eitaa logo
بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانش‌نامه انقلاب اسلامی
5.6هزار دنبال‌کننده
2.4هزار عکس
710 ویدیو
598 فایل
ناشر اختصاصی آثار تاریخ‌نگار انقلاب اسلامی؛ حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی کانال رسمی @bonyadtarikh تازه های پایگاه: http://iranemoaser.ir ارتباط با مدیر کانال و خرید آثار: @nasrollahabadi
مشاهده در ایتا
دانلود
وظیفه سنگین روحانیت در برابر نظام اسلامی 🔻 | 10 دی 🔹اسلام الآن مطرح است. یعنی مقابلۀ بین اسلام است و کفر. و در این مقابله مابین اسلام‏‎ ‎‏و کفر همۀ ملت مسئولند، همه مسئولند. لکن روحانیت بیشتر مسئول است. برای اینکه‏‎ ‎‏پاسداران درجۀ اول روحانیینند. اینها بیشتر مسئولند از دیگران. می شود گفت که سنخ،‏‎ ‎‏صنف مثلاً کاسب، صنف کذا، اینها مثلاً اکثراً قاصرند، چطور، اما در اهل علم این کم‏‎ ‎‏است، قصور کم است، مسئولیت هم زیاد.‏ 🔸باید علما فکر بکنند. باید محاسبه کنند خودشان را... از خدا بخواهید که ماها از لغزش دور باشیم. خودتان بخواهید برای خودتان، و برای‏‎ ‎‏همۀ ملت. ملت بخواهد برای خودش، و برای علما دعا کنند که این طبقه لغزش پیدا نکنند‏‎ ‎‏که به لغزش آنها اسلام در خطر است. 🔹چهرۀ دیروز و چهرۀ امروز روحانیت‏ ‏آخوندها آن وقت مظلوم بودند. چهرۀ مظلوم چهرۀ محبوب است. شما در آن رژیم‏‎ ‎‏هر چه مظلومتر می شدید محبوبتر می شدید. هر که مظلومتر بود محبوبتر بود. چهرۀ‏‎ ‎‏امروز، چهرۀ مظلومیت نیست تا محبوب بشوید. چهرۀ این است که وقتی کار دست اینها‏‎ ‎‏آمد، هم اینها هم همانند. شما را به صورت دیگر درمی آورند. آنها هم که فرض کنید که‏‎ ‎‏در این کاری که من می کنم یا شما می کنید، دخالت ندارند، آنها ‏‏[‏‏را‏‏]‏‏ هم پهلوی شما‏ می گذارند با یک چوب می زنند. پس ما مسئولیت اسلام را داریم. مسئولیت مسلمانها را‏‎ ‎‏هم داریم. مسئولیت روحانیت هم داریم، همه چیز را. همه مسئول و هر کس سعۀ نفوذش‏‎ ‎‏بیشتر، مسئولیتش بیشتر. کاری بکنید که آن اسلام عزیز، که امروز دست شماست، با یک‏‎ ‎‏صورت خوبی تحویل بدهید به اعقابتان. یک صورت مشوه درست نکنید که بگویند‏‎ ‎‏همین بود. اسلام نورانی است. با دست ماها مشوه می شود.‏ 🔸خطر بدنامی برای اسلام‏ و امروز روزی است که اگر خدای نخواسته ما در این نهضت شکست بخوریم،‏‎ ‎‏شکست خوردیم دیگر تا آخر. یکوقت بود که ما ‏‏[‏‏پیوسته‏‏]‏‏ می گفتیم که طاغوت هست،‏‎ ‎‏ان شاءالله حکومت اسلامی بشود، ان شاءالله امور درست می شود، همۀ حرفمان این بود.‏‎ ‎‏ملت هم فریاد کردند که ما اسلام را می خواهیم. اگر خدای نخواسته، حالایی که اینطور‏‎ ‎‏شده، به واسطۀ کجروی ماها، کجروی طوایف مختلف، کجروی احزاب، بعضی از‏‎ ‎‏احزاب، اگر خدای نخواسته از باطن ما را تهی کنند و ما را به جان هم بریزند و مهم نیست،‏‎ ‎‏که به جان هم بریزند، مهم این است که با به جان هم ریختن، صورت اسلام را یک جور‏‎ ‎‏دیگر جلوه بدهند به دنیا. بگویند سر و کار آنها با دنیاست. قلم آنها دستشان هست. همۀ‏‎ ‎‏چیزهای گروهی، رسانه های گروهی دست آنهاست. ماها یک ملت ضعیفی هستیم، و‏‎ ‎‏جز یک حربه که ایمان بود، نداشتیم. همۀ تبلیغات مال آنهاست. ما راه تبلیغی نداریم.‏‎ ‎‏کاری ما نکنیم که در همۀ تبلیغاتشان و همه جای دنیا بگویند که اسلام اینطوری بود که در‏‎ ‎‏ایران بود.‏ 🔹همگان در معرض نفاق‏ خیلی مواظب باشید. این مسند خطرناک است. این عمامه خطرناک است. این‏‎ ‎‏محاسن خطرناک است. خودتان را از این خطرها نجات بدهید. حفظ کنید خودتان را. ...‏‎ ‎‏همه همین طور، فرق ندارد.(10 دی 58، صحیفه امام، ج 11، ص 496-503) @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
پیام به آقای میخائیل گورباچف دعوت به اسلام و پیش بینی شکست کمونیسم 🔻 | 11 دی ‏🔹بسم الله الرحمن الرحیم‏ ‏‏جناب آقای گورباچف، صدر هیأت رئیسۀ اتحاد جماهیر سوسیالیستی شوروی‏ ‏🔸با امید خوشبختی و سعادت برای شما و ، از آنجا که پس از روی کار‏‎ ‎‏آمدن شما چنین احساس می شود که جنابعالی در تحلیل حوادث سیاسی جهان، خصوصاً‏‎ ‎‏در رابطه با مسائل شوروی، در دور جدیدی از بازنگری و تحول و برخورد قرار‏‎ ‎‏گرفته اید، و جسارت و گستاخی شما در برخورد با واقعیات جهان چه بسا منشأ تحولات و‏‎ ‎‏موجب به هم خوردن معادلات فعلی حاکم بر جهان گردد، لازم دیدم نکاتی را یادآور‏‎ ‎‏شوم. 🔹هر چند ممکن است حیطۀ تفکر و تصمیمات جدید شما تنها روشی برای حل‏‎ #‎‏معضلات_حزبی و در کنار آن حل پاره ای از مشکلات مردمتان باشد، ولی به همین اندازه‏‎ ‎‏هم شهامت تجدید نظر در مورد مکتبی که سالیان سال فرزندان انقلابی جهان را در‏‎ ‎‏حصارهای آهنین زندانی نموده بود قابل ستایش است. و اگر به فراتر از این مقدار فکر‏‎ ‎‏می کنید، اولین مسئله ای که مطمئناً باعث موفقیت شما خواهد شد این است که در سیاست‏‎ ‎‏اسلاف خود دایر بر « » و « » از جامعه، که تحقیقاً بزرگترین و‏‎ ‎‏بالاترین ضربه را بر پیکر مردم کشور شوروی وارد کرده است، تجدید نظر نمایید؛ و‏‎ ‎‏بدانید که برخورد واقعی با قضایای جهان جز از این طریق میسر نیست. البته ممکن است‏‎ ‎‏از شیوه های ناصحیح و عملکرد غلط قدرتمندان پیشین در زمینۀ اقتصاد، باغ‏‎ ‎‏سبز دنیای غرب رخ بنماید، ولی حقیقت جای دیگری است. شما اگر بخواهید در این‏ ‏مقطع تنها گره های کور اقتصادی و را با پناه بردن به کانون‏‎ ‎‏سرمایه داری غرب حل کنید، نه تنها دردی از جامعۀ خویش را دوا نکرده اید، که دیگران‏‎ ‎‏باید بیایند و اشتباهات شما را جبران کنند؛ چرا که امروز اگر مارکسیسم در روشهای‏‎ ‎‏اقتصادی و اجتماعی به بن بست رسیده است، دنیای غرب هم در همین مسائل، البته به‏‎ ‎‏شکل دیگر، و نیز در مسائل دیگر گرفتار حادثه است.