اهداف بینالمللی بسیج مستضعفین
🔻پیام امام به بسیجیان و تجلیل از خدمات آنان
«بسم الله الرحمن الرحیم
🔹 با تشکر و تقدیر از اقدامات خداپسندانه #بسیج_مستضعفین در راه هدف مقدس اسلام و استقلال کشور و آزادی ملت دربند و با تشکر از کوششهای آنان در کوتاه کردن دست چپاولگران، امید است با #تحصیل_اخلاص در همه امور، چه #تعلیم و #تعلم و تقویت #فرهنگ_اسلامی و آموزش کافی فنون مختلف نظامی، و چه در راه بسیج توده های مظلوم و مستضعف جهان بر ضد استکبار جهانخوار تا قطع طمع آنان نه تنها از کشورهای اسلامی که از همه ممالک تحت ستم جهان و چه در راه تقویت هر چه بیشتر بسیج برای حراست از اسلام بزرگ و ایران عزیز و با صبر و شکیبایی در این مقاصد بزرگ، این خدمت گرانقدر را رنگ الهی داده واز عبادات بزرگ قرار دهند. از خداوند تعالی توفیق شما عزیزان را در این مقصد بزرگ خواستارم. خدا پشت و پناهتان باد.
به تاریخ ٣٠ آبان ماه ١٣۶٣
روح الله الموسوی الخمینی»
پینوشت:
اسناد متقن تاریخی و سخنان صریح امام خمینی قدس سره الشریف بیانگر اهداف والا و جهانی ایشان بوده است و در این راستا #بسیج را به عنوان بازویی محکم و قابل اتکا طراحی کرده بودند.
البته مراد ایشان از بسیج جهانی،ایجاد حرکتهای مسلحانه نبود بلکه به دنبال ترویج فکر و فرهنگ انقلاب اسلامی به کشورهای مختلف به ویژه بلاد مستضعف بودند. هرچند در زمینه صدور انقلاب قرائتهای انحرافی (همچون خوانش #سیدمهدی_هاشمی و #بیت_منتظری) وجود داشت که با تحرکات نظامی کورکورانه برای نظام اسلامی هزینهتراشیهای غیرقابل جبرانی داشت.
#بسیج
#بسیج_بینالملل
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
امام خمینی قدس سره الشریف :
من امیدوارم که این بسیج عمومی اسلامی، الگو برای تمام مستضعفین جهان و ملتهای مسلمان عالم باشد، و قرن پانزدهم قرن شکستن بتهای بزرگ و جایگزینی اسلام و توحید به جای شرک و زندقه و عدل و داد به جای ستمگری و بیدادگری و قرن انسانهای متعهد به جای آدمخواران بی فرهنگ باشد.(صحیفه امام، ج ١٢، ص ١۶٠)
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
✳️خبر ویژه
فصلنامه 15 خرداد شماره 67/68 منتشر شد.
در این شماره میخوانیم:
🔹 اسنادی از واقعه کشف حجاب
🔸گزارشی از اختناق سیاه مطبوعاتی در دوران رضاخان (به همراه اسناد منتشرنشده دربار پهلوی، پیرامون فعالیت روزنامه پیکار در برلین)
🔹 مخالفت یکپارچه روحانیان نسبت به انتقال جنازه رضاخان به قم
🔸ادیب هروی و اولین گزارش از جنایت رضاخان در مسجد گوهرشاد
علاقهمندان جهت تهیه این شماره از فصلنامه میتوانند با شماره ٠٢١۲۲۵۷۹۱۹۲٠ و یا پست الکترونیک 15khordad.mag@gmail.com تماس حاصل نمایند.
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 آنچه در شماره جدید فصلنامه تخصصی ١۵ خرداد خواهید خواند:
🔹 اسنادی از واقعه کشف حجاب
🔸گزارشی از اختناق سیاه مطبوعاتی در دوران رضاخان (به همراه اسناد منتشرنشده دربار پهلوی، پیرامون فعالیت روزنامه پیکار در برلین)
🔹 مخالفت یکپارچه روحانیان نسبت به انتقال جنازه رضاخان به قم
🔸ادیب هروی و اولین گزارش از جنایت رضاخان در مسجد گوهرشاد
علاقهمندان جهت تهیه این شماره از فصلنامه میتوانند با شماره ٠٢١۲۲۵۷۹۱۹۲٠ و یا پست الکترونیک 15khordad.mag@gmail.com تماس حاصل نمایند.
