eitaa logo
بنیانا :: BONYANA
496 دنبال‌کننده
3.1هزار عکس
1.6هزار ویدیو
267 فایل
نهضت ادامه دارد... همه ثواب فعالیت کانال به ساحت مقدس امام محمد بن علی بن موسی (ع) (امام نهم شیعیان) پیشکش میشود 💚 کانالها: 1- @bonyana 2- @nojavania 3- @hijab_one لینک کانالها+حمایت bonyana.com/feeds . صد کانال برتر: @sadbartar 📩 @alo_hi
مشاهده در ایتا
دانلود
سنت ‌بسنده‌ها عرف را بیش از خدا می‌پرستند.
در مظلومیت حضرت زهرا(س) همین بس که جمع کثیری از محبین‌شان در مملکت شیعی ، نه تنها در انتخاب حجاب به ایشان تمسک نمی‌کنند، بلکه پوشش نسل اندر نسل ایشان و دخترانشان را لباس شهرت و خلاف عرف مؤمنین می‌دانند!!
کانال چله نقاب با شناسه Niqab_campaign در ایتا فعال است و اکانت توییتری چله نقاب با شناسه niqab_campaign فعال است… پیشنهاد می کنیم حتما یکی از این دو مورد را برای پیگیری مطالب دنبال کنید… https://eitaa.com/Niqab_campaign
واژه ها … در متن های بالا برخی واژه ها به کار رفته است که ممکن است به سبب مطالعه کم، معانی آن‌ها را ندانیم. معنی برخی از این واژه ها را در ادامه میخوانیم : مخدرات در لغت نامه دهخدا برای مخدرات این چنین نوشته شده است : مخدرات . [م ُ خ َدْ دَ ] (ع ص ، اِ) زنان پرده نشین . مأخوذ از خدر بالکسر که به معنی پرده است . (غیاث ) (آنندراج ). خانم های باحجاب و پرده نشین و پاکدامن و با شرم و حیا. آواتار آواتار به تصاویری گفته میشود که یک شخص در اینترنت و به خصوص در فروم های گفتگو و شبکه های اجتماعی به عنوان عکس خود استفاده می‌کنند. البته گاهی برای اشاره به آن می توانیم از کلماتی همچون ۱- تصویر پروفایل ۲- چهرک هم استفاده کنیم
ان شاالله همه دختران و پسران مسلمان که محبت پیامبر اعظم حضرت رسول صلوات الله علیه را در قلب خود دارند برای پیگری و ترویج همه احکام شرعی در جامعه های بشری تلاش کنند و ان شاالله خداوند ایشان را یاری کند؛ راستی از سرزنشِ سرزنش کنندگان در فضای مجازی نترسیم و از تمسخرِ تمسخرکنندگان در شبکه های اجتماعی هراس نداشته باشیم که هر دو طبق وعده خدا کارشان نتیجه ای ندارد.
إِنَّ اللَّهَ بَالِغُ أَمْرِهِ ( سوره طلاق۳) کار خدا بهرحال رو زمین نمی‌مونه، تو اگه می‌خوای مبارک و مفتخر بشی، کاری کن اسمتو بین کارگزارای خدا بنویسن .