‏ ‏‏🔸جناب آقای ، باید به حقیقت رو آورد. مشکل اصلی کشور شما مسئلۀ‏‎ ‎‏مالکیت و اقتصاد و آزادی نیست. مشکل شما عدم اعتقاد واقعی به خداست. همان‏‎ ‎‏مشکلی که غرب را هم به ابتذال و بن بست کشیده و یا خواهد کشید. مشکل اصلی شما‏‎ ‎‏مبارزۀ طولانی و بیهوده با خدا و مبدأ هستی و آفرینش است.‏ ‏‏🔹جناب آقای گورباچف، برای همه روشن است که از این پس کمونیسم را باید در‏‎ ‎‏موزه های تاریخ سیاسی جهان جستجو کرد؛ چرا که مارکسیسم جوابگوی هیچ نیازی از‏‎ ‎‏نیازهای واقعی انسان نیست؛ چرا که مکتبی است مادی، و با مادیت نمی توان بشریت را از‏‎ ‎‏بحران عدم اعتقاد به معنویت، که اساسیترین درد جامعۀ بشری در غرب و شرق است، به‏‎ ‎‏در آورد.‏ ‏🔸حضرت آقای گورباچف، ممکن است شما اثباتاً در بعضی جهات به مارکسیسم‏‎ ‎‏پشت نکرده باشید و از این پس هم در مصاحبه ها اعتقاد کامل خودتان را به آن ابراز کنید؛‏‎ ‎‏ولی خود می دانید که ثبوتاً اینگونه نیست. رهبر چین‏‎ اولین ضربه را به کمونیسم زد؛ و‏‎ ‎‏شما دومین و علی الظاهر آخرین ضربه را بر پیکر آن نواختید. امروز دیگر چیزی به نام‏‎ ‎‏کمونیسم در جهان نداریم. ولی از شما جداً می خواهم که در شکستن دیوارهای ‏_ ‎‏مارکسیسم، گرفتار زندان غرب و شیطان بزرگ‏‎ نشوید. امیدوارم افتخار واقعی این‏‎ ‎‏مطلب را پیدا کنید که آخرین لایه های پوسیدۀ هفتاد سال کژی جهان کمونیسم را از‏‎ ‎‏چهرۀ تاریخ و کشور خود بزدایید. امروز دیگر دولتهای همسو با شما که دلشان برای‏ ‏وطن و مردمشان می‌تپد هرگز حاضر نخواهند شد بیش از این منابع زیرزمینی و رو زمینی‏‎ ‎‏کشورشان را برای اثبات موفقیت کمونیسم، که صدای شکستن استخوانهایش هم به‏‎ ‎‏گوش فرزندانشان رسیده است، مصرف کنند.‏ @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
‏‏پیام تاریخی امام به میخائیل گورباچف/۲ 🔹آقای گورباچف وقتی از گلدسته های مساجد بعضی از جمهوری‌های شما پس از هفتاد‏‎ ‎‏سال بانگ « » و شهادت به رسالت حضرت ختمی مرتبت ـ صلی الله علیه و آله و‏‎ ‎‏سلم ـ به گوش رسید، تمامی طرفداران اسلام ناب محمدی (ص) را از شوق به گریه‏‎ ‎‏انداخت. لذا لازم دانستم این موضوع را به شما گوشزد کنم که بار دیگر به دو جهان بینی‏‎ ‎‏مادی و الهی بیندیشید. 🔸مادیون معیار شناخت در جهان بینی خویش را «حس» دانسته و‏‎ ‎‏چیزی را که محسوس نباشد از قلمرو علم بیرون می‌دانند؛ و هستی را همتای ماده دانسته و‏‎ ‎‏چیزی را که ماده ندارد موجود نمی دانند. قهراً جهان غیب، مانند وجود خداوند تعالی و‏‎ ‎‏وحی و نبوت و قیامت، را یکسره افسانه می دانند. در حالی که معیار شناخت در ‏_‎‏الهی اعم از «حس و عقل» می باشد، و چیزی که معقول باشد داخل در قلمرو علم‏‎ ‎‏می باشد گر چه محسوس نباشد. لذا هستی اعم از غیب و شهادت است، و چیزی که ماده‏‎ ‎‏ندارد، می تواند موجود باشد. و همان طور که موجود مادی به «مجرد» استناد دارد،‏‎ ‎‏شناخت حسی نیز به شناخت عقلی متکی است.‏ ‏‏ 🔹قرآن مجید اساس تفکر مادی را نقد می کند، و به آنان که بر این پندارند که خدا نیست‏‎ ‎‏و گرنه دیده می شد. ‏‏لَن نُؤمِنَ لَکَ حَتّی نَرَی الله َ جَهرَةً‏‎ می فرماید: ‏‏لاَتُدرِ کُهُ الأبْصارُ وَ هُوَ یُدْرِکُ‏‎ ‎‏الأبْصارَ وَ هو اللَّطِیفُ الْخَبِیرُ‏‎.‏ ‏‏ 🔸‏‏از قرآن عزیز و کریم و استدلالات آن در موارد وحی و نبوت و قیامت بگذریم، که از‏‎ ‎‏نظر شما اول بحث است، اصولاً میل نداشتم شما را در پیچ و تاب مسائل فلاسفه،‏ ‏بخصوص ، بیندازم. فقط به یکی ـ دو مثال ساده و فطری و وجدانی که‏‎ ‎‏سیاسیون هم می‌توانند از آن بهره ای ببرند بسنده می‌کنم. این از بدیهیات است که ماده و‏‎ ‎‏جسم هر چه باشد از خود بی‌خبر است. یک مجسمۀ سنگی یا مجسمۀ مادی انسان هر‏‎ ‎‏طرف آن از طرف دیگرش محجوب است. در صورتی که به عیان می بینیم که انسان و‏‎ ‎‏حیوان از همۀ اطراف خود آگاه است. می داند کجاست؛ در محیطش چه می گذرد؛ در‏‎ ‎‏جهان چه غوغایی است. پس، در حیوان و انسان چیز دیگری است که فوق ماده است و‏‎ ‎‏از عالم ماده جدا است و با مردن ماده نمی میرد و باقی است. 🔹انسان در فطرت خود هر‏‎ ‎‏کمالی را به طور مطلق می خواهد. و شما خوب می دانید که انسان می خواهد ‏‎ ‎‏جهان باشد و به هیچ قدرتی که ناقص است دل نبسته است. اگر عالم را در اختیار داشته‏‎ ‎‏باشد و گفته شود جهان دیگری هم هست، فطرتاً مایل است آن جهان را هم در اختیار‏‎ ‎‏داشته باشد. انسان هر اندازه دانشمند باشد و گفته شود علوم دیگری هم هست، فطرتاً‏‎ ‎‏مایل است آن علوم را هم بیاموزد. پس قدرت مطلق و علم مطلق باید باشد تا آدمی دل به‏‎ ‎‏آن ببندد. آن خداوند متعال است که همه به آن متوجهیم، گرچه خود ندانیم. انسان‏‎ ‎‏می خواهد به «حق مطلق» برسد تا فانی در خدا شود. 