✳️آیت الله کاشانی و اخوانالمسلمين از ديدگاه سفرای انگليس
📂اسناد سری کمتر دیده شده وزارت خارجه انگلیس به کوشش مرحوم خسروشاهی/بخش دوم
🔸... به محض وصول گزارش سفير به لندن، رئيس بخش شرقی وزارت خارجه انگليس، پاسخی به او میفرستد که خلاصه آن چنين است:
«... ورطلانی بايد همچنان تحت نظر قرار بگيرد، اگر او به عدن يا جای ديگر برود، موجب ناراحتی و گرفتاری شديد ما خواهد بود و من شک دارم که او حاضر بشود به نفع ما کاری انجام دهد. در مورد کاشانی من اطلاعات زيادی ندارم، ولی همين اندازه میدانم که او نقش عمدهای در مبارزه بر ضد انگليس در منطقه خليج فارس را به عهده داشته است. اما مصطفی سباعی هم به عنوان رهبر اخوانالمسلمين سوريه، به نظر نمیآيد معقول نيست که تغيير موضع سیاسی بدهد و همکاری او جلب شود، البته در صورت امکان ارتباط برقرار شود»!
🔹ولی «اربوکر» به همين پاسخ اکتفا نمیکند، بلکه بلافاصله از سفيران انگليس در «تهران» و «دمشق» در این مورد نظريه میخواهد... و نخستين پاسخ از «سرفرانسس شپرد» سفير وقت انگليس در تهران به لندن میرسد. او خيلی صريح مینويسد: «عقلائی و منطقی به نظر نمیرسد که برای برقراری روابط با اين شخصيتهای مذهبی، وقتی صرف شود... البته اگر کوچک ترين احتمال نفوذ در کاشانی هم وجود داشته باشد، نبايد آن را از دست داد ولی من تنها اميدی که در مورد کاشانی دارم آن است که بتوانيم او را در افکار عمومی بیآبرو و متهم سازيم، تا نفوذ خود را از دست بدهد»!
🔸 و بدين ترتيب توطئه طرح آغاز میشود... و بعدها به تدريج آیتالله کاشانی، رهبر ملی شدن صنعت نفت و دشمن ديرين و سرسخت و آشتی ناپذير انگليس، به وسيله «ملی گراها»! و «حزب توده»! متهم به همکاری با «انگليس» میگردد. و بدين سان تنها آرزوی جناب سفير و مقام آمريکايی تحقق میپذيرد!
🔹... دومين پاسخ از «بيل بلوک» سفير انگليس در «دمشق» است که به اطلاع رئيس بخش شرقی وزارت خارجه میرساند: «سباعی رهبر اخوانالمسلمين سوريه است و من تصور نمیکنم که آنها به عنوان يک سازمان اسلامی، از نفوذ خود، آن هم به نفع کفار و بر ضد يک مؤمن حقيقی مانند کاشانی، استفاده کنند. همين نکته تقريباً غيرممکن میسازد که سباعی کمکی به ما بنمايد. موقعيت و موضعگيری او، ايجاب نمیکند که ما به او اميدی داشته باشيم. او يک شخصيت معروفی است که وقتی سخنرانی میکند، همه مردم را تحريک مینمايد. من فکر نمیکنم که استفاده از نفوذ او به نفع بريتانيا، عملی يا آسان باشد. البته ما با او به عنوان يک شخصيت معروف سوريه تماس علنی گرفتهايم. ولی او صريحاً نظر خود را نسبت به بريتانيا، چنين بيان نمود:
به نظر من انگلستان در مقايسه با ديگر کشورهای غربی، بهترين در ميان يک مجموع بدترينها است...!»
🔸بدين ترتيب يک مسلمان سوريهای، به خاطر ايمان و اعتقاد، نمیتواند حاضر شود که «به نفع کفار» بر ضد يک مؤمن حقيقی مانند آیتالله کاشانی وارد ميدان شود... اما روشنفکر جماعت اخته غرب زده در ميهن او، برای توجيه شکست سياسی خود و يا برای اجرای اوامر اربابان خارجی و يا برای خالی نمودن عقدههای روانی، بالاخره بر ضد او قيام کردند و آن چه که میتوانستند، رذيلانه و ناجوانمردانه بر ضد او انجام دادند و اتهاماتی را که امروز اسناد به دست آمده نشان میدهد که خود آنها سزاوارترين افراد بر آن نوع امور بودند، به آیتالله کاشانی نسبت دادند، ولی همان طور که امام يک بار فرمود، «خود زودتر سيلی آن را خوردند!»...
