4. معرفی و بلند کردن امیرالمؤمنین به دست پیامبر.m4a
3.58M
#فایل_صوتی
📜ترجمه خطبه غدیر ؛
↩️بخش چهارم: معرفی و بلند کردن امیرالمؤمنین علیه السلام به دست پیامبر صلی الله علیه و آله ؛
⏱مدت: 03:47 دقیقه ؛
💿حجم: 3.4 MB
📖منبع: بر کرانه غدیر ؛
( #معرفت_و_بیعت_با_موعود_از_غدیر_تا_ظهور )
عبارت پانزدهم ،معرفی امام زمان ارواحنافداه در خطبه ی غدیر خم
«ألَا إِنَّهُ قَد بُشِّرَ بِهِ مَن سَلَفُ بَینَ یَدَیه»
« بدانید او کسی است که گذشتگان قرون پیش به او بشارت داده اند.»
اعتقاد به مهدویت و وجود مصلح کل، اعتقاد همه ی ادیان، و تمامی سیستم های فکری، حتی نظام های فکری غیر دینی (که اغلب سیستم های فکری سیاسی هستند) می باشد. چون بشر به طورطبیعی و فطری انتظارِحکومت و دنیایی را می کشد که در آن، هیچ بی عدالتی، ظلم و ستمی نباشد تا در آن جا بتواند حکومت کند. در این قسمت، که به اصطلاح، بخش موعود ملل و ادیان است، حضرت می فرمایند: « ... ألَا إِنَّهُ قَد بُشِّرَ بِهِ مَن سَلَفُ بَینَ یَدَیه ...» و نمی فرمایند: تمام انبیا به او بشارت داده اند؛ بلکه می فرمایند: « قد بشّر به من سلف القرون بین یدیه»؛ تمام قرونی که در گذشته بوده اند به او وعده داده اند. منظور حضرت این است که چه نظام های دینی، چه نظام های غیر دینی، چه فکرهای فلسفی و چه فکرهای اجتماعی، تمامشان به مهدی موعود وعده داده اند؛ منتها هر کدام از اینها یک بعد از این موعود را معرفی کرده اند؛ چون اولاً این وعده، فطری است؛ ثانیاً موعود ادیان است؛ ثالثاً تمام نظام های فکری در انتظار چنین حکومتی هستند. پس تشکیل چنین حکومتی که (از نظر عمومی) در آن جا عدل و داد، حکومت کند و پایه این حکومت، خدا باشد، بسیار مطلوب است که این مطلب را برخی از آیات و روایات هم بدان اشاره دارند:
(یعْبُدُونَنِی لَا یُشْرِکُونَ بِی شَیئًا)
« لَا یَبقَی أَرضٌ إِلَّا نُودِیَ فِیهَا شَهَادَةُ أَن لَا إِلَهَ إِلَا اللهُ وَ أَنَّ مُحَمَداً رَسُولُ الله».
این مسأله مورد تأکید آموزه ها و مدارک دینی ما است. پس نکته ی مهم و شاهکار این وعده حتمی و بطلان ناپذیر بودن و قطعی بودن ظهور امام زمان (ارواحنافداه) و غلبه اش بر دنیا است؛ زیرا خداوند فرمود:
( وَ لَقَدْ کَتَبْنَا فِی الزَّبُورِ مِنْ بَعْدِ الذِّکْرِ أَنَّ الْأَرْضَ یرِثُهَا عِبَادِی الصَّالِحُونَ)
و نیز فرمود:
(وَعَدَ اللَّهُ الَّذِینَ آمَنُوا مِنْکُمْ وَ عَمِلُوا الصَّالِحَاتِ لَیسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِی الْأَرْضِ کَمَا اسْتَخْلَفَ الَّذِینَ مِنْ قَبْلِهِمْ ...)
