eitaa logo
بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانش‌نامه انقلاب اسلامی
5.7هزار دنبال‌کننده
2.4هزار عکس
695 ویدیو
597 فایل
ناشر اختصاصی آثار تاریخ‌نگار انقلاب اسلامی؛ حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی کانال رسمی @bonyadtarikh تازه های پایگاه: http://iranemoaser.ir ارتباط با مدیر کانال و خرید آثار: @nasrollahabadi
مشاهده در ایتا
دانلود
🔆 بررسی نقش امام خمینی بر اجماع علما در جریان تصویب نامه انجمن های ایالتی ولایتی/بخش اول ✳️آغاز ماجرا روزنامه کیهان در روز دوشنبه 16 مهر 1341، در صفحه اول خود با حروف درشت نوشته بود:«طبق لایحه انجمن های ایالتی و ولایتی که در دولت به تصویب رسیده و امروز منتشر شده به زنان حق رأی داده شده.» 🔸 پر واضح است که شاه در جهت اجرای نقشه های استعماری به دنبال کسب وجه و جایگاه در میان مردم بود از این رو موضوع حق رأی به بانوان را پیش کشید،عنوان فریبنده ای که بهانه ای بیش نبود و هدف عمده، حذف قید «اسلام» از شرائط انتخاب کنندگان و انتخاب شوندگان بود که به این وسیله راه برای سایر فرقه ها خاصه بهایی ها تسهیل شود. لذا برای تسهیل امر، قید «قرآن» را نیز از قسم نامه برداشته و جمله«کتاب آسمانی» را به جای آن گذاشته بودند. 🔹🔸فرصت اجرای رسالت شاه که پس از رحلت آیت الله بروجردی تصور می کرد یکه دار میدان است ،در تلاش برای محک زدن جامعه روحانیت و واکنش برای شناخت روحیه و افکار آنان و ادامه راه پدرش در تجاوز به اساس قرآن و الغای مذهب ،آرزویی که سالیان دراز در دل می پروراند را عملی نمود. 🔸امام که تغییر و تحول های سطح عالی کشور و مقامات دولتی همانند ظاهر شدن علی امینی در صحنه سیاست و روی کار آمدن مهره دیگری به نام اسدالله علم، فعالیت چشمگیر حزب وابسته به صهیونیسم بهائیت را در مرکز به خوبی پیش بینی می کرد در ماه رمضان سال 1381 قمری(1340 شمسی) یعنی حدود هفت ماه قبل از تصویبنامه در حالیکه بسیاری از مقامات روحانی بی خبر از سیاست و نا آگاه فریفته و امیدوار به دولت علی امینی شده بودند که از اطرافیان موثق امام نقل شده بود که امام سخت آشفته و پریشان بودند و اظهار کرده بودند که در آتیه نزدیکی خطرات سهمگینی از سوی رژیم متوجه اساس اسلام و استقلال کشور خواهد شد. 🔸از این رو با اعلام تصویبنامه از طرف دولت،فرصت مناسبی برای امام خمینی پیش آمد تا رسالت تاریخی و وظیفه اسلامی خویش را آغاز نماید. 🔹🔸مقابله با انگ سیاست زدگی با اجماع سازی جامعه آن روزنه تنها دخالت در سیاست را برای یک مقام روحانی عیب می شمرد، بلکه حتی دخالت در اموری که به ظاهر جنبه سیاسی نداشت لیکن دخالت در آن از طرف مجامع روحانی بی سابقه بود نیز رد می شد!مثلا در مورد فاجعه زلزله 1341 در قزوین و کشته شدن عده زیادی از مردم عده ای از روحانیون جوان حوزه علمیه بر آن شدند که مجلس یاد بودی برگزار کنند. لیکن یکی از علمای حوزه به خاطر اینکه این کار در حوزه سابقه نداشت با آن مخالفت ورزید! اما بنا به اینکه مخالفت با اعطای حق رأی در زمان آیت الله بروجردی و برخی از مراجع فقید دیگر اتفاق افتاده بود، نه تنها اشکالی نداشت بلکه ضروری به حساب می آمد. 