eitaa logo
مؤسسه معارفی فقهی برهان
5.6هزار دنبال‌کننده
1.9هزار عکس
201 ویدیو
9 فایل
🕌حوزه علمیه قم 💡اطلاع رسانی ونشر محتوای جلسات تربیتی و معارفی اساتید اخلاق و بعضی از شاگردان سلوکی عارف واصل آیت الله #سعادت_پرور 📌 ویژه تولیدات رسانه‌ برهان: @bourhan_media 📌سایت برهان: borhan.org 📌رزرو مشاوره اخلاقی_تربیتی : @bourhan_313
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 شرط رهایی از پرسش در قبر شهادت است 🔹
از رسول خدا(ع) پرسش شد
: «ما بالُ الشَّهیدِ لا یفْتَنُ فِی قَبْرِهِ؟»
فرمودند
: «کفی بِالْبارِقَةِ فَوْقَ رَأسِهِ فِتْنَةً»؛ چرا شهید در قبر، مورد آزمایش (
سؤال و 
     جواب قبر و برزخ
) واقع نمی‌شود؟ فرمودند: شهید در زیر برق شمشیری که بالای‌ سرش بود آزمایش خویش را انجام داد و پیشاپیش پاسخ همه پرسش‌ها را داد. 🥀🥀🥀 🔸یعنی شهید عملاً صداقت و حقیقت خود را ظاهر کرد، برای همین موردی برای سؤال‌ و جواب عالم برزخ باقی نمی‌ماند. 🎙استاد مجاهدی (حفظه الله) 🔻مؤسسه معارفی فقهی برهان: 🌐وب‌سایت | borhan.org 🔔کانال رسمی | @borhan_maaref 🎥نشرمحصولات@bourhan_media
💠در محضر اســــــــــــــتاد مـــــعظم حــــــــــاج‌آقا مصطفایی (حفظه‌الله)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰پـاک شدن زائران کــریـمـه اهـل بـیـت(س) بعد از زیارت ایـشان 🔹اگـر حـوصله خـواندن زیـارتنامه نــداری فـقـط در فـضـای حـــرم تـنـفـس کــن. 🔻مؤسسه معارفی فقهی برهان: 🌐وب‌سایت | borhan.org 🔔کانال رسمی | @borhan_maaref 🎥نشرمحصولات| @bourhan_media
💠 کارگاه مبانی انسان‌شناسی دینی. 🔰 با ارائه: حجت الاسلام والمسلمین اسـتـاد مـحـمـد شـجـاعـی 📌ظرفیت محدود باقی ‌ مانده 🗓
تاریخ برگزاری دوره:
۹ و ۱۰ و ۱۱ خردادماه ⏰ مدت زمان: ۱۳ ساعت چهارشنبه: صبح ۸ تا ۱۲ پنجشنبـه: عصر ۱۵ تا ۱۸ جــمـعــه : صبح و عصر ۹ تا ۱۲ و ۱۵ تا ۱۸ جهت ثبت نام و کسب اطلاعات
بیشتر
به آیدی زیر پیام دهید👇👇 @borhan_114 💠موسسه معارفی فقهی برهان وب‌سایت borhan.org کانال رسمی @borhan_maaref
💠 خلاصه جلسه چهارشنبه ۲ خرداد 🖇 استاد ادبی حفظه الله 🔰جلسه استاد ادبی ✍جلسه پیش ۵ بند از نامه ی ۱۳ را بیان کردیم که خلاصه بسیار مختصری از ۵ بند را دوباره ذکر میکنیم؛ 💎 ۱-تقوا( انجام واجبات وترک محرمات و بعد عمل به مستحبات وترک مکروهات حتی الامکان) 💎 ۲-ملازمت استاد وعمل به فرامین وی،و اطاعت بی چون وچرا از استاد. 💎 ۳-اجتناب از افراط وتفریط در هر امری 💎 ۴-پرهیز از مراوده با افراد بی مبالات 💎 ۵-مراوده داشتن با سالکِ مراقب البته عدم تبعیت از عقاید خاصه ی وی در امور سلوکی 🔸 نکته‌ی جدید دربابِ بندپنجم: نباید بگذاریم،برخی سلایق شخصی،سنت‌ها،فرهنگها و عاداتِ (خودمان و سالکی که با او در مراوده هستیم) در مسیر سیرو سلوک موانعی برای ما ایجاد کند،زیرا این عوامل باعث می‌شود،مسائلی که اصل نیستند ودر حاشیه اند،و یا حتی مخالف مسیر هستند،موجبِ حجاب در این مسیر شوند. 