eitaa logo
بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانش‌نامه انقلاب اسلامی
5.6هزار دنبال‌کننده
2.4هزار عکس
654 ویدیو
595 فایل
ناشر اختصاصی آثار تاریخ‌نگار انقلاب اسلامی؛ حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی کانال رسمی @bonyadtarikh تازه های پایگاه: http://iranemoaser.ir ارتباط با مدیر کانال و خرید آثار: @nasrollahabadi
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✳️پیام نهم دی به روایت تاریخ‌نگار انقلاب اسلامی؛ حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی 🔹1. پیروی از ولایت 🔸2. سازش‌ناپذیری 🔹3. مقاومت 🔸4. حضور همیشگی در صحنه 🔹5. بصیرت و هوشیاری 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
اعتقاد به قانون اساسی و استقلال از بیگانگان؛ دو ویژگی اساسی رییس جمهور 🔻 | 9 دی 🔹من امیدوارم که اشخاصی که کاندیدا شدند برای ریاست جمهوری شما توجه کنید‏‎ ‎‏و کسی که از همه متعهدتر به اسلام، سوابقْ سوابقِ خوب، پیوسته به هیچ طرفی نه شرقی‏‎ ‎‏باشد، نه غربی باشد، نه غربزده باشد، نه شرقزده باشد، مسلمان باشد، پیرو احکام اسلام‏ ‏باشد، ملی باشد، دلسوز به ملت باشد، خدمتگزار به ملت باشد، سوابقش خوب باشد، در‏‎ ‎‏رژیم سابق هیچگاه وارد نشده باشد و با اجانب پیوند نداشته باشد، از خودتان باشد و‏‎ ‎‏برای خودتان. 🔸اختیار دست شماست. ‏اشخاص را هم ملاحظۀ سوابقشان را بکنید که قبل از انقلاب‏‎ ‎‏چه بوده اند، در حال انقلاب چه بوده اند، و بعد از پیروزی نسبی چه کردند و چه بودند. و‏‎ ‎‏پس از اینکه همۀ اوصافش را به دست آوردید و او را شخصی دانستید که لیاقت دارد‏‎ ‎‏برای یک همچو مسندی و می تواند این مملکت را به طوری که خدا می خواهد اداره کند‏‎ ‎‏تا آن حدودی که در اختیار اوست، و شخصی است که تعهد به اسلام دارد، اعتقاد به‏‎ ‎‏قوانین اسلام دارد، در مقابل قانون اساسی خاضع است و اصل صد و دهم ظاهراً که راجع‏‎ ‎‏به ولایت فقیه است، معتقد است و وفادار است نسبت به آن، یک همچو شخصی را‏‎ ‎‏شماها خودتان انتخاب کنید و گروه‌های مردم را هم وادار کنید که یک همچو شخصی را‏‎ ‎‏انتخاب کنند و از تفرقه بپرهیزند. 🔹ممکن است که اگر شماها یا سستی کنید برای یک‏‎ ‎‏همچو امر مهمی و طوری باشد که به نظر بیاید که بی تفاوتید ـ اگر شد؛ بروید رأی بدهید،‏‎ ‎‏اگر نشد نروید ـ و یا گروهه‌ای شما با هم اختلاف پیدا بکنند، ممکن است اشخاصی که‏‎ ‎‏لایق این مقام نباشند به این مقام برسند. ( 9 دی 58، صحیفه امام، ج 11، ص 484و 485) ◀️پی‌نوشت: مطابق با کلام شریف امام خمینی قدس سره الشریف؛ پایبندی افراد به و پیوند نداشتن با اجانب دو شرط اساسی ریاست‌جمهوری است. با این حساب افرادی و جریاناتی که به صراحت قانون اساسی را زیر سؤال برده و ویژگی بارزشان وابستگی به بیگانه؛ در پوشش مذاکره و بده‌بستان و... است افراد صالحی برای تصدی این منصب حساس نیستند @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