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴هشدار مهم مورخ انقلاب اسلامی
🔻در آستانه نخستین سالگرد شهادت دکتر محسن فخریزاده
«اگر روزی تسلیمطلبان بر کشور مسلط شوند بر کشور حکومت پلیسی مسلط می کنند.»
پینوشت:
نمونه حکومت پلیسی دولت تسلیمطلبان را دیدیم. دولتی که علیرغم حضور پررنگ نیروهای امنیتی در کابینه، با بیتدبیری و سستاندیشی حوادث ضدامنیتی تلخی از قبیل حوادث آبان 98 و #ترور_شهید_فخریزاده را رقم زد.
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
📷نگاهی انتقادی به دوگانه کاذب انتقام-جنگ
🔴اولین سالگرد شهادت دکتر محسن فخریزاده
🔻با شهادت دانشمند برجسته هستهای مرحوم فخریزاده برخی بزدلان سیاسی سخن از شروع جنگ در صورت انتقام ایران زدند. اما تاریخ نشان داده است هیچ کدام از برخوردهای قاطع ایران علیه آمریکا، غرب و ایادی آنان منجر به جنگ نشده است.
١. تسخیر لانه جاسوسی آمریکا: ١٣ آبان ١٣۵٨
٢. نابودی ناو بریجتون با پرچم آمریکا توسط شهید مهدوی: ٢ مرداد ١٣۶۶
٣. حمله شهید احمد کاظمی و یاران او، به مرکزیت ضدانقلاب در شمال عراق با وجود تسلط آمریکا بر منطقه: ٧۵-١٣٧۴
۴. دستگیری ملوانان انگلیسی: ٣ فروردین ١٣٨۶
۵. شکار هواپیمای جاسوسی آمریکایی RQ170 توسط سپاه پاسداران: ١٣ آذر ١٣٩٠
۶. حمله به مواضع ایادی آمریکا؛ داعش در دیرالزور عراق : ٢٨ خرداد ١٣٩۶
٧. دستگیری ملوانان آمریکا در خلیج فارس: ٢٢ دی ١٣٩۴
٨. حمله به مواضع ایادی آمریکا و تروریستهای تکفیری: ٩ مهر ١٣٩٧
٩. انهدام پهپاد جاسوسی آمریکایی: ٣٠ خرداد ١٣٩٨
١٠. حمله موشکی به پایگاه نظامی آمریکا در عینالاسد: ١٨ دی ١٣٩٨
١١. مقابله با دزدی دریایی آمریکا و اتباع وی: آبان ١۴٠٠
#انتقام
#انتقام_سخت
#شهید_محسن_فخری_زاده
#مرگ_بر_اسرائیل
#مرگ_بر_آمریکا
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥کوتاهنما: جمعه سرخ
🔴اولین سالگرد شهادت دکتر محسن فخریزاده
🔻واکنشهای سیاسی و مردمی نسبت به شهادت مرحوم فخریزاده و سؤالی چالشی از مسئولین کشوری
«تقویم، جمعه هفتم آذر1399 را نشان میداد. تنها یک روز مانده به سالروز شهادت دانشمند هستهای ایران، مجید شهریاری، عوامل و مزدوران استکبار جهانی اندیشمند برجسته دیگری را از ما گرفتند و ملت ایران را داغدار کردند.
نام شهید محسن فخریزاده پیش از شهادت برای کسی شناخته شده نبود همانطور که نام حاج قاسم سلیمانی سالها بر همگان مخفی بود.
جایگاه والای شهید محسن فخریزاده در مناسبات هستهای باعث شد که برخی رسانهها از وی به عنوان «قاسم سلیمانی هستهای» یاد کنند اما...»
#محسن_فخریزاده
#شهيد_محسن_فخري_زاده
#انتقام
#ترور
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
🔴برخیز و اول تو بکش
🔻به مناسبت شهادت دانشمند انقلابی؛ محسن فخریزاده
🔻عصر امروز؛ 7آذر1399 خبر شهادت دانشمند بزرگ هستهای ایران #محسن_فخریزاده منتشر شد و برخی شواهد حاکی از نقش رژیم صهیونیستی در این ترور ناجوانمردانه است.
