eitaa logo
مجموعه فرهنگی تبلیغی برهان ۳۱۳
816 دنبال‌کننده
333 عکس
176 ویدیو
29 فایل
🔷 وب سایت ما : 🌐 www.borhan313.ir 🔷 ارتباط با مدیر کانال : 🔰 @Velae94
مشاهده در ایتا
دانلود
📌 نقد و بررسی 💠 اعتراف علما و فقهای اهل سنت به بدعت (۶) 👤 سیوطی عالم سرشناس اهل سنت در کتاب خود درباره تراویح می نویسد : الثالث : أنه قد ثبت فی صحیح البخاری عن عمر أنه قال فی التراویح : نعم البدعة هذه ،والتی ینامون عنها أفضل ... فسماها بدعة – یعنی بدعة حسنة. وذلک صریح فی أنها لم تکن فی عهد رسول الله. سوم : در صحیح بخاری ثابت شده است که عمر در مورد تراویح گفته است که این چه بدعت خوبی است و این که بخوابند و تراویح نخوانند بهتر است ... پس عمر آن را بدعت نامیده است – یعنی بدعت حسنه.و این صراحت دارد در این که نماز تراویح در زمان پیامبر (ص) نبوده است. 📚 المصابیح فی صلاة التراویح،ص22و23 ط دار عمار 🤲🏻 اللهم عجل لولیک الفرج
💠 توجیهات و تلاش مخالفین جهت دفاع از بدعت خلیفه دوم
📌 نقد و بررسی تقسیم کردن بدعت به بدعت حسنه و سیئه ⁉️ در پست های قبلی بدعت نماز تراویح را ثابت کردیم،حال اهل سنت برای اینکه کارهای غیرمشروع و بعضاً حرام که توسط صحابه و خلفاء سه گانه صورت گرفته را توجیه کنند، دست به اجتهاداتی زدند که یک نمونه از این اجتهادات در قضیه بدعت است که بدعت را به بدعت حسنه ( نیکو ) و به بدعت سیئه ( قبیح ) تقسیم می کنند تا برای توجیح کار خلیفه دوم بگویند که بدعت خلیفه دوم از نوع بدعت حسنه بوده و جایز است. ✍🏻 نقد کلام غیر منطقی : 🔹اولاً: حدیث پیامبر صلی الله علیه و آله که فرمودند : كُلُّ بِدْعَةٍ ضَلَالَةٌ وَكُلَّ ضَلَالَةٍ فِي النَّارِ تمام بدعتها گمراهی است و نتیجه تمام گمراهی ها آتش جهنم است از جمله عموماتی است که ما نمی توانیم آن را تخصیص بزنیم زیرا در حدیث لفظ کل به کار رفته و حتی به اعتراف خوده علمای اهل سنت لفظ کل را نمی توان تخصیص یا تقسیم بندی کرد برای نمونه: 💠ابن رجب حنبلی در این باره می گوید : سخن رسول الله (صلي الله عليه و سلم) كه فرمود: «كل بدعة ضلالة» تمام اقسام بدعت را شامل مي شود و نمي توان چيزي را از آن إستثناء كرد. سخن رسول الله (صلي الله عليه و سلم) كه فرمود: «كل بدعة ضلالة» از حكمت هاي با ارزشي است و امكان ندارد كه بتوان چيزي را از آن استثناء كرد و آن سخن، اصلي بزرگ از اصول دين است و مانند اين روايت است كه حضرت فرمود: «هر كس كه در دين ما، بدعتي بگذارد كه از دين نيست، او مردود است». هر كس، چيزي را در دين اضافه كند كه در دين، اصل و ريشه اي ندارد، ضلالت است و دين از آن برئ است؛ چه در مسائل اعتقادي و چه در أعمال و أقوال ظاهري و باطني. 📚 جامع العلوم و الحكم لإبن رجب الحنبلي، ص252، دار المعرفة، بيروت 💠ابو اسحاق شاطبی نیز درباره تقسیم بندی بدعت می گوید: ادله اي كه در رابطه با بدعت آورده شد، دلالت مي كند بر اين كه بدعت، به عمومش منهي عنه است. بدعت در اين روايت، مطلق و عام آمده است و قابل إستثناء شدن نيست و نمي توان گفت: «بعضي از بدعت ها، مايه هدايت است» و نمي توان گفت: «هر بدعتي، گمراهي است؛ مگر فلان و فلان» ... تعقل در بدعت، إقتضاء مي كند كه قابل تقسيم بندي نيست؛ زيرا بدعت از واژه هاي ضد ديني و ضد شرعي است و شارع آن را طرد و منع كرده است. وقتي واژه اي اين چنين باشد كه ضد شرع است، امكان تقسيم به حسنه و قبيحه يا ممدوح و مذموم ندارد. 📚 الإعتصام لأبي إسحاق الشاطبي، ج1، ص141 💠کحلانی نیز درباره بدعت نماز تراویح می نویسد : عمر، كسي است كه نماز تراويح را به جماعت قرار داد و بدعت ناميد. قول عمر كه گفت: «چه بدعت خوبي است»، نمي توان در بدعت چيزي را يافت كه قابل مدح كردن باشد؛ بلكه تمام بدعت ها، گمراهي است. 📚 سبل السلام، ج2، ص10 دوماً: بدعت از گناهان است مانند زنا! اینکه بگوییم بدعت حسنه و سیئه دارد مانند این می ماند که بگوییم زنای حسنه و سیئه ! سوماً: هرکس ادعا کند که برخی بدعت ها نیکو است، لازمه اش اتهام دین به نقص و کامل نبودن است؛ و مقتضای آن مخالفت با آیه ای است که از طرف خداوند نازل شده است : الیوم اکملت لکم دینکم ( امروز دین را برای شما کامل کردم ) 💢 در نتیجه نماز تراویح بدعت است و طبق حدیث رسول الله (ص) تمامی بدعت ها گمراه کننده و نتیجه‌ی گمراهی آن جهنم است. 🤲🏻 اللهم عجل لولیک الفرج 🆔 @borhan_313_ir
📌 نقد و بررسی 💠آیا قول خلیفه دوم حجت است ؟ ⁉️ آخرین تلاش های بعضی از اهل سنت برای مشروعیت بخشیدن به نماز تراویح و دفاع از خلفا قول صحابی یا قول ابوبکر و عمر را همچون قول پیامبر حجت میدانند‌. ✍🏻 برای نقد این کلام فعلا فقط به کلام غزالی اکتفا می کنیم ایشان درباره حجت بودن قول صحابی و یا حجت بودن قول ابوبکر و عمر می گوید : 🔰 وَالْكُلُّ بَاطِلٌ عِنْدَنَا فَإِنَّ مَنْ يَجُوزُ عَلَيْهِ الْغَلَطُ وَالسَّهْوُ وَلَمْ تَثْبُتْ عِصْمَتُهُ عَنْهُ فَلَا حُجَّةَ فِي قَوْلِهِ، فَكَيْفَ يُحْتَجُّ بِقَوْلِهِمْ مَعَ جَوَازِ الْخَطَأِ؟ همه اینها نزد ما باطل است. چون کسی که اشتباه و سهو در او جایز است و عصمت او ثابت نیست، قولش حجیت ندارد، پس چگونه با اینکه خطا و اشتباه را از آنها جایز میدانیم به قول و نظر آنها احتجاج و استدلال شود ؟ 📚 نام کتاب : المستصفى نویسنده : الغزالي، أبو حامد جلد : 1 صفحه : 168 🤲🏻 اللهم عجل لولیک الفرج 🆔 @borhan_313_ir