در پایان دعوت می‌کنیم آیه هفتم سوره شریف محمد را با هم بخوانیم : يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنْ تَنْصُرُوا اللَّهَ يَنْصُرْكُمْ وَيُثَبِّتْ أَقْدَامَكُمْ مسلمانان! اگر به دین خدا کمک کنید، خدا هم کمکتان می‌کند و قدم‌هایتان را محکم می‌سازد. (س)
🔰 امام خامنه ای : اهانت به پیامبر اسلام(ص) برای منصرف کردن اذهان از نقشه‌های آمریکا برای منطقه است/ مسلمانان هوشیار باشند ▫️ حضرت آیت‌الله‌خامنه‌ای در پیامی، اهانت اخیر یک نشریه فرانسوی به ساحت نورانی پیامبر اعظم صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌و‌سلّم را محکوم کردند. 📝 متن پیام رهبر انقلاب اسلامی به شرح زیر است: بسمه‌تعالی گناه بزرگ و نابخشودنی یک نشریّه‌ی فرانسوی در اهانت به چهر‌ه‌ی نورانی و قدسی حضرت رسول اعظم (صلّی الله علیه و آله) بار دیگر عناد و کینه‌ی شرارت‌بار دستگاه‌های سیاسی و فرهنگی دنیای غرب با اسلام و جامعه‌ی مسلمانان را آشکار ساخت. بهانه‌ی آزادی بیان برای محکوم نکردن این جرم بزرگ که از سوی برخی سیاستمداران فرانسوی گفته شده کاملاً مردود و غلط و عوام‌فریبانه است. سیاستهای عمیقاً ضدّ اسلامی صهیونیست‌ها و دولتهای استکباری عامل این‌گونه حرکتهای دشمنانه است که هر چند یکبار بُروز می‌یابد. این حرکت در این برهه‌ی زمانی میتواند، نیز به انگیزه‌ی منصرف کردن ذهن ملّتها و دولتهای غرب آسیا از نقشه‌های شومی باشد که آمریکا و رژیم صهیونیستی برای این منطقه در سر دارند. ملّتهای مسلمان بویژه کشورهای غرب آسیا، ضمن حفظ هوشیاری در مسائل این منطقه‌ی حسّاس، باید هرگز دشمنی‌های سیاستمداران و سردمداران غربی نسبت به اسلام و مسلمین را فراموش نکنند. والله غالب علی امره سیّدعلی خامنه‌ای ۹۹/۶/۱۸
17-6-1399_7-9-2020 Podcast_www.abna24.com - AhlulBayt News Agency ABNA.mp3
7.35M
🎙 پادکست مهمترین اخبار خبرگزاری ابنا - 17 شهریور 1399 #محرم #ما_ملت_امام_حسینیم
🔔 پیاده روی اربعین در ایام کرونایی ؛ [چاره‌ی ما؛ چاووش کردن] [ ۲ یادداشت از مدرسه وتر درباره زیارت امام حسین علیه السلام در ایام همه گیری کرونا] در بنیانا بخوانید » 📎 https://bonyana.com/19958/arbaeen-pilgrimage-in-iraq-karbala-iran-corona-virus/
متنی هایی که در ادامه می خوانید به قلم حجت الاسلام محمد مهدی فاطمی صدر در کانال مدرسه وتر نوشته شده است. این یادداشت ها به بررسی روش برگزاری مراسم عزاداری و انجام پیاده روی اربعین در ایام کرونایی می پردازد. پیشنهاد می کنیم حتما این یادداشت را برای بچه هیئتی ها ارسال کنید. هم چنین در ادامه، متن ها و یادداشت های دیگری که در کانال مدرسه وتر درباره پیاده روی اربعین در ایام همه گیری کرونا نوشته شده است را میخوانیم. همراه بنیانا باشید. در این یادداشت ها روش هایی برای برگزاری مراسم عزاداری امام حسین علیه السلام در ایام پیاده روی اربعین با رعایت موازین و شیوه نامه های (پروتکل ها) وزارت بهداشت معرفی شده است. هم چنین پیشنهاد می کنیم برای مطالعه متن های مدرسه وتر کانال آن را در پیام رسان بله با شناسه vvatr_ir یا در تلگرام با شناسه vvatr_ir یا در توییتر با شناسه vvatr_ir دنبال کنید.
