻠﻪ.
ﮔﻔﺘﻢ: ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﺧﻮﺭﺩﻥ ﺁﻥ ﻗﺮﺹ ﻭ ﺩﺍﺭﻭ ﻣﺮﯾﻀﯽ ﺍﺕ ﺍﺯ ﺑﯿﻦ ﺭﻓﺖ ﯾﺎ ﻫﻨﻮﺯ ﻣﺮﯾﻀﯽ
ﮔﻔﺖ: ﻧﻪ ﻗﺮﺹ ﻫﺎ ﺭﺍ ﺧﻮﺭﺩﻡ ﻭ ﺧﻮﺏ ﺷﺪﻡ.
ﮔﻔﺘﻢ: ﺣﺎﻻ ﺑﻪ ﺳﻮﺍﻝ ﻣﻦ ﺟﻮﺍﺏ ﺑﺪﻩ . ﺁﯾﺎ ﺍﯾﻦ ﻗﺮﺹ ﻫﺎ ﺑﻮﺩﻧﺪ ﮐﻪ ﺗﻮ ﺭﺍ ﺷﻔﺎ ﺩﺍﺩﻧﺪ ﯾﺎ ﺍﯾﻦ ﺧﺪﺍ ﺑﻮﺩ ﮐﻪ ﺷﻔﺎﯾﺖ ﺩﺍﺩ؟
ﮔﻔﺖ: ﻧﻪ ﺧﺪﺍ ﺑﻮﺩ ﮐﻪ ﻣﻦ ﺭﺍ ﺷﻔﺎ ﺩﺍﺩ.
ﮔﻔﺘﻢ: ﺍﮔﺮ ﺧﺪﺍ ﺗﻮ ﺭﺍ ﺷﻔﺎ ﺩﺍﺩ ﭘﺲ ﭼﺮﺍ ﻗﺮﺹ ﻭ ﺩﺍﺭﻭ ﺧﻮﺭﺩﯼ؟
ﮔﻔﺖ: ﻧﻪ ، ﺧﺪﺍ ﺷﻔﺎ ﺭﺍ ﺩﺭ ﻗﺮﺹ ﻫﺎ ﮔﺬﺍﺷﺘﻪ ﺍﺳﺖ.
ﮔﻔﺘﻢ: ﻫﻤﻪ ﯼ ﺣﺮﻑ ﻣﺎ ﺷﯿﻌﯿﺎﻥ ﻫﻤﯿﻦ ﺍﺳﺖ ﺗﻮ ﺣﺮﻑ ﻣﺎ ﺭﺍ ﺛﺎﺑﺖ ﮐﺮﺩﯼ.
ﺩﯾﺪﻡ ﺗﻌﺠﺐ ﮐﺮﺩ.
ﮔﻔﺘﻢ: ﭼﻄﻮﺭ ﺧﺪﺍﯼ ﻣﺘﻌﺎﻝ ﺷﻔﺎﯼ ﻣﺮﯾﺾ ﻫﺎ ﺭﺍ ﺩﺭ ﻭﺟﻮﺩ ﯾﮏ ﻗﺮﺹ ﮐﻮﭼﮏ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺩﻩ، ﺍﯾﻦ ﺧﺪﺍ ﻧﻤﯽ ﺗﻮﺍﻧﺪ ﻫﻤﺎﻥ ﺷﻔﺎ ﺭﺍ ﺑﻪ ﯾﮑﯽ ﺍﺯ ﺍﻭﻟﯿﺎ ﺧﻮﺩﺵ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺍﻣﺎﻡ ﺭﺿﺎ(ﻉ) ﺑﺪﻫﺪ؟
ﺑﯿﻦ ﺩﻭ ﺭﺍﻩ ﮔﯿﺮ ﻛﺮﺩ. ﺍﮔﺮ ﻣﯽ ﮔﻔﺖ: ﻧﻪ ﺧﺪﺍ ﻧﻤﯽ ﺗﻮﺍﻧﺪ، ﻗﺪﺭﺕ ﺧﺪﺍ ﺯﯾﺮ ﺳﻮﺍﻝ ﻣﯽ ﺭﻓﺖ ﻭ ﺍﮔﺮ ﻣﯽ ﮔﻔﺖ ﭼﺮﺍ ﻣﯽ ﺗﻮﺍﻧﺪ ﺣﺮﻑ ﻣﺎ ﺛﺎﺑﺖ ﻣﯽ ﺷﺪ.
