eitaa logo
بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانش‌نامه انقلاب اسلامی
5.6هزار دنبال‌کننده
2.4هزار عکس
697 ویدیو
597 فایل
ناشر اختصاصی آثار تاریخ‌نگار انقلاب اسلامی؛ حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی کانال رسمی @bonyadtarikh تازه های پایگاه: http://iranemoaser.ir ارتباط با مدیر کانال و خرید آثار: @nasrollahabadi
مشاهده در ایتا
دانلود
شعر به عشق انقلاب سال‌روز بزرگداشت استاد شهریار و روز شعر و ادب فارسی/19 بیوک نیک‌اندیشه، از چهره‌های نزدیک به استاد شهریار و نویسنده «در خلوت شهریار»: ايشان (شهريار) واقعاً امام خمينى را ناجى اين ملت مى‌دانست و بسيار خوشحال بود كه بالاخره اين ملت روى رستگارى و آزادى را خواهد ديد. با اين‌كه پير و ضعيف شده بود اما به عشق اين انقلاب در اتاق را مى‌بست و هيچ‌كس را به اتاق راه نمى‌داد و با حالتى عجيب كه درچهره‌اش نمايان بود به سرودن شعر مى‌پرداخت. منبع: مقاله «استاد شهریار و انقلاب اسلامی ایران»، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره 27، بهار1390 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
شخصیت معنوی استاد شهریار سال‌روز بزرگداشت استاد شهریار و روز شعر و ادب فارسی/20 مقام معظم رهبری: شهریار در دوران مهمی از زندگی‌اش - در حدود شاید سی سال آخر زندگی‌اش - دوران عرفانی و معنوی بسیار زیبایی را گذراند و به انس با قرآن و انس با معنویات و خودسازی پرداخت. یعنی به خودش رسید و سعی کرد باطن و معنویت خودش را صفایی ببخشد.(1371.9.11) 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
آزار درباری‌ها و جیره‌خواران شوروی علیه استاد شهریار سال‌روز بزرگداشت شهریار و روز شعر و ادب فارسی/21 مقام معظم رهبری: من خبر داشتم در همان اوقاتی که شهریار برای انقلاب می‌سرود، یک عده از به رژیم گذشته که با او سابقه‌ی دوستی داشتند، مرتب فشار می‌آوردند، نامه برایش می‌نوشتند و شعر در هجوش می‌گفتند. حتی اطلاع داشتم که رفته بودند و او را ملامت کرده بودند که «تو چرا برای انقلاب اسلامی، این‌طور دل می‌سوزانی!؟» و او مثل کوه ایستاده بود...من حقیقتاً تعجب می‌کردم. من بعضی از کسانی را که به ایشان فشار می‌آوردند، از نزدیک می‌شناختم و شعر و سابقه ذهنی‌شان را می‌دانستم. بعضی از آن‌ها وابسته به رژیم سابق بودند. مستقیماً مربوط به آن جناح بودند، و جزو دربار پهلوی و آن دستگاه محسوب می‌شدند. بعضی دیگر هم توده‌ای و کسانی بودند که سابق به حساب می‌آمدند. همه این‌ها، با این‌که به لحاظ مبنا و منطق، به ظاهر بین‌شان فاصله‌ای وجود داشت، در وارد آوردن فشار روی شهریار شریک بودند، و شهریار، محکم و قرص ایستاده بود.(1371.9.11) 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
شهریار.pdf
461.6K
