eitaa logo
بنیاد فرهنگی حضرت مهدی عج استان مازندران
2.6هزار دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
861 ویدیو
214 فایل
بنیاد فرهنگی حضرت مهدی عج استان مازندران، برگزار کننده کلاسهای مهدویت ویژه تمام رده های سنی آی دی ادمین کانال: @bonyadmahdaviat_maz فروشگاه محصولات و کتاب های بنیاد حضرت مهدی استان مازندران https://eitaa.com/ketab_bonyad_maz
مشاهده در ایتا
دانلود
بنیاد فرهنگی حضرت مهدی عج استان مازندران
💠 سلسله جلسات #جرعه_ای_از_زیارت_عاشورا 19 ✳️ شرح معرفتی و کوتاه #زیارت_عاشورا 🎤 حجت الاسلام و المس
🖋جرعه‌ از زیارت عـاشورا 🗓 ⏪ قسمت 9⃣1⃣ 💢ظلم و جور در حق اهل بیت در زیارت عاشورا اشاره شده؛ «فَلَعَنَ اللهُ اُمَّةً أسَّسَتْ أساسَ الظُّلْمِ وَالجَوْرِ عَلَيْكُمْ أهْلَ البَيْتِ» خدا لعن کند گروهی را که بنیان ظلم و جور در حق شما اهل بیت را پی ریزی کردند.❌ 👤مرحوم شیخ طوسی می ‌فرماید: ظلم در لغت به معنای نقص است. 🔻یعنی هر کسی کارش را ناقص انجام بدهد ظالم است. عملا ظلم و جور را در زیارت عاشورا به این معنا می توانیم بگیریم که ظلم در مقابل انصاف است، یعنی دشمنان اهل بیت در برابر مسائلی که باید برخورد می کردند نگاه انصاف را نداشتند. حفظ حق و رعایت انصاف را نکردند🚫 و بدترین بی انصافی را در حق اهل بیت و یاران اهل بیت داشتند. 🔹جور در مقابل عدل است. یعنی در راه بوده و راه را حفظ کردند. جور به معنای انحراف از راه راست است. یعنی عملا اینها با جور انحراف در مسائل عدل داشتند. 📚در جریان واقعه عاشورا وقتی نگاه می‌کنیم می بینیم انواع ظلم بر سیدالشهداء شده👇 ⬅️1- ظلم فردی. 😔تا مرز شهادت حضرت را اذیت و آزار دادند. ⬅️2- ظلم خانوادگی. شهادت فرزندش، یارانش، برادرش و بدترین توهین ها💥 را نسبت به خانواده این بزرگوار انجام دادند. ⬅️3- ظلم جسمی. پرتاب تیر و ‌نیزه، انگشتش را قطع کردند، سرش را از بدن جدا کردند، با سم اسب بر بدنش تاختند، بدنش را در سرزمین کربلا رها کردند.😞 ⬅️4- ظلم روانی. ⭕️اهانت های زیـادی کردند، شـایعات زیادی در بین دشمنان ایجاد کردند و تهمت های بسیار زیادی به امام حسین (ع) و یارانش زدند. ⬅️5- ظلم اجتماعی. 🔸حق شهروندی و حق زندگی را از امام گرفتند، حق امنیت و زندگی را از امام گرفتند. ⬅️6- ظلم تاریخی. ⚔حتی بعدها سرکوب کردند قیام های علویان را. ⬅️7- ظلم سیاسی. ❌غصب حق خلافت و ‌امامت بود. نگذاشتند که امام در مسیر هدایت مردم آن مسیر اصلی بحث امامت و خلافت را به نحو احسن انجام بدهد.⛔️ ⬅️8- ظلم اقتصادی. تاراج اموال و دارایی های امام. ☝️پس نگاه می کنیم شدیدترین ظلم ها و شدیدترین انحرافات که جور باشد و شدیدترین بی انصافی ها و بی عدالتی ها را در برابر امام حسین (ع) و یارانشان انجام دادند. خدا لعنتشان کند و ان شاءالله با ظهور حضرت مهدی (ع) جواب این ظلم هایی که به اهل بیت فرا خواندند به نحو احسن گرفته بشود.     ۱۹ 🎤 استاد نصوری، معاونت ارتباطات و تبلیغ مرکز تخصصی مهدویت قم @bonyadsari
4_5951639248397404600.MP3
3.93M
💠 سلسله جلسات 20 ✳️ شرح معرفتی و کوتاه 🎤 حجت الاسلام و المسلمین استاد نصوری (  معاونت محترم ارتباطات و تبلیغ مرکز تخصصی مهدویت قم) 🎬 جلسه 0⃣2⃣ ⏺ کاری از واحد آموزش بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود (عج) استان مازندران @bonyadsari
بنیاد فرهنگی حضرت مهدی عج استان مازندران
💠 سلسله جلسات #جرعه_ای_از_زیارت_عاشورا 20 ✳️ شرح معرفتی و کوتاه #زیارت_عاشورا 🎤 حجت الاسلام و المس
🖋جرعه‌ از زیارت عـاشورا 🗓 ⏪ قسمت 0⃣2⃣ 📜در زیارت عاشورا به نیروهای متعددی چه در جایگاه فرماندهی و چه در جایگاه نیروهای عادی در برابر اهل بیت اشاره شده. در این زیارت تقریبا به چند گروه اشاره شده است:👇 🔷نیروهای برنامه ریز و نیروهایی که ظلم و جور و ستم را در برابر اهل بیت اجرا کردند و برای ازاله و معارضه ی با نظام امامت سنگ تمام گذاشتند و در مقابل امام ایستادند⚔ و بد و بد انجام دادند. 