فصلنامه تاریخ و فرهنگ معاصر - شماره 6 و 7
(فصلنامه گروه تاریخ مرکز بررسیهای اسلامی قم)
🔹🔹🔹
www.Bonyadtarikhbook.ir
🔸🔸🔸
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
✳️هشدار #آیت_الله_کاشانی به مصدق در تصویب قانونی که به ایجاد #ساواک ختم شد
دکتر مصدق در اول آبان1331، قانون امنیت اجتماعی را با استفاده از قانون اختیارات، برای جلوگیری از تحریکات مخالفان تنظیم و تصویب کرد. براین اساس هرکس دست به تحریک مردم و یا ایجاد اعتصاب و نافرمانی می زد و یا اختلال و بی نظمی به وجود می آورد از سه ماه تا یک سال تبعید می شد.
بسیار جالب بود که ملی گراهای وطن دوست که شعارهای آزادی بیان و اندیشه سر می دهند اینگونه با مخالفین خود بر خورد میکنند.مصدق بدون توجه به انتقادات جراید و مجلس اصرار داشت که لایحه امنیت اجتماعی به سرعت تصویب شود.
آیت الله کاشانی در نامه ای با اعتراض به مصدق، وی را از عواقب آن آگاه نمود که مورد توجه واقع نشد و تلقی دخالت گردید.
بخشی از نامه به این شرح است:
«..زيان بزرگ اين كار نسنجيده در آن است كه هرگاه قدرتهاي خارجي موفق به شكست نهضت شوند، همين قانون را بر فرق مليون خواهند كوفت و از آن براي سركوب استفاده خواهند كرد. وقت هيچوقت از دست نخواهد رفت عجله نفرماييد. اگر در پيشرفت مسائل و مصالح در قبال اين همه قدرت مخالف موفق شديد، آن وقت همه كارها را ميتوان به نفع مملكت كرد. اين قانون به مصلحت ملت و مملكت نيست. خواهش ميكنم بدون مشورت قبلي از تصويب و اجراي اين قانون خودداري فرماييد و مردم و مملكت را به گرداب هلاك و نابودي نكشانيد».
پس از كودتاي 28 مرداد پيشبيني آيتالله كاشاني عملاً محقق شد و دولتهاي خارجي و دولت كودتا (زاهدي) آن را ملاك عمل قرار دادند و سازمان امنيت نيز بر همين مبنا شكل گرفت.
🔸🔸🔸
@Bonyadtarikh
✳️پاسخ آیت الله کاشانی به تاریخ/ سند بعد از کودتای ۲۸ مرداد
🔹 متن زیر نامه ای است که آیت الله سید ابوالقاسم کاشانی به نواده خود دکتر حسن سالمی نوشته است.
این نامه اگرچه یک مکاتبه خانوادگی است ولی به خوبی ماهیت رژیم شاه و خشم و نفرت آیت الله از آن رژیم را بیان می کند. در این نامه تاریخی دو موضوع مهم بیش از سایر موارد جلب توجه می کند:
اول تلاش آیت الله کاشانی برای نجات دکتر حسین فاطمی از اعدام.
دوم دلایل امضاء نامه علیه محمد مصدق است.
🔻متن کامل این نامه به شرح ذیل است:
🔹...چه خوب که از این مملکت لجن زار دور هستید ، فساد و تباهی وحشت زاست، یک مشت مردم بی سر و پا به جان و مال و ناموس ملت مسلط هستند، همان روزهایی که از آن ترس داشتیم رسیده است.
🔸مصدق با خود خواهی و لجبازی همه سنگرهای محکم دفاعی ملت را خورد و نابود کرد. شاه که در دست ما موم بود اکنون صدقه سر مصدق یکه تازی میکند. مصطفی را کشت خواستم خون خواهی کنم مرا بزندان کشیده است. نمیدانم شرح ما وقع را شنیدید یا خیر در استنطاقی که کردند گفتند شما محرک قتل رزم آرا هستید . به مدعی العموم گفتم اگر مصدق مرا با لجاج و عناد و یا به دستور خارجی از اثر نیانداخته بود حکم نابودی یک یک شما را میدادم که مثل زالو خون ملت بی رمق را میمکید. در زندان خیلی صدمه خوردم از اطراف و اکناف حتی آقای بروجردی اقداماتی کردند وگرنه شاه میخواست مرا هم نابود کند اکنون هم بین آقا سید محمد و ابوالمعالی و ابوالحسن تحریکاتی میکنند که به من ضرر برسانند ولی الحمد لله متوجه هستند. از اطراف شهربانی خیلی مزاحم سید محمد میشوند. وقتی من در زندان بودم تلگراف... از بدی اوضاع به سازمان ملل از خارج مخابره کرده بود که حسن اثر داشت و حالا برای او هم پاپوش درست می کنند.