که اگر در مدارک دینی ما، پیش گویی های اناجیل اربعه، اسفار تورات، کتاب های زند، پازند و پانیشال های زرتشتی ها و در کتب هندوها، کتب براهمایی ها و نوع کسانی که الان در دنیا اسمی از آن ها هست را مشاهده کنیم- با وجود همه ی تحریفات شان- به آن حضرت (علیه السّلام) وعده داده اند.
پس ظهور منجی قطعی در تمام ادیان است و یکی از مشترکات تمام ادیان اعتقاد به موعود مصلح در آخرالزمان است و تنها اختلاف در مصداق این موعود وجود دارد....
باور کنیم روزی خواهد آمد که بنی آدم صبح کنند هیچ گرفتار، مریض ،فقیر و مشرکی در عالم هستی نباشد....
تمام دعایمان درک این ایام باشد ....
اللهم انا نرغب الیک فی دوله کریمه...
بخش پنجم_تاکید بر توجه امت به مسئله امامت.m4a
3.08M
#فایل_صوتی
📜ترجمه خطبه غدیر ؛
↩️بخش پنجم: تأکید بر توجه امت به مسئله امامت ؛
⏱مدت: 03:16 دقیقه ؛
💿حجم: 2.9 MB
📖منبع: کتاب بر کرانه غدیر ؛
📜 #درسنامه_مهدویت
[⏩ادامه پست شماره قبل]
🎙مرحوم علامه طباطبايی نيز جايگاه رجعت در نگاه اهل سنّت را اين گونه بيان كرده است:
📃غير شيعه، يعني اهل تسنن اگر چه به ظهور حضرت مهدی اعتراف كردند و آن را بهطور متواتر از پيامبر اكرم صلياللهعليهوآله نقل كردند، لكن رجعت را انكار كرده و قول به رجعت را از مختصات شيعه برشمرده اند و در اين ايام بعضي از آنانكه منتصب به شيعه هستند نيز به آنان ملحق شدند.
⏩ادامه دارد....
📙منبع: برگرفته از کتاب درسنامه مهدویت آقای سلیمیان
💞⚡💞⚡💞
@bonyadsari
بخش ششم؛ اشاره به کارشکنی های منافقین.m4a
5.3M
#فایل_صوتی
📜ترجمه خطبه غدیر ؛
↩️بخش ششم: اشاره به کارشکنی های منافقین ؛
⏱مدت: 05:38 دقیقه ؛
💿حجم: 5.1 MB
📖منبع: بر کرانه غدیر ؛
( #معرفت_و_بیعت_با_موعود_از_غدیر_تا_ظهور )
عبارت شانزدهم، معرفی امام زمان ارواحنافداه در خطبه ی غدیر خم
«ألَا إِنَّهُ البَاقِی حُجَّةً وَ لَا حُجَّةَ بَعدَه»
« بدانید! او حجت باقی است و هیچ حجتی بعد از او نیست.»
زمین لحظه ای بدون حجت خدا نخواهد بود یا ظاهر و آشکار و یا پنهان و ناشناس در بین مردم...
لذا حضرت می فرماید این آخرین حجت پایدار خداست؛ یعنی از سال 260 قمری که امام حسن عسکری (علیه السّلام) به شهادت رسیدند، امام زمان (ارواحنافداه) حجت روی زمین هستند.