🔸گروهی که برنامه ریزی کردند، ایده پردازی کردند و به نوعی اندیش ورز بودند و فکر و بنیانگذاری جریان انحراف را بعد از ارتحال پیامبر 🥀 بزرگوار انجام دادند. «مِمَّنْ اَسَسَّ اَساسَ ذلِكَ وَبَنى عَلَيْهِ بُنْيانَهُ» 🔷برنامه ریزی در سطح نیروهای ارشد و میانی هم انجام دادند «وَ جَری فی ظُلْمِهِ وَ جَوْرِهِ عَلَیْکُمْ وَ علی..» 🔸اجرای این برنامه ها توسط عمّال اجرایی و دست نشانده های جبهه ی کفر و نفاق بوده، و استمرار بخشیدن به این جریان برای تداوم معارضه با علویّون و به نوعی در برابر کسانی که می خواستند امام و جریان مسیر امامت را برای مردم باز کنند. لذا در 📖زیارت عاشورا به این گروه‌ها اشاره دارد «وَ بِالْبَرآئَةِ مِنْ اَعْداَّئِکُمْ وَ النّاصِبینَ لَکُمُ الْحَرْبَ وَ بِالْبَرآئَةِ مِنْ اَشْیاعِهِمْ وَ اَتْباعِهِمْ» 🔷و دنبال این بودند که حذف فیزیکی پیشوایان حق از صحنه اجتماعی و جامعه بکنند «اَللّهُمَّ الْعَنِ الْعِصابَةَ الَّتی جاهَدَتِ الْحُسَیْنَ وَ شایَعَتْ وَ بایَعَتْ وَ تابَعَتْ عَلی قَتْلِهِ» 🔸در خود جریان روز عاشورا را هم که نگاه کنیم جمعیت زیادی از اشقیاء و شقاوتمندان مثل شمر و ابن زیاد بودند. عده ای هم به طمع مال دنیا سیاه لشگری برای ایجاد رعب و وحشت و همراهی گروه اشقیاء❌ را انجام دادند. اگر چه نباید از آدم های بی تفاوت و عافیت طلب مثل عبیدالله بن حر جعفی هم که بهانه می‌گرفتند و یا کسانی که در برابر امام حسین (ع) بد و بسیار بد انجام دادند و در مقابل امام حسین ایستادند غافل شد. 💥خداوند همه آنها را لعنت کند.🔥 👌ان شاءالله در مسیری قرار بگیریم مثل افرادی همچون حبیب بن مظاهرها، مسلم بن عوسجه و دیگران باشیم که در برابر دفاع از امام سنگ تمام گذاشتند و در برابر امام اطاعت خودشان را به نحو احسن نشان دادند. ۲۰ 🎤 استاد نصوری، معاونت ارتباطات و تبلیغ مرکز تخصصی مهدویت قم @bonyadsari
1_454534363.MP3
5.75M
💠 سلسله جلسات 21 ✳️ شرح معرفتی و کوتاه 🎤 حجت الاسلام و المسلمین استاد نصوری (  معاونت محترم ارتباطات و تبلیغ مرکز تخصصی مهدویت قم) 🎬 جلسه 1⃣2⃣ ⏺ کاری از واحد آموزش بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود (عج) استان مازندران @bonyadsari
بنیاد فرهنگی حضرت مهدی عج استان مازندران
💠 سلسله جلسات #جرعه_ای_از_زیارت_عاشورا 21 ✳️ شرح معرفتی و کوتاه #زیارت_عاشورا 🎤 حجت الاسلام و المس
🖋جرعه‌ از زیارت عـاشورا 🗓 ⏪ قسمت 1⃣2⃣ 📖در زیارت عاشورا سخن از لعن کسانی است که نسبت به اهل بیت ظلم و ستم روا داشتند و حقوق اهل بیت را زیر پا گذاشتند.⛔️ حالا جدای از اینکه این ظالمین چه کسانی بودند ... باید ببینیم چه ″ حقوقی ″ از اهل بیت ضایع کردند؟👇 💥ما می بینیم بعد از رسول الله (ص) بی‌مهری ها و ظلم ها و ستم هایی که به خانواده پیامبر بزرگوار و امیرالمومنین و حتی جامعه اسلامی کردند، نتیجه اش جریانات💥 کنار زدن امیرالمومنین (ع) و کنار زدن امام حسن (ع) و همچنین امام‌ حسین (ع) بوده. 👈اولین نکته ای که باید توجه کنیم حقوق اهل بیت، بخصوص غصب فدک، پایمال کردن حق مادی زهرای مرضیه (س) و به تبع پایمال کردن حق مادی اهل بیت بوده. 👈غصب مسیر خلافت و حاکمیت سیاسی بود که از امیرالمومنین و سایر امامان گرفتند و نگذاشتند که امامان بعد از رسول الله مردم 👥 را به سمت سعادت واقعی که خدا انتظار دارد و آن مقام عبودیت و بندگی است نزدیک کنند. 👈پایمال کردن حقوق اولیه شهروندی. مثل امنیت، آسایش، هتک حرمتی که به خانه حضرت زهرا (س) کردند، سوزاندن درب خانه ی🔥 زهرای مرضیه و در ‌نتیجه به شهادت رساندن ایشان، خانه نشینی امیرالمومنین و همچنین توهین هایی که به امام حسن مجتبی کردند و در طول مسیر حرکت امام حسین از مدینه تا کربلا جسارت ها❌ و توهین هایی که به خاندان عصمت و طهارت کردند و همچنین بعد از واقعه کربلا این توهین ها و جسارت ها را نسبت به خاندان عصمت و طهارت ما می‌بینیم، حتی حق اولیه شهروندی را هم از اهل بیت محروم کردند. 👈منع حق گسترش فرهنگ قرآن و عترت توسط اهل بیت بود. نگذاشتند اهل بیت مطالب اسلام ناب را به مردم گسترش بدهند، آن زیبایی ها و لذت هایی که از مسائل معنوی از 📖 قرآن و عترت می‌خواهند بگیرند از اهل بیت ضایع کردند. 👈حق حیات را از اهل بیت گرفتند. مثل شهادت حضرت زهرا (س) گرفته تا امام حسین و یارانشان. 