🔹نمیدانم بخاطر دارید که با وساطت من یکدسته محکومین اعدامی حزب توده با یک درجه تخفیف به حبس ابد محکوم شدند. اکنون عده ای آزاد شده برای تشکر و امتنان به دیدن من آمده بودند. به ایشان گفتند اگر در روزنامه چلنگر و شهباز و بسوی آینده آنقدر هتاکی نکرده بودید موفق میشدم که دکتر فاطمی را هم نجات بدهم. خیلی برای خلاصی او اقدام کردم قول هم دادند ولی اینها قولشان با بولشان یکی است. ضعف و مریضی و ناراحتی شدید از اوضاع مردم عن قریب مرا از پای می اندازد. هر چه فریاد زدم که دست از خودخواهی و تجاوز بقانون که تنها پناه ملت است بردارید گوش شنوایی نبود. آنروز که حاج شمشیری و حاج راسخ و قاسمیه برای گرفتن اعلامیه جهت مسافرت شاه آمدند، یادتان هست که اگر گفتم به جدم این قلم برای امضای این نامه مانند ستونی بدستم سنگینی میکند ولی آنها با چه اصراری گرفتند و رفتند و روز دیگر از ترس به خیل مصدق پیوستند. اکنون دسته دسته بازاریها می آیند و طلب بخشش میکنند.
🔸عوام الناس خیال میکنند من برای خودم دست و پا میکنم در هر زمان بمصالح اسلام و ملت در کار بوده خود و شخصیتم را فراموش کردم مگر نمیدانستم که با بوق و کرنائی که مصدق در اختیار دارد مخالف او حرف زدن انتحار سیاسی است ولی من اگر سکوت میکردم در مقابل تاریخ این ملت مسئول بودم. تا ابد الدهر متجاوزین به قانون اساسی این مردم خواهند شنید که کسی هم در این ملک بوده است که واهمه نداشته و برای دفاع از قانون اساسی که ارثیه قیمتی مجاهدین مشروطه است از اسم و رسم و مقام چشم پوشید. حیف حوصله ندارم و شما خودتان اکثر شاهد و حاضر بودید. دلم برایتان تنگ شده نمیدانم کی قصد آمدن دارید عمری از من باقی نمانده. البته در ادای فرایض دینی مخصوصا نماز غفلت نمیکنید. به ناهید خانم هم سلام و دعا برسانید.- و السلام و رحمت الله و برکاته - سید ابوالقاسم کاشانی
🔹🔹🔹
www.Bonyadtarikhbook.ir
🔸🔸🔸
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
📂نامه آيتالله سيدابوالقاسم كاشاني پس از كودتاي 28مرداد/بخش اول
اين مكاتبه به خوبي ماهيت رژيم شاه و نفرت ايشان از آن رژيم و دلايل امضاي نامه در خصوص مصدق را نشان میدهد.
متن نامه:
🔹🔸https://eitaa.com/bonyadtarikh/1201
🔹🔹🔹
www.Bonyadtarikhbook.ir
🔸🔸🔸
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
📂نامه آيتالله سيدابوالقاسم كاشاني پس از كودتاي 28مرداد/بخش دوم
متن نامه:
🔹🔸https://eitaa.com/bonyadtarikh/1201
🔹🔹🔹
www.Bonyadtarikhbook.ir
🔸🔸🔸
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
📂نامه آيتالله سيدابوالقاسم كاشاني پس از كودتاي 28مرداد/بخش سوم
متن نامه:
🔹🔸https://eitaa.com/bonyadtarikh/1201
🔹🔹🔹
www.Bonyadtarikhbook.ir
🔸🔸🔸
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
آیت الله کاشانی.jpg
1.62M
📷اینفوگرافی زندگی و زمانه مرحوم آیت الله کاشانی/ فایل با کیفیت
🔹🔹🔹
www.Bonyadtarikhbook.ir
🔸🔸🔸
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
📸تفاوت دو عکس؛ تفاوت دو مسلک
تاریخنگار انقلاب اسلامی؛ حجتالاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی:
«حضرت امام در نهضت و انقلاب شان همیشه اتکایشان بر ملت مستضعف و توده های محروم بوده است و درواقع این درسی بود که امام راحل از مکتب اسلام و قرآن گرفته بود. اسلام بردگی را از چهره مستضعفان در مقابل زرمداران قریش زدود و لذا مکتب امام هم برگرفته از اسلام و قرآن بوده است.