🔸از این رو امام که در راه واداشتن علمای قم و دیگر مقامات برجسته روحانی ایران و جامعه اسلامی کوشش های فراوانی می نمود ،فرصت ارزنده ای بود که می توانست برای رسیدن به مقصود دیرینه خود از آن حداکثر استفاده و بهره برداری را به عمل آورد. 🔹نشان دادن وجه غیر شرعی تصویبنامه حذف قید اسلام از شرایط منتخَب و منتخِب و تبدیل سوگند به قرآن، به کتاب آسمانی که در تصویبنامه انجمن های ایالتی و ولایتی آمده بود، به منزله اعلام جنگ علیه قرآن و اسلام بود و ماهیت ضد اسلامی شاه و هیأت حاکمه فاسد را به خوبی نشان می دادو برای امام فرصت ارزنده بود که ضد اسلامی بودن رژیم شاه را بر همگان روشن و ثابت کند. امام در نامه های پیاپی که به علماء و مقامات روحانی در مرکز و شهرستان های دور و نزدیک ونیز خارج کشور ارسال می نماید، آنان را برای رویارویی با توطئه اسلام زدایی فرا می خواند وی در سخنرانی 6 آبان 41 تلویحا انگیزه خود را از رویارویی با تصویبنامه «وظیفه دینی» خود خطاب می کند.. @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔆 بررسی نقش امام خمینی بر اجماع علما در جریان تصویب نامه انجمن های ایالتی ولایتی/بخش دوم 🔸🔹 نشان دادن وجه غیر قانونی تصویبنامه این تغییر و تبدیل در قانون، در برابر فترت تعطیلی مجلسین، به دست دولت علم که حق هیچ گونه دخل و تصرفی در قانون اساسی را نداشت انجام گرفته بود و در حقیقت تجاوز به قانون اسا‌سی و اساس مشروطه- که به بهای خون صدها آزادیخواه به دست آمده است- به شمار می رفت. 🔹دولت علم در حقیقت می خواست چرخ زمان را به عقب برگرداند و همان دوران استبداد را بار دیگر زنده کند و با تصویب قوانین خلق الساعه سرنوشت ملتی را دستخوش اغراض پلید و مقاصد شوم بیگانگان و ایادی بی وطن و خائن آن سازد. 🔸امام همچنین در اولین تلگرامی که در28 مهر به علم نخست وزیر ایران ارسال می دارند تلویحا به تعطیلی مجلس شورا و سنا برای مدت طولانی و سوء استفاده دولت از این تعطیلی طولانی مدت و هشدار به اینکه این عملکرد با واکنش مردم مواجه خواهد شد اشاره می کند و در حقیقت به ملت خاطر نشان می کنند که هیات حاکمه در برابر کارهای شما مسئول است، این عملکرد امام به نوعی هدف عالیتر و دامنه دارتری بود که سعی داشت تحولات فکری جدیدی در جامعه پدید آورد بنابر این در مورد تکیه روی قانون اساسی، در مرحله اول به منظور به حرکت در آوردن و به مبارزه واداشتن همه نیروی خلق- چه آنکه پایبند به اسلام و چه بی تفاوت- بوده است و در مرحله دوم همان نطق خود حضرت امام در پایان تصویبنامه در تاریخ 11 آذر 41 می باشد که بیان داشتند: 🔹«.. استناد و تکیه ما روی قانون اساسی از طریق الزموهم بما الزموا علیه انفسهم می باشد..اصل دوم متمم قانون اساسی، تصویب هر قانون خلاف قرآن را از قانونیت انداخته است. «والا مالنا و القانون»؟..» @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔆 بررسی نقش امام خمینی بر اجماع علما در جریان تصویب نامه انجمن های ایالتی ولایتی/بخش آخر 🔸🔹امام و تلاش برای اتحاد میان علماء به دنبال انتشار تصویبنامه در جراید در 16 مهر، امام خمینی بی درنگ علمای طراز اول قم را به نشست و گفتگوی پیرامون تصویبنامه دعوت نمود این نشست در منزل حاج شیخ عبدالکریم حائری به میزبانی فرزندشان حاج آقا مرتضی تشکیل شد. که علاوه بر امام آقایان گلپایگانی و شریعتمداری هم بودند. 