👈❌حق گرفتن حیات از بهترین یاران اهل بیت‌. از یاران امیرالمومنین مثل میثم تمار گرفته تا حبیب بن مظاهر یار امام حسین (ع). 👈جعل روایات کذاب برای نشر روایات جعلی. نگذاشتند کلام دُر و گرانبهای اهل بیت برای مردم یک نقشه راه باشد برای رسیدن به مقام عبودیت و بندگی. 👈متأسفانه نه اهل بیت را یاری کردن و نه اینکه در مسیر درست اهل بیت را کمک کرده باشند، ❌بلکه بالعکس می بینیم به اهل بیت توهین کردند و امیرالمومنین را دشمن دین خطاب کردند و جسارتهایی نسبت به امام حسن و همچنین نسبت به امام حسین داشتند. 👈حق بعدی که ضایع کردند، ترویج متأسفانه لعن و سب امیرالمومنین علی (ع) و همچنین یاران ایشان و جسارت هایی که در طول تاریخ کردند. ✅یعنی هر نگاهی که یک انسان منصف داشته باشد، می بینیم انسانهای ظالم و‌ پستی بودند، بعد از رسول الله مسیر را در مسیر گمراهی مردم قرار دادند، لذا اینها باید لعن و ‌نفرین☄ بشوند. از آنطرف هم نگاهی معنوی که نسبت به اهل بیت داریم ما روز به روز توسعه بدهیم. ان شاءالله که بتوانیم از رهروان خوبی برای اهل بیت باشیم. ۲۱ 🎤 استاد نصوری، معاونت ارتباطات و تبلیغ مرکز تخصصی مهدویت قم @bonyadsari
1_454534592.MP3
3.25M
💠 سلسله جلسات 22 ✳️ شرح معرفتی و کوتاه 🎤 حجت الاسلام و المسلمین استاد نصوری (  معاونت محترم ارتباطات و تبلیغ مرکز تخصصی مهدویت قم) 🎬 جلسه 2⃣2⃣ ⏺ کاری از واحد آموزش بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود (عج) استان مازندران @bonyadsari
بنیاد فرهنگی حضرت مهدی عج استان مازندران
💠 سلسله جلسات #جرعه_ای_از_زیارت_عاشورا 22 ✳️ شرح معرفتی و کوتاه #زیارت_عاشورا 🎤 حجت الاسلام و المس
🖋جرعه‌ از زیارت عـاشورا 🗓 ⏪ قسمت 2⃣2⃣ ☑️در زیارت عاشورا به پنج اصل از اصول دین اشاره شده. 🔹در بخشی از زیارت عاشورا به توحید اشاره شده. 👌مباحث توحیدی و توحید محوری و خداشناسی در زیارت عاشورا به شکل های گوناگونی مطرح شده، در حقیقت مجموعه‌ای توحیدی و حدیثی قدسی و کلام الهی است و روح حاکم بر این زیارت روح دعا و گفتگوی با خداست، از این رو با تکبیر آغاز می شود و با سجده به پایان می‌رسد.🔆 💠امام حسین که محور این زیارت است به عنوان «ثارَ اللَّهِ» خوانده می شود، یعنی کسی که خون خودش و ‌یاران باوفای خودش را فدای توحید کرده و خون با برکتش رنگ الهی گرفته و افرادی که در راه امام حسین آمدند یاری کردند و امام حسین را در مسیر نگاه الهی خودش بردند، عملا انسانهای توحید محوری بودند. ✋سلام ها در این زیارت سلام خدا بر امام حسین علیه السلام است و بیشترین لعن های آن، لعن های خدا بر دشمنان آن حضرت است.❌ 👥 زائر و کسی که زیارت می‌‌ خواند، در این زیارت می بینیم همراهی با ولایت برای رسیدن به مقام عنداللهی است که طلب می کند، که در پایان می خوانیم «وَ ثَبِّتْ لِی قَدَمَ صِدْقٍ عِنْدَكَ مَعَ الْحُسَینِ وَ أَصْحَابِ الْحُسَینِ».✨ ان شاءالله که بتوانیم در مسیر الهی این را به نحو احسن داشته باشیم. 📃در متن زیارت واژه هایی چون «الله» «اللَّهُمَّ» و شبیه این می بینیم پنجاه مرتبه تکرار شده که با احتساب صد سلام و صد لعن آمار آن به بیش از ششصد مرتبه می‌رسد. پس می بینیم روح کلی که در زیارت عاشورا حاکم است یک اصل از اصول دین هست و آن ″نگاه توحیدی″ که در جای جای زیارت عاشورا به آن اشاره شده. ان شاءالله که بتوانیم با خواندن زیارت عـاشورا نگاه توحید محوری خودمان را مستحکم کنیم. ۲۲ 🎤 استاد نصوری، معاونت ارتباطات و تبلیغ مرکز تخصصی مهدویت قم @bonyadsari
بنیاد فرهنگی حضرت مهدی عج استان مازندران
🛑امام حسین (ع) وارث کمالات پیامبران 10. خداوند به حضرت زکریا ذریه عنایت کرد. (نالِكَ دَعا زَكَرِيَّ