چاره‌ی ما؛ چاووش کردن [ پیاده روی اربعین در ایام کرونایی ] به صراحت بیان معصوم زیارت روی بردار خانه-عتبه اگر پیاده باشد، کامل‌ترین شکل خود را می‌یابد: من خرج من منزله یرید زیارة قبر الحسين إن كان ماشياً. این یعنی با اراده‌ی پیاده رسیدن به مزار، پیاده‌روی کامل روی این بردار به حائر می‌رسد و پیاده‌روی قاصر جایی روی این بردار می‌ایستد و از دور زیارت می‌کند. پیاده‌روی کامل اتفاقی رائج در عراق حتا در مسافت‌هایی دور است. این شاید به آن دلیل است که عراقی‌ها سنت زیارت را پیاده از خانه آموخته‌اند و در آشناترین مصداق آن اربعین، از مبدأ پیاده‌روی و موکب‌داری و شبکه‌سازی کرده‌اند.‌ پیاده‌روی قاصر اگر چه در عراق نیز معمول است اما هر چه از کانون عتبات به لبه‌های جهانی امت می‌رویم رائج‌تر می‌شود تا آن جا که در آن سوی آب‌ها در جایی چون قاره‌ی امریکا و استرالیا چاره‌یی جز پیاده‌روی قاصر در کار نیست. با پذیرش پیاده‌روی قاصر در کنار پیاده‌روی کامل، بردار خانه-عتبه در عمق امت تا حائر مزار مبدل به یک نقطه‌چین خواهد بود و آن نقاط میانی مسیرهای خطی را نقطه‌ی چاووش می‌توان نامید.‌ نقطه‌ی چاووش یک آستانه در بردار پیاده‌ی خانه-عتبه است که در امر زیارت می‌توان به آن رسید و روی آن ایستاد و یا از آن رد شد. این یعنی چاووش کردن رسیدن و ایستادن روی یک نقطه‌ی چاووش با اراده‌ی رفتن به زیارت مزار است. آخرین نقطه‌ی چاووش عتبه‌ی حسینی را حرم حضرت عباس می‌توان دانست؛ آخرین نقطه‌یی که در پیاده‌روی به آن باید برسیم و در آن بایستیم و چاووش بخوانیم و آخرین بازه را در بین‌الحرمین تا حائر حسینی طی کنیم. آستانه‌ی خانه‌ی هر کدام از مؤمنین به صراحت بیان معصوم نخستین نقطه‌ی چاووش است؛ نخستین آستانه‌یی که باید به آن رسید و روی آن رسید و پیاده‌روی روی بردار خانه-عتبه و قدم‌شمار آن بیان از آن شروع می‌شود. در فاصله‌ی نخستین نقطه‌ی چاووش و آخرین نقطه‌ی چاووش عتبه‌ی حسینی فراوانی نقطه‌ی چاووش وجود دارد که شاخص‌ترین آن‌ها شاید هم‌این‌ها باشد: نقطه‌ی چاووش محله، نقطه‌ی چاووش روستا، نقطه‌ی چاووش شهر، نقطه‌ی چاووش استان، نقطه‌ی چاووش کشور. نخستین چاووش کردن و حتا چاووش خواندن ما هم‌این رسیدن به آستانه‌ی در خانه با نیت زیارت عتبه است و پس از آن به چاووش کردن در محله و شهر و کشور می‌رسیم. در این اسلوب کسانی دیگر هم هستند که تا آستانه‌ی خانه یا محله یا شهر با ما به طرف عتبه هم‌گام می‌شوند و در آن جا چاووش می‌خوانند و ما به طرف عتبه رد می‌شویم و آن‌ها قصر می‌کنند و به خانه بر می‌گردند. این هم‌آن سنت تاریخی چاووش‌خوانی‌ در پیشینه‌ی ما بوده است: رفتن توده‌های مؤمنین تا نقطه‌های چاووش و زیارت قاصر و بدرقه و رها شدن نخبه‌هایی به قصد زیارت کامل. و چاره‌ی ما در دوره‌ی همه‌گیری [کرونا] چیزی بیش از امتداد هم‌این سنت نیست: چاووش کردن تا آن نقطه‌یی که می‌شود؛ مرز عراق اگر بسته ماند تا نقطه‌های چاووش ملی روی صفر مرز می‌توان رفت و برگشت و مرزهای شهر و روستا اگر بسته شد تا حد ترخص آن‌ها می‌توان چاووش کرد. حتا با قرنطینه‌ی درون شهر باز تا نقطه‌‌های چاووش محله‌ها می‌توان رفت و اگر قرنطینه از در خانه بود کار ما چاووش کردن تا آستانه‌ی در خانه‌مان به طرف کربلاء خواهد بود.