در واکنش به شهادت ایشان، #رونن_برگمن نویسنده اسرائیلی وابسته به نهادهای اطلاعاتی صهیونیستی نوشت:
«محسن فخریزاده، دانشمند ارشد هستهای ایران در شهری در حوالی تهران ترور شد.
[خبرهای] بیشتر - به زودی»
رونن برگمن نویسنده مرتبط با نیروهای اطلاعاتی رژیم غاصب صهیونیستی؛ پیش از این کتابی را منتشر کرده بود به نام «برخیز و اول تو بکش» که به تشریح ترورهای رژیم اشغالگر قدس و به ویژه اقدامات علیه جمهوری اسلامی ایران پرداخته بود.
فصلنامه 15خرداد در آخرین شماره خود به معرفی این کتاب پرداخت.
مقاله معرفی کتاب «برخیز و اول تو بکش» در ادامه:
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
برخیز و اول تو بکش.pdf
1.52M
🔴معرفی کتاب «برخیز و اول تو بکش»
🔻به مناسبت شهادت دانشمند انقلابی؛ محسن فخریزاده
شهید محسن فخریزاده ؛ 7آذر 1399 ترور شد و رژیم اشغالگر فلسطین یکی از متهمان اصلی این جنایت است.
رونن برگمن، نویسنده کتاب برخیز و اول تو بکش که خود از مرتبطین دستگاه جنایتکار اسرائیل است، ادامه این قبیل جنایات را لازم و اجتنابناپذیر میداند؛ چراکه اولا بنابر آموزههای دینی تحریفشده آنها، خوی خونریزی و تجاوز در نهاد و نگاه صهیونیستها نهفته است و ثانیا سران این رژیم بقای مادی خود را منوط بر انجام این روش غیراخلاقی و غیرانسانی میدانند.
📕معرفی کتاب «برخیز و اول تو بکش» رنن برگمن در پیوست.
#شهید_محسن_فخریزاده
#مرگ_بر_اسرائیل
#مرگ_بر_آمریکا
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
✳️شجاعت کمنظیر مدرس به روایت امام خمینی
🔴 دهم آذر؛ شهادت آیت الله سیدحسن مدرس
◀️خاطره امام اعلی الله مقامه الشریف از شهید مدرس:
🔸«در يك مجلس از مجالس سابق كه مرحوم «مدرس»،- مرحوم آسيد حسن مدرس- در آن مجلس بود، التيماتومى از دولت روس آمد به ايران كه اگر فلان قضيه را انجام ندهيد ما از فلان جا- كه قزوين ظاهراً بوده است- مىآييم به تهران و تهران را مىگيريم.
🔹دولت ايران هم فشار آورد به مجلس كه بايد اين را تصويب كنيد. يكى از مورخين، مورخين امريكايى، مىنويسد كه يك روحانى با دست لرزان آمد پشت تريبون ايستاد و گفت:
🔸آقايان، حالا كه بناست ما از بين برويم چرا به دست خودمان برويم. رد كرد. #مجلس به خاطر مخالفت او جرأت پيدا كرد و رد كرد و هيچ غلطى هم نكردند.
🔹روحانى اين است. يك روحانى توى مجلس بود نگذاشت آن #قلدر_شوروى را، روسيه سابق را، يك دولت را- پيشنهاد التيماتومش را- يك روحانى ضعيف، يك مشت استخوان رد كرد! آنها مىبينند نبايد روحانى باشد؛ قطع يد روحانى بايد بكنند تا به آمال و آرزوى خودشان برسند.»(صحیفه امام ج١ ص۴٢٢)
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
بازخوانی اهداف نهضت جنگل در چشمانداز مرامنامه اتحاد اسلام
🔹امروزه اساسنامهها و مرامنامههایی که گروههای سیاسی تدوین میکنند بیانگر آرمانها و اهدافشان است. در گذشته مرامنامهنویسی یکی از فعالیتهای رایج #گروههای_سیاسی بود. مرامنامه مبین اهداف هر گروه و مرزبندیهایش با جریانهای سیاسی ـ اجتماعی دیگر بوده است. بنابراین یکی از راههای شناخت #نهضت_جنگل بازخوانی آرمانها و اهداف این نهضت از زبان مرامنامه است. در ابتدای این سند بعد از مقدمه به مهمترین آرمانهای جنبش جنگل به شرح زیر اشاره شده است:
۱. حفظ استقلال و تمامیت ارضی ایران و رفع تجاوزات اجانب
۲. تحکیم مبانی حکومت ملی
۳. محافظت از اصول و قوانین مقدس اسلام
🔸هیچ کدام از بندهای این مرامنامه با #اصول_اسلامی تعارض ندارد بلکه به اجرای قوانین مقدس اسلام تصریح شده است. این نکته مبین این مسئله است که نویسندگان مرامنامه، از مجتهدین و علما بودهاند و نیز کسانی که دغدغه اجرای احکام اسلامی را پیگیری میکردند؛ به همین خاطر یکی از ۳ شعار اصلیای که مطرح کردند اسلامخواهی است.
