eitaa logo
بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانش‌نامه انقلاب اسلامی
5.6هزار دنبال‌کننده
2.4هزار عکس
697 ویدیو
597 فایل
ناشر اختصاصی آثار تاریخ‌نگار انقلاب اسلامی؛ حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی کانال رسمی @bonyadtarikh تازه های پایگاه: http://iranemoaser.ir ارتباط با مدیر کانال و خرید آثار: @nasrollahabadi
مشاهده در ایتا
دانلود
🔆به مناسبت روز نیمه‌شعبان🔆 روزی شاد و انگیزه‌بخش برای تمام شیعیان جهان است. امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و باور به نه فقط یک عقیده؛ بلکه انگیزه‌ای قوی برای حرکت و حیات ما شیعیان است. از همین رو دشمنان و مخالفان به ویژه استکبار جهانی برای حذف یا آن تلاش فراوانی نموده‌اند و جریان‌های مختلفی را ایجاد کرده‌اند. یکی از این جریانات است که با وجود انحلال ظاهری؛ اعضای آن مخفیانه در برخی مراکز حساس حضور دارند. ◀️ شناخت شاخصه‌های این جریان ما را به تحلیلی دقیق‌تر نسبت به موضع‌گیری افراد شاخص سیاسی و غیرسیاسی می‌رساند. این شاخصه‌ها را با استفاده از کتاب نهضت امام خمینی (قدس سره) بیان می‌کنیم. برای مطالعه تفصیلی می‌توانید به جلد سوم این کتاب؛ صفحات ۱۶۱ تا ۱۷۴ مراجعه بفرمایید: ❇️تاریخچه: از دوره‌های گذشته انجمن‌های گوناگونی را برای رخنه در مراکز دینی-روحانی، پدید آوردن کژراهه در آیین اسلام و تک‌بعدی کردن آن تشکیل داده بودند. یکی از این انجمن‌ها، نام داشت و مهم‌ترین مأموریت آن، دور داشتن مسلمان‌ها از فعالیت اجتماعی و جا انداختن «جدایی دین از سیاست بود.» ✳️افکار و روش‌ها: ۱. این انجمن پیوسته در میان توده‌های مسلمان و مراکز مذهبی پراکنده می‌ساخت که «اسلام تنها است» یک نفر مسلمان واقعی باید فقط در اندیشه امور اخروی باشد. ۲. باید فساد و آلودگی در جامعه گسترش پیدا کند تا زمینه ظهور حضرت امام غایب (عج) فراهم آید. ۳. انجمن حجتیه به خوبی دریافته بود که روح عصیان‌گر و ماجراجوی را باید به گونه‌ای سیراب کرد و به فعالیت مبارزه‌جویانه سرگرم ساخت تا بتوان گام به گام آنان را زیر کنترل قرار داد و از سیاست و فعالیت به کلی دور داشت. از این رو مبارزه با را در دستور کار خود قرار داد و جار و جنجال گسترده‌ای پیرامون این خطر روزافزون بهایی‌ها به راه انداخت. ❇️تأثیرات عملی: این انجمن با این شیوه توده‌ها را از رسالت مقدس اسلامی و رویارویی با استکبار جهانی بازداشت. این انجمن در مرحله بعدی به «انجمن حجتیه» تغییر نام داد. ✳️ارتباط با ساواک و شاه: انجمن حجتیه که خود را داعیه‌دار دفاع از اسلام می‌دانست حامی شاه و رژیم او و مورد تأیید شخص شاه بود. در گزارش یکی از منابع ساواک آمده است: « این انجمن یک سازمان سیاسی نیست و دولت نیز آن را تأیید نموده و شاهنشاه آریامهر هم از تشکیل آن ابراز رضایت فرمودند.» ❇️نزدیکی فکر و روش حجتیه با نهضت آزادی: نکته در خور نگرش این‌که هر دو گروه (حجتیه‌ای‌ها-نهضت آزادی‌ها) برای یک بعد نشان دادن اسلام و دور کردن ملت مسلمان ایران از اسلام ناب محمدی (ص) لازم دیدند که پشت یک سنگر بگیرند و از جایگاه و موقعیت روحانیان در میان مردم بهره‌برداری کنند از این رو انجمن حجتیه آقای شیخ را رهبر تشکیلات خود وانمود ساخت نهضت آزادی نیز با بهره‌گیری از موقعیت و شخصیت آقای راه فریب و گمراهی توده‌ها را در پیش گرفت. @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔻نهضت آزادی، انجمن حجتیه و زیان‌های جبران‌ناپذیر🔻 ◀️روی کار آمدن جریانات غیراصیل و پس از به پیروزی رسیدن نهضت امام و امت به کشور زد که نمونه‌ها و آثار فراوانی را در گذشته و حال می‌بینیم. 