⚫️ سالگرد مرجع معظم شیعه؛ حضرت آیتالله بروجردی⚫️
◀️رابطه آیتالله بروجردی با امام قدس سرهما/ از مشورت آیتالله بروجردی با امام؛ تا تصمیم ایشان برای حمایت ویژه از امامِ جوان
یکی از برگهای تاریخ انقلاب اسلامی و حوزه علمیه رابطه امام خمینی قدس سره و #آیتالله_بروجردی است. گفتنیها در این زمینه فراوان است که به مناسبت سالگرد رحلت آن عالم بزرگوار به دو خاطره مستند اشاره میکنیم:
🔵« حجتالاسلام و المسلمین حاج سیدعباس مهری نقل کردند: من در محضر آیتالله بروجردی بودم که نمایندهای از طرف دولت به حضور ایشان بار یافت و موافقت ایشان را با موضوعی که دولت در دست اجرا داشت خواستار شدند. آیتالله بروجردی فرمودند: پاسخ را بعد از مشاوره و تبادل نظر با بعضی از علما به دولت ابلاغ خواهم کرد.
من به فکر رفتم که آقای بروجردی در اینگونه امور با کدام یک از علمای قم مشورت میکنند؟ دیری نپایید که دیدم امام خمینی-بنا به درخواست آیتالله بروجردی- به آنجا آمدند و به اتفاق آن مرحوم به اتاق دربستهای رفته به گفت و گو نشستند و ساعتی بعد آیتالله بروجردی نظر خویش را برای دولت فرستادند.»
🔹تاریخ نشان میدهد رابطه امام خمینی قدس سره و آیتالله بروجردی به رابطهای بسیار نزدیک و سازنده برای جهان اسلام تبدیل میشد؛ اگر برخی ایادی نفوذی و مرموز در بیت آیتالله بروجردی میگذاشتند:
« بعضی از افاضل حوزه نجف از مرحوم شیخ محمدتقی بروجردی نقل میکردند که آیتالله بروجردی بارها فرمود: قصد دارم که در موقعیت مناسبی، زیر بازوی جوانی را بگیرم که برای اسلام و مسلمین میتواند مثمر باشد. (و اشاره به امام خمینی قدس سره کرده بود). این موقعیت تا پایان زندگی آیتالله بروجردی هرگز پیش نیامد، یعنی #ایادی_مرموز که در دستگاه ایشان بودند نگذاشتند. (نهضت امام خمینی قدس سره ج۱ ص۱۱۴-۱۱۵)
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
⭕️آنچه از «الف لام» تا کنون گفتیم⭕️
در خصوص کتاب #الف_لام_خمینی نکات فراوانی را گفتیم اما با نگاهی به صحنه #تبلیغات_رسمی که برای این کتاب تحریفگر فراهم شده؛ بیشتر باید گفت و بیشتر باید نوشت چراکه پروژه #تحریف_امام پروژهای قطعی و خطرناک است که هوشیاری و بصیرت هرچه بیشتر جامعه انقلابی را میطلبد.
◀️اما آنچه تا کنون گفتیم:
🔸الف لام؛ خدمت یا خیانت: معرفی نقد الف لام خمینی به قلم تاریخنگار انقلاب اسلامی حجتالاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی:
https://eitaa.com/bonyadtarikh/153
🔹قطعهفیلم نقد الف لام:
https://eitaa.com/bonyadtarikh/167
🔸وقتی تحریفکننده انقلاب؛ کاندیدای هنر سال انقلاب میشود/ حاشیهای بر اقدام تأمل برانگیز حوزه هنری انقلاب در انتخاب هدایتالله بهبودی به عنوان چهره سال هنر انقلاب:
https://eitaa.com/bonyadtarikh/197
🔹فهرست برخی اشکالات و تحریفات الف لام خمینی(۲۱ اشکال و تحریف):
https://eitaa.com/bonyadtarikh/202
🔸کتاب الف لام و پنج اشکال کلی:
https://eitaa.com/bonyadtarikh/210
🔹کتاب الف لام و ضعف خردورزی در گزینش روایات تاریخی:
https://eitaa.com/bonyadtarikh/212
🔸صدای تحریف امام از سیمای جمهوری اسلامی ایران/ حاشیهای بر تبلیغ کتاب الف لام خمینی از بخش خبر ۲۲:۰۰ شبکه سه سیما:
https://eitaa.com/bonyadtarikh/235
بخشهای بعدی نقد الف لام خمینی؛ به زودی.
🔻🔻🔻
#الف_لام_تحریف
#نه_به_تحریف_امام
🔺🔺🔺
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
مقاله الف لام_بخش اول.pdf
16.26M
⭕الف لام تحریف/۴⭕
🔻الف لام و گزینشهای سلیقهای و جناحی🔻
با مطالعه دقیق کتاب الف لام مییابیم که نویسنده این کتاب در گردآوری مطالب و گزارشها پیرامون امام، دقت لازم را نداشته است و شاید نخواسته روایتهایی را که درباره امام آمده، بدون دخالت دادن خواست و #برداشت_سلیقهای و جناحی بازگو کند. از این رو برخی از گزارشها و روایتها را -از زبان دیگران- که به سالهای اخیر مربوط است #دوبارهنویسی کرده لکن از آوردن آنچه زیر نظر امام و آیتالله سیدمصطفی خمینی نگارش یافته است، خودداری ورزیده است.
⬅این رویه حتی در روایتهای جزئی نیز اعمال شده است به طور مثال میبینیم او آورده است که سیداحمد [جد امام] به سال ۱۲۵۷ با سکینه خانم، دختر محمدحسین بیک ازدواج کرده است لکن دیدگاه سیدمصطفی خمینی را مبنی بر اینکه سید احمد با خواهر یوسف خان ازدواج کرده نادیده انگاشته؛ در صورتی که طبق اسناد موجود امام نیز آن را رد نکرده است.
◀️دریافت مقاله از همین پیوند.
🔻🔻🔻
#الف_لام_تحریف
#نه_به_تحریف_امام
🔺🔺🔺
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
⭕️الف لام تحریف/۵⭕️
🔵مطالعه نقادانه الف لام بازگو کننده این مطلب است که این کتاب نه تنها با اصول و مبانی تاریخنگاری نگارش نیافته است بلکه حتی در مواردی یک کار پژوهشی نیز به شمار نمیآید. به طور مثال پیرامون نخستین دیدار آقای عراقی با امام در نوفل لوشاتو روایتها متفاوت است: روایت آقای محتشمیپور؛ روایت آقای فردوسیپور؛ روایت آقای توکلی.