استاد شهریار و انقلاب اسلامی ایران سال‌روز بزرگداشت شهریار و روز شعر و ادب فارسی/22 🔹استاد ، یکی از کهن‌سرایان نامی و پرآوازه شعر معاصر ایران است که چندین دهه پس از افول درخشش غزل فارسی، جانی دوباره به کالبد دمید؛ کسی که نفس گیرای را از ورای قرن‌ها در کلمات جادویی خود زنده کرد و نه‌تنها در این راستا قلمروهای کشف‌نشده زبان شکرین فارسی را به تسخیر قلم درآورد، بلکه با اعجاز زبان مادری در منظومه حیدربابا، شگفتی‌ها و شیرینی‌های ازیادرفته‌ را بر کام و جان همزبانان خویش ریخت. شهریار، «این تُرک پارسی گوی» همانند بسیاری از شاعران، در عمر خود ناهمواری‌ها را طی کرد و شعرش نیز بنا به تحول و تغییر حادثه‌های زندگانی‌اش، ادوار مختلفی را تجربه کرد. 🔸رابطه عاشقانه استاد شهریار با انقلاب اسلامی و اهداف بلند آن فصل روشنی است که متأسفانه در سایه غفلت هم‌راهان و البته، غرضِ غرض‌ورزان کم‌تر بدان پرداخته شده است... ضمیمه: مقاله «استاد شهریار و انقلاب اسلامی ایران»، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره27، بهار 1390 ه.ش. 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
فارسی‌ستیزی جریان ماسون سال‌روز بزرگداشت شهریار و روز شعر و ادب فارسی/23 جریان شبه‌روشنفکر یکی از جریانات خطرناک برای فکر و فرهنگ ایرانی بود و پروژه نابودی خط فارسی یکی از اهداف شوم این جریان بود که با هوشیاری مسلمانان ایران به‌ویژه روحانیت متعهد این پروژه با شکست مواجه شد. در ادامه با بهره‌گیری از دفتر سوم کتاب «نهضت امام خمینی» تبیینی تاریخی از تلاش‌های ماسونیِ جریان شبه‌روشنفکر برای نابود کردن خط فارسی خواهیم داشت. در ادامه خواهید خواند: فارسی‌ستیزی سرهنگ آخوندف فارسی‌ستیزی میرزاآقاخان کرمانی فارسی‌ستیزی ملکم‌خان 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
فارسی‌ستیزی سرهنگ آخوندف سال‌روز بزرگداشت شهریار و روز شعر و ادب فارسی/24 🔹از ترفندهاى فراماسون‌‏ها براى سست كردن پايه اسلام و از ميان بردن نيروى روحانى، طرح تغيير الفباست. فراماسون‌‏ها ساليان درازى با تبليغات گسترده و همه‌‏جانبه در كشورهاى اسلامى، كوشيدند كه الفباى لاتينى را جايگزين خط و الفباى عربى كنند. پيشرو و پيشتاز اين انديشه در ايران بود كه همه نيرو و توان خود را در اين راه به كار گرفت و با نگارش مقاله‌‏ها و با نامه‌‏پراكنى‏‌ها به سراسر كشور، كوشيد كه اين انديشه را در ايران گسترش دهد. 🔸گذشته از طرح فراماسون‌‏ها براى تغيير الفبا، آز و كينه شخصى او نسبت به اسلام در برانگيختن او به مبارزه با الفباى عربى و تلاش او براى تغيير خط، نقش بسزايى داشته است، از اين‏رو مى‌‏نويسد: 🔹«... يكى از آثار شوم غلبه تازيان وحشى بر مرز و بوم ايران اين است كه خطى را بر گردن ما بسته‌‏اند كه به واسطه آن تحصيل سواد متعارف هم براى ما دشوارترين اعمال شده است. 🔸الآن منتهاى تلاش و آرزوى مصنف كمال‌‏الدوله [خود آخوندف است] اين است كه ملت خود را بارى از دست اين خط مردود ناپاک كه از آن قوم به يادگار مانده است خلاص كرده، ملتش را از ظلمت جهالت به نورانيت معرفت برساند اگر به اين آرزو فيروز شود زهى نيكبخت خواهد شد و از دنيا كامياب رحلت خواهد كرد...