بیست و چهارم ماه ذی الحجّه، یادآورِ دو خاطره مهمّ تاریخی در اسلام است:
یکم : روزی است که امیر مؤمنان علی(علیه السلام) در آن روز، در حال رکوع انگشتر خود را به سائل فقیر عنایت کرد; 💓
این عمل خالصانه و ایثارگرانه امیر مؤمنان(علیه السلام) بقدری پرارزش بود که آیه ۵۵ سوره مائده در شأن آن نازل شد: «(إنَّما وَلِیکمُ اللّهُ وَ رَسُولُهُ وَ الَّذینَ آمَنوُا الَّذینَ یقیمُونَ الصَّلاةَ وَ یؤتُونَ الزَّکاةَ وَ هُمْ راکعُونَ); سرپرست و ولی شما تنها خداست و پیامبر او و آنها که ایمان آورده اند; همانها که نماز را برپا می دارند و در حال رکوع، زکات می دهند!» 🌺
جا دارد که مؤمنان با یادآوری این خاطره مهم و تفسیر آیه شریفه، و ذکر مناقب و فضایل امیرمؤمنان(علیه السلام)این روز را گرامی دارند و خود نیز در تصدّق و انفاق به فقرا و نیازمندان، به آن حضرت تأسّی جویند. 🌹
دوم : واقعه مهمّ دیگر روز مباهله رسول خدا با مسیحیان نجران است. 🎉
داستان روز مباهله به قلم استاد سید مهدی شجاعی را در ادامه میخوانیم :
1- مدینه اولین باری است که میهمانانی چنین غریبه را به خود میبیند. کاروانی متشکل از شصت میهمان نا آشنا که لباسهای بلند مشکی پوشیدهاند، به گردنشان صلیب آویختهاند، کلاههای جواهرنشان بر سرگذاشتهاند، زنجیرهای طلا به کمر بستهاند و انواع و اقسام طلا و جواهرات را بر لباسهای خود نصبکردهاند.
2- وقتی این شصت نفر برای دیدار با پیامبر، وارد مسجد میشوند، همه با حیرت و تعجب به آنها نگاه میکنند. اما پیامبر بی اعتنا از کنار آنان میگذرد و از مسجد بیرون میرود.
3- هم هیأت میهمان و هم مسلمانان، از این رفتار پیامبر، غرق در تعجب و شگفتی میشوند. مسلمانان تا کنون ندیدهاند که پیامبر مهربانشان به میهمانان بی توجهی کند.
4- به همین دلیل، وقتی سرپرست هیأت مسیحی ، علت بی اعتنایی پیامبر را سؤال میکند، هیچکدام از مسلمانان پاسخی برای گفتن پیدا نمیکنند.
https://bonyana.com/10550/
5- تنها راهی که به نظر همه میرسد، این است که علت این رفتار پیامبر را از حضرت علی بپرسند، چرا که او نزدیکترین فرد به پیامبر و آگاهترین ، نسبت به دین و سیره و سنت اوست.مشکل ، مثل همیشه به دست علی حل میشود. پاسخ او این است که:
6- «پیامبر با تجملات و تشریفات، میانهای ندارند؛ اگر میخواهید مورد توجه و استقبال پیامبر قرار بگیرید، باید این طلاجات وجواهرات و تجملات را فرو بگذارید و با هیأتی ساده، به حضور ایشان برسید. »
این رفتار پیامبر، هیأت میهمان را به یاد پیامبرشان ، حضرت مسیح میاندازد که خود با نهایت سادگی میزیست و پیروانش را نیز به رعایت سادگی سفارش میکرد.
7- آنان از اینکه میبینند، در رفتار و کردار، اینهمه از پیامبرشان فاصله گرفتهاند، احساس شرمساری میکنند.
میهمانان مسیحی وقتی جواهرات و تجملات خود را کنار میگذارند و با هیأتی ساده وارد مسجد میشوند، پیامبر از جای بر میخیزد و به گرمی از آنان استقبال میکند.