یک نویسنده پژوهشگر در این گونه موارد یکی از این دو شیوه را به کار میبندد:
یا گزارشها و روایتهای گوناگون را به صورت کامل میآورد و برداشت نهایی و داوری را بر عهده خوانندگان میگذارد یا خود به بررسی میدانی و همه جانبه میپردازد و با راویان زنده به مصاحبه مینشیند و به روایت صحیح میرسد. لکن میبینیم که هدایتالله بهبودی در این کتاب هیچکدام از این راههای پژوهشی را نپیموده بلکه به صورت سلیقهای گزارش آقای فردوسیپور را پسندیده.گزارشی که دارای اشکالات تاریخی است و برای تبیین هرچه بیشتر آن را ذکر میکنیم:
« نزدیک غروب با خودرویی که اسماعیل فردوسیپور میراند یک راست به نوفل لوشاتو رسید. وقتی به آگاهی امام خمینی رسید که عراقی آمده، بیمقدمه او را پذیرفت، اما وارد که شد و خود را با گریه به پای آقای خمینی انداخت [امام] از ما پرسیدند که این شخص کیست؟ آقای (سیدمحمود) دعایی گفتند: حاج مهدی عراقی»
اما این روایت اشکالاتی دارد و نمیتواند درست باشد:
🔹۱. مرحوم فردوسیپور در پاریس وسیله نداشت و اصولا هنوز رانندگی فرا نگرفته بود.
🔸۲. آقای دعایی در آن زمان نوفللوشاتو نبود تا همراه آقای فردوسیپور و عراقی به حضور امام بروند و آقای عراقی را به امام معرفی کنند.
🔹۳. آقایان فردوسیپور و دعایی تا آن زمان مهدی عراقی را از نزدیک ندیده بودند و ارتباطی با او نداشتند، به چه مناسبت او را در دیدار با امام همراهی کردند؟
🔸۴. منش امام این نبود که اعضا و افراد دفتر او دنبال دیدار کنندگان بروند و در مراسم دیدار حضور داشته باشند چگونه نامبردگان در این دیدار حضور یافتند؟
🔹۵. معلوم نیست بهبودی با روایتهای محتشمیپور و توکلی چه کرده است؟ بی سر و صدا آنها را حذف کرده است؟
این مورد و موارد دیگر نشانگر ضعف روحیه پژوهی آقای بهبودی در این کتاب است.
#الف_لام_تحریف
#نه_به_تحریف_امام
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
⭕️الف لام تحریف/۶⭕️
🔹تحریف عجیب هدایتالله بهبودی در کتاب الف لام خمینی: امام به شرط عدم دخالت بیگانگان مخالفتی با لوایح ششگانه نداشت
◀️نویسنده الف لام خمینی در مواردی خود به #تحریف اندیشههای سیاسی امام پرداخته و در برخی موارد دیگر تحریفات دیگران را بازگو کرده است. به طور مثال او به صراحت آورده است که :
« آیتالله خمینی مخالفتی با اجرای #مواد_ششگانه، در صورتی که به دور از دخالت بیگانگان طراحی شده باشد، نداشت.»
ولی به این تحریف آشکار اشکالاتی وارد است:
🔹۱. حدود پنجاه سال از آن واقعه میگذرد و هیچکدام از تاریخنگاران چنین ادعایی نکردهاند. آقای #بهبودی به چه سند معتبری دست پیدا کرده که این ادعا را دارد؟
🔸۲. اسناد و آثار برجا مانده نشان میدهد که امام قدس سره مواد ششگانه شاه را به صورت مطلق مباین موازین عدل و عقل و فقه و شرع اسلامی میدانستند. ایشان در پاسخ پرسشی پیرامون اصلاحات ارضی که یکی از مواد ششگانه بود، اعلام کرده است:
«آنچه به اسم قانون اصلاحات ارضی در صدد اجرای آن هستند مخالف عقل و شرع و مصالح مملکت و مباین موازین عدل و فقه اسلامی است....»
ایشان مخالفت خود را در هر فرصتی که دست میداد ابراز میکردند.
🔹۳. امام قدس سره بند امکان تحلیف به سایر کتب ادیان را پوششی برای دستبرد به قانون اساسی میدانستند و از این جهت نیز با این طرح مخالفت داشتند.
🔸۴. به #فتوای_امام قدس سره بهرهگیری مردم از اقدامات و کارهای عام المنفعه و به ظاهر مذهبی و مردمی حاکمان جائر بدون اجازه #حاکم_شرع جایز نیست. در نتیجه نقل آقای بهبودی در الف لام خمینی مخالف فتوای صریح امام قدس سره نیز هست.
⁉️سؤالی که در اینجا مطرح است اینکه آقای بهبودی از آوردن این تحریف تاریخی چه نیتی داشته است؟ آیا میخواسته به صورت غیرمستقیم جانب #نهضت_آزادی و #جبهه_ملی را بگیرد و امام را به #زیست_مشترک با آنان متهم کنند؟ چراکه این طیف بودند که با شعار اصلاحات «آری-دیکتاتوری نه» اصلاحات نمایشی شاه را در آن زمان به رسمیت شناختند.
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
⚫️🔴شهادت امام کاظم تسلیت🔴⚫️
«راوی که از نزدیکان امام کاظم علیهالسلام است میگوید من وارد شدم، دیدم در اتاق موسیبنجعفر سه چیز است؛ یکی لباس خشن،...میشود گفت لباس جنگ. بعد شمشیری را [که] آویختند و یک قرآن...ببینید چه چیز سمبلیک و چه نشانه زیبایی است، در اتاق خصوصی حضرت که جز اصحاب خاص آن حضرت کسی به آن اتاق دسترسی ندارد، نشانههای یک آدمِ جنگی مکتبی، مشاهده میشود.