ﻃﯿﻨﺖ ﭘﺎﮐﺶ ﺣﮑﻢ ﮐﺮﺩ ﮐﻪ ﺣﺮﻑ ﻣﺎ ﺭﺍ ﺗﺎﯾﯿﺪ ﮐﻨﺪ ﻭ ﮔﻔﺖ: ﭼﺮﺍ ﺧﺪﺍ ﻣﯽ ﺗﻮﺍﻧﺪ.
ﮔﻔﺘﻢ: ﻫﻤﻪ ﯼ ﺣﺮﻑ ﻣﺎ ﺷﯿﻌﯿﺎﻥ ﻫﻤﯿﻦ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺧﺪﺍﯼ ﻣﺘﻌﺎﻝ ﺑﻪ ﺍﻣﺎﻡ ﺭﺿﺎ(ﻉ) ﻗﺪﺭﺗﯽ ﺩﺍﺩﻩ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﻣﯽ ﺗﻮﺍﻧﺪ ﻣﺮﯾﺾ ﻫﺎ ﺭﺍ ﺷﻔﺎ ﺑﺪﻫﺪ ﻫﻤﺎﻧﻄﻮﺭ ﮐﻪ ﺍﯾﻦ ﻗﺪﺭﺕ ﺭﺍ ﺩﺭ ﻗﺮﺹ ﻫﺎ ﮔﺬﺍﺷﺘﻪ ﺍﺳﺖ. ﺩﺭ ﻭﺍﻗﻊ ﺧﺪﺍ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﺎ ﺍﺧﺘﯿﺎﺭ ﺧﻮﺩﺵ ﺷﻔﺎ ﺩﺍﺩﻥ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺍﻣﺎﻡ ﺭﺿﺎ (ﻉ) ﺩﺍﺩﻩ ﺍﺳﺖ. ﻭ ﺍﯾﻦ ﻋﯿﻦ ﺗﻮﺣﯿﺪ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺷﺮﮎ ﻧﯿﺴﺖ.
ﺣﺎﻻ ﮐﻪ ﺗﺎ ﺣﺪﻭﺩﯼ ﺑﺮﺍﯼ ﺩﺍنشجویم ﺟﺎ ﺍﻓﺘﺎﺩﻩ ﺑﻮﺩ ﮐﻪ ﺣﺮﻑ ﻣﺎ ﭼﯽ ﻫﺴﺖ گفتم ﺩﺭ ﻗﺮﺁﻥ ﺩﻭ ﺁﯾﻪ ﺩﺍﺭﯾﻢ ﮐﻪ ﯾﮑﯽ ﺍﺯ ﺁﯾﺎﺕ ﻣﯽ ﮔﻮﯾﺪ: ﺍﯾﻦ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﻣﺘﻌﺎﻝ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺟﺎﻥ ﻫﺎ ﺭﺍ ﻣﯽ ﮔﯿﺮﺩ. ﻭ ﺩﺭ ﺁﯾﻪ ﯼ ﺩﯾﮕﺮﯼ ﻣﯽ ﻓﺮﻣﺎﯾﺪ: ﮐﻪ ﺍﯾﻦ ﻣﻠﮏ ﺍﻟﻤﻮﺕ(ﺟﻨﺎﺏ ﻋﺰﺭﺍﺋﯿﻞ) ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺟﺎﻥ ﻫﺎ ﺭﺍ ﻣﯽ ﮔﯿﺮﺩ.
ﺳﻮﺍﻝ ﮐﺮﺩﻡ ﮐﻪ ﺑﺎﻻﺧﺮﻩ ﭼﻪ ﮐﺴﯽ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺟﺎﻥ ﻫﺎ ﺭﺍ ﻣﯽ ﮔﯿﺮﺩ؟
ﮔﻔت : ﻋﺰﺭﺍﺋﯿﻞ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﻪ ﺍﺫﻥ ﺧﺪﺍ ﻣﯽ ﮔﯿﺮﺩ.