8- شصت دانشمند مسیحی، دور تا دور پیامبر مینشینند و پیامبر به یکایک آنها خوش آمد میگوید. در میان این شصت نفر، که همه از پیران و بزرگان مسیحی نجران هستند، ابوحارثه اسقف بزرگ نجران و شرحبیل نیز به چشم میخورند.
9- پیداست که سرپرستی هیأت را ابوحارثه اسقف بزرگ نجران، برعهدهدارد. او نگاهی به شرحبیل و دیگر همراهان خود میاندازد و با پیامبر شروع به سخن گفتن میکند:«چندی پیش نامهای از شما به دست ما رسید، آمدیم تا از نزدیک، حرفهای شما را بشنویم.»
10- پیامبر میفرماید:
«آنچه من از شما خواستهام، پذیرش اسلام و پرستش خدای یگانه است.»
و برای معرفی اسلام، آیاتی از قرآن را برایشان میخواند.
اسقف اعظم پاسخ میدهد:«اگر منظور از پذیرش اسلام، ایمان به خداست، ما قبلاً به خدا ایمان آوردهایم و به احکام او عمل میکنیم.»
11- پیامبر میفرماید:
«پذیرش اسلام، آثار و علایمی دارد که با آنچه شما معتقدید و انجام میدهید، سازگاری ندارد. شما برای خدا فرزند قائلید و مسیح را خدا میدانید، در حالی که این اعتقاد، با پرستش خدای یگانه متفاوت است.»
https://bonyana.com/10550
12- اسقف برای لحظاتی سکوت میکند و در ذهن دنبال پاسخی مناسب میگردد. یکی دیگر از بزرگان مسیحی که اسقف را در مانده در جواب میبیند، به یاریاش می آید و پاسخ میدهد:
«مسیح به این دلیل فرزند خداست که مادر او مریم، بدون این که با کسی ازدواج کند، او را به دنیا آورد. این نشان میدهد که او باید خدای جهان باشد.»
13- پیامبر لحظهای سکوت میکند.
14- ناگهان فرشته وحی نازل میشود و پاسخ این کلام را از جانب خداوند برای پیامبر می آورد. پیامبر بلافاصله پیام خداوند را برای آنان بازگو می کند: «وضع حضرت عیسی در پیشگاه خداوند، همانند حضرت آدم است که او را به قدرت خود از خاک آفرید…» آل عمران,آیه ۵۹
و توضیح میدهد که «اگر نداشتن پدر دلالت بر خدایی کند، حضرت آدم که نه پدر داشت و نه مادر، بیشتر شایسته مقام خدایی است. در حالیکه چنین نیست و هر دو بنده و مخلوق خداوند هستند.»
15- لحظات به کندی میگذرد، همه سرها را به زیر میاندازند و به فکر فرو میروند. هیچ یک از شصت دانشمند مسیحی، پاسخی برای این کلام پیدا نمیکنند. لحظات به کندی میگذرد؛ دانشمندان یکییکی سرهایشان را بلند میکنند و درانتظار شنیدن پاسخ به یکدیگر نگاه میکنند، به اسقف اعظم، به شرحبیل؛ اما… سکوت محض.
16- عاقبت اسقف اعظم به حرف می آید: «ما قانع نشدیم. تنها راهی که برای اثبات حقیقت باقی میماند، این است که با هم مباهله کنیم. یعنی ما و شما دست به دعا برداریم و از خداوند بخواهیم که هر کس خلاف میگوید، به عذاب خداوند گرفتار شود.»
17- پیامبر لحظهای میماند. تعجب میکند از اینکه اینان این استدلال روشن را نمیپذیرند و مقاومت میکنند. مسیحیان چشم به دهان پیامبر میدوزند تا پاسخ او را بشنوند.
