✍نذری دادن سابقه تاریخی دارد/مداح و سخنران باید مقتل را به درستی مطالعه کند.
🔺معاون تبلیغ و ارتباطات مرکز تخصصی مهدویت با تاکید بر این که ما برای رفع آسیبهای هیئات مذهبی باید به ارائه استانداردها بپردازیم و در جلسات توجیحی باید سوژه و طرح به مداح سخنران ارائه بدهیم نه اینکه فقط از علائق و سلایق سیاسی خود سخن بگوییم، گفت:اینکه فقط در هیاتها بحثهای سنتی مطرح شود، درست نیست باید از محتوا به فضاسازی صحیح در حسینیهها برسیم.
👈 حجتالاسلام والمسلمین محمدرضا نصوری در گفتوگو با ایسنا با بیان اینکه بحث نذری و نذری دادن به نوعی یک ارتباطی با جریاناتی دارد که فرد میخواهد از این طریق اعتقادات خود را بیان کند، ♦️اظهارکرد: نذری دادن به نوعی باعث میشود که انسان ارتباط معنوی خود را با اهل بیت (ع) مطرح کرده و نشان بدهد. در طول تاریخ بزرگان و مردم همواره به بحث نذر و وقف کردن توجه ویژهای داشتند و حتی مکانی را به نام اهل بیت (ع) وقف میکردند و درآمدهای آن را وقف عزاداری میکردند.
👌وی در ادامه با اشاره به این موضوع که نذری دادن سابقه تاریخی دارد و به عنوان یک سنت محسوب شده و منحصر به جامعه اسلامی نیست،بلکه بحث نذر در ادیانی همچون مسیحیت، یهود و... نیز وجود دارد، اضافه کرد: نذری دادن برای طبقه خاصی نیست و افراد با نذری دادن میخواهند ارادت خود را به اهل بیت (ع) نشان داده و با این کار به نوعی بخشی از مال خود را در راه اهل بیت (ع) بدهند و یا اینکه افرادی که نذری میدهند، همواره برکت آن را در زندگی خود دیدهاند. هیچ کدام از این نذریها از روی اجبار نیست، بلکه از روی علاقه و عشق و محبت است.
🔺معاون تبلیغ و ارتباطات مرکز تخصصی مهدویت در ادامه با تاکید بر این موضوع که اما باید جهتدهی در بحث فرهنگسازی نذر و نذورات داشته باشیم که از این طریق بهداشت روحی، روانی، گفتاری و حتی رفتاری در جامعه به سمت تعالی پیش برود،خاطرنشان کرد: همواره حرکتهای دینی مورد تهاجم دشمنان واقع شده است چرا که آنها با فرهنگ اسلامی،شیعه و اهل بیت (ع) مشکل دارند.
✔️نصوری با بیان این مطلب که بعضا در مواردی میگویند که افراد به جای پخش نذری آن را به فقرا بدهند، گفت: چرا اینگونه سخنان زمانی که افراد به سفرهای خارجی میروند و هزینههای آنچنانی برای زیبایی و یا کنسرت میکنند، مطرح نمیشود؟ اتفاقا همین فقرا هستند که نذری را در جامعه ترویج میدهند. اینگونه سخنان مربوط به دشمنان است و آنها میخواهند با فرهنگسازی نادرست اینگونه حرکتها را زیر سوال ببرند. نذری از پول بیتالمال نیست، بلکه مردم از جان و دل خود این کار را انجام میدهند چون برکات آن را دیدهاند.
🔸او در ادامه با اشاره به این مطلب که متدینین ما در پاسخ به اینگونه شبهات وارد نمیشوند و نمیخواهند خود را وارد این درگیریها کنند، یادآور شد: وهابیها نذر و توسل به اهل بیت (ع) را شرک میدانند. ما باید با فرهنگسازی صحیح در عرصه نذری دادن اینگونه شبهات را از بین ببریم. با کارهایی همچون فعالیت رسانهای، ساخت فیلم، سخنرانی و خطابه، ترویج کارهای هنری و ... میتواند در فرهنگسازی این امر تاثیرگذار بود.
با برنامهریزی صحیح و ارائه استانداردها میتوانیم آسیبهای هیاتها را به حداقل برسانیم
🔺معاون تبلیغ و ارتباطات مرکز تخصصی مهدویت با اشاره به برخی از آسیبهایی که در هیاتهای مذهبی وجود دارد و با بیان اینکه هر معقولهای هر چقدر مهمتر باشد، آسیبهایی نیز در آن وجود دارد خاطرنشان کرد: در نگاه توحیدی ما میبینیم که در مقابل این نگاه بتپرستی هم وجود دارد. در رابطه با بحث عاشورا و شعائر مذهبی نیز اینگونه بحثها مطرح است. متاسفانه ما یک هیات استاندارد را تعریف نکردهایم و هر دفعهای که بحث آسیبها مطرح شده است، درصدد بودهایم که صورت مسئله را پاک کنیم و بدانیم که متولیان هیاتهای مذهبی، حوزه علمیه، سازمان تبلیغات، اوقاف و ... است. با همدیگر در این عرصه نباید تعارف کنیم. با برنامهریزی صحیح و ارائه استانداردها میتوانیم آسیبهای هیاتها را به حداقل برسانیم.
