eitaa logo
بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانش‌نامه انقلاب اسلامی
5.5هزار دنبال‌کننده
2.5هزار عکس
905 ویدیو
632 فایل
ناشر اختصاصی آثار تاریخ‌نگار انقلاب اسلامی؛ حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی کانال رسمی @bonyadtarikh تازه های پایگاه: http://iranemoaser.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
روزشمار انقلاب اسلامی 🗓9مرداد1357 در ساعت 3 مأموران رژیم به خانه آقای سیدجلال طاهری حسین آبادی در اصفهان حمله کردند و پس از هتک حرمت و توهین به ایشان و خانواده‌اش، وی را دستگیر کردند. به دنبال دستگیری آقای طاهری بازار شهر تعطیل شد و گروهی از مردم خواستار آزادی ایشان شدند و برای این منظور در منزل آقای سیدحسین خادمی تحصن کردند. منبع: روزهای حماسه و نور، ج1، ص391 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
سه گام تا شناخت اندیشه سیاسی شهید آیت‌الله شیخ فضل‌الله نوری 🔴به مناسبت سالروز شهادت شیخ فضل‌الله نوری ▫️برای درک بهتر خاستگاه معرفت سیاسی در اندیشه‌های شیخ فضل‌الله نوری و تجزیه و تحلیل راحت‌تر مبانی اندیشه سیاسی وی، باید به حوزه‌ای که مرحوم شیخ به آن تعلق داشت و در آن حوزه اندیشه‌های سیاسی و اجتماعی او بارور شد و شکل گرفت، نظر افکند. ▪️تاریخ زندگی سیاسی و اجتماعی شیخ نشان می‌دهد که نشو و نمای سیاسی او در یکی از پرشکوه‌ترین و موثرترین حوزه‌های روحانیت شیعه در دوران معاصر بوده است. حوزه سامرا که پس از هجرت به این شهر به هر دلیلی که انجام نظریه دولت شریعت گرفت پایه‌ریزی شد، یکی از موثرترین حوزه‌های علمیه شیعه در تاریخ تحولات دوران معاصر است؛ ▫️زیرا حلقه‌ای که از حضور میرزای شیرازی تا دوران وفات او در تأسیس شد، از علما و فقها و مجتهدانی تشکیل شده بود که بعدها تمامی تحولات سیاسی اجتماعی تاریخ معاصر ایران و کشورهای شیعه را تحت تأثیر قدرت رهبری خود قرار دادند. به عبارت دیگر، تمامی تحولات مؤثر در تاریخ ایران تا انقلاب اسلامی، به نحوی متأثر از حوزه‌ی سامرا بود. ▪️بنابراین، قدم در درک حیات سیاسی مرحوم شیخ، شناخت دقیق و عمیق حوزه سامرا و آموزه‌های این حوزه است. پرداختن به این مهم، از حوصله این مقاله خارج است؛ اما در کتاب رهیافتی بر مبانی جنبش‌ها و مکتب‌های سیاسی شیعه در دوران معاصر، این مسئله تا حدودی تجزیه و تحليل شد. ▫️ گام در درک منزلت معرفت سیاسی در اندیشه‌های شیخ این است که ببینیم آن مرحوم، خود چه عنایتی به مفاهیم سیاسی داشته است. به عبارت دیگر، در اندیشه سیاسی شیخ، چه مفاهیمی اساسی بودند و این مفاهیم در بستر اجتماعی و نهم فرهنگی آن دوران، چه بازتابی داشته است. ▪️متأسفانه امروزه عده‌ای، با درکی که خود در شرایط جدید از مفاهیم دارند، به نقد و ارزیابی اندیشه نیاکان ما نشسته‌اند و این مفاهیم را به گونه‌ای تحلیل و تبیین می‌کنند که ارمغان مطلوبی در شناخت ماهیت اندیشه متفکر مورد نظر به همراه ندارد. مرحوم شیخ دقیقا یکی از قربانیان چنین درکی است. ▫️اما حقیقت علمی به ما می‌آموزد که باید ببینیم آن‌ها چگونه و در چه شرایطی به این مفاهیم نگاه می‌کردند و چه تعابیری از این مفاهیم داشتند و از همه مهم‌تر، منزلت این مفاهیم در سازمان اندیشه آنان چقدر بود. ▪️ اقدام اساسی در شناخت ماهیت اندیشه سیاسی مرحوم شیخ این است که از ابتدا بدانیم درصدد ارزیابی اندیشه عالمی هستیم که قبل از آن‌که یک متفکر سیاسی باشد، یک عالم دین‌شناس است و اگر هم نگاهی به سیاست دارد، از منظر دینی است. اگر نتوانیم چنین موقعیتی را درک کنیم، در عمل، در مغالطه درک مفاهیم گرفتار خواهیم آمد. ▫️ زیرا نگاه یک عالم دینی به مفاهیم سیاسی و اجتماعی، نگاهی دینی است. او آزادی را همانند یک نظریه‌پرداز، صرفا از بعد سیاسی تحلیل نمی‌کند، بلکه منزلت مفاهیمی چون آزادی، عدالت، حریت، مساوات، قانون، مجلس، قدرت سیاسی، اعتبار آرای عمومی و هر مفهومی را که در سیاست مورد نظر عالم سیاسی است، از تجزیه و تحلیل می‌کند و در نهایت منزلت آن را با شئون دینی تطبیق می‌دهد. این شرایط را باید درک کرد و با درک آن جلوه‌گاه نظریه سیاسی این عالم را مشخص ساخت تا دچار تناقض‌گویی و از همه مهم‌تر داوری آلوده نشد. (مظفر نامدار، نظریه دولت شریعت، نگاهی به اندیشه سیاسی شیخ فضل‌الله نوری،فرهنگ شماره ٢٧ و ٢٨ ص۴-٢) 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
سرود آزادی نهضت‌خوانی؛ بازخوانی گزیده‌ای از کتاب نهضت امام خمینی/40 🔹پشتيبانى توده‏ها از امام، تنها از راه برپايى جشن و چراغانى و تلگرام و نامه و پيام و ديدار دسته‏جمعى با او نبود بلكه با سرودن شعر و قصيده نيز راه امام را ستودند و پيروى بى‏چون و چراى خود را از اهداف و آرمان‏هاى او اعلام كردند و مراتب وفادارى خود را نسبت به او به نمايش گذاشتند. اشعارى كه در پى آزادى امام از طرف مردم سروده شده، بيش‌تر از آن است كه در اين دفتر گنجانده شود و به تنظيم و تدوين دفترى مستقل نياز دارد. از اين‏رو، یکی از آن سروده‏ها را به عنوان نمونه در پى مى‏آوريم، باشد كه پايه شيفتگى، دلدادگى و پاكباختگى ملت ايران نسبت به امام تا حدى روشن شود: 🔻طلوع آفتاب در دل شب مژده كه ايام غم آمد به سر مهر نشاط از افق آمد به در آتش دل، ساكن و خاموش شد محنت ايام، فراموش شد گشته طبيعت لبش از خنده باز خاک نموده است بر افلاک ناز نقش زده بر رخ هستى نشاط غرق شده در فرح و انبساط گشته زمان، ديگر و عالم، دگر مژده رحمت رسد از بام و در دلبر ما گشته برون از حجاب در دل شب، كرده طلوع آفتاب يوسف زندانى دور از نظر رسته ز زندان و شده جلوه‏گر راحت دل، مايه عشق و اميد ماه‏صفت در دل ظلمت دميد موج طرب روى زمين ريخته خنده و گريه به هم آميخته گريه كند ديده ز شوق وصال خنده زند لب ز سر وجد و حال قهقهه پيچيده ميان فضا سيل طرب كنده زمين را زجا اى گل آمال و بهار اميد رهبر آزاده زعيم رشيد بى‏تو جهان، برگ و نوايى نداشت سبزه و گل بى‏تو صفايى نداشت بهر كسى بى‏تو، بهارى نبود شادى و اميد و قرارى نبود زانكه بهار دل ملت تويى عيد حقيقى به حقيقت تويى آيت حق، روى دل‏افروز تست راز شرف، نهضت پيروز تست شد دل تو معدن اسرار حق جان تو سرچشمه انوار حق علم و شجاعت به تو نازد همى دست توسل به تو يازد همى دين و خرد زنده ز اقدام تست روح خدا جلوه‏گر از نام تست ديدنت اى رهبر بيدار ما هست شفاى دل بيمار ما داد قيام تو به ما آبرو جامعه را برد به عزت فرو مثل تويى را چو جهان آفرين ساخت عيان، گفت به خود آفرين برای مطالعه سایر سرودها مراجعه شود به کتاب: نهضت امام خمینی، ج1، صص864-857 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