اعتقاد به قانون اساسی و استقلال از بیگانگان؛ دو ویژگی اساسی رییس جمهور 🔻 | 9 دی «من امیدوارم که اشخاصی که کاندیدا شدند برای ریاست جمهوری شما توجه کنید‏‎ ‎‏و کسی که از همه متعهدتر به اسلام، سوابقْ سوابقِ خوب، پیوسته به هیچ طرفی نه شرقی‏‎ ‎‏باشد، نه غربی باشد، نه غرب‌زده باشد، نه شرق‌زده باشد، مسلمان باشد، پیرو احکام اسلام‏ ‏باشد... و با اجانب پیوند نداشته باشد. شخصی که تعهد به اسلام دارد،در مقابل قانون اساسی خاضع است و اصل صد و دهم ظاهراً که راجع‏‎ ‎‏به ولایت فقیه است، معتقد است و وفادار است نسبت به آن، یک همچو شخصی را‏‎ ‎‏شماها خودتان انتخاب کنید.»( 9 دی 58، صحیفه امام، ج 11، ص 484و 485) 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
✳️ مروری بر عملکرد فتنه‌گر بزرگ سال 1388؛ /1 🔹 در همان روز برگزاری انتخابات یعنی در تاریخ ۱۳۸۸ / ۳ / ۲۲ که سایت های حامی من سری (از جمله نوروز، قلم نیوز، اصلاحات، امروز، سلام نیوز و جمهوریت) نوشتند نامزد آنها در ۲۱ استان به برتری قاطع دست یافته، سایت کلمه وابسته به ستاد موسوی مصاحبه ای را با خاتمی ترتیب داد که خاتمی در آن گفت: امر حاکی است موسوی انتخابات را برده است؛ اما من پیشگو نیستم» «سایت انتخاب ۱۰» در همین روز بود که از حضور غیر منتظره خاتمی،کروبی و موسوی در منزل هاشمی رفسنجانی خبر داد.( خبر گزاری فارس، ۸۸/۳/۲۳) 🔻روز ۲۵ خرداد سیدمحمد خاتمی با صدور بیانیه ای به مناسبت تظاهراتی که بنا بود حامیان موسوی در تهران برپا کنند، نوشت: 🔸آنچه در جریان انتخابات اخیر ریاست جمهوری اتفاق افتاد باعث خدشه دار شدن اعتماد عمومی و به واکنش های طبیعی و پر احساس مردم عزیز ما در سراسر کشور منجر شده است. این حق مسلم مردم است که خواستار حفظ آرای خود شوند و وظیفه مسلم مسئولان کشور است که امانتدار این آرا باشند و تلاش کنند اعتماد عمومی را که بزرگترین پشتوانه کشور و نظام است حفظ و تقویت شود. وی در ادامه مطالبات موسوی را روشن دانست و نوشت که این مطالبات خواست همه ماست». ( سایت رسمی خاتمی ۸۸/۳/۲۵) 🔹اعتراضات خیابانی حامیان موسوی همچنان ادامه یافت. خاتمی در واکنش به مطالبی که در نشریات درباره دخالت بیگانگان در انتخابات منتشر شد، در بیانیه ای به مناسبت تظاهرات گسترده حامیان موسوی در شنبه سی ام خرداد،«انتساب حرکت نا سالم مردم به بیگانگان» را «جلوه ای از سیاست های نادرست» دانست که« سبب دورترشدن مردم از حکومت می شود». او در بیانیه خود نوشت: 🔻در ایران انتخاباتی برگزار شده است و انبوهی از مردمان بزرگوار که آن حماسه حضور را آفریدند، نتیجه اعلام شده را باور ندارند و به آن معترضند ؛ اعتماد عمومی در این زمینه لطمه دیده است و بستن راه اعتراض مدنی به روی مردم به معنی گشودن راه های خطرناکی است که خدا می داند به کدام سرانجام برسد.( سایت رسمی خاتمی، ۸۸/۳/۳۱) @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
✳️ مروری بر عملکرد فتنه‌گر بزرگ سال 1388؛ /2 🔹پس از این قضایا، تظاهراتی که حامیان موسوی با نام سکوت برگزار کرده بودند، وارد فاز اغتشاشات خیابانی شد. هیئت منتخبی از سوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس که در رابطه با حوادث پس از انتخابات برای جویا شدن نظر مراجع و شخصیت های مؤثر نظام و نیز ارائه اطلاعات لازم به آنان درباره انتخابات، به دیدار آنان می رفت، در تاریخ۱۳۸۸/۴/۸ به دیدار خاتمی رفت. 