🔸 اصولاً اشتیاق به در‏‎ ‎‏نهاد هر انسانی نشانۀ وجود جهان جاوید و مصون از مرگ است. اگر جنابعالی میل داشته‏‎ ‎‏باشید در این زمینه ها تحقیق کنید، می توانید دستور دهید که صاحبان اینگونه علوم علاوه‏‎ ‎‏بر کتب فلاسفۀ غرب در این زمینه، به نوشته های فارابی‏‎ و ‏‎ـ رحمة الله‏ علیهما ـ در مراجعه کنند، تا روشن شود که قانون علیت و معلولیت که‏‎ ‎‏هرگونه شناختی بر آن استوار است، معقول است نه محسوس؛ و ادراک معانی کلی و نیز‏‎ ‎‏قوانین کلی که هر گونه استدلال بر آن تکیه دارد، معقول است نه محسوس، و نیز به‏‎ ‎‏کتاب‌های ‏‎ ـ رحمة الله علیه ـ در حکمت اشراق مراجعه نموده، و برای‏‎ ‎‏جنابعالی شرح کنند که جسم و هر موجود مادی دیگر به نور صِرف که منزه از حس‏‎ ‎‏می باشد نیازمند است؛ و ادراک شهودیِ ذات انسان از حقیقت خویش مبرا از پدیدۀ‏‎ ‎‏حسی است. و از اساتید بزرگ بخواهید تا به حکمت متعالیۀ صدرالمتألهین‏‎ ـ رضوان‏‎ ‎‏الله تعالی علیه و حشره الله مع النبیین والصالحین ـ مراجعه نمایند، تا معلوم گردد که:‏‏حقیقت علم همانا وجودی است مجرد از ماده، و هرگونه اندیشه از ماده منزه است و به‏‎ ‎‏احکام ماده محکوم نخواهد شد. ‏ ‏‏🔹دیگر شما را خسته نمی کنم و از کتب عرفا و بخصوص ‏‎نام‏‎ ‎‏نمی برم؛ که اگر خواستید از مباحث این مطلع گردید، تنی چند از خبرگان‏‎ ‎‏تیزهوش خود را که در اینگونه مسائل قویاً دست دارند، راهی قم گردانید، تا پس از چند‏‎ ‎‏سالی با توکل به خدا از عمق لطیف باریکتر ز موی منازل معرفت آگاه گردند، که بدون‏‎ ‎‏این سفر آگاهی از آن امکان ندارد.‏ @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
‏‏ پیام تاریخی امام به میخائیل گورباچف/۳ 🔹جناب آقای ، اکنون بعد از ذکر این مسائل و مقدمات، از شما می خواهم‏‎ ‎‏دربارۀ اسلام به صورت جدی تحقیق و تفحص کنید. و این نه به خاطر نیاز اسلام و‏‎ ‎‏مسلمین به شما، که به جهت و جهان شمول اسلام است که می تواند وسیلۀ‏‎ ‎‏راحتی و نجات همۀ ملتها باشد و گره مشکلات اساسی بشریت را باز نماید. 🔸نگرش جدی‏‎ ‎‏به اسلام ممکن است شما را برای همیشه از مسئله افغانستان و مسائلی از این قبیل در جهان‏‎ ‎‏نجات دهد. ما مسلمانان جهان را مانند مسلمانان کشور خود دانسته و همیشه خود را در‏‎ ‎‏سرنوشت آنان شریک می دانیم. با آزادی نسبی مراسم مذهبی در بعضی از جمهوری‌های‏‎ ‎‏شوروی، نشان دادید که دیگر اینگونه فکر نمی کنید که مذهب مخدر جامعه است.‏‎ راستی مذهبی که ایران را در مقابل ابرقدرت‌ها چون کوه استوار کرده است مخدر جامعه‏‎ ‎‏است؟ آیا مذهبی که طالب اجرای عدالت در جهان و خواهان آزادی انسان از قیود مادی‏‎ ‎‏و معنوی است مخدر جامعه است؟ آری، مذهبی که وسیله شود تا سرمایه های مادی و‏‎ ‎‏معنوی کشورهای اسلامی و غیر اسلامی، در اختیار ابرقدرتها و قدرتها قرار گیرد و بر سر‏‎ ‎‏مردم فریاد کشد که دین از سیاست جدا است مخدر جامعه است. ولی این دیگر مذهب‏‏واقعی نیست؛ بلکه مذهبی است که مردم ما آن را «مذهب امریکایی» می نامند.‏ ‏‏🔹در خاتمه صریحاً اعلام می کنم که به عنوان بزرگترین و‏‎ ‎‏قدرتمندترین پایگاه جهان اسلام به راحتی می تواند خلأ اعتقادی نظام شما را پر نماید. و‏‎ ‎‏در هر صورت، کشور ما همچون گذشته به حسن همجواری و روابط متقابل معتقد است‏‎ ‎‏و آن را محترم می شمارد. والسلام علی من اتبع الهدی.‎ ‏‏۶۷/۱۰/۱۱ ‏‏روح الله الموسوی الخمینی‏ (صحیفه امام، ج 21، ص 220-226) @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
⁉️آیا سازشکاران داخلی در خون سردار سلیمانی شریک هستند؟! 🔹یکی از سؤالات جدی که بعد از شهادت حاج قاسم برای بسیاری به وجود آمد این بود که با حضور حاج قاسم در نوک پیکان نبرد؛ چرا آمریکایی‌ها زودتر اقدام به ترور او نکردند. ◀️به این سخن از ژنرال مک‌کریستال توجه کنید: 🔸«در سال ۲۰۰۷ کاروانی از خودروهای ایرانی را در دیدم. من به مدت ۴ سال مشترک ارتش آمریکا بودم، عملیاتی که هدف از آن پاکسازی منطقه از تروریسم ویرانگر بود. 🔹من به گرفتن تصمیم‌های سخت عادت کرده بودم. حالا می‌بایست به کاروان حامل قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس ایران حمله کنیم یا نه؟ دلایل محکمی برای حذف سلیمانی داشتیم. 🔸در آن زمان بمب‌های کنار جاده‌ای به دستور او در عراق سبب مرگ سربازان آمریکایی می‌شد. اما برای پرهیز از و که به بار می‌آورد، تصمیم گرفتم که کاروان را زیر نظر بگیریم و فورا به آن حمله نکنیم. وقتی کاروان به رسید، سلیمانی مانند شبحی در تاریکی گم شد.»(یورونیوز فارسی 2019/2/8) 🔻مک‌کریستال در این خاطره خود برای نکشتن سردار سلیمانی دو دلیل می‌آورد: پرهیز از تنش نظامی و پیامدهای سیاسی این ترور. ⁉️اما چه شد که حدود یک‌سال بعد این دو دلیل از نگاه آمریکایی‌ها کنار رفت و راه برای کشتن ناجوانمردانه سردار عزیز باز شد؟ قطعا وادادگی‌های سیاسی حسن روحانی و وزیر امور خارجه او و زمزمه‌های تلویحی و صریح برای خلع سلاح موشکی به اسم برجام2 دلایل مهمی برای این تصمیم نابخردانه بوده‌ است. 🔸البته حتی پس از شهادت سردار هم عبرت نگرفت و مونیخ را محلی برای مغازله با قاتلان سردار قرار داد و واکنش انقلابیون هوشمند را برانگیخت. 📜تاریخ‌نگار انقلاب اسلامی؛ حجت‌الاسلام و المسلمین نسبت به وادادگی آشکار وزیر امور خارجه دولت موسوم به اعتدال بیانیه‌ای صریح صادر نمود که به مناسبت سال‌گرد شهادت سردار رشید اسلام و ایران، بازنشر می‌شود. 