🔸رساله ی عملیه را اصل و محور قرار دهیم. 🔸 اصلِ راه را نباید فدای سلیقه های شخصی کرد. 🌸بندهای جدید 👇 💎 بند ششم: با اهل دنیا و کسانی که تمام همِّ شان،خوردن وخوابیدن و به سرِ این وآن زدن هست،مراوده نداشته باش،مگر به قدر ضرورت‌‌! 👌 جمله ای به یادگار از استاد سعادت پرور ؛اگر قول دهید سیر نشوید،قول می دهم سِیرِتان آغاز می شود!( البته افراط وتفریط ممنوع!) 🔸 انسان شبیه کسی می‌شود که با او مصاحبت دارد!در همه ی لایه های وجودی، انسان، متاثر از هم نشین هست. 💎 بند هفتم: سالک باید همِّ خود را صرفِ خود کند.و عمرِ خود را به گفتار در عقبِ دیگران‌( اگه چه غیبت نباشد) صرف نکند. 🔸 سالک باید بداند که اولین ومهم ترین کارش پرداختن به امور سلوکی خود می باشد،نه اظهار نظر و دخالت در همه ی امور دیگران،در حدی که از امور خود غافل شود. 🔸 آیه شریفه (علیکُم اَنفسَکم)،سوره مائده،اشاره به همین موضوع دارد. 🔸 در زمین دیگران خانه مکُن/ کار خود کن،کار بیگانه مکُن 💎 بند هشتم: از سخنان بی فایده دوری کند. 🔸 سخن باید یا نفع شخصی داشته باشد یا نفع اجتماعی و یا اثر تربیتی والّا فایده ای بر آن مترتب نیست و حرف غافلانه و بیهوده می باشد. 💎 بند نهم: سالک باید،سکوت را شعار خود قرار دهد،مگر به قدر احتیاج. 🔸 سَبب بیشتر لغزشها،زبان هست. 🔸 جِرمُهُ صغیر وجُرمُهُ کثیر! 🔸 همین زبانی که وسیله ی ذکر و بالابرنده است،می تواند وسیله غفلت ودوری از مسیر باشد! 💎 بند دهم: از خواهشهای نفسانی حتی المقدور و مع التشخیص،دوری کند،و در هر امری که با سرکشی نفس هست،استخاره کند. 🔸 خواهشهای نفسانی را نباید تعطیل کرد‌،ولی نباید به هر خواسته نفس،پاسخ مثبت داد.از افراط وتفریط هم در این باب،باید دوری جُست. 🔸 منظور از استخاره می تواند هم، این استخاره معمولی با تسبیح وقرآن باشد و هم می‌تواند به معنای سنجش و تفکر و برگزیدن کار خیر و اولویت باشد. 💎 بند یازدهم: داخل بر هر عملی،بدون تأمل" اگرچه مدتی طول کشد "نشود. 🔸 مشورت با استاد برای سالک همیشه لازم است. 🔸 باید در نظر داشت که نباید زمان را از دست داد،ولی باید وجهِ مُرجّهی برای فعلش بیابد. 💎 بند دوازدهم: اموری که برای سالک پیش می آید، از گفتن به غیرِ استاد،باید احتراز کند. 🔸 اگر چنانچه مشاهده ای و یا حتی خوابی....داشته باشد باید به استاد عرضه دارد،و از خود درمانی بپرهیزد. وبا هرکسی هم مطرح نکند. 🔸 تا زمانیکه نفس سالک به مرحله ی اطمینان نرسیده است،مسائلش را به کسی منتقل نکند.که در چنین حالتی احتمال دارد،حتی داشته های خود را از دست دهد. 💎 بند سیزدهم: از بدبینی نسبت به عبدِ خدا،باید احتراز جُست،و به فکر اصلاحِ خود بود. 🔸 این بند بسیار مهم هست. 🔸 موشکاف در خودش باشد،تا عیوب دیگران! 🔸 البته امربه معروف ونهی ازمنکر مسأله دیگری هست،و باید این‌ها را با هم جمع کرد،نه اینکه افراط وتفریط کرد. واز توجه به مسائل وتکالیف دیگر غافل شد. 🔻مؤسسه معارفی فقهی برهان: 🌐وب‌سایت|borhan.org 🔔کانال رسمی|@borhan_maaref 🎥 نشر محصولات|@bourhan_media