18- دراین حال، باز فرشته وحی فرود میآید و پیام خداوند را به پیامبر میرساند. پیام ایناست:
«هر کس پس از روشن شدن حقیقت، با تو به انکار و مجادله برخیزد، [به مباهله دعوتش کن]
بگو بیایید، شما فرزندانتان را بیاورید و ما هم فرزندانمان، شما زنانتان را بیاورید و ما هم زنانمان. شما جانهایتان را بیاورید و ما هم جانهایمان، سپس با تضرع به درگاه خدا رویم و لعنت او را بر دروغگویان طلب کنیم.»آل عمران , آیه شش
19- پیامبر پس از انتقال پیام خداوند به آنان، اعلام میکند که من برای مباهله آمادهام. دانشمندان مسیحی به هم نگاه میکنند، پیداست که برخی از این پیشنهاد اسقف رضایتمند نیستند، اما انگار چارهای نیست.
https://bonyana.com/10550
20 - زمان مراسم مباهله، صبح روز بعد و مکان آن صحرای بیرون مدینه تعیین میشود.
دانشمندان مسیحی موقتاً با پیامبر خداحافظی میکنند و به اقامتگاه خود باز میگردند تا برای مراسم مباهله آماده شوند.
21- صبح است. شصت دانشمند مسیحی در بیرون مدینه ایستادهاند و چشم به دروازه مدینه دوختهاند تا محمد با لشکری از یاران خود، از شهر خارج شود و در مراسم مباهله حضور پیداکند.
تعداد زیادی از مسلمانان نیز در کنار دروازه شهر و در اطراف مسیحیان و در طول مسیر صف کشیدهاند تا بیننده این مراسم بی نظیر و بی سابقه باشند.
22- نفسها در سینه حبس شده و همه چشمها به دروازه مدینه خیره شده است.
لحظات انتظار سپری میشود و پیامبر در حالیکه حسین را در آغوش دارد و دست حسن را در دست، از دروازه مدینه خارج میشود. پشت سر او تنها یک مرد و زن دیده میشوند. این مرد علی است و این زنفاطمه.
23- تعجب و حیرت، همراه با نگرانی و وحشت بردل مسیحیان سایه میافکند.
شرحبیل به اسقف میگوید: نگاه کن. او فقط دختر، داماد و دو نوه خود را به همراه آوردهاست.
24- اسقف که صدایش از التهاب میلرزد، میگوید:
«همین نشان حقانیت است. به جای اینکه لشکری را برای مباهله بیاورد، فقط عزیزان و نزدیکان خود را آورده است، پیداست به حقانیت دعوت خود مطمئن است که عزیزترین کسانش را سپر بلا ساخته است.»
25- شرحبیل میگوید: «دیروز محمد گفت که فرزندانمان و زنانمان و جانهایمان. پیداست که علی را به عنوان جان خود همراه آورده است.»
«آری، علی برای محمد از جان عزیزتر است. در کتابهای قدیمی ما، نام او به عنوان وصی و جانشین او آمده است…»
26- در این حال، چندین نفر از مسیحیان خود را به اسقف میرسانند و با نگرانی و اضطراب میگویند:
«ما به این مباهله تن نمیدهیم. چرا که عذاب خدا را برای خود حتمی میشماریم.»
https://bonyana.com/10550
27- چند نفر دیگر از مسیحیها ادامه میدهند : « #مباهله مصلحت نیست. چه بسا عذاب، همه مسیحیان را در بر بگیرد.»
کمکم تشویش و ولوله در میان تمام دانشمندان مسیحی میافتد و همه تلاش میکنند که به نحوی اسقف را از انجام این مباهله بازدارند.
28- اسقف به بالای سنگی میرود، به اشاره دست ، همه را آرام میکند و در حالیکه چانه و موهای سپید ریشش از التهاب میلرزد ، میگوید:
«من معتقدم که مباهله صلاح نیست. این پنج چهره نورانی که من می بینم، اگر دست به دعا بردارند، کوهها را از زمین میکنند، در صورت وقوع مباهله، نابودی ما حتمی است و چه بسا عذاب ، همه مسیحیان جهان را در بر بگیرد.»
29- اسقف از سنگ پایین می آید و با دست و پای لرزان و مرتعش، خود را به پیامبر میرساند. بقیه نیز دنبال او روانه میشوند.