🔸خاتمی در این دیدار دغدغه خود را لطمه خوردن به اعتماد عمومی دانست و راهکاری که برای حل این مسئله ارائه داد، تشکیل یک هیئت بی طرف بود: 🔻به هر حال یک حادثه ای رخ داده و مردم به آن اعتراض دارند؛ باید اشکالات را رفع و مردم را قانع کرد. حل این مسئله می تواند با تشکیل یک هیئت بی طرف صورت پذیرد.(سایت رسمی خاتمی، ۱۳۸۸/۴/۸) 🔹خاتمی در تیر ماه ۱۳۸۸ دیداری هم با خانوادهای دستگیرشدگان در ناآرامی های پس از انتخابات داشت که در این ملاقات از واژه شهید برای توصیه کشته شدگان در این حوادث استفاده کرد و خطاب به مهمانان گفت: 🔻متاسفم از اینکه اعلام جرم شما و عزیزانتان این است که در ایران ماندید و برای تقویت نظام و تامین حقوق مسلم مردم تلاش کردید و اینک باید مورد بی مهری و کم لطفی قرار گیرید.(سایت رسمی خاتمی، ۱۳۸۸/۴/۱۰) 🔸پنج روز بعد، خاتمی به همراه موسوی، کروبی و ۶۵ شخصیت دیگر که اسامی محمد سلامتی، محمدرضا تاجیک، عباس عبدی، سید هاشم آغاجری، محمد علی نجفی و فرشاد مومنی در میان آنها دیده می شد، نامه ای خطاب به مراجع تقلید نوشت که در آن بدون اشاره به علت دستگیر شدن بازداشت شدگان، آمده بود: 🔻همان گونه که استحضار دارید، هم زمان با اعلام نتایج دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، موج وسیعی از دستگیری ها از میان فعالان ستادهای انتخاباتی نامزدهای غیر دولتی و شهروندانی که در راه پیمایی های مسالمت آمیز شرکت جسته بودند، آغاز شد که در ادامه، با گسترش موج اعتراضات مردمی نسبت به تخلفات گوناگون و گسترده ای که در قبل، حین و بعد از انتخابات صورت گرفت، افزایش یافته و هنوز هم ادامه دارد.( همان، ۱۳۸۸/۴/۱۵) 🔹در این نامه به پخش اعترافات بازداشت شدگان پس از انتخابات اشاره شده و آمده بود: دستگاه های تبلیغاتی دولتی و به ویژه صدا و سیما... با پخش اعتراف های نمایشی، سعی در اثبات این گونه اتهامات واهی به حرکتی مردمی دارد که تنها و تنها برای پاسداشت جمهوریت نظام شکل گرفت. 🔸در پایان نامه مذکور از مراجع تقلید خواسته شده بود روند رسیدگی به اتهامات به مجاری قانونی بازگردانده شود. به عقیده برخی اساسأ هدف این نامه جلوگیری از پخش این اعترافات بود.(انقلاب اسلامی در بوته آزمون، ص۳۳۳) @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
✳️ مروری بر عملکرد فتنه‌گر بزرگ سال 1388؛ /3 🔹خاتمی در یکی از فعالیت های خود در ارتباط با حوادث پس از انتخابات یک بار خواستار تحقیق و تفحص مجلس از انتخابات شد.(سایت رسمی خاتمی، ۱۳۸۸/۵/۴) و یک بار دیگر مجمع تشخیص مصلحت نظام را راه برون رفت می دانست(همان، ۱۳۸۸/۴/۳۰) و این به معنای نفی تمام عیار شورای نگهبان بود. حسین شریعتمداری مدیر مسئول روزنامه کیهان "مایکل لدین" دستیار ویژه وزیر دفاع وقت آمریکا را پیشنهاد دهنده این طرح می داند.( کیهان، ۸۸/۴/۳۰) 🔸 از نظر رضا روستا آزاد عضو شورای مرکزی جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی نیز بحث همه پرسی در حقیقت همان بحث ابطال انتخابات بود که موسوی پیش از آن مطرح کرده بود.(خبرگزاری فارس، ۱۳۸۸/۵/۴) 🔹وقتي موعد پخش اعترافات فرارسید، محمدعلی ابطحی عضو مجع روحانیون مبارز، پشت تریبون دادگاه رفت و رفتارهای میرحسین موسوی و محمد خاتمی را عامل آسیب رسیدن به مردم در روزهای پس از انتخابات عنوان کرد. 