🔻عرض سلام خدمت مخاطبین محترم،
برای دسترسی به پخش زنده جلسات
به کانال زیر مراجعه بفرمایید👇👇👇
https://eitaa.com/borhan_live
💠 خلاصه جلسه شنبه ۵ آبانماه ۱۴۰۳
🖇 استاد مجاهدی (حفظه الله)
🔰 خطبه ۱۵۷ نهج البلاغه
«فَمَنْ شَغَلَ نَفْسَهُ بِغَيْرِ نَفْسِهِ تَحَيَّرَ فِي الظُّلُمَاتِ» ترجمه: «هر كس كه غافل از خود، خويشتن را به ديگرى مشغول دارد، در تاريكيها حيرت زده بماند»
🔹توجه داده اند که ما خود را به خودمان مشغول کنیم، و به مشغولیت دیگران که اتفاقا ممکن است با آن مرتکب گناه شویم کاری نداشته باشیم.
◽️در خدمت کتاب شریف نهج البلاغه خطبه ۱۵۷ هستیم
باید به این خطبه همانند بعضی خطبه های دیگر این کتاب توجه بیشتری داشته باشیم، نکات مهم بسیاری دارد.
درادامه این خطبه داریم:
🔰«اعْلَمُوا عِبَادَ اللَّهِ أَنَّ عَلَيْكُمْ رَصَداً مِنْ أَنْفُسِكُمْ وَ عُيُوناً مِنْ جَوَارِحِكُمْ، وَ حُفَّاظَ صِدْقٍ يَحْفَظُونَ أَعْمَالَكُمْ وَ عَدَدَ أَنْفَاسِكُمْ.»
ترجمه: «بدانيد، اى بندگان خدا، شما را از خود نگهبانانى و از اعضايتان جاسوسانى و حافظانى راستين است، كه اعمالتان را مى نويسند و حتى شماره نفسهايتان را ضبط مى كنند.»
«اعْلَمُوا عِبَادَ اللَّهِ»
🔸یعنی توجه کنید بنده هستید
گردن کشی و قلدری نکنید، خود را عبد بدانید
🔹خیلیها بنده هستن، اما بنده پول، مقام ریاست، همسر، دنیا و شکم
🔸 تمام گرفتاریهایی که بشر دارد ازین هست که عبد نیست، پس بنده ی غیر خدا نباشید.
🔹چندبار این عبارت تکرار شده، این تکرار توجه میدهد به این که شما بنده های خدا که باید در ظاهر و در باطن بنده ی خدا باشید، از بندگی نفس، دنیا، شکم، پول و مقام در بیایید.
«أَنَّ عَلَيْكُمْ رَصَداً مِنْ أَنْفُسِكُمْ وَ عُيُوناً مِنْ جَوَارِحِكُمْ، وَ حُفَّاظَ صِدْقٍ»
🔸دوربین در جاهای مختلف چه چیزی را ثبت میکند؟ ظاهر انسان را،
نیت و عدد نفس های مارا نمیتواند ثبت کند، اما دوربین های خداوند همه چیز را ثبت میکند.
«يَحْفَظُونَ أَعْمَالَكُمْ وَ عَدَدَ أَنْفَاسِكُمْ»
🔸ثبت عدد نفس ها چه نکته ای دارد؟
📌۱ـ دقت و عمق کار آنها، فقط ظاهر نیست، دقیق و سرتاسر زندگی مارا ثبت میکنند
📌۲ـ نفس ها نعمت های الهی هستند که در برابر آنها مسئول هستیم به طوریکه در قیامت باید پاسخ دهیم
با این نفسها حرف باطل زدی، لغو گفتی باید مراقب اینها باشیم
🔹امام صادق(ع): «في كُلِّ نَفَسٍ مِن أنفاسِكَ شُكرٌ لازِمٌ لكَ ، بَل ألفٌ وأكثَرُ»
ترجمه: «براى هر نَفَسى از نفسهايت شكرى و بلكه هزار و بيشتر از هزار شكر بر تو واجب است.»
🔰آقایی خواب دید زبانش از دهانش بیرون آمده است و دراز شده است
میگفت هرچه تلاش میکردم آنرا جمع و مخفی کنم نمیشد، درعین حال که درد داشتم عده ای هم تمسخر میکردند.