🔻متن کامل بیانیه🔻 ظریف در چهره دیگر 🔺متن کامل بیانیه🔺 @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔴حاج قاسم سلیمانی و ریشه‌کنی نفاق و وطن‌فروشی ⚫️« جنگ ما است، و جغرافيا و مرز نمى‌‏شناسد. و ما بايد در جنگ اعتقادى‏‌مان را در جهان به راه اندازيم. ان شاء اللَّه ملت بزرگ ايران با پشتيبانى مادى و معنوى خود از انقلاب، سختی‌هاى جنگ را به شيرينى شكست دشمنان خدا در دنيا جبران مى‏‌كند. و چه شيرينى بالاتر از اينكه ملت بزرگ ايران مثل يك صاعقه بر سر آمريكا فرود آمده است. ◾️چه شيرينى بالاتر از اينكه ملت ايران سقوط اركان و كنگره‏ هاى نظام ستمشاهى را نظاره كرده است و شيشه حيات‏ امريكا را در اين كشور شكسته است. و چه شيرينى بالاتر از اينكه مردم عزيزمان ‏هاى_نفاق و و را خشكانيده‏‌اند. و ان شاء اللَّه شيرينى تمام ناشدنى آن را در جهان آخرت خواهند چشيد.»(صحیفه امام ج21 ص88-87) ⚫️پی‌نوشت: ترجمان گفتمان امام بود. او فهمید که «جنگ ما جنگ عقیده است، و جغرافیا و مرز نمی‌شناسد» او به تکرار جملات امام بسنده نکرد بلکه در جنگ اعتقادی‌مان بسیج بزرگ سربازان اسلام را در عراق و یمن و سوریه و... به راه انداخت. شهادت حاج قاسم سلیمانی تلخ بلکه تلخ‌ترین خبر بود اما امید است که خون او ریشه منافقین و را بخشکاند. همان‌هایی که شعارشان نه غزه نه لبنان بود و دفاع از حرم را به سخره می‌گرفتند. @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔻همکاری مبارزاتی آیت‌الله یزدی و علامه مصباح ⚫️به مناسبت ارتحال سردار دفاع از حریم اسلام و سرباز مخلص تشیع؛ ▫️ فعالیت‌های فکری مرحوم همراه با یکی از ابعاد کم‌تر دیده شده از زندگانی مجاهدانه ایشان بوده است که تاریخ‌نگاران متعهد با جست و جو در خزانه تاریخ می‌بایست این جهات از زندگی ایشان و سایر علمای مبارز را بازگو نمایند. ▪️مرحوم آیت‌الله یزدی در این زمینه می‌گویند: «بنده در سنوات اقامت در ، به اتفاق آقایان: مصباح یزدی و وافی، یک هسته سه نفری را تشکیل دادیم و تصمیم گرفتیم که ... فعالیت‌های مشترکی را شروع کنیم. ▫️در گام اول باید یک برای شنیدم اخبار تهیه می‌کردیم. در آن سال‌ها داشتن یک رادیو آن هم برای یک طلبه، جرمی در حد کفر به حساب می‌آمد. ولی ما احساس می‌کردیم که داشتن آن یک نیاز در حد ضرورت است... ▪️به هر حال رادیو تهیه شد و بنده آن را در خفا به قم بردم. قرار شد آن رادیو هر هفته به نوبت در اختیار یکی از ما سه تن (بنده، آقای وافی و آقای مصباح) باشد. حتی مشخص کردیم که در طول هفته وقتی که رادیو در دست هر یک از ماست به رادیوهای بیگانه هم‌چون گوش فرا دهیم و مطالب آن را خلاصه کنیم و در جلسات هفتگی ارائه نماییم. ▫️کار بعدی ما تلخیص کتاب بود که در حال حاضر برخی از جزواتی که بنده در آن ایام تهیه کرده‌ام، در میان آرشیو خصوصی‌ام وجود دارد. بیش‌تر کتاب‌های انقلابی را خلاصه می‌کردیم. مدتی بعد دو تن دیگر از دوستان هم به جمع ما پیوستند و تشکیلات ما پنج نفری شد....»(خاطرات آیت‌الله محمد یزدی، ص181-180) @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
⚫️حضور آیت‌الله مصباح در جلسات محرمانه حکومت اسلامی شهید بهشتی ▫️ مرحوم آیت‌الله یزدی: «یک بار شهید بهشتی قبل از پیروزی انقلاب به قم آمدند و در جلسه ای محرمانه با حضور ده-دوازده تن از علماء از جمله آقایان محفوظی، طاهری، و آذری، شرکت کردند... آن شهید در ابتدای جلسه عنوان کردند که ما باید راجع به شکل حکومت اسلامی، در اینجا بحث کنیم و این بحث تا کنون در جایی مطرح نشده است. برای پربار شدن بحث، باید تمام اسناد و مدارک موجود در این رابطه اعم از قرآن و حدیث گردآوری شود و بعد کار طبقه بندی و تنظیم آنها صورت گیرد تا در نهایت بتوان به شکل کار تحقیقی و دانشگاهی ارائه نمود.» به روایت آیت اللّه یزدی، این جلسات فکری-مطالعاتی محرمانه برگزار می شد اما جالب آنکه، محرمانه بودن جلسات تنها از ترس ساواک نبوده، بلکه مخالفت‌های برخی حوزویان نسبت به مسأله حکومت اسلامی نیز دلیل دیگر این مخفی کاری دانسته شده است: ▪️«وجه محرمانه بودن جلسه هم صرفاً ترس از نبود، بلکه واهمه از حضراتی بود که تحقیق در خصوص مسأله حکومت اسلامی را نالازم و میدانستند!»(نخستین پیش‌نویس قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، ص87-86) ◀️پی‌نوشت: بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی؛ این ضایعه جبران‌ناپذیر را به محضر حضرت ولی‌عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف ، مقام معظم رهبری و ملت ایران تسلیت عرض می‌نماید. @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
⚫️سخنان حجت‌الاسلام و المسلمین در تبیین سیره مبارزاتی مرحوم آیت‌الله مصباح یزدی ▫️آقای از شاگردان ممتاز و مبارز حضرت امام بود که از آغاز نهضت مبارزه، امام را یاری کرد. ▪️امام خمینی(ره) به آیت الله مصباح یزدی که از شاگردان خوب ایشان بود، نگاه خاصی داشت. ▫️ آیت الله مصباح از ارکان اصلی بوده و هستند و در تمام رخدادهای مبارزه نقش خود را به خوبی ایفا کردند ▪️ آیت الله مصباح بنا به بصیرتی که داشتند، حمایت ازسازمان مجاهدین(منافقین) را حرام می دانستند. ▫️برخی اسناد مهم درباره سابقه مبارزاتی آیت الله مصباح را بنده در اختیار دارم که در صورت لزوم آن را ارائه خواهم کرد؛ اسناد زیادی از ساواک وجود دارد که آقای مصباح چگونه به درایت و بصیرت خود علیه شاه مبارزه و امام را یاری می کرد. ▪️امضای آقای مصباح در ذیل اکثر بیانیه های علما علیه شاه وجود دارد و این اسناد بر کسی پوشیده نیست.(حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی، روزنامه رسالت 27شهریور1393) 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