🛑امام حسین (ع) وارث کمالات پیامبران 11.اوصاف دیگری از پیامبران خداوند متعال اوصافی از قبیل عبد،صالح،خیر،صبر،اخلاص،احسان و مانند انرا برای پیامبرانی مانند زکریا،یحیی،الیاس،ادریس،اسماعیل،الیسع،یونس،لوط،ابراهیم،اسحاق،یعقوب و مانند آن بیان کرده است که تمام این اوصاف برجسته در امام حسین(ع) نیز وجود داشته است به آیات ذیل توجه کنید. -الف: «وَ إِسْمَاعِیلَ وَ إِدْرِیسَ وَ ذَاالْکفْلِ کلٌّ مِّنَ الصَّابِرِینَ*وَأَدْخَلْنَاهُمْ فِي رَحْمَتِنَا إِنَّهُم مِّنَ الصَّالِحِينَ) -ب (وَ زَكَرِيَّا وَ يَحْيى‌ وَ عِيسى‌ وَ إِلْياسَ كُلٌّ مِنَ الصَّالِحِينَ ) -ج (وَ إِسْمَاعِيلَ وَ الْيَسَعَ وَ يُونُسَ وَ لُوطًا وَ كُلاًّ فَضَّلْنَا عَلىَ الْعَلَمِين) -د (وَاذْكُرْ إِسْمَاعِيلَ وَالْيَسَعَ وَذَا الْكِفْلِ وَكُلٌّ مِنَ الْأَخْيَارِ) -ه (وَ اذکُر عِبادَنا إِبراهِیم‌َ وَ إِسحاق‌َ وَ یَعقُوب‌َ أُولِی‌ الأَیدِی‌ وَ الأَبصارِ) 📚منبع : کتاب امام حسین (ع) وارث پیامبران @bonyadsari
🆕 خط مشی واحد خط و مشی و استراتژی مشترک، از قوی ترین دلایل پیوند عاشورا و انتظار است. ائمه علیهم السلام نه تنها هیچ گاه حکومت های نامشروعِ جور را تأیید نکردند، بلکه بسته به شرایط، علیه آن ها نیز به پا خواستند؛ لذا عاشورا و انتظار را باید از حیث راهبرد و خطّ مشی، در این چارچوب بررسی کرد. بررسی ها به سهولت ثابت می کنند که استراتژی امام حسین علیه السلام و حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف، از این نظر نیز، منطبق هستند. در واقع قیام اباعبدالله علیه السلام از آن جا کلید خورد که «ولید بن عتبه» فرماندار مدینه، از ایشان خواست که یا با یزید بیعت کند و یا تبعید را بپذیرد. این خواسته، برای امام چنان سهمگین بود که برآشفتند و فرمودند: «الا وَ اَن الدَّعی بنَ الدَّعِی قَد رَکَزَ بَینَ اِثنَین، بَینَ السّلّهَ وَالذَلّه و هَیهاتَ مِنّا الذِلّه» (1)؛ «همانا نابکار، فرزند نا بکار، مرا بین مرگ و ذلت قرار داده است و ذلت از ما دور باد». ایشان، در جایی دیگر علت عدم بیعت با یزید را این گونه بیان می کنند: «یزید رَجُلٌ فاسِقٌ، شارِبُ الخَمر، قاتلُ النّفسِ المُحترُمَه، مُعلِنً بِالفِسق و مِثلِی لایُبایِعَ بِمِثلِه» (2)؛ «یزید، فردی فاسق، شراب خوار، قاتلِ جان بی گناهان و ظاهر الفسق است و کسی مانند من با چنین شخصی بیعت نمی کند». از نظر امام حسین علیه السلام، بیعت کردن با یزید، نه تنها صحّه گذاشتن بر روی خلافت شخص او، که به معنای قبول سنت «خلافت سلطنتی» بود که معاویه، پایه گذار آن محسوب می شد (3). تصمیم امام حسین علیه السلام بر عدم بیعت با یزید، تصمیمی از روی عصبیت و ارادۀ شخصی نبود. بلکه این تصمیم، با مشیت خداوند و در چارچوب کلی مکتب اسلام اتخاذ شد و هر امام دیگری نیز در چنین شرایطی، همین تصمیم را اتخاذ می نمود. چنان چه خود ایشان فرموده است: «اِنّی لا یُبایِعُ لَهُ (یزید) اَبَداً لِاَنّ الاَمرَ اِنّما کان لِی مِن بَعدِ اَخِی الحَسن علیه السلام » (1)؛ «من هرگز با یزید بیعت نمی کنم؛ چرا که پس از برادرم امام حسن علیه السلام تصمیم گیری با من است». در موضوع مهدویت و انتظار نیز، مسئلۀ عدم بیعت با حکومت نامشروع، کاملاً برجسته است. در بسیاری از روایات، تصریح شده که علت و حکمت غیبت حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف این است که آن حضرت، به وسیلۀ غیبت، از یوغ بیعت با طاغوت های زمان، آزاد می شود تا تعهد و بیعتِ با هیچ طاغوتی را به عهده نداشته باشد. هر چند برخی از ائمه علیهم السلام، برای حفظ کیان اسلام و اساس مذهب شیعه، مجبور به تقیه و سکوت بودند؛ اما این مسأله، در مورد امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف مطرح نخواهد بود؛ چراکه آن حضرت، پس از ظهور، بدون هیچ تقیه ای، با شمشیر برهنه، به جنگ با ستمکاران و کافران خواهد رفت. حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف، خود، در این باره می فرمایند: «اِنّهُ لَم یَکُن اَحدٌ مِن آبائِی اِلّا و قَد وُضِعَت فِی عُنُقِه بَیعهٌ لِطّاغِیهِ زَمانِه و اِنّی اَخرُجُ حینَ اَخرُجُ ولا بَیعهٌ لِاحدٍ مِن الطّواغِیت فِی عُنُقِی» (2)؛ «همانا هیچ کدام از پدران من نبودند، مگر آن که بیعتی از ستمکاران برگردن داشتند و من، خروج و ظهور خواهم کرد، در حالی که هیچ بیعتی با طواغیت، به گردن ندارم». امام صادق علیه السلام نیز بر این موضوع، این گونه تصریح می کنند: «یَقومُ القائِم وَ لَیسَ فِی عُنُقِه بَیعَۀٌ لِاحَدٍ» (1)؛ «قائم قیام می کند، در حالی که در قبال هیچ کس، بیعتی ندارد». هنگامی که این روایات و روایات مشابه دیگر را با کلمات امام حسین علیه السلام در مورد عدم بیعت، کنار هم قرار می دهیم، روشن می شود که استراتژی سازش ناپذیری و عدم بیعت در برابر طاغوتیان و ستمگران، در فرهنگ عاشورا و انتظار، مشرک است. 📚منبع : کتاب از فرات تا فرات @bonyadsari