اسقف در مقابل پیامبر، با خضوع و تواضع، سرش را به زیر می افکند و میگوید:«ما را از مباهله معاف کنید. هر شرطی که داشته باشید، قبول میکنیم.»
30- پیامبر با بزرگواری و مهربانی، انصرافشان را از مباهله میپذیرد و میپذیرد که به ازای پرداخت مالیات، از جان و مال آنان و مردم نجران، در مقابل دشمنان، محافظت کند.
خبر این واقعه، به سرعت در میان مسیحیان نجران و دیگر مناطق پخش میشود و مسیحیان حقیقتجو را به مدینه پیامبر سوق میدهد.
نویسنده : سید مهدی شجاعی
https://bonyana.com/10550
فایل گرافیکی درباره عید مباهله که مناسب چاپ و توزیع در دانشگاه, مساجد و… هست. (این فایل به همت کانال hadisgraph آماده شده است) | دانلود فایل سه مگابایتی » http://a96.ir/a29
.
@bonyana
بازهم عید #مباهله رو به شما مخاطبین کانال بنیانا تبریک میگیم
💠فمَنْ حَاجَّكَ فِيهِ مِنْ بَعْدِ مَا جَاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعَالَوْا نَدْعُ أَبْنَاءَنَا وَأَبْنَاءَكُمْ وَنِسَاءَنَا وَنِسَاءَكُمْ وَأَنْفُسَنَا وَأَنْفُسَكُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ اللَّهِ عَلَى الْكَاذِبِينَ
🔸پس هر کس با تو درباره او [عیسی علیه السلام] در مقام مجادله برآید بعد از آنکه به احوال او آگاهی یافتی، بگو: بیایید ما پسرانمان را و شما پسرانتان را، و ما زنانمان را و شما زنانتان را، و ما نفوسمان را و شما نفوستان را دعوت کنیم؛ سپس یکدیگر را نفرین نماییم، پس لعنت خدا را بر دروغگویان قرار دهیم
📗آیه 61 سوره آل عمران
#قرآن
🔹 روز بزرگ #مباهله ، روز آن پنج نور مقدس بر تمام مسلمانان گرامی باد. @bonyana
دانلود کتاب صحیفه سجادیه با ویژگیهای ممتاز ( pdf ترجمه فارسی)
صحیفه سجادیه کتابی حاوی ۵۴ مناجات و دعا از امام سجاد(ع)، امام چهارم شیعیان. صحیفه سجادیه پس از قرآن و نهج البلاغه نزد شیعیان جایگاه مهمی دارد و به نامهای «زبور آل محمد» و «انجیل اهل بیت» مشهور است.
آقا بزرگ تهرانی در الذریعه حدود ۵۰ شرح برای صحیفه ذکر کرده است که مشهورترین آنها ریاض السالکین نوشته سید علیخان شیرازی است. صحیفه همچنین به زبانهای انگلیسی، فرانسوی، ترکی، اردو، اسپانیولی، بوسنیایی، آلبانیایی، تامیلی و… ترجمه شده است. علاوه بر جایگاه این کتاب نزد شیعیان، برخی از اندیشمندان اهل سنت نیز فصاحت و بلاغت آن را ستودهاند.
امام سجاد(ع) بسیاری از معارف دینی را در ضمن دعاهای خود بیان کرده است؛ موضوعاتی مثل خداشناسی، جهانشناسی، انسانشناسی و مباحث عالم غیب، فرشتگان، رسالت انبیا، جایگاه پیامبر و اهل بیت(ع)، امامت، فضایل و رذایل اخلاقی، گرامیداشت اعیاد، مسائل اجتماعی و اقتصادی، اشارات تاریخی، نعمتهای مختلف خداوند، آداب دعا، تلاوت، ذکر، نماز، عبادت و… . معروفترین دعای صحیفه دعای مکارم الاخلاق است.