🔸یکی از «زیان‌‌های جبران‌ناپذیری که بر انقلاب اسلامی وارد آمد، دست‌یابی و چیرگی گروه‌ها و سیاسی ایران به اسناد و مدارک رژیم گذشته بود. در نخستین روزهای پیروزی انقلاب اسلامی که امام در مدرسه رفاه به سر می‌برد، یک‌باره خبر رسید که آقای چند کامیون از اسناد را به جای نامعلومی انتقال داده است. باقی‌مانده آن اسناد که چندین کامیون بود به مدرسه رفاه آورده شد. گفتند در میان راه اوین-رفاه نیز برخی کامیون‌های حامل اسناد ربوده شده است. 🔹نخستین گروهی که به مرکز اسناد ساواک راه یافت عناصری از و بود. طبق خبرهای تأیید شده و مورد اعتماد و گواهی شاهدان عینی، آقای اسناد و مدارک فراوانی را با کامیون و وانت‌بار از آن مرکز بیرون برده است. یکی از برادران روحانی به نام «ابن‌نصیر» که آن روزها در مرکز اسناد ساواک پاس می‌داده است اظهار داشت که کوشیدم از بیرون بردن کامیون‌های انباشته از اسناد جلوگیری کنم لیکن پاسداران دکتر یزدی لوله مسلسل را به سوی من گرفتند و تهدید کردند که اگر کنار نروی تو را به رگبار می‌بندیم. عناصری از جبهه ملی و نهضت آزادی و سازمان منافقین، آن‌گاه که بسیاری از اسناد افشاگرانه و تاریخی را که می‌توانست ماهیت احزاب و سازمان‌های سیاسی ایران و رازهای درونی ماسون‌ها و را برملا سازد بیرون بردند و خیانت‌های خود به اسلام و ایران را تا پایه‌ای پوشیده داشتند، از آن مرکز کنار گذاشته شدند. به دنبال آنان، انجمن حجتیه بر مرکز اسناد چیره شد و سرپرستی آن مرکز را بر دوش گرفت و نزدیک چهار سال در دوران سرپرستی خود را در راه نابود کردن و پنهان داشتن اسناد خیانت‌بار انجمن کوشش کرد. »(نهضت امام خمینی (قدس سره) ج۳ ص۱۶۳-۱۶۴) @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔆غرفه بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی در سی و سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران🔆 ❇️نمایشگاه کتاب تهران از رویدادهای بزرگ فرهنگی کشور ماست. جایی که می‌توان آن را پاتوق سالیانه کتاب‌دوست‌ها و فرهیختگان دانست. ✅در این رویداد بزرگ همراه شماییم؛ در «سی و دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران» سالن اصلی-راهرو ۸- غرفه ۱ #نمایشگاه_کتاب_تهران @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