شمشیری هست که نشان میدهد هدف، جهاد است. لباس خشنی هست که نشان میدهد وسیله، زندگی خشونتبار رزمی و انقلابی است؛ و قرآنی هست که نشان میدهد میخواهیم به #زندگی_قرآن برسیم.»(امام خامنهای مدظلهالعالی، انسان ۲۵۰ ساله ص۳۱۷-۳۱۸)
#امام_کاظم
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
تقابل گروههای غربگرا با تشکیل نظام جمهوری اسلامی و مواضع امام.pdf
7.59M
🔆داستان پرماجرای یک «آری»🔆
✳️به مناسبت ۱۲ فروردین روز جمهوری اسلامی
با پیروزی انقلاب اسلامی و طرح همهپرسی برای رأی مثبت یا منفی به نظام جمهوری اسلامی؛ گروههای وابسته و التقاطی در شکست طرح «جمهوری اسلامی» متفق القول شدند.
◀️آنها در اولین قدم با رد «جمهوری اسلامی»؛ نظامهای جایگزین مثل «جمهوری دموکراتیک اسلامی» را مطرح کردند که مردم طرح آنان را شکست دادند و ۹۸/۲ درصد در روز ۱۲ فروردین به «جمهوری اسلامی» رأی مثبت دادند. البته طرح مقابله با جمهوری اسلامی متوقف نشد بلکه روش تغییر کرد:
◀️یکی از وظایف #مهندس_بازرگان(رئیس دولت موقت) تشکیل مجلس مؤسسان برای تصویب قانون اساسی بود ولی دولت او از مدیریت #عاجز بود و در شرایط بحرانی کشور نتوانست قانون اساسی را تدوین کند. در نتیجه در جلسه مشترک شورای انقلاب و دولت موقت پیشنهاد تشکیل مجلسی با حدود هفتاد نفر از #خبرگان قانوندان و تصویب قانون اساسی در آن مجلس مطرح شد. این پیشنهاد مورد قبول امام قدس سره و دولت موقت قرار گرفت. اما #غربگرایان پس از تشکیل مجلس خبرگان شروع به کارشکنیهای سنگین کردند...
❇️داستان پرماجرای مخالفت و کارشکنی غربگرایان با طرح «جمهوری اسلامی»، حوادث پس از ۱۲ فروردین و موضعگیریهای صریح امام خمینی قدس سره را در این مقاله مستند بخوانید.
📜مقاله «تقابل گروههای غربگرا با تشکیل نظام جمهوری اسلامی و مواضع امام- پوریزدانپرست-فصلنامه تخصصی 15 خرداد-شماره ۳۷-۳۸ زمستان۹۲.
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
پیشینیهشناسی مفهومی جمهوری اسلامی.pdf
10.47M
🔆به مناسبت ۱۲ فروردین/بخش دوم🔆
✳️۱۲ فروردین؛ روزی که به تعبیر امام خمینی «... روز نخستین حکومت اللَّه است [و] از بزرگترین اعیاد مذهبی و ملی ماست.»(صحیفه امام، ج ۶، ص ۴۵۳-۴۵۴)
⁉️اما آیا « #جمهوری_اسلامی » مفهومی جدید بود که هیچ سابقهای نداشت؟ آیا آنگونه که برخی غربگرایان ادعا کردهاند امام قدس سره اعتقادی به جمهوری اسلامی نداشت و این ایده محصول تلاش و القائات آنان در پاریس بود؟
❇️در این مقاله میخوانیم که مفهوم «جمهوری اسلامی» ریشهای تاریخی دارد به گونهای که در نامه اعتراضی علمای فارس به رفتارهای توهینآمیز دولت در سال ۱۲۸۵ ش. این واژه به کار رفته است.همچنین نامهای تحت عنوان قانون اساسی «جمهوری اسلامی ایران» در سال ۱۳۵۴ به دست ساواک میافتد که به احتمال قوی نویسنده آن مرحوم ربانی شیرازی است.
❇️ همچنین از دل مبانی متقن امام در کتاب کشف اسرار و کتاب البیع این مفهوم تأیید و تثبیت شده و حتی اشاراتی نیز به آن وجود دارد و در ادامه مبارزات؛ در پاریس نیز به این مفهوم تصریح میکنند.
❇️به علاوه ماهیت «جمهوری اسلامی» از کلمات سایر علمای اسلامی از جمله مرحوم نائینی،علامه طباطبایی، علامه جعفری و... برمیآید.
❇️گفتنی است نظام «جمهوری اسلامی» مختص ایران نیست و برخی دیگر از کشورها، قبل و بعد از ایران، این نظام را به عنوان شکل حکومتداری انتخاب نمودهاند...
تمامی این مطالب در:
📜مقاله «پیشینهشناسی مفهومی جمهوری اسلامی»- فصلنامه تخصصی ۱۵ خرداد، شماره۴۸ زمستان ۱۳۹۵.
#روز_جمهوری_اسلامی
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
«بعثت نبىّ اکرم برای بشر آغاز راه نوی بود. دنیای محیطِ بر آن پیام و محل پیدایش این پیام، دنیای بسیار بد و غیر قابل تحمّلی بود؛ دنیای گرایش و جذب مادّیات شدن، دنیای خوی حیوانی، دنیای بیمهارىِ قدرتمندان و زورمندان و زورگویان، دنیای تبعیض و فساد و ظلم و شهوترانىِ بیبندوبار... اما وظیفه و رسالت و بعثت، پیغمبر را جلو آورد. بعثت یعنی برانگیختگی و این بعثت آمد فضا را اوّل در محیط حجاز، بعد در همه دنیای متمدّن آن روز، در ظرف بیست و چند سال تغییر داد. »(امام خامنهای مدظلهالعالی ۱۳۸۱/۷/۱۳ )
#مبعث
#عید_مبعث
#عید_مبعث_مبارک
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
⭕️الف لام تحریف/۷⭕️
⚫️یکی از تحریفاتی که آقای #بهبودی در حق امام قدس سره روا داشته؛ حذف و تعدیل #گفتارهای_حماسی ایشان است._گفتارهای انقلابی که قطعا با #موازین لیبرالیستی و تساهل و تسامح غربگرایانه سازگار نیست و اگر کسی آن موازین را رعایت نکند به احتمال قوی #جوایز_رسمی و دولتی را از دست خواهد داد و به داشتن قلم غیرعلمی متهم خواهد شد.