⚫️ سکولار کردن هیئات توسط شاه و تقابل امام با آن عاشورای حسینی؛ نهضت خمینی /2 ▫️كميته اطلاعاتى ساواک در نيز در تاريخ 42.3.8 كميسيونى با حضور رئيس ساواک، رئيس شهربانى، فرمانده ژاندارمرى، رؤساى اداره فرهنگ، و كشاورزى قزوين، تشكيل داد و تصميماتى اتخاذ كرد. متن آن تصميمات كه به عنوان صورت‌جلسه منعكس شد، چنين است: ▪️در ساعت 11:00 روز چهارشنبه 42.3.8 كميسيونى مركب از امضاكنندگان زير تشكيل و نسبت به موارد زير تصميمات لازم گرفته شد. ▫️1ـ چون ممكن است بعضى عناصر با استفاده از تجمع‏هايى‏كه در مراسم ‏دارى و يا ‏خوانى در شهر و دهات و قرا و قصبات شروع به تبليغات سوء نموده و مردم ساده‏لوح را گمراه نمايند، لذا تصميم گرفته شد كه دستگاه‏هاى مزبور به كليه عوامل مربوطه، ضمن بازديد حضورى و با اعزام عناصر مربوطه به آنان تذكر و يادآورى شود كه در منطقه استحفاظى مربوطه، مراقبت تام و تمام در اينگونه مجالس به عمل آورده و به وسيله مأمورين انتظامى قبلاً با بانيان مجلس و همچنين وعاظ و اهل منبر تماس گرفته و به آنان تذكر دهند كه غير از موضوعات مذهبى اظهاراتى ننمايند و چنانچه عوامل غيرانتظامى در منطقه مشاهده نمودند كه بعضى عوامل، امكان اخلال و ناراحتى را ممكن است ايجاد نمايد، بلافاصله به نزديك‌ترين پاسگاه ژاندارمرى در قرا و قصبات و دهات و در شهر به شهربانى اطلاع دهند تا به موضوع در كميسيون‏هاى مربوطه رسيدگى و اقدام گردد. ▪️2ـ ضمناً وسيله سازمان‏هاى دولتى ذكر شده به عوامل مربوطه به مردم در مورد اصلاحات اساسى كه در كشور به عمل آمده، به‌خصوص از مذهب شيعه اثنى‏عشرى كه اعليحضرت همايون شاهنشاه حامى و پشتيبان آن هستند، پس از تماس با معتمدين و معمرين منطقه و تفهيم به آنان بهانه‏اى براى عيب‌جويى و تبليغات منفى به دست مخالفين مذهب و دين داده نشود... ▫️شهربانى كل كشور نيز طى اعلاميه‏اى به مناسبت فرا رسيدن چنين آورده بود: ▪️...4ـ انجام مراسم سوگوارى مشروع كه با موازين مقدس اسلام تطبيق نمايد، با رعايت نظم و ترتيب كامل انجام خواهد گرديد؛ ليكن اعمال و تظاهراتى كه شرع مقدس نيز آن‌ها را تجويز نفرموده است، به‌كلى ممنوع، به مأمورين انتظامى دستور جلوگيرى داده شده. ▫️5ـ از عموم شيعيان و اهالى محترم ، انتظار مى‏رود كه با رعايت كامل نظم و ترتيب، طبق دستور شرع مقدس، احترام را حفظ و مراسم سوگوارى را با نظم كامل انجام دهند. خداى ناخواسته اگر اشخاصى مراسم مذهبى را وسيله اغراض شخصى قرار دهند، شديداً مجازات خواهند شد!» (نهضت امام خمینی ج1 ص464-461) ▪️روز 9 محرّم، عده‏اى از منبرى‏هاى تهران را به ساواک دعوت كرد و پس از مقدارى پشت‏هم‏اندازى و حقه‏بازى و تطميع و تهديد، رسماً اظهار داشت كه اگر نمى‏خواهيد حملات تبليغاتى خود را عليه مقامات كشور متوقف سازيد، اقلاً اين سه موضوع را مراعات كنيد: ▫️1ـ عليه شخص اول مملكت سخنى نگوييد! ▪️2ـ عليه اسرائيل نيز سخنى برزبان نياوريد! ▫️3ـ مرتب به گوش مردم نخوانيد كه اسلام در خطر است! ديگر هرچه بگوييد آزاديد. ▪️اصولاً اين سه موضوعى كه دستگاه جاسوسى مى‏خواهد از آن سخنى به ميان نيايد! موضوعاتى است كه نهضت بر محور آن دور مى‏زند و بر آن استوار است. از ماه‏ها پيش، پرچم مبارزه عليه شاه و اسرائيل را برافراشت و زنگ خطر را در مورد خطراتى كه متوجه اساس اسلام است به صدا درآورد. چنانكه در نطق عاشوراى ايشان كه بزودى خواهد آمد، صريحاً آمده است كه: «... تمام گرفتارى‏ها و اختلافات ما، در اين سه موضوع نهفته است. اگر از اين سه موضوع بگذريم ديگر اختلافى نداريم. متن رهنمودنامه امام چنين است:....».(نهضت امام خمینی ج1 ص465) ✳️ادامه دارد... 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
روزشمار انقلاب اسلامی 🗓10مرداد1357 در ساعت 21:30 ، 200 نفر از مردم در مسجد محتشم این شهر اجتماع کردند و علیه رژیم شعار دادند. منبع: روزهای حماسه و نور، ج1، ص392 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
تحریفات علیه شیخ فضل‌الله.pdf
278.9K
پاسخی به شبهات و تحریفات علیه شیخِ شهید 🔴به مناسبت سالروز شهادت شیخ فضل‌الله نوری ▫️از زمان شهید شیخ فضل‌الله نوری سکولاران دین‌ستیز و دین‌گریز به سردمداری انگلیس به جان شیخ افتادند. ابتدا با ترور جسمانی، بعد با ترور شخصیت و تهمت، بعد هم اعدام و در آخر با حقیقت‌سوزی و دروغ‌دوزی و تاریخ‌سازی، دست به تخریب‌ همه‌جانبه بر ضد ایشان زدند و تحریفات علیه آن شیخِ مظلومِ شهید هم‌چنان ادامه دارد. ▪️یکی از شخصیت‌های معاصر که به تولید متون انحرافی علیه شیخ فضل‌الله نوری مشغولیت داشته؛ آقای است و در این نوشتار به طور خلاصه به نسبت‌های ناروای وی درباره مجتهد نوری می‌پردازیم. البته این اتهام و ادعای آبادیان از زبان پیشکسوتان ایشان مانند: ، ، و نیز پیش‌تر تکرار شده و این جماعت معمولاً سخنان همدیگر را تکرار می‌کنند و در کل مطلب جدیدی ندارند. بنابراین نوشتار پیش‌رو نقدی بر شبهات پرتکرار علیه شیخ شهید نیز محسوب می‌شود. ضمیمه: مقاله «محک تجربه و سخنانی که در آن‌ها «غش» هست؛ بررسی ادعاهای آقای حسین آبادیان درباره مجتهد نوری»، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره 52، تابستان 1396. 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