اینکه امام (ره) می فرمودند" من یک مویِ کوخ نشینان را به کاخ نشینان ترجیح می دهم" برگرفته از قرآن بود. در جایی دیگر هم امام می فرمود کسانی می توانند تا آخر با ما باشند که درد فقر و نداری و گرسنگی را کشیده باشند. در عمل هم به ما ثابت شده است که کسانی توانستند تا آخر خط امام را پاس بدارند و حافظ آرمانهای امام راحل باشند که از سرمایه داری، رفاه طلبی و اشرافی گری دوری گزیدند.
کسانی توانستند تا آخر خط امام را پاس بدارند و حافظ آرمانهای امام راحل باشند که از سرمایه داری، رفاه طلبی و اشرافی گری دوری گزینند.»(16بهمن1395)
🔹🔹🔹
www.Bonyadtarikhbook.ir
🔸🔸🔸
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
⚫️طایفه مهاجمان حرم در تاریخ/۱
⭕️بی حرمتی به مضاجع شریفه از رضاخان تا تشیع لندنی
◀️وقتی رضاخان برای پیشبرد اهداف سیاسی؛ خود را #بچه_هیئتی جا میزند
🔸رضاخان شخصیتی بود که برای رسیدن به مقاصد خود و اجرای برنامه بیگانگان، ابتدا به دیانت تظاهر کرد و در این راه آن قدر پیش رفت که خیلی ها گمان می کردند رضاخان در صدد پیاده کردن حکومت اسلامی است!
🔹وی پیش از سلطنت با شرکت در مراسم عزاداری امام حسین (علیه السلام) برای کسب وجهه ملی و مذهبی تلاش می کرد، پس از رسیدن به سلطنت، ناگهان تغییر رویه داد و به تقابل با نمادهای دینی همچون عزاداری و #بی_حرمتی به روحانیت و توهین به اماکن مقدسی همچون مسجد، منبر، اماکن مطهر همچون حرم اهل بیت(ع) روی آورد.
🔸این نوع رفتار را میتوان در واکنش او نسبت به اعتراض شیخ محمدتقی بافقی دید. داستان از این قرار است که با طرح کشف حجاب، اعضای خانواده رضاخان از جمله، همسرش (مادر محمدرضا) در حرم حضرت معصومه (س) به صورت بدحجاب حاضر می شوند. این موضوع مورد اعتراض شیخ ناظم، شاگرد شیخ بافقی و از واعظین حرم قرار می گیرد. اما همسر شاه و ندما به آن بی اعتنایی میکنند. سرانجام با اعتراضات و برخورد قاطعانه شیخ بافقی، همسر شاه به همراه ندیمه هایش از غرفه بیرون رفته و با تلفن ماجرا را به گوش شاه می رساند. شاه در واکنش به این موضوع در سخنانی رکیک بر شهربانی خرده گرفته و می گوید: «پس، این توله سگ پدر سوخته، رئیس شهربانی قم چه .... می خورد؟ چرا به او نگفتید...».
🔹آنگاه با #بی_حرمتی، با چکمه وارد حرم شده و با فحش های مخصوص خود به شیخ بافقی، با لگد به جان او می افتد. سپس با اشاره او، شیخ محمّد تقی را دمر خوابانیدند و شاه با عصای ضخیم خود بر پشت او می نواخت. درواقع رضاشاه که با رسیدن به قدرت و سلطنت دچار نوعی خود بزرگ بینی گشته بود، اجازه هر نوع رفتار را به خود می داد.(فصلنامه پانزده خرداد، ش 10، ص 37)
◀️پینوشت:
دیروز 27اسفند98 قم مقدسه بار دیگر شاهد هتک حرمت حرم مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها بود. آن هم توسط کسانی که مدعی هیئت و حب اهل بیت هستند.