🔹با توجه به شکل و ترکیب کمیته اتحاد اسلام که #مجتهدین_طراز_اول در آن حضور داشتند، به روشنی معلوم میشود که قلم و محتوای این مرامنامه کاملاً با افکار آنها سازگار است و بدیهی است غرض این نهضت تشکیل #حکومت_مردمی بر پایه #شعائر_دینی و احکام و مقدسات دین مقدس اسلام است؛ چه اینکه در اعلام حکومت توسط نهضت جنگل، قوانین اسلام را در قالب جمهوری عرضه کردند و شعار تشکیل جمهوری اسلامی و انقلابی در رأس شعارهایشان قرار گرفت.
🔸این آرمانها در رهبری نهضت جنگل آنقدر مشهود بود که حتی #ابراهیم_فخرایی که میانه خوبی با روحانیت و اهداف اسلامی نهضت جنگل ندارد مینویسد:
🔹مرکز ثقل و مغز متفکر جنگل را #هیئت_اتحاد_اسلام تشکیل میداد که افرادش به استثناء چند نفر، همه از علما و روحانیون بودهاند. این وضع که تعدادی از روحانیون زمام کار را به دست گرفته کارگردانی و رهبری امور انقلاب را عهدهدار شدهاند به مذاق عدهای گوارا نیامد و ترتیبی دادند که هیئت اتحاد اسلام به کمیته تبدیل شود و در نتیجه این تغییر نام، افراد غیر روحانی نیز توانستند به عضویت رسمی هیئت اتحاد اسلام در آیند و اکثریت اعضاء را به دست آورند.
🔸وی همچنین در سراسر کتاب به این مسئله اشاره میکند که «خود میرزا به طوری که قبلاً گفتهایم یک مرد دینی بیش نبود که همه مظاهر انقلاب را از دریچه دیانت مینگریست.»
🔹شاید به همین اعتبار بود که فخرایی و سایر مورخین سکولار #نهضت_جنگل، تلاش کردند در نگارش تاریخ این نهضت به نوعی ریشههای اسلامی آن را پنهان ساخته و تاریخ این نهضت را بر اساس ایدئولوژی خود تدوین نمایند؛ چون از اساس معتقد نبودند که روحانیت با تکیه بر آموزههای اسلامی بتواند یک جنبش بزرگ اجتماعی و سیاسی را رهبری کند. چنان که مصطفی شعاعیان نیز در کتاب خود که مورد تقدیر فخرایی قرار گرفته است به این اعتقاد کینهتوزانه نسبت به روحانیت و اسلام اعتراف میکند و مینویسد:
🔸«روحانیت عقبماندهتر، کودنتر و ناآگاهتر از آن بود که بتواند به پیشقراول نهضتی انقلابی در عصر مبارزه با استعمار ـ ارتجاع مبدل شود.» اما رهبری میرزا در نهضت جنگل و رهبری مرحوم #آیتالله_کاشانی در #نهضت_ملی شدن صنعت نفت و از همه مهمتر رهبری امام در نهضت پانزده خرداد سال ۴۲ بیاعتباری تمامی این تحلیلهای استعماری را به اثبات رساند و ناتوانی و فقر تئوریک جریانهای غیرمذهبی را در شناخت مسائل ایران و جهان نشان داد. (فصلنامه تخصصی ١۵ خرداد، ش ٣٧ و ٣٨، ص ٣٢٣ و ٣٢۴)
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
📷عکس مرامنامه کمیته اتحاد اسلام (نهضت اسلامی جنگل)
بازخوانی اهداف نهضت جنگل در چشمانداز مرامنامه اتحاد اسلام
