📌 نقد و بررسی #نماز_تراویح
💠 اعتراف علما و فقهای اهل سنت به بدعت #نماز_تراویح (۶)
👤 سیوطی عالم سرشناس اهل سنت در کتاب خود درباره تراویح می نویسد :
الثالث : أنه قد ثبت فی صحیح البخاری عن عمر أنه قال فی التراویح : نعم البدعة هذه ،والتی ینامون عنها أفضل ... فسماها بدعة – یعنی بدعة حسنة. وذلک صریح فی أنها لم تکن فی عهد رسول الله.
سوم : در صحیح بخاری ثابت شده است که عمر در مورد تراویح گفته است که این چه بدعت خوبی است و این که بخوابند و تراویح نخوانند بهتر است ... پس عمر آن را بدعت نامیده است – یعنی بدعت حسنه.و این صراحت دارد در این که نماز تراویح در زمان پیامبر (ص) نبوده است.
📚 المصابیح فی صلاة التراویح،ص22و23 ط دار عمار
🤲🏻 اللهم عجل لولیک الفرج
💠نقد و بررسی #نماز_تراویح در #کتب_اهل_سنت
💢فهرست مطالب (فهرست بروزرسانی میشود)
🔹مقدمه
🔹روایات بدعت نماز تراویح در صحیح بخاری
💠 اعتراف علما و فقهای اهل سنت به بدعت نماز تراویح
۱.محیی الدین نووی
۲.ابن کثیر دمشقی
۳.ابن حجر عسقلانی
۴.ابوالفرج ابن جوزی
۵.مقدسی حنبلی
۶.جلال الدین سیوط
💠 توجیهات و تلاش مخالفین جهت برای دفاع از بدعت خلیفه دوم
🆔 @borhan_313_ir
📌 نقد و بررسی #نماز_تراویح
تقسیم کردن بدعت به بدعت حسنه و سیئه
#فهرست #نماز_تراویح
⁉️ در پست های قبلی بدعت نماز تراویح را ثابت کردیم،حال اهل سنت برای اینکه کارهای غیرمشروع و بعضاً حرام که توسط صحابه و خلفاء سه گانه صورت گرفته را توجیه کنند، دست به اجتهاداتی زدند که یک نمونه از این اجتهادات در قضیه بدعت است که بدعت را به بدعت حسنه ( نیکو ) و به بدعت سیئه ( قبیح ) تقسیم می کنند تا برای توجیح کار خلیفه دوم بگویند که بدعت خلیفه دوم از نوع بدعت حسنه بوده و جایز است.
✍🏻 نقد کلام غیر منطقی :
🔹اولاً: حدیث پیامبر صلی الله علیه و آله که فرمودند :
كُلُّ بِدْعَةٍ ضَلَالَةٌ وَكُلَّ ضَلَالَةٍ فِي النَّارِ
تمام بدعتها گمراهی است و نتیجه تمام گمراهی ها آتش جهنم است
از جمله عموماتی است که ما نمی توانیم آن را تخصیص بزنیم زیرا در حدیث لفظ کل به کار رفته و حتی به اعتراف خوده علمای اهل سنت لفظ کل را نمی توان تخصیص یا تقسیم بندی کرد برای نمونه:
💠ابن رجب حنبلی در این باره می گوید :
سخن رسول الله (صلي الله عليه و سلم) كه فرمود: «كل بدعة ضلالة» تمام اقسام بدعت را شامل مي شود و نمي توان چيزي را از آن إستثناء كرد. سخن رسول الله (صلي الله عليه و سلم) كه فرمود: «كل بدعة ضلالة» از حكمت هاي با ارزشي است و امكان ندارد كه بتوان چيزي را از آن استثناء كرد و آن سخن، اصلي بزرگ از اصول دين است و مانند اين روايت است كه حضرت فرمود: «هر كس كه در دين ما، بدعتي بگذارد كه از دين نيست، او مردود است». هر كس، چيزي را در دين اضافه كند كه در دين، اصل و ريشه اي ندارد، ضلالت است و دين از آن برئ است؛ چه در مسائل اعتقادي و چه در أعمال و أقوال ظاهري و باطني.
📚 جامع العلوم و الحكم لإبن رجب الحنبلي، ص252، دار المعرفة، بيروت
💠ابو اسحاق شاطبی نیز درباره تقسیم بندی بدعت می گوید:
ادله اي كه در رابطه با بدعت آورده شد، دلالت مي كند بر اين كه بدعت، به عمومش منهي عنه است. بدعت در اين روايت، مطلق و عام آمده است و قابل إستثناء شدن نيست و نمي توان گفت: «بعضي از بدعت ها، مايه هدايت است» و نمي توان گفت: «هر بدعتي، گمراهي است؛ مگر فلان و فلان» ... تعقل در بدعت، إقتضاء مي كند كه قابل تقسيم بندي نيست؛ زيرا بدعت از واژه هاي ضد ديني و ضد شرعي است و شارع آن را طرد و منع كرده است. وقتي واژه اي اين چنين باشد كه ضد شرع است، امكان تقسيم به حسنه و قبيحه يا ممدوح و مذموم ندارد.
📚 الإعتصام لأبي إسحاق الشاطبي، ج1، ص141
💠کحلانی نیز درباره بدعت نماز تراویح می نویسد :
عمر، كسي است كه نماز تراويح را به جماعت قرار داد و بدعت ناميد. قول عمر كه گفت: «چه بدعت خوبي است»، نمي توان در بدعت چيزي را يافت كه قابل مدح كردن باشد؛ بلكه تمام بدعت ها، گمراهي است.
📚 سبل السلام، ج2، ص10
دوماً: بدعت از گناهان است مانند زنا! اینکه بگوییم بدعت حسنه و سیئه دارد مانند این می ماند که بگوییم زنای حسنه و سیئه !
سوماً: هرکس ادعا کند که برخی بدعت ها نیکو است، لازمه اش اتهام دین به نقص و کامل نبودن است؛ و مقتضای آن مخالفت با آیه ای است که از طرف خداوند نازل شده است : الیوم اکملت لکم دینکم ( امروز دین را برای شما کامل کردم )
💢 در نتیجه نماز تراویح بدعت است و طبق حدیث رسول الله (ص) تمامی بدعت ها گمراه کننده و نتیجهی گمراهی آن جهنم است.
🤲🏻 اللهم عجل لولیک الفرج
🆔 @borhan_313_ir