سیری در اندیشه‌های شیخ فضل‌الله.pdf
415.6K
شیخ فضل‌الله؛ شهید انتقاد از غرب و غرب‌گرایی 🔴به مناسبت سالروز شهادت شیخ فضل‌الله نوری را باید اولین شهید انتقاد ازغرب و غرب‌گرایی یا و مدرنیسم در ایران دانست. او که فتوای جریان‌های غرب‌گرایی در حال رشد در ایران را مبنی بر: تعطیلی عقل و پذیرش بی‌چون و چرای مرجعیت فرنگی در ساماندهی نظام سیاسی و تحولات اجتماعی ایران نپذیرفت و هماهنگی این دگرگونی‌ها را با باورها و اعتقادات و فرهنگ ملی و دینی جامعه مورد تردید و انتقاد قرار داد، تاوان انتقاد ازغرب و غرب‌گرایان را پس داد و توسط و در ایران، بالای دار رفت و به تعبیر مرحوم بر دار رفتن او نشان سیطره مطلق غرب‌زدگی در ایران بود. در مقاله پیش‌رو سعی شده است عقاید و آرای بررسی شود. ضمیمه: مقاله «اولین شهید انتقاد از غرب و غرب‌گرایی در ایران؛ سیری در اندیشه‌های شیخ فضل‌الله نوری و تأثیر آن در انقلاب اسلامی»، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره16، تابستان 1387ه.ش. 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
رويارويى با توطئه نهضت‌خوانی؛ بازخوانی گزیده‌ای از کتاب نهضت امام خمینی/41 🔹امام آنگاه كه از سرمقاله دروغ اطلاعات 18 فروردين 1343 (که به دروغ از اتحاد ایشان با رژیم طاغوت پهلوی سخن گفته بود) اطلاع پيدا كرد سخت خشمگين و عصبانى شد و پيش از هر كار در مقام تكذيب آن برآمد. 🔸ساواک در گزارش خود از عصبانيت امام و واكنش تند او در برابر سرمقاله روزنامه اطلاعات چنين خبر داده است: 🔹بعدازظهر روز پنجشنبه 43.1.20 هنگامى كه عده نسبتاً زيادى در منزل آقاى خمينى در قم حضور داشته‏اند، روزنامه سه‏شنبه 43.1.18 اطلاعات را به دست ايشان مى‏دهند تا مندرجات سرمقاله آن را كه قسمتى از آن مربوط به روحانيون بوده بخواند. 🔸مشارٌاليه پس از قرائت آن با نهايت عصبانيت فرياد مى‏زند: كجا روحانيون موافقت كرده‏اند؟ اين چه مزخرفاتى است كه مسعودى مى‏نويسد؟ و چنان اين جملات را ادا مى‏كند كه مجلس تحت تأثير و سكوت قرار مى‏گيرد. در همين موقع به شخصى به نام دستور مى‏دهد كه چنين موضوعى را در روى منبر تكذيب كند. از قرار، نام‌برده نيز در همان شب چنين عملى را انجام مى‏دهد. 🔹امام از راه‏هاى گوناگونى براى تكذيب سرمقاله اطلاعات بهره گرفت و در واقع همه امكانات آن روز خويش و جامعه روحانيت را در راه رويارويى با توطئه رژيم شاه كه به وسيله سرمقاله 18 فروردين روزنامه اطلاعات، دنبال مى‏شد، به كار گرفت: 🔸1ـ از وعاظ و گويندگان روحانى خواست در منابر و در ضمن سخنرانى‏ها، سرمقاله يادشده را تكذيب كنند و مدير مسئول آن روزنامه را به جرم درج چنين سرمقاله‏اى مورد نكوهش قرار دهند. 🔹2ـ بى‏درنگ نماينده‏اى به دفتر روزنامه اطلاعات فرستاد و از مدير آن درباره آنچه در اين سرمقاله آورده بود، توضيح خواست و او را براى تكذيب آن تحت فشار قرار داد. 🔸3ـ شخصاً نيز در نخستين سخنرانى خود، پس از آزادى كه در 21 فروردين 43 ايراد كرد و نيز در سخنرانى ديگر خود، در 26 فروردين 43 رسماً به تكذيب و تقبيح اين سرمقاله پرداخت و اينگونه دروغ پردازى‏ها و شايعه‏سازى‏ها را نشان فساد و تباهى رژيم شاه و توطئه آن رژيم در راه آسيب رسانيدن به روحانيت دانست. 🔹4ـ در محافل خصوصى و در ميان توده‏هاى مردمى كه به ملاقات او مى‏آمدند و نيز در ديدارى كه نمايندگان دولت با او داشتند، جريان سرمقاله روزنامه اطلاعات را پيش مى‏كشيد و آن را مورد تكذيب قرار مى‏داد و دولت را براى ديكته كردن چنين سرمقاله‏اى سرزنش و نكوهش مى‏كرد. 🔸5ـ در پاسخ به تلگرام‏هاى تبريک علماى بلاد كه به مناسبت آزادى او مخابره كرده بودند، نيز فرصت را غنيمت شمرد و به تكذيب سرمقاله روزنامۀ اطلاعات پرداخت و از برخى از مقامات روحانى نيز خواست كه «امر به تكذيب كنند». تا آنجا كه اسناد موجود نشان مى‏دهد، امام در ضمن پاسخ به تلگرام‏ها غالباً به تكذيب اين سرمقاله پرداخته است.(نهضت امام خمینی، ج1، صص872-870) 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
🔴مقابله امام خمینی با سکولار شدن هیئات حسینی عاشورای حسینی؛ نهضت خمینی /3 ▫️متن رهنمودنامه امام خمینی قدس سره به مبلغان و هیئات مذهبی برای مقابله با سیاست‌های یزیدی و اموی شاه: ▪️«بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم به عموم حضرات مبلغين محترم و خطباى معظم ـ‏‏كثراللّه‏ امثالهم‏‏ و عموم هيآت محترم عزاداران سيد مظلومان ـ‏‏عليه ‏الصلوة والسلام‏‏ محترماً معروض مى‏دارد، در اين ايام كه دستگاه جبار از خوف آن‌كه مبادا در منابر و مجامع مسلمين، شرح مظالم و اعمال خلاف انسانى و ضددينى و وطنى آن‌ها داده شود، دست به رسوايى ديگرى زده و در صدد گرفتن التزام و تعهد از مبلغين محترم و سران هيآت عزادار است، كه از مظالم دم نزنند و دستگاه جبار را به خودسرى واگذارند. ▫️لازم است تذكر دهم كه اين التزامات، علاوه بر آن‌كه ارزش قانونى نداشته و مخالفت با آن هيچ اثرى ندارد، التزام‏گيرندگان، مجرم و قابل تعقيب هستند. عجب است كه دستگاه، بى‏پروا ادعا دارد كه قاطبه ملت با اوست و از پشتيبانى اكثريت قاطع برخوردار است. با اين وصف در تمام شهرستان‏ها، قرا و قصبات به دست و پا افتاده و با ارعاب و تهديد ملت، خفقان ايجاد مى‏كند. اگر اين ادعا صحيح است، ملت را اين چند روز به حال خود واگذارند تا از پشتيبانى مردم متمتع شده، موافقت شش ميليونى به همه ملل جهان ظاهر *، و الاّ اشاعه اكاذيب براى تشويش افكار عامه، برخلاف مصالح اسلام و مملكت، جرم و قابل تعقيب است. ▪️حضرات مبلغين عظام، هيآت محترم و سران دسته‏هاى عزادار متذكر شوند، كه لازم است فريضه دينى خود را در اين ايام در اجتماعات مسلمين ادا كنند و از سيد مظلومان، فداكارى در راه را فراگيرند و از توهّم چند روز حبس و زجر نترسند. وَلاتَهِنوا