1_454534953.MP3
4.53M
💠 سلسله جلسات 23 ✳️ شرح معرفتی و کوتاه 🎤 حجت الاسلام و المسلمین استاد نصوری (  معاونت محترم ارتباطات و تبلیغ مرکز تخصصی مهدویت قم) 🎬 جلسه 3⃣2⃣ ⏺ کاری از واحد آموزش بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود (عج) استان مازندران @bonyadsari
بنیاد فرهنگی حضرت مهدی عج استان مازندران
💠 سلسله جلسات #جرعه_ای_از_زیارت_عاشورا 23 ✳️ شرح معرفتی و کوتاه #زیارت_عاشورا 🎤 حجت الاسلام و المس
🖋جرعه‌ از زیارت عـاشورا 🗓 ⏪ قسمت 3⃣2⃣ 🔸اشاره ی دیگری که در زیارت عاشورا به بخشی از اصول دین بعد از توحید شده، بحث عدل است. 📜روایتی از امام حسین (ع) داریم که می‌فرماید: «از رسول الله (ص) شنیدم اگر از دنیا جز یک روز باقی نمانده باشد خداوند آن روز ⛅️ را طولانی کند تا مردی از فرزندان من قیام کند و زمین را از عدل و داد پر کند پس از آنکه از ستم❌ و بیدادگری آکنده شده باشد.» 📚و ده ها روایت از خبر عدالت جهانی و ریشه کنی ستم و ستمگری در سایه ی حکومت موعودِ آخرین دیده شده. 👌جالب است که عدالت و دادگری از آشکارترین ویژگی های امام مهدی (ع) است، در دعاها هم می گوییم که نسبت به این قضیه واقعا منتظریم💕 که ایشان بیاید و جهان را پر از عدل و داد کند. 📖وقتی در زیارت عاشورا بحث ظلم گفته می شود، ظلم در مقابلش عدل است. یعنی آدم هایی که مورد لعن قرار می گیرند ظلم کرده اند و آدم هایی که مورد درود و تمجید قرار می گیرند به دنبال بحث عدالت بوده اند. ⚜امام کاظم (ع) در تفسیر آیه ی «اعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ يُحْيِی الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِهَا» می‌فرماید: مقصود این نیست که زمین را باران زنده می کند بلکه خداوند مردانی را برمی‌انگیزد که عدالت را زنده می کنند. پس به سبب جان گرفتن عدل در جامعه زمین زنده می‌شود.🌏 🔹اگر اینها اجازه می دادند امام حسین مسیر راه را ادامه می داد و مردم را به سمت توحید و عدالت دعوت می کرد و عدالت را در جامعه در مقابل ظلم و ستم دشمنان خاصّه در رأس آنها یزید ملعون و یاران او اجرا می کرد .. ❌متأسفانه این اجازه را ندادند و در مقابل عدالت ایستادند، که در زیارت عاشورا این نگاه مورد لعن💥 واقع شده و در مقابل کسانی که از امام حسین (ع) یاری کردند نگاه تمجید به آنها شده و عملا بر آنها 💐درود فرستاده شده است. ✅ان شاءالله روزی را شاهد باشیم که بتوانیم در مسیر عدالت گام برداریم و بستری را برای آن عدالت گستر بزرگ، امام زمان (ع) آماده کنیم تا مسیر امام حسین را به سرانجام برساند و جامعه را با نگاه عدالت خودش فراگیر کند و انسان ها توحید محور و عدالت محور باشند. ۲۳ 🎤 استاد نصوری، معاونت ارتباطات و تبلیغ مرکز تخصصی مهدویت قم @bonyadsari
:: شعبه بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود (عج) در بهشهر تأسیس می‌شود پورتال جامع مهدویت :: بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) استان مازندران https://sari.mahdaviat.ir/articles/19766
بنیاد فرهنگی حضرت مهدی عج استان مازندران
🆕 خط مشی واحد خط و مشی و استراتژی مشترک، از قوی ترین دلایل پیوند عاشورا و انتظار است. ائمه علیهم الس