ﮔﻔﺘﻢ: ﺧﺐ ﻫﻤﯿﻦ ﺣﺮﻑ ﻣﺎ ﺷﯿﻌﯿﺎﻥ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﻣﯽ ﮔﻮﯾﻢ ﺍﻣﺎﻡ ﺭﺿﺎ (ﻉ) ﻭ ﺩﯾﮕﺮ ﺍﺋﻤﻪ ﺑﻪ ﺍﺫﻥ ﺧﺪﺍ ﻗﺪﺭﺕ ﺩﺍﺭﻧﺪ ﯾﮑﺴﺮﯼ ﮐﺎﺭﻫﺎ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﺩﻫﻨﺪ ﺁﯾﺎ ﺍﯾﻦ ﺷﺮﮎ ﺍﺳﺖ؟
ﮔﻔت : ﻧﻪ....
ﺷﮑﺮﺧﺪﺍ،ﮐﻪ ﻧﺎﻡ " ﻋﻠــــﯽ " ﺩﺭ ﺍﺫﺍﻥ ﻣﺎﺳﺖ
ﻣﺎ ﺷﯿﻌﻪ ﺍﯾﻢ ﻭ ﻋﺸﻖ ﻋﻠﯽ ﻫﻢ ﺍﺯ ﺁﻥ ﻣﺎﺳﺖ
ﺍﺯ ﯾﺎ ﻋﻠـــﯽ، ﺯﺑﺎﻥ ﻭ ﺩﻫﺎﻥ ﺧﺴﺘﻪ ﮐﯽ ﺷﻮﺩ
ﺍﺻﻼ ﺯﺑﺎﻥ ﺑﺮﺍﯼ ﻫﻤﯿـــــﻦ ﺩﺭ ﺩﻫﺎﻥ ﻣﺎﺳﺖ
ﻣﺎ ﺷﯿــــــــﻌﻪ ﺯﺍﺩﻩ ﺍﯾﻢ ﻭﺧﺪﺍ ﺭﺍ ﻫﺰﺍﺭﺷﮑﺮ
ﺍﯾﻦ ﺷـــــﯿﻌﻪ ﺯﺍﺩﮔﯽ، ﺷﺮﻑ ﺧﺎﻧﺪﺍﻥ ﻣﺎﺳﺖ.
✅انفاق علی (ع)
ابن عباس آیه ۲۷۴ سوره بقره که می فرماید:
▫️( الّذینَ یُنفقونَ اَموالَهم با الّیل و النهار سِراً و علانیّهً فَلَهم اَجرُهُم عندَ رَبّهم.)
یعنی: آنان که اموال خود را به هنگام شب و روز، در پنهان و آشکار انفاق می کنند مزدشان نزد پروردگارشان است.
این آیه در شان علی (ع) نازل شده است. و در احادیث بسیار آمده است که:
این آیه در شان امام علی (ع) نازل شده است.زیرا آن حضرت درهمی در شب، و درهمی در روز و درهمی آشکارا، و درهمی در نهان انفاق کرده است.۱
ولی طبق معمول قرآن، آیه یک حکم کلی را درباره چگونگی و طرز انفاق و کیفیات مختلف آن شرح می دهد، و وظیفه ی انفاق کنندگان را مشخص می سازد که باید از نظر آشکار بودن و پنهان بودن، مراعات جنبه های اخلاقی و اجتماعی و حیثیت شخصی را که به اون انفاق می کنند، نمایند.۲
----------
۱- تفسیر نورالثقلین،ج۱، ص ۲۹۱-۲۹۰، درالمنثور، ج۱، ص ۳۶۳، مجمع الزواید، ج۶، ص۳۲۴.
۲- داستان های صاحبدلان، ص ۴۷، تفسیر نمونه،ج۲، ص۲۶۷.
#یکشنبه_های_علوی
#بنیاد_بین_المللی_غدیر_البرز
✨ بسم الله الرحمن الرحیم✨
#حکمت_3 :
✨الْبُخْلُ عَارٌ وَ الْجُبْنُ مَنْقَصَةٌ وَ الْفَقْرُ يُخْرِسُ الْفَطِنَ عَنْ حُجَّتِهِ وَ الْمُقِلُّ غَرِيبٌ فِي بَلْدَتِهِ .
💠 بخل ننگ و ترس نقصان است و تهیدستی مرد زیرک را در برهان کند میسازد و انسان تهیدست در شهر خویش نیز بیگانه است.