و لاتَحْزنوا و أنتُمُ الأعلَون إن كُنتم مؤمنين. ▫️آقايان بدانند كه خطر امروز بر اسلام كم‌تر از خطر بنى‏اميه نيست. با تمام قوا به و عمال آن‌ها (فرقه ضال و مضله**) همراهى مى‏كند. دستگاه تبليغات را به دست آن‌ها سپرده و در دربار، دست آن‌ها باز است. در ارتش و فرهنگ و ساير وزارتخانه‏ها براى آن‌ها جا باز نموده و شغل‏هاى حساس به آن‌ها داده‏اند. ▪️خطر اسرائيل و عمال آن را به مردم تذكر دهيد. در نوحه‏هاى سينه‏زنى از مصيبت‏هاى وارده بر اسلام و مراكز فقه و ديانت و انصار شريعت يادآور شويد. از فرستادن و تجهيز ، چندهزار نفر دشمن اسلام و ملت و وطن را به ، براى شركت در محفل ضداسلامى و ملى اظهار تنفر كنيد. سكوت در اين ايام، تأييد دستگاه جبار و كمک به دشمنان اسلام است. از عواقب اين امر بترسيد. از سخط خداى تعالى بهراسيد. اگر به واسطه سكوت شماها به اسلام لطمه‏اى وارد آيد، نزد خداى تعالى و ملت مسلمان مسئول هستيد؛ اذا ظهرت البدع فللعالم ان يظهر علمه و الا فعليه لعنة‏اللّه‏. از ، اظهار تنفر كنيد و از دخالت زن‏ها در اجتماعى كه مستلزم مفاسد بی‌شمار است*** ابراز انزجار، و دين خدا را يارى كنيد و بدانيد ان تنصروا اللّه‏ ينصركم و يثبت اقدامكم. از اخافه و ارعاب سازمان‏ها و دستگاه شهربانى، هراسى به خود راه ندهيد، آن‌ها نيز مثل شما ملزم و مجبورند و بسيارى از آن‌ها با شما همراه و از دستگاه بيزارند. والسلام عليكم و على من اتبع الهدى. روح‏اللّه‏ الموسوى الخمينى»(نهضت امام خمینی ج1 ص466-465) ✳️ادامه دارد... *اشاره به دروغ رژیم پهلوی در خصوص موافقت شش میلیونی با رفراندوم تشریفاتی شاه ** بهائیت *** به فساد کشاندن بانوان به بهانه مشارکت اجتماعی، یکی اهداف رژیم پهلوی بود و یکی از اهداف مبارزاتی امام خمینی، تقابل با این حربه و ایجاد زمینه مشارکت اجتماعی سالم برای بانوان بود که با پیروزی انقلاب اسلامی این زمینه فراهم گردید. 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
روزشمار انقلاب اسلامی 🗓11مرداد1357 آیت‌الله محمد صدوقی در نامه ای خطاب به آیات و و آقای ، تنفر و انزجار خود را نسبت به حمله مأموران مسلح گارد به منزل آقای سیدجلال الدین طاهری و دستگیری ایشان اعلام کرد و از آنان خواست که این اعمال حکومت را محکوم کنند. منبع: روزهای حماسه و نور، ج1، ص393 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
رهنودهای انقلابی نهضت‌خوانی؛ بازخوانی گزیده‌ای از کتاب نهضت امام خمینی/42 🔹در روز جمعه 21 فروردين43، هزاران نفر از دانشجويان دانشگاه تهران با حلقه گلى به حضور امام آمدند و آزادى او را تبريک گفتند. امام طى نطقى براى آنان، ادعاى رسواى رژيم شاه در روزنامه اطلاعات و نيز ادعاى ديگر آن رژيم را مبنى بر «تعهد و التزام خمينى بر عدم دخالت در سياست» كه در روزنامه مورخه 21 مرداد 42 منعكس شده بود، يكجا تكذيب كرد ...و موضع تزلزل‏ناپذير خود را روشن ساخت و تمام رشته‏هاى شاه را پنبه كرد و نيز توطئه او را براى زنده كردن شعار استعمارى و ارتجاعى «تفكيک دين از سياست» كه با نهضت امام به زباله‏دان تاريخ رفته بود، خنثى ساخت و صريحاً اعلام داشت كه «سياست مدن از اسلام سرچشمه مى‏گيرد». 🔸و بدين‏گونه راه هرگونه سم‏پاشى، دروغ‏پردازى، ايجاد تشويش و ابهام در اذهان توده‏ها را مسدود ساخت و به توده‏هاى مبارز و روشنفكر هشدار داد كه قواى خود را صرف آزادى اين و آن، كه موجب بازماندن از هدف و مبارزه مى‏گردد نكنند، بلكه هدف را در نظر داشته باشند و دنبال كنند. 🔹موضوع با اهميت ديگر در اين نطق تاريخى، حمله به «اسرائيل» است كه مبارزه با آن را از اهداف اصلی خود شمرد و اين براى شاه نگران كننده و شكننده بود. (نهضت امام خمینی، ج1، ص876) 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
⚫️مبارزه مردم در برابر سکولار شدن هیئات عاشورای حسینی؛ نهضت خمینی /4 ▫️به دنبال صدور اعلاميه ، محافل و مجالس عزادارى (ع) به راه صحيح و مسير اصيلش بازگرديد و جلوه انقلابى به خود گرفت. ▪️حركت، خروش و شور در توده‏هاى محروم و ستمديده ايران پديدار شد. اكثريت قريب به اتفاق از مركز شهر و اطراف آن و نيز بسيارى از شهرستان‏ها در منابر به روشنگرى و افشاگرى پرداختند و عليه اعمال خيانت‏بار و نقشه‏هاى استعمارى او عليه اسلام و ايران سخن راندند، خطرات روزافزون صهيونيسم را بازگو كردند، با بررسى جنايات پادشاهان گذشته، ماهيت شاه را نشان دادند. هدف و انگيزه از نهضت و قيام و حقايقى از مكتب خونين تشيع و رسالتى را كه در طول تاريخ برعهده پيروان آل‏محمد‏‏(ص) است، براى مردم تشريح كردند. ▫️اگر يک سخنگوى روحانى در انجام وظايف خويش و عمل به راهنمايى‏هاى رهبرى كوتاهى مى‏ورزيد و از بازگو كردن خيانت‏هاى رژيم و افشاگرى و روشنگرى در منابر خوددارى مى‏كرد، توده‏هاى بيدار و به‏پاخاسته و روحانيان مبارز به سراغ او رفته، با گفتگو و توجه دادن او به رسالت و مسئوليت‏هاى سنگينى كه برعهده دارد، او را وادار مى‏كردند كه به وظيفه خود عمل كند. ▪️‏هاى_عزادارى به نوبه خود در نوحه‏ها و اشعارشان به مسائل سياسى روز پرداخته، مصيبت‏هايى را كه بر و روحانيان وارد آمده بود بيان مى‏كردند، پشتيبانى و وفادارى خود را نسبت به پيشواى اسلام اعلام مى‏داشتند و از و عمال آن اظهار تنفر مى‏كردند. ▫️براى نخستين بار بود كه در دسته‏هاى عزادارى عليه شعار داده مى‏شد، چنان‌كه براى اولين بار بود كه در مراسم عزادارى براى سيدالشهدا، حركت و خروش و حمله و عصيان عليه زمان به‏وقوع مى‏پيوست. ▪️از جمله شعارهايى كه در نوحه‏هاى محرّم آن سال به گوش مى‏رسيد، شعارهاى زير بود: قم شده كربلا هر روزش عاشورا فيضيه قتلگاه خون جگر علما واويلاه واويلاه واويلاه واويلاه عمال اسرائيلى رسوا كشتند در قم بى‏پناهان را شد موج خون برپا شد موج خون برپا شد موسم يارى مولانا الخمينى اى شيعيان برپا كنيد شور حسينى * * * خمينى، خمينى تو زادۀ حسينى جان را به‏كف بنهاده‏اى در راه قرآن * * * خمينى، خمينى، ملت طرفدار تو بميرد، بميرد دشمن خونخوار تو * * * خمينى، خمينى خدا نگهدار تو ميرود، ميرود دشمن غدار تو (نهضت امام خمینی ج1 ص468-467) ✳️ادامه دارد... 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
