eitaa logo
بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانش‌نامه انقلاب اسلامی
5.6هزار دنبال‌کننده
2.4هزار عکس
640 ویدیو
595 فایل
ناشر اختصاصی آثار تاریخ‌نگار انقلاب اسلامی؛ حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی کانال رسمی @bonyadtarikh تازه های پایگاه: http://iranemoaser.ir ارتباط با مدیر کانال و خرید آثار: @nasrollahabadi
مشاهده در ایتا
دانلود
⚫️انحراف با پوشش نفاق/2 ◀️امام در مواجهه با جریان های انحرافی؛بخش ششم: شریعتمداری ▫️اولین تحرک حزب خلق مسلمان و نیز ابراز تمایل قلبی شریعتمداری به تغذیه اطلاعاتی از سوی آمریکایی ها، سبب شد از ماه اردیبهشت بیت او دائما محل تردد رابط های سازمان سیا باشد. ▪️قرارگاه سازمان سیا در تهران با تاکید بر این که « تماس مستقیم سفارتخانه آمریکا با شریعتمداری اعتبار محلی او را از بین خواهد برد.» (اسناد لانه جاسوسی، ج 6، ص278)در صدد تعیین رابط های ایرانی برای تبادل اطلاعات با شریعتمداری و احیانا کمک مالی به وی بر آمد. ▫️تحلیل های پی در پی ماموران سیا در این مورد نشان می دهد که التهاب آفرینی حزب خلق مسلمان در تبریز امیدواری فراوانی را برای آمریکایی ها ایجاد کرده است. در سند دیگری با اذعان به اینکه« واقعیت حاضر این است که سلاح ها و در نتیجه قدرت حقیقی در دست رادیکال هاست.»(اسناد لانه جاسوسی، ج6، ص273) ▪️بعد ها در کارشناس سفارت آمریکا تاکید می‌کند که علاوه بر بی‌کفایتی شریعتمداری بر تصدی رهبری این جریان امکان فاش شدن رابطه ی وی با رژیم سابق می تواند خطری برای وی و جریان میانه باشد «اگر او مزاجا و خلقا برای رهبری یک جناح مخالف سیاسی شایسته باشد (که او نیست). روابط گذشته او (شریعتمداری) با رژیم شاه او را به واسطه امکان افشاء این معاشرتها لکه‌بردار و زخم پذیر می سازد.»(اسناد لانه جاسوسی ، ج3، ص 472) ▫️در خلال این وقایع امام خمینی تلاش زیادی را برای نجات شریعتمداری از راه خطرناکی که در پیش گرفته بود به کار بستند. اما شریعتمداری هر بار به یک بهانه، از پذیرش خواسته امام طفره رفت. اینکه اطرافیان تا چه حد در تصمیم های شریعتمداری نقش داشتند، قابل بررسی است. به عنوان در آن زمان مامور قرارگاه سازمان سیا به مافوق خود این چنین گزارش داده بود:« درباره تصمیمات حزب، آن هویت(یکی از رابطان ایرانی سیا، مورد نظر است) می گوید که بیشتر تصمیمات را شریعتمداری می گیرد. اما گاهی اوقات با مشاورین حزبی خود مذاکره می کند»(همان،ج3، ص 492) ▪️ماموران سیا به دنبال استمداد شریعتمداری از آنان، حتی در مهره چینی برای این حزب دخالت داشتند. در روز ۲۶ اردیبهشت ۱۳۵۸ قرارگاه در تهران از فردی ایرانی سخن به میان می آورد که اگر لایق و مایل بود در نظر خواهیم گرفت که شاید بتواند با کارآیی، به عنوان مسئول تامین مالی یا سخنگوی روابط عمومی شریعتمداری عمل کند. (اسناد لانه جاسوسی، ج ۵، ص. ۵۲) ▫️با وجود انتقادات پشت پرده‌ای که علیه امام از ناحیه شریعتمداری وجود داشت، اما در ظاهر پیام‌هایی صادر می شد که امام نیز به آن پاسخ می گفتند؛ اگر چه از واقعیت‌ها اطلاع داشتند. امام در پاسخ به تبریک شریعتمداری هنگام بازگشت به ایران نوشتند: «بسمه تعالى. حضرت آيت اللَّه آقاى شريعتمدارى- دامت بركاته. مرقوم شريف در تفقد از اينجانب واصل، و موجب تشكر گرديد. سلامت و سعادت جنابعالى را از خداوند تعالى خواستار است. اميد است پس از چند روزى به زيارت حضرات آقايان نايل شوم. والسلام عليكم و رحمة اللَّه. روح اللَّه الموسوى الخمينى.»( صحيفه امام، ج‏6، ص: 54) ▪️در سال های بعد از انقلاب البته تنش هایی به وجود می آمد. از جمله اعتراض و راهپیمایی هایی بود که در اعتراض به انتشار مقاله صادق خلخالی علیه تأسیس حزب خلق مسلمان ایران و موضع شریعتمداری در روزنامه اطلاعات کلید خورد.( روزنامه اطلاعات 58/2/2) بعد از ناآرامی های تبریز و قم بود که امام چندین بار طی سخنرانی ها و پیام هایی، وحدت انقلابیون و پرهیز از ایجاد تفرقه را خواستار شدند. ▫️همچنین در اسناد سفارت آمریکا ذکر شده : مقدم ( استاندار دولت موقت در آذربایجان شرقی ) گفته است : خیلی ها از شریعتمداری به خاطر عدم رهبری انتقاد می کنند ، در صورتی که این انتقاد نابجاست و خمینی قدرتمندتر از آن است که شریعتمداری فعلا بتواند با او مقابله کند . ولی البته وقتش خواهد رسید ، او افزود که آذربایجان مترصد اشاره او ( شریعتمداری ) است. (اسناد لانه جاسوسی ، جلد ۶ ، ص157) ▫️▫️▫️ Bonyadtarikhbook-ir ▪️▪️▪️ @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