🔸 ابطحی در ادامه صحبت هایش از یک مثلث حامی تقلب سخن به میان آورد که اضلاع آن را خاتمی، هاشمی رفسنجانی و موسوی تشکیل می دادند. او گفت: 🔻خاتمی فضای جامعه را می شناخت. وی اقتدار نظامی، انتظامی و مقام معظم رهبری که در جایگاه والایی قرار دارند را می شناخت و با توجه به اینکه وی نسبت به این موضوعات شناخت داشت. این یک نوع خیانت است که از موسوی در موضوع تقلب حمایت کرد.. پس از انتخابات در جلسه مشترکي هاشمی رفسنجانی، موسوی و خاتمی با یکدیگر هم قسم شدند. که پشت یکدیگر را خالی نکنند و بنده نمی دانم که این تنها نگذاشتن و یاری کردن یکدیگر پس از ۱۱ میلیون فاصله رای برای چه بود. 🔸خاتمی بلافاصله در واکنش به سخنان ابطحی، با نمایشی خواندن دادگاه متهمان، اعترافات مطرح شده را فاقد اعتبار عنوان کرد.(سایت رسمی خاتمی، ۸۸/۵/۱۰) 🔻سردار عزیز جعفری فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، طی سخنانی به نقش خاتمی در حوادث پس از انتخابات پرداخت و به نقل از ابطحی در اعترافات خود می گوید: «خاتمی و ابوالفضل فاتح و مهدی هاشمی رفسنجانی می گفتند که برنده شدن در این انتخابات خیلی با انتخابات گذشته فرق می کند. در این صورت جریان اصولگرا و رهبر دیگر نمی توانند سرشان را بلند کنند و این معنای یکسره کردن کار است.» یعنی رسیدن به یک نظام با ولایت فقیه بسیار ضعیف شده یا بدون ولایت فقیه جا بیفتد. اعتراضات در انتخابات کاملا برنامه ریزی شده بود. (پایگاه خبری تحلیلی سحر، ۱۳۸۸/۶/۱۱) 🔹جعفری در بخش دیگری از سخنرانی خود به سخنان منتشر نشده خاتمی در سال ۱۳۸۷ اشاره کرده و اضافه کرد، آقای خاتمی در بهمن ۱۳۸۷ می گوید: 🔻اگر در این انتخابات دهم احمدی نژاد سقوط کند، عملا رهبری حذف می شود، اگر به هر قیمتی و به هر شکلی اصلاحات دوباره به قوه اجرایی بازگردد، دیگر رهبری اقتداری در جامعه نخواهد داشت. سقوط اصولگرایی به معنای پایان اقتدار رهبری تلقی می شود و با شکست اصول گرایان باید قدرت رهبری را مهار کرد.»(همان) 🔸خاتمی در واکنش به سخنان سردار جعفری بدون تکذیب عباراتی که جعفری به او نسبت داده بود، گفت: «عده ای برای مقابله با لیبرالیسم به فاشیسم پناه می برند.»(انقلاب اسلامی در بوته آزمون، ص ۳۳۵) 🔹۱۵ مهر ماه پس از آزادی سعید حجاریان از زندان، خاتمی به دیدار او رفت که برخی هدف از این دیدار را اعمال فشار بر حجاریان برای پس گرفتن اعترافات خود مبنی بر پروژه القای تقلب تفسیر کردند؛ اما به هر صورت، رسانه ها خبری درباره حرفی که حجاریان متناقض با اعترافات خود زده باشد، منتشر نکردند. محمد علی ابطحی نیز پس از خروج از زندان از گفته های خود عقب نشینی نکرد. خاتمی وقتی در آذرماه ۱۳۸۸ به دیدار او و سخنان را شنید که نباید از فرض محال تقلب سخن می راندیم.( خبرگزاری فارس، ۱۳۸۸/۹/۱۶) @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