🔹قیامت هم همینطور است
ناسزا گفتن، فحش دادن، متلک گفتن، حیله های شیطانی به زبان آوردن اینها گناهان زبان است که باید از آن دوری کرد
🔸به قدری کوره ذوب آهن داغ است که اگر کسی در پاتیل ذوب آهن سقوط کند فقط قدری بخار از وی باقی میماند
حدیث از پیامبر اکرم(ص): «این حرارت و آتش دنیا از آخرت آمده اما حرارت آخرت را ندارد، ۷۰ مرتبه شسته شده و درجه اش کم شده است.»
#خلاصه_جلسه
🔻مؤسسه معارفی فقهی برهان:
🌐وبسایت|borhan.org
🔔کانال رسمی|@borhan_maaref
🎥 نشر محصولات|@bourhan_media
مؤسسه معارفی فقهی برهان
🔰قابل توجه مخاطبین گرامی ⭕️زین پــس به صورت آزمـایشی بر مبنای ســـــــــلسله جلساتِ تربی
🎁 برنده هدیه پانصد هزارتومانی آزمون هفته گذشته جناب آقای امیرحسین مقیمی
🔻مؤسسه معارفی فقهی برهان:
@borhan_maaref
💠 آقای مقیمی به همه ی سوالات تستی پاسخ صحیح دادند
پاسخ ایشان به سوالات تشریحی:
❓سوال: مفهوم توبه در عبارات «تابَ عَلَیْکُم»و«تُبتُ اِلیکَ» که به ترتیب مربوط به «رابطه توبه و خداوند» و «رابطه توبه و بنده» است چیست لطفا برداشت خود را در چند خط یادداشت بفرمایید.
✅ پاسخ: «مفهوم توبه در رابطه با بنده به این معناست که او پس از آن که مقام ربوبی خداوند متعال را نادیده گرفت و از اطاعت او نافرمانی کرد و به واسطه همین عمل خود، از خدای تعالی دور شد، کنون به واسطه توبه سعی بر آن دارد که به سمت خدا بازگردد و بنده او باشد نه شیطان و هوای نفسش و این بازگشت او از مقام پست هوای نفس به مقام اعلی بندگی خدا، توبه عبد محسوب می شود اما توبه در رابطه با خدای سبحان به دو نوع بازگشت تفسیر می شود و آن این است که ابتدا پروردگار نظر رحمت بر عبد خود میکند و به او توفیق توبه کردن می دهد و سپس توبه او را به فضل خودش قبول مینماید و دو بازگشت مذکور، بازگشت و توجه از مقام عالی و ربوبی خداوند متعال به مقام مادون و پست بنده عاصی می باشد.»
❓سوال: بنا به فرموده علامه طباطبایی عبادت دو گونه است، یکی همان که توده مردم انجام میدهند و دیگری برای بندگان اهل یقین است. لطفا برداشت خود را یادداشت بفرمایید
✅ پاسخ: «دسته اول عبادت توده مردم است که قصدشان تحصیل یقین و معرفت به خداوند متعال می باشد که این دو مقامی بالاتر از ایمان و تقوی دارند لکن عبادت دسته دوم جهت جلب رضای خداوند و از روی محبت به اوست چرا که این افراد با مجاهدت های سابق خودشان در جهت بندگی خدا تحصیل معرفت و یقین نموده اند و کنون با یقین به طاعت پرودگار می پردازند مثل خوشنویسی که تحصیل مهارت نموده است و حال که خوشنویسی میکند قصدش تحصیل مهارت نیست بلکه از کار خودش لذت می برد.»
🔻مؤسسه معارفی فقهی برهان:
@borhan_maaref
هدایت شده از مؤسسه معارفی فقهی برهان
🔰سلســـــــله جلســـــــــات
شــرح وصیت امـام صادق
(علـــــیه الصلاة و السـلام)
بــه عـبـدالله بــن جــنـدب
🔹بـا محـــوریـت بـــــــیانات
اســــــــتـــاد مـــعـــظـــــم
حـــاج آقـــا ســـعـــیـــدی
(ازشـاگردانتربیتیعـارفواصل
آیـــــت الله ســــعــادت پــرور
و از مربیان نفوس)
⏰یــکــشـــنــبــه شــــبهــا
بلافاصله پس از نماز عشا
📌قم، صفائیه، کوچه ممتاز،
کـــوچه ســــوم، پــــلاك۴۱
🪴حضور بهمراه خانواده
🔹مؤسسه معارفی فقهی برهــــــان
@borhan_maaref
استاد وطنخواه ۵ آبان ۱۴۰۳.mp3
62.78M
#استاد_وطنخواه
⏰ ۵ آبانماه ۱۴۰۳
📎 شرح حدیث عنوان بصری کتاب سرالاسراء جلد ۳
🔸️جلسه سوم
#صوت
🔔@borhan_maaref
🌐borhan.org
هدایت شده از رسانه برهان
🔰مومن تسلیمِ خداست
🌿نشانه مومن این است که صبر در بلا، شکر در نعمتهای خدای تعالی و رضا به قضا الهی داشته باشد.