‌ با این اسلوب نه پیاده‌روی اربعین و نه زیارت غدیر و عرفه و نه حتا دسته‌ی عاشورا و هیأت شب‌های محرم تعطیل نمی‌شود. تنها تفاوت این الگوی تعظیم شعائر آن است که نه پی تجمع که پی تقرب هستیم. چاووش کردن تبدیل شعائر زیارت از تجمع عریض به تقرب عمیق است. یعنی شریان‌های پراکنده‌ی بردار خانه-عتبه بی آن که پی ازدحام با هم باشند در شب‌های محرم یا روز غدیر و اربعین تا هر جا که بتوانند چاووش می‌کنند و چاووش می‌خوانند و بر می‌گردند؛ تا آستانه‌ی خانه، یا آستانه‌ی محله، یا آستانه‌ی شهر. اسلوب چاووش از طرفی امکان پیاده‌روی واقعی و نه نمادین را برای تمام مؤمنین در تمام عالم میسر می‌کند و در هر کشور و قاره‌یی شریان‌های پیاده‌روی اربعین را ترسیم می‌کند و از طرف دیگر مسأله‌ی جامانده‌های اربعین در شهرهای ما را با آوردن پیاده‌روی و موکب‌داری و شبکه‌سازی آن‌ها روی بردار خانه-عتبه حل می‌کند. چاووش کردن نه تنها انحصار تصمیم و تعطیل در باره‌ی مناسک اربعین را از دولت عراق یا حتا دولت ایران می‌گیرد بل که امکان پیاده‌روی در تمام شب‌ها و روزهای زیارتی حضرت سیدالشهداء را به تمام مؤمنین در تمام زمان‌ها و مکان‌ها می‌دهد. چاره‌ی ما در امر زیارت روی محور خانه-عتبه برای ام‌سال و هر سال روشن است: چاووش کردن… نویسنده: حجت الاسلام محمدمهدی فاطمی صدر | توییتر، بله، تلگرام» vvatr_ir
حتما بخوانید » روش های عزاداری در ایام همه گیری کرونا [ بسته‌ی احیای مناسک محرم و صفر ] لینک « https://bonyana.com/20629/vvatr-ir-mourning-in-muharram-and-corona/
اربعین امسال، هرجا که هستیم به سوی امام حسین علیه السلام حرکت کنیم #ما_ملت_امام_حسینیم
متنی که در ادامه می خوانید به قلم حجت الاسلام محمد مهدی فاطمی صدر در کانال مدرسه وتر نوشته شده است. این یادداشت درباره برگزاری مراسم های مرتبط با روز بزرگ عید نیمه شعبان است و در آن اشاره هایی که برگزاری پیاده روی به سوی حرم امام معصوم در ایام شیوع شده است… که در ادامه می خوانیم :