⭕️از سیر تا پیاز قطع رابطه ایران و مصر 💢 ایران هراسی کلید واژه مهندسی افکار عمومی مردم مصر 👈 ۱۰ اردیبهشت ۱۳۵۸ امام خمینی در نامه ای به وزیر خارجه وقت اعلام کردند به واسطه پیمان خائنانه مصر و اسرائیل روابط جمهوری اسلامی با مصر قطع شود.اما این ارتباط تا سالها و حتی در دوران بعد سادات هم اصلاح نشد. روابط ایران و مصر پس از انقلاب اسلامی ⭕پس از پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۵۷ ، محمد رضا پهلوی که دچار سرطان شده بود ، به خواست انور سادات به مصر رفت و در آنجا در گذشت.انور سادات ضمن اتخاذ سیاستی خصمانه نسبت به انقلاب اسلامی ایران، مراسم تدفین رسمی و باشکوهی را برای محمدرضا پهلوی برگزار کرد.پذیرش محمدرضا پهلوی از سوی دولت مصر از دیگر دلایل بحرانی شدن روابط ایران و مصر بود. زیرا جمهوری اسلامی ایران مخالف این امر و خواهان استرداد محمدرضا پهلوی از سوی دولت مصر از دیگر دلایل بحرانی شدن روابط ایران و مصر بود. در روز(۱۴ مهر۱۳۶۰) و در سالگرد جنگ رمضان در مصر، انور سادات در یک رژه نظامی به دست چهار عضو جهاد اسلامی مصر، اعدام انقلابی شد. پس از اعدام انقلابی انور سادات به دست شهید خالد اسلامبولی، نام این شهید گرانقدر بر روی یکی از خیابان های تهران گذاشته شد.علاوه بر اینها مصر یکی از حامیان سیاسی نظامی عراق در جنگ علیه ایران بود و به طور مستقیم به حمایت از صدام حسین برخاسته بود و با اعزام نیروهای مصری به جبهه های نبرد ایران و عراق، در صدد تقویت عراق علیه ایران گام بر می داشت. ❌در دوران اصلاحات پس از ۲۰ سال قطع کامل روابط ایران با مصر، وی در ژنو با حسنی مبارک مخلوع رئیس‌جمهور وقت مصر دیدار و گفتگو کرد.همچنین فشارهایی در زمینه تغییر نام خیابان خالد اسلامبولی صورت گرفت.در اردیبهشت ۱۳۸۶ رئیس‌جمهور وقت جمهوری اسلامی در اقدامی عجیب و تعریف نشده در عرف دیپلماسی بین المللی اعلام کرد: «آماده هستیم تا اگر همین امروز دولت مصر اعلام آمادگی کند، سفارتمان را در آن دایر کنیم». 🚩هراس بنیادین از اسلام، ایران و انقلاب اسلامی تحولات کشورهای عربی به دلیل سه ویژگی اسلامی بودن، مردمی بودن و ضد آمریکایی و هدف صهیونیستی بودن،با اهداف انقلاب اسلامی ایران هم سو هستند و همین ویژگی هاست که بلوک غرب و هم پیمانان را واداشته تا دو جبهه رسانه ایران را به دخالت در امور داخلی کشور های عربی مثل بحرین، یمن و مصر متهم کنند و ضمن قومی کردن تحولات بر طبل ایران هراسی و شیعه هراسی بکوبند. 🔘اهداف عملیاتی و راهبردی غرب از کاربست آفندهای شیعه هراسی ۱) جلوگیری از شکل گیری ترتیبات امنیتی بومی و پایدار با توجه به وجود اقلیت های شیعی در برخی از کشورهای عربی منطقه که اکثرا آنها با حکومت مرکزی خود مشکل دارند. ۲) تهدید سازی برای جمهوری اسلامی ایران از طریق شبه نظامیان وهابی یکی از روش های مخالفان نظام جمهوری اسلامی؛ تحریک و تشویق گروهای افراطی سلفی به انجام اقدام های تروریستی علیه شیعیان. ۳) پیوند زدن تفکرات اهل سنت با وهابیون یکی از ابزارهای مروجان جنگ فرقه ای میان شیعه و سنی، ترویج و پیوند زدن مرامنامه اهل سنت با تفکرات گروه های تکفیری و سلفی است تا با این ترفند شیعیان را علیه جامعه اهل سنت تحریک کنند. ایران هراسی در مصر ❌ترس فراوان غرب از وقوع جنبش اسلامی در مصر صرفا به خاطر امنیت اسرائیل نیست. بلکه مهمتر از آن به خاطر این است که حضور عمیق و قدرتمند و پر سابقه تشیع در این سرزمین و به ویژه تجربه موفق حکومت شیعی فاطمیون در مصر، می تواند زمینه های نفوذ تفکر انقلاب اسلامی ایران را فراهم کند. ❌به هر ترتیب استراتژی ایران هراسی در مصر به یک راهبرد فعال توسط رسانه های آمریکایی و عربی تبدیل شده است که با استفاده از ابزارهای مختلف آموزشی، فرهنگی، رسانه ای و حتی نظامی در پی توسعه ابعاد و عمق بخشی به آن می باشند. 