🔹در این نشست امام تمام تلاش خود را به نمایش گذاردن چهره سیاه و وحشت بار آتیه ترسیم نمود و خطر مقابله با اساس اسلام را به علماء گوشزد نمود و ماحصل تبادل نظر و گفتگو اعلام تلگرام مخالفت به شاه و در خواست لغو فوری آن و ارسال نامه به علمای شهرستان در جهت بازگوی خطرات تصویبنامه و قراردادن جلسه مشاوره و تبادل؛ امام همچنین به منظور اینکه مردم در جریان اقدامات پیشوایان قرار گیرند پیشنهاد انتشار اخبار نشست را می دهند که به رغم مخالفت برخی علماء به بهانه خشم دولت امام با پافشاری توانستند موافقت آقایان را برای چاپ و نشر جلب نمایند. 🔸امام در آن روزگار تنها به دنبال بستری برای لغو تصویبنامه و برقراری«صلح و آشتی» با آن رژیم نبوده است، بلکه اسلام را در مرز فنا و بقا می دیده از اینرو امام میان اسلام اصیل و دیانت مقدس مآب های بازاری(که هیچ خطری برای رژیم ندارد) تفاوت می دیده و بر این باور بوده که علما و روحانیون مردم را طوری به صحنه مبارزه بیاورند که رژیم را اندیشناک کند، نه اینکه در یک مسجد که حکم یک صندوقخانه است مردم جمع شوند. امام همواره سعی داشت به علمای اسلام قدرت بخشد و آتش مبارزه را تحت هیچ شرایطی خاموش نکنند، لذا در سخنرانی 9 آذر قبل از اعلام رسمی لغو تصویبنامه خط علما را دفاع از اسلام و خط دولت را دشمنی با اسلام مطرح می کنند. 🔹 از سویی امام همواره اتحاد میان علما را به معنای سنگری مستحکم برای ضربه ناپذیری اسلام قلمداد می نمودند و در سخنرانی 11 آذر که پس از اتمام غائله بیان کردند بار دیگر روی سخن را به رژیم کرد و در مقام ارزیابی قدرت و نیروی لایزال و خلقی علمای اسلام بر آمد و عدم بر خورداری هیأت حاکمه ایران از پشتیبانی مردم را یادآور شد و قدرت مردمی روحانیت را به رخ کشید. 🔸🔹امام و ترغیب سخنوران دینی روشنگری های پیگیر گویندگان مذهبی در بسیاری از نقاط کشور خشم و خروش مردم و پشتیبانی آنان از رهبران دینی و عالمان اسلامی را به همراه داشت.از این رو امام با توجه به نقش ژرف گویندگان وارسته و متعهدی مثل حجت الاسلام فلسفی در پیشبرد نهضت طی نامه ای، روشنگری های پیگیر او و دیگر گویندگان مذهبی را در منابر ستود و آنان را به پایداری و استواری بیشتر در راه مبارزه و رویایی با توطئه اسلام زدایی فرا خواند.آقای فلسفی آن روزها با مقامات روحانی قم در تماس دائم بود و نظرات آنان را در منابر مرتب بازگو می ساخت. 🔸🔹سرانجام ماجرا امام خمینی با مشاهدۀ لجاجت دولت در عدم لغو مصوبه، با استناد به اصل دوم متمم قانون اساسی – که به علما حق می‌داد، قوانین مخالف اسلام را رد نمایند – طی تلگراف‌های بعدی اعتراض را از تصویب نامه فراتر برد و نسبت به انحلال مجلسین، تخلف از قانون اساسی و احکام اسلام هشدار داد و علمای تهران و شهرستان‌ها را به تحرک بیشتر وا داشت. سرانجام علمای تهران از مردم برای تشکیل مجلس دعا در روز 8 آذر ‭‭‭‭‭‭1341‬‬‬‬‬‬ دعوت کردند، بار دیگر دولت عقب نشینی کرد و در 7 آذر تشکیل جلسه داد و تصویب نمود که «تصویب نامۀ مورخ 14 مهر ‭‭‭‭‭‭1341‬‬‬‬‬‬ قابل اجرا نخواهد بود» و آن