✳️ مروری بر عملکرد فتنه‌گر بزرگ سال 1388؛ /4 🔸در فاصله مهر ماه ۱۳۸۸ تا نهم دی ماه ۱۳۸۸ حوادث بسیاری رخ دادی خاتمی درباره اکثر آنها موضع خاصی نگرفت. او درباره حوادثی جر به آتش کشیده شدن مسجد لولاگر به دست حامیان موسوی، روزه خواری حامیات موسوی در نماز جمعه قبل از روز قدس به امامت هاشمی، حوادث روز عاشورا و سوت و کف زدن حامیان موسوی در این روز و راه پیمایی مردم در نهم دی ماه سکوت کرد. 🔹از حوادث شش ماهه دوم سال ۱۳۸۸ که مرتبط با خاتمی بود، می توان به اظهارات مادلين آلبرایت وزیر اسبق خارجه آمریکا اشاره کرد که علت کاهش محبوبیت خاتمی در ایران را نزدیکی او به آمریکا دانست.(فارس، ۸۸/۷/۲۰) 🔹آخرین موضع خاتمی در سال ۱۳۸۸ درباره انتخابات خرداد این بود: 🔻در این انتخابات اصلاح طلبی عنوان سبز را انتخاب کرد که تعبیر قشنگ و خوبی است؛ سبز نماد طراوت و روشنی و دوستی است. سبزی که مطرح شد، سبزی است که دلبسته به انقلاب اسلامی است و نسبتی با سلطه طلبان و منحرفان ندارد.(سایت بنیاد باران، ۸۸/۱۲/۲۵) 🔸در حوادث فتنه آلود بعد از انتخابات، خاتمی، اگرچه گاه با فتنه همراه شد، اما در بسیاری از موارد سکوت را برگزید. او در عین اینکه انتقادهایی نسبت انتخابات و نظام داشت، اما مدیریت میرحسین بر فضای ایجادشده بعد از انتخابات را نیز قابل خدشه و در خور نقد می دانست. جدال او بامیر حسین را البته می توان جدالی تاکتیکی تلقی کرد. خاتمی در این دوران به جای استفاده از عبارت «جنبش سبز» بیشتر بر همان مفهوم "اصلاح طلبی" تکیه داشت. 🔹خاتمی و میر حسین در واقع دوروی یک سکه بودند. دو نفر با هدف و آرمان ۔ و ارزش هایی مشترک که یکی محافظه کارانه تر و دیگری تندرو تر و احساسی تر 🔸في الواقع باید گفت خاتمی شخصیتی است که در سال های نخست همراه انقلاب می شود و حتی در مواردی با طرح همه پرسی در زمان بنی صدر شدید مخالفت می کند. او اما عقبة تئوریک مطلوبی ندارد و این همان اندیشه است که به عنوان زیر بنای کنش های اجتماعی، روبنای برخوردها و تصمیم های سیاسی او را می سازد.( انقلاب اسلامی در بوته آزمون، ص ۳۳۸) این انحراف تئوریک و به بیانی، غرب زدگی خاتمی و اهل تساهل و مدارا بودن او منشأ کنش های بعدی وی در دوران ریاست جمهوری و روی کار آوردن اندیشه‌های انحرافی و التقاطی می شود. 🔹دیدار خاتمی با سورس، طراح و مجری انقلاب های مخملین درسالهای ریاست جمهوری که در اعترافات کیان تاج بخشی آمده است، در خور تأمل و توجه است.( فارس، ۸۸/۶/۴)دیداری که خاتمی همواره از اخبار آن سکوت می کند. 🔸 بدون شک اندیشه های فکری خاتمی زمینه ساز جنگ نرم و فتنه بود و حال این اندیشه پوسیده کماکان از سوی همفکرانش در حال تجدید حیات و تطهیر می باشد تا در پروژه های بعد مورد استفاده قرار گیرد. @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
📅 تظاهرات حدود یک میلیون نفر در مشهد در حمایت از امام/ امام از فساد شخص شاه سخن می‌گوید 🔻 ✳️ 9-10 دی 1357 🔹9دی: حدود یک میلیون نفر از مردم پس از اجتماع در مقابل منازل روحانیان اقدام به برپایی تظاهرات کردند؛ در نتیجه عده‌ای مجروح و شهید شدند. روزنامه خراسان در سالهای بعد در گزارشی از این وقایع شمار شهدای روزهای ۹و 57.10.10 مشهد را ۶۳ نفر اعلام کرد. 🔸10دی: پس از پایان نماز جماعت ظهر در امام در سخنرانی مجلس شورای ملی را مجلس غیر ملی و انتصابی که زمانی نمایندگان آن را سفارتخانه ها و پس از آن حکومت انتخاب می کرد، معرفی کردند و در بخش دیگری به فاسد بودن شخص شاه اشاره نمودند. امام همچنین درباره حکمرانی در آینده ایران فرمودند که ما به آرای عمومی رجوع می کنیم. 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