روزشمار انقلاب اسلامی 🗓12مرداد1357 🔹1- صبح امروز مراسم بزرگداشت شهدای شهر در مسجد حظیره برگزار شد. 🔸2- صبح و عصر امروز دو مراسم به مناسبت بزرگداشت شهدای حوادث اخیر با شرکت حدود 2 هزار نفر از مردم در - استان یزد- برگزار شد. منبع: روزهای حماسه و نور، ج1، ص394 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
🔴توطئه عباس امیرانتظام و دولت موقت برای انحلال مجلس خبرگان سالروز برگزاری انتخابات مجلس خبرگان قانون اساسی 🔹در تاریخ ۵٨/٧/١٨ به پیشنهاد ، معاون نخست‌وزیر و سخنگوی ، جلسه‌ای در منزل تقی انواری و با حضور آقایان امیرانتظام، مقدم مراغه‌ای، عباس سمیعی، فتح‌اللّه بنی‌صدر، عباس رادنیا و احمد صدر حاج سید جوادی برقرار شد و طرح انحلال مجلس خبرگان ریخته شد. 🔸صرف نظر از این که آیا دولت حق دخالت در این کار را داشت یا نه، این طرح به خاطر این بود که فهمیده بودند که مجلس خبرگان، به دنبال تصویب اصل ولایت فقیه و تغییر برخی اصول پیش‌نویس است. 🔹این طرح در هیئت دولت به امضای ١٧ نفر از اعضای دولت رسید و تنها ۴ نفر آن را امضا نکردند. در شب تصویب نیز دولت روزنامه‌ها را آماده نگه داشت تا خبر مصوبه را به صورت فوق‌العاده منتشر کنند و رادیو-تلویزیون هم آن را بلافاصله اعلام کنند. در این میان بازرگان آن را منوط به تأیید امام کرد و البته امام نیز قاطعانه با آن مخالفت کردند: 🔸«مگر شما مى‏توانيد كه مجلس خبرگانى كه ملت با آن آراء زياد اين مجلس را درست كرده با يك كلمه‏اى كه شما بگوييد «ما مى‏گوييم كه منحل باشد» مگر با اين حرف‌ها شما مى‏توانيد، مگر شما قابل آدم هستيد! اگر چنانچه ولايت‌فقيه بشود، ديگر همه قدرت‌ها دست فقيه مى‏آيد! پس بنابر اين عزا بايد بگيريد! 🔹اين‌ها اگر همه قدرت‌ها دست رئيس‌جمهور مثلاً كذايى بيايد، هيچ حرفى ندارند، همه قدرت‌ها دست رئيس‌جمهور باشد، اگر همه قدرت‌ها دست يک نخست‌وزير مثلاً منحرفى بيايد، آن هم حرفى به آن ندارند. اما اگر قدرت، نه آن قدرتى كه است، آنى كه نظارت بر امور مملكت است كه نبادا معوج بشود... 🔸باز هم با رأى ملت. باز هم رأى ملت است كه آن اشخاص را يا آن هيئت‌هايى را كه مثلاً مى‏خواهند درست‏ بكنند، با رأى ملت درست مى‏شود، با اكثريت. شماها در اقليت هستيد. نشسته‏ايد آنجا با قلم مى‏خواهيد حكومت كنيد بر اكثريت! »(صحیفه امام، ج ١٠، ص ٣٠٩) 🔹 در یک سخنرانی به مناسبت رحلت آیت‌اللّه طالقانی از مصوبات مجلس خبرگان اظهار نگرانی می‌کند. در پاسخ او، نایب رئیس مجلس خبرگان اظهار شگفتی می‌کند و وجود هر گونه نگرانی را رد می‌کند. 🔸 نیز در سخنرانی خود به وی جواب می‌دهد: «موقعی نگران می‌شویم که این انقلاب را بدهیم به دست کسانی که در این مدت هشت ماه تجربه نشان داد که آن‌گونه که باید نمی‌توانند عمل کنند. مسئله ولایت فقیه این است که اگر امروز این را در قانون اساسی ننویسیم، فردا امام خمینی هم اگر بخواهد در یک موضوعی اظهار نظر کند، می‌گویند تو مقام غیر مسئولی و حق نداری اظهار نظر بکنی. ما می‌خواهیم پای ولایت فقیه را به دولت و حکومت بکشانیم تا فردا به فقیه نگویند که تو آدم غیر مسئول هستی و نمی‌توانی اعتراض کنی.» 🔸 بعدها از بازرگان به خاطر نداشتن شجاعت در اعلام انحلال مجلس خبرگان و در میان گذاشتن طرح با امام گلایه نمود و گفت: «متأسفانه مهندس بازرگان با همه خصوصیات عالی و قدرت فوق‌العاده در قبول شرایط سنگین زمان، فاقد جسارت کافی است. فردا بازرگان و عده‌ای از افراد هیئت دولت به دیدن امام رفتند و طرح را مطرح کردند. پرواضح بود که امام آن را رد خواهد کرد، در حالی که اگر قبلاً اعلام شده بود، شانس رد کردن آن ده درصد بود ولی در عوض ٣۶ میلیون مردم که به دلیل وضع خاص زمان فکر می‌کردند به جای پیاده کردن قانون اسلام، آخوندیسم بر مملکت حکومت خواهد کرد، بپا خاستند و تحت رهبری امام بازگشت بازرگان را از ایشان خواستند.» بازرگان، بعدها عملکرد مجلس خبرگان در تصویب اصل ولایت فقیه را یکی از معضلات دانست و از سرایت آن به تمام ارکان حکومتی انتقاد کرد.(نخستین پیش‌نویس قانون اساسی، صص ٢٠٠-١٩۶) 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
🖊اندیشه‌های فقهی و سیاسی شهید صدر و نقش آن در تدوین قانون اساسی سالروز برگزاری انتخابات مجلس خبرگان قانون اساسی 🔹بررسی‌های تطبیقی دقیق نشان می‌دهد که اندیشه‌های فقهی و سیاسی در کنار اندیشه‌های حضرت امام خمینی قدس سره الشریف و برخی دیگر از اندیشمندان اسلامی، نقش مؤثری در تدوین قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران داشته است. 🔸ایشان در پاسخ به سؤال تعدادی از و در مقام تبیین دیدگاه فقهی خود پیرامون «قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران» نامه‌ای به تاریخ 15بهمن1357 نگاشت. قانون اساسی پیشنهادی ایشان دارای ویژگی‌های زیر است: 🔹1. نهادینه کردن در قانون اساسی و تحکم موقعیت و جایگاه حقوقی مرجعیت به عنوان نهادی که طی سالیانی دراز در عمق جامعه تشیع رسوخ کرده است. 🔸2. اعطای حق انتخاب به ملت در همه ابعاد و جوانب حکومت در عین پذیرش به عنوان منشأ مشروعیت 🔹3. تساوی آحاد ملت، از مسلمان و غیر مسلمان در حق آزادی، کرامت و مشارکت همه جانبه و همه حقوق انسانی و حق آزادی مذهبی 🔸4. تساوی افراد ملت اعم از حاکم و محکوم در مقابل قانون 🔹5.لزوم توسط ولی‌فقیه به جهت مقابله با نفوذ عوامل گوناگون در ارکان قدرت، تقلب در انتخابات، استفاده نامشروع از اهرم‌های مالی و اقتصادی و... 🔸6. اهداف والای فراتر از اهداف مادی و حیوانی 🔹7. تدوین حقوق اساسی از متن قرآن و روایات به گونه‌ای که ایشان را باید یکی از معماران تدوین حقوق و قانون اساسی اسلام دانست. (نخستین پیش‌نویس قانون اساسی جمهوری اسلامی ص100-97) 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