🔰خلاصه جلسه استاد مجاهدی ۱ خرداد ۱۴۰۳ 🍀بعد از تبریک سالگرد میلاد آقا علی بن موسی‌الرضا (ع)، عرض تسلیت محضر آقا امام زمان عج و مقام معظم رهبری در مصیبت وارده راداریم. 🌾طلب علو درجات و رحمت‌های واسعه خداوند را برای این شهدای عزیز و جدید داریم. خداوند به خانواده‌هایشان صبر و اجر جزیل عنایت بفرماید. 💠خداوند ما را از خواب غفلت بیدار بفرماید. ❌این، برای همه ما است. ما نمی‌دانیم هر صبح که زندگی را شروع می‌کنیم، آیا به شب می‌رسیم یا نه؛ ولی به خودمان وعده می‌دهیم که امروز و فرداها هستیم. 🥀پیامبر (ص) می‌فرمایند: وقتی پلکم را می‌بندم، امید ندارم که بازکنم چه‌بسا قبل از باز کردن، مرگ بیاید. خدا نکند که ما در غفلت بمیریم. 🍃خوشا به حال کسانی که آن‌قدر اخلاص و اخلاص دارند که آنچه نیتشان بود، پس از مرگ هم برایشان ثبت می‌شود. 🌷شهدای اخیر، این آقای رئیسی خیلی با اخلاص و پرکار بودند. شهید آقای رئیسی (ره) گفته بود من از وقتی خودم را شناخته بودم تابه‌حال تعطیلی و استراحت نداشتم. ✅خطبه ۲۲۵ از نهج‌البلاغه: 📜اللَّهُمَّ صُنْ وَجْهِی بِالْیسَارِ؛ صُنْ فعل امر به معنای صیانت کردن است. 📖 حضرت می‌فرماید: خدایا چهره‌ام را به بی‌نیازی صیانت کن. 💠 کنایه از این است که حضرت می‌فرماید خدایا آبرو، اعتبار و موقعیتم را با بی‌نیازی حفظ کن. یعنی؛ فقیر نباشم که دستم پیش دیگران دراز باشد و پیش دیگران سرافکنده و خجالت‌زده باشم. 🔺 شرمندگی، فقر، غم، اندوه، عصبانیت، فکر کردن و امثالهم در چهره ظاهر می‌شود. خداوند این موارد را به‌گونه‌ای در رابطه بین روح و چهره ما قرار داده است که چهره ما نشان می‌دهد. 📜وَ لَا تَبْذُلْ جَاهِی بِالْإِقْتَارِ، 📖موقعیت و آبرویی که دارم با فقر از بین نرود. 💠اینجا به ما توجه می‌دهد که انسان درصدد این باشد که اهل کار و تلاش باشد و سعی کند به دام فقر گرفتار نشود. اگر فقر به سراغش آمد چاره‌ای پیدا کند و آن را از خود دور کند. 💰دارایی و ثروت در حد برطرف شدن احتیاجات ما خوب است و در دعاها طلب روزی وسیع آمده است. در دعای ابوحمزه ثمالی دارد که اللَّهُمَّ أَعْطِنِی السَّعَةَ فِی الرِّزْقِ وَ الْأَمْنَ فِی الْوَطَنِ وَ قُرَّةَ الْعَینِ فِی الْأَهْلِ وَ الْمَالِ وَ الْوَلَدِ. خدایا کمک کن رزق من وسیع باشد. 🔻البته منظور از وسیع این نیست که ما از آن ثروتمندانی باشیم که در ناز و نعمت غرق باشیم؛ بلکه این در مقابل فقر است و این‌که ما بتوانیم نیازهایمان را تأمین کنیم. 📜فَأَسْتَرْزِقَ طَالِبِی رِزْقِک وَ أَسْتَعْطِفَ شِرَارَ خَلْقِک؛ 📖تا از آنان که روزی تو را خواهند روزی خواهم و از خلق شرور تو طلب عطوفت داشته باشم. ▪️یعنی من به حدی نیازمند شوم که از بندگانی که به تو محتاج هستند، طلب نیاز بکنم. 