↩️متاسفانه برخی از هیاتهای مذهبی پاتوق برای جریان خاصی شدهاند؛ با فردی در جامعه مشکل دارند و از تریبون خود ناسزا میگویند. دین ما سیاسی است و عاشورا هم سیاسی است، اما باید حرمتها حفظ شود.
⬅️جناب نصوری ادامه داد: باید به مداح بگوییم که چگونه روضهخوانی کند و سخنران باید بداند که باید تا چه اندازه مخاطب خود را بشناسد. متاسفانه برخی از هیاتهای مذهبی پاتوقی برای جریان خاصی شدهاند؛با فردی در جامعه مشکل دارند و از تریبون خود ناسزا میگویند. دین ما سیاسی است و عاشورا هم سیاسی است، اما باید حرمتها حفظ شود و وسط روضه به جایی گریز نزنیم که بخواهیم سلایق و حرفهای خود را مطرح کنیم. اگر آموزشها داده شود و استانداردها تعریف شود، در این صورت دیگر شاهد اینگونه مشکل
ها نخواهیم بود.
✅مداح و سخنران باید مقتل را به درستی مطالعه کند.
با بیان این موضوع که در برخی از هیاتها، مقتلخوانی به صورت درست انجام نمیشود، گفت: در مقتل برخی از موضوعاتی که مطرح میشود نیست. مداح و سخنران ما باید مقتل را به درستی مطالعه کند، فضاسازی و نمادسازی چرا باید در هیاتها ترویج پیدا کند و شمایل را از احادیث پررنگتر کنیم؟
🔺معاون تبلیغ و ارتباطات مرکز تخصصی مهدویت یادآور شد: اگر در هیاتهای مذهبی احادیث فاخر و محتوایی بیان شود، تاثیرگذار است. این همه شاعر آئینی و شعرهای فاخر داریم،چرا باید اشعاری خوانده شود که در شأن اهل بیت (ع) نیست. متاسفانه در برخی از هیاتهای امروزی شور داریم، اما شعور را هم باید ارتقاء بدهیم. خطیب باید شبهات را بررسی کند و آنها را مطرح کند، اینکه فقط در هیاتها بحثهای سنتی مطرح شود، درست نیست باید از محتوا به فضاسازی صحیح در حسینیهها برسیم. چرا جلسات و هیاتهای مذهبی در مساجد برپا نمیشود؟. خودمان درصدد هستیم که با نمادسازی و فضاسازی، حسینیهها را پررنگ کرده و از مساجد فاصله بگیریم در حالی که در اسلام اصل مسجد است.
↩️برخی هیاتهای مذهبی تشکیلات محور شدهاند
👈متاسفانه در برخی از هیاتهای امروزی شور داریم، اما شعور را هم باید ارتقاء بدهیم. خطیب باید شبهات را بررسی کند و آنها را مطرح کند، اینکه فقط در هیاتها بحثهای سنتی مطرح شود، درست نیست باید از محتوا به فضاسازی صحیح در حسینیهها برسیم.معاون تبلیغ و ارتباطات مرکز تخصصی مهدویت تاکید کرد: برخی هیاتها مداحمحوری را رد کردهاند و تشکیلات محور شدهاند، سنج و طبل را در خیابانها راه میاندازند و مراسم عزاداری را از محتوایی به حالت تماشایی تبدیل میکنند. اینکه همه در یک مکان جمع شوند و نگاه کنند، آسیبهایی پیش میآید غیر قابل جبران، اگر استانداردسازی شود دیگر شاهد این آسیبها نیستیم.
❌در هیات مذهبی خوراک دشمنان را تامین نکنیم
💢نصوری تاکید کرد: برای رفع این معضلها و آسیبها نباید کار را برای دقیقه ۹۰ بگذاریم.باید از قبل زمینههای رفع آسیبها مطرح شود و با مدیران،سخنرانان و اعضای فعال در هیاتها جلساتی تشکیل بدهیم و محتواهای آموزشی را برای آنها مطرح کرده و نمونههای فاخر را معرفی کنیم. برخی قمهزنی را در هیاتهای خود دارند و نمیدانند که پیامدهای آن در سطح جهان تا چه اندازه منفی و وصف نشدنی است. غربیها عزاداری و روضه خوانی ما را نشان نمیدهند. آنها فقط قمهزنی را نشان داده و میگویند که شیعه این است و درصدد اسلامهراسی هستند، ما نباید خودمان خوراک آنها را تامین کنیم.