🔹امروزه اساسنامهها و مرامنامههایی که گروههای سیاسی تدوین میکنند بیانگر آرمانها و اهدافشان است. در گذشته مرامنامهنویسی یکی از فعالیتهای رایج #گروههای_سیاسی بود. مرامنامه مبین اهداف هر گروه و مرزبندیهایش با جریانهای سیاسی ـ اجتماعی دیگر بوده است. بنابراین یکی از راههای شناخت #نهضت_جنگل بازخوانی آرمانها و اهداف این نهضت از زبان مرامنامه است. در ابتدای این سند بعد از مقدمه به مهمترین آرمانهای جنبش جنگل به شرح زیر اشاره شده است:
۱. حفظ استقلال و تمامیت ارضی ایران و رفع تجاوزات اجانب
۲. تحکیم مبانی حکومت ملی
۳. محافظت از اصول و قوانین مقدس اسلام
🔸هیچ کدام از بندهای این مرامنامه با #اصول_اسلامی تعارض ندارد بلکه به اجرای قوانین مقدس اسلام تصریح شده است.
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
🔻کتابی که محافل حقوقی و سیاسی را به چالش کشید
✳️به مناسبت روز قانون اساسی جمهوری اسلامی
🔹 متن نخستین پیشنویس قانون اساسی جمهوری اسلامی است در سال ١٣۵۴ به صورت مخفیانه انتشار یافت و در تاریخ ۵۴.۴.١١ از طریق پست به دست #ماموران_ساواک افتاد.
🔸این سند ارزشمند نشان میدهد که پیش از پیروزی انقلاب اسلامی مبارزان اصیل انقلابی الگویی واضح برای اداره کشور بعد از پیروزی انقلاب اسلامی داشتند. البته این مدرک، یکی از مهمترین ادله بر ابطال مدعای برخی جریانها و شخصیتای ملی-مذهبی مبنی بر القای مفهوم «جمهوری اسلامی» به امام خمینی قدس سره الشریف در دوران اقامت نوفللوشاتو است.
🔹کتاب نخستین پیشنویس قانون اساسی به قلم سهراب مقدمی شهیدانی در پاییز ١٣٩٨ با اضافات؛ به چاپ پنجم رسید. در فصل نخست «پیشینه شناسی تاریخی جمهوری اسلامی»، در فصل دوم «متن پیشنویس قانون اساسی جمهوری اسلامی» و در فصل سوم به «پیشینه و سیر تدوین قانون اساسی جمهوری اسلامی» پرداخته شده است.
◀️ راههای تهیه کتاب:
🏢 تهران، خیابان انقلاب اسلامی بین خیابان فخر رازی و خیابان دانشگاه، پلاک ١٢١٠
📞تلفن: ٢٢۵٧٩١٩٢ -٠٢١
🏢قم، چهارراه قرآن و عترت، روبروی مدرسه حجتیه، کتابفروشی انتشارات کیهان
📞تلفن: ٣٧٧۴١۶٩٨-٠٢۵
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
💢خبر مهم
🖊اطلاعیه دفتر نشر آثار مقام معظم رهبری در پاسخ به درخواست بنیاد تاریخپژوهی و برخی مؤسسات تاریخی دیگر، پیرامون نامه مرحوم آذری قمی
🔹در پی انتشار نامه پوزشخواهی #مرحوم_آیتالله_آذری_قمی از رهبر معظم انقلاب اسلامی در رسانهها و طرح برخی ادعاها و تردیدها در صحت و تاریخ آن، برخی از پژوهشگران #تاریخ_انقلاب_اسلامی و تعدادی از مراکز و مؤسسات فعال در حوزه مطالعات تاریخی، طی نامهای با اشاره به اهمیت موضوع و مباحث پیش آمده، از دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیتالله العظمی خامنهای مدظلهالعالی درخواست روشنگری و رفع ابهام کردند.