🔴 کاری از آیت‌الله در دوران ▫️ ، نشریه‌ای مخفی که محمدتقی مصباح یزدی در دورة اختناق سیاسی- از 29 آذر 1343 تا 15 مهر 1344- آن را در هشت شماره و به صورت منتشر کرد. ▪️پس از 1342 و علنی شدن نهضت اسلامی ایران به رهبری حضرت (ره)، روحانیان مبارز پیرو حضرت امام، را به کانون فعالیتهای انقلابی تبدیل کردند. طی سالهای اختناق سیاسی، و انتشار نشریات مخفی ، سرآمد نمونه‌های مبارزة مخفیانه بود. از مشهورترین این نشریات می‌توان به و انتقام اشاره کرد. ▫️پس از دستگيری امام خمينی (ره)، گروهی از ياران ایشان اقدام به چاپ و انتشار نشريه‏ای با نام بعثت كردند. نشریه بعثت تا جایی که امکاناتش اجازه می‌داد، جریاناتی را که در به‌وقوع می‌پیوست، مرتباً منعکس می‌کرد و به آگاهی خوانندگان خود می‌رساند. با اوج و گسترش مبارزات مجاهدین حوزه علمیه قم، نشریه دیگری به نام «انتقام» آغاز به‌کار کرد. ▪️آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی از فعالان و نویسندگان اصلی نشریه بعثت بود که همِّ عمده خود را بر تشریح مبانی فکری و تئوریک و پاسخ به شبهات گذاشته بود . وی از آذر 1343 تصمیم گرفت به صورت نشریه‌ای تحت عنوان را با لحنی به مراتب انقلابی‌تر از نشریه بعثت منتشر کند. در این نشریه، تمامی امور از تهيه مقالات تا چاپ و تكثير و پخش آنها برعهده ایشان بود . ▫️نشریه انتقام با روشی انقلابی‌تر از بعثت، از ابعاد مختلف اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و... حکومت انتقاد می‌کرد و در تمام مقالات، را حفظ می‌کرد؛ این گمنامی باعث سردرگمی عوامل بود. ویژگی متمایزکننده انتقام در قیاس با بعثت علاوه بر لحن انقلابی‌تر آن، جنبه ایدئولوژیک قوی‌اش بود، در حالی که بعثت رویکردی سیاسی‌تر داشت. ▪️چاپ اين نشريه در زيرزمين منزل پدر آیت‌الله مصباح یزدی در تهران انجام مي‏شد و توزيع آن نیز بسيار سرّی بود. تهیه و چاپ این نشریه - چه در قم و چه در شهرستان‌ها با شيوه‏های بسيار پيچيده‏ای انجام می‏شد. ▫️آیت‌الله مصباح یزدی می‌گوید: «البته توزیعش دیگر زحمتی برای ما نداشت و هیئت‌های مؤتلفه توزیع می‌کردند؛ چون مرحوم آقای از این جریان اطلاع داشتند، یکی از اعضای هیئت مؤتلفه را به‌عنوان رابط معرفی کرده بودند که ما نشریات را تحویل ایشان بدهیم». البته، این برخلاف آنچه برخی اعلام کرده‌اند به معنای وابستگی تشکیلاتی انتقام به هیئتهای مؤتلفه نبود . چنانکه مصباح یزدی می‌گوید‌: «نشریه انتقام، ارگان هیچ سازمان و تشکیلات سیاسی– مذهبی نبود، بلکه در واقع بود. البته برخی از دوستان در توزیع آن شرکت داشتند که اجرهم علی‌الله» . ▪️انتقام سلسله مباحث خود درباره ایدئولوژی اسلامی را در آخرین شماره‌اش در 15 مهر 1344 کامل می‌کند و ذیل عنوان «: » ضمن تفکیک میان شرایط در فتوا با شرایط و ، طرح روشنتری از حکومت اسلامی مطرح می‌سازد‌. در این شماره، حضرت امام خمینی(ره) با عنوان «» معرفی شده‌اند. همچنین آورده شده است: ▫️«یکسال است که ، پیشوای بزرگ دین، مرجع عالیقدر جهان تشیع ربوده شده است ... یکسال است که زبان گویای ملت که از حقوق ستم‌زدگان و از حریم دین و قرآن دفاع می‌کرد از ملت جدا شده و خاموش مانده است ...» ▪️شماره هشتم، آخرین شماره نشریه انتقام بود که به دلیل دستگیری عوامل انتشار و متواری شدن محمدتقی مصباح یزدی به‌عنوان گرداننده اصلی نشریه، دیگر منتشر نشد. @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔻گزیده‌ای از وصیت‌نامه شهید حاج قاسم سلیمانی خطاب به حوزه علمیه 🔹 «من را خیلی مظلوم و تنها می‌بینم. او نیازمند همراهی و کمک شماست و شما حضرات با بیانتان و دیدارهای‌تان و حمایت‌های‌تان با ایشان می‌بایست جامعه را جهت دهید. اگر این انقلاب آسیب دید، حتی زمان شاه ملعون هم نخواهد بود، بلکه سعی استکبار بر الحادگری محض و انحراف عمیق غیر قابل برگشت خواهد بود.» ◀️پی‌نوشت: با درگذشت علمای بصیر و ولایت‌مدار هم‌چون آیت‌الله یزدی و آیت‌الله مصباح ضرورت توجه به وصیت حکیمانه سردار سلیمانی خطاب به علمای حوزه، بیش از پیش تجلی می یابد. امید است حوزه علمیه مقدسه در پناه بصیرت و تقوا پرچم ولایت‌مداری را بیش از پیش برافراشته نگاه دارند. @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🏴 پیام تسلیت رهبر انقلاب در پی درگذشت آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی 🔰 بسم الله الرّحمن الرّحیم با تأسف و تأثر فراوان خبر درگذشت عالم ربانی، فقیه و حکیم مجاهد، آیةالله آقای حاج شیخ محمدتقی مصباح یزدی را دریافت کردم. این، خسارتی برای حوزه‌ی علمیه و حوزه‌ی معارف اسلامی است. ایشان متفکری برجسته، مدیری شایسته، دارای زبان گویائی در اظهار حق و پای با استقامتی در صراط مستقیم بودند. خدمات ایشان در تولید اندیشه‌ی دینی و نگارش کتب راه‌گشا، و در تربيت شاگردان ممتاز اثرگذار، و در حضور انقلابي در همه‌ی میدانهائی که احساس نیاز به حضور ایشان میشد، حقاً و انصافاً کم‌نظیر است. پارسائی و پرهیزگاری خصلت همیشگی ایشان از دوران جوانی تا آخر عمر بود و توفیق سلوک در طریق معرفت توحیدی، پاداش بزرگ الهی به این مجاهد بلند مدت است. اینجانب که خود سوگوار این برادر قدیمی و عزیز میباشم، به خاندان گرامی و فرزندان صالح و دیگر بازماندگان ایشان و نیز به شاگردان و ارادتمندان این معلّم بزرگ و به حوزه‌ی علمیه تسلیت عرض میکنم و علّو درجات ایشان و مغفرت و رحمت الهی را برای ایشان مسألت مینمایم. سیّدعلی خامنه‌ای ۱۳ دی ماه ۱۳۹۹ 💻 @Khamenei_ir