هتک حرمت حرم توسط تشیع لندنی چیز عجیبی نیست. همان انگلیسی که به رضاخان خط داد، به این شیعهنماها نیز خط داده و میدهد.
قطعا مردم انقلابی قم با هوشیاری همیشگی به این فرصتطلبان اجازه فتنهگری آن هم در شرایط بحرانی کشور نخواهند داد.
🔹🔹🔹
www.Bonyadtarikhbook.ir
🔸🔸🔸
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
⚫️طایفه مهاجمان حرم در تاریخ/2
◀️ بی حرمتی به مضاجع شریفه از محمدرضا پهلوی تا تشیع لندنی
🔹بعد از ظهر روز 29آبان سال 1357 مأموران رژيم با هتاکی هرچه تمام و با پشتوانه قوه قاهره وارد حرم شریف امام رضا علیهالسلام شدند و بیحرمتی ننگینی را رقم زدند.
🔹در پي بیحرمتی مأموران شاه به حرم مطهر امام رضا(ع)، امام خمينی رهبر كبير انقلاب اسلامي طي پيامي كه در تاريخ دوم آذرماه صادر فرمودند، روز يكشنبه پنجم آذر سال 1357 را عزای عمومی اعلام نمودند.
🔸متن اين پيام به شرح زير ميباشد:
دولت ياغي نظامي به امر شاه تر و خشك را به آتش كشيده و يكی از بزرگترين ضربههای اين جنايتكار به اسلام، به مسلسل بستن بارگاه قدس حضرت عليبنموسيالرضا- صلواهاللهعليه- است. اين بارگاه مقدس در زمان رضاخان به مسلسل بسته شد و قتل عام مسجد گوهرشاد به وجود آمد و در زمان محمدرضاخان آن جنايت تجديد و دژخيمان شاه در صحن و حريم آن حضرت ريخته و كشتار كردند. ملت مسلمان بايد از اين شاه و دولت ياغِی غاصب تبری كنند و مخالفت با آن لازم است... اطاعت اين دستگاه، اطاعت طاغوت و حرام است. خداوند مسلمين را از شر آنان حفظ فرمايد. در اين عزاي بزرگ و جسارت به مقام امام امت، روز يكشنبه 25ذيحجه [پنجم آذر سال 1357] عزاي عمومي اعلام ميشود. (فصلنامه پانزده خرداد، ش33، ص 342)
◀️پینوشت:
بیحرمتی به مضاجع شریف در ذات وابستگان به کشورهای غربی است. تشیع لندنی نیز تداوم تاریخی انگلیسیگری پهلوی است البته با رنگ و لعابی مذهبی و منافقانه.
آنها از یک طرف از قوانین نظام علوی و حسینی و اسلامی سرپیچی میکنند و از طرف دیگر، خواسته یا ناخواسته پازل فتنهگری انگلیس و آمریکا را تکمیل میکنند.
شناخت این جریان پیچیده و تطهیرکنندگان آن از امور لازم این روزهاست.
🔹🔹🔹
www.Bonyadtarikhbook.ir
🔸🔸🔸
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
5.35M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⚫️به مناسبت وفات مرحوم سیدهاشم بطحائی
◀️گزیدهای از مصاحبه منتشر نشده بنیاد تاریخپژوهی با ایشان
⁉️مرحوم سیدهاشم بطحائی در مورد روحانیون نفوذی که رسانههای #لندن آنها را به عنوان بزرگان دین معرفی میکنند؛ چه گفت؟
مرحوم سیدهاشم بطحائی از اعضای مجلس خبرگان بودند که متأسفانه خبر فوت ایشان دیروز؛ 26اسفند98 منتشر شد. به همین مناسبت گزیدهای از مصاحبه اختصاصی ایشان با بنیاد تاریخپژوهی منتشر میگردد.
«من یقین دارم که در حوزه علمیه #نفوذی داریم. شک نکنید. همان کسی که میآید ضدولایت فقیه حرف میزند و کمکم ژست روحانی عالیرتبه به خودش میگیرد و رادیو #لندن هم رویش مانور میدهد و او را از بزرگان دین معرفی میکند.
اگر واقعا این یک روحانی عالم عامل خداترس باشد دین خدا را نمیگذارد به دست نااهل بیفتد.»
🔹🔹🔹
www.Bonyadtarikhbook.ir
🔸🔸🔸
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.