✳️چگونه مدعیان ، نویسنده قانون اساسی جمهوری اسلامی شدند؟ سالروز برگزاری انتخابات مجلس خبرگان قانون اساسی 🔸طرفداران بقای قانون اساسی مشروطیت (که لازمه‌اش حفظ سلطنت پهلوی بود)، به شعارهایی مانند «شاه بماند، کند و نه حکومت» و «مبارزه در چهارچوب قانون اساسی» متمسک شده بودند 🔹 اما با تدبیر قاطعانه و تصمیم هوشمندانه امام خمینی(ره) همه این تلاش‌ها بی‌فرجام ماند و «» و «تدوین قانون اساسی جدید» از سوی امام به عنوان دو راهبرد انقلابی خلل‌ناپذیر و قطعی اعلام شد. 🔸 امام خمینی(ره) نیز علاوه بر مخالفت با سیاست‌های ناصحیح در جلسات خصوصی، خطر انحراف از جانب ایشان را بارها در جلسات عمومی- و البته به دلیل ملاحظات مبارزاتی، بدون ذکر نام- مطرح کرده‌اند که بازخوانی نمونه‌ای از این اظهار نظرها که در پاسخ به طرح بازرگان ایراد شده است، راه‌گشاست. 🔹امام در سخنرانی خود در تاریخ 29آبان 57 -تنها چند روز پس از ملاقات بازرگان با ایشان- خطاب به دانشجویان و ایرانیان مقیم خارج، چنین می‌فرمایند: 🔸من به بعضى از اين آقايان كه آمده بودند و مى‏ گفتند كه «»، خوب حالا يك قدم برداريم و بعدش صبر كنيم يك مدتى بگذرد بعد قدم دوم را برداريم، گفتم آقا اگر شما اين قدم را سست كنيد، [در] قدم دوم قدم‌هاى شما را مى‏شكنند! اين طور نيست كه يك قدر صبر كنند كه شما حالا قدم اول را برداشتيد حالا ايشان سلطنت كند نه حكومت!... بعد از اين همه جنايات حالا ديگر بيايند آقا سلطنت كنند نه حكومت! 🔹اين اگر پايش مستقر بشود، دنبال اين هستند كه اين را بخوابانند با هر طور كه مى‏توانند. اين‌ها دنبال اين هستند. و اگر اين نهضت بخوابد، اين آتشى كه در دل مردم روشن شده است و خدا روشن‌ترش كند اگر اين بخوابد و اين آتش خاموش بشود، ديگر امكان ندارد كه اين نهضت پيدا بشود، يا شبيه آن پيدا بشود... ايرانى‏ها بيدار باشند، ملتفت باشند كه در چه مقام حساسى واقع شده‏اند، الان چه موقعيتى از براى ايران الان هست. مثل سابق نيست كه خوب حالا امروز نشد فردا؛ خير ديگر امكان ندارد. بين موت و حياتيد شماها! بين زندگى و موت هستيد.(صحیفه امام، ج۵، ص۵۹_۵۸ )( نخستین پیش نویس قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران،ص ۱۶۹_۱۶۸) 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
📔معرفی کتاب نخستین پیش نویس قانون اساسی جمهوری اسلامی 🔹 متن نخستین پیش‌نویس قانون اساسی جمهوری اسلامی است در سال ۱۳۵۴ به صورت مخفیانه انتشار یافت و در تاریخ 54.4.11 از طریق پست به دست افتاد. 🔸علی‌رغم تلاش گسترده ساواک، نویسنده یا نویسندگان آن نیز به واسطه حاکمیت مطلق خفقان پلیسی در عصر پهلوی و مراعات اصول حفاظتی، هرگز شناخته نشدند اما این سند تاریخی و ارزشمند نشان می‌دهد که بر خلاف القائات مخالفین ، مبارزان اصیل انقلابی الگویی واضح و مبرهن برای اداره کشور بعد از پیروزی انقلاب اسلامی داشتند. البته این مدرک، یکی از مهم‌ترین ادله بر ابطال مدعای واهی برخی جریان‌ها و شخصیت‌ای ملی-مذهبی مبنی بر القای مفهوم «جمهوری اسلامی» به امام خمینی قدس سره الشریف در دوران اقامت 118 روزه در نوفل‌لوشاتو است. 🔹کتاب نخستین پیش‌نویس قانون اساسی به قلم سهراب مقدمی شهیدانی با استقبال خوانندگان فرهیخته در پاییز ۱۳۹۸ با اضافات؛ به چاپ پنجم رسید. در فصل نخست این کتاب «پیشینه شناسی تاریخی جمهوری اسلامی»، در فصل دوم «متن پیش‌نویس قانون اساسی جمهوری اسلامی» و در فصل سوم به «پیشینه و سیر تدوین قانون اساسی جمهوری اسلامی» پرداخته شده است. 📚راه‌های تهیه کتاب: 🏢نشانی: تهران، خیابان دیباجی جنوبی، خیابان شهید تسلیمی، کوچه زاور، کوچه گل (سمت راست)، کوچه دادآفرین، پلاک6. 📞تلفن: 22579192-021 📞تلفن: 32904231-025 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید: https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
پاسخ‌های صریح شهید بهشتی و شهید هاشمی‌نژاد به مهدی بازرگان سالروز برگزاری انتخابات مجلس خبرگان قانون اساسی 🔹دولت موقت به نخست‌وزیری بازرگان به دنبال انحلال بود چراکه به خوبی می‌دانست که این مجلس، به‌دنبال تصویب اصل ولایت‌فقیه و غییر برخی اصول پیش‌نویس قانون اساسی است. 🔸 در یک سخنرانی به مناسبت رحلت از مصوبات مجلس خبرگان اظهار نگرانی کرد که این اظهارات با واکنش ، نائب رئیس وقت مجلس خبرگان، روبرو شد. ایشان در پاسخ به بازرگان گفتند: 🔹«»ملت ما و تحصیل‌کرده‌های ما نگران چه هستند؟ برای من و برای دوستان‌مان خیلی بیش‌تر اظهار نگرانی آقای مهندس بازرگان نخست‌وزیر مورد علاقه‌مان در سخنرانی دیروزشان مورد توجه بود زیرا از سخنان ایشان هم نگرانی از کار مجلس خبرگان استشمام می‌شد. ایشان از چه چیز نگران هستند؟ از این‌که نمایندگانِ به راستی میلیون‌ها ، اینجا گرد هم آمده‌اند تا قانون اساسی را بر پایه بررسی و تصویب کنند، نگرانند؟ 🔸شهید نیز در سخنرانی خود جوابی صریح به بازرگان دادند: «موقعی نگران می‌شویم که این انقلاب را بدهیم به دست کسانی که در این مدت هشت ماه تجربه نشان داد که آن‌گونه که باید نمی‌توانند عمل کنند. مسئله این است که اگر امروز این را در قانون اساسی ننویسیم، فردا هم اگر بخواهد در یک موضوعی اظهار نظر کند، می‌گویند تو مقام غیرمسئولی و حق نداری اظهار نظر بکنی. ما می‌خواهیم پای ولایت‌فقیه را به دولت و حکومت بکشانیم تا فردا به فقیه نگویند که تو آدم غیر مسئول هستی و نمی‌توانی اعتراض کنی.»(نخستین پیش‌نویس قانون اساسی، صص199-198) 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