⚜سنج و طبل را در خیابانها راه میاندازند و مراسم عزاداری را از محتوایی به حالت تماشایی تبدیل میکنند. اینکه همه در یک مکان جمع شوند و نگاه کنند، آسیبهایی پیش میآید غیر قابل جبران، اگر استانداردسازی شود دیگر شاهد این آسیبها نخواهیم بود.
وی در ادامه با بیان این موضوع که اگر جلساتی را برای سخنرانان و مداحان میگذاریم، باید سوژه و طرح به آنها ارائه بدهیم نه اینکه فقط از علائق و سلایق سیاسی خود سخن بگوییم. عوامل بروز و ظهور عاشورا، افت معنویت و نبود غیرت دینی و حیا در جامعه بود. باید این موضوع را در هیاتهای مذهبی مطرح کنیم و از کهنهگرایی خارج شویم. آسیبها و راهکارها اگر از قبل گفته شود دیگر شاهد اینگونه مشکلات و معضلات نیستیم.
🔺معاون تبلیغ و ارتباطات مرکز تخصصی مهدویت تاکید کرد: افرادی که تریبون دارند، حوزهها، دانشگاهیان، فرهنگیان، فیلمسازان، نویسندگان و ... همگی باید فرهنگ سازی کنند. در زمان صفویه چرا بدعت و خرافه آمد؟ به قدری خرافه و بدعت زیاد شد که آیتالله آقاجمال خوانساری کتاب «کلثوم ننه» را نوشت. در احادیث دینی وارد شده است که، " اگر عالمان به دین ببینند در دین بدعتی ایجاد شده و سخنی نگویند و به مبارزه به آن برنخیزند مورد لعنت خدا قرار میگیرند. " بدعتها را در هیاتها باید گفت. در عاشورا اصلا عروسی نبوده است که ما در برخی هیاتهای مذهبی این مسئله را میبینیم. وقتی مداح و سخنران این مطالب را مطرح نمیکند، باید شاهد اینگونه بدعتها هم باشیم.
✔️نصوری ادامه داد: هر چقدر نگاه ایجابی باشد، بدعتها کنار میرود. در کدام یک از کتب دینی معتبر دیدهایم که امامی بعد از عاشورا قمه بزند و یا عالمی این کار را انجام بدهد. هر چیزی که در دین نباشد و وارد آن شود، بدعت و خرافه است و این وظیفه علما است که با آن مبارزه کنند.
✍ گفتگوی حجت الاسلام والمسلمین محمد رضا نصوری معاونت محترم مرکز تخصصی مهدویت قم/ایسنا
===========
@bonyadsari
#شعایر_مقدسه_حسینیه
▪️روایات در جواز #جزع بر سیدالشهداء علیه السلام...(۱)
➖〰🔸〰〰▪️💦
روایت اول:
✍حَدَّثَنِي أَبِي وَ مُحَمَّدُ بْنُ الْحَسَنِ جَمِيعاً عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ الْحَسَنِ الصَّفَّارِ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى عَنِ ابْنِ فَضَّالٍ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ بُكَيْرٍ عَنْ بَعْضِ أَصْحَابِنَا عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ عليه السلام قَالَ دَخَلَتْ فَاطِمَةُ رَسُولِ اللَّهِ صلي الله عليه و آله وَ عَيْنَاهُ تَدْمَعُ فَسَأَلَتْهُ مَا لَكَ- فَقَالَ إِنَّ جَبْرَئِيلَ عليه السلام أَخْبَرَنِي أَنَّ أُمَّتِي تَقْتُلُ حُسَيْناً فَجَزِعَتْ وَ شَقَّ عَلَيْهَا فَأَخْبَرَهَا بِمَنْ يَمْلِكُ مِنْ وُلْدِهَا فَطَابَتْ نَفْسُهَا وَ سَكَنَتْ .
🔹امام صادق علیه السلام فرمودند:
حضرت فاطمه سلام اللّه عليها بر رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله و سلّم داخل شده در حالى كه چشمان آن جناب اشك بار بود. حضرت فاطمه سلام اللّه عليها از آن جناب پرسيدند: شما را چه میشود؟ رسول خدا صلّى اللّه عليه فرمود: جبرئيل عليه السّلام به من خبر داده كه امّتم عنقريب حسين را مى كشند.
پس فاطمه عليها السّلام به #جزع آمده و این امر بر ایشان سنگین و سخت آمد.
رسول خدا صلّى الله عليه و آله كه حال را مشاهده نمودند به آن حضرت خبر داد كه يكى از فرزندان اين مولود مالك امور گشته و انتقام از قاتلين خواهد گرفت. پس از اين خبر حضرت فاطمه سلام اللّه عليها خشنود گشته و نفس مباركش آرام گردید.