⚫️انحراف با پوشش نفاق/3 ◀️امام در مواجهه با جریان های انحرافی؛بخش ششم: شریعتمداری ▫️در سند دیگری به فعالیت های شریعتمداری و فاصله عمیق او از انقلاب اشاره می شود: این سند به تاریخ 16 خرداد 1358 حاوی اظهارات یکی از ژنرال‌های ارتشی وفادار به شاه مخلوع است . او می گوید ارتش خود را آماده می کند تا سازماندهی شده و از خود در مقابل انقلاب دفاع کند . گروه الهی و بقیه امیدوارند که با شریعتمداری متحد شوند . بطوری‌که گفته شده رئیس سابق ستاد ارتش – ژنرال قره باغی – تحت حمایت شریعتمداری در خفا به سر می برد. این مسأله امید را به میانه‌روها داده است که وقتی شریعتمداری وضع را مناسب ببیند با آنها کنار خواهد آمد. (اسناد لانه جاسوسی ، ج 28 ، ص 59و60) ▪️بعدها با بالا گرفتن این تنش ها و حرف و حدیث ها در خصوص حزب خلق مسلمان بود که امام خواستار اعلام برائت شریعتمداری از آن شدند. لذا پیغام خصوصی خود را از طریق آقای فلسفی به وی رساندند .«به‌طور خصوصى از قول من به ايشان بگوييد اين كار را اجانب كرده‏ اند، شما كه اين مطلب را پذيرا شده‏ايد، يا آگاهيد يا ناآگاه. شما اين است كه فوراً در جرايد و راديو و تلويزيون اعلام كنيد كه از اين حزب بركنار هستيد و مسائل آن به هيچ وجه به شما ارتباط ندارد، تا حيثيت شما محفوظ باشد.»( صحيفه امام، ج‏11، ص:171) ▫️آقای فلسفی می گوید:« نزد آقاى شريعتمدارى رفتم ايشان گفت:«رفقاى من موافقت نكردند و گفتند هم در قم و هم در آذربايجان حيثيت افراد بسيارى از بين مى‏رود؛ ضربه بزرگى هم به شما مى‏ خورد؛ نبايد اصلاً پيرامون اين مطلب فكر كنيد! بنابراين من آن نوشته را نمى‌‌نويسم.» به منزل امام برگشتم و مطالب را به ايشان عرض كردم. امام متأثر شد. بعد هم پيشامدها آن شد كه همه مى‏دانند.(خاطرات و مبارزات حجت الاسلام فلسفی، ص371) ▪️در نهایت البته شریعتمداری حدود یک ماه بعد در 15 دی ماه سال1358 اطلاعیه ای منتشر کرد و ناچاراً تعطیلی تمام دفاتر حزب و فعالیت‌های آن را اعلام کرد. ▫️شریعتمداری نه تنها از طراحی کودتا خبر داشت، بلکه این‌گونه برنامه ریزی شده بود که او بتواند بعد از کودتا در تلویزیون با مردم صحبت کند. جریان "نقاب"و عوامل کودتا برنامه ریزی عمیقی بر روی او کرده بودند. ایرج درخشنده از ساواکی های جذب شده به کودتا از قول احسان بنی عامری می گفت:«با علما و روحانیونی که طرفدار آیت الله شریعتمداری می باشند، دست به دست هم دادیم تا یک اسلام نوین در سطح مملکت پیاده کنیم.»( کودتای نوژه- صفحه171) ▪️ با فاش شدن نقش شریعتمداری در این کودتا، وی با ظاهری مضطرب در صفحه تلویزیون ظاهر شد و ضمن استغفار، تعهد کرد دیگر در امور مشابه شرکت نداشته باشد. و در نهایت بود که ناگزیر به اعتراف و ابراز ندامت شد: «از اینکه فکر صحیح در این کار نکرده ام و این‌ها را راه داده ام و گزارش این‌ها را شنیده ام و به مقامات، به موقع اطلاع نداده ام، خودم را در پیشگاه خداوند مقصر می دانم و بسیار پشیمانم. اینکه به سید مهدی مهدوی پول فرستادم هرچند به عنوان قرض به ایشان داده شده است و این کار را نوعی تایید عملی از فرد توطئه گر تلقی کرده‌اند، پشیمانم و استغفار می کنم و استغفر الله ربی و اتوب الیه و از این قصور یا تقصیر به درگاه خداوند متعال استغفار می کنم...» (خاطرات محمدی ری شهری- جلد اول- صفحه259) ▫️▫️▫️ Bonyadtarikhbook-ir ▪️▪️▪️ @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