🔴 شرح: بخش اول
🔻در زمینۀ بخل، امیرالمؤمنین مطالب بسیار مهم و جالبی در نهجالبلاغۀ شریف دارند که در چند بخش ارائه میشود:
🔷1. تعریف بخل
بخل در مقابل سخاوت، یعنی در جایی که انسان وظیفه دارد ببخشد و عطا کند، مانعی از درون نگذارد که ببخشد و از اعطا خودداری کند.
🔷2. ماهیت بخل
امیرالمؤمنین معتقدند اگر صفت بخل در کسی تحقق پیدا کرد، آنجا کانون همۀ بدیها و عیبها خواهد بود.
🔹2.1 در حکمت 378 میفرمایند: «بخلورزیدن کانون تمام عیبها و مهاری است که انسان را بهسوی هر بدی میکشاند.»
🔹2.2 برای اینکه ذات پلید بخل را خوب ترسیم کنند و در ذهن ما حک کنند، در حکمت 195 زبالههای آلوده و متعفن را حاصل و نتیجۀ بخل میدانند. آن حضرت در حالی که در راه از کنار مزبلهای عبور میکردند فرمودند: «این همان است که بخیلان به آن بخل میورزند.» در روایت دیگری نقل شده است که: «این چیزی است که دیروز بر سر آن رقابت میکردید.»
🔹2.3 بر این اساس، امام بخل را از شعبههای جهل و بیعقلی و حماقت میدانند؛ لذا از بخیل تعجب میکنند و در حکمت 126 میفرمایند: «در شگفتم از بخیل؛ بهسوی فقری میشتابد که از آن میگریزد و سرمایهای را از دست میدهد که برای آن تلاش میکند. در دنیا مانند تهیدستان زندگی میکند، اما در آخرت مانند سرمایهداران محاکمه میشود.» یعنی رفتاری که بخیل انجام میدهد با آرزویی که دارد اصلاً سازگار نیست؛ یعنی اینکه بخیل برعکس آنچه در دل دارد و آرزومند است رفتار میکند.
🔻مولا همانگونه که بخل را اینقدر زشت میدانند، سخاوت را یکی از چهار ستون استوارشدن و محکمشدن دین و دنیا میدانند و در حکمت 372 به جابربنعبدالله انصاری میفرمایند: «ای جابر، استواری دین و دنیا به چهار چیز است:
1. عالمی که به علم خود عمل کند؛
2. جاهلی که از آموختن سر باز نزند؛
3. بخشندهای که در بخشش بخل نورزد؛
4. فقیری که آخرت خود را به دنیا نفروشد.
پس هرگاه عالم علم خود را تباه کند، نادان به آموختن روی نیاورد و هرگاه بینیاز در بخشش بخل ورزد، تهیدست آخرت خود را به دنیا فروشد.»
🔹2.4 در منطق امیرالمؤمنین بخل و سخاوت (یعنی نبخشیدن و بخشیدن، انفاقنکردن و انفاقکردن) یکی از اسباب آزمایش الهی هستند؛ لذا دربند 5 خطبۀ 183، با استناد به آیۀ «ان تنصروا الله ینصرکم» و آیۀ دیگری درباره قرضالحسنه این نکته و آزمایش الهی را اینگونه بیان فرمودند: با اموال خود انفاق کنید، از جسم خود بگیرید و بر جان خود بیفزایید، و در بخشش بخل نورزید؛ چراکه خدای سبحان فرمود: «اگر خدا را یاری کنید، شما را پیروز میگرداند و قدمهای شما را استوار میدارد.» و فرمود: کیست که به خدا قرض نیکو دهد تا خداوند چندبرابر عطا فرماید و برای او پاداش بیعیبونقصی قرار دهد.» یاریخواستن خدا از شما بهجهت ناتوانی نیست، و قرضگرفتن خدا از شما برای کمبود نمیباشد. در حالی از شما یاری خواسته که: «همۀ لشکرهای آسمان و زمین در اختیار اوست و خدا نیرومند و حکیم است.» و در حالی از شما طلب وام میکند که همۀ گنجهای آسمان و زمین به او تعلق دارد و خدا بینیاز و حمید است. بلکه خواسته است شما را بیازماید که کدام یک از شما نیکورفتارتر است.
🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع
#نهج_البلاغه
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
🔷🔷✨🔹🌿🌹🌿🔹✨🔷🔷
✅ کاشِفُ الْغَمَراتِ
امیرالمؤمنين عليه السلام مشکلات و سختیها را برطرف میکند.
👌در بخشی از زیارت امیرمؤمنان علیه السلام خطاب به آن حضرت آمده:
▫️«اَلسَّلامُ عَلَیکَ یا هاجِرَ اللَّذّاتِ وَتارِکَ الشَّهَواتِ وَکاشِفَ الْغَمَراتِ»؛
▫️«سلام بر تو ای دوری کننده از لذّات دنیوی و ترک کننده شهوات و برطرف کننده مشکلات».
----------
📚 بحارالانوار، ج ۹۷، ص ۳۳۲.
#یکشنبه_های_علوی
#بنیاد_بین_المللی_غدیر_البرز
✅ آهن گداخته
نمونه ای از عدل علوی و تقوای مالی نسبت به بیت المال، در ماجرای درخواست عقیل از برادرش علی بن ابی طالب علیه السّلام که از بیت المال سهم بیشتری به او بدهد تا بر کودکان گرسنه اش برساند.
امیر المؤمنین علیه السّلام هم آهنی را در آتش داغ کرد و آهن گداخته را به دست عقیل نزدیک کرد (عقیل آن هنگام نابینا بود) عقیل ضجّه ای کشید و نالید.
امام فرمود: آیا از آهنی که انسانی به بازیچه آن را گرم کرده مینالی، امّا میخواهی مرا به سوی آتش گدازانی که خدای جبار برافروخته است بکشانی؟ و حاضر نشد از بیت المال، مالی افزون بر سهمش به او بدهد، با آنکه برادرش بود و نیاز داشت و علی علیه السّلام هم صاحب اختیار بیت المال و پیشوای مسلمانان بود.
خود امیر مؤمنان این ماجرا را نقل میکند و در پایان میفرماید:
اگر اقالیم هفتگانه را به من بدهند تا به ستم، پوست جوی از دهان مورچه ای بگیرم چنین نخواهم کرد.
----------
📚 نهج البلاغه (صبحی صالح) خطبه ۲۲۴.
#یکشنبه_های_علوی
#بنیاد_بین_المللی_غدیر_البرز
هدایت شده از 🇮🇷صریحانه 🇮🇷
⛔️نام امسال تقسیم کار و تعیین وظیفه عمومی است:
#اگر_میتوانی در مسیر تولید قدم بگذار
#اگر_نمیتوانی، از تولید داخل پشتیبانی کن
اگر آن هم نمیتوانی، حداقل با #رأی_درست در خرداد از مسیر تولید مانع زدایی کن!
در این #جهاد همه(مردم و مسئولین) باید تلاش کنیم...
#تولید_پشتیبانی_مانع_زدایی
#نوروز1400_مبارک
#امام_خامنهای
#رهبرانه
#پای_کار_انقلاب
#صریحانه
#کانال_تلگرام
https://t.me/sarihanevbasirane
#کانال_ایتا
@sarihanevbasirane
هدایت شده از ابوالفضل نبوی نجمآبادی
⭕️ ما حتی توو برنامه عصرجدید هم به توانایی رای نمیدیم، به اونی رای میدیم که شیرین زبونتره و خیلی زبون میریزه، نه به استعداد و توانمندی.
اونوقت توقع دارین مدیر توانا انتخاب کنیم؟
👤 ابوالفضلنبوی
#انتخابدرستوآگاهانه
هدایت شده از رادار انقلاب
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻بعد گذشت شش سال از جنگ عربستان و یمن رهبر انقلاب این سوال را از آمریکایی ها میپرسد!😁
✅ به رادار انقلاب بپیوندید:
@Radar_enghelab
هدایت شده از ابوالفضل نبوی نجمآبادی
🔰دو استفتاء جالب از مقام معظم رهبری در مورد تولید ملی
1⃣ آیا خرید کالای ایرانی ثواب هم دارد؟
👈 اگر به نیت تقویت مسلمانان و اقتصاد نظام اسلامی انجام شود قطعاً ثواب دارد.