📸عکس | صفحه نخست از اولین شماره آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی که پیش از انتشار نشریه انتقام، از نویسندگان نشریه بود، از آذر 1343 تصمیم گرفت به صورت نشریه‌ای تحت عنوان را با لحنی به مراتب انقلابی‌تر از نشریه بعثت منتشر کند. در این نشریه، تمامی امور از تهيه مقالات تا چاپ و تكثير و پخش آنها برعهده ایشان بود. 📸در عکس ضمیمه؛ صفحه اول نشریه انتقام را مشاهده می‌کنید. مرحوم آیت‌الله مصباح در این شماره اهداف خود را از انتشار این نشریه تشریح می‌نمایند: «هدف ما روشن کردن افکار تخدیر شده، بیدار شدن عواطف مذهبی خفته، زنده کردن احساسات سرکوب شده، بیان احکام سیاسی و دفاعی اسلام، رفع شبهات و وساوس شیطانی تن‌پروران و راحت‌طلبان، تحکیم پیوندهای مبارزین، تقویت همبستگی توده‌های مجاهد و رزمنده، ایجاد وحدت کامل میان نیروهای ملی و مذهبی و بسیج همگان با سلاح ایدئولوژیک ایمان در یک جهاد پیگیر و خستگی‌ناپذیر علیه استعمار و استبداد به سوی یک هدف مقدس یعنی استقلال و حاکمیت ملت شریف ایران در سایه تعالیم حیات‌بخش اسلام است.» 🔻برای آشنایی اجمالی با نشریه انتقام بخوانید🔻 نشریه انتقام کاری از آیت‌الله مصباح یزدی در دوران اخنتاق سیاسی 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
⁉️علت هجمه آمریکا و آمریکاپرستان علیه مرحوم آیت‌الله مصباح چه بود؟ ▫️«حضرت امام خمینی(س) در نخستین پیامی که از نجف اشرف (تبعیدگاه ثانوی خود) برای حوزه‌های علمی فرستادند، خطاب به عالمان دینی و دانشمندان روحانی یادآور شدند:« ... شما در نظر آنها مجرم هستید ... جرم شما شماست ...» (صحیفه امام، تهران، موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی،1393، ج ۲، ص ۱۲۹) ▪️این نکته‌ای که در پیام امام آمده، حقیقتی است که در طول تاریخ بارها تکرار شده و به اثبات رسیده است، مردان دانشمند، به جرم دانش و فضل خویش به قربانگاه رفته‌اند. ما چندان راه دور نمی‌رویم و از و سخن به میان نمی آوریم که از مجال بیرون است، در همین سده واپسین مردانی را می‌بینیم که به جرم دانش و فضیلت، به شهادت رسیدند. شهید سر به دار شد چون نکته‌هایی را دریافته و برتافته بود که دیگران آن را برنمی‌تافتند و از نظر استعمار و عوامل آن دانستن آن نکته‌ها جرم محسوب می‌شد. ▫️ به این جرم شربت شهادت نوشید که مطالب و مسائلی را دریافته و فهمیده بود که از دید بیگانگان و بیگانه‌پرستان گناه نابخشودنی به شمار می آمد، از این رو، در دوران زندگی پر افتخار خویش همیشه مورد هجوم و هتاکی قرار داشت و جوسازی‌ها و شایعه‌پراکنی‌ها بر ضد او همواره ادامه داشت تا آنجا که در نامه خود به امام چنین درد دل می‌کند: ▪️«... گروههای چهارگانه فوق[گروههای چهارگانه‌ای که شهید مطهری در نامه خود از آن‌ها یاد کرده است، عبارت‌اند از ، ، برخی و ...] با من به حساب این‌که تا اندازه‌ای اهل فکر و نظر و بیان و قلم هستم به شدت مبارزه می‌کنند، شایعه برایم می‌سازند، جعل و افترا می‌بندند به طوری که خود را مصداق آن شعر فارسی می‌بینم که محقق اعظم، در آخر شرح اشارات به عنوان زبان حال خود آورده است: به گرداگرد خود چندان که بينم بلا انگشتری و من نگینم..»( سید حمید روحانی، نهضت امام خمینی، ج 3، ص 379) ▫️ آیت‌الله مصباح نیز به جرم اینکه خطوط انحرافی، اندیشه‌های التقاطی و مکاتب وارداتی را به درستی می‌شناخت و افشا می‌کرد، مورد هجوم همه جانبه قرار داشت. آیت الله مصباح از دید آن‌ها مجرم است! جرم او دانش او می‌باشد. در جامعه‌ای که دانشمندان متعهدی همانند مطهری و مصباح حضور داشته باشند، شریعتی‌ها، سروش‌ها، حجتیه‌ای‌ها، مشارکتی‌ها، پیروان تز اسلام منهای روحانیت، اسلام سرمایه‌داری، اسلام تحجرگرایی، اسلام تسامح و تساهل، اسلام عمامه به سرهای بی سواد هرجایی و در یک کلام ، نمی‌تواند پیشرفت کند و نسل جوان را فریب دهد. ▪️اگر آیت الله مصباح همانند برخی عمامه به سرهای بی‌سواد دنباله‌رو این و آن بود، بی تردید اینگونه مورد هجوم و تاخت و تاز واقع نمی‌شد و جوسازی و دروغ پردازی عليه او اوج نمی‌گرفت، بلکه مورد احترام دگراندیشان و بیراهه پویان قرار داشت، به فرموده امام(س) به امامزاده مرده خیلی احترام می‌کنند، اما یک امامزاده زنده همیشه مورد حمله، اهانت و هتاکی قرار دارد. ( صحیفه امام،تهران، موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی،1393، ج ۲، ص373) ▫️نکته درخور توجه و تأسف اینکه عالمان آگاه و اسلام شناسان دانا و توانای ما در طول تاريخ غالبا به دست عمامه به سرها و اشخاص به ظاهر روحانی هتک و اهانت شدند و سرانجام به شهادت رسیدند. حکم اعدام شیخ فضل الله نوری به دست یک نفر روحانی به نام زنجانی امضا شد. حکم ترور آیت الله مطهری نیز به وسیله یک روحانی بیسواد به نام «گودرزی» صادر شد و... ▪️استکبار جهانی به درستی دریافته است که الماس را بایستی با خرده الماس سایید و به تعبیر امام سنگ را باید با سنگ شکست.