◀️به طور مثال امام خمینی قدس سره در یکی از سخنرانیهای حماسی خود علیه رژیم میگویند:«شاه دوستی یعنی غارتگری» حال آقای بهبودی بعد از گذشت حدود نیم قرن این جمله خبری را به جمله پرسشی تبدیل میکند؛ انگار امام سؤال میکند «شاه دوستی یعنی غارتگری؟» بعد هم مینویسد مطابق صحبتهای آیتالله خامنهای و سیدمصطفی خمینی این جمله پرسشی است.
🔆امّا در پاسخ به آقای بهبودی باید گفت:
🔹۱. متن اصلی سند و سایر اعلامیههای چاپ شده جمله را به صورت خبری آورده است.
🔸۲. امام قدس سره از نظر بلاغی و ادبی آنقدر ضعیف نبودهاند که همگان جمله پرسشیشان را خبری بخوانند و بعد از ۵۰ سال یک نویسنده بیاید و بفهمد این جمله پرسشی بوده و نه خبری.
🔹۳. بر فرض محال که پندار نویسنده در مورد امام قدس سره درست باشد، در همان زمان هم کسانی بودند که از سر #ترس در پی حذف و تعدیل سخنان انقلابی ایشان باشند. ولی حتّی همانها هم چنین برداشتی نداشتهاند.
🔸۴. آنچه هم از زبان شهید آیتالله سیدمصطفی خمینی رحمهالله نقل شده اشاره به راه گریز امام از چنگ مأموران رژیم داشته که اگر آن مأموران به واسطه این سخنان ایشان را بازداشت کردند راه گریزی باشد و جمله را در آن شرایط بشود بر پرسش و استفهام انکاری حمل کرد نه اینکه در اصل سخنرانی هم این جمله پرسشی بوده باشد.
🔻🔻🔻
⭕️همچنین یکی دیگر از آسیبهای الف لام خمینی؛ ضربه به #شخصیت_امام در لابلای خاطرات تحریف شده است. به طور مثال این کتاب امام خمینی قدس سره را که نماد ابهت و متانت و گزیدهگویی بود در صحنه دستگیری و بازجویی مأموران رژیم پرحرف و مجادلهکار و اهل بگو-مگو نشان داده به نقل از امام میگوید:
❎« من در آنجا بازجویی پس نمیدادم. به آنها میگفتم:
-من شما را قبول ندارم؛ تشکیلات شما را تشکیلات حق و قانون نمیدانم؛ شما هر کاری میخواهید بکنید. فوقش میخواهید اعدامم کنید، #اعدام کنید؛ من یک کلمه هم جواب نمیدهم. میگفتند:
+نخیر باید جواب بدهید.
گفتم:
-خیر من جواب نمیدهم... »
✳️کسانی که چند صباحی امام را از نزدیک دیده و به روش و منش او آشنایی داشته باشند، به درستی میدانند که امام هیچگاه اهل جر و بحث و بگو و مگو نبود. یک کلمه میگفتند که صدها نکته در بر داشت. اگر امام به مأموران سطح پایین ساواک که تحت عنوان #بازجو نزد او میآمدند، جرئت بحث میداد، بیتردید با #گستاخی و دریدگی با امام برخورد میکردند. ابهت و جبروت امام به اندازهای بود که مأموران جرئت چون و چرا به خود نمیدادند.
❇️به علاوه، امام قدس سره هیچگاه به رژیم شاه این جرئت و جسارت را نمیداد که به #اعدام یک مرجع تقلید در کشور شیعه اندیشه کند. برعکس روش و منش امام به گونهای بود که دشمن دریابد که درگیری با یک مرجع عالیمقام تقلید برای او گران تمام میشود.
🔻🔻🔻
#الف_لام_تحریف
#نه_به_تحریف_امام
🔺🔺🔺
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
⭕️همکار ساواک؛ پشتیبان کودتا⭕️
🔻به مناسبت سالمرگ سیدمحمدکاظم شریعتمداری🔻
🔹چهل سال قبل بزرگترین انقلاب قرن بر اساس اسلام ناب محمدی و رهبری بیبدیل امام خمینی به پیروزی رسید و الگوی جدیدی از سیاست ورزی را به رخ غرب و شرق کشید.
مخالفان این انقلاب اسلامی٬ تنها به استعمار و استبداد محدود نبوده و نیست بلکه معدود روحانیون دنیاطلب و وابسته را نیز سراغ داریم که از آغاز نهضت تا بعد از استقرار حکومت دینی در ایران٬ همواره با دشمنان اسلام و مردم مسلمان ایران همصدا بوده اند.
یکی از این معممین بدسابقه٬ آقای سیدکاظم شریعتمداری است که از همکاری با ساواک پیش از انقلاب تا همکاری با کودتاچیان پس از انقلاب را در کارنامه خود ثبت کرد تا در دادگاه تاریخ و همچنین محکمه عدل الهی با پروندهای سنگین حاضر گردد.
🔆امروز روز درگذشت اوست و برای آگاهی بیشتر از اقدامات وی شما را به مطالعه این کتاب دعوت میکنیم:
📖 شریعتمداری در دادگاه تاریخ، سیدحمید روحانی، ۱۳۶۱-قم.
📎پیوند معرفی کتاب در سایت بنیاد:
https://b2n.ir/36874
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
⭕️همکار ساواک، پشتیبان کودتا/بخش دوم⭕️
🔸اشاره منشور روحانیت امام (قدس سره) به نقش شریعتمداری در کودتا علیه نظام🔸
◀️یکی از جرائم بزرگ سیدمحمد کاظم شریعتمداری پشتیبانی از #کودتای_نوژه بود. جرمی بسیار سنگین که امام خمینی (قدس سره) در منشور روحانیت نیز به آن اشاره نمود:
⚫️«آنقدر که اسلام از این #مقدسین_روحانینما ضربه خورده است، از هیچ قشر دیگر نخورده است و نمونۀ بارز آن مظلومیت و غربت امیرالمؤمنین ـ علیه السلام ـ که در تاریخ روشن است. بگذارم و بگذرم و ذائقه ها را بیش از این تلخ نکنم. ولی طلاب جوان باید بدانند که پروندۀ تفکر این گروه همچنان باز است و شیوۀ #مقدسمآبی و #دین_فروشی عوض شده است.