2⃣ حکم خرید، فروش و استفاده از کالای_خارجی در صورتی که مشابه داخلی داشته باشد اشکال دارد؟
👈 اگر این کار موجب تضعیف کالای ایرانی و ضرر به اقتصاد نظام اسلامی شود جایز نیست(حرام شرعی است).
✅نکته شرعی:
آیا «جایز نیست» یعنی حرام است؟
👈اصطلاح «جایز نیست» در مسائل شرعی و فقه مصطلح به این معنا است که مکلف در مقام عمل، نباید فعل مورد نظر را انجام دهد و از این جهت با اصطلاح حرام فرقی ندارد. (أجوبة الاستفتاءات رهبری ص 10)
👌بنابراین عبارت جایز نیست در تمامی احکام شرعی؛ به معنای مکروه بودن کار نمی باشد، بلکه به معنای حرمت آن است.
هدایت شده از رادار انقلاب
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 حجتالله عبدالملکی(اقتصاد دان):
🔹آقای روحانی؛ به چه اعتباری میگویید سال ۱۴۰۰ سال برداشته شدن تحریمهاست!؟
🔸چرا تا کشور آماده خنثیسازی تحریمها و جهش تولید میشود با بهانه برداشته شدن تحریمها دستگاههای اجرایی معطل میشوند؟
✅ به رادار انقلاب بپیوندید:
@Radar_enghelab
هدایت شده از ابوالفضل نبوی نجمآبادی
سلام و نور
🌸سال نو مبارک🌸
لطفا توجه بفرمائید
بنیاد مرکز دوره های مجازی کوتاه مدت مقدماتی، تکمیلی و تخصصی رایگان برگزار می کند با بهترین اساتید.
لطفا هم خودتون شرکت کنید و هم به دوستان و آشنایان معرفی کنید.
نوجوان، جوان، میانسال و کهنسال، زن و مرد همه می توانند شرکت کنند.
نکته
به دلیل استقبال زیاد و حجم بالای ثبت نام کنندگان، بهتر است که اول صبح یا آخرشب و یا ساعت های استراحت ثبت نام انجام شود.
این دوره با دوره های طی شده تفاوت هایی دارد بنابراین به همه ی دوستان پیشنهاد می شود در این دوره شرکت کنند.
برای شرکت در دوره ی تخصصی موضوعی حتما باید دوره های مقدماتی و تکمیلی گذرانده شود.
پرتال جامع مهدویت
lms.mahdaviat.ir
هدایت شده از ابوالفضل نبوی نجمآبادی
🗣بانگ ”یا مهدی ادرکنی”،ساعت ۲۱ امشب در سراسر کشور
🔹بانگ “یا مهدی ادرکنی“ ساعت ۲۱ شب نیمـه شعبان (یکشنبه ۸ فروردین) در سراسر کشور طنین انداز خواهد شد
هدایت شده از ابوالفضل نبوی نجمآبادی
🌀مهم تر از استغاثه برای ظهور
🔻این روزها که حال و هوای مردم بیشتر امام زمانی است، تب استغاثه چهل روزِ برای فرج بالا گرفته است. اما آیا مهم تر از استغاثه برای ظهور وجود دارد؟
🔻استغاثه برای ظهور، چیزی از جنس دعا برای ظهور هست، اما دعا بدون عمل مانند کشیدن کمان بدون تیر هست؛ «الدَّاعِي بِلَا عَمَلٍ كَالرَّامِي بِلَا وَتَر»(الامامه، ص37) آیا بدون تیر، کشیدن کمان اثری دارد؟
🔻از سوی دیگر فرمود:« اگر تعداد مظلومان نسبت به ظالمان بیشتر باشد، دیگر دعای آنان مستجاب نخواهد شد.» (إنَّ اللّهَ عز و جل یَستَجیبُ لِلمَظلومینَ، ما لَم یَکونوا أکثَرَ مِنَ الظّالِمینَ، فَإِذا کانوا أکثَرَ مِنَ الظّالِمینَ فَلا یَستَجیبُ لَهُم؛ الفردوس/1/149/538) (حکمتنامه پیامبر اعظم (ص)،ری شهری، ج10، ص: 279)
🔻مهم تر از استغاثه چهل روزِ برای ظهور، اقدامی است که بیش از چهل سال پیش برای رفع ظلم از عالم اتفاق افتاده است و آن انقلاب اسلامی ایران است که به قول امام ره: «انقلاب مردم ایران نقطۀ شروع انقلاب بزرگ جهان اسلام به پرچمداری حضرت حجّت ارواحنا فداست.»(دوم فروردین سال 1368)
🔻اگر جریان مهدویت در کشور، توانست نقش انقلاب اسلامی در تعجیل در ظهور را برای مردم تبیین کند و این اقدام عملی مردم ایران در مقدمه سازی برای ظهور را، تشریح کند، ما می توانیم گام های بعدی برای ظهور را محکم تر و استوارتر برداریم.