سؤالی که اینجا مطرح می شود این است که اگر پس از آن حضرت حجتی نیست، مسئله رجعت حضرت عیسی (علیه السّلام) و ائمه (علیهم السّلام) چگونه توجیه پذیر است؟ در پاسخ می گوییم روایات زیادی داریم که ائمه معصومین (علیهم السّلام) پس از امام زمان ارواحنافداه باز می گردند و حکومت می کنند. در این که اصل رجعت طبق آیات قرآن جزء ضروریاتِ اعتقادات شیعه است شکی نیست؛
اما تعبیر «لا حجة بعده»، ناظر به عنوان حجت که امامت و مسئولیت است می باشد و نظری به رجعت دیگر امامان ندارد؛ زیرا که آنان حجت های قبلی هستند که دوباره رجعت خواهند کرد؛ مثل حضرت عیسی (علیه السّلام) که می آیند و به عنوان وزیر امام زمان (ارواحنافداه) پشت سر ایشان نماز می گزارند: «.. یُصَلَّی خَلفَه ...»؛ اما حضرت عیسی (علیه السّلام) به تنهایی حجت مستقل نیستند. حجت بودن ایشان تحت حجیت امام زمان (ارواحنافداه) خواهد بود. اگر هم امیرالمؤمنین و امام حسین (علیهما السّلام) تشریف بیاورند،- ولی حکومت به نام امام زمان ارواحنافداست و لذا « ... ألَا إِنَّهُ البَاقِی حُجَّةً وَ لَا حُجَةَ بَعدَه ...» نشان می دهد که ایشان به عنوان آخرین نفر است که حکومت جهانی خدا را تشکیل می دهد و اگر قرار است تا قیامت بقیه ائمه (علیهم السّلام) هم بیایند که می آیند ذیل حکومت امام زمان(ارواحنافداه) هستند؛ نه این که حجیت مستقلی داشته باشند...
و معنای حجت یعنی دلیل که خداوند متعال در قیامت بوسیله ی او به ما احتجاج می کند..
برترین انسان ها بعد از انوار مقدس معصومین علیهم السلام مدلول دلیل یعنی حجت و امام زمانشان هستند...
دود مدلول آتش..سرسبزی مدلول آب.و کسانی که با دیدنشان به یاد امام زمان می افتیم وجودشان مدلول بر دلیل در عالم هستیست..
( #معرفت_و_بیعت_با_موعود_از_غدیر_تا_ظهور )
عبارت هفدهم، معرفی امام زمان ارواحنافداه در خطبه ی غدیر خم
«و لا حق الا معه و لا نور الا عنده»
« هیچ حقی نیست مگر همراه اوست و هیچ نوری نیست مگر در نزد اوست.»
در عبارت فوق بر سر کلمات «حق» و «نور»، «لا»ی نفی جنس آمده است و می گوید که حق همیشه همراه آن حضرت و نور حقیقی در نزد اوست و با وجود او نه حقی و نه نور حقیقی دیگری وجود دارد.
حق کلمه ای است که جمع ندارد و این عبارت نمی خواهد بگوید که چندین حق وجود دارد و حق اصلی، همراه امام زمان (ارواحنافداه) است بلکه می گوید که هر کسی که ادعای حق بودن داشته باشد ادعایش باطل است؛ زیرا که حق یکی است و آن هم همراه امام زمان ارواحنافداست. اما مراد از «حق» چیست؟ در پاسخ عرض می کنیم که در آیات و روایات مراد از «حق» خداوند عزّوجل می باشد. آنجا که خداوند در قرآن می فرماید: ( أَنَّ اللَّهَ هُوَ الْحَقُّ الْمُبِینُ) و نیز در روایات که داریم: « عَن أبِی عَبدِ اللهِ (علیه السّلام) ... أَنَّ اللَّهَ هُوَ الْحَقُّ وَ أَنَّهُ هُوَ رَبُّهُ ...
نکته دیگری که در مورد این عبارت قابل توجه است این است که علت اینکه «حق» با اوست، آن است که خروج و ظهور ایشان از جانب پروردگار، حق است آنجا که در روایتی داریم:
«عَن أبِی بَصیرٍ عَن أبِی عَبدِ الله (علیه السّلام) قَالَ سَأَلتُهُ عَن قَولِ اللهِ عَزَّ وَ جَلَّ ... ( حَتَّی یَتَبَیَّنَ لَهُم أنَّهُ الحَقُّ) قَالَ خُرُوجُ القَائِمِ هُوَ الحَقُّ مِن عِندِ اللهِ عَزَّ وَ جَلَّ یَرَاَهُ الخَلقُ لَا بُدَّ مِنهُ»
«ابوبصیر از امام صادق (علیه السّلام) از این قول خداوند که فرمود ( حَتَّی یَتَبَیَّنَ لَهُم أنَّهُ الحَقُّ)، سؤال کرد. پس ایشان فرمودند که خروج قائم، آن همان حق است در نزد خدای تعالی که خلق آن را خواهند دید و هیچ شکی هم در آن نخواهد بود.»