🆕 مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف، منتقم حادثۀ عاشورا حادثۀ عاشورا، علی رغم صحنه های زیبایی از عشق و ایثار، صحنه های غم انگیز بسیاری را نیز در خود داشت؛ به گونه ای که به واقع، آن را می توان یک تراژدیِ بزرگ خواند.در این تراژدی، دنیاپرستان و خودکامگان، چنان صحنه های دهشتناکی را از درّنده-خویی خود، به نمایش گذاشتند که پس از چهارده قرن، هنوز هم داغ فجایعی که بر امام حسین علیه السلام و اهل بیتش روا داشته شد، تازگی دارد؛ که البته، همین امر، مکتب تشیع را زنده و پویا نگه داشته است. اگرچه پس از پایان پذیرفتن فاجعۀ عاشورا، بسیاری به خود آمدند و به فکر انتقام گیری از جنایتکاران واقعۀ کربلا افتادند و تا حدود زیادی نیز موفق شدند که قاتلین شهدای کربلا را به سزای اعمالشان برسانند؛ اما داغی که عاشورا بر دل ائمه علیهم السلام گذاشت، چیزی نبود که با قیام کسانی چون مختار و توابین، تسکین یابد؛ لذا پیوسته از روزی خبر می دادند که شخصی از نسل آنان خواهد آمد و از ظالمین و مستکبرین، انتقام خواهد گرفت. البته هنگام ظهور حضرت حجت عجل الله تعالی فرجه الشریف، تمامی جنایتکاران واقعۀ کربلا- جز عده ای که در رجعت، بازگردنده خواهند شد- وجود ندارند، اما انتقام گیری از مستکبران، به منزلۀ انتقام گیری از قاتلین امام حسین علیه السلام خواهد بود؛ چرا که انتقام گیری حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف از افراد نیست، بلکه از فرهنگ ظلم و بیداد است که علیه مظلومان، اعمال می شود. بنابراین نابودی ظالمین و جبارین عالم، به نوعی انتقام خون امام حسین علیه السلام و فاجعۀ عاشورا است. امام حسین علیه السلام در بارۀ چگونگی خون خواهی حضرت حجت عجل الله تعالی فرجه الشریف می فرماید: «وَلله لا یَسکُنُ دَمِی حتّی یَبعَثُ اللهَ المَهدِی فَیَقتُلُ عَلی دَمِی مِن المُنافِقِین الکَفَرَۀِ الفَسَقَه سَبعینَ اَلفاً» (1)؛ «سوگند به خدا؛ خون من از جوشش باز نمی ایستد تا این که خداوند، مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف را برانگیزد.او به انتقام خون من، هفتاد هزار نفر ازمنافقان را خواهد کشت». امام صادق علیه السلام نیز در تفسیرآیۀ «وَ مَن قَتَلَ مَظلُوماً فَقَد جَعَلنا لِوَلیّه سُلطانا» (1)، فرمودند: «نُزِلَت فی الحُسین لَو قَتَلَ وَلِیّه اَهلَ الاَرض ما کانَ مُسرِفاً وَ وَلیُّه اَلقائِم عجل الله تعالی فرجه الشریف » (2)؛ «مراد از مظلوم، در این آیه، حضرت امام حسین علیه السلام است که مظلوم کشته شد و ولیّ او، قائم عجل الله تعالی فرجه الشریف می باشد که تمام تجاوزگران زمین را خواهد کشت». درمورد همین آیه، امام باقر علیه السلام نیز فرموده اند: «نَحنُ اَولیائُه وَ القائِم مِنّا اِذا قامَ طَلَب بِثارِالحُسین، فَیَقتَلُ حتّی یُقال قَد اَسرَفَ فِی القَتل.» (3)؛ «ما اولیای دم امام حسین علیه السلام هستیم. هنگامی که قائم عجل الله تعالی فرجه الشریف قیام کند، به قدری ظالمان را به هلاکت خواهد رساندکه گفته خواهد شد: بسیاری را کشت». در دعای ندبه نیز، این گونه، به این حقیقت اشاره شده است: «أینَ طالبُ بِدَمِ المَقتُولِ بِکربَلا». هم چنین، بنابر دلالت روایات زیادی، در هنگام ظهور، حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف و یاران آن حضرت، شعار خون خواهی حسین علیه السلام را سر در زیارت عاشورا نیز می خوانیم: «أن یَرزُقَنی طَلَبَ ثارِکَ مَعَ اِمامٍ مَنصُور مِن اَهلِ بیتِ مُحمّد علیهم السلام »؛ «از خداوند می خواهم که خون خواهی تو را همراه با امامی که از اهل بیت پیامبر علیهم السلام است، نصیب من فرماید». مسئلۀ بازخواست از قاتلین امام حسین علیه السلام، چنان مهم است که یکی از القاب حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف، «منتقم» می باشد. بدین ترتیب، چه دلیلی محکم تر از خون خواهی، برای پیوند عاشورا و انتظار وجود دارد؟! 📚منبع : کتاب از فرات تا فرات @bonyadsari
بنیاد فرهنگی حضرت مهدی عج استان مازندران
🛑امام حسین (ع) وارث کمالات پیامبران 11.اوصاف دیگری از پیامبران خداوند متعال اوصافی از قبیل عبد،صا
🛑امام حسین (ع) وارث کمالات پیامبران 12. حضرت ادم (ع) خلیفه خدا و معلم فرشتگان (وَإِذْ قَالَ رَبُّكَ لِلْمَلَائِكَةِ إِنِّي جَاعِلٌ فِي الْأَرْضِ خَلِيفَةً) (يَا آدَمُ أَنْبِئْهُمْ بِأَسْمَائِهِمْ) امام حسین (ع) نیز دارای این دو ویژگی است. 📚منبع : کتاب امام حسین (ع) وارث پیامبران @bonyadsari
1_454535155.MP3
4.13M
💠 سلسله جلسات 24 ✳️ شرح معرفتی و کوتاه 🎤 حجت الاسلام و المسلمین استاد نصوری (  معاونت محترم ارتباطات و تبلیغ مرکز تخصصی مهدویت قم) 🎬 جلسه 4⃣2⃣ ⏺ کاری از واحد آموزش بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود (عج) استان مازندران @bonyadsari