نیمه‌ی شعبان در نقطه‌ی چاووش از احادیثی که ناظر به زیارت پیاده‌ی حضرت سیدالشهداء به ما رسیده است این طور استشمام می‌شود که کامل‌ترین مسیر پیاده‌روی از در خانه زائرها است. واژه‌ی منزل که در این روایت‌ها مکرر آمده است در کامل‌ترین مصداق هم‌آن خانه‌های ما است تا برسد به منازل موقتی که در مسیر زیارت در آن‌ها ساکن می‌شویم. بازخوانی سنت پیاده‌روی در عراق هم نمایای هم‌این است که روی یک وارون‌درخت طولانی زائران از خانه‌ها شروع می‌کنند و در شهرها به هم می‌پی‌وندند و در شریان‌هایی عمیق به عتبه‌ی حسینی می‌رسند. این وارون‌درخت زیارت ماهیتی است که چه در ایام اربعین و چه در روزها و شب‌های زیارتی دیگر کمابیش با آن مواجه هستیم که پررنگ‌ترین‌شان پس از اربعین در نیمه‌ی شعبان است. یعنی در عراق جدای از اربعین و نیمه‌ی شعبان و عرفه حتا در شب‌های جمعه‌ی معمول نیز باز عده‌یی از زائران هستند که از شمال و جنوب و شرق خود را پیاده به شب زیارتی حضرت سیدالشهداء در کربلاء می‌رسانند. با این همه، به خصوص در مسیرهای عمیق پیاده‌روی مانند بصره در جنوب و عماره در شرق و بعقوبه در شمال همه‌ی زائرها همه‌ی مسیر را پیاده طی نمی‌کنند و بناء به محدودیت ممکن است نصف ‌روز یا یک ساعت از خانه پیاده بروند و پس آن گاه سواره ادامه دهند و یا حتا به خانه برگردند. این اسلوب گسسته و مختصر چاره‌ی هم‌آن جریانی است که در ایران جامانده‌ها خوانده می‌شوند. یعنی شروع پیاده‌روی از خانه و انجام زیارت در لبه‌ی بیرونی شهر رو به کربلاء و بازگشت به شهر و خانه. در سنت تاریخی زیارت در ایران ما مواجه با نقاطی در خروجی شهر و روستا به طرف عتبات عراق بوده‌ییم که برای زائران پیاده و سواره چاووش می‌خوانده‌اند و بدرقه‌شان می‌کرده‌اند. نقطه‌ی چاووش هم‌آن جایی است که می‌تواند نهایت پیاده‌روی گسسته‌ی جامانده‌ها باشد. زائران پیاده‌یی که پی‌وسته تا کربلاء می‌روند تنها در نقطه‌ی چاووش نفسی تازه می‌کنند و سپس به جاده‌ی کربلاء می‌زنند، زائران گسسته و جامانده اما از خانه تا نقطه‌ی چاووش پیاده می‌روند و از هم‌آن جا زیارت می‌کنند و باز می‌گردند. نقطه‌ی چاووش آخرین نقطه‌ی شهر و روستا به طرف عتبات عراق است و طبیعی است که روی مسیر پیاده‌روی پی‌وسته به کربلاء قرار می‌گیرد. در پیاده‌روی پی‌وسته البته ممکن است ما تا حائر حسینی برسیم و یا ناگزیر باشیم در فاصله‌ی کوتاه یا بلند از آن زیارت کنیم و برگردیم. واقعیت همه‌گیری ام‌سال کار را به این جا رسانده است که پای ما به پیاده‌روی نیمه‌ی شعبان در عراق نمی‌رسد و حتا ممکن است با ادامه‌ی هم‌این وضعیت از پیاده‌روی اربعین هم جا بمانیم. چاره، دست انداختن به پیاده‌روی گسسته تا نقطه‌ی چاووش است.‌ اسلوب کار هم‌این است که شب نیمه‌ی شعبان و پس از آن عصر شب‌های جمعه تا برسیم به اربعین، از خانه به نقطه‌ی چاووش شهر و روستا پیاده برویم و زیارت بخوانیم و بازگردیم. هر چه بشود، پیاده‌روی در روزها و شب‌های زیارت حضرت حسین را نباید ترک کرد اگر چه به یک گام از در خانه... نویسنده: حجت الاسلام محمدمهدی فاطمی صدر | توییتر، بله، تلگرام» vvatr_ir