(خاطرات و مبارزات حجت الاسلام فلسفی، تهران، مرکز اسناد انقلاب اسلامی، 1382، ص 159) (منبع: فصلنامه 15 خرداد، دوره سوم، سال پنجم، شماره 15، بهار 87، صص381-385) @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🖊متن نامه کم‌تر دیده شده مرحوم آیت‌الله مصباح به حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی ▫️«بسمه تعالی دوست گرامی، جناب آقای زیارتی - زيد توفيقه سلامتی و کامیابی شما را از خداوند متعال خواستارم و امیدوارم لايزال در کنف لطف پروردگار از جمیع بلیات و آفات محفوظ باشید. رقيمه شریفه عز وصول بخشید از سلامتی شما خوشوقت شدم امیدوارم دست حوادث و گرد ملال همیشه از دامان والای شما کوتاه و دور باشد و همیشه خاطر عاطر به یاد خدا آرام و شاد باشد. ▪️تشریف فرمایی سرور زايد الوصفی برای همه مسلمانان ایجاد کرد امید است سایر خواسته های اساسی نیز در آینده نزدیکی عملی گردد. عده ای از دوستان مانند آقای و آقای و آقای در زندان قزل قلعه به سر می برند و هنوز موقع رهایی ایشان معلوم نیست. و قیام شدیدی کرده اند و وضع داخلی و سیاست خارجی مملکت دچار بحران بی‌سابقه‌ای شده است امیدواریم به یاری خدا و توجهات حضرت ولی عصر ارواحنا فدا فرج مسلمانان خیلی نزدیک شده باشد. روحیه حضرت آیت الله خمینی به قوت خود باقی است و روش ایشان بسیار پخته تر و اساسی تر شده و قلوب مخالف و مؤالف را مجذوب نموده است. ▫️نطق ایشان در چهارشنبه گذشته به عنوان افتتاح درس در حدود یک ساعت و ربع طول کشید و با دستگاه های ضبط صوت متعدد ضبط و تكثير و به اغلب بلاد ارسال شد و شاید همین روزها متن آن چاپ شود و محور بیانات ایشان ارتجاعی بودن دستگاه و سفارش اتحاد مسلمانان به خصوص روحانيين بود. اگر چاپ شد ان شاء الله برای جنابعالی هم ارسال می شود. خدمت جناب آقای استعلامی عرض سلام برسانید. آقای فقهی و آقای شیخ علی آقا و سایر دوستان عرض سلام دارند. والسلام عليكم و رحمت الله و بركاته محمدتقی مصباح» (25اردیبهشت1343) 📸عکس نامه در ادامه: https://eitaa.com/bonyadtarikh/2209 @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
📸 عکس | نامه کم‌تر دیده شده مرحوم به حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی «بسمه تعالی دوست گرامی، جناب آقای زیارتی - زيد توفيقه سلامتی و کامیابی شما را از خداوند متعال خواستارم و امیدوارم لايزال در کنف لطف پروردگار از جمیع بلیات و آفات محفوظ باشید. رقيمه شریفه عز وصول بخشید از سلامتی شما خوشوقت شدم امیدوارم دست حوادث و گرد ملال همیشه از دامان والای شما کوتاه و دور باشد و همیشه خاطر عاطر به یاد خدا آرام و شاد باشد. تشریف فرمایی سرور زايد الوصفی برای همه مسلمانان ایجاد کرد امید است سایر خواسته های اساسی نیز در آینده نزدیکی عملی گردد... 🔻متن کامل نامه🔻 متن نامه کم‌تر دیده شده مرحوم آیت‌الله مصباح به حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی 🔺متن کامل نامه🔺 @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔴علل و دلایل اصلاح طلبان از دیدگاه علامه مصباح یزدی (رحمت الله علیه) 🔹این واقعیت قابل انکار نیست که تمایل شدید به حضور مجدد در قدرت سیاسی، تأثیری جدی بر دگردیسی سیاسی آنها نهاد، اما افزون بر این، نمی‌توان چشم بر این واقعیت تعیین‌کننده و مهم فرو بست که بسیاری از اصلاح‌طلبان، از آغاز دارای بنیان‌های فکری متقن و ریشه‌های اعتقادی مستحکمی نبودند و این هیجان و التهاب انقلاب بود که آنها را مدتی با خود همراه کرد. 🔸 می‌گویند همه مدیرانی که پس از جریان ترورها «یعنی همان جریانی که در اوایل انقلاب، حلقه شاگردان امام را از روند انقلاب حذف کرد و به جز معدودی از خواص ـ که سرآمد آن‌ها (حفظه‌الله تعالی) بود- باقی نماندند.» در سمت‌های عالی نظام قرار گرفتند، برخلاف حلقه شاگردان امام خمینی از نظر بینشی و گرایشی در سطح مطلوب قرار نداشتند و همین امر سبب شد تا روند عمومی حاکمیت سیاسی و جامعه، به تدریج از ارزش‌های سال‌های نخستین انقلاب، فاصله بیابد 🔹همه کسانی که بعد از جریان هشتم شهریور و دولت ، روی کار آمدند و در پست‌های کلیدی و رده‌های اولیه مدیریت کشور قرار گرفتند، نه تا این حد تفکر امام را شناخته بودند و نه از نظر روحی و مایه‌های معنوی، آن‌چنان ساخته شده بودند و با درجات مختلف، کم ‌و بیش متأثر از فرهنگ و تعلیمات غربی بودند و از فرهنگ و معارف اسلامی، فاصله داشتند و این فاصله روز به روز و در هر دولتی نسبت به دولت و مسئولان قبلی، بیشتر می‌شد.(محمدتقي مصباح‌یزدی، كاوش‌ها و چالش‌ها،ج1، ص38.) 🔸ایشان اضافه می‌کنند: بسیاری از این افراد [جریان چپ مذهبی] که در اوایل انقلاب، آن شعارهای تند را می‌دادند، خیلی روی اعتقاد نبود، و بیشتر تحت تأثیر جو و احساسات و شوری که داشتند آن شعارها را تکرار می‌کردند.(همان، ص 44-43) (منبع: فصلنامه پانزده خرداد، شماره ۳۸-۳۷، ص۱۵۶-۱۵۴) @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
📸 عکس | سند دستور دستگیری آیت‌الله مصباح توسط ساواک مرحوم آیت‌الله مصباح تخریب‌های فراوانی را از شبه‌روشنفکران غرب‌زده و جریانات متحجر دید.یکی از وجوه این تخریب، نفی اقدامات انقلابی و مبارزاتی ایشان بود که از قضا اسنادی فراوان در خصوص آن موجود است و اسناد فوق یکی از ده‌ها سندی است که در این زمینه وجود دارد. 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