را به علمای تهران و قم تلگراف کرد. بار دیگر امام خمینی از علمای قم دعوت کرد تا به مبارزه ادامه دهند. استدلال امام خمینی آن بود که مصوبۀ قبلی در دولت تصویب شده بود و از مطبوعات اعلام شده بود، اما ما نمی‌توانیم به لغو مصوبه در پشت درهای بسته اکتفا کنیم. باید به طور رسمی و لغو مصوبه نیز باید از طریق مطبوعات اعلام شود. علیرغم اعلامیه برخی از علما مبنی بر خاتمۀ مبارزه، عده‌ای از دانشگاهیان، اصناف و بازاریان تهران به قم رفتند تا از نزدیک در جریان مواضع علما در خصوص نهضت قرار گیرند. آنان در منزل امام و با تعبیر «زعیم رشید ما» تقاضای اعلام تکلیف کردند. امام خمینی خواهان ادامۀ مبارزه تا اعلان رسمی لغو مصوبه شدند. سرانجام دولت تسلیم خواستۀ امام خمینی شد و در تاریخ 10 آذر ‭‭‭‭‭‭1341‬‬‬‬‬‬ رسماً از مطبوعات خبر لغو تصویبنامه اعلام شد. *نهضت امام خمینی‌، دفتر اول ،‌‌سید حمید روحانی،چاپ پانزدهم،بهار‭‭1381‬‬، صص ‭‭239‬‬ – ‭‭186‬‬ *نهضت دو ماهه روحانیون ایران، علی دوانی،چاپ اول،‭‭1393‬‬،نشر رهنمون @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
✳️بازخوانی تجلیل امام خمینی از هنرمندان متعهد «بسم اللَّه الرحمن الرحیم‏ خون پاک صدها هنرمند فرزانه در جبهه‌‏هاى عشق و شهادت و شرف و عزتْ سرمایه زوال ناپذیر آن گونه هنرى است که باید، به تناسب عظمت و زیبایى انقلاب اسلامى، همیشه مشام جان زیبا پسندِ طالبانِ جمال حق را معطر کند. تنها هنرى مورد قبول قرآن است که صیقل دهنده اسلام ناب محمدى- صلى اللَّه علیه و آله و سلم- اسلام ائمه هدى- علیهم السلام- اسلام فقراى دردمند، اسلام پابرهنگان، اسلام تازیانه‌خوردگانِ تاریخِ تلخ و شرم‏‌آور محرومیت‌ها باشد. هنرى زیبا و پاک است که کوبنده سرمایه دارى مدرن و کمونیسم خون‌‏آشام و نابودکننده اسلام رفاه و تجمل، اسلام التقاط، اسلام سازش و فرومایگى، اسلام مرفهین بى‏درد، و در یک کلمه « » باشد. هنر در مدرسه عشق نشان دهنده نقاط کور و مبهم معضلات اجتماعى، اقتصادى، سیاسى، نظامى است. هنر در عرفان اسلامى ترسیمِ روشن عدالت و شرافت و انصاف، و تجسیم تلخکامى گرسنگانِ مغضوبِ قدرت و پول است. هنر در جایگاه واقعى خود تصویر زالوصفتانى است که از مکیدن خون فرهنگ اصیل اسلامى، فرهنگ عدالت و صفا، لذت مى‏برند. تنها به هنرى باید پرداخت که راه ستیز با جهانخواران شرق و غرب، و در رأس آنان امریکا و شوروى، را بیاموزد. هنرمندان ما تنها زمانى مى‏‌توانند بى‏دغدغه کوله بار مسئولیت و امانتشان را زمین بگذارند که مطمئن باشند مردمشان بدون اتکا به غیر، تنها و تنها در چهارچوب مکتبشان، به حیات جاویدان رسیده‏‌اند. و هنرمندان ما در جبهه‏‌هاى دفاع مقدسمان این گونه بودند، تا به ملأ اعلا شتافتند. و براى خدا و عزت و سعادت مردمشان جنگیدند؛ و در راه پیروزى اسلام عزیز تمام مدعیان هنر بى‏درد را رسوا نمودند. خدایشان در جوار رحمت خویش محشورشان گرداند. ۶۷/ ۶/۳۰ روح اللَّه الموسوی الخمینى‏» (صحیفه امام، ج‏21، ص: 145 و 146) ◀️پی‌نوشت: به فرموده امام خمینی قدس سره الشریف تنها هنری مورد قبول اسلام و قرآن کریم است که صیقل دهنده اسلام ناب محمدی و نابودگر اسلام مرفهین بی‌درد و سرمایه‌سالاران زالوصفت