🔸این دفتر در پاسخ به این درخواست اعلام میکند مرحوم آیتالله آذری قمی مکاتبات متعددی با رهبر معظم انقلاب مدظلهالعالی داشته که از جمله آنها دو نامه مشتمل بر عذرخواهی از معظمله است. نامه اول در ۱۳۷۵/۳/۱۲ برابر با ۱۴ محرم ۱۴۱۷ نگارش شده که در صفحه ۱۶۶ کتاب « #روشنبینی_امام_خمینی رحمةاللهعلیه» تألیف آیتالله ریشهری دامتبرکاته درج شده و اخیراً توسط #مؤسسه_تنظیم_و_نشر_آثار_حضرت_امام_خمینی قدسسرهالشریف منتشر شده است. مرحوم آیتالله آذری قمی در نامهی دیگری در تاریخ ۱۳۷۶/۲/۱ با اشاره به نامهی اول، به همین مضمون تصریح کرده و در بخشی از آن نوشته است:
«در نامهای که توسط آقای مسعودی تقدیم شد جهت را سؤال کرده بودید ایشان نمیدانستند. در اوائل مسئله مرجعیت من فکر میکردم که شما هم به دنبال مقام هستید. با توسل به حضرت عباس سلامالله علیه مشکلم فوراً حل شد و شنیدم که فرزندان خود را به آقای بهجت ارجاع دادهاید. در هر صورت من سخت احساس مظلومیت و محرومیت از خدمت به نظام مینمایم و از شما توقع دارم که آنرا رفع نمائید و اگر با آن سوء ظن به شما جسارت شده مرا ببخشید.»
🔹این دفتر برای رفع هرگونه ابهام و به منظور بهرهبرداری همهی علاقمندان بخصوص پژوهشگران حوزه تاریخ انقلاب اسلامی، تصویر آنها را منتشر میکند.
روابط عمومی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله العظمی خامنهای مدظلهالعالی
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
🖊درخواست بنیاد تاریخپژوهی و برخی مؤسسات تاریخی دیگر، پیرامون نامه مرحوم آذری قمی
بسم الله الرحمن الرحیم
حضور محترم ریاست دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیتالله العظمی خامنهای مدظلهالعالی
سلام علیکم
🔹همانگونه که مستحضرهستید در ماه گذشته برخی از رسانههای مکتوب و مجازی برای اولین بار متن و تصویر نامهای منسوب به مرحوم آقای آذری قمی با مضمون عذرخواهی وی از مقام معظم رهبری و اظهار پشیمانی از مواضعی که بر علیه ایشان اتخاذ کرده بود را منتشر کردند که منجر به واکنشهایی نسبت به آن شدهاست.
🔸یکی از مهمترین این واکنشها تشکیک در اصل وجود نامه و صحت تاریخ انتشار نامه است. شایان ذکر است که در برخی منابع تاریخی همچون کتاب خاطرات آیت اللهالعظمی شبیری زنجانی با عنوان "جرعهای از دریا"، ج۴ ص۶۵۳ و همچنین در تصویری که از دستخط آن مرحوم توسط یکی از خبرگزاریها منتشر شدهاست، صدور آن در تاریخ ۲۷ اردیبهشت سال ۱۳۷۶ دانسته شده است. در حالی که در برخی آثار تاریخی همچون کتاب "روشنبینی امام خمینی رحمهالله در نامه ۱۳۶۸/۱/۶" تألیف آیت الله ریشهری، ص ۱۶۶ که از سوی مؤسسه عروج وابسته به مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) منتشر شده، تاریخ صدور نامه ۱۲ خرداد ۱۳۷۵، قید شده است.
🔹گفتنی است منبع اخیر، این نامه و تاریخ نگارش آن را به «مرکز اسناد دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیتالله العظمی خامنهای» استناد کردهاست.
🔸با توجه به تهافت یاد شده در تاریخ صدور نامه در این منابع و ابهام به وجود آمده پیرامون آن و اهمیت ثبت مضمون نامه به عنوان سندی مهم و عبرتآموز در تاریخ انقلاب اسلامی، تقاضا مندیم که آن مرکز نظر صریح خود را درباره تاریخ، مضمون نامه و اصالت تصویر منتشر شده از آن نامه، برای صیانت از حافظه تاریخی ملت و اسناد تاریخی که افراد و جریانهایی در صدد مخدوش سازی و تحریف آنها هستند، اعلام کند.