📅 تظاهرات پرشور مردم علیه رژیم سلطنتی/ حمایت‌های بی‌دریغ دولت آمریکا از دیکتاتوری پهلوی 🔻 ✳️ 14 دی 1357 🔹در ساعت 10 حدود 20هزار نفر از به منظور تشییع جنازه یکی از شهدای روز گذشته این شهر در خیابان‌های آذر و چهارمردان اجتماع و پس از آن تا قبرستان گلپایگانی اقدام به برپایی راهپیمایی کردند. 🔸در پی حضور هیئت اعزامی امام خمینی به برای تولید نفت به اندازه مصرف داخلی، نظامیان از مراکز تولید نفت خارج و کارگران دست به کار شدند. 🔹 معاون ژنرال الکساندر هیگ فرمانده نیروهای آمریکا وارد ایران شد. وی مأموریت داشت نیروهای ارتش ایران را منسجم کرده و حمایت دولت آمریکا را از حکومت فعلی به آن‌ها یادآوری نماید. 🔸 از قول خبرنگار خود در رادیو گفت که دولت آمریکا سیاست خود را مبنی بر حمایت از شاه تغییر نداده است. این مطلب را سخنگوی ارشد وزارت خارجه آمریکا عنوان کرد. 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
🔰علامه مصباح یزدی و ارائه‌ی الگوی تقابل با اندیشه 🔹علامه محمدتقی مصباح به عنوان چهره معرفتی و ایدئولوژیک انقلاب، در همان مقطع زمانی دریافت که ظهور و قدرت‌یابی روزافزون اصلاح‌طلبی سکولار را باید در درون چه الگو و چارچوبی، تحلیل و تفسیر کرد. 🔸ایشان بر این باور بود که رویکرد اصلی دشمن برای براندازی انقلاب از پایان دهه شصت به بعد، به «رویکرد فرهنگی» تغییر یافته است. 🔹 به این معنی که دشمن، استراتژی «تغییر شناخت‌ها و گرایش‌ها» را در جامعه ایران دنبال می‌کند.( محمدتقي مصباح‌ یزدی، کاوش ها و چالش ها، ص40. ) 🔸 به این منظور، دو گزینه مورد استفاده قرار گرفته است: یکی این‌که تفکر دینی را با چالش‌ها و شبهات متعدد روبه‌رو سازند تا عموم مردم از آن رویگردان و یا حداقل بدان سست ‌اعتقاد شوند. 🔹دیگر این‌که: برنامه مهم‌تر دشمن در جهت تضعیف باورها و ارزش‌ها این است که با نفوذ در دستگاه سیاست‌گذاری کشور، کسانی را سر کار بیاورند که اعتقادات و مبانی فکری و ارزشی آنها تا حدودی از امام فاصله گرفته باشد و تحت تأثیر فرهنگ و ارزش‌ها و افکار غربی باشد.( همان) 🔸ایشان تأکید می‌کند که در این پروژه کلان، بیشتر افرادی نقش‌آفرین هستند که در صف نیروهای انقلاب قرار دارند و تظاهر به تدین می‌کنند: 🔹یک سناریوی مفصل و بسیار حساب‌شده‌ای است که دشمن در صدد است پرده‌های آن را یکی پس از دیگری، به اجرا در بیاورد. در این سناریو، شما افراد بیگانه و یا کسانی که دشمنی آنها با اسلام و انقلاب، واضح و آشکار باشد، خیلی کم می‌بینید. اکثر نقش‌ها را باید افرادی از داخل و کسانی که اعتقادی به اسلام- هر چند در ظاهر- دارند، بازی کنند.( همان، ص43.)(منبع: فصلنامه پانزده خرداد،ش۳۸-۳۷،ص۱۶۷) @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
روشنگری امام خمینی قدس سره الشریف در خصوص بخشی از تحصیل‌کردگان غرب 🔻 | 14 دی 🔹آنچه که ما را نمی گذارد به اینکه در هر‏‎ ‎‏قشری که داریم خودکفا باشیم، بستگی، وابستگی است که ما به آنها داریم. وقتی بنا شد‏‎ ‎‏که قبله یک ملتی غرب شد، رو به آنجا می ایستد و حرف می زند. 🔸آتاتورک‏‎ عکسش ‏را، من در آن وقت که در ترکیه بودم، من مجسمه اش را دیدم که مجسمه اش‏‎ ‎‏این بود، دستش را اینطور دراز کرده بود. گفتند آنهایی که آنجا بودند، که دستش را‏‎ ‎‏طرف غرب دراز کرده است و می گوید که همه چیز از آنجا باید باشد. و یکی از به‏‎ ‎‏اصطلاح دانشمندان ما ... در ایران گفته بود که ما‏‎ ‎‏تا همه چیزمان انگلیسی نشود نمی توانیم درست کنیم خودمان را.‏یک همچو مغزهایی‏‎ ‎‏که همه چیز را از آنجا می دانند. ... 🔹تحمیل کردند به ما، تا یکی دلش درد می گیرد برود اروپا. یکی‏‎ ‎‏می خواهد چند تا کلمه چیزی یاد بگیرد برو اروپا. ما اگر اینهایی که رفتند اروپا و‏‎ ‎‏تحصیل به خیال خودشان کردند بیاورید با آن کسی که صحیح در اینجا تحصیل کرده‏‎ ‎‏باشد ... اگر مقایسه کنید می‌بینید‏‎ ‎‏که اینکه رفته اروپا، رفته تفریح بکند، رفته کاغذ بگیرد بیاید اینجا، تحمیل مردم بشود،‏‎ ‎‏اجازه بگیرد؛ اجازه تحمیل به مردم. ‏( 14 دی 58، صحیفه امام، ج 12، ص 19و 20) @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔴عمار رفت اما پرچم عمارها باقی است امام خمینی قدس سره الشریف: «مطهری که در طهارت روح و قوّت ایمان و قدرت بیان کم نظیر بود، رفت و به ملأ اعلی‌ پیوست، لکن بدخواهان بدانند که با رفتن او شخصیت اسلامی و علمی و فلسفی‌اش نمی‌رود.»(صحیفه امام ج۷ ص۱۷۹) ◀️پی‌نوشت: علامه مصباح؛ مطهری زمان رفت و به عروج الهی نهایی رسید اما بدخواهان بدانند که با رفتن او شخصیت علمی، انقلابی و ایمانی آن عالم جلیل‌القدر از بین نخواهد رفت و روسیاهی برای جیره‌خواران فکری غرب باقی خواهد ماند. @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
📅 مخالفت قاطع امام با بقای رژیم سلطنتی/ حمله مردم به انجمن ایران و آمریکا 🔻 ✳️ 15 دی 1357 🔹صبح امروز حدود 20هزار نفر از پس از اجتماع در مسجد جامع به سمت صحن حرم حضرت معصومه سلام الله علیها حرکت و اقدام به برپایی تظاهرات کردند. 🔸امام در 3 مصاحبه با نمایندگان رسانه‌های گروهی: «ما با بودن هیچ دولتی را به رسمیت نخواهیم شناخت.» 🔹بنابر گزارش مأموران آتش‌نشانی مناطق هجده‌گانه تهران دست به اعتصاب زدند و با صدور اعلامیه‌ای همبستگی قاطع خود را با اعتصابیون مجاهد اسلام اعلام کردند 🔸در ساعت 17 حدود هزار نفر از قصد داشتند به حمله کنند که مورد حمله و سرکوب نیروهای نظامی قرار گرفتند. 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db