شکست خوردگان دیروز، سیاست بازان امروز شده اند. آنها که به خود اجازۀ ورود در امور سیاست را نمی دادند، پشتیبان کسانی شدند که تا #براندازی نظام و کودتا جلو رفته بودند. غائلۀ قم و تبریز با هماهنگی چپیها و سلطنتطلبان و تجزیهطلبان کردستان تنها یک نمونه است که می توانیم ابراز کنیم که در آن حادثه ناکام شدند ولی دست برنداشتند و از کودتای نوژه سر در آوردند، باز خدا رسوایشان ساخت.» (صحیفه امام ج۲۱ ص۲۷۹-۲۸۰)
فتنه شریعتمداری بزرگ و پیچیده بود که با بصیرت و زمانشناسی #جامعه_مدرسین خنثی شد اما شناخت شریعتمداری ضروری است چراکه ما را به شناخت #نوشریعتمداریها نزدیک میکند. آیا همانطور که شریعتمداری به دنبال براندازی سخت بود؛ نوشریعتمداریهای ساکن قم به دنبال #براندازی_نرم هستند؟
◀️همکار ساواک، پشتیبان کودتا/بخش اول-معرفی کتاب «شریعتمداری در دادگاه تاریخ» به قلم حجتالاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی:
https://eitaa.com/bonyadtarikh/278
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
⭕️الف لام تحریف/۸⭕️
🔻الف لام و ضعیف جلوه دادن مرجعیت امام قدس سره
🔵در کتاب الف لام آمده است :«البته (آقا) [امام] مرجع تقلید بودند، اما رژیم ایشان را به این عنوان نمیشناخت و لازم بود این مسئله رسما اعلام شود.»
◀️بر خلاف پندار آقای نویسنده، جایگاه علمی و #مرجعیت_امام، پیش از آنکه برای بسیاری از مردم آشکار و محرز شود، برای رژیم شاه شناخته شده بود:
🔹۱. سرهنگ قولقسه رئیس دایره امنیت و مذاهب در گزارشی در سال ۱۳۳۵ اذعان دارد که امام در ایالات مرکزی و غرب ایران مقلد دارد. او بنا بر گزارشی که به مرکز داده است بیش از یک ماه با لباس شخصی در قم زیسته و با کلاه پوستی و پیراهن یقه آخوندی و کفش پاشنه خوابیده، روزها در مدارس دینی و بیوت مراجع و علما پرسه میزده و شبها در قهوهخانههای قم با زائران و مسافران و مردم قم به گپ و گفت مینشسته و اطلاعات به دست میآورده است. او نتیجه پرس و جو و جستار خود را در زمینه جریانهای مختلف به تهران گزارش کرده و از جمله از عالمان بزرگی که پس از درگذشت آیتالله بروجردی، صلاحیت جانشینی او را دارند نام برده که یکی از آنها امام است. او در این گزارش خود در سال ۱۳۳۵ آمار شاگردان امام را حدود پانصد نفر برآورد کرده و افزوده است «که از لحاظ درسی حائز اهمیت است، در ایالات مرکزی و غربی ایران مقلد دارد.»
🔸۲. روزنامه کیهان در ۱۲ فروردین ۱۳۴۰ چند روز پس از درگذشت آیتالله بروجردی از میان عالمانی که طبق دید صاحبنظران روحانی برای جانشینی آقای بروجردی صلاحیت دارند، نخست نام امام را آورده است.
۳. از همه مهمتر رفتن نخست وزیر وقت ایران (علی امینی) به بیت امام و دیدار با ایشان در سال ۱۳۴۰ است که نشان از این واقعیت دارد که رژیم پس از درگذشت آیتالله بروجردی امام را از علمای طراز اول و در مقام مرجعیت به رسمیت میشناخته است.
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚫️ #اختصاصی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی به مناسبت چهلمین روز وفات عالمربانی و فقیه پارسا مرحوم آیتالله محمد مومن
⚫️ با ما باشید؛ با آخرین تحولات تاریخ ایران اسلامی.
@bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
از بازی پشت پرده یانکی ها در سال ۱۹۶۳ تا رو بازی کردن ترامپ در سال ۲۰۱۹
"جان اف کندی و توطئه" انقلاب سفید"
تروریست نامیدن سپاه پاسداران همزمان با سالروز قطع رابطه سیاسی، بازرگانی ایران و آمریکا به تعبیر امام راحل بیش از آنکه برای استعمارگران مطلوب باشد برای کشورهای مستقل و آزاده ایده آل است تا بی پروا به اهداف عالی خود دست پیدا کنند، از این رو آمریکایی ها سال ها قبل از انقلاب یعنی حدود سال های ۱۳۴۰ شمسی به فکر تسلط اندیشه های خود و دیکته آن به سراسر عالم بودند.
@bonyadtarikh
آمریکا رژیم های دست نشانده و وابسته به خود را واداشت که به منظور پیشگیری از جنبش های ملی و ضدآمریکایی، رفرم مزبور را در کشورهای خود به مرحله اجرا بگذارند و به یک سلسله برنامه به -اصطلاح-اصلاحی دست بزنند.جان اف کندی«رییسجمهور آمریکا» به منظور جلب حمایت کنگره به کمک های مادی و به ظاهر اصلاحاتی به کشورهای وابسته به خود، طی پیامی که در سال۱۹۶۱ م، (۱۳۴۰ ش) به کنگره فرستاد،از روی این توطئه استعماری پرده برداشت و نقشه جدید آمریکا برای سرکوبی جنبش های آزادیخواهان در کشورهای عقب مانده را چنین بر ملا کرد، متنی که در روزنامه اطلاعات ۶ خرداد۱۳۴۰ تحت
عنوان« کندی طرفدار انقلاب دموکراتیک! است» درج گردید.