🔻گام اول استغاثه برای ظهور است، گام دوم اقدام، کدام اقدام موثر تر از انقلاب اسلامی؟ و گام بعدی، تحقق گام دوم انقلاب به دست جوانان است؛ با انتخاب رئیس جمهوری متعهد و مومن به اینکه تنها راه نجات و خروج از بن بست ها و فرج، تحقق بیانیه گام دوم است، می توانیم شاهد طلوع خورشید ولایت عظمی باشیم.
#نیمه_شعبان
#انتخابات
#گام_دوم
هدایت شده از ابوالفضل نبوی نجمآبادی
💢مهم💢
🔷همه چیز درمورد #سند_راهبردی_ایران_و_چین
📺 برنامه #جهانآرا
⏰ امشب ساعت ۲۲:۰۰
📡 شبکه افق
🔶 اگر مایلید تفاهم نامه ایران و چین را صحیح قضاوت کنید امشب با جهان آرا همراه باشید...
🔴لطفا رسانه باشید.
هدایت شده از HAJFATHI
✅ شرح دعای روز اول ماه مبارک رمضان
▫️اللَّهُمَّ اجْعَلْ صِیَامِی فِیهِ صِیَامَ الصَّائِمِینَ وَ قِیَامِی فِیهِ قِیَامَ الْقَائِمِینَ وَ نَبِّهْنِی فِیهِ عَنْ نَوْمَةِ الْغَافِلِینَ وَ هَبْ لِی جُرْمِی فِیهِ یَا إِلَهَ الْعَالَمِینَ وَ اعْفُ عَنِّی یَا عَافِیا عَنِ الْمُجْرِمِینَ.
▫️خدایا روزه ام را در این ماه روزه روزه داران قرار ده، و شب زنده داری ام را شب زنده داری شب زنده داران، و بیدارم کن در آن از خواب بی خبران، و ببخش گناهم را در آن ای معبود جهانیان، و از من درگذر، ای درگذرنده از گنهکاران».
👌شرح اجمالی:
۱. در این دعا از خدا درخواست #روزه_داری_واقعی و #قیام_واقعی شده است که به ظاهر منظور از قیام، #عبادت در شب با #نماز و #مناجات خواندن است ولی معنای فراتری نیز می شود تصور کرد و آن اقدام برای انجام کارها برای رضای خداست یعنی #قیام_لله در همه امور.
۲. درخواست #بیداری و خروج از حالت #غفلت نیز نشان می دهد در روز اول عوامل غفلت زا سراغ ما بیایند.
غفلت از حقیقت #گوهر خویش، غفلت از #خالق یکتا و غفلت از #مقصد نهایی یعنی #آخرت و غفلت از هرچه که مانع رسیدن ما به #قرب الی الله است.
۳. غفلت، صیدگاه شیطان است و انسان مومن در حالت غفلت به #مسلخ_شیطان کشیده می شود.
۴. مهمترین عامل غفت زدا، #ذکر_الله است و در مصادیق #ذکر چیزی بالاتر از #قرآن وجود ندارد.
۵. #قرائت و توجه به آیات قرآنی و خصوصا ذکر برخی آیات بیدار کننده و تاثیر گذار، می تواند حال غفلت را از بین ببرد.
۶. در ذیل فراز، از خدای مهربان درخواست #عفو می شود تا به روزه دار بفهماند که اگر مبتلا به گناه شدی نا امید نباش و باز در خانه #معبود را بزن و از او در پاکی از معصیت مدد بگیر.
#حاج_فتحی
#شرح_دعای_روز_اول
#به_کانال_قرآن_و_حدیث_بپیوندید 👇
🆔 @hajfathi_ir