📜وَ أُبْتَلَی بِحَمْدِ مَنْ أَعْطَانِی وَ أُفْتَتَنَ بِذَمِّ مَنْ مَنَعَنِی، 📖مبتلا بشوم به ستایش کردن، آن‌کسی که به من می‌دهد و گرفتار بشوم در مذمت کسی که به من نداد. 💠البته گاهی پیش می‌آید که انسان ناچار به قرض می‌شود و تقاضا می‌کند و تعریف هم می‌کند، اشکال ندارد؛ اما خدا نکند که از شرار خلق و آدم نااهل که اگر بدهد، شروع به منت‌گذاری می‌کند و اگر هم ندهد، مذمت کند، باشد. ⛔️ این مذموم است. 📜وَ أَنْتَ مِنْ وَرَاءِ ذَلِک کلِّهِ وَلِی الْإِعْطَاءِ وَ الْمَنْعِ، 📖تو ورای همه این‌ها، صاحب‌اختیار و سرپرست هستی که ببخشایی یا نبخشایی؛ زیرا اختیار و توانائی هر چیز به دست‌تو است. 🌱اگر بدهی، تو بدون منت بدهی نه دیگران که از ایشان بگیرم، آن‌هم از آدم نااهل. 🍂و اگر نمی‌دهی، تو ندهی که برای من مطلوب است که خالقم نداد و مصلحتم ندانست و مذمتم نمی‌کنی. 🌀یکی از آقایان گفت، مدتی بیماری در منزل داشتم که باید هرروز استحمامش می‌کردم؛ اما خانه من بسیار کوچک و حمام در طبقه زیرزمین بود. در دلم گفتم ای‌کاش برادرانم هرکدام مبلغی می‌دادند تا بتوانم خانه را عوض کنم. این فکر یک ماه ذهن مرا درگیر کرده بود اما با هیچ‌کسی مطرح نکرده بودم. یک‌بار بعد از درس آیت‌الله بهجت، ایشان که از مشکل من مطلع بود، به من فرمود، حال مریض چطور است؟ گفتم الحمدالله همان‌طور است. فرمود: یک بنده خدایی خانه نداشته و خیلی این در و آن در می‌زد که خانه‌دار شود. یک‌بار به پدرش گفت که من چه بکنم خانه‌دار می‌شوم؟ پدرش گفت: اگر از کسی خواستی که او از دیگری نخواهد، خانه‌دار می‌شوی. پسر به فکر افتاد و قطع امید از همه کرد و فقط توجهش به خدا و اهل‌البیت (ع) بود. خیلی فاصله نشد که خانه‌دار شد. این را آقای بهجت فرمود و من تشکر کردم و تمام امیدم را از برادرانم قطع کردم. حدود یک ماه تا یک ماه و نیم بعد خانه‌ام را بزرگ‌تر کردم. 🌸آقای بهجت نیت‌ها را می‌خواند. 🔻مؤسسه معارفی فقهی برهان: 🌐وب‌سایت | borhan.org 🔔کانال رسمی | @borhan_maaref 🎥نشر محصولات@bourhan_media
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰پـاک شدن زائران کــریـمـه اهـل بـیـت(س) بعد از زیارت ایـشان 🔹اگـر حـوصله خـواندن زیـارتنامه نــداری فـقـط در فـضـای حـــرم تـنـفـس کــن. 🔻مؤسسه معارفی فقهی برهان: 🌐وب‌سایت | borhan.org 🔔کانال رسمی | @borhan_maaref 🎥نشرمحصولات| @bourhan_media
🔰ذکر زبانی؛ مقدمه ذکر قلبی 🌿مداومت به ذکر زبانی، زمینه ذکر قلبی است و موجب عینیت یافتن حقیقت ذکر در درون انسان میشود. ذکر قلبی هماهنگی زبان و دل است و دل روح را صیقل میدهد، خداوند اهل تقوا را می ستاید؛ آنها که پیوسته مراقب دل خود هستند و قلبشان به یاد او آرام است. 🔻مؤسسه معارفی فقهی برهان: وب‌سایت borhan.org کانال رسمی@borhan_maaref نشرمحصولات@bourhan_media