والأمر إلیکم
والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته
۱. بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی
۲. مرکز اسناد انقلاب اسلامی
۳. موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران
۴. مرکز بررسی اسناد تاریخی
۵. دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران
۶. مؤسسه مطالعات و پژوهشهای سیاسی
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
نامه های عذرخواهی مرحوم آذری قمی.jpg
1.54M
🖊دو نامه عذرخواهی مرحوم آذری قمی از مقام معظم رهبری
متن نامه اول:
بسمه تعالی
١۴ محرم ١۴١٧
١٣٧۵/٣/١٢
حضرت آیتالله خامنهای مقام معظم رهبری انقلاب مقدس اسلامی ایران ـ دامت برکاته
پس از سلام و تحیت
براساس یک سوءظن و شدت علاقه به نظام مقدس اسلامی، گرفتار یک تلاطم درونی که مرا بین دو محذور ـ یعنی دو ترک وظیفه مخیر میکرد ـ ناخواسته مبتلا به ضربهای علیه نظام شدم و از این رنج درونی، سرانجام سحر شب یازدهم عاشورا با توسل به قمر بنیهاشم رها شدم و خداوند مرا نجات داد، اکنون جز رضایت خاطر مبارک و ایتمار به اوامر مبارک را نمیخواهم، در عین حال، نه جنابعالی و نه آقایان حجازی و محمدی را در مظان استجابت دعا فراموش نکردم، خواستهای هم جز خواستههایی را که جنابعالی بپسندید، ندارم. تفصیل مطالب را اگر میل مبارک باشد از آقای مسعودی سؤال داشته باشید. احمد آذری قمی
متن نامه دوم در تاریخ ۱۳۷۶/۲/۱
در نامهای که توسط آقای مسعودی تقدیم شد جهت را سؤال کرده بودید ایشان نمیدانستند. در اوائل مسئله مرجعیت من فکر میکردم که شما هم به دنبال مقام هستید. با توسل به حضرت عباس سلامالله علیه مشکلم فوراً حل شد و شنیدم که فرزندان خود را به آقای بهجت ارجاع دادهاید. در هر صورت من سخت احساس مظلومیت و محرومیت از خدمت به نظام مینمایم و از شما توقع دارم که آنرا رفع نمائید و اگر با آن سوء ظن به شما جسارت شده مرا ببخشید.
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥ماجرای نماز نخواندن علما بر جنازه رضاخان در قم
🔻به روایت محمدمهدی عبدخدایی
واکنش صریح و عتابآلود پدر سیدموسی صدر -أعاده الله بالخیر- علیه درخواست نماز خواندن بر جنازه رضاخان
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
⚫️تاریخسازی به سبک کدیور؛ خاطرهسازی مجعول و بهتان به علامه طباطبایی(ره)
🔴پاسخی به بهتان تاریخی کدیور علیه علامه طباطبائی رحمهالله
🔹نقطه آغاز کدیور برای روایت مناسبات علامه طباطبائی و انقلاب اسلامی این جمله است: «اولین شهید این انقلاب، اسلام بود» کدیور جمله مزبور را به علامه طباطبایی نسبت داده و با رویکردی جزمگرایانه آن را « نظر نهائی وی [علامه] دربارهی انقلاب 1357 و جمهوری اسلامی» قلمداد کرده است. این جمله برای کدیور مبدأ تحلیل به حساب میآید، و با تکرار همین جمله آن را دلیل بر تفاوت منظر بنیادین علامه طباطبائی با امام خمینی در تحولات اجتماعی تلقی کرده است. او در نهایت چنین نتیجه گرفته است که علامه طباطبائی هرگز «جزء حامیان انقلاب 57 یا پشتیبانان نظام جمهوری اسلامی قرار نمیگیرد.»
🔸محسن کدیور طی چهار یادداشت تلاش کرده تا علامه طباطبائی را به اصطلاح، «عالمی ضد انقلاب» معرفی کند. اما پرسشی که به ذهن هر خواننده منصفی خطور میکند آنست که مستند کدیور برای این جمله و دلیل او برای این نسبت دادن چیست؟...
متن کامل یادداشت
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db