وظیفه سنگین روحانیت در برابر نظام اسلامی 🔻 | 10 دی 🔹اسلام الآن مطرح است. یعنی مقابلۀ بین اسلام است و کفر. و در این مقابله مابین اسلام‏‎ ‎‏و کفر همۀ ملت مسئولند، همه مسئولند. لکن روحانیت بیشتر مسئول است. برای اینکه‏‎ ‎‏پاسداران درجۀ اول روحانیینند. اینها بیشتر مسئولند از دیگران. می شود گفت که سنخ،‏‎ ‎‏صنف مثلاً کاسب، صنف کذا، اینها مثلاً اکثراً قاصرند، چطور، اما در اهل علم این کم‏‎ ‎‏است، قصور کم است، مسئولیت هم زیاد.‏ 🔸باید علما فکر بکنند. باید محاسبه کنند خودشان را... از خدا بخواهید که ماها از لغزش دور باشیم. خودتان بخواهید برای خودتان، و برای‏‎ ‎‏همۀ ملت. ملت بخواهد برای خودش، و برای علما دعا کنند که این طبقه لغزش پیدا نکنند‏‎ ‎‏که به لغزش آنها اسلام در خطر است. 🔹چهرۀ دیروز و چهرۀ امروز روحانیت‏ ‏آخوندها آن وقت مظلوم بودند. چهرۀ مظلوم چهرۀ محبوب است. شما در آن رژیم‏‎ ‎‏هر چه مظلومتر می شدید محبوبتر می شدید. هر که مظلومتر بود محبوبتر بود. چهرۀ‏‎ ‎‏امروز، چهرۀ مظلومیت نیست تا محبوب بشوید. چهرۀ این است که وقتی کار دست اینها‏‎ ‎‏آمد، هم اینها هم همانند. شما را به صورت دیگر درمی آورند. آنها هم که فرض کنید که‏‎ ‎‏در این کاری که من می کنم یا شما می کنید، دخالت ندارند، آنها ‏‏[‏‏را‏‏]‏‏ هم پهلوی شما‏ می گذارند با یک چوب می زنند. پس ما مسئولیت اسلام را داریم. مسئولیت مسلمانها را‏‎ ‎‏هم داریم. مسئولیت روحانیت هم داریم، همه چیز را. همه مسئول و هر کس سعۀ نفوذش‏‎ ‎‏بیشتر، مسئولیتش بیشتر. کاری بکنید که آن اسلام عزیز، که امروز دست شماست، با یک‏‎ ‎‏صورت خوبی تحویل بدهید به اعقابتان. یک صورت مشوه درست نکنید که بگویند‏‎ ‎‏همین بود. اسلام نورانی است. با دست ماها مشوه می شود.‏ 🔸خطر بدنامی برای اسلام‏ و امروز روزی است که اگر خدای نخواسته ما در این نهضت شکست بخوریم،‏‎ ‎‏شکست خوردیم دیگر تا آخر. یکوقت بود که ما ‏‏[‏‏پیوسته‏‏]‏‏ می گفتیم که طاغوت هست،‏‎ ‎‏ان شاءالله حکومت اسلامی بشود، ان شاءالله امور درست می شود، همۀ حرفمان این بود.‏‎ ‎‏ملت هم فریاد کردند که ما اسلام را می خواهیم. اگر خدای نخواسته، حالایی که اینطور‏‎ ‎‏شده، به واسطۀ کجروی ماها، کجروی طوایف مختلف، کجروی احزاب، بعضی از‏‎ ‎‏احزاب، اگر خدای نخواسته از باطن ما را تهی کنند و ما را به جان هم بریزند و مهم نیست،‏‎ ‎‏که به جان هم بریزند، مهم این است که با به جان هم ریختن، صورت اسلام را یک جور‏‎ ‎‏دیگر جلوه بدهند به دنیا. بگویند سر و کار آنها با دنیاست. قلم آنها دستشان هست. همۀ‏‎ ‎‏چیزهای گروهی، رسانه های گروهی دست آنهاست. ماها یک ملت ضعیفی هستیم، و‏‎ ‎‏جز یک حربه که ایمان بود، نداشتیم. همۀ تبلیغات مال آنهاست. ما راه تبلیغی نداریم.‏‎ ‎‏کاری ما نکنیم که در همۀ تبلیغاتشان و همه جای دنیا بگویند که اسلام اینطوری بود که در‏‎ ‎‏ایران بود.‏ 🔹همگان در معرض نفاق‏ خیلی مواظب باشید. این مسند خطرناک است. این عمامه خطرناک است. این‏‎ ‎‏محاسن خطرناک است. خودتان را از این خطرها نجات بدهید. حفظ کنید خودتان را. ...‏‎ ‎‏همه همین طور، فرق ندارد.(10 دی 58، صحیفه امام، ج 11، ص 496-503) @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.