اما نکته دیگری که می توان از این عبارت استفاده کرد این است که خدایی که تنها، او حق است، حقانیت خود را به ولی خود اعطا نموده است و آن را ملازم ایشان گردانیده است تا با این عمل بیان دارد که امر و نهی و رضایت غضب او، امر و نهی و رضایت غضب خدای تعالی است و اطاعت و فرمانبرداری از او تکلیف است. چرا که خداوند در قرآن می فرماید:
( یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَأَطِیعُوا الرَّسُولَ وَأُولِی الْأَمْرِ مِنْکُمْ )
حال به واژه «نور» می پردازیم. واژه «نور» در قرآن نیز به کار رفته است، من جمله در آیه نور: (اللَّهُ نُورُ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضِ )که در مورد نورانیت خداوند بوده اما اینکه به چه معناست نظرات گوناگونی در این باره مطرح گردیده که به مهمترین انها اشاره میکنیم
مراد از نور بودن خداوند چهار حالت است: 1- اینکه خداوند هادی اهل آسمان ها و زمین است. 2- خداوند مدبر آسمان ها و زمین است با حکمت بالغه خود. 3- او نظم دهنده آسمان ها و زمین است. 4- خداوند روشنایی بخش آسمان ها و زمین است که خود سه وجه دارد: اول: او منور آسمان است با ملائکه و روشنایی بخش زمین است با انبیاء. دوم: منور آسمان است با خورشید و ماه و ستارگان. سوم: منور آسمان است با خورشید و ماه و ستارگان و روشنایی بخش زمین است با انبیاء و علماء.
حال با توجه به معانی نور که برای خدا متعال در نظر گرفته شده است و از طرفی چون امام زمان (ارواحنافداه) از جانب پروردگار حق است، به حق آمده است و فرمان و اطاعت او فرمان و اطاعت خداوند است لذا همه آن تعابیر و معانی بر امام زمان (ارواحنافداه) هم منطبق است، یعنی امام زمان هم به اذن الله هدایت کننده اهل آسمان ها و زمین است و هم روشنایی بخش آسمان ها و زمین است و هم به اذن خداوند مدبر آسمان ها و زمین است و هم به اذن الله ناظم آسمان ها و زمین است...
هر اندازه به حجت خدا متوجه و از او عافل نباشیم به همان اندازه اهل حق و در مسیر نورانیت قرار داریم و باغفلت از معدن نور و حق در مسیر باطل و تاریکی رهسپاریم.....
✍امام صادق صلوات الله علیه با یادآوری مصیبت غیبت حضرت بقیة الله الأعظم صاحب الزّمان عجّل الله فرجه الشریف فرمودند:
«آقاى من! غيبتِ تو خواب را از چشمانم بُرده، بسترم را بر من تنگ كرده و راحتِ دلم را رُبوده است...»
📙 کمال الدین، ج ۲، ص ۳۵۳
❓ آیا ما به عنوان شیعهی امام صادق علیهالسلام، ذرّهای شباهت به رئیس مکتبمان پیدا کردهایم و از هِجر و فراق پدر مهربانمان بیتاب و نالان و محزون که بماند، در گیر و دارِ زندگی روزمرّهی خود، کمی به فکر غربت و نصرت حضرتش بودهایم و تا بحال توانستهایم دلی را به محبّت امام زمانش گره بزنیم؟!
@bonyadsari