🌀 رهبر انقلاب در تحلیل خود از اوضاع منطقه پیش بینی کرده بودند که رسانه های دشمن در صدد تفرقه افکنی برخواهند آمد:« بوق های تبلیغاتی دشمن مانند همیشه فریاد خواهند کرد که ایران می خواهد دخالت کند، می خواهد مصر را شیعه کند، می خواهد ولایت فقیه را به مصر صادر کند و می خواهد و می خواهد...با این ترفند ها ،هرگز وظایفی را که اسلام بر دوس ما گذاشته رها نخواهیم کرد». فصلنامه پانزده خرداد،ش۳۳، پاییز،۹۱ @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
بازدید حجت‌الاسلام والمسلمین سید حمید روحانی رئیس بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی از نمایشگاه کتاب @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
💢از هارت و پورت ناصر الدین شاه تا توپ خالی کاخ قبله عالم!!! تهدید کنندگان خارجی و وادادگان داخلی که پیوسته ملت را از حمله دشمنان می هراسانند باید بدانند سنت ایستادگی در خون و رگ های ملت ما نهادینه شده از این رو در سالروز مرگ ناصرالدین‌شاه قاجار ذکر یک واقعه تاریخی که تا سال ها ضرب المثل مبارزان سیاسی در مقابله با استعمار و استبداد بود راهگشاست. ⭕️مرحوم آقا نجفی اصفهانی یکی از مجتهدان سازش ناپذیر عصر قاجاری در مبارزه با استعمار و استبداد و جریان های انحرافی ،در سال ۱۳۰۷ ه.ق به دلیل استقامت در مبارزه با فرقه استعماری بابیه و دسیسه انگلیسی ها توسط ناصر الدین شاه به نوعی به تهران فراخوانده می شود و این فراخوانی را مورخان تبعید اول مرحوم آقا نجفی از اصفهان می دانند.وقتی آقا نجفی را به تهران فرا خواندند روزی که به مجلس ناصر الدین شاه رفته بود برای بی اعتنایی به هارت و پورت های دربار، روی نیمکتی دراز کشید و به ناصر الدین شاه سلام کرد و به تجاهل از خود وی پرسید که قبله عالم کجا تشریف دارند و چرا نمی آیند!؟ ظاهرا اطرافیان به آقا گوشزد کردند که شاه کسی است که روبروی شما قرار دارد و شما از او سئوال کردید.. مرحوم آقا نجفی با خونسردی به ناصرالدین‌شاه گفت: پس شاه تویی؟ شاه عصبانی شد و گفت: آخوند برای کشتن هفت بابی هفت دولت مدعی هستند. آقا نجفی دست در عمامه کرد و کاغذی بیرون آورد و اسامی چندین بابی دیگر را که در آن نوشته بود برای شاه خواند و گفت این اشخاص هم باید کشته شوند. ⭕️شاه با عصبانیت از مجلس بیرون رفت.مرحوم آقا نجفی نیز با خونسردی و بی اعتنایی از کاخ سلطنتی خارج شد.در جلوی درب کاخ با یک توپ مواجه می شود. از مأمور جلوی در کاخ با همان لهجه غلیظ اصفهانی می پرسد این "چی چی ست؟" مأمور می گوید این توپ است.آ قا نجفی با تجاهل می پرسد توپ چی کار می کند؟ مأمور با آب و تاب خواص توپ را برای آقا تشریح می کند که فلان می کند و می کشد و ..مرحوم آقا نجفی می رود و با آن هیکل درشت جلوی توپ می ایستد و سینه خود را سپر می کند و می گوید: شلیک کن. مأمور می گوید: آقا این توپ خالی است.مرحوم آقانجفی جواب می دهد:آ، به شاه بگو تقی از توپ خالی شما نمی ترسد!! فصلنامه پانزده خرداد، شماره۳۳، تابستان ۹۱ @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم
#گرامیداشت_روز_معلم @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
💢 تهدیدات جامعه پسا انقلابی در اندیشه شهید مطهری(ره) 🌀 بررسی تحلیلی از آفاتی که اصل انقلاب و نهضت را در ورطه نابودی می کشاند. ⭕️ نهضت ها(ی اجتماعی) مانند همه پدیده های دیگر، ممکن است دچار «آفت زدگی» شوند.وظیفه رهبری نهضت است که از آفت زدگی نهضت پیشگیری کند و اگر احیانا آفت (در نهضت) نفوذ کرد با وسایلی که در اختیار دارد و یا باید در اختیار بگیرد،(از نهضت)آفت زدایی نماید. اگر رهبری یک نهضت به آفت ها توجه نداشته باشد، یا در آفت زدایی سهل انگاری نماید؛ قطعا آن نهضت عقیم یا تبدیل به ضد خود خواهد شد و اثر معکوس خواهد بخشید.(نهضت های صد ساله اخیر،ص۹۱) با این وجود انقلاب ایجاد کردن از انقلاب نگه داشتن آسان تر است. انقلاب را حفظ کردن خیلی دشوار و مشکل است و کم وبیش می شد گفت که الان قرائن و امارات نشان می دهد که آنگونه که انقلاب در وقتی که در حال کوبیدن دشمن بیرونی بود، قدرت و قوت و نشاط داشت و پیروزی بعد از پیروزی بدست می آمد، از وقتی که به حالت سازندگی افتاده است آن نشاط و آن قدرت و آن قوت در آن نیست، یک نوع تشتت و تفرقه وجود دارد( آینده انقلاب اسلامی،ص ۵۸) و علل آسیب های آن عبارتند از: 🔻۱) نفوذ اندیشه های بیگانه نخستین آسیبی که شهید مطهری به عنوان یکی از تهدیدهای کلیدی معطوف به انقلاب اسلامی به آن اشاره کرد، آفت« نفوذ اندیشه های بیگانه » به فضای ذهنیت نیروهای انقلابی است. ایشان می نویسد اندیشه های بیگانه به دو صورت می توانند به درون ایدئولوژی انقلاب نفوذ کرده و آن را به تصرف خود درآوردند: به واسطه دشمنان انقلاب و دیگری به واسطه خود نیروهای انقلابی و مدافعان ایدئولوژی اسلامی 🔻۲) تجدد زدگی خود شهید مطهری در طول حیات علمی و فکری خود،پروژه معرفتی اش را معطوف به چند ساحت نمود: از جهت سلبی ایشان به دنبال نقادی ایدئولوژی های معارض و پاسخ گویی منطقی به شبهات و اشکالات مطرح شده از سوی آنها بود و از جهت ایجابی، به شدت و به صورت خاص در جست و جوی استنباط و تدوین ایدئولوژی اسلامی بود تا فضای معرفتی جایگزین و بدیلی را برای تأمین نیازهای نظری و فکری نسل ما ساخته و پرداخته کند و به این واسطه از گراییدن آنها به ایدئولوژی های رقیب یا معارض جلوگیری نماید. 🔻۳) ناتمام رها کردن نهضت و انقلاب انقلاب اسلامی یک پروژه مستمر و متداوم است نه پایان یافته.بر این اساس، مسئله این خواهد بود که نیروهای انقلابی اصیل با عبور از مرحله نخست و یا مراحل ابتدایی، تصور نکنند که حرکت تکاملی انقلاب به مثابه یک پدیده اجتماعی، روندی تدریجی است، اولا روحانیت به عنوان طبقه اجتماعی مولد و حامل ایدئولوژی انقلاب- یعنی اسلام- نباید رسالت خود را وانهد و از قطار انقلاب پیاده شود؛ ثانیا: وصول به هیچ یک از مراحل تکاملی انقلاب، نباید ما را از تداوم دادن حرکت در مسیر و گذار از منازل آتی باز دارد. 