📒منبع: کامل الزیارات صفحه 132
✔️ادامه دارد...
@bonyadsari
«عباس بن على بن ابى طالب علیهم السلام» فرزند امير المؤمنين،برادر سيد الشهدا،فرمانده و پرچمدار سپاه امام حسين«علیه السلام»در روز عاشورا .عباس در لغت،به معناى شير بيشه،شيرى كه شيران از او بگريزند است.[1]
امیرالمومنین علیه السلام از پس پرده های غیب ، جنگاوری و دلیری فرزندش را در عرصه پیکار و شجاعت می دانست لذا آن حضرت را عباس نامید [2]
مادر ایشان حضرت ام البنین (سلام الله علیها) اسوه ولایتمداری بودند در حالات ایشان آورده اند زمانی که بشیر از کربلا برگشت و اخبار کربلا را آورد خدمت حضرت ام البنین رسید. خبر شهادت ۴ فرزندش را یکی یکی به او می داد. ام البنین هر بار می گفت: از حسین چه خبر؟ فرزندانم و هر آنچه زیر آسمان کبود است به فدای حسین. وقتی خبر شهادت امام حسین علیه السلام را شنید با آهی سوزان گفت: بشیر با این خبر بندهای دلم را پاره کردی. [3]
عصر عاشورا، پس از شهادت اصحاب و ياران، حضرت عباس عليه السلام تنهايي و بي كسي امام را نتوانست تحمل كند. محضر امام حسین (علیه السلام) رسيد و رخصت ميدان رفتن و جانفشاني خواست و عرضه داشت : سرورم ! اجازه ميدان مي دهي؟ امام شديد گريست و فرمود : تو پرچمدار لشكر مني . اگر تو بروي، لشكر من متفرق خواهند شد ! عباس بن علي عرضه داشت : سينه ام تنگي مي كند و از زندگي سيرم. اجازه دهيد انتقام خون هاي ريخته شده را از اين منافقين بستانم . دراين لحظه امام فرمود: اكنون براي اطفال كه تشنه اند آب بياور و ... [4]
صداي العطش كودكان فضاي خيمه ها را پر كرده بود ، سقّا نگاهي به چهره معصوم كودكان انداخت و بدون تأمل سوي شريعه فرات برگشت و به نگهبانان شريعه حمله كرد و جمع كثيري را كشت و وارد شريعه شد، با آنكه تشنه بود،اما بخاطر تشنگى برادرش و خیمه ها آب نخورد و سوگند ياد كرد كه آب ننوشد. [5]
هنگام بازگشت، دشمن راه را بر او بست. حضرت براي محافظت از مشك به سمت نخلستان رفت و دشمن نيز به دنبالش. از هر طرف تير و نيزه به سمتش پرتاب مي كردند، تا اينكه زره از انبوه تيرها همچون خار پشت به نظر مي رسيد. ابرص بن شيبان دست راست حضرت را قطع نمود، حضرت مشك را به دوش چپ انداخت و با دست چپ جنگيد و اين گونه رجز خواند: «وَ اللهِ اِنْ قَطَعْتُموا يَميني، اِنّي اُحامي اَبَداً عَنْ ديني»، به خدا قسم اگر دست راستم را قطع كنيد، من از حمايت از دينم دست بر نمي دارم.
در اين هنگام دست چپ حضرتش را حكيم بن طفيل از مچ قطع كرد. مشك را به دندان هاي مبارك گرفته سعي مي كرد آب را به خيام برساند. لذا خود را به روي مشك انداخت. در اين حال دشمن تيري به چشم و تيري به مشك زد، حكيم بن طفيل با گرزي آهنين فرق مبارك را نشانه گرفت و ضربتي وارد کرد و او را بر زمين انداخت. «وَنادى بِأعْلى صَوْتِهِ: أَدْرِکْنی یا أَخِی» با صداى بلند فریاد زد: برادر مرا دریاب.[6] امام خود را به برادر رسانيد، وقتي قمربني هاشم در بالين امام حسين(علیه السلام) جان سپرد، حضرت فرمودند: «الْآنَ انْكَسَرَ ظَهْرِی وَ قَلَّتْ حِیلَتِی»، عباسم الآن كمرم شكست و چاره ام از هم گسست. [7]
پی نوشت :
[1]. لغت نامه دهخدا.
[2]. خصائص العباسيه، ص118.
[3]. مزینانی، ص 306
[4]. بحار الأنوار ج45، ص 41
[5]. مقتل خوارزمى،ج 2،ص .30
[6]. ابصار العین، ص 30
[7]. منتهي الامال ج 1 ص 384
@bonyadsari