به پیشامدهایی که به خواست خدا پیش میآید تن بدهد تسلیم باشد. بگوید هرچه تو برایم میپسندی از دارایی و نداری، از مصیبت یا خوشی، از رنج یا آسایش، من بر آن صبر میکنم.
#برهان #عبد #نشانه_مومن #استاد_رخشاد #عکس_نوشته
🔻مؤسسه معارفی فقهی برهان:
وبسایت borhan.org
کانال رسمی @borhan_maaref
نشرمحصولات@bourhan_media
این روزها، نیازی عمیقتر از همیشه در دلمان جاری است؛ حاجتی که دلمان را به دعا برای سلامتی این مرد بزرگ پیوند میدهد. او که پناه بیپناهیهای ماست و راهنمای ما به سوی ظهور موعود، سزاوار دعایی پیوسته از دلهای ماست. از حضرت مهدی (عج) میخواهیم که خود، برای سلامتی او دعایی در حق ما و ملتمان کند؛ تا این سرزمین، در سایه حضور او، با اطمینان و امید به فردایی روشنتر گام بردارد.
نمیزیبد که چنین مردی، با آن نگاه ژرف و حکمت، در دل هیاهوی این جهان به حاشیه رانده شود. شایسته نیست که نفسهای او، که در هر لحظه پناهی است برای این خاک، بیتوجه بماند. نباید در لحظات تردید و ناآرامی، حضورش نادیده گرفته شود؛ او که همچون نگینی در دل طوفان ایستاده، راهنمای ماست. کلمات و تدابیرش چون زنجیری از حکمت، ملت را به سوی وحدت میکشاند و هر تصمیمش، میراث ارادهها و خونهایی است که در تاریخ این سرزمین به یادگار ماندهاند.
امام خامنهای، نامی که در روزهای سخت، دل را گرم و مسیر را روشن میکند. او صدای مظلومیت هر آزادیخواه و عدالتطلبی است، از قلههای سبز آمریکای لاتین تا خاک داغ یمن، از کوچههای ایستاده لبنان و فلسطین تا دشتهای بیقرار عراق و سوریه، و در هر نقطه از ایران که روح مقاومت و آزادگی میتپد. این مرد برای آنهایی که طعم تلخ ظلم را چشیدهاند، نوری است در تاریکی، چراغی که امید میبخشد، و پناهی است برای هر بیپناه. آنان که عدالت را در قلبشان میپرورانند، او را سندی از استقامت و باور به آرمانهای انسانی میبینند.
@borhan_maaref
هدایت شده از مؤسسه معارفی فقهی برهان
🔰سلســــــــله جلســــــــات
شرح کتاب سرالإســــــــرا
اثر عــــارف واصــــــــــــــل
آیت الله سعادت پرور(ره)
🔹با محـــوریت بــــــــیانات
حجتالاسلام والمسلمین
اســــــــتاد محمد شجاعی
(از شاگردان مرحــــــــــــوم
آیــــت الله ممـــدوحی ره)
⏰دوشــــــــــــــنبه شــــبها
بـلـافاصـله پـس از نـــمـــاز
مــغــــــــرب و عــــــــشــاء
به امامت آیت الله رخ شاد
📌قم، صفائیه، کوچه ممتاز،
کـــوچه ســــوم، پــــلاك۴۱
🪴حضور بهمراه خانواده
🔹مؤسسه معارفی فقهی برهــــــان
@borhan_maaref
🔸مؤسسه فرهنگی منتظران منجی
@ostad_shojae
💠 خلاصهجلسهپنجشنبه ۳آبان ماه ۱۴۰۳
🖇 استاد مصطفایی (حفظه الله)
🔰یکی از آثار آیت الله سعادت پرور کتابی است که به دست استاد وزیری فرد،که از شاگردان حضرت استاد سعادت پرور هستند،ترجمه شده است،با عنوان
ظهور نور
🔸کتاب ۴ بخش دارد:
📌 بخش اول روایات مربوط به قبل از دوران غیبت.