دانلود فایل » https://bonyana.com/208
Sahifeh Sajjadiyeh-bonyana.com.pdf
2.95M
فایل pdf دانلود کتاب #صحیفه_سجادیه با ویژگیهای ممتاز ( ترجمه فارسی) | ویژه مطالعه روی موبایل و رایانه ...
لینک های دانلود و توضیحات درباره این ترجمه » https://bonyana.com/208
مَفاتیحُ الجِنان (به معنای کلیدهای بهشتها) نام رایجترین کتاب دعا در بین شیعیان، تألیف شیخ عباس قمی (۱۲۹۴-۱۳۵۹ق) است. کتاب مفاتیح الجنان مجموعهای از دعاها، مناجاتها، زیارات، اعمال مخصوص ایام سال و ماه و آداب و رسوم دینی است که از پیامبر اسلام و ائمه شیعیان و علما نقل شده است.
مؤلف مفاتیح بخش زیادی از این کتاب را از کتابهای پیشین مانند اقبال سید بن طاووس و مصباح کفعمی و زاد المعاد علامه مجلسی گرفته است. متن دعاها و زیارتها به عربی نوشته شده و مؤلف در آغاز بعضی دعاها توضیحات فارسی آورده است.
مفاتیح در سال ۱۳۴۴ق در مشهد منتشر و در مدت کوتاهی همهگیر شد. این کتاب در خانهها و اماکن متبرکه شیعیان ایران یافت میشود و غالبا تنها منبع مورد مراجعه بسیاری از شیعیان جهان برای اعمال مستحبی و در مناسبتهای مذهبی است. مشهورترین ترجمه آن به فارسی از مهدی الهی قمشه ای است. محدث قمی، کتاب الباقیات الصالحات را نیز با همان مضمون ادعیه، زیارات و نمازها به مفاتیح افزوده که در بیشتر نسخهها در حاشیه مفاتیح درج شده است.
دو کتاب مفاتیح نوین و منهاج الحیاة با هدف مستندسازی و کتاب مفاتیح الحیات با انگیزه تکمیل مفاتیح الجنان منتشر شده است. خلاصههای متعددی از مفاتیح با نامهای گوناگون منتشر شده است.
✅⬇️
https://bonyana.com/198
ویژگی های خاص این نسخه به شرح ذیل می باشد:
* علامت گذاری حروف و کلمات در کتاب نهج البلاغه :
به منظــور ایجاد سهولت در قرائت متن نهج البلاغه برای عمـــوم مردم، در این نسخه – مطابق شیــوه علامت گذاری مصاحف مرکز طبع و نشر قرآن جمهوری اسلامی ایران – از علائم و حرکات غیر ضروری که باعث شلوغی خط و ایجاد مشکل در خواندن می شود، استفاده نشده است.
* استفاده از قلم رایانه ای نسخ عربی در کتاب نهج البلاغه :
در میان قلم ها و خطوط موجود، قلم رایانه ای نسخ عربی که توسط کارشناسان واحد رایانه مرکز طبع و نشر قرآن جمهوری اسلامی ایران تهیه شده از خوانایی و چشم نوازی خاصی برخوردار است؛ لذا در متن عربی نهج البلاغه از فونت مذکور استفاده شده است.
* ویرایش علامت های نقطه ویرگول در کتاب نهج البلاغه :
از آنجا که وجود علائم نقطه ویرگول سبب صحیح خواندن عبارات نهج البلاغه می شود و علاوه بر آن، تأثیر به سزایی در القای معنای صحیح عبارات دارد، در این نسخه، علائم مذکور بازنگری و یکسان سازی شده است.
* استفاده از ترجمه روان مرحوم استاد محمد دشتی در کتاب نهج البلاغه :
از ویژگی های مهم این ترجمه به موارد زیر می توان اشاره نمود:
– رعایت سادگی و روانی عبارات در ترجمه، به گونه ای که برای عموم مردم قابل فهم باشد.