@bonyadtarikh
«..پیمان های نظامی نمی تواند به کشورهایی که بی عدالتی اجتماعی و هرج و مرج اقتصادی، راه خرابکاری را در آنها باز کرده کمک نماید. آمریکا نمی تواند به مشکلات کشورهای کم رشد فقط از نظر نظامی توجه کند..این امر خاصه در مورد کشورهای کم توسعه که به میدان بزرگ مبارزه تبدیل شده اند، صادق است و به همین جهت است که باید پاسخ ما به خطراتی که متوجه این کشورهاست، جنبه خلاق و سازنده داشته باشد. ما می خواهیم در این کشورها امیدواری پدید آید... اگر ما به مشکلات ملت ها فقط از نقطه نظر نظامی توجه کنیم، مرتکب اشتباه عظیمی خواهیم شد؛ زیرا هیچ مقدار اسلحه و قشونی نمی تواند به رژیم هایی که می خواهند و یا نمی توانند اصلاحات اجتماعی کنند و اقتصاد خود را توسعه دهند، ثبات و استواری ببخشد. پیمان های نظامی نمی تواند به مللی که بی عدالتی اجتماعی و هرج و مرج اقتصادی،مشوق قیام و رخنه و خرابکاری است کمک کند؛ ماهرانه ترین مبارزات ضد پارتیزانی نمی تواند در نقاطی که مردم محلی کاملا گرفتار بینوایی هستند و به این جهت از پیشرفت خرابکار نگرانی ندارند، با موفقیت روبه رو گردد.از طرف دیگر، هیچ نوع خرابکاری نمی تواند مللی را که با اطمینان به خاطر جامعه بهتر می کوشند فاسد کند. این عقیده ماست.»
نهضت امام خمینی ره، ج۱ ص۱۳۴
با ما باشید؛ با آخرین تحولات تاریخ ایران اسلامی.
@bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#اختصاصی📽
تذکر حجةالاسلام #پژمانفر #نماینده_انقلابی مجلس٬ نسبت به انتشار کتاب پرغلط و تحریف آمیز #الف_لام_خمینی
این کتاب چهره ای لیبرال و سیاست باز و تاریک از امام عزیز ارائه داده است.
چرا مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام عکس العمل نشان نمی دهد؟
چگونه به چنین کتاب پرغلطی جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی داده اند؟
✅ با ما باشید؛ با آخرین تحولات تاریخ ایران اسلامی.
@bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم
⭕️ چرا امام خمینی درخواست هجرت به نجف آیت الله حکیم را رد کرد..؟
♨️ بازخوانی نامه معروف«۴۲/۱/۲۳» امام به مرجعیت اعلای شیعه در نجف
🔹 بعد از ماجرای فیضیه و هتک حرمت روحانیت مبارز و توهین به شانیت مراجع تلگرامی از نجف و از سوی آیت الله حکیم به قم رسید که در آن از علما خواسته بود تا به نجف مراجعت کرده تا بتواند رای خود را درباره دولت صادر نماید ولی بی شک یکی از نقاط عطف در تاریخ انقلاب اسلامی پاسخ با درایت امام به نامه آیت الله حکیم در مهاجرت از ایران و خالی نکردن میدان برای رژیم بود.
چرا امام ره نپذیرفتند...؟
🔸۱) اینکه ما هرگونه راه بازگشت و عقبگرد را پشت سر خود خراب کرده ایم و جز ادامه راهی که در پیش گرفته ایم راهی نداریم و می دانیم که در این راه مقدس به یکی از دو نیکوترین فرجام #احدی الحسنیین که پیروزی یا شهادت است، دست خواهیم یافت که البته شهادت، خود نوعی پیروزی و مقدمه پیروزی نهایی می باشد.
🔹۲) با استدلال به کلام امام حسین علیه السلام: "انی لا اری الموت إلا السعاده و لا الحیوة مع الظالمین الا برم ا "این حقیقت را به علما و روحانیون و ملت اسلام یاد آور شد که داشتن زندگی آرام و آسوده، در کشوری که دودمان جنایت پیشه پهلوی حکومت می کنند، ننگی است که پیروان راستین قرآن، هرگز آن را نمی پذیرند و مرگ با عزت و شرافت را از زیستن در سایه حکومت رژیم شاهنشاهی ترجیح می دهند.
🔸۳) دست اتحاد و استمداد به سوی علما و آنانی که بر مسند قیادت و زعامت نشسته بودند، دراز کرد و این نکته را به آنان یاد آور شد که در صورت وحدت کلمه ملت اسلام، بویژه علمای اعلام، توطئه های استعماری و ارتجاعی رژیم شاه و استعمارگران ،محکوم به شکست است و علة العلل اوضاع نابسامان جامعه اسلامی و روحانیت، همانا تفرقه افکنی و فرار از مسئولیت بعضی از مقامات روحانی است، نه قدرت نظامی دشمن!
نهضت امام خمینی ره، ج۱، ص۴۲۰
@bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم
🔆داستان تولد یک «مفهوم»🔆
🔵«جمهوری اسلامی» و انقلاب ۵۷ فرزند مکتب اسلام ناب محمدی و امام خمینی (قدس سره) و ملت ایران است امّا این انقلاب آنقدر بزرگ و اثرگذار بود که حتی تاریخ تولد مفهوم آن نیز به قضیهای چالشی و جذاب بدل شده است و غربگرایانی چون ابراهیم یزدی میخواهند پیدایش این مفهوم را به اسم خود بزنند امّا اسناد تاریخی چیز دیگری میگوید...
🔹اگر میخواهید بدانید ایده «جمهوری اسلامی» توسط چه کسانی مطرح شد و در چه زمانی به وجود آمد به شما خواندن کتاب «نخستین پیشنویس قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران» را پیشنهاد میدهیم. کتابی که در چاپ اول خود جنجالها و چالشهایی را به وجود آورد و بزرگان را به واکنش واداشت، از #آیتالله_محمد_یزدی که مدت کوتاهی پس از چاپ کتاب به دفتر بنیاد تاریخپژوهی تماس گرفتند و اسناد ادعاهای خلاف واقع #ابراهیم_یزدی را خواستند؛ تا سایر افراد نامدار حاضر در متن مبارزه و #انقلاب که با تکیه به اطلاعات تاریخی و مشاهدات عینی خود محتوای کتاب را تأیید کردند و برخی دیگر که به مخالفت و واکنش منفی نسبت به این کتاب پرداختند.
🔹خوشبختانه با استقبال مخاطبان فرهیخته این کتاب به چاپ چهارم رسید. شما نیز برای تهیه آن میتوانید با شماره تلفن:
☎️۰۲۱-۲۲۵۷۹۱۹۲ -تهران
☎️ ۰۲۵-۳۲۹۰۴۲۳۱-قم
تماس بگیرید.