🔹 متن نخستین پیش‌نویس قانون اساسی جمهوری اسلامی است در سال 1354 به صورت مخفیانه انتشار یافت و در تاریخ 54.4.11 از طریق پست به دست افتاد. 🔸این سند ارزشمند نشان می‌دهد که پیش از پیروزی انقلاب اسلامی مبارزان اصیل انقلابی الگویی واضح برای اداره کشور بعد از پیروزی انقلاب اسلامی داشتند. البته این مدرک، یکی از مهم‌ترین ادله بر ابطال مدعای برخی جریان‌ها و شخصیت‌ای ملی-مذهبی مبنی بر القای مفهوم «جمهوری اسلامی» به امام خمینی قدس سره الشریف در دوران اقامت نوفل‌لوشاتو است. 🔹کتاب نخستین پیش‌نویس قانون اساسی به قلم سهراب مقدمی شهیدانی در پاییز 1398 با اضافات؛ به چاپ پنجم رسید. در فصل نخست «پیشینه شناسی تاریخی جمهوری اسلامی»، در فصل دوم «متن پیش‌نویس قانون اساسی جمهوری اسلامی» و در فصل سوم به «پیشینه و سیر تدوین قانون اساسی جمهوری اسلامی» پرداخته شده است. ◀️ راه‌های تهیه کتاب: 🏢 تهران، خیابان انقلاب اسلامی بین خیابان فخر رازی و خیابان دانشگاه، پلاک 1210 📞تلفن: 22579192_021 🏢قم: 📞تلفن: 32904231-025 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
رسوايى براى شاه نهضت‌خوانی؛ بازخوانی گزیده‌ای از کتاب نهضت امام خمینی/43 🔹امام پس از تكذيب صريح سرمقاله اطلاعات در نطق 21 فروردين 43 (که به دروع ادعا کرده بود امام و روحانیت با رژیم طاغوت به توافق رسیده است) بى‏درنگ نماينده‏اى به اداره اين روزنامه فرستاد، تا توضيح بخواهد كه آن مقام روحانى كه با «انقلاب شاه و امريكا» همراه شده است كيست و همراهى او در كجا و به چه صورت مى‏باشد؟! 🔸مدير اطلاعات با دستپاچگى و وحشت اظهار داشته بود: «من هيچ‏گونه اطلاعى در اين زمينه ندارم و اين سرمقاله از طرف برخى مقامات دولتى به دفتر روزنامه اطلاعات فرستاده شده بود تا درج شود و ما هم به ناچار متن همان را منتشر كرديم». امام فشار آورد كه بايد اين دروغ در روزنامه اطلاعات تكذيب شود در غير اين صورت من ممكن است نظر خودم را درباره اين روزنامه صريحاً اعلام كنم. 🔹مدير اطلاعات نيز با مقامات دولتى و «ساواک» تماس مى‏گيرد و فشارى را كه از ناحيه مقامات روحانى و شخص امام در مورد اين سرمقاله بر او وارد مى‏آيد به آنان مى‏رساند و پيشنهاد مى‏دهد كه سوژه‏اى در اين مورد بتراشد و آن سرمقاله را به صورتى تكذيب كند؛ ليكن دستگاه امنيتى شاه بشدت مخالفت كردند و اظهار داشتند كه اين ضعف مقامات انتظامى كشور است كه نتوانند جلوى اينگونه اخلالگرى‏ها را بگيرند!! 🔸هيأت حاكمه كه از موضع سرسختانه و آشتى‏ناپذير امام، سخت حيران شده بودند، ابتدا كوشيدند كه با ناديده گرفتن خشم و ناراحتى او، مسأله را مشمول مرور زمان سازند تا بتدريج در نظر امام نيز اهميت مسأله از بين برود و به دست فراموشى سپرده شود؛ ليكن امام جريان را تا آنجا دنبال كرد كه رژيم را نيز دستپاچه ساخت و سرانجام دولت ناچار شد رسماً نماينده‏اى به قم بفرستد و از او در مورد اين نسبت دور از واقعيت معذرت بخواهد و متعهد شود كه ديگر اينگونه دروغ‏سازى‏ها را تكرار نكنند و چنين نسبت‏هاى ناروايى به روحانيت ندهند و رسماً از او تقاضا كنند كه بيش از اين مسأله را پى نگيرد.(نهضت امام خمینی، ج1، صص883-882) 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
🔴شاه؛ حمایت از دین‌داری سکولار و مبارزه با سیاست دین‌مدار عاشورای حسینی؛ نهضت خمینی /5 ▫️حرکت حماسى مردمى و پشتيبانى بى‏دريغ توده‏ها از امام و اوج نهضت ضد «انقلاب سفيد»! كه با فرا رسيدن محرم 83 (خرداد 42) ايران زمين را به لرزه درآورده بود، شاه را سخت وحشت‏زده ساخت و به تكاپو و جنب‏وجوش مذبوحانه واداشت. او در نطقى كه در اجتماع شركت واحد اتوبوسرانى تهران در سوم خرداد 42 ايراد كرد، بار ديگر به عوام‏فريبى و دروغ‏پردازى دست زد و با كمال وقاحت، ادعاى ديدن امام زمان را در اوان كودكى تكرار كرد و خود را «وسيله مشيت الهى» خواند! و اعمال فاشيستى، غيرانسانى و ضداسلامى خود را مطابق تعاليم و دستورات شرع مقدس شمرد! و آنگاه با لحنى مرموزانه، مخالفان رژيم فاشيستى خود را دشمنان «شيعه»! معرفى كرد و بدين‏وسيله خواست براى توطئه بعدى و اتهامات ساختگى عليه امام كه در پشت‏پرده در دست طرح بود، زمينه‏سازى كند. از اين رو پس از دروغ‏بافى‏ها و لاف ارتباط با خدا و امام زمان‏‏(عج) و حضرت عباس‏‏(ع) چنين گفت: ▪️«... ولى بايد بدانيد كه دشمن‏هاى اين مملكت، دشمن‏هاى اين ملت و مملكت «شيعه» راحت ننشسته‏اند، به هر وسيله‏اى كه مى‏توانند پيدا كنند با صرف وجوه، افراد بى‏عقيده و بى‏ايمان و بدبختى را مى‏خرند و تحريک مى‏كنند در هر لباس و هر مكانى ... اين اشخاص در هر قيافه‏اى ظاهر مى‏شوند. اين‌ها دشمن اين مملكتند، دشمن اين ملتند و اعمال‌شان مآلاً به ضرر اين مذهب مقدس «شيعه» خواهد شد‏‏...». ▫️نيز در گفتار ششم خرداد 42 در شهرستان كرمان به شيوه پادشاهان، به هرزه‏درآيى و ياوه‏سرايى پرداخت و مخالفان را به باد فحش و ناسزا گرفت و با كمال گستاخى اظهار داشت: ▪️«تمام كسانى كه دزد و غارتگرند، سر گردنه مى‏ايستند براى اين‌كه مال مردم را به يغما ببرند، يا دزد روحى هستند، يا افراد بدفكر خبيث بدطينتى هستند كه اصلاً با هر اقدام مفيد و خوبى مخالفند ... ولى شما بايد متوجه باشيد اگر اشخاصى به آن زبان آمدند و نزد شما خواستند اين قبيل سمپاشى‏ها را بكنند، آن‌ها را از خودتان دور بكنيد و حقيقتاً مثل يك حيوان نجس، اجازه نزديكى به خودتان را ندهيد». (نهضت امام خمینی ج1 ص469-468) ✳️ادامه دارد... 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