بنیاد فرهنگی حضرت مهدی عج استان مازندران
💠 سلسله جلسات #جرعه_ای_از_زیارت_عاشورا 24 ✳️ شرح معرفتی و کوتاه #زیارت_عاشورا 🎤 حجت الاسلام و المس
🖋جرعه‌ از زیارت عـاشورا 🗓 ⏪ قسمت 4⃣2⃣ 📝در زیارت عاشورا که به بحث توحید و عدل اشاره شد، می بینیم به بخش سوم از اصول دین هم اشاره شده و آن بحث نبوت است. 👌در چند موضع به نام پیامبر عزیز ما اشاره شده است. پس زیارت عاشورا عملا همان مسیری🌈 است که پیامبر بزرگوار ترسیم کرد. امام حسین (ع) نیز در همین مسیر است و ان شاءالله به دست امام زمان (ع)🌟، به نام خاتم الاوصیاء به سرانجام می رسد. 📖در آنجا از زیارت عاشورا که می گوییم: «اَللهُمَّ العَن اَوَلَّ ظالِمٍ ظَلَمَ حَقَّ مُحَمِّدٍ وَ آلِ مُحَمَّد» و در جایی «یا بنَ رَسولِ الله» این خودش نشان دهنده ی جایگاه بحث نبوت در زیارت عاشورا و همچنین لعن به بنیانگذاران❌ ظلم به اهل بیت است که این هم نادیده گرفته نشده است و عملا ظلمی که به خود پیامبر بزرگوار کردند، ظلمی که به خاندان عصمت و طهارت کردند، کلا شامل آن افرادی که در مقابل رسول الله (ص) هم ایستادند می‌شود. 👈👈اصل بعدی اصل امامت است. 💠تعبیراتی مثل «اَهْلَ الْبَیْتِ»، «آلِ مُحَمَّد»، «یَابْنَ اَمیرِالْمُؤْمِنینَ»، «مَعَ اِمامٍ مَنْصُورٍ»، «عَلَی الْحُسَیْنِ»، «وَ عَلی اَوْلادِ الْحُسَیْنِ» و یا لعن اهل سقیفه و بنی امیه و دشمنان اهل بیت علیهم السلام اشاره به بحث امامت و حقانیت✨ آن در زیارت عاشورا دارد. ☝️بحث پایانی هم بحث معاد است، که ذکر اسامی روز جزا در زیارت عاشورا اشاره شده است مثل «یَوْمِ الْقِیامَةِ»، «وَالاْخِرَةِ» و «یَوْمَ الْوُرُودِ». این اشاره به این است که مردم باید به دنیای پس از مرگ توجه ⚠️ داشته باشند: «وَ الْآخِرَةُ خَيْرٌ وَ أَبْقى‌» آن دنیاست که باقی است. 👥 مسیری که یاران امام حسین (ع) شروع کردند، قطعا آن دنیا را باور کردند و این باور باعث شد که در زندگی خود، در حمایت از امام خود🌷 سنگ تمام بگذارند. لذا با باور به این امر انسان ها شاداب تر، پویاتر و جدی تر نسبت به یاری کردن امام خود می پردازند. ☑️ان شاءالله ما هم با باور به دنیای پس از مرگ بتوانیم امام خود را یاری بدهیم. در زمان غیبت با ترک گناه و انجام واجبات، جامعه و خودمان را اصلاح بکنیم تا زمینه برای فرج امام زمان (ع) فراهم باشد‌. ان شاءالله جزء منتظرین واقعی امام زمان باشیم. ۲۴ 🎤 استاد نصوری، معاونت ارتباطات و تبلیغ مرکز تخصصی مهدویت قم @bonyadsari
🆕 پیوند عاطفی میان دو امام یکی از ملاک های ارزیابی و سنجش رابطۀ دو فرد، تعاملات بین الاثنینی و میزان عبارات محبت آمیزی است که میان آنان مبادله می شود. البته بعضاً تعابیر ریاکارانه نیز در روابط افراد وجود دارد، اما عبارات خالصانه و عاشقانه، هیچ گاه با تملقات ساختگی، مخدوش نمی شود و طریق بازشناسی میان آنان، بسیار آسان است. یکی از راه های برآورد میزان پیوند میان عاشورا و انتظار، رابطۀ عاطفی و تعابیر محبت آمیزی است که میان امام حسین علیه السلام و حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف وجود دارد. البته روابط عاشقانه و خالصانۀ میان تمامی معصومین علیهم السلام، به حدی است که می توان گفت بسیار بالاتر از حدّ روابط انسان های عادی است؛ چرا که عشق و عطوفتی که معصومین علیهم السلام نسبت به یک دیگر داشته اند، رنگ الهی داشت. برای مثال، رابطۀ خاصی که میان حضرت علی علیه السلام و پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم یا حضرت زهرا علیها السلام برقرار بود را هرگز نمی توان در محدودۀ روابط خویشاوندی محصور کرد. بر همین اساس، رابطۀ طرفینی امام حسین علیه السلام - قهرمان نهضت عاشورا- و حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف - قهرمان نهضت انتظار- نیز بسیار فراتر از رابطۀ پدری و فرزندی است. چرا که در جملات زیبا و خالصانه ای ایشان نسبت به یک دیگر، صبغۀ خدایی دیده می شود. چنان چه، مهدی موعود عجل الله تعالی فرجه الشریف، تعجیل در فرج خود را با عزاداری بر امام حسین علیه السلام پیوند زده است: «اِنّی لَاَدعُوا المومِن یُذکِرَ مُصیبُهَ جَدّی الشَّهید ثُم یَدعُوا اِلیّ بِتعجیلِ الفَرَج وَالتّایید» (1)؛ «همانا، من برای فرد مؤمنی که مصیبت جد شهیدم را به یاد آورد و سپس تعجیل در فرج و تأیید من را از خدا بخواهد، دعا خواهم کرد». عباراتی از حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف در رثای امام حسین علیه السلام نقل شده، چنان سوزناک است که درک آن، از توان انسان خارج می شود: «سلام بر حسین؛ کسی که جانش را قربانی حفظ اسلام کرد. سلام بر کسی که خداوند را به صورت آشکار و پنهان اطاعت می نمود».