واژه ها در متن ها و یادداشت های کانال مدرسه وتر کلمات و واژه‌هایی هست که ممکن است به سبب مطالعه کم، معانی آن‌ها را ندانیم. معنی برخی از این واژه ها در کانال مدرسه وتر نوشته شده است که در ادامه میخوانیم : نقطه‌ی چاووش: خروجی روستا، شهر، استان، کشور به سمت عتبات عراق را پایانه یا نقطه‌ی چاووش می‌توان خواند. این نقطه‌ی بدرقه‌ی زائران پیاده و سواره‌ی عتبات و نقطه‌ی نهایت پیاده‌روی گسسته یا قاصر به طرف عتبه‌ی حسینی کربلاء است… بیاده: بیاده معرب پیاده است و عرب‌های نجف و کربلاء گاه برای اشاره به پیاده‌روی زیارت عتبات از آن استفاده می‌کنند. این یعنی پیاده بر معنای طریقی پیاده رفتن دلالت می‌کند و بر پیاده‌روی‌یی که پیاده رفتن در آن موضوعیت دارد… وارون‌درخت اربعین: تلقی عمومی ایرانی‌ها از مسیر پیاده‌روی عتبات یک تصور عریض خطی در جاده‌ی کویری میان حرم نجف تا حرم کربلاء است. واقعیت مسیرهای پیاده‌روی اربعین در عراق و بیرون از آن اما شریان‌های عمیق وارون‌درختی است که از در خانه‌ی زائران شروع می‌شود…
کوتاه نوشته هایی درباره پیاده روی اربعین و کرونا و ایران و عراق و رسانه ها… در کانال مدرسه وتر کوتاه نوشته هایی در حد یکی دو پاراگراف درباره برگزاری مراسم پیاده روی اربعین منتشر شده است که در ادامه با هم میخوانیم. البته این کوتاه نوشته ها با خواندن دو یادداشت بلند قبلی کانال و در کنار بقیه مطالب بهتر فهم میشوند…
‏آخرین ‎نقطه‌ی چاووش در شریان‌های بیاده‌ی عتبات حرم حضرت عباس است؛ هم‌این است که آخرین کار در بنای نقطه‌های چاووش هر روستا و شهر بالا کشیدن پرچم سرخ آن حضرت است… ‎
‏بیان معصوم مبدأ پیاده رفتن به حرم حضرت حسین را از در خانه‌های مؤمنین می‌داند. جریانی که به بهانه‌ی بسته بودن مرز عراق پی تعطیل کردن شعائر اربعین است هم‌آنی است که به خاطر نرسیدن به حائر حسینی از پیاده رفتن به آن پا می‌کشد… ‎
شریان‌های شیعی اربعین را اگر در تمام پهنای امت اسلام گسترده بدانیم، هم‌آن طور که مقصد در دل کربلاء و اندکی از تمام مسیر در جاده‌ی نجف تا کربلاء است، مقصد و اندکی از تمام مسیر اربعین در شهرها و جاده‌های عراق است و بسته به تدبیر و تمشیت دولت و ملت عراق… ‎
‏هن‌گامی که از هفت قدمی ضریح مطهر حضرت حسین می‌توان زیارت کرد و بازگشت، از هفتاد قدمی و هفت‌هزار قدمی و هفت‌سدهزار قدمی هم می‌شود. این یعنی ‎پیاده از خانه باید به عتبه‌ی حسینی قدم‌شمار کرد، تا هر آن جا که شد… ‎
‏بدیهی است مدیر پروازی که عراق برایش از فرودگاه بغ‌داد شروع می‌شود و اربعین از میدان ثورة‌العشرین، با بسته شدن مرزهای هوایی و زمینی عراق شعائر اربعین را تعطیل کند. برای کسی که ‎پیاده از خانه به کربلاء می‌رود اما بسته شدن ورودی شهر یا روستا هم حتا سبب تعطیل پیاده‌روی اربعین نیست…
‏هر سال صبح اربعین ممکن است کسانی از رسیدن به حائر حسینی جا مانده باشند. ‎ اما تا دیوارهای شهر و ‎ به طرف کربلاء اگر برویم هیچ کس از رسیدن به پیاده‌روی اربعین جا نمی‌ماند…