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
⭕️واکنش امام نسبت به شایعهپراکنی روزنامه اطلاعات/ خمینی را اگر دار هم بزنند تفاهم نخواهد کرد
◀️رژیم پهلوی پس از دستگیری امام قدس سره به خاطر فشار شدید داخلی و خارجی مجبور به آزادی امام قدس سره شد اما نمیتوانست این رهبر مخالفان را بدون هیچ برنامهای رها کند. بنابراین توطئه خود را تغییر داد و تلاش کرد شایعه کند امام با رژیم به تفاهم رسیده است. اما با واکنش شدید امام مواجه شد:
«چند روز است آزاد شده ام. فرصت مطالعه روزنامه نداشتم. در زندان فراغت داشتم و مطالعه می کردم تا اینکه روزنامه اطلاعات، مورخ سه شنبه ۱۸ فروردین ۴۳، را به من دادند...»
متن سرمقاله توطئهآمیز روزنامه اطلاعالات و واکنش امام قدس سره را از این پیوند بخوانید:
https://b2n.ir/59876
⁉️حاشیه:
آیا هدایتالله بهبودی به این اسناد تاریخی دسترسی نداشته؟ چرا او در الف لام خمینی سعی میکند شبهه تفاهم امام و رژیم را احیا کند؟
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔆فرهنگیهای نهضت؛ دانشجویان انقلابی🔆
#انقلاب_اسلامی بر خلاف بسیاری از نهضتها و انقلابهای دیگر انقلابی دینی و در عین حال ملی بود. #انقلابی_مردمی و فراگیر با مشارکت اقشار و اصناف گوناگون.
◀️در این نهضت پر شور سهم فرهنگیان به ویژه دانشجوها نقشی پر رنگ و اثرگذار است. خوشبختانه اسناد این حضور موجود است و مخاطبان کاوشگر میتوانند به آن مراجعه کنند:
📖در کتاب « اسناد انقلاب اسلامی جلد ششم» اعلامیهها، اطلاعیهها، بیانیهها، پیامها، تلگرافها و نامههای مجامع فرهنگی و دانشگاهی را جمع کردیم تا بار دیگر با نگاهی به آن به انقلاب اسلامی-مردمیمان افتخار کنیم.
برای آشنایی بیشتر با کتاب «اسناد انقلاب اسلامی ج۶- گردآوری حجتالاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی» به پیوند زیر مراجعه کنید:
📎 https://b2n.ir/78445
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
⭕️سیره سیاسی آیتالله خویی⭕️
🔸علم تاریخ را شاید بتوان مهمترین علم در #جنگ_روایتها دانست. جنگی که با سلاح روایت؛ ذهنها را تسخیر و قلبها را فتح میکند.
🔹چند وقتی هست که #سکولارهای_حوزوی دست به کار شدهاند تا چهرهای بیتفاوت و سیاستگریز از علمای اعلام نشان دهند. برنامهای که متأسفانه در مورد آیتالله خویی هم پیاده شده و شاید کمتر کسی از #سیره_سیاسی ایشان خبر داشته باشد.
یکی از جلوههای بصیرت سیاسی #آیتالله_خویی موضع قاطع ایشان در قبال حمله اسرائیل به کشورهای اسلامی-عربی و جنگ شش روزه بود و ایشان در مواجهه با این حرکت خطرناک اسرائیل مسلمانان را به نبرد و نابودی این رژیم غاصب فراخواندند.
در همین زمینه رادیو بغداد(بخش عربی) در روز ۱۳۴۶/۳/۱۷ در ساعت ۲۰/۳۰ گفت و گویی را که با برخی از علمای نجف داشت، چنین پخش کرد:
🔴« مراجع تقلید و علمای اسلام در نجف اشرف #اعلام_جهاد بر ضد کافران و صهیونیستها صادر نمودند و از مسلمین جهان درخواست کردند که اسرائیل را از بین ببرند.
حضرت حجتالاسلام آیتالله سیدابوالقاسم خویی اظهار داشت«
من از مسلمانان جهان درخواست میکنم که همگی متحد شوند و یهودیان را از بین ببرند و از دولتهای اسلامی درخواست میشود که اختلافات خود را کنار بگذارند و متحد شوند تا دولت اسرائیل #نابود شود. من به مقامات ایرانی تلگرامی مخابره نمودهام و از آنها درخواست کردهام که از اعراب طرفداری نمایند.» (نهضت امام خمینی (قدس سره)،ج۲ ص۳۳۵)
#حوزه_انقلابی
#حوزه_سکولار
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
وقتی مجتبی طالقانی عروسک خیمه شب بازی منافقین می شود..
♨️به مناسبت ۲۵ فروردین ۱۳۵۸ و قهر مرحوم #آیت_الله_طالقانی در پی دستگیری فرزندش
⭕️پرده اول: با آشکار شدن ایدئولوژی #سازمان_مجاهدین بازتاب گسترده و هیجان بار آن تأثیرات روحی بسیاری در میان زندانیان سیاسی وارد نموده بود؛ از طرفی قرابت و نزدیکی میان زندانیان مذهبی و مارکسیست ها خود تأثیرات شرعی بر روند همزیستی می گذاشت. این در حالی بود که ساواک مترصد بود با درگیری میان زندانیان و از طرفی گرفتن حکم نجاست و واجب بودن جنگ با مارکسیست ها به قلع و قمع جوانان کشور بپردازند و در این بین به دنبال #استفاده_ابزاری از بعضی روحانیون بود تا به وسیله آنان فضای جامعه را ملتهب نماید..اما درایت مرحوم طالقانی بود که علی رغم خواست شفاهی از زندانیان مبنی بر مراعات احکام شرعی با آنان، به هیچ وجه حاضر نشد اعلامیه کتبی منتشر نمایند. او پیامبرانه در موضع خود به دفاع از مجاهدین و به مخالفت با این حرکت روحانیون پرداخت و با آنکه خود از صادر کنندگان اعلامیه نجاست مجاهدین بود ولی توصیه نموده بودند به جهت اینکه رویکرد ملت به جای مبارزه با شاه به سمت جنگ با مارکسیست ها نرود از انتشار آن خود داری نمایند.