‏. » 🔹سرهنگ آخوندف براى آنكه طرح تغيير الفباى او با مخالفت و رويارويى علما برخورد نكند، شگرد فريب و نيرنگ را به كار مى‏‌گيرد و با چهره حق به جانب در جايگاه دفاع از «شرع شريف» برمى‏آيد و رياكارانه چنين مى‌‏نويسد: 🔸« ... يقين است كه اين نوع تجديد هرگز مخالف شرع شريف نخواهد شد و علماى گرام در تعليمش ممانعت نخواهند كرد؛ زيرا كه چند صد سال قبل از اين، خط كوفى تغيير يافت و علما به تغييرش رضا دادند. اميد چنان است كه به تعليم اين خط جديد نيز در جنب خط قديم رضا بدهند، خصوصاً كه مرام اين خط جديد فايده عموم ملت است...‏. 🔹نكته شايان يادآورى آنكه يكى از ماسون‏‌هاى پيرو آخوندف، در دنباله نوشته بالا چنين آورده است: «... اما راستش را بخواهيد، ميرزا فتحعلى نه دلش براى «شرع شريف» سوخته بود و نه اعتقادى به تكاليف شرعى داشت. او مى‌‏خواست با همان حربه تغيير الفبا و رواج فكر و دانش نو، بساط ملايان را برچيند...‏.»(نهضت امام خمینی، دفتر سوم، صص25-24) 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
فارسی‌ستیزی میرزاآقاخان کرمانی سال‌روز بزرگداشت شهریار و روز شعر و ادب فارسی/25 🔹از كتاب‌‏هايى كه ميرزا آقاخان كرمانى بر ضد اسلام و روحانيت نوشته: سه مكتوب، صد خطابه، هفتاد و دو ملت، ان‏ شاء اللّه‏ ما شاء اللّه‏ و هشت بهشت را مى‌‏توان نام برد. 🔸...او نيز همانند همه ماسون‏ها مأموريت خود را در راه مبارزه با الفباى فارسى ـ عربى دنبال كرده، نوشته است: 🔹« ... اما موضوع بسيار مهمى را نگفتيم و آن مسألۀ خط و الفبا و تعليمات است... با قبول الفباى عربى، حروف مقطع فارسى مبدل به حروف چسبيده شد، اعراب را برداشتند و به زبر و زير حروف گذاشتند، از چپ و راست نوشتن را با از راست به چپ نوشتن عوض كردند، نقطه‏‌گذارى را معمول كردند و خط فارسى را چنان مشكل ساختند كه امروزه به نقاشى و رمز مبدل گرديده است... هنوز مردم نمى‌‏دانند الفباى دشوار عربى چه اندازه آنان را از راه مدنيت و ترقى دور انداخته است...‏. »(نهضت امام خمینی، دفتر سوم، صص29-28) 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
فارسی‌ستیزی ملکم‌خان سال‌روز بزرگداشت شهریار و روز شعر و ادب فارسی/26 🔹همزمان با كوشش همه‏‌جانبه و جوسازى و دروغ‏‌پراكنى‌‏هاى گسترده و بر ضد اسلام، «روشنفكر» ديگرى به نام ‏خان با به راه‌‏انداختن تشكيلات «فراماسونرى» در ايران به اسلام‏‌ستيزى برخاست و كوشيد كه با نام آزادى، برادرى، برابرى و قانون، راه پيشرفت و پيروزى را بر اسلام و دين‌‏باوران آزادي‌خواه ببندد و جهان‌خواران و زورمداران را از خطر جنبش‌‏هاى اسلامى برهاند. 🔸سازمان فراماسونرى از نخستين پيامدهاى موج غرب‌‏گرايى و «روشنفكرى» در ايران بود كه توسط آموختگان فرهنگ غرب در ايران پديد آمد. ملكم‌‏خان نيز مانند ديگر ماسون‏‌هاى قلم‌به‏‌دست به يک سلسله نگارش‏‌هاى ضد اسلامى و فرنگى‌‏مآبانه دست زد و كوشيد مردم را نسبت به اسلام و روحانيت بدبين و يا دست‏كم بى‌‏تفاوت سازد و به انديشه‏‌هاى غربى و ليبراليستى آشنا كند. 🔹او نيز مانند سرهنگ آخوندف براى «برچيدن بساط روحانيت» طرحى براى تغيير الفبا و خط فارسى داد و براى پياده كردن آن كوشش‏‌ها كرد. 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db