🔻۴) رخنه فرصت طلبان به درون انقلاب فرصت طلبان کسانی هستند که در مراحل اولیه نهضت و انقلاب، به دلیل آنکه کامیابی ها و تحقق آن را محتمل نمی انگارند، به آ ن نمی پیوندند و چه بسا در مقابل آن، صف آرایی و مقاومت می کنند، اما به محض آنکه نهضت و انقلاب از تنگه های دشوار آغازین عبور کرد و به مرحله تثبیت و گسترش پا نهاد، با تظاهر به انقلابی گری و آمادگی فداکاری برای آن، در میان نیروهای اصیل انقلاب، رخنه می کنند؛ تا آنجا که گاه حتی نیروهای اصیل و متعهد را از صحنه کنشگری خارج ساخته و خود صدر نشین و تصمیم ساز می شوند. 🔻۵)انحراف یافتن مسیرها و انگیزه ها استاد مطهری معتقد است که« التقاط» ما را به «فنا» خواهد کشاند و «التقاط» یک «خطر بزرگ» برای انقلاب اسلامی و انقلابیون است. ایشان اضافه می کند که با وجود دستیابی «استقلال سیاسی» و «استقلال اقتصادی» اگر «استقلال فرهنگی» محقق نشود ناکام خواهیم ماند 🔻۶)ابهام طرح های آینده به اعتقاد استاد مطهری اسلام به مثابه یک مکتب، آن اندازه غنی و حاصلخیز است که ما را در مقام نظریه پردازی و تولید ایدئولوژی معطوف به مهندسی اجتماعی، از گرته برداری از نظام های معرفتی دیگر، کاملا بی نیاز می نماید؛باید اذعان نمود که تجربه فقر نظری و فقدان نظریه برای نظام پردازی اجتماعی، به مرحله پس از انقلاب اسلامی نیز سرایت کرد و متأسفانه پس از گذشت چهار دهه، همچنان امتداد تاریخی یافته موضوعی که رهبر معظم انقلاب آن را در غالب تولید علوم انسانی همواره مطالبه می نمایند. فصلنامه پانزده خرداد،ش۳۴،ص۸۴ @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی_قم
💢شهید مطهری و عمق شناخت حقیقی از نهضت امام خمینی (ره) ⭕️ شهید مطهری درست در همان دورانی که کسی باور نمی کرد حرکت امام خمینی آغاز یک نهضت بزرگ اسلامی است. در نوشته ها و حرف های خود از پانزده خرداد به عنوان آغاز یک نهضت عظیم اسلامی یاد کرد و رهبری امام را آگاهانه، شجاعانه و غیر قابل تردید دانست 🔅« نهضت اسلامی ایران مفتخر است که در حال حاضر رهبری آن مرجعی آگاه و شجاع و مبارز بر عهده گرفته اند که نیازهای زمان را تشخیص می دهند..اما آن سفر کرده که صدها قافله دل همره اوست.نام او، یاد او و شنیدن سخنان او. استقامت او، شجاعت او، روشن بینی او، ایمان جوشان او که زبانزد خاص و عام است.یعنی جان جانان، قهرمان قهرمانان، نور چشم و عزیز ملت ایران استاد عالی قدر و بزرگوار ما "حضرت آیت الله العظمی خمینی ادام الله ظلاله" ، حسنه ای است که خداوند به قرن ما و روزگار ما عنایت فرموده... قلم بی تابی می کند که به پاس دوازده سال فیض گیری از محضر آن استاد بزرگوار به شکرانه ی بهره های روح بی و معنوی که از برکت نزدیک بودن به آن منبع فضیلت و مکرمت کسب کرده ام، از بسیار را بازگو کنم». 🌀متفکر شهید مرتضی مطهری عمق عشق خود را به استاد و پیر و مرادش، در قطعه شعری که بعد از پانزده خرداد سروده است نشان می دهد: 🔻زمنزل گاه آن محبوب، یاران را خبر نبود؛؛همی آید به گوش از دور آواز جرس ما را 🔻صبا از ما ببر یک لحظه پیغامی به روح الله؛؛ که ای یاد تو مونس روز و شب در این قفس مارا 🔻به رغم کوشش دشمن نخواهد بگسلد هرگز؛؛ میان ما و تو پیوند تا باشد نفس ما را 🔻سزاوار تو ای جان، کنج زندان نیست منزلگه؛؛ سزد گر خون ببارد از دو دیده هر نفس ما را 🔻رواق منظر دیده مهیای قدوم تو؛؛ کرم فرما و بپذیر از صفا این ملتمس ما را 🔻تمام ملت ایران فکنده چشم بر راهت؛؛ به راه عدل و آزادی، نه باک از هیچ کس ما را فصلنامه پانزده خرداد،ش۳، بهار۸۴ @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی_قم