– آوردن شأن نزول خطب و نامه ها
– معرفی مخاطب های امام در میان عبارات
– نام گذاری خطب و نامه ها بر اساس محتوای آنها
دانلود » https://bonyana.com/194/
Fehrest & Moghaddame.pdf
512.8K
فایل (PDF) فهرست و مقدمه سید رضی (۵۰۰Kb) #نهج_البلاغه
نکات مهم درباره این فایل کتاب نهج البلاغه و فایل ترجمه و متن عربی در این لینک http://bonyana.com/194 نوشته شده است
@bonyana
Matn Arabi.pdf
4.66M
فایل (PDF) متن عربی نهج البلاغه (۴.۴۵M) | #نهج_البلاغه
نکات مهم درباره این فایل کتاب نهج البلاغه و فایل ترجمه و متن عربی در این لینک http://bonyana.com/194 نوشته شده است
@bonyana
Matn Tarjomeh.pdf
2.51M
فایل (PDF) متن ترجمه نهج البلاغه (۲.۳۹M) | #نهج_البلاغه
نکات مهم درباره این فایل کتاب نهج البلاغه و فایل ترجمه و متن عربی در این لینک http://bonyana.com/194 نوشته شده است
@bonyana
بستهی احیای مناسک محرم و صفر
ویراست پنج یک سه
یک؛ زیارت از بام
این توصیهی حضرات معصوم است که زیارت از دور ایشان را از بام خانه میتوان انجام داد. این یعنی هر خانواده میتواند فرش بیندازد و مجلس خود را در بام خانه برگزار کند و حتا آن جا بیرق بزند و فانوس بیاویزد.
دو؛ روضه در خانه
سادهترین اسلوب اقامهی عزا احیای روضه در خانه است؛ تکثیر هیأتهای خانهگی در طول محرم و صفر. این البته نیاز به زیرساختهایی دارد که روی آنتن آوردن رادیو روضه یا سامانهی فراخوان آخوند محل یکی از آنها است.
سه؛ روضه در کوچه
سنت عراقیها در زمان همهگیری بیماری از سالها پیش هماین بوده است که در آستانهی در خانهها هیأت میگرفتهاند، با جمعی محدود و با حفظ فاصله؛ این همآن چیزی است که میتوان آن را هیأت دهنفره هم خطاب کرد.
چهار؛ چهارپایهخوانی
ممشای احیای مناسک محرم سال همهگیری خروج از زیر سقف و فرود آمدن از منبر شبستان و اقامهی عزا روی چهارپایه و زیر سقف آسمان است. این فرصت امسال ما برای احیای چهارپایهخوانی در محلهها است.
پنج؛ کوچهگردی
احیای سنت کوچهگردی همآن حرکت پیاده و سوارهی ذاکران در کوچههای شهر و روستا روضهخوانی و مقتلخوانی و فضلیتخوانی در حال حرکت و پشت بلندگو است.
شش؛ منارهی روضه
از غروب آفتاب تا اذان مغرب میتوان از بلندگوی مساجد و حتا معابر روضهی نرم پخش کرد. نیز پخش پارههای مقتل پس از اذان صبح.
هفت؛ فانوسگردانی
جاگزین دستهکشی متراکم، فانوسگردانی منفرد است. با فانوس یا حتا چراغ گوشی روشن تنها یا با خانواده از در خانه به طرف نقطهی چاووش محله یا شهر حرکت میکنیم، بی آن که با رسیدن به آن تجمع کنیم، سلام میکنیم و بر میگردیم؛ زر و انصرف. نقطهی چاووش محله انتهای محله به طرف جادهی کربلاء و نقطهی چاووش شهر پایان دیوار شهر و ابتدای جادهی عتبات است.
هشت؛ چاووش کردن
وانهادن تجمع ما را به تحرک وامیدارد؛ حرکت انفرادی به طرف نقطهی چاووش شهر و روستا و چاووش خواندن و بازگشتن. نقطهی چاووش پایان دیوار شهر و ابتدای جادهی منتها به عتبات است؛ جایی حوالی حد ترخص. این همآن کاری است که ظهر عاشوراء و صبح اربعین باید انجام داد؛ چاووش کشیدن و چاووش خواندن. این کار پیادهروی قاصر به طرف عتبات هم خوانده میشود.