⚫️انحراف با پوشش نفاق/4 ◀️امام در مواجهه با جریان های انحرافی؛بخش ششم: شریعتمداری ▫️پس از روشن شدن نقش شریعتمداری در کودتا بود که دیگر مدارای انقلابیون و نظام با او پایان یافت و او از جانب جامعه مدرسین حوزه علمیه قم از مرجعیت خلع شد. در بیانیه آمده بود: «بنا به وظیفه شرعی بر خود لازم دانستیم که سقوط مشارالیه از شایستگی مرجعیت را بالصراحه اعلام نماییم تا افرادی از مسلمانان که در حالت تردید و دو دلی بودند، تکلیف خود را بدانند و احیاناً با تقلید خود به اسلام و انقلاب ضربه وارد نکرده باشند.»(پرتال جامعه مدرسین حوزه علمیه قم) ▪️این اقدام بعدها تلویحا مورد تجلیل امام قرار گرفت و در منشور روحانیت بازتاب پیدا کرد: « آیا مدرسین محترم که ستون محکم انقلاب در حوزه‌های علمیه بوده‌اند ـ نعوذباللّه‌ ـ به اسلام و انقلاب و مردم پشت کرده‌اند؟ مگر همان‌ها نبودند که در کوران مبارزه حکم به غیرقانونی بودن سلطنت دادند؟ مگر همان‌ها نبودند که وقتی یک روحانیِ به ظاهر در از اسلام و انقلاب فاصله گرفت، او را به مردم معرفی کردند؟ آیا مدرسین عزیز از جبهه و رزمندگان پشتیبانی ننمودند؟ اگر خدای ناکرده این‌ها شکسته شوند چه نیرویی جای آنان را خواهد گرفت؟ (پیام امام خمینی به جامعه مدرسین3/12/1367) ▫️امام روز بعد از افشای جریانات طی سخنانی فرمودند:«ما از این امور{کودتا} نمی ترسیم. ما از قشرهای خودمان می ترسیم... شما ، هم ایدهم الله تعالی، اگر چنانچه کارهایی خدا نخواسته انجام دهید که از چشم ملت بیفتید، حتی در دراز مدت، آن روز است که دیگر فانتوم لازم نیست، خود ملت شما را کنار می زند... من خوفم از این است که ما نتوانیم، روحانیت نتواند آن چیزی که به عهده اوست صحیح انجام دهد.»( سخنرانی امام خمینی 1359/4/20 ،روزنامه کیهان- شنبه1359/4/21) ▪️ایشان همچنین در نامه ای که به مشهور شد با اشاره به این جریانات آوردند: «آنقدر كه اسلام از اين ضربه خورده است، از هيچ قشر ديگر نخورده است و نمونه بارز آن مظلوميت و غربت اميرالمؤمنين- عليه السلام- كه در تاريخ روشن است. بگذارم و بگذرم و ذائقه‏ ها را بيش از اين تلخ نكنم. ولى بايد بدانند كه پرونده تفكر اين گروه همچنان باز است و شيوه و دين فروشى عوض شده است. شكست خوردگان ديروز، سياست بازان امروز شده‏اند. آنها كه به خود اجازه ورود در امور سياست را نمى‏دادند، پشتيبان كسانى شدند كه تا براندازى نظام و كودتا جلو رفته بودند. غائله قم و تبريز با هماهنگى چپی‌ها و سلطنت طلبان و تجزيه طلبان كردستان تنها يك نمونه است كه مى‏ توانيم ابراز كنيم كه در آن حادثه ناكام شدند ولى دست برنداشتند و از سر در آوردند، باز خدا رسوايشان‏ ساخت.»( صحيفه امام، ج‏21، ص:281) ▫️▫️▫️ Bonyadtarikhbook-ir ▪️▪️▪️ @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
📂امام در مواجهه با جریان‌های انحرافی ▫️ قدس سره الشریف نماد منطق سیاسی اصیل اسلامی بود و وجود ایشان را می‌توان دانست. بر همین اساس جذب و دفع ایشان بر اساس نزدیکی یا دوری افراد به اسلام و مبانی عمیق آن بود. امروز نیز شناخت در جذب و دفع افراد و جریان‌ها ما را به بهبود شرایط روز و بستن راه نفوذ و یا جلوگیری از دفع و طردهای غیرمنطقی کمک می‌نماید. ▪️به طور خلاصه باید گفت امام خمینی قدس سره الشریف برای پیشبرد اهداف سیاسی-الهی خود هیچ‌گاه حاضر به تأیید جریان‌های انحرافی نبودند و عمل‌گرایی در این زمینه را نمی‌پذیرفتند. موضوع «امام در مواجهه با جریان‌های انحرافی» را در بخش‌های زیر پی می‌گیریم: 1. نهضت التقاطی: امام در مواجهه با 2. کاسبان نژاد: امام در مواجهه با 3. طایفه تحجر: امام در مواجهه با 4. فرقه انگلیسی: امام در مواجهه با و 5. ملی‌گراها بر ضدملت: امام در مواجهه با جریان 6. زالوصفتان: امام در مواجهه با جریان 7. انحراف با پوشش نفاق: امام در مواجهه با جریان ◀️پرونده ویژه بنیاد تاریخ‌پژوهی را در تارنمای رسمی مطالعه کنید: ▫️▪️https://b2n.ir/286585 ▫️▫️▫️ Bonyadtarikhbook-ir ▪️▪️▪️ @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
🔻محمد هاشمی رفسنجانی و جدیدترین روایت ناروا علیه امام🔻 ⚫️تحریف امام؛ در آستانه رحلت امام ▫️تحریف خط و مکتب امام خمینی قدس سره الشریف پروژه‌ای قدیمی است که از تا و البته؛ نفوذی‌ها و ناآگاهان داخلی دنبال می‌شده است. یکی از شخصیت‌هایی که به واسطه جایگاه سیاسی‌ش به تولید روایت‌ها و خاطرات مختلف می‌پرداخت جناب آقای بود. سبک تاریخ‌سازی جناب رفسنجانی به گونه‌ای بود که خلط‌ها و اشکالات تاریخی مختلفی را ایجاد می‌کرد، «ادعاهای بی‌سند و متناقض، بیان مبهم و کلی، پرهیز از بیان دقیق تاریخ رویدادها، نقض انقلاب اسلامی، پرهیز از ذکر واسطه‌های نقل قول‌ها و محتوای دقیق جلسات و...»(روایت‌های ناروا ص125 و 176-173) برخی از اشکالات نقل‌های تاریخی وی بود. علاوه بر موارد ذکر شده؛ « از حوادث انقلاب اسلامی و محوریت دادن به نقش خویش، از مهم‌ترین نقدهای وارد به خاطره‌نویسی جناب آقای هاشمی رفسنجانی است.»(روایت‌های ناروا ص111) ▪️جناب آقای هاشمی رفسنجانی از دار دنیا رفت اما ظاهرا هنوز زنده است. در جدیدترین روایتی که در خصوص ایشان و البته در راستای تولید شده؛ آقای (برادر جناب هاشمی رفسنجانی) ادعا نموده امام؛ قائم‌مقامی رهبری را به آقای رفسنجانی پیشنهاد داده ولی ایشان یک هفته گریه کرده و این پیشنهاد را، به خاطر اینکه دیگران می‌گویند عزل منتظری به خاطر جاه‌طلبی ایشان بوده، رد نموده است. ▫️این نقل تاریخی تقریبا تمام اشکالات ذکر شده به شیوه نقل تاریخ آقای رفسنجانی را دارد و ادعای بی‌سند است که وجوه متناقض فراوانی دارد. مبهم و کلی و غیر دقیق است و هیچ تاریخ دقیقی برای آن ذکر نشده است و مشهورات تاریخی را نقض می‌کند و در نهایت روایتی کاریکاتوری از انقلاب اسلامی است که در آن به آقای هاشمی رفسنجانی نقش محوری داده شده است. ▪️علاوه بر اشکال روشی، این خاطره از حیث محتوا نیز خلاف واقع است چراکه اساسا انتخاب قائم‌مقام رهبری فراتر از حوزه وظایف و اختیارات خبرگان بود و طبق تصریح بزرگانی هم‌چون مرحوم آیت‌الله مؤمن یک عمل غیرقانونی محسوب می‌شد که برخی دل‌سوزان نظام آن را مصلحت دیدند و انجام دادند.(روزگار قائم‌مقامی ص55) و سیره قطعی امام خمینی قدس سره الشریف عمل به مرّ قانون بود و تخلف از آن را جایز نمی‌دیدند و بنا به تصریح ایشان در نامه تاریخی 1/6 از ابتدا با انتخاب منتظری نیز مخالف بودند.(صحیفه امام ج21 ص331) ▫️علاوه بر این؛ قدس سره الشریف از ابتدای حرکت سیاسی الهی خود همواره تصمیمات‌شان را بر اساس مبانی مکتبی اتخاذ می‌کردند و طبیعتا کسانی را شایسته احراز مقام رهبری می‌دیدند که به این اصول پایبند باشد. اما جناب آقای هاشمی رفسنجانی در طول حیات سیاسی خود نشان داد که پایبندی چندانی به امام ندارد و در موارد مختلف؛ با وجود علم به نظر امام بر خلاف دیدگاه ایشان قدم برمی‌داشت. ▪️برای این مطلب قرائن فراوانی وجود دارد؛ از جمله اقدام برای جانشینی آقای منتظری علی رغم مخالفت امام و اطلاع آقای رفسنجانی به این مخالفت(روزگار قائم‌مقامی ص66-62) یا کمک وی به با وجود عدم حمایت امام قدس سره الشریف از منافقین و آشکار شدن انحراف آنان(روزگار قائم‌مقامی ص153) و یا مذاکره مخفیانه با آمریکا در ماجرای مک‌فارلین و... ▫️مجموعه این اقدامات نشان می‌دهد که جناب آقای رفسنجانی با وجود شناخت مسلک امام پایبندی به آن ندارد و از آن‌جا که امام مسلکی جدا از اسلام ناب محمدی نداشتند معنا ندارد که ایشان فردی را به عنوان گزینه رهبری پیشنهاد دهند که به سیاست عمیق اسلامی تعهد چندانی ندارد. ▪️در پایان باید گفت انحراف از خط امام قدس سره الشریف و یا خانوادگی یا نقل‌های جاهلانه امور بسیار خطرناکی در مسیر پرافتخار ملت ایران‌ند و نهادهای مسئول به ویژه مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام می‌بایست با دقت و جدیت در مقابل تحریف‌گران مسلک امام قدس سره الشریف بایستند و اجازه سوء استفاده ندهند. ▫️▫️▫️ Bonyadtarikhbook-ir ▪️▪️▪️ @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
⚫️مواجهه امام با فرزندانِ آدمکشِ مهندس بازرگان!/1 ◀️امام در مواجهه با جریان های انحرافی؛بخش هفتم: مجاهدین خلق (منافقین) ▫️ از سال 1344 توسط سه تن از اعضای ایران تاسیس شده و فعالیت سیاسی خود را با مواجهه مسلحانه با رژیم شاه آغاز کرده بودند. اعضای مجاهدین خلق تفسیر و از اسلام را برگزیدند و تشکیلات خود را راه‌اندازی کردند. شعار "فضل الله المجاهدین علی القاعدین اجرا عظیما" در برخی ادوار فعالیت این سازمان زینت بخش نشریات و روزنامه های وابسته بدان بود. این سازمان بر سه اصل " "، "ضرورت تشکیلات" و "مکتبی یا ایدئولوژیک بودن مبارزه" تاکید داشت. ▪️مجاهدین خلق با اوج‌گیری نهضت به برخی تحرکات بر اساس خود پرداختند و البته مرزبندی آشکاری با تفکر سیاسی امام خمینی قدس سره الشریف، که مبارزه مسلحانه را نمی‌پذیرفتند و به اسلام ناب محمدی عقیده‌مند بودند، داشتند و بعد از پیروزی نیز زاویه‌گیری‌شان با آشکار و آشکارتر شد. سازمان مجاهدین خلق حاضر به پذیرش نشد و از همان روزهای نخست که بحث بر سر اصل ولایت فقیه شکل گرفت، سازمان به مخالفت پرداخت و این‌چنین بود که کم کم تفاوت رویکردها علنی شد. در عین حال رویکرد مارکسیستی سازمان نیز بر اختلاف نظرها می افزود. ▫️سازمان مجاهدین می کوشید تا از جایگاه به نفع خود بهره ببرد و از این راه تداوم مشروعیت خود را افاده نماید. سازمان مجاهدین می کوشید بین آیت‌الله طالقانی و روحانیون شکاف ایجاد کند و از قضایایی نظیر دستگیری دو تن از فرزندان آیت الله طالقانی نیز بهره سوء خود را می‌کردند. ▪️منافقین از که در پناه حکومت اسلامی به دست آورده بودند سوء استفاده کردند و امام در مقابل آن‌ها قاطعانه فرمودند: «آزادی آراء در اسلام از اول بوده است؛ در زمان ائمه ما (علیهم السلام) بلکه در زمان خود پیغمبر آزاد بود. حرف‌هایشان را می زدند. ما حجت داریم. کسی که حجت دارد از آزادی بیان نمی ترسد؛ لکن توطئه را اجازه نمی دهیم. اینها حرف ندارند، توطئه می کنند. ما آنها را دعوت کردیم، کسانی را وادار کردیم که دعوت کنند که اگر حرفی دارید بیایید در تلویزیون بگویید؛ مباحثه می کنیم با هم. تا حالا حاضر نشدند.»(صحیفه امام، ج6، ص 277) ▫️تحریک مرحوم طالقانی و دستاویز قرار دادن او برای رسیدن به مطلوب پروژه دیگری بود که در عین بی‌اعتقادی به او در آن زمان کلید خورد. مجاهدینی ها ایشان را قبول نداشتند، اما او را برای رسیدن به قدرت می خواستند. مرحوم در پی دستگیری فرزندش با حالتی قهرگونه از تهران خارج شده بود و مجاهدین خلق از این حرکت سوء استفاده کردند. امام در مقابل این تحرکات موضع گرفتند و تصریح کردند: «خود آنها با آقای طالقانی مخالفند. هر روزی که دستشان برسد سر او را می برند و سر امثال او را! لکن حالا بهانه دستشان افتاده است که مثلا آقای طالقانی رفته اند بیرون! این بهانه دستشان افتاده و آن بساط را در مدرسه های ما و در خیابانهای ما اینها درست کردند و برای کمیته ها شروع کردند تبلیغات سوء کردن. اینها یک دسته ای هستند که فردا هم یک چیز دیگر پیش می آورند»(همان، ج۷، ص۳۵ تا ۵۳) ▪️ویژگی دیگر منافقین؛ تفسیر به رأی قرآن کریم و استفاده از مفاهیم دینی برای پیشبرد اهداف سازمان بود. این خصوصت نیز دقیقا با شرایط کنونی مطابقت دارد و تداوم همان بر سر نی بردن قرآن در زمان امیرالمومنین است. کسانی که قرآن ناطق و ولایت را ندیدند و قرآن بر سر نی کردند تا بتوانند در مقابل علی بایستند. ▫️در ۲۸ خرداد ۱۳۶۰ مجاهدین خلق اعلام جنگ مسلحانه کردند و رسماً وارد فاز مبارزه مسلحانه شدند. روز ۳۰ خرداد ۱۳۶۰ روز طرح عدم‌کفایت بنی‌صدر در مجلس بود که سازمان اقدام به حملات مسلحانه و تظاهرات در جامعه به‌نفع بنی‌صدر به‌منظور فشار به مجلس نمود. درواقع هدف اصلی مجاهدین خلق تداعی تجربه تلخ کشته شدن‌های مردمی در دوران مبارزات انقلاب اسلامی و به گفته خودشان جلوگیری از « » علیه رئیس‌جمهور وقت بود.( سازمان مجاهدین خلق پیدایی تا فرجام (۱۳۴۴-۱۳۸۴ ، ص181). ▫️▫️▫️ Bonyadtarikhbook-ir ▪️▪️▪️ @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
⚫️ مواجهه امام با فرزندانِ آدمکشِ مهندس بازرگان!/2 ◀️امام در مواجهه با جریان های انحرافی؛بخش هفتم: مجاهدین خلق (منافقین) ▫️امام در مواجهه با منافقین می فرمود: «اولی الامر امروز دولت ما و ما هستیم. بر شما واجب است به که تبعیت کنید؛ و به حکم قرآن، به حسب رأی علمی خودتان، به حسب رأی مشایخ خودتان. شما اگر چنانچه مسلم هستید، چرا تبعیت از قرآن نمی کنید؟ چرا به حسب آن طوری که علمای شما استفاده کرده اند از آیه شریفه "اطیعوا الله و اطیعوا الرسول و اولی الامر منکم" اطاعت نمی کنید؟»(همان، ج9، ص336) ▪️در واقع امام با بیاناتی از این دست ادعای مسلمان بودن و انقلابی بودن منافقین را به چالش کشیدند. امام در ادامه از مدارایی که با سازمان مجاهدین شده است سخن به میان آوردند و تاکید کردند که به دنبال فتنه افکنی های سازمان مجاهدین دیگر مجالی برای مدارا نیست. ایشان به صراحت فرمودند: ▫️«ما تا کنون برای اینکه به مردم عالَم بفهمانیم و بفهمند مردم که ما با چه اشخاصی مقابله داریم، ما آزادی دادیم به آنها.» ایشان خطاب به منافقین ادامه دادند: ▪️«در عین حالی که به همه مقدسات ما توهین کردید، در عین حالی که با حکومت آن طور رفتار کردید و با اسلام آن طور رفتار کردید در مطبوعاتتان، مع ذلک به شما تعرض نشد. تا آنکه را دیدیم و فهمیدیم شما فتنه‌گر هستید، شما منافقینی هستید که می خواهید فتنه بکنید، منافقینی هستید که توطئه کردید بر ضد اسلام، توطئه کردید بر ضد کشور، توطئه کردید بر ضد ملت؛ شما اشخاصی هستید که با سرحدّات و با خارج روابط دارید؛ رفت و آمد شما تحت کنترل است... بعد از این‌که توطئه شما ثابت شد و مردم فهمیدند شما چه اشخاصی هستید، دیگر نمی توانیم اجازه بدهیم آزادانه هر کاری می خواهید بکنید، شما را سرکوب خواهیم کرد!»(سخنرانی امام خمینی2/6/58) اما واکنش امام در مواجهه با ادعای کذب منافقین مبنی بر شکنجه چه بود؟ ایشان با اشاره به منافقین که دنبال غوغاسالاری هستند، فرمودند: ▫️«آنها هم اهل اين هستند كه داد و قال بكنند و اظهار نگرانى بكنند و اين مسائلى كه مى‏گوييد، اگر بنا باشد- خداى نخواسته- يك وقت يك جايى يك خلافى واقع بشود، خوب، اين خلاف را آنها دامن مى‏زنند، تبليغ مى‏كنند و چه مى‏كنند، زياد جلوه مى‏دهند... ▪️همين ديشب يا ديروز بود كه يك آقايى به من گفت كه من رفتم منزل فلان شخصيت، وقتى از پيش آن شخص بيرون آمدم، بعضى از اشخاصى كه در دفتر اين آقا بودند گفتند كه شكنجه شده، اگر بخواهيد ببينيد اينجا يكى هست. ايشان گفتند بله من مى‏خواهم ببينم. ايشان گفتند كه من رفتم ديدم كه يك شخصى روى [بدنش‏] را باز كرد آنجا، گفت كه اينها با سيگار هست و من را داغ كردند، من را چه كردند و اسم فلان آدم هم با همين سيگار رويش ثبت بود. اسم يكى از مقامات محترم قضايى، اسم او را مى‏گفت. آن شخص مدعى بود كه اينها را با سيگار اين‏جورى كردند و من را شكنجه كردند و داغ كردند و آن اسم هم رويش بود؛ يعنى، آن اسم را به قول او با سيگار آنجا نوشته بودند. ▫️ايشان گفتند كه من ابتدائاً به نظرم آمد كه خالكوبى كردند. بعد با او صحبت كردم گفتم كه كى شما را گرفت؟ گفت كه يك دسته‏اى تو بيابان آمدند و يك اتومبيل بود و من را گرفتند و كردند و چه گفتند. خوب شناختى آنها را؟ گفت نه، سر و كله‏شان را بسته بودند آنها. گفتم كه‏ كجا شما را شكنجه دادند. گفت كه توى همان اتومبيل اين شكنجه را دادند و آن‌ها بودند. گفتم خوب، تو كه مى‏گويى سر و كله‏شان بسته بودند، از كجا مى‏گويى پاسدار بودند، شايد رفقاى خودت بودند. گفت، ماند و نتوانست جواب بدهد. بعد من گفتم كه تو از اين منافقين هستى و اينجا آمده‏اى شكايت مى‏كنى. پاشو برو، والّا من پدرت را درمى‏آورم؛ پا شد رفت. اينها يك همچو وضعى دارند»(همان، ج14،ص 170) ▪️به دنبال بهانه جویی ها و تفرقه افکنی های سازمان مجاهدینی ها بود که موضع انقلابیون و امام نسبت به آنها صراحت بیشتری پیدا کرد. در انتخابات اول ریاست جمهوری نیز مسعود رجوی کاندیدا شده بود که با استفتایی از امام از دور رقابت ها خارج شد. امام در پاسخ مرقوم فرموده بودند:«كسي كه به راي مثبت نداده، صلاحيت رياست جمهوري ايران را ندارد.»(29/10/1358) ▫️▫️▫️ Bonyadtarikhbook-ir ▪️▪️▪️ @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
⚫️ مواجهه امام با فرزندانِ آدمکشِ مهندس بازرگان!/3 ◀️امام در مواجهه با جریان های انحرافی؛بخش هفتم: مجاهدین خلق (منافقین) ▫️در حالی که سازمان مجاهدین اسلحه به دست گرفته بود، امام باز هم بارها و بارها از باب نصیحت سخن راندند تا بلکه این جماعت نابخرد به خود آیند و از راه خطای خویش بازگردند. امام فرمودند: ▪️«آن‌هایی که این طور هم با قلم‌هایشان، علاوه بر تفنگهایشان، با ما معارضه دارند ما به آن‌ها کرارا گفته ایم و حالا هم می گوییم که مادامی که شما تفنگ‌ها را در مقابل ملت کشیده اید، یعنی در مقابل اسلام با اسلحه قیام کرده اید، نمی توانیم صحبت کنیم و نمی توانیم مجلسی با هم داشته باشیم. شما اسلحه‌ها را زمین بگذارید و به دامن اسلام برگردید، اسلام شما را می پذیرد و اسلام هوادار همه شماها هست... ما می خواهیم با آغوش باز همه گروههایی که هستند، بپذیریم و همه منحرفین را میل داریم که به استقامت برگردند. اسلام برای همین آمده است...»(همان،ج 14، ص342 ) ▫️جنایات سازمان مجاهدین خلق بیش از آن است که در یک یادداشت یا حتی یک کتاب بگنجد. این سازمان با شکنجه‌های وحشیانه آرامش و امنیت ملت ایران را به مخاطره انداخت و مردم و بزرگان انقلاب اسلامی را ترور کرد (روزگار قائم‌مقامی ص173-172)، و به صدام جنایت‌کار علیه ایران یاری رساند و در عملیات مرصاد نیروهای خود را روبروی ملت ایران بسیج کرد(همان، ص196) ▪️امام خمینی با اعلام کردن زندانیانی که همسو و هم نظر با جریان منافقین بودند و با عنایت به اصرار آن‌ها بر این منش و مسلک چنین حکم می دهند: « از آنجا که منافقین خائن به هیچ وجه به اسلام معتقد نبوده و هر چه می‌گویند از روی حیله و آنهاست و به اقرار سران آنها از اسلام ارتداد پیدا کرده‌اند، با توجه به محارب بودن آنها و جنگ کلاسیک آنها در شمال و غرب و جنوب کشور با همکاری‌های حزب بعث عراق و نیز جاسوسی آنها برای صدام علیه ملت مسلمان ما و با توجه به ارتباط آنان با استکبار جهانی و ضربات ناجوانمردانه آنان از ابتدای تشکیل نظام جمهوری اسلامی تا کنون، کسانی که در زندان‌های سراسر کشور بر سر موضع نفاق خود پافشاری کرده و می‌کنند، محارب و محکوم به اعدام می‌باشند و تشخیص موضوع نیز در تهران با رای اکثریت آقایان حجت‌الاسلام دامت افاضاته (قاضی شرع) و جناب آقای (دادستان تهران) و نماینده‌ای از وزارت اطلاعات می‌باشد، اگر چه احتیاط در اجماع است، و همین‌طور در زندانهای مراکز استان کشور رای اکثریت آقایان قاضی شرع، دادستان انقلاب و یا دادیار و نماینده وزارت اطلاعات لازم الاتباع می‌باشد، رحم بر محاربین ساده‌اندیشی است، قاطعیت اسلام در برابر دشمنان خدا از اصول تردیدناپذیر نظام اسلامی است، امیدوارم با خشم و کینه انقلابی خود نسبت به دشمنان اسلام رضایت خداوند متعال را جلب نمایید، آقایانی که تشخیص موضوع به عهده آنان است وسوسه و شک و تردید نکنند و سعی کنند اشداء علی الکفار باشند. تردید در مسائل قضایی اسلام انقلابی نادیده گرفتن خون پاک و مطهر شهدا می‌باشد. والسلام»(خاطرات منتظری ج1، ص624-623) ▫️▫️▫️ Bonyadtarikhbook-ir ▪️▪️▪️ @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
⚫️جاذبه الهی ◾️سالگرد تسلیت باد! ▫️« امام مختصّات شخصیّتی‌ای و موهبت‌هایی را دارا بود و به او داده بود که این مختصّات، این خصوصیّات در کمتر کسی در این حد جمع می‌شود. امام این خصوصیّات را داشت: ▪️انسانی بود شجاع، انسانی بود و ، انسانی بود و پرهیزکار و دلبسته‌ی به خدای بزرگ، دلباخته‌ی به ؛ امام مردی بود ؛ با ظلم کنار نمی‌آمد، با ظلم مبارزه میکرد، حامی مظلوم، ؛ امام مردی بود ، طرف‌دار مظلومان، حامی مظلومان؛ اهل صداقت، با مردم صادق بود، با مردم همان جوری سخن میگفت که دل او بود و احساس قلبی او بود؛ با مردم صادقانه رفتار می‌کرد؛ در راه خدا اهل بود، آرام نمی‌نشست، دائم در حال مجاهدت بود؛ [مصداق] این آیه‌ی شریفه: فَاِذا فَرَغتَ فَانصَب * وَ اِلیٰ رَبِّکَ فَارغَب؛ از یک کار بزرگ که فراغت پیدا میکرد، چشم به یک کار بزرگ دیگری میدوخت و آن را دنبال میکرد؛ اهل فی‌سبیل‌الله بود؛ این‌ها عوامل جاذبه‌ی امام است. ▫️این خصوصیّات در امام مجتمع شده بود؛ هر کسی با این خصوصیّات باشد، دل‌ها به سَمت او جذب میشود؛ این‌ها همان عمل صالحی است که خدای متعال میفرماید: اِنَّ الَّذینَ ءامَنوا وَ عَمِلُوا الصّالِحاتِ سَیَجعَلُ لَهُمُ الرَّحمانُ وُدًّا؛ این وعده‌ی الهی است؛ این محبّت‌ها هم است، و تحمیلی و تلقینی نیست؛ کار خدا است، است.»(مقام معظم رهبری 1398/3/14) ▫️▫️▫️ Bonyadtarikhbook-ir ▪️▪️▪️ @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙صدای قیام 🔴 ؛ برش صوتی از کتاب «نهضت امام خمینی»؛ به مناسبت سال‌گرد قیام خونین 15خرداد «خبر توقیف امام، برق‌آسا در سراسر قم پیچید و توفانی از خشم در میان توده‌های مسلمان و انقلابی این شهر مذهبی برانگیخت. مردم قم در حالی‌که اشک می‌ریختند و بر سر و سینه می‌زدند، رو به خانه امام نهادند و در مقابل خانه اجتماع کردند. هنوز آفتاب 15خرداد سر از افق بر نیاورده بود که کوچه پر از جمعیت انبوهی پوشیده شد. مردم آشفته و خشمگین گاهی اشک می‌ریختند و بر سر می‌زدند و زمانی همانند شیر می‌غریدند و علیه شاه و هیأت حاکمه شعار می‌دادند و اظهار تنفر و انزجار می‌کردند. دیری نپایید که...»(نهضت امام خمینی ج1 ص517-515) سال‌گرد قیام خونین 15 خرداد است. قیامی که به فرموده امام برای همیشه عزای عمومی اعلام شده است. خوانش دوباره این قیام تاریخی و ابعاد شگفت‌انگیز آن برای آشنایی با حقیقت قیام امام خمینی و ملت ایران بسیار مفید خواهد بود. 🎙 را از بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بشنوید. ▫️▫️▫️ Bonyadtarikhbook-ir ▪️▪️▪️ @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