⚡️وقتی خون مطهری برای مقابله با التقاط ریخته می شود.. 💢 گروه فرقان چرا استاد مطهری را شهید کرد؟ از آنجا که آغازگر توطئه عملیات تروریستی پس از انقلاب،گروهک فرقان بود لازم است اندیشه های انحرافی این گروه بیشتر شناخته شود. رهبری این گروه تروریستی با طلبه ای به نام"اکبر گودرزی" متولد ۱۳۳۵ در استان لرستان بود.بر اساس نشریه ای که تحت عنوان فرقان چیست؟ توسط هوادارانش منتشر شده، اکبر گودرزی ارسال ۱۳۵۰ تلاش های خود را برای« راه یابی آزادانه به قرآن و متون اصلی» آغاز کرده که حاصل این مطالعات در سال ۵۵ به صورت تفسیر قرآن منتشر شد. ⭕️ به نوشته همین نشریه، از همان زمان آقای مطهری در جلسات هفتگی به نقد کتاب "ایدئولوژی توحید و ابعاد گوناگون آن" و تفسیر وی پرداخته است.با در گذشت شریعتی اولین اعلامیه از سوی این جریان نوپا به نفع شریعتی پخش می شود. آنچه فرقانی ها را بر می آشوباند،اطلاعیه مشترک مطهری_بازرگان در انتقاد از آثار دکتر شریعتی است که البته چند روز بعد بازرگان حرفش را پس می گیرد.به دنبال آن است که گودرزی اطلاعیه ای صادر می کند و به تهدید مخالفان شریعتی می پردازد.فرقانی ها در سال ۵۶ و ۵۷ مجلدات زیادی از تفسیر قرآن خود را که تحت عنوان "پیام قرآن" منتشر می شد،پخش کردند. در این زمینه که استاد مطهری که در این سال ها روی تفسیر کار می کرد، نسبت به این مسئله احساس خطر فراوان کرده، مرتب هشدار می داد.تفسیرهای متعدد و گسترده اینان، طی سال های ۵۵ و ۵۶ موجی از بیم و هراس را در میان متدینین دامن زد.گروه فرقان برای پیاده کردن استراتژی مسلحانه در برابر رژیم شاه، در بهمن ۵۷ به تجهیزات نظامی مجهز می‌شود! این زمان انقلاب پیروز شده است ولی فرقان به جای آنکه این تجهیزات را در جهت پاسداری از انقلاب به کار برد، به مبارزه با رهبران و شخصیت های تأثیر گذار آن می پردازد. در همین راستا فرقان که «روحانیت را از بنیان و اساس باطل» می دانست، تلاش خود را معطوف به مبارزه با آنها نمود. ⭕️ نخستین عاملی که فرقان را به رویارویی مسلحانه با جمهوری اسلامی کشاند، به زعم خودخودشان« ارزش های راستین تشیع سرخ علوی بود» همچنین تلاش برای « آزاد ساختن اسلام علی از اسارت آخوندیسم» عامل دیگر! آنها از خود می پرسیدند اکنون چه باید کرد؟ لذا به زعم خود بر اساس آیه«فقاتلو ائمه الکفر» تصمیم گرفتند ابتدا مرحوم قرنی و سپس استاد مطهری را به شهادت برسانند! انتخاب مطهری برای آن بود که« فکر به قدرت رسیدن دیکتاتوری آخوندیسم و آماده سازی تشکیلاتی آن مدتها قبل،حتی قبل از خرداد۴۲ ازطرف او مطرح شده بود». فصلنامه پانزده خرداد،ش ۳۰، ص۱۳۸ @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی_قم
ما برای فداکاری حاضر و برای #شهادت_در_راه_خدا مهیا هستیم. #گرامیداشت_روز_معلم @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.