یازده؛ خیمهسوزی
نقطهی چاووش شهر و روستا همآن جایی است که نماز ظهر عاشوراء در آن جا خوانده میشود و خیمههای نمادین کربلاء در ابتدای جادهی منتها به کربلاء آتش زده میشود.
دوازده؛ مقتلخوانی
مقارن غروب در یازده شب محرم میتوان پارهیی مقتلخوانی را روی رسانههای رایان منتشر کرد. این مقتل میتوان نظم باشد یا نثر، به فارسی باشد یا عربی یا ترکی.
سیزده؛ موکب سواره
موکب ثابت را اگر نتوان در دورهی همهگیری بر پا کرد، به راه انداختن موکب سیار برای اطعام و ادای نذر و وقف محرم و صفر شدنی است و اسباب تجمع پرخطر نیست. موکب سواره همآن الگویی است که عراقیها در مسیرهای طولانی و خالی پیادهروی اربعین در استانهای جنوب از آن استفاده میکنند.
چهارده؛ عاشوراءخوانی
زیارت عاشوراء را به سلام و لعن کامل میتوان در طول روز پهن کرد. یعنی طلوع آفتاب تا سلامش را خواند و با روضهی فردی صبحگاهی؛ طول روز زمان کامل کردن سلامها و لعنها است، تا غروب به سجدهی آخر و روضهی فردی شامگاهی رسید.
پانزده؛ نذر محرم
بیرون از سقف هیأت انبوه نذر و حتا وقف است که میتوان در پهنایی از کنشهای اقتصادی تا اجتماعی تا علمی به نیت تبرک گرفتن از دههی محرم انجام داد.
شانزده؛ منبر رایان
هر حساب در شبکههای اجتماعی رایان میتواند یک حسینیهی عزا باشد و بشود. با سیاهه کردن آواتار و کتیبه زدن و اجتناب از اظهار فرح و پرهیز از لغو گفتن و حرف زدن از روزمرههای بیارزش، ممحض شدن در نشر معارف اهل بیت.
نویسنده : #مدرسه_وتر | تلگرام، توییتر،بله : vvatr_ir
#محرم #ما_ملت_امام_حسینیم
» @bonyana
کمپین «تحریم لوازم آرایشی در محرم برای کمک به فقرا»
.
ایرانی نیستی اگه دل یه فقیر رو شاد نکنی .
.
توضیحات :
.
به اواسط ماه محرم نزدیک میشیم وقت آن است یبار دیگه باک های دلمون رو توی جایگاه محرم با اشک بر سید و سالار شهیدان پر کنیم.
.
اما متأسفانه چندسالی هست که شاهدیم در این ماه عزا، مصرف لوازم آرایشی چند برابر میشه و خیلی از دخترخانم ها موقعی که به هیئت ها میان، خودشون رو به شکل های مختلفی آرایش می کنند.
.
طبق آمار ها ایران در بین کشور های مصرف کننده لوازم آرایشی رتبه هفتم رو داره و یکی از پرمصرف ترین کشورهایی هست که سالیانه میلیارد ها تومن رو بخاطر لوازم آرایشی به جیب بیگانگان میریزه.
.
به طور میانگین هزینه آرایش زنان و دختران ایرانی در ماه بین 100 الی 200 هزار تومان است که اگر این هزینه تنها در یک ماه به فقرا اختصاص یابد مبلغ قابل توجهی خواهد شد.
.
پس دخترخانم های گرامی بیایید برای حفظ حرمت ماه محرم و عزاداری برای آقا امام حسین (ع) و کمک به فقرا و شاد کردن اون ها، هزینه یک ماه از آرایش خودتون رو در این ماه هدیه کنید به نیازمندان.
.
پ,ن: برای ترویج این فرهنگ تا می توانید این پوستر را در وبلاگ ها و شبکه های اجتماعی منتشر کنید….
.
.