⚫️محمدرضا پهلوی دست به دامن شعبان بی‌مخ عاشورای حسینی؛ نهضت خمینی /6 ▫️در برابر هرزه‏گويى‏هاى رژيم، هرچه و شهادت نزديک‌تر مى‏شد، خروش توده‏ها فزونى مى‏يافت و آتش انقلاب اسلامى شعله‏‌ورتر مى‏شد و تنفر و انزجارشان از رژيم شاه و هيأت حاكمه، بيش‌تر بروز مى‏كرد. نقطه اوج اين خروش و شورش مردمى، روز عاشوراى 83 (13 خرداد 42) بود كه حدود صدهزار نفر از توده‌‏هاى به ‏پاخاسته مسلمان، بى‏عَلَم و كتل در حالى كه هر يک عكسى از را در دست داشتند، با شعار «خمينى خدا نگهدار تو، ملت طرفدار تو» به خيابان‏هاى ريختند و تظاهراتى برپا كردند كه نمايان‌ترين تجلّى اراده ملت بود. ▪️چند روز پيش از عاشورا، همه‌جا اعلام شد كه دسته‌هاى عزادارى، صبح عاشورا در مدرسه «حاج ابوالفتح» واقع در ميدان شاه آن روز، اجتماع كنند تا دسته ‏جمعى به تظاهرات خيابانى دست زده، وفادارى و پشتيبانى كامل خود را نسبت به رهبر ابراز كنند و آخرين سخن خود را درباره هيأت حاكمه و شخص شاه بر زبان آورند. ▫️پليس شاه كه آن روزها سر در لاک خود فرو برده بود و در مسير دسته‌هاى عزادارى با لباس رسمى ظاهر نمى‏شد، صبح عاشورا پيش از آغاز رفت و آمد در خيابان‏ها يک‌باره با تفنگ و سرنيزه در ميدان شاه ظاهر شد و را محاصره كرد و درب آن را بست و بدين‏وسيله خواست از برگزارى تظاهرات پرشكوه ملى و اسلامى در اين روز حساس و خونين جلوگيرى كند! ▪️هنوز خورشيد عاشورا سر از افق برنياورده بود كه سيل جمعيت به سوى ميدان شاه و مدرسه حاج ابوالفتح سرازير شد و اندكى بعد، اجتماع عظيمى در مقابل آن مدرسه كه در محاصره پليس بود، به وجود آمد. ناگهان مردم با فرياد «خمينى، خمينى» به طرف مدرسه حاج ابوالفتح هجوم بردند. پليس شاه كه به راه و كارش ايمان نداشت، ياراى مقاومت در خود نديد و در برابر سيل خروشان مردم پا به فرار گذاشت و صحنه را ترک كرد و مدرسه و اطراف آن به تصرف توده‌‏هاى انقلابى درآمد. ▫️دسته‌هاى عزادار با شعارها و نوحه‌‏هاى شورآفرين و حماسى كه غالباً از اوضاع روز، امام خمينى و فاجعه فيضيه حكايت مى‏كرد، رو به مدرسه حاج ابوالفتح آوردند و ديرى نپاييد كه صحن و شبستان و حتى بام مدرسه، از جمعيت آكنده شد و ديگر براى ورود دسته‌‌هايى كه از راه مى‏رسيد، جايى نماند. ▪️شاه كه از اين تظاهرات مردمى بويژه در روز عاشورا وحشت كرده بود، درصدد برآمد تظاهرات سهمگين را در آغاز و پيش از اوج‏گيرى سركوب كند و براى اين منظور «شعبان بى‏مخ» (چاقوكش معروف) را كه در نقش بسزايى داشت، مأموريت داد كه چاقوكشانش را به صورت دسته سينه‏ زن به ميانه تظاهركنندگان بفرستد تا در فرصتى مناسب، پيش از آنكه تظاهركنندگان از مدرسه خارج شوند، اين مزدوران با عربده «جاويد شاه» به آنان حمله‏ور شوند و عده‏اى را مجروح و مصدوم سازند و اجتماع را از هم بپاشند. آن‌ها فكر مى‏كردند در اين حالت، مردم غافل‌گير مى‏شوند وگمان مى‏كنند كه اكثر جمعيت مردم، مأمورند و به سلاح مجهزند، از اين رو پراكنده مى‏شوند. (نهضت امام خمینی ج1 ص470-469) ✳️ادامه دارد... 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
روزشمار انقلاب اسلامی 🗓13مرداد1357 🔹1- مراسم بزرگداشت شهدای برخی از شهرهای ایران در مسجد دوازده امام در شهر برگزار گردید. در این مراسم جمعی حدود 2 هزار نفر شرکت داشتند که در پایان به تظاهرات دست زدند. 🔸2- در ساعت 21 مراسمی در با شرکت جمعی حدود 5 هزار نفر و با سخنرانی آقای سیداحمد پیشوا در مسجد نو برگزار شد. منبع: روزهای حماسه و نور، ج1، ص397 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
باند صهيونيستى در ايران نهضت‌خوانی؛ بازخوانی گزیده‌ای از کتاب نهضت امام خمینی/44 🔹امام پيش از آغاز نهضت در سال 1341 از نقشه‏ها و توطئه‏هاى گسترده و دامنه‏دار باند مخوف فراماسونرى و صهيونيستى كه با عنوان « » در ايران بازيگر صحنه بودند، آگاهى داشت و مى‏دانست كه اين باند مرموز، بنا بر سياست شوم و زندگى‏سوز فراماسون‏ها و صهيونيست‏ها در همه شئون سياسى، اقتصادى، نظامى و فرهنگى كشور نفوذ دارند و بر‏‏آنند كه حكومت را در ايران در دست گيرند و رژيمى همانند رژيم صهيونيستى حاكم سازند و ايران را به فلسطين ديگر بدل كنند. اين نقشه تا آن پايه دامنه‏دار شده و به مرحله اجرا رسيده بود كه برخى از مطبوعات وابسته به دربار كه از مسائل و جريان‏هاى پشت‏پرده تا پايه‏اى اطلاع داشتند، آن را برملا كردند و آشكارا نوشتند: 🔸 ...پس از تشكيل بعد از هزار سال،اكنون بهايى‏هاى جهان به فكر افتاده‏اند در افريقاى جنوبى حكومتى براى خود به وجود بياورند تا از بى‏مهرى‏هاى حكومت‏ها خلاصى يافته، ديگر در اقليت قرار نگيرند بلكه خود در يك نقطه جهان اكثريت داشته باشند. به قرار اطلاع قسمت اعظم فعاليت‏هاى اين كار وسيله سرمايه‏داران بهايى كشورهاى مختلف انجام مى‏گيرد...‏‏. 🔹سركرده اين باند به نام « » در پيامى كه در سال 1327 خورشيدى براى پيروان خويش در ايران فرستاد از روى نقشه خود براى به دست گرفتن حكومت چنين پرده برداشت: 🔸 ... موهبت وحدت عالم انسانى رخ بگشايد، عالم به درجه كمال رسد و جلوه سلطنت بهاييه و غلبه ظاهره شريعت الهيه من على الارض را به اهتزاز آرد و ملوك و سلاطين را در ظل سيطره محيطه كلمة اللّه‏ بهاييت مجتمع گرداند...‏‏. 🔹نامبرده نه تنها بر آن بود كه باند خود را در ايران به قدرت و سلطنت برساند، بلكه خواب سلطنت جهانى را (در مرحله دوم) مى‏ديد و اميد داشت كه بتواند دولت نوپاى خود را با و استكبار جهانى پيوند دهد و به اصطلاح «حكومت متحده جهانى» پديد آورد! 🔸نكته در خور توجه اينكه تاريخ دقيق چنين حكومت جهانى را نيز براى اعضاى باند خود مشخص كرده بود: «... و تا 67 سال ديگر كه پايان قرن دوم بهايى است بايد...حداقل وحدت سياسى با حكومت متحده جهانى به وجود آيد...». 🔹امام با آگاهى شگرف و ريشه‏اى از توطئه‏هاى دامنه‏دار اين باند وابسته به صهيونيست‏ها در آغاز نهضت، در سال 1341 در نخستين پيامى كه خطاب به مردم صادر كرد، هشدار داد: 🔸... اينجانب حسب وظيفه شرعيه به ملت ايران و مسلمين جهان اعلام خطر مى‏كنم، قرآن كريم و اسلام در معرض خطر است، استقلال مملكت و اقتصاد آن در معرض قبضه صهيونيست‏هاست كه در ايران به حزب بهايى ظاهر شدند و مدتى نخواهد گذشت كه با اين سكوت مرگبار مسلمين، تمام اقتصاد اين مملكت را به تأييد عمال خود قبضه مى‏كنند... تلويزيون ايران پايگاه جاسوسى يهود است...». 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db