«السّلام عَلی المُغَسِّلِ بِدَمِ الجَراح، السلام علی المَقطوعِ الوَتِین، السلام علی الشَیّب الخَضِیب، السلام عَلَی الخَدّ التَّریب... » (2). «سلام بر کسی که با خون زخم هایش غسل داده شد؛ سلام بر رگ بریدۀ گردن؛ سلام بر محاسن خونی؛ سلام بر گونه های به خاک افتاده ...» حضرت اباعبدالله علیه السلام نیز همواره به یاد مهدی موعود عجل الله تعالی فرجه الشریف بوده اند. روایاتی که در بخش های گذشته از امام حسین علیه السلام ذکر کردیم، سرشار از عشق و عطوفت آن حضرت نسبت به آخرین حجت خداوند بود. به ویژه عباراتی که امام حسین علیه السلام در آن، از آمدن شخصی از نسل خودشان خبر می دادند که پس از غیبت ظهور خواهد کرد و اهداف ناتمام عاشور را به بار خواهد نشاند. هم چنین، در دعای روز ولادت امام حسین علیه السلام از امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف یاد می شود و در روز عاشورا و زیارت این روز، نام و یاد مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف، تسلی بخش قلوب سوزان شیفتگان اهل بیت علیهم السلام است. از این رو، صرف نظر از دیگر پیوندها، روابطی استوار و آکنده از عشق و عطوفت، میان این دو امام وجود دارد و همین امر، میان عاشورا و انتظار، پیوندی از سلک احساسات و عواطف الهی، برقرار کرده است. 📚منبع : کتاب از فرات تا فرات @bonyadsari
بنیاد فرهنگی حضرت مهدی عج استان مازندران
🛑امام حسین (ع) وارث کمالات پیامبران 12. حضرت ادم (ع) خلیفه خدا و معلم فرشتگان (وَإِذْ قَالَ رَبُّ
🛑امام حسین (ع) وارث کمالات پیامبران 13. حضرت سلیمان رضای حق را جویا بود. (قَالَ رَبِّ أَوْزِعْنِي أَنْ أَشْكُرَ نِعْمَتَكَ الَّتِي أَنْعَمْتَ عَلَيَّ وَعَلَى وَالِدَيَّ وَأَنْ أَعْمَلَ صَالِحًا تَرْضَاهُ) امام حسین (ع) نیز فرمود :«رضی الله رضانا أهل البیت» 📚منبع : کتاب امام حسین (ع) وارث پیامبران @bonyadsari
🆕 معرفت نسبت به امام آنچه در واقعۀ عاشورا، اصل و ریشۀ همۀ فضیلت هاست، گوهر معرفت و شناخت امام حق است. یاران حسین علیه السلام، عاشورایی شدند و جاودانه گردیدند؛ چون امام خود را شناختند و با همین شناخت، تا پای جان با امام خویش ماندند و در نتیجه به فوز عظیم(1) رسیدند. در مقابل، یزیدیان که از شناخت امام حق، بازماندند، به پیشوای باطل گرویدند و برای ابد، سعادت را باختند. در تاریخ آمده است زمانی که رویارویی دو لشگر قطعی شد، امام حسین علیه السلام آیۀ استرجاع را تلاوت نمود و چون علی اکبر علیه السلام، جوان رشیدش، علت را جویا شد، در جواب فرمود: «گویا به گوشم شنیدم که این کاروان به سوی مرگ می رود!» علی که سرشار از عرفان و شناخت است، پرسید: «آیا ما بر حق نیستیم؟!» و هنگامی که پدر، صحبتش را تأیید نمود، با افتخار فریاد زد: «اذاً لانبالی بالموت»؛ «در این صورت، ما را از مردن باکی نیست؛ بلکه برای آن، آغوش گشوده ایم!» آری! این گونه است که شناخت امام و راه و هدف او، آدمی را استوار و پایدار می کند. امروز نیز، منتظران عاشورایی باید با همۀ توان، مهدی آل پیامبر علیهم السلام را به عنوان مظهر حق و تنها راه منتهی به خدا (1) بشناسند و حق و باطل و معروف و منکر را با او محک بزنند (2)؛ چرا که اگر جز این باشد قطعاً از مسیر حقیقت، گمراه شده و به دامن یزیدیان زمان، خواهند افتاد. اگرچه امروز، امام منتظران، غایب است؛ ولی کسب معرفت امام خواهد توانست که بین منتظران و امامشان، پیوند برقرار کند و منتظران را در همین عصر، در خدمت امام و اهداف او قرار دهد. 📚منبع : کتاب از فرات تا فرات @bonyadsari