#محرم #ما_ملت_امام_حسینیم #هیئت
»»»» @bonyana
جلسه درس خارج فقه در آستانه ماه محرم.mp3 - Khamenei.ir.mp3
9.34M
صوت جلسه درس خارج فقه در آستانه ماه محرم 1380
پایگاه اطلاعرسانی KHAMENEI.IR به مناسبت فرارسیدن ماه محرمالحرام ۱۴۴۲، گزیدهای از بیانات رهبر انقلاب در سال ۱۳۸۰ که در پایان یکی از جلسات درس خارج فقه و در آستانه ماه محرم ایراد شده است را منتشر کرده است ...
متن صوت و فیلم » https://bonyana.com/20377
.
#محرم #ما_ملت_امام_حسینیم
🔔 پیاده روی اربعین در ایام کرونایی ؛ [چارهی ما؛ چاووش کردن] [ ۲ یادداشت از مدرسه وتر درباره زیارت امام حسین علیه السلام در ایام همه گیری کرونا]
📝 متنی که در این صفحه می خوانید به قلم حجت الاسلام محمد مهدی فاطمی صدر در کانال مدرسه وتر نوشته شده است. این یادداشت به بررسی روش برگزاری مراسم عزاداری و انجام پیاده روی #اربعین در ایام کرونایی می پردازد. پیشنهاد می کنیم حتما این یادداشت را برای بچه هیئتی ها ارسال کنید.
هم چنین در ادامه مطلب متن ها و یادداشت های دیگری که در کانال مدرسه وتر درباره پیاده روی اربعین در ایام همه گیری کرونا نوشته شده است را میخوانیم.
در بنیانا بخوانید »
📎 https://bonyana.com/19958/arbaeen-pilgrimage-in-iraq-karbala-iran-corona-virus/
#محرم #ما_ملت_امام_حسینیم
🔔 درباره قیام #امام_حسین علیه السلام از زبان رهبر انقلاب اسلامی ایران [+ صوت و ویدیو]
📝 پایگاه اطلاعرسانی امام خامنه ای به مناسبت فرارسیدن ماه محرمالحرام ۱۴۴۲، گزیدهای از بیانات رهبر انقلاب در سال ۱۳۸۰ که در پایان یکی از جلسات درس خارج فقه و در آستانه ماه #محرم بیان شده است را منتشر کرده است که در ادامه مطلب میخوانیم. همراه بنیانا باشید. همچنین صوت و ویدیو بیانات امام خامنه ای در انتهای این صفحه قرار داده شده است:
در بنیانا بخوانید »
📎 https://bonyana.com/20377/
@bonyana
فهرست کانالها و صفحات مجازی سایت بنیانا ⬇️
کانال بنیانا در ایتا »
https://eitaa.com/joinchat/637992960C0cd62b46f7
کانال بنیانا در سروش »
http://sapp.ir/bonyana
کانال بنیانا در بله »
http://ble.ir/join/NWQ2NjNmNW
کانال بنیانا در گپ »
https://gap.im/join/MjE4NDE2NDAxMDcyMzA5NDIzMTAyNjkzODE3MzQwNTAzMjQyNjA3NzMwODMzNzYzODQwNTYyMzczODQzODE1MTk1MzI2NjE4OTI0ODI
کانال بنیانا در تگرام »
https://t.me/joinchat/AAAAADwDl509P4AWgEbB-A
ورود به سایت بنیانا »
https://bonyana.com/
#محرم
🔔 روش های عزاداری در ایام همه گیری کرونا [ بستهی احیای مناسک #محرم و صفر ]
📝 متنی که در ادامه می خوانید به قلم حجت الاسلام محمد مهدی فاطمی صدر در کانال مدرسه وتر نوشته شده است. این یادداشت به بررسی روش های عزاداری در ایام همه گیری ویروس کرونا می پردازد. پیشنهاد میکنیم بخوانید و برای دوستان خود هم ارسال کنید.
در بنیانا بخوانید »
📎 https://bonyana.com/20629
@bonyana
#ما_ملت_امام_حسینیم