⭕️پرده دوم:بعد از اینکه سازمان در #سراشیبی_سقوط قرارگرفت دست به هر کاری می زد تا خود را دوباره احیا کند از اینرو با پخش نامه #مجتبی_طالقانی به پدرش برای به دست آوردن آبروی از دست رفته و پوشاندن رسواییهای خود جوانی ناآگاه و بیدانش را بر آن داشت تا در نامه ای به پدر ، پذیرش #ایدئولوژی_الحادی خود را اعلام دارد تا در میان مردم اینگونه وانمود شود که چون پسر آقای طالقانی به اسلام پشت کرده و راه سازمان را پذیرفته است، بنابر این در درستی راه سازمان تردیدی وجود ندارد!! بی خبر از اینکه ملت مسلمان می دانند که نه پسر طالقانی از #پسر_نوح داناتر است نه طالقانی از حضرت نوح به خدا نزدیکتر.(شوریدگی در تذبذب، سید حمید روحانی،صص ۱۹۸ تا۲۰۲)
⭕️پرده سوم: فارغ از هرگونه قضاوت پیرامون عملکرد قهرگونه مرحوم طالقانی هیچگاه امام جنس مرحوم طالقانی را با اطرافیان او یکی ندیدند و او را تا آخرین لحظه عمر از دایره انقلاب دور ندیده و ابوذر انقلاب نامیدند.
@Binyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔻سیل و تاجگذاری ملوکانه🔻
📜«روزنامه کیهان ۲ آبان ۱۳۴۶:
سیل اخیر #مازندران هزاران رأس دام را نابود کرد و صدها هکتار زمین زراعتی و باغ و مرتع را به کلی از بین برد. با وجود آنکه طوفان و رگبار اکنون در بسیاری از #نقاط_سیلزده فرونشسته، هنوز دهها قریه در محاصره آب مانده است و دسترسی به پارهای از این قراء امکانپذیر نیست. طغیان نکارود ساری که بر اثر جاری شدن #سیلاب صورت گرفت خسارات فراوان به بار آورد. این رود در مسیر خود قرای عزتالدین، دول مرزی، چمارتپه، حلوشارل، بای کلا، طبقده، گیلهوا، برزینآباد، و چند ده دیگر که در هر کدام حداقل ۱۰۰ خانوار زندگی میکردند به کلی در هم کوبید. شدت آسیب و ویرانی در دهات مزبور به حدی بود که حتی یک خانه سالم بر جای نماند.
گفته میشود #تلفات دام در روستاهای سیلزده به ۲۰.۰۰۰ گاو و گوسفند و اسب و بز میرسد.
پارهای از دهات هنوز در محاصره آب است و در یکی از این قراء تمام راهها از بین رفته و دسترسی به قریه مزبور ممکن نیست. با تمام کوششی که به عمل آمده هنوز از سرنوشت اهالی این قریه اطلاعی در دست نیست.»(نهضت امام قدس سره ج۲ ص۴۱۳)
🔵گزارش روزنامه کیهان از سیل سال ۱۳۴۶ را خواندیم. طبیعی است که در این پیشامد باید همه نیروها از دولت تا نیروهای نظامی و انتظامی و مردم بسیج شوند تا مشکلات سیلزدگان کم و کمتر شود اما در آن روزها همه نیروها بسیج شده بودند برای یک مسئله: تاجگذاری ملوکانه جناب محمدرضا پهلوی. به گونهای که روزنامهها در خصوص مازندرانِ سیلزده بیاعتنا به مشکلات مردم مینویسند:
◀️«آذینبندی پرشکوه به شهرهای مازندران جلوه خاصی بخشیده است» و
◀️«شهرهای مازندران به مناسبتهای جشنهای فرخنده تاجگذاری غرق در نور است.» (همان)
و این امر کاملا طبیعی است؛ در آن زمان نه #سپاه بود که به داد مردم برسد نه #ارتش اجازه فعالیتهای مردمی داشت و نه #فرهنگ_جهادی وجود داشت که گروههای مردمی را در قالب #اردوهای_جهادی به حرکت بیندازد. در آن زمان تنها یک چیز مهم بود:«تاجگذاری ملوکانه جناب محمدرضا»
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔴معامله قرن یا شکست قرن؟!
⭕️روایتی کوتاه از مبارزه تاریخی مردم ایران علیه اسرائیل
«[سالها پیش از انقلاب نیز] مردم در هر مناسبتی و به هر بهانهای، علیه #اشغالگران فلسطین دست به تظاهرات میزدند، اعلامیه و تراکت پخش میکردند و نیز برای ضربهزدن به منافع صهیونیسم در ایران، به عملیاتی دست میزدند.
در جریان برگزاری مسابقه فوتبال میان تیم «شاهنشاهی» و تیم اشغالگران فلسطین در ۲۹ اردیبهشت ۱۳۴۷، ملت ایران با حضور تیم صهیونیستی در مسابقه به مخالفت برخاست و با صدور اعلامیهها و تراکتها این مسابقه را تحریم کرد...
[در مقابل] ثابت پاسال یهودی با خرید ۴۰.۰۰۰ بلیت میخواست تماشاچیهای این مسابقه همه از مزدوران صهیونیسم باشند تا شعارهای مردم ایران:« #مرگ_بر_اسرائیل »، « #فلسطین_پیروز_است »، « #درود_بر_فلسطین » گوشهای تیم فوتبال اشغالگران فلسطین را در میدان مسابقه نیازارد و مایه شکست آنان نشود.
با وجود این پیشگیریها و پیشبینیها مردم خشمگین تهران با حملهای برقآسا درب استادیوم امجدیه را شکستند و با عقب راندن صدها مأمور انتظامی و به اصطلاح امنیتی وارد استادیوم شدند و همه جا را درآوردند و شعار « مرگ بر اسرائیل » در فضای امجدیه طنین افکند.»(کتاب نهضت امام خمینی (قدس سره) ج۲ صص۵۴۸-۵۴۹)
⭕️چند وقت آینده قرار است ننگنامه موسوم به #معامله_قرن رقم بخورد؛ اما این پروژه نیز همانند پروژههای سابق آمریکایی-صهیونیستی شکست خواهد خورد.
زمین بازی تغییر کرده است و این #ملتها هستند که معاملات تاریخی را رقم میزنند و مردم نشان دادهاند که هیچگاه حامی رژیم اشغالگر قدس نبوده و نیستند و اراده آنهاست که معامله قرن استکبار را به #شکست_قرن تبدیل خواهد کرد.
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.