📌 بخش دوم مربوط به زمان غیبت
📌 بخش سوم مربوط به ایام ظهور حضرت
📌 بخش چهارم مربوط به بحث مهم رجعت می باشد.
نکته🍃
فلسفه تکرار اذکار
یکی از فلسفه های اذکار این است که کم کم جان انسان آماده درک این حقایق بشود. برای مثال ذکر شریف « لا حول ولا قوه الا بالله» را باید آنقدر انسان بگوید و به خودش تلقین کند تا کم کم متوجه مفهوم و عمق این ذکر بشود.
💎 بندگی یعنی تسلیم حق تعالی بودن.
رابطه ما با خدای متعال باید رابطه یک عبد با خدای حکیم و علیم باشد نه اینکه خدای متعال را با سلیقه و هوای نفس خودمان بخواهیم، خدا را برای قضای حوائج خودمان نخواهیم بلکه باید بدانیم ما عبد او هستیم، هیچ چیزی نداریم هر چه داریم از اوست لذا هر آنچه خداوند برای ما بخواهد به خیر و صلاح ماست؛ بنابراین باید تسلیم خدای متعال باشیم نه اینکه خیر و صلاح خودمان را به خدا یاد دهیم.
💎 یک نکتهی مهم دیگر این است که، انکار و رد مطلبی که نمی دانیم، خطاست.
نباید انسان هر چیزی را که نمی فهمد سریع ردش کند چون شاید حرف صحیحی باشد لذا باید از اهلش پرسید. و اظهار داشت که در حد فهم و درک من نیست.
علم ما محدود است،خداوند باب فهم و درک کامل حقایق را برای انبیا و اولیا باز گذاشته است، و ما هم به تبعیت از آن ها،در کنش و رفتار و منش،می توانیم بهره هایی را ببریم.
🔸در رابطه با مسائل ظهور و رجعت هم ما خیلی چیزها را نمی فهیم اما نباید سریع ردش کنیم بلکه طبق فرمایش حضرت امیر علیه السلام که به امام حسن مجتبی علیه السلام که فرمود« فَإِنْ أَشْكَلَ عَلَيْكَ شَيْءٌ مِنْ ذَلِكَ فَاحْمِلْهُ عَلَى جَهَالَتِكَ فَإِنَّكَ أَوَّلُ مَا خُلِقْتَ بِهِ جَاهِلًا ثُمَّ عُلِّمْتَ وَ مَا أَكْثَرَ مَا تَجْهَلُ مِنَ الْأَمْرِ وَ يَتَحَيَّرُ فِيهِ رَأْيُكَ وَ يَضِلُّ فِيهِ بَصَرُكَ ثُمَّ تُبْصِرُهُ بَعْدَ ذَلِكَ فَاعْتَصِمْ بِالَّذِيخَلَقَكَ وَ رَزَقَكَ وَ سَوَّاكَ- [فَلْيَكُنْ] وَ لْيَكُنْ لَهُ تَعَبُّدُكَ وَ إِلَيْهِ رَغْبَتُك» (نهج البلاغه- نامه31 )
( یعنی اگر چیزی را نفهمیدی این را بر جهالت خودت حمل کن چرا که در ابتدای خلقت هم علم نداشتی بعدا عالم شدی )
حضرت در ادامه میفرماید: «فرزندم بندگی و همه شوقت برای حق تعالی باشد و فقط از او بترس» یعنی انسان مومن در عین حالیکه سعی در بندگی دارد باز هم باید بترسد از اینکه نکند وظایف بندگی اش را درست بجای آورد.
#خلاصه_جلسه
🔻مؤسسه معارفی فقهی برهان:
🌐وبسایت|borhan.org
🔔کانال رسمی|@borhan_maaref
🎥 نشر محصولات|@bourhan_media
استاد سعیدی ۶ مهر ۱۴۰۳.mp3
62.59M
#استاد_سعیدی
⏰ ۶ آبانماه ۱۴۰۳
📎 وصایای امام صادق (ع)
به عبدالله ابن جندب
🔸جلسه پنجم
#صوت
🔔@borhan_maaref
🌐borhan.org