باشد. گرچه نباید زحمات فرهنگی هیچ هنرمند و غیر هنرمندی مورد بی‌اعتنایی اصحاب امور قرار گیرد اما نسبت تقدیر و ارج‌گذاری به میزان خدمات افراد به اسلام و ملت انقلابی ایران خواهد بود. @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥شیخ مجاهد 🔴گزیده‌ای از پیام امام خمینی قدس سره الشریف به مناسبت شهادت 🔻در آستانه شهادت آیت‌الله اشرفی اصفهانی ▫️وجود پربرکت متعهد مرحوم شهید بزرگوار حضرت حجت الاسلام والمسلمین حاج‏‎ ‎‏آقا عطاءالله اشرفی را قریب شصت‏‎ ‎‏سال است می شناختم. ▪️آن مرحوم را در این مدت طولانی به صفای نفس و آرامش روح و اطمینان قلب‏‎ ‎‏و خالی از هواهای نفسانی و و مطیع امر مولا و جامع علم مفید و عمل صالح‏‎ ‎‏می شناسم ایشان در عین حال مجاهد و متعهد و قوی النفس بود. ▫️او در جبهۀ دفاع از حق از‏‎ ‎‏جمله اشخاصی بود که مایۀ دلگرمی جوانان مجاهد بود و از مصادیق بارز‏‏ رِجالٌ صَدَقُوا ما‏‎ ‎‏عاهَدُوا الله َ عَلَیْه‏‎ بود. رفتن او ثلمه‏‎ بر اسلام وارد کرد و را سوگوار‏‎ ‎‏نمود. ▪️خداوند او را در زمرۀ قرار دهد و لعنت و نفرین خود را بر قاتلان‏‎ ‎‏چنین مردانی نثار فرماید. @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥مجاهد پارسا 🔴بیانات مقام معظم رهبری در خصوص مقام معنوی و انقلابی شهید آیت‌الله اشرفی اصفهانی 🔻در آستانه شهادت آیت‌الله اشرفی اصفهانی ، عالمی ربانی، و (ره) بود و همواره از امام مدد می‌گرفت. من عمیقاً به ایشان ارادت می ورزیدم. این پیر سالخورده و روشن‌ضمیر در دوران ، لباس نظامی به تن کرده و اسلحه به دوش گرفته بود و در صحنه‌های گوناگون نبرد حضوری فعال داشت و همواره در دفاع از اسلام و انقلاب پیشقدم بود. یاد و خاطره‌ی این بزرگواران هرگز نباید از و اذهان مردم پاک شود و از کنارشان به سادگی گذشت. این خون‌های پاک، شعله‌ی مقدس انقلاب اسلامی را پیوسته برافروخته‌تر و گدازنده‌تر خواهد کرد.(دیدار خانواده شهید آیت‌الله اشرفی اصفهانی با رهبر انقلاب ۱۳۶۸/۰۷/۲۵) @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۲۱ مهر ۱۳۵۹ @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
✴️امام خمینی و مقابله حقارت 🔻هنوز بیش از چند روزى از احیا و تصویب رژیم نگذشته بود، که مجلۀ داخلى مجلس شورا ـ که متن کامل سخنرانى‏ ها و گفتگوهاى نمایندگان و رئیس دولت درباره لایحه یادشده ـ به دست امام رسید و او با مطالعۀ آن، دریافت که رژیم شاه، بار دیگر چه ضربۀ ویرانگرى بر بناى استقلال ایران زده و چه خیانت بزرگى به ملت شریف و آزادۀ این کشور کرده است. 🔺پس از تصویب قانون مصونیت مستشاران امریکایى که روز سه‏ شنبه ۴۳/۷/۲۱ در مجلس شوراى ملى به تصویب رسید، ولى در جراید و رادیو انتشار نیافت، بعضى از اشخاص ناراحت و ماجراجو به وسیله تلفن به منازل بعضى از شخصیت‏هاى سیاسى کشور تلفن نموده و مى‏ گویند با تصویب این قانون، حیثیت ایرانى از بین رفته و کشور ایران به امریکایى‏ها فروخته شده و من‏ بعد آنها هر کارى بخواهند، بدون هیچ مانع و رادعى در ایران انجام خواهند داد و کسى حق اعتراض به آنها ندارد. 📄 فصلنامه پانزده خرداد، شماره ۴۱٫۴۲، ص۲۴۱ @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.