✳️ مواجهه امام خمینی با منتظری/1 ◀️امام در مواجهه با جریان های انحرافی؛بخش هشتم: جریان منتظری 🔸مواجهه امام خمینی با ثمره عمر خود حسینعلی منتظری یکی از تلخترین مواجهات امام با پروژه نفوذ و اغفال سران برجسته نظام بود که طبعا هزینه سنگینی برای جمهوری اسلامی داشت. 🔹اما آغاز ماجرا پس از آنی بود که تیتر یک روزنامه کیهان مبنی بر قائم مقامی آقای منتظری در آذر ماه ۶۴ که توسط یکی از اعضای مجلس خبرگان رهبری بیان شد، بیت منتظری و شخص وی مورد توجه و طمع بسیاری قرار گرفت. کسانی که منتظری را پل پیروزی‌ها و کسب موقعیت‌های بعدی خود می‌دیدند. 🔸ارتباط نهضت آزادی‌ها با وی که از قبل از انقلاب وجود داشت، تقویت شد و جولان باند سید مهدی هاشمی و منافقین زخم خورده بیشتر. حاصل این همگرایی‌ها، انتقادات غیرمنصفانه و تند منتظری در نامه‌هایش به امام (ره) در مورد اعدام سید مهدی هاشمی قاتل، جنگ و نهادهای انقلابی مانند سپاه شد. 🔹می‌توان اوج این بی انصافی‌ها را در عوض شدن جای شهید و جلاد در تابستان ۶۷ دید که در بیان منتظری، «منافقینِ» بی منطق و تروریست اول انقلاب به «مجاهدینِ» با منطق و تفکر تبدیل شدند و اجرای حکم الهی در مورد آن‌ها، مورد طعن و نیش آقای منتظری قرار گرفت! منتظری که خود روزی در کسوت نماز جمعه تهران و قم، راه انقلاب و امام (ره) را می ستایید، در ده فجر ۶۷، تندترین انتقادات را به راه امام (ره) و سیاست‌های انقلاب و جنگ وارد کرد؛ در حالی که خود پس از پیروزی انقلاب اسلامی یکی از مسئولینی بود که بیشترین اختیارات را داشت! 🔸 امام خمینی از ابتدا با انتخاب آقای منتظری به قائم مقامی مخالف بودند و اگر چه بنا بر مصالحی، سکوت اختیار کرده بودند اما بعدها به این مخالفت تصریح نمودند. 🔹ایشان در نامه ۶۸/۱/۶ چنین می نویسند: « والله قسم، من از ابتدا با انتخاب شما مخالف بودم، ولی در آن وقت شما را می دانستم که مدیر و مدبر نبودید ولی شخصی بودید تحصیل کرده که مفید برای حوزه های علمیه بودید.. در تمام موارد نظر دوستان را پذیرفتم.» مخالفت امام با انتخاب آقای منتظری گرچه برای نخستین بار در فروردین ۶۸ مکتوب شد اما ایشان پیشتر در جمع سران قوا به نارضایتی خود از این انتخاب و نیز ناتوانی منتظری برای تصدی رهبری انقلاب اسلامی تصریح کرده بودند. 🔹 مرحوم سید احمد خمینی در این باره چنین بیان می دارد: « در سال ۶۵جلسات هفتگی سران قوا در دفتر یکی از آنان یا در بدون حضور امام برگزار می شد. من، ای، آیت الله موسوی اردبیلی، آقای میر حسین موسوی و آقای هاشمی رفسنجانی حضور داشتیم. بر حسب تقدیر در همان روز آقای منتظری نیز با امام جلسه داشتند. در آن سال هر وقت که امام با آقای منتظری ملاقات می کردند بعد از جلسه برافروخته و عصبانی بودند به طوری که در چهره شان مشخص و نمایان بود. آن روز در وسط جلسه بودیم که ناگهان امام بدون در زدن یک دفعه با حال عصبانیت شدید و برافروختگی وارد اتاق شدند و خطاب به ما فرمودند: من از اول با منتظری مخالف بودم. ایشان به درد رهبری بعد از من نمی خورد!» کلام امام که تمام شد، سران قوا و من در یک سکوت سنگینی فرو رفتیم؛ چون چنین بر خورد بی‌مقدمه ای از امام سابقه نداشت و اهمیت موضوع را می رساند.» 🔸 علت مخالفت امام را می توان در نامه های ایشان جستجو نمود. آقای منتظری علی رغم برخورداری از جایگاه رفیع علمی و فقهی، در باب سیاست و مدیریت، به تعبیر امام و تایید برخی بزرگان، فردی « » و «» بود که به شدت تحت تأثیر اطرافیان و نفوذی ها قرار می گرفت. باند سید مهدی هاشمی، جریان لیبرال(نهضت آزادی) و شبکه تروریستی منافقین سه ضلع مثلثی را تشکیل دادند که آقای منتظری را در چنبره خود قرار داده بودند و ایشان عملا صدایی برای انعکاس تحلیل های غلط و حرف های تخریبی آنها علیه انقلاب اسلامی تبدیل شده بود.( روزگار قائم مقامی، صص ۶۱_۶۸) ▫️▫